Ursalla kampanja!

ubrutess

Nyt etsitään Suomessa pimeitä paikkoja?

Mitähän tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa, eikös nyt luulisi että pimeimmät paikat löytyy jostain kaukana kaupungeista ja taajamista, ehkä Itä-Suomesta vai?

4

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PimeetäOn

      Kuopiossa Pölkkypurontie 1:ssä on melko pimee paikka.

    • Tarkoittaa sellaisten paikkojen löytämistä, joiden lähellä ei ole kaupunkeja, valaistua taajaan asuttua omakotialuetta, isoja valaistuja urheilukenttiä/luisteluratoja tai liikenneväylien solmukohtia. Suuret järvet tai asumattomat metsäalueet ovat hyvä asia.

      Valosaasteella on todella paljon merkitystä sille, miltä yötaivas näyttää. Sitä ei ymmärrä ennenkuin itse kokee.

      • ValosaateenVanki

        Ihan rukkastuntumalla heittäisin, että suuri taajama aiheuttaa valosaastetta ainakin pari- kolmenkymmenen kilometrin päähän taajaman rajasta. Parhaan paikat olisivat harvaanasutulla alueella metsäautotien kääntöpaikalla ja mielellään kallion laella, josta metsä olisi parturoitu pois.
        Olen Rautalammella maannut selälläni laiturilla syksyisenä iltana ja katsellut tähtitaivasta pienillä kiikareilla. Vaikka lapsuudessani asuin maaseudulla, sielläkään ei ikinä päässyt näkemään yhtä hienoa tähtitaivasta lähellä olleiden taajamien takia.


    • cheucer

      Itse asun aika pimeässä paikassa, ei juurikaan valosaastetta, ainoa valosaaste on 300 m päässä oleva naapurin pihavalo josta lähtee valoa hieman väärään suuntaan ja sen huomaa vasta silloin kun on kaukoputken kanssa ulkona niin valo häiritsee mutta voi eliminoida suoran valosaasteen menemällä talo taakse, tuo on oikeastaan ainoa valosaaste, taajamien valot eivät juurikaan häiritse, kaksi pientä taajamaa noin 20 kilometriä ja suurempi yli 40 km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      71
      2738
    2. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      146
      2734
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      108
      2203
    4. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      111
      1886
    5. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      81
      1860
    6. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      364
      1589
    7. 401
      1441
    8. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      101
      1429
    9. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      79
      1225
    10. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      1079
    Aihe