Puhtaana kirkkoon

Publikaani

Minua on askarruttanut se puhtaussäännös, jota nykyäänkin (ei paljoa vielä Suomessa) hyvin voimallisena sovelletaan naisten kirkossakäymisen suhteen. Eli se, että kuukautisten aikana ei voi mennä kirkkoon, tai jos menee niin ikonia yms. ei voi käydä kunnioittamassa, saatikka osallistua Ehtoolliseen.
Ja nyt en halua niinkään mitään lainusta mistään Mooseksen kirjasta ja vaan järjellä ajateltuja vastauksia.

Tämä puhtaussäännösten kirjaimellinen noudattaminen ei ole niinkään ollut yleistä, mutta erityisesti maahanmuuttajat ovat tuoneet sen nyt esille meilläkin.

En halua mitätöidä sitä, mitä VT:n säännöksissä ja muualla sanotaan. Mutta käsittääkseni nuo säännöt on tarkoitettu juuri sen ajan ihmisille, joilla ei hygieniaan ollut hyviä edellytyksiä.
Toiseksi, tämä puhtaussäännös naisen kohdalla, (myös synnyttämisen jälkeen) pitäisi käsittääkseni ymmärtää nimenomaan niin, että hänelle suodaan mahdollisuus olla poissa kirkosta.

Rehellisesti sanottuna ottaa hieman pannuun, että vielä tänäkin päivänä takerrutaan sellaisiin säännöksiin joita ei tarvitsisi soveltaa 1:1 tai ainakaan niin, että se asia käännetään nurinniskoin. EI SAA MENNÄ on eri asia kuin SAA OLLA POISSA kirkosta.

Mutta mitäs sanotte?

28

3836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa asiaa

      Kirkolla on useita naiskanttoreita. Saavatko he palkallisen vapaapäivän, jos haluavat noudattaa kanoneita ja Mooseksen lakia?

      • Mooseksen

        puhtauslaeista.
        On ko todella ortodokseilla vielä käytössä sääntöjä joita nodatetaan kuten Mooseksen aikana ja Mooseksen laeissa sanotaan?
        Jos noin on niin kunnioitukseni ortodoksisuuteen on saanut ison kolauksen.
        Entä sitten kivityssäännöt? Vieläkö nekin ovat noiden puhtaussääntöjen ohella voimassa?
        Vai ovatko kunnioitetut vanhat ortodoksi-isät valinneet sopivis sääntöjä Moosekselta ja jättäneet vähemmän sopivat pois?

        Tuo naisten kuukautisvouhotus nykyaikana kertoo kuinka syvällä suossa ortodoksia rämpii.
        Nyt tarvittaisiin joku voimakas hahmo uudistamaan ortojen ikivanhoja Mooseksenaikaisia kansalle annettuja pesu-ja puhtausoppeja.
        Krrrrrrrrrrrrrrrrr...............


      • Publikaani
        Mooseksen kirjoitti:

        puhtauslaeista.
        On ko todella ortodokseilla vielä käytössä sääntöjä joita nodatetaan kuten Mooseksen aikana ja Mooseksen laeissa sanotaan?
        Jos noin on niin kunnioitukseni ortodoksisuuteen on saanut ison kolauksen.
        Entä sitten kivityssäännöt? Vieläkö nekin ovat noiden puhtaussääntöjen ohella voimassa?
        Vai ovatko kunnioitetut vanhat ortodoksi-isät valinneet sopivis sääntöjä Moosekselta ja jättäneet vähemmän sopivat pois?

        Tuo naisten kuukautisvouhotus nykyaikana kertoo kuinka syvällä suossa ortodoksia rämpii.
        Nyt tarvittaisiin joku voimakas hahmo uudistamaan ortojen ikivanhoja Mooseksenaikaisia kansalle annettuja pesu-ja puhtausoppeja.
        Krrrrrrrrrrrrrrrrr...............

        vielä tästä, niin nyt ei sovi yleistää näitä säännöksiä. Meillä Suomessahan tällaista ajattelumallia ei siis ole ollut.

        Mutta totta on, että joissakin maissa tätä sääntöä noudatetaan hyvinkin orjallisesti. Ja sitten kun toisista maista tulee ihmisiä Suomeen, niin he edelleen pitäytyvät näissä säännöissä.

        Jonkinmoinen valistus on paikallaan, mutta miten tehdä se niin, ettei loukkaa toista?


      • Nimetön
        Publikaani kirjoitti:

        vielä tästä, niin nyt ei sovi yleistää näitä säännöksiä. Meillä Suomessahan tällaista ajattelumallia ei siis ole ollut.

        Mutta totta on, että joissakin maissa tätä sääntöä noudatetaan hyvinkin orjallisesti. Ja sitten kun toisista maista tulee ihmisiä Suomeen, niin he edelleen pitäytyvät näissä säännöissä.

        Jonkinmoinen valistus on paikallaan, mutta miten tehdä se niin, ettei loukkaa toista?

        Kyllä ainakin kun Lintulassa pitempään oleskelee talkoolaisena, aletaan neuvoa, ettei kuukautisten aikana ole tapana mennä ehtoolliselle.


      • mitään sanottavaa
        Mooseksen kirjoitti:

        puhtauslaeista.
        On ko todella ortodokseilla vielä käytössä sääntöjä joita nodatetaan kuten Mooseksen aikana ja Mooseksen laeissa sanotaan?
        Jos noin on niin kunnioitukseni ortodoksisuuteen on saanut ison kolauksen.
        Entä sitten kivityssäännöt? Vieläkö nekin ovat noiden puhtaussääntöjen ohella voimassa?
        Vai ovatko kunnioitetut vanhat ortodoksi-isät valinneet sopivis sääntöjä Moosekselta ja jättäneet vähemmän sopivat pois?

        Tuo naisten kuukautisvouhotus nykyaikana kertoo kuinka syvällä suossa ortodoksia rämpii.
        Nyt tarvittaisiin joku voimakas hahmo uudistamaan ortojen ikivanhoja Mooseksenaikaisia kansalle annettuja pesu-ja puhtausoppeja.
        Krrrrrrrrrrrrrrrrr...............

        nimimerkki "Mooseksen" kysymyksiin?
        Ne voivat kiinnostaa monia muitakin asian yllätyksellisyyden takia,


      • Johannes
        mitään sanottavaa kirjoitti:

        nimimerkki "Mooseksen" kysymyksiin?
        Ne voivat kiinnostaa monia muitakin asian yllätyksellisyyden takia,

        Minulla ei enää valitettavasti ole aikaa osallistua keskusteluun vaikka haluaisinkin. Kaikki tätä palstaa varten varaamani aika menee täällä kirjoitetun lukemiseen. Muistutan että teen tätä työtä vapaaehtoisesti ja oman leipätyöni ohella.

        Älkääkä kysykö onko Johanneksella mitään sanottavaa. Olen moderaattori enkä kirkkoisä.


      • Moarie
        Mooseksen kirjoitti:

        puhtauslaeista.
        On ko todella ortodokseilla vielä käytössä sääntöjä joita nodatetaan kuten Mooseksen aikana ja Mooseksen laeissa sanotaan?
        Jos noin on niin kunnioitukseni ortodoksisuuteen on saanut ison kolauksen.
        Entä sitten kivityssäännöt? Vieläkö nekin ovat noiden puhtaussääntöjen ohella voimassa?
        Vai ovatko kunnioitetut vanhat ortodoksi-isät valinneet sopivis sääntöjä Moosekselta ja jättäneet vähemmän sopivat pois?

        Tuo naisten kuukautisvouhotus nykyaikana kertoo kuinka syvällä suossa ortodoksia rämpii.
        Nyt tarvittaisiin joku voimakas hahmo uudistamaan ortojen ikivanhoja Mooseksenaikaisia kansalle annettuja pesu-ja puhtausoppeja.
        Krrrrrrrrrrrrrrrrr...............

        Apostolien kokouksessa päätettiin, mitkä lait Mooseksen laista ovat voimassa kristityillä. Päätökseksi tuli, että kristittyjen tulee karttaa verta ja haureutta, lihaa josta ei ole veri pois laskettu sekä epäjumalille uhrattua lihaa. (Apt 15:28-29)

        Veren karttamisen on myöhemmin katsottu sisältävän paitsi verensyöntikiellon, myös kultillisen epäpuhtauden verenvuodon aikana. Ehtooliselle ei siis saa mennä verta vuotavana. (Tästä kuoleman vaara muodostaa poikkeuksen eli verta vuotavalle sairaalle tai lapsivuoteeseen kuolemassa olevalle äidille voidaan antaa ehtoollinen veren vuodosta huolimatta.)

        Kivityssäännät tai mitkään muut kuin edellä mainitut Mooseksen lait eivät siis koskaan ole olleet ortodoksisilla kristyillä voimassa. Protestantit sen sijaan ovat lainailleet Mooseksen lakia omiin tarkouksiinsa. He kun eivät tunne tai tunnusta Vanhan ja Uuden Testamentin eroa.


    • Krysostomos

      ovat tämmöiset mooseksenaikaiset isien perinnäissäännöt! Enpä ole lännen katolisen kirkon puolella vastaavaan törmännyt, vaikka moni muu kaanon ja dekreetti saattaisikin ihmetyttää...

    • jedermann

      kuukautiset tekevät naisen likaiseksi??
      Jos se johtuu verenvuodosta, onko (miehelläkin)haava polvessa tai missä hyvänsä myös ehtoolliseste?
      Tämä likaisten menstruoivien naisten problematiikka tuntuu vielä järjettömämmältä kuin jehovantodistajien verensiirtokielto.

      • Timoteos Aleksandrialainen

        Suvullinen lisääntyminen. Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy. Timoteos Aleksandrialainen 12. kysymys lasketaan kanoneihin:

        Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, niin saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei?

        Vastaus
        Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.


      • Hauki on kala
        Timoteos Aleksandrialainen kirjoitti:

        Suvullinen lisääntyminen. Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy. Timoteos Aleksandrialainen 12. kysymys lasketaan kanoneihin:

        Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, niin saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei?

        Vastaus
        Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.

        Kaikella kunnioituksella, kuukautiset eivät voi olla synti. Kuukautiset eivät nykyaikana ole suurikaan hygieeninen ongelma. Niiden mystifioiminen saastaisuudeksi, tabuksi, kuvaa kieroutunutta suhdettamme ihmisruumiiseen. Emme voi kieltää luonnollista toimintaa omassa kehossamme. Tämä asenne kuukautisten saastaisuuteen on vain miesten keino pitää naiset samovaarin lämmityspuuhissa eikä alttarissa.


      • Publikaani
        Hauki on kala kirjoitti:

        Kaikella kunnioituksella, kuukautiset eivät voi olla synti. Kuukautiset eivät nykyaikana ole suurikaan hygieeninen ongelma. Niiden mystifioiminen saastaisuudeksi, tabuksi, kuvaa kieroutunutta suhdettamme ihmisruumiiseen. Emme voi kieltää luonnollista toimintaa omassa kehossamme. Tämä asenne kuukautisten saastaisuuteen on vain miesten keino pitää naiset samovaarin lämmityspuuhissa eikä alttarissa.

        Tämän takia kirjoitinkin, koska mielestäni jotkut tätä sääntöä niin kirjaimellisesti noudattavat.
        Löytyyköhän ketään (tätä sääntö noudattavaa), joka tämän voisi jollain tavalla perustella?


      • jedermann
        Timoteos Aleksandrialainen kirjoitti:

        Suvullinen lisääntyminen. Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy. Timoteos Aleksandrialainen 12. kysymys lasketaan kanoneihin:

        Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, niin saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei?

        Vastaus
        Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.

        "Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy."

        Eikä tahrattomalla Neitsyt Marialla ollut kuukautisia?


      • anagnostis
        Timoteos Aleksandrialainen kirjoitti:

        Suvullinen lisääntyminen. Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy. Timoteos Aleksandrialainen 12. kysymys lasketaan kanoneihin:

        Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, niin saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei?

        Vastaus
        Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.

        Verenvuoto - siis todella vuotava veri, vaikka se jäisikin johonkin siteeseen - on este kelle hyvänsä osallistua ehtoolliseen. Oletan, että kyse on ennen muuta kunnioituksesta Kristuksen Ruumista ja Verta kohtaan. Kukaan ei saa edes astua alttariin, jos vuotaa verta, saati että pappi toimittaisi eukaristian verta vuotaen. Aivan erityisluonteiset poikkeukset (ekonomia)voivat sitten olla asia erikseen.

        Kuukautiset eivät sentään ole syntiä kuten ortodoksisen opetuksen mukaan ei myöskään ole suvullinen lisääntyminen. Timoteos Aleksandrialaisen opetusta siemensyöksyn vaikutuksesta ehtoollisen osallistumiseen ei voi rinnastaa kuukautisiin.


      • se nainen
        anagnostis kirjoitti:

        Verenvuoto - siis todella vuotava veri, vaikka se jäisikin johonkin siteeseen - on este kelle hyvänsä osallistua ehtoolliseen. Oletan, että kyse on ennen muuta kunnioituksesta Kristuksen Ruumista ja Verta kohtaan. Kukaan ei saa edes astua alttariin, jos vuotaa verta, saati että pappi toimittaisi eukaristian verta vuotaen. Aivan erityisluonteiset poikkeukset (ekonomia)voivat sitten olla asia erikseen.

        Kuukautiset eivät sentään ole syntiä kuten ortodoksisen opetuksen mukaan ei myöskään ole suvullinen lisääntyminen. Timoteos Aleksandrialaisen opetusta siemensyöksyn vaikutuksesta ehtoollisen osallistumiseen ei voi rinnastaa kuukautisiin.

        jolla oli verenvuototauti?

        Hänhän kosketti Kristusta.


      • anagnostis
        se nainen kirjoitti:

        jolla oli verenvuototauti?

        Hänhän kosketti Kristusta.

        Verenvuototaudista parantunut nainen parani sairaudestaan. Nyt on kyse siitä, että ihminen, joka on nauttinen Kristuksen Ruumista ja Verta, vuotaa verta. Toisaalta juuri sairaiden, ainakin kuolemanvaarassa olevien, suhteen on tietenkin voitava tehdä poikkeuksia.


      • Hauki on kala
        anagnostis kirjoitti:

        Verenvuoto - siis todella vuotava veri, vaikka se jäisikin johonkin siteeseen - on este kelle hyvänsä osallistua ehtoolliseen. Oletan, että kyse on ennen muuta kunnioituksesta Kristuksen Ruumista ja Verta kohtaan. Kukaan ei saa edes astua alttariin, jos vuotaa verta, saati että pappi toimittaisi eukaristian verta vuotaen. Aivan erityisluonteiset poikkeukset (ekonomia)voivat sitten olla asia erikseen.

        Kuukautiset eivät sentään ole syntiä kuten ortodoksisen opetuksen mukaan ei myöskään ole suvullinen lisääntyminen. Timoteos Aleksandrialaisen opetusta siemensyöksyn vaikutuksesta ehtoollisen osallistumiseen ei voi rinnastaa kuukautisiin.

        Mikä ihme siinä veressä on niin saastaista, että estää meitä lähestymästä ehtoolliskalkkia? Ihme mystifiointia tuokin, että vuotava veri (tuli se sitten mistä tahansa) on este alttariin menolle. Jos tuo löytyy kanoneista, niin huh huh. Täysin puhtaita meistä ei saa saunassakaan, ei mieleltä eikä ruumiilta. Muistakaa veljet vaihtaa kalsarit ennen seuraavaa liturgiaa.


      • yksin
        Hauki on kala kirjoitti:

        Mikä ihme siinä veressä on niin saastaista, että estää meitä lähestymästä ehtoolliskalkkia? Ihme mystifiointia tuokin, että vuotava veri (tuli se sitten mistä tahansa) on este alttariin menolle. Jos tuo löytyy kanoneista, niin huh huh. Täysin puhtaita meistä ei saa saunassakaan, ei mieleltä eikä ruumiilta. Muistakaa veljet vaihtaa kalsarit ennen seuraavaa liturgiaa.

        Trullon 77. Sääntö.

        Pappismiesten, kleerikkojen tai askeettien ei tule saunassa kylpeä yhdessä naisten kanssa, eikä kenenkään kristityn maallikonkaan. Sillä tämä on ensimmäinen tuomitsemisen aihe pakanain luona. Jos joku tavataan sitä tekemästä erotettakoon hänet, jos hän on kleerikko, virastaan, jos taas maallikko, pidätettäköön hänet kirkollisesta yhteydestä.

        Basileios Suuri 62. KANONI: Mies, joka miesten joukossa paljastaa häpynsä, saakoon aviorikokseen syyllistyneen epitimian.


        Tällaisia meidänmielestämme humoristisiä sääntöjä on kymmeniä. Kanonit ovat yli 1000 vuotta vanhoja, usein yksittäistapahtumasta syntyneitä ja omaan yhteiskuntaan sopivia. Tietenkin on sopimatonta naureskella kirkonisien ja kirkkokokousten säännöille, mutta Basileios Suuren 8. kanoniin alku tuo mieleen Ilta-Sanomat: "Joka vihassaan käyttää kirvestä omaa aviovaimoaan vastaan, on murhaaja..."


      • Jeesusta
        se nainen kirjoitti:

        jolla oli verenvuototauti?

        Hänhän kosketti Kristusta.

        Tarkkaan ottaen nainen ei koskenut Jeesusta Matt.9:

        20 Ja katso, nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta, tuli takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua.
        21 Sillä hän sanoi itsekseen: "Jos vain saan koskettaa hänen vaippaansa, niin minä tulen terveeksi".
        22 Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: "Tyttäreni, ole turvallisella mielellä; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi". Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi.

        Dionysios Aleksandrialaisen 2. kanoni käyttää samaa kohtaa perustelunaan
        "Mielestäni on turhaa kysyäkään, sopiiko kuukautistilassa olevien naisten käydä Jumalan huoneeseen, sillä enpä luule heidän, jos he ovat uskovaisia ja hurskaita, uskaltavan siinä tilassa lähestyä pyhää pöytää tai koskettaa Kristuksen ruumista ja verta. Eihän sekään nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta, koskettanut parantuakseen Häntä itseään vaan pelkästään Hänen viittansa lievettä. Jokainen voi esteettä, missä tilassa sitten onkin, rukoilla ja muistaa Herraa sekä pyytää apua. Mutta se, joka ei ole ei sielultaan eikä ruumiiltaan täysin puhdas, estettäköön lähestymästä kaikkein pyhintä."


      • Arkimandariini
        yksin kirjoitti:

        Trullon 77. Sääntö.

        Pappismiesten, kleerikkojen tai askeettien ei tule saunassa kylpeä yhdessä naisten kanssa, eikä kenenkään kristityn maallikonkaan. Sillä tämä on ensimmäinen tuomitsemisen aihe pakanain luona. Jos joku tavataan sitä tekemästä erotettakoon hänet, jos hän on kleerikko, virastaan, jos taas maallikko, pidätettäköön hänet kirkollisesta yhteydestä.

        Basileios Suuri 62. KANONI: Mies, joka miesten joukossa paljastaa häpynsä, saakoon aviorikokseen syyllistyneen epitimian.


        Tällaisia meidänmielestämme humoristisiä sääntöjä on kymmeniä. Kanonit ovat yli 1000 vuotta vanhoja, usein yksittäistapahtumasta syntyneitä ja omaan yhteiskuntaan sopivia. Tietenkin on sopimatonta naureskella kirkonisien ja kirkkokokousten säännöille, mutta Basileios Suuren 8. kanoniin alku tuo mieleen Ilta-Sanomat: "Joka vihassaan käyttää kirvestä omaa aviovaimoaan vastaan, on murhaaja..."

        Puhut viisaita, en olisi hokannut itse tuota moraalista, turmeluksen veisuuta?


      • jedermann
        Timoteos Aleksandrialainen kirjoitti:

        Suvullinen lisääntyminen. Kuukautiset ovat yhtä paha synti kuin siemensyöksy. Timoteos Aleksandrialainen 12. kysymys lasketaan kanoneihin:

        Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, niin saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei?

        Vastaus
        Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.

        kuukautisasiaan voisi saada papin selkeän vastauksen? Sehän koskee puolta seurakuntalaisista.
        Jo nyt on kumma sääntö, että normaali tahdosta riippumaton elintoiminto tekisi naiset kerran kuussa kelvottomiksi osallistumaan eukaristiaan. Se on itsestäänselvä juttu, että tämä sääntö on vanhentunut ja perustuu tietämättömyyteen ihmisen fysiologiasta. Raamatun kirjoittamisen aikaan ei tiedetty, miksi naisilla on välillä veristä vuotoa, ja se oli miehistä pelottavaa. Nyt syy opetetaan kaikille koulussa, eikä kuukautisia enää tarvitse mystifioida (paitsi siis ilmeisesti vanhoillisissa kreikkalaisissa ja venäläisissä piireissä).
        Miltähän tuntuu ortodoksitytöstä, jolle ensin terveystiedon tunnilla opetetaan, että kuukautiset ovat ihan normaali naisen elämään kuuluva juttu, ja sitten uskontotunnilla sanotaan, että ehtoolliselle ei sitten saa mennä kuukautisten aikana. Alistamista tämä on, eikä "puhtaudella" ole sen kanssa mitään tekemistä.
        Turhien omantunnonkysymysten ja -syytösten poistamiseksi papin lausunto olisi tarpeen.


      • Analogiassa
        jedermann kirjoitti:

        kuukautisasiaan voisi saada papin selkeän vastauksen? Sehän koskee puolta seurakuntalaisista.
        Jo nyt on kumma sääntö, että normaali tahdosta riippumaton elintoiminto tekisi naiset kerran kuussa kelvottomiksi osallistumaan eukaristiaan. Se on itsestäänselvä juttu, että tämä sääntö on vanhentunut ja perustuu tietämättömyyteen ihmisen fysiologiasta. Raamatun kirjoittamisen aikaan ei tiedetty, miksi naisilla on välillä veristä vuotoa, ja se oli miehistä pelottavaa. Nyt syy opetetaan kaikille koulussa, eikä kuukautisia enää tarvitse mystifioida (paitsi siis ilmeisesti vanhoillisissa kreikkalaisissa ja venäläisissä piireissä).
        Miltähän tuntuu ortodoksitytöstä, jolle ensin terveystiedon tunnilla opetetaan, että kuukautiset ovat ihan normaali naisen elämään kuuluva juttu, ja sitten uskontotunnilla sanotaan, että ehtoolliselle ei sitten saa mennä kuukautisten aikana. Alistamista tämä on, eikä "puhtaudella" ole sen kanssa mitään tekemistä.
        Turhien omantunnonkysymysten ja -syytösten poistamiseksi papin lausunto olisi tarpeen.

        Uskonnontunnilla ei varmasti sanota, että kuukautisten aikana ei saa mennä ehtoollisille - ainakaan suomalaisessa koulussa.

        Isä Heikki Honkamäki on sattumalta vastanut Kysymyksiä ja vastauksia palstallaan tähänkin kysymykseen. Juridisesti lienee väärin tuoda tänne hänen vastauksensa, mutta yllättyisin, jos isä Heikki loukkaantuu tällaisesta menettelystä.


        "2. Voiko kuukautistilassa tulla kirkkoon ja osallistua ehtoolliseen?

        Naisen kuukautistilaan liittyvät rajoitukset osallistua jumalanpalveluksiin perustuivat Vanhan testamentin puhtaussäädöksiin. Nämä säädökset olivat aikoinaan tarkoituksenmukaisia, sillä hygieniatuotteita ei ollut saatavilla. Kuukautisvuodon aikaan olisi saattanuttahria istuimia ja muita tiloja, siksi naisten oli tuolloin paras pysyä kotona. Nykyaikana, kun käytettävissä on tamponeita ja terveyssiteitä ymmärrämme,että rituaaliset puhtaussäädökset oli laadittu tuon ajan tilannetta silmällä pitäen.

        En usko,että nykypäivänä ainakaan Suomen kirkossa tätä rajoitusta pidetään opetuksessa kovin voimakkaasti esillä. Muissa paikalliskirkoissa tilanne voi olla toinen.Jos joku haluaa vanhaa perinnettä noudattaen pidättäytyä kuukautistensa aikana ehtoollisesta, ei toki tee siinä mitään väärin. Mikäli asia aiheuttaa omantunnonpulmia, niitä on hyvä ratkoa yhdessä rippi-isän kanssa." Analogia 1/2005


      • käskyt ja riitit
        Publikaani kirjoitti:

        Tämän takia kirjoitinkin, koska mielestäni jotkut tätä sääntöä niin kirjaimellisesti noudattavat.
        Löytyyköhän ketään (tätä sääntö noudattavaa), joka tämän voisi jollain tavalla perustella?

        Uskonto luo turvallisuuden tunteen sillä, että vaarallisessa ja oudossa tilanteessa on ohjeet miten pitää toimia. Järjellä ajatellen, mitä hyötyä on kastamisesta tai rukoilemisesta puhumattakaan ympärileikkauksesta. (Asian vierestä, mutta mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Kenian ortodoksisen kirkon muodostivat alkuasukkaat, jotka ympärileikkasivat tytöt ja pojat. Ortodoksinen kirkko oli ainoa kirkkokunta, joka hyväksyi menettelyn, jolloin he päättivät liittyä ortodokseihin.) Toinen uskonnolle tyypillinen ominaisuus on perinteestä kiinni pitäminen. Raamattu kehottaa monessa kohdassa pitämään käskyt (esimerkiksi 3. Moos. 26.13-16, 1 Joh. 2:1-5), mutta missään ei sanota, että käskyt on tarkoitettu vain siihen yhteiskuntaan, jossa ne annettiin.

        Kanonit kieltävät kuukautisten aikana kirkossa käymisen ja tähän ei ole tulossa muutosta. Ortodoksinen kirkko lähti aikanaan siitä, että yleisen kirkolliskokouksen voi kutsua vain keisari ja siksi kirkolliskokouksia, joissa ei ollut (nykyisen) läntisen kirkon edustajia puhumattakaan monofysiittjä, sanotaan ekumeenisiksi. Keisaria pidettiin kirkon suojelijana, vaikkei hän olisi edes ollut kristitty. Ortodoksiselta kirkolta puuttuu koneisto, jolla sääntöjä voidaan uusia.

        Kolmas ongelma on piispat (jotka kaikki ovat miehiä), jotka vastaavat alueensa uskon puhtaudesta. Luterilainen käännynnäinen (tai kuten hienommin sanotaan uusortodoksi) ei ole yhtä tarkka isiensä tapojen noudattamisessa kuin perinteen sisällä kasvanut. Suomessa ortodoksinen perinne tuhoutuu koko ajan. Periaatteessa ortodoksi ei saisi seurustella kerettiläisen kanssa, mutta niin tekee ehkä 95 % kirkon nuorista. Avioliiton edellytys pitäisi olla kirkkoonkuulumattoman kääntyminen, mutta käytännössä jopa ortodoksien lapset siirtyvät luterilaiseen kirkkoon tai väestörekisteriin. Venäläisistä paljon suurempi osa avioituu toisen venäläisen kanssa ja lapsista tulee ortodokseja. Uskonto merkitsee venäläisille enemmän ja siksi seka-avioliitossakin lapsille opetetaan ortodoksiset tavat ja perinteen kunnioittaminen.

        Ongelma kärjistyy, kun Suomen ortodoksinen kirkko palaa aikanaan Moskovan yhteyteen. Tällä hetkellä Suomessa asuvista ortodokseista ehkä puolet puhuu äidinkielenään venäjää ja heidän määränsä kasvaa voimakkaasti ja suomea äidinkielenä puhuvien määrä luultavasti vähenee luterilaisten kääntymisestä huolimatta. Aikanaan ortodoksisen kirkon "suomettuminen" (PSHV perustettiin 1885 ja tomos-asiakirja on vuodelta 1923) kesti 40 vuotta, joten voisi veikata paluuta Moskovan helmoihin vuoden 2050 kieppeillä.


      • Publikaani
        käskyt ja riitit kirjoitti:

        Uskonto luo turvallisuuden tunteen sillä, että vaarallisessa ja oudossa tilanteessa on ohjeet miten pitää toimia. Järjellä ajatellen, mitä hyötyä on kastamisesta tai rukoilemisesta puhumattakaan ympärileikkauksesta. (Asian vierestä, mutta mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Kenian ortodoksisen kirkon muodostivat alkuasukkaat, jotka ympärileikkasivat tytöt ja pojat. Ortodoksinen kirkko oli ainoa kirkkokunta, joka hyväksyi menettelyn, jolloin he päättivät liittyä ortodokseihin.) Toinen uskonnolle tyypillinen ominaisuus on perinteestä kiinni pitäminen. Raamattu kehottaa monessa kohdassa pitämään käskyt (esimerkiksi 3. Moos. 26.13-16, 1 Joh. 2:1-5), mutta missään ei sanota, että käskyt on tarkoitettu vain siihen yhteiskuntaan, jossa ne annettiin.

        Kanonit kieltävät kuukautisten aikana kirkossa käymisen ja tähän ei ole tulossa muutosta. Ortodoksinen kirkko lähti aikanaan siitä, että yleisen kirkolliskokouksen voi kutsua vain keisari ja siksi kirkolliskokouksia, joissa ei ollut (nykyisen) läntisen kirkon edustajia puhumattakaan monofysiittjä, sanotaan ekumeenisiksi. Keisaria pidettiin kirkon suojelijana, vaikkei hän olisi edes ollut kristitty. Ortodoksiselta kirkolta puuttuu koneisto, jolla sääntöjä voidaan uusia.

        Kolmas ongelma on piispat (jotka kaikki ovat miehiä), jotka vastaavat alueensa uskon puhtaudesta. Luterilainen käännynnäinen (tai kuten hienommin sanotaan uusortodoksi) ei ole yhtä tarkka isiensä tapojen noudattamisessa kuin perinteen sisällä kasvanut. Suomessa ortodoksinen perinne tuhoutuu koko ajan. Periaatteessa ortodoksi ei saisi seurustella kerettiläisen kanssa, mutta niin tekee ehkä 95 % kirkon nuorista. Avioliiton edellytys pitäisi olla kirkkoonkuulumattoman kääntyminen, mutta käytännössä jopa ortodoksien lapset siirtyvät luterilaiseen kirkkoon tai väestörekisteriin. Venäläisistä paljon suurempi osa avioituu toisen venäläisen kanssa ja lapsista tulee ortodokseja. Uskonto merkitsee venäläisille enemmän ja siksi seka-avioliitossakin lapsille opetetaan ortodoksiset tavat ja perinteen kunnioittaminen.

        Ongelma kärjistyy, kun Suomen ortodoksinen kirkko palaa aikanaan Moskovan yhteyteen. Tällä hetkellä Suomessa asuvista ortodokseista ehkä puolet puhuu äidinkielenään venäjää ja heidän määränsä kasvaa voimakkaasti ja suomea äidinkielenä puhuvien määrä luultavasti vähenee luterilaisten kääntymisestä huolimatta. Aikanaan ortodoksisen kirkon "suomettuminen" (PSHV perustettiin 1885 ja tomos-asiakirja on vuodelta 1923) kesti 40 vuotta, joten voisi veikata paluuta Moskovan helmoihin vuoden 2050 kieppeillä.

        "Ongelma kärjistyy, kun Suomen ortodoksinen kirkko palaa aikanaan Moskovan yhteyteen."

        Mistä moinen visio?


      • EI KOSKAAN
        käskyt ja riitit kirjoitti:

        Uskonto luo turvallisuuden tunteen sillä, että vaarallisessa ja oudossa tilanteessa on ohjeet miten pitää toimia. Järjellä ajatellen, mitä hyötyä on kastamisesta tai rukoilemisesta puhumattakaan ympärileikkauksesta. (Asian vierestä, mutta mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Kenian ortodoksisen kirkon muodostivat alkuasukkaat, jotka ympärileikkasivat tytöt ja pojat. Ortodoksinen kirkko oli ainoa kirkkokunta, joka hyväksyi menettelyn, jolloin he päättivät liittyä ortodokseihin.) Toinen uskonnolle tyypillinen ominaisuus on perinteestä kiinni pitäminen. Raamattu kehottaa monessa kohdassa pitämään käskyt (esimerkiksi 3. Moos. 26.13-16, 1 Joh. 2:1-5), mutta missään ei sanota, että käskyt on tarkoitettu vain siihen yhteiskuntaan, jossa ne annettiin.

        Kanonit kieltävät kuukautisten aikana kirkossa käymisen ja tähän ei ole tulossa muutosta. Ortodoksinen kirkko lähti aikanaan siitä, että yleisen kirkolliskokouksen voi kutsua vain keisari ja siksi kirkolliskokouksia, joissa ei ollut (nykyisen) läntisen kirkon edustajia puhumattakaan monofysiittjä, sanotaan ekumeenisiksi. Keisaria pidettiin kirkon suojelijana, vaikkei hän olisi edes ollut kristitty. Ortodoksiselta kirkolta puuttuu koneisto, jolla sääntöjä voidaan uusia.

        Kolmas ongelma on piispat (jotka kaikki ovat miehiä), jotka vastaavat alueensa uskon puhtaudesta. Luterilainen käännynnäinen (tai kuten hienommin sanotaan uusortodoksi) ei ole yhtä tarkka isiensä tapojen noudattamisessa kuin perinteen sisällä kasvanut. Suomessa ortodoksinen perinne tuhoutuu koko ajan. Periaatteessa ortodoksi ei saisi seurustella kerettiläisen kanssa, mutta niin tekee ehkä 95 % kirkon nuorista. Avioliiton edellytys pitäisi olla kirkkoonkuulumattoman kääntyminen, mutta käytännössä jopa ortodoksien lapset siirtyvät luterilaiseen kirkkoon tai väestörekisteriin. Venäläisistä paljon suurempi osa avioituu toisen venäläisen kanssa ja lapsista tulee ortodokseja. Uskonto merkitsee venäläisille enemmän ja siksi seka-avioliitossakin lapsille opetetaan ortodoksiset tavat ja perinteen kunnioittaminen.

        Ongelma kärjistyy, kun Suomen ortodoksinen kirkko palaa aikanaan Moskovan yhteyteen. Tällä hetkellä Suomessa asuvista ortodokseista ehkä puolet puhuu äidinkielenään venäjää ja heidän määränsä kasvaa voimakkaasti ja suomea äidinkielenä puhuvien määrä luultavasti vähenee luterilaisten kääntymisestä huolimatta. Aikanaan ortodoksisen kirkon "suomettuminen" (PSHV perustettiin 1885 ja tomos-asiakirja on vuodelta 1923) kesti 40 vuotta, joten voisi veikata paluuta Moskovan helmoihin vuoden 2050 kieppeillä.

        EI IKINÄ PALAA!


      • vakavahko
        anagnostis kirjoitti:

        Verenvuoto - siis todella vuotava veri, vaikka se jäisikin johonkin siteeseen - on este kelle hyvänsä osallistua ehtoolliseen. Oletan, että kyse on ennen muuta kunnioituksesta Kristuksen Ruumista ja Verta kohtaan. Kukaan ei saa edes astua alttariin, jos vuotaa verta, saati että pappi toimittaisi eukaristian verta vuotaen. Aivan erityisluonteiset poikkeukset (ekonomia)voivat sitten olla asia erikseen.

        Kuukautiset eivät sentään ole syntiä kuten ortodoksisen opetuksen mukaan ei myöskään ole suvullinen lisääntyminen. Timoteos Aleksandrialaisen opetusta siemensyöksyn vaikutuksesta ehtoollisen osallistumiseen ei voi rinnastaa kuukautisiin.

        Onko sen veren vuodettava siis ruumiin ulkopuolelle, jotta on epäpuhdas? Entä jos on vuotava vatsahaava, siis elimistön sisällä?

        Miksei siemensyöksy ole rinnastettava asia?

        Ja miten tosiaan naiskanttorit, saavatko olla kuukautisten aikaan vapaalla?

        *Oletat*, että kyse on kunnioituksesta Kristuksen Ruumista ja Verta kohtaan, mutta et tiedä varmaksi?


    • anagnostis

      Nähtävästi tällä keskustelupalstalla saa taas alkaa hävetä muiden keskustelijoiden puolesta. Itse eivät taida edes osata hävetä nimimerkkiensä takana. Asenteellisuus ei ole uutta, mutta ei se edelleenkään rakenna hyvää keskustelua.

      No, onhan tässä aika itse kunkin mennä elämässä eteenpäin. Suuren paaston alkaessa on syytä keskittyä oleellisempiin asioihin. Mutta jatkakaa toki kaikessa rauhassa!

      Ja näin sovintosunnuntain aattona pyydän jo valmiiksi kaikilta anteeksi, mikäli olen ketään tahtoen tai tahtomattani loukannut.

      • palgaeja

        Tätä kysyin helsingin seurakunnan kirkkoherralta korelinilta (nykyisin eläkkeellä9 hän sanoi että nykyisin ei ole mitään aihetta nouattaa näitä vanhoja sääntöjä


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe