Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G -objektiivi

Nikonikuvaaja

19

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NikoNikoni

      On kokemusta, 5 vuotta sitten kun oli D7000. Kestävyydestä en osaa sanoa muuta kuin että kesti minun käytössä hyvin ja teki hyvää jälkeä. Maksaa nykyään uutena n. 200€ ja käytettynä voi saada satasella. Nykyisin näkyy olevan APS-C Nikoniin Sigma 30mm F1.4 DC HSM ART, joka näkyy olevan piirroltaan vielä parempi, mutta maksaakin kaksi kertaa enemmän. Jos tutuu, että tarvitsee ja tulee kuvattua tuolla objektiivilla, niin sen kuin ostaa vaan pois, ei se huono ole.

    • Nikonikuvaaja

      Kiitos :) mieli tekisi muotokuvaukseen ja kukkien kuvaamiseen tommosta nii kiva tietää että on jollaki toiminu!

      Ilmeisesti piirtää myös isoimmalla aukolla hyvin? Siitä tota objektiivii on näytetty haukuttavan, mutta itseäni vähän ihmetyttää miksei piirtäis..

      Juurikin hinnan takiahan tuo kiinostaa, vastaavanlaiset on yleensä 400 hinnoiltaan, varmasti tosi hyviä on mutta ei valitettavasti sovi mun kukkarolle :( sen takia runkonakin toimii tuo halvin nikon ;)

    • Kukkienkuvailija

      Tuo kukkien kuvaaminen sai pienen kellon kilkattamaan, että olisi ehkä syytä ottaa harkintaan myös esim. Micro NIKKOR 40 mm f/2.8, jos haluaa myös tarkkoja lähikuvia kukista.

      Tuon 35:n lähikuvausominaisuudet ovat rajoittuneemmat, eli sillä ei välttämättä saa tarkennettua niin lähelle kuin haluaisi kukkia kuvatessa. Ainakin minulla tuo asia tuli aika äkkiä vastaan.

      • Nikonikuvaaja

        Juu ei toi paras objektiivi ole siihen hommaan. Mutta pääpaino kuvaamisessa on muualla kuin niissä kukissa nii saa luvan kelvata ;)

        kuvaan kukkia tällä hetkellä nikkor 55-200 f4-5.4 käyttäen 55 polttoväliä ja 4 aukkoa. Tuskin tuo 35mm hirveästi huonompi on siihen hommaan?


      • Kukkienkuvailija

        No jos siltä tuntuu että tuolla 55 millillä saat tarpeeksi tiukan rajauksen, niin sitten pitäisi kyllä tuon kolmeviiitosenkin olla ihan riittävä. Tuo 55-200:han tarkentaa lähimmillään noin metrin päähän ja 35-millinen noin 30 sentin päähän, eli 35:llä saa kyllä hieman tiukemman rajauksen kuin tuolla 55:llä kuitenkin. Tosiaan jos ei ihan "makro" tyylisille lähikuville ole tarvetta/kiinnostusta niin 35:kin riittää ihan hyvin. Valovoimaltaanhan tuo on parempi kuin se 40 mm makrolinssi, 55-200:sta puhumattakaan.

        Muuten ihan alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että vaikuttaa ihan jämäkältä mekaanisesti, metallinen bajonetti jne. eli ei pitäisi mikään ihan rimpula olla. Piirto on aika pitkälti kuvaajan kädessä, oikein hyvää se linssin puolesta on kunhan huolehtii, ettei esim. täräytä kuvaa kuvatessa. Vakaajaahan tuossa ei ole, joten kannattaa ihan kokeilla, millaisia suljinaikoja pystyy käyttämään käsivaralta ettei tule liikaa tärähtäneitä jne.


      • Nikonikuvaaja

        Kiitos :)

        Olen digijärkkärillä kuvannu kohta 10 vuotta ja sitä ennen filmijärkkärillä, kaikki objektiivit ollut ilman vakaajaa, niin olen tottunut siihen. Oli tossa muutaman vuoden tauko ja nyt oon innostunut uudelleen kuvaamaan.

        Makro linssi olis kyllä ihan ehdoton lähikuvaukseen että saattaa olla seuraavana sellainen hankintalistalla mihin alkaa säästää :)


      • Kukkienkuvailija

        Ok, hyvä homma, eiköhän tuo sitten pysy kamera kädessä :)


    • Kukkienkuvailija

      Vielä palaan tähän aiheeseen, kun jäi vähän kiinnostamaan, millaista lähikuvaa tuolla kukkasista voisi saada. Kävin kolmevitosta vähän ulkoiluttamassa ja yritin saada jonkinlaisen "äärimmäisen" lähikuvan. Oikeastaan olin vähän yllättynytkin tuloksesta, jonka voi katsoa tuolta: https://500px.com/photo/221590507

      Tuo vaati jo kyllä rankkaa croppaustakin, mutta aika hyvin tuo 35:n jälki sitäkin näkyy kestävän.

      • Niko_ti_nisti

        Mikä oli käytetty aukko tuossa kuvassa?


      • Kukkienkuvailija

        Aukko oli f/5.6, pitäisi näkyä klikkaamalla auki "Details" kuvan vierestä.


    • PasiTAP

      Kokemusta on. Hinta/laatusuhteeltaan ehdoton hankinta. Piirtää tarkkaa jälkeä...

    • Tsuumiko

      Kukkien kuvaamisessa kuvakulma melko laaja 35 millin objektiivissa. Tähän tarkoitukseen noin 85-135 millin polttovälit sopivampia.

      • Tsuumiko

        Korjaus: Aloitusviestissä oli DX, eli pientä kennoa. Nuo itse mainitsemani millit olivat kinokoolle ajateltuja. - Saattaa normaaliobjektiivin pituinen (makro)objektiivi toimia myös kukkakuvissa. Kuitenkin omasta mielestäni noin 85-135 kinovastaavuus sopii kukkakuviin paremmin.

        Canonilla on jopa vakaajallinen versio 35-millisestä:
        https://www.rajalacamera.fi/canon-ef-35-2-is-usm-objektiivi.html


      • spaadero-55

        550€ hinta ja ton saa halvimmillaan gigantista 99€


      • Anonyymi
        spaadero-55 kirjoitti:

        550€ hinta ja ton saa halvimmillaan gigantista 99€

        Ei edes saa eli älä valehtele!


    • Totentottaon

      Kuvasin joskus kauan sitten sillä ja kaikki onnistui hyvin. Jos kuvaa sisätiloissa ihmisiä on se toten totta hyvä.

    • Tsuumiko

      Vielä polttoväleistä. Ihmisten kulkemisen liike-epäterävyys saattaa tulla näkyviin laajakulmapuolella, varsinkin vakaajalla, ja varsinkin jos yritetään kuvata urheilua pitkillä suljinajoilla. Mutta mitäs siinä, jos vaikutelma ei ole ei-toivottua, tai käytetään salamasynkroa vakaajan kanssa. Konstit on monet.

      Makrokuvia olisi periaatteessa mahdollista tehdä 35 millin kinovastaavuudellakin: ensin laaja kuva läheltä kukkapuskasta tai -pensaasta, ja sitten jälkikäteen kuvasta tehdä 3x-kertaisia osasuurennoksia.

    • KaisaK

      Mulla on Canon Ixus sillä saa hyviä kuvia ja ei tarvitse vaihtaa opjektiivija

    • Sanoisin että osta äläkä mieti. Hyvä yleislasi jonka hinta/laatu on kohdallaan. Kyllä 35 mm kelpaa myös kukkiin ja päiväperhosiin. Toki niihin parempiakin, mutta ei tuohon hintaan. Nikonin 85 mm makro vakaajalla on parempi, mutta maksaa. Pidin siitä aikoinaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe