Enkä nyt odota kaksimielisiä juttuja mistään naapurin Marjasta, vaan kyse on tietysti syötävistä marjoista.
Mistä marjoista tykkäätte eniten? Oma suosikkini on kotimaiset mansikat.
mikä on paras marja
54
775
Vastaukset
- crux
Tunnustan olevani vähän marjafriikki. Ehkä nostaisin esille vanhan kunnon karviaisen. Siitä saa huippuhyvää hilloa tehtyä ja sellaisenaan syötynä tulee vähän mummolafiilis ja makuhan on tietysti mainio.
- tai-vattu-
Mesimarja, eli mesikka.
Mansikka ei ole marja.- tai-vattu-
Olvi-Olmi kirjoitti:
Onko mansikka sitten vihannes?
Kyllä, mansikka on vihannes.
- Anonyymi
Mansikka on mansikkakasvin turvonnut kukkapohja. https://yle.fi/a/3-8152103
Mansikan siemenet ovat pinnalla, eivät sisällä, kuten marjoilla. Jonkun väitteen mukaan tomaatti on marja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mansikka on mansikkakasvin turvonnut kukkapohja. https://yle.fi/a/3-8152103
Mansikan siemenet ovat pinnalla, eivät sisällä, kuten marjoilla. Jonkun väitteen mukaan tomaatti on marja.Mansikka on pohjushedelmä, virallisesti siis hedelmä. Aivan turhaa saivarointia, oli sitt hedelmä tai marja, joka tapauksessa erittäin suosittu syötävä sellaisenaan tuoreena, sekä pakastettuna ja myöskin hillottuna.
Mun suosikki sen sijaan on puolukka, jota syön melkein päivittäin, vaikka sokeroituna viilin kera. Ruuan kanssa, jos se ei ole keittoruokaa; kuten kala- tai hernekeittoa jne.
Teen siitä myös kiisseliä, riisipuurolle tai puolukasta vispipuuroa. Todella monikäyttöinen marja, ja syksyisin puolukan poiminta aikaan, tulee silloin tällöin syötyä kourallinen puolukkaa, siinä poiminnan lomassa tuoreeltaan ilman mitään lisukkeita.
Ja keväisin lapsena söin usein hangen alta esiin tulleita edellisen vuoden hiukan ruttaantuneita mehukkaita marjoja. Tapa jonka opin vanhalta pappaltani, matkimalla hänen tapaansa noukkia nuo talvella lumessa pakastuneet suuhunsa, aikaisin keväällä pälvipaikoilta.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mansikka on pohjushedelmä, virallisesti siis hedelmä. Aivan turhaa saivarointia, oli sitt hedelmä tai marja, joka tapauksessa erittäin suosittu syötävä sellaisenaan tuoreena, sekä pakastettuna ja myöskin hillottuna.
Mun suosikki sen sijaan on puolukka, jota syön melkein päivittäin, vaikka sokeroituna viilin kera. Ruuan kanssa, jos se ei ole keittoruokaa; kuten kala- tai hernekeittoa jne.
Teen siitä myös kiisseliä, riisipuurolle tai puolukasta vispipuuroa. Todella monikäyttöinen marja, ja syksyisin puolukan poiminta aikaan, tulee silloin tällöin syötyä kourallinen puolukkaa, siinä poiminnan lomassa tuoreeltaan ilman mitään lisukkeita.
Ja keväisin lapsena söin usein hangen alta esiin tulleita edellisen vuoden hiukan ruttaantuneita mehukkaita marjoja. Tapa jonka opin vanhalta pappaltani, matkimalla hänen tapaansa noukkia nuo talvella lumessa pakastuneet suuhunsa, aikaisin keväällä pälvipaikoilta.
trollikkaMansikka vaikuttaakin hedelmälle ja ostan niitä monesti hedelmien sijaan. 🍓
Omat suosikit mustikka, mansikka ja punaiset, valkoiset ja mustat viinimarjat.
Hehee... Tomaatti, banaani ja vesimelooni.
Mansikka ei ole marja, vaan epähedelmä.Olvi-Olmi kirjoitti:
Ehkä aloitus olisi pitänyt olla "mikä on paras epähedelmä".
Tai ehkä sun ei olis pitänyt rajata Marjoja keskustelun ulkopuolelle.
LinerT.2 kirjoitti:
Tai ehkä sun ei olis pitänyt rajata Marjoja keskustelun ulkopuolelle.
Yritin vain pitää keskustelun syötävissä marjoissa.
- makkarannäköinenmies
Kirjotetaanko se tosiaan "vesimelooni"?
LinerT.2 kirjoitti:
Älä vaihda puheenaihetta.
Sinä olet itse käsittänyt asiat väärin, ei kukaan muu ole puhunut Jormasta.
Olvi-Olmi kirjoitti:
Sinä olet itse käsittänyt asiat väärin, ei kukaan muu ole puhunut Jormasta.
Ei, ja sinäkin kielsit puhumasta Marjasta. Ollaan ihan hiljaa.
LinerT.2 kirjoitti:
Ei, ja sinäkin kielsit puhumasta Marjasta. Ollaan ihan hiljaa.
Voitaisiin puhua alkuperäisestä aiheesta.
Tykkään mansikoista, mutta ne on epähedelmiä.
Tykkään myös mustikoista, mutta ne on hedelmiä.
Marjoista tykkään eniten variksenmarjoista, niissähän jo nimikin lupaa että kyseessä on marja.
Jos unohdetaan Marjat, niin mistä syötävistä marjoista sinä pidät eniten?- Anonyymi
LinerT.2 kirjoitti:
Mikä se? :)
Eikös "se" ole munakoiso!??! _:DDDD!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös "se" ole munakoiso!??! _:DDDD!!!
Muna koisii?
Palataan asiaan sitten vanhainkodissa.
Karpalo kiisselinä ja vaniljakiisseliä viereen. Ei sekoiteta vaan lusikkaan 50/50.
Mustikka ja vatunvatunvattu murotaikinaan tehtyyn marjapiiraaseen kermaviilimunatökötin kanssa.
Puolukasta vaalea puuro maidon kanssa. Muut sitten saakin mennä siltänään vaikka maustamattoman yogurtin kyljessä.- makkarannäköinenmies
Kirjotetaanko se tosiaan "yogurtti"?
- kaisanoasaa
Ostin 20 litraa mansikoita 50 eurolla. Pistin pakkaseen suurimman osan. Usein kun ostan mansikoita niin puolet on raakoja ja pienen kokoisia mutta nyt oli hyvin kypsyneita ja hyvän kokoisia.
- Anonyymi
En koskaan laittaisi tuoreita marjoja pakkaseen. Tuhlausta mielestäni sellainen kun ne on niin herkullisia tuoreina. Hillot saa nykyään kaupasta ym marja ja hedelmäsoseet joten miksi pakastaa niitä? En ole niin hillon perään muutenkaan.
Puolukka pill_ _ _ _
- makkarannäköinenmies
Olvi-Olmi kirjoitti:
Jep, tää tuli kerralla selväksi.
Kirjotetaanko se tosiaan "selväksi"?
- lakkakakku
Lakka eli hilla on paras.
- Anonyymi
Lakka eli hilla on paras. Jaa, tarkoittanet suomuurainta!
- Marjafriikki
Mesimarja makusteluun, puolukka mehuun, karpalo kiisseliin, aronia kotiviiniin, mutta...
Paras kaiken kaikkeen on mustikka, jos yksi pitää valita.Puolukka on hyvä marja moneen, vatkattu puolukkapuuro oli yksi lapsuuteni suurimmista herkuista.
Variksenmarja eli kaarnikka on myös hyvä mehumarja, siitä tulee loistava janojuoma.- Anonyymi
Olvi-Olmi kirjoitti:
Puolukka on hyvä marja moneen, vatkattu puolukkapuuro oli yksi lapsuuteni suurimmista herkuista.
Variksenmarja eli kaarnikka on myös hyvä mehumarja, siitä tulee loistava janojuoma.Kaarnikka on ilmeisesti myös melko terveellistä syötävää.
Nimen taustaa:
"Pohjois-Suomessa variksenmarjaa kutsutaan kaarnikaksi; nimen taustalla on saamen kielen gáránas (korppi)."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/24/unohdetusta-kaarnikasta-voisi-tulla-mustikan-veroinen-hittimarja
Muuta juttua:
https://yle.fi/a/3-10571789
https://www.terve.fi/artikkelit/terveytta-kotimaan-marjoista
😄 - Anonyymi
Mustikka on superpenismarja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaarnikka on ilmeisesti myös melko terveellistä syötävää.
Nimen taustaa:
"Pohjois-Suomessa variksenmarjaa kutsutaan kaarnikaksi; nimen taustalla on saamen kielen gáránas (korppi)."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/24/unohdetusta-kaarnikasta-voisi-tulla-mustikan-veroinen-hittimarja
Muuta juttua:
https://yle.fi/a/3-10571789
https://www.terve.fi/artikkelit/terveytta-kotimaan-marjoista
😄Onkohan se sama kuin kraakunvarsi, (siis variksenmarja) josta luutia tehdään vieläkin.
Mullakin talvisin kraakuvarsiluuta, patiolla ovenpielessä, voi käyttää lumen lakaisuun vaatteista ja saapikkaista tai lakaista irtolumi patiolta.
Tähän aikaan vuodesta ja ennen juhannusta, kiskotaan variksenmarja kasvustoa maasta juurineen, nostetaan vaikka kalliolle aurinkoiseen paikkaan kuivumaan. Kuivuttuaan siitä putoaa kaikki pienet lehdet sekä multa tai turve, sammal ja jäljelle jäävistä varvuista kootaan luuta, Varren sisälle lyödään vielä koivutappi, niin varsi on jämäkkä.
Ja sitten asiaan; variksenmarjat ovat täälläpäin Suomea ainakin niin pieniä, etten mä niitä ala poimimaan, siinä menisi aikaa ja terveys, ennen kuin niistä mitään mehua saisi aikaseksi. Kyllä mä olen useastikin kuullut juttua variksenmarjamehusta, tuolla Lapissa käydessäni. Ilmeisesti sikäläiset poimii sitä, tai jotain samanlaista, jonka mä tunnen variksenmarjana, suomalaisella nimellään. En kyllä poimi niin pientä mustikkaakaan kuin variksenmarja on, en edes poimurilla.
Puolukkaa on hauskinta poimittavaa, joutuisaa ja siistiä, silloin kun sitä on paljon mättäät punaisina... ja sen perässä kyllä olen ajanut joskus useitakin kilometrejä, saadakseni satoa talteen. Kaiken lisäksi se käy ulkoilusta, saa raitista ilmaa ja kuntoilusta samoin, tulee tarvottua erilaisissa maastoissa. Repussa vesi, kartta ja kompassi, nykyään useimmiten älykännykkä, kartan ja kompassin tilalla.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan se sama kuin kraakunvarsi, (siis variksenmarja) josta luutia tehdään vieläkin.
Mullakin talvisin kraakuvarsiluuta, patiolla ovenpielessä, voi käyttää lumen lakaisuun vaatteista ja saapikkaista tai lakaista irtolumi patiolta.
Tähän aikaan vuodesta ja ennen juhannusta, kiskotaan variksenmarja kasvustoa maasta juurineen, nostetaan vaikka kalliolle aurinkoiseen paikkaan kuivumaan. Kuivuttuaan siitä putoaa kaikki pienet lehdet sekä multa tai turve, sammal ja jäljelle jäävistä varvuista kootaan luuta, Varren sisälle lyödään vielä koivutappi, niin varsi on jämäkkä.
Ja sitten asiaan; variksenmarjat ovat täälläpäin Suomea ainakin niin pieniä, etten mä niitä ala poimimaan, siinä menisi aikaa ja terveys, ennen kuin niistä mitään mehua saisi aikaseksi. Kyllä mä olen useastikin kuullut juttua variksenmarjamehusta, tuolla Lapissa käydessäni. Ilmeisesti sikäläiset poimii sitä, tai jotain samanlaista, jonka mä tunnen variksenmarjana, suomalaisella nimellään. En kyllä poimi niin pientä mustikkaakaan kuin variksenmarja on, en edes poimurilla.
Puolukkaa on hauskinta poimittavaa, joutuisaa ja siistiä, silloin kun sitä on paljon mättäät punaisina... ja sen perässä kyllä olen ajanut joskus useitakin kilometrejä, saadakseni satoa talteen. Kaiken lisäksi se käy ulkoilusta, saa raitista ilmaa ja kuntoilusta samoin, tulee tarvottua erilaisissa maastoissa. Repussa vesi, kartta ja kompassi, nykyään useimmiten älykännykkä, kartan ja kompassin tilalla.
trollikkaVariksenmarjasta on Suomessa kaksi eri alalajia. Etelän lajissa on pienet marjat ja pohjoisen lajissa isommat.
https://lehti.luontoportti.fi/fi/lajiesittely/variksenmarja
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Variksenmarja
Tykkään niistä, nuorena kahmin suuhuni aina kun oli mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Variksenmarjasta on Suomessa kaksi eri alalajia. Etelän lajissa on pienet marjat ja pohjoisen lajissa isommat.
https://lehti.luontoportti.fi/fi/lajiesittely/variksenmarja
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Variksenmarja
Tykkään niistä, nuorena kahmin suuhuni aina kun oli mahdollista.No, just! Jotain tuollaista mä arvelinkin, ett eivät 1-2 mm marjoja kukaan poimi ja tee mehua. Eli pohjoisempana saavat kunnon satoakin, täällä Turun seudulla tehdään ainoastaan kraakunvarsiluutia talveksi. Ylpeänä kehun nyt itseäni; mä opettelin tuon taidon, ettei se kokonaan unohdu. Aivan oikeesti, tuollainen luuta on käyttökelpoinen, vielä seuraavanakin vuonna, jollei sitä ole käytetty loppuun asti, talvenaikana.
Silloin kun se on kuivunut käppyräksi, siitä saa käyttökelpoisen luudan taas kastamalla sen kiehuvan kuumaan merisuolaiseen veteen. Ja sitä merisuolaa voi ostaa kaupasta ja lisätä kaivoveteen, joten vettä ei mereltä tarvitse hakea! =)
Kiitos tiedosta... aina minäkin opin uutta!
trollikka
- Ulkonäkö-on-kemia
Ostan mansikoita vain jos myyjä on kaunis nuori nainen
- Wulwawa
Puutarhassani kasvaa vihreä karviaismarjapensas, ne taitaa olla lemppareita.
(Ei kaksimielisiä vitsejä tähän puutarhasta, kiitos)
Perjantaina poimin Nuuksiossa mustikoita suoraan suuhun. Oli muuten makeita.
(Ei vitsiä tähänkään kiitos)
Ja kasvaahan tuolla pihalla myös musta viinimarjapensas, niistä nyt niin välitä. Niitten lehdistä saa kyllä ihan hyvää ja raikasta kesämehua.
(Tähän jos keksit kaksimielisen vitsin, niin kerro toki) - skdfj-83
Marja Hintikka on toki aika syötävä mutta kylläpähä se hilla on jeessein. Ei siis Blomberg vaan se rämeiden pikku hetelmä. Kuuma Hillasoppa on jossai tlanteesa tosi hyvää, en harmi vaa ikävä kyllä muista mitä täytys tehä jotta se maistuis niin hyvältä kuin olisi tarkoitus. Ehkä häätys pinota päivä märkiä rankoja räntäisessä metäsä läpimärjissä vaatteisa marraskuun lopulla, ja vieläpä tosi hopulla. Hyvin kermattu matsikkakaakku sitten keskikesällä jonhi mustaherukanlehtimehun kanssa, synttärten aikaan (olen syntyny 15 tuntia lähempänä vuoden vikaa, kuin ekaa sekuntia.
Mustaherukanlehtimehusta tuloo aina myös mieleen Talonpojan ralli jota kattelin joskus -94 , juotessani siinä samalla joutessani tuota äirehen pulloittamaa ja kellaroitsemaa muikeanmakeaa kesälitkua - Anonyymi
Kaikki marjat on hyviä ja vaihtelen niitä aamu puurossa mut kyllä se kotimainen mansikka taitaa olla minunkin suosikki makunsa puolesta.
- Anonyymi
Vadelma tai Karvianen.
Kiva vanha ketju. Edelleen ajankohtainen.
Omat suosikit... tomaatti, kotimainen mansikka ja mustikka.
(olkoot sitte vaikka epähedelmiä, tai ei, omassa suussa ne maistuu hyviltä) Mums! 😋- Anonyymi
5litraa mustaherukan lehtiä huuhdotaan, kiehautetaan 5 litr vettä joka kaadetaan lehtien päälle. Anna jäähtyä kädenlämpöiseksi lisää 50 gr sitruunahappoa (saa apteekista). Anna vaikuttaa yön yli. Lisää sokeria noin 800 g ja sekoita hyvin, voit kiehauttaa ja sitten siivilöit pulloihin ja jääkaappiin. Erittäin hyvää juomaa ja esim mansikkamehuloraus lasiin, jos haluat väriä ja lantringiksikin tämä sopii. Helppoa tehdä ja nauttia. Sopii shamppanjaksi alkotottomiin juhliin. Olkaapa hyvät 5+5+50. Paljon tehnyt itse. Heleät Helluntait kaikille!
- Anonyymi
Tunnetaan myös Louhisaaren simana -> Mustaherukanlehdistä voi tehdä raikasta kesäjuomaa sitruunahapolla uuttamalla. Alkukesä on parasta aikaa mustaherukan lehtien keräämiselle.
- Anonyymi
Huvittavaa !! Poistettu ketjusta, kun esitin: Vatukka, eli mesimarja. Mesimarjaa täällä nimitetään nimenomaan vatukaksi. Järki käteen ja ymmärtäkää murresanoja ! Haloo ! Toinen on ahomansikka.
Kotimaiset marjat, ilman muuta 👍
Mustaherukka, mustikka, mansikka ja lakka 😋- Anonyymi
Mansikka on paras, mutta syön eniten mustikkaa, kun poimin itse sekä puolukkaa ja punaherukkaa kun tykkään kirpeästä.
Ei mulla ole naapurissa ketään Marjaa? Enkä kaksimielisiä laukoiskaan...
No minusta vatunvatun vattu on paras. :o)- Anonyymi
Paha kysymys, koska mansikka ja mustikka on niin tasavahvoja. Mustikkapiirakka on best ja mansikasta saa vaikka mitä ihanaa. Jos olis pakko valita niin mansikka kai sitten 🤔 Onneksi ei tarvii tehdä noin suuria elämänvalintoja 😂
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa163212Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.132200Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1181812Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101206Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631107Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501012- 36833
- 54778
- 67721
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30695