Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

hiilihydraattejakin tarvitaan

vhh_on_painonpudotukseen

Kun ihmiset siirtyvät puhumaan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, niin törmätään toisinaan täysin järjenvastaiseen ruokavalioon.

Vähähiilihydraattisissa ruokavalioissa voidaan tavoitella ketoosia ja sen kautta hetken aikaa nopeaa painonpudotusta. Käytännössä ollaan siis hiilihydraatittomalla ruokavaliolla jossa syödään runsaasti rasvaa ja proteiineja, mutta sen kesto ei saa olla enempää kuin 2 viikkoa. Tämän hiilihydraatittoman vaiheen jälkeen ruokavalioon tulee ottaa hitaita hiilihydraatteja joilla varmistetaan riittävä hiilihydraattien saanti ja tässä vaiheessa myöskään rasvan ylensyöntiä ei tule enää jatkaa.

Ihminen tarvitsee proteiineja ja rasvaa tietyn määrän, ja tuo määrä on mahdollista laskea painon mukaan. Hiilihydraatit on myös ihmiselle välttämättömiä, ne ovat se polttoaine jolla ihminen kulkee. Sen jälkeen kun ihminen syö proteiineja ja rasvaa oikean määrän suhteessa painoonsa, hiilihydraattien käytöllä säädellään painoa. Jos paino putoaa liian alas, lisätään hiilihydraatteja, ja jos paino alkaa nousemaan, vähennetään hiilihydraatteja.

Ihminen tarvitsee lihaskudosta voidakseen hyvin, ja tässä kohtaa helppoon painonpudotukseen uskova vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattava painonpudottaja voi tehdä virheen mikäli laihduttaa pelkällä ruokavaliolla. Mikäli halutaan laihduttaa järkevästi, siihen liittyy myös liikunta joka parantaa lihaskuntoa ja tarvittaessa lisää lihasmassaa. Tässä vaiheessa ei enää pärjätä rasvalla ja proteiinilla, vaan tarvitaan myös hiilihydraatteja polttoaineeksi lihaskunnon parantamiseksi. Tämä on ehdottomasti ymmärrettävä mikäli pyritään kestävään painonpudotukseen.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on keino painonpudotukseen, mutta ihannepainon saavuttamisen jälkeen pitäisi puhua mieluummin hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta. Pitäisi siis opetella käyttämään hyvälaatuista hiilihydraattia ja oppia määrät joilla jaksaa liikkua tarpeeksi mutta paino ei silti nouse.

73

1433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 466565

      Ehkä silloin kun läskit on poissa voi miettiä terveellisiä hiilareita. Mutta niin kauan kun on läskiä, hiilarien puute polttaa läskiä pois. Juuri tähänhän energiavarastot eli läski on tarkoitettu. Jos syö hiilareita, ei myöskään läskit häviä mihkään, kokemusta on.

      • hpv26

        Jos syö liikaa sitä läskiä niin ei ne omatkaan läskit minnekään häviä.


      • Amazooni
        hpv26 kirjoitti:

        Jos syö liikaa sitä läskiä niin ei ne omatkaan läskit minnekään häviä.

        Olen yrittänyt useamman kerran dieettejä olemattomilla hiilihydraateilla.
        Päivässä alan täristä, syödä hirveässä nälässä lihaa ja pyörtyillä.
        Silloin ei liikuta sen vertaa, että hoitaisi arkiaskareitaankaan.

        Yritin ilman hiilihydraatteja myös kesäkuun alun; se epäonnistui täysin.
        Heinäkuussa jätin muiden dieetit ja aloin kuunnella oman kehon tarpeita.
        Ennen kaikkea tuoreita vihanneksia, omenoita, ananasta, mansikkaa.
        Nyt energiaa virtaa koko ajan enemmän, jaksan eri liikuntamuotoja.

        Kummallista, että muutamat ovat lahkolaismaisesti pakottamassa sitä
        ainaista läskiä ja voita kuin ainoa vaihtoehto ravintona ihmiselle.
        Pakottavat varmasti perheen ja tuttavat syömään samaa kanssaan.
        Todella sairasta väkeä. Olisi inhottavaa elää sellaisten kanssa!


      • ajattelisit.edes.vähän
        Amazooni kirjoitti:

        Olen yrittänyt useamman kerran dieettejä olemattomilla hiilihydraateilla.
        Päivässä alan täristä, syödä hirveässä nälässä lihaa ja pyörtyillä.
        Silloin ei liikuta sen vertaa, että hoitaisi arkiaskareitaankaan.

        Yritin ilman hiilihydraatteja myös kesäkuun alun; se epäonnistui täysin.
        Heinäkuussa jätin muiden dieetit ja aloin kuunnella oman kehon tarpeita.
        Ennen kaikkea tuoreita vihanneksia, omenoita, ananasta, mansikkaa.
        Nyt energiaa virtaa koko ajan enemmän, jaksan eri liikuntamuotoja.

        Kummallista, että muutamat ovat lahkolaismaisesti pakottamassa sitä
        ainaista läskiä ja voita kuin ainoa vaihtoehto ravintona ihmiselle.
        Pakottavat varmasti perheen ja tuttavat syömään samaa kanssaan.
        Todella sairasta väkeä. Olisi inhottavaa elää sellaisten kanssa!

        Mikä olet haukkumaan muita? Jos ei sulle passaa vähähiilarinen, ei se ole kenenkään vika. Lopeta jatkuva muiden mollaaminen. Perusta oma blogi ja jatka tyhjänpäiväistä sanailuasi sinne - täällä sinua ei kaivata. Pidä mölyt mahassasi, sinne mahtuu.


      • Amazooni
        ajattelisit.edes.vähän kirjoitti:

        Mikä olet haukkumaan muita? Jos ei sulle passaa vähähiilarinen, ei se ole kenenkään vika. Lopeta jatkuva muiden mollaaminen. Perusta oma blogi ja jatka tyhjänpäiväistä sanailuasi sinne - täällä sinua ei kaivata. Pidä mölyt mahassasi, sinne mahtuu.

        Pysy laihdutuksessa, eikä minun perässäni räksyttämässä!
        Sinulla ei ole koskaan yhtään ajatusta laihdututuksesta,
        vaan ainoastaan: "Häivy täältä!"
        Mikä on oma kokemuksesi asiasta?


      • 765uyyugtyut675576
        Amazooni kirjoitti:

        Pysy laihdutuksessa, eikä minun perässäni räksyttämässä!
        Sinulla ei ole koskaan yhtään ajatusta laihdututuksesta,
        vaan ainoastaan: "Häivy täältä!"
        Mikä on oma kokemuksesi asiasta?

        LOPETA VALEHTELU!


      • Amazooni
        765uyyugtyut675576 kirjoitti:

        LOPETA VALEHTELU!

        Lainnaa kirjastosta hyvä laihdutuskirja. LUE sitä kja TEE YHTEENVETOJA ASIOISTA,
        joita sinun tulisi soveltaa parantaaksesi hyvinvointiasi.
        Samalla opit itsekin SANAILUN!
        SANOJEN AVULLA VÄLITÄMME AJATUKSIA!


      • aapee__
        Amazooni kirjoitti:

        Olen yrittänyt useamman kerran dieettejä olemattomilla hiilihydraateilla.
        Päivässä alan täristä, syödä hirveässä nälässä lihaa ja pyörtyillä.
        Silloin ei liikuta sen vertaa, että hoitaisi arkiaskareitaankaan.

        Yritin ilman hiilihydraatteja myös kesäkuun alun; se epäonnistui täysin.
        Heinäkuussa jätin muiden dieetit ja aloin kuunnella oman kehon tarpeita.
        Ennen kaikkea tuoreita vihanneksia, omenoita, ananasta, mansikkaa.
        Nyt energiaa virtaa koko ajan enemmän, jaksan eri liikuntamuotoja.

        Kummallista, että muutamat ovat lahkolaismaisesti pakottamassa sitä
        ainaista läskiä ja voita kuin ainoa vaihtoehto ravintona ihmiselle.
        Pakottavat varmasti perheen ja tuttavat syömään samaa kanssaan.
        Todella sairasta väkeä. Olisi inhottavaa elää sellaisten kanssa!

        Tämä on juuri se mitä sohvan pohjalla makaava vhh-dietisti ei käsitä, elimistö tarvitsee hiilihydraatteja energianlähteeksi kun liikutaan.

        Olen ollut pari kertaa ketoosissa ja silloin elimistö saa hirveän määrän energiaa polttaessaan kehon omia energiavarastoja, mutta tuota tilaa ei ylläpidetä kuin n. 1,5 viikkoa. Sen jälkeen tarvitaan hiilihydraatteja lisäksi.


    • Amazooni

      Aloittajalla on hyvä yhteenveto asiasta! Itse olen asian kokenut juuri näin!
      Vettä riittävästi jaksaakseni järkevään liikuntaan. Muuten saa päänsärkyä ja väsyttää.

      • hpv26

        Jeps, tuo on Atkinsin dieetti lyhyesti kuvattuna. Eli laihdutetaan vähentämällä hiilihydraatteja (mutta ei korvata hiilihydraatteja rasvalla) ja laihtumisen jälkeen lisätään hiilihydraatteja muttei niin paljon että lihotaan.

        Ei vaan toiminut minulla, rasvainen ruoka ei pitänyt nälkää ja kolesteroliarvot huononivat reilusti.


      • Amazooni
        hpv26 kirjoitti:

        Jeps, tuo on Atkinsin dieetti lyhyesti kuvattuna. Eli laihdutetaan vähentämällä hiilihydraatteja (mutta ei korvata hiilihydraatteja rasvalla) ja laihtumisen jälkeen lisätään hiilihydraatteja muttei niin paljon että lihotaan.

        Ei vaan toiminut minulla, rasvainen ruoka ei pitänyt nälkää ja kolesteroliarvot huononivat reilusti.

        Atkinsiaahan se olikin! Ja minulla on siitä monenlaista muunnelmaa.
        Matala verenpaineeni ja mitä vajeita lisäksi sabotoi omat yritykseni sillä!

        Onneksi olen keräillyt lukuisten terveyshoitoloiden menetelmiä, kuten
        Tallmogården kumppaneineen. Heidän kauttaan sain luvan tuoreisiin
        vihanneksiin ja yrtteihin, joita nyt tunnustetusti käytetään "lääkeyrtteinä".

        Outoa, että se tieto oli alun perin luostareissa ja noidilla!
        Basilika, rakuuna, inkivääri, cayanne, ovat muutamia mausteita, joita tarvitsen
        lisäkiloja pois karistaessani. Hirvittävä himo sellaisiin ja sitruunamehuun!
        Munkit saivat elää ja noidat poltettiin. Molemmilla oli kasvientuntemusta.
        Minut laskettaisiin noitiin! Ehdottomasti! Sen olen täällä oppinut!

        Juuri nyt olen saanut liian vähän vihanneksia, eikä yhtään hedelmää.
        Todella raskasta pistää tassua toisen eteen.
        Tänä iltana täytetään hiilihydraattivarastot, että kykenen vielä ilta-HIITtiin.


      • hpv26
        Amazooni kirjoitti:

        Atkinsiaahan se olikin! Ja minulla on siitä monenlaista muunnelmaa.
        Matala verenpaineeni ja mitä vajeita lisäksi sabotoi omat yritykseni sillä!

        Onneksi olen keräillyt lukuisten terveyshoitoloiden menetelmiä, kuten
        Tallmogården kumppaneineen. Heidän kauttaan sain luvan tuoreisiin
        vihanneksiin ja yrtteihin, joita nyt tunnustetusti käytetään "lääkeyrtteinä".

        Outoa, että se tieto oli alun perin luostareissa ja noidilla!
        Basilika, rakuuna, inkivääri, cayanne, ovat muutamia mausteita, joita tarvitsen
        lisäkiloja pois karistaessani. Hirvittävä himo sellaisiin ja sitruunamehuun!
        Munkit saivat elää ja noidat poltettiin. Molemmilla oli kasvientuntemusta.
        Minut laskettaisiin noitiin! Ehdottomasti! Sen olen täällä oppinut!

        Juuri nyt olen saanut liian vähän vihanneksia, eikä yhtään hedelmää.
        Todella raskasta pistää tassua toisen eteen.
        Tänä iltana täytetään hiilihydraattivarastot, että kykenen vielä ilta-HIITtiin.

        Chili toimii ihan oikeasti painonpudotuksessa. Itse tykkään kovasti tulisesta ruuasta ja teen esimerkiksi kesämökillä suhteellisen usein papupataa (1 kg vähärasvaista jauhelihaa uunissa paistettuna ja rasvat imeytettynä talouspaperiin, 3 tlk tomaattipapuja, kilo sipulia kuutioituna ja kilo pasteerattua tomaattia mausteita [suolaa ei saa käyttää, tulee pahaa eli sitä vasta lautaselle] haudutetaan useampi tunti) kun mausteiden kanssa ei tarvitse rasvaa. Sama koskee myös tuoretta inkivääriä.


      • Amatzooni
        hpv26 kirjoitti:

        Chili toimii ihan oikeasti painonpudotuksessa. Itse tykkään kovasti tulisesta ruuasta ja teen esimerkiksi kesämökillä suhteellisen usein papupataa (1 kg vähärasvaista jauhelihaa uunissa paistettuna ja rasvat imeytettynä talouspaperiin, 3 tlk tomaattipapuja, kilo sipulia kuutioituna ja kilo pasteerattua tomaattia mausteita [suolaa ei saa käyttää, tulee pahaa eli sitä vasta lautaselle] haudutetaan useampi tunti) kun mausteiden kanssa ei tarvitse rasvaa. Sama koskee myös tuoretta inkivääriä.

        Kiitos reseptistä! Pidän palkokasveja, herneitä, pääasiallisena proteiinilähteenä.
        Nyt ne vain ovat jääneet liiallisten maitotuotteiden tähden.
        Löysin proteiinirikkaan rahkan ja kokeilin sitä syrjäyttäen lissit sun muut.

        Chiliä, currya ja kurkamaata tulikin juuri hankittua eri teelaatujen kanssa.
        Huomenna kokeilen reseptiäsi - uuden sipulin kanssa!


      • aapee__
        Amazooni kirjoitti:

        Atkinsiaahan se olikin! Ja minulla on siitä monenlaista muunnelmaa.
        Matala verenpaineeni ja mitä vajeita lisäksi sabotoi omat yritykseni sillä!

        Onneksi olen keräillyt lukuisten terveyshoitoloiden menetelmiä, kuten
        Tallmogården kumppaneineen. Heidän kauttaan sain luvan tuoreisiin
        vihanneksiin ja yrtteihin, joita nyt tunnustetusti käytetään "lääkeyrtteinä".

        Outoa, että se tieto oli alun perin luostareissa ja noidilla!
        Basilika, rakuuna, inkivääri, cayanne, ovat muutamia mausteita, joita tarvitsen
        lisäkiloja pois karistaessani. Hirvittävä himo sellaisiin ja sitruunamehuun!
        Munkit saivat elää ja noidat poltettiin. Molemmilla oli kasvientuntemusta.
        Minut laskettaisiin noitiin! Ehdottomasti! Sen olen täällä oppinut!

        Juuri nyt olen saanut liian vähän vihanneksia, eikä yhtään hedelmää.
        Todella raskasta pistää tassua toisen eteen.
        Tänä iltana täytetään hiilihydraattivarastot, että kykenen vielä ilta-HIITtiin.

        Liikunta vaatii hiilareita, se on ihan selvä juttu.

        Vaikka peruna, pasta ja riisi ovat ns. huonoja hiilareita, niin keittämisen ja jäähdyttämisen jälkeen ne imeytyvätkin elimistöön jostakin syystä hitaammin. Käytän itsekin noita lisukkeita hiilihydraatin lähteenä kylmänä.

        Raaka banaani on myös parempi hiilihydraatin lähde kuin kypsä, se ei heitä verensokereita samantien pilviin.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        Jeps, tuo on Atkinsin dieetti lyhyesti kuvattuna. Eli laihdutetaan vähentämällä hiilihydraatteja (mutta ei korvata hiilihydraatteja rasvalla) ja laihtumisen jälkeen lisätään hiilihydraatteja muttei niin paljon että lihotaan.

        Ei vaan toiminut minulla, rasvainen ruoka ei pitänyt nälkää ja kolesteroliarvot huononivat reilusti.

        On varmasti tosi, ettei kaikki ruokavaliot sovi jokaiselle, mutta ongelma voi olla myös siinä ettei ruokavaliota ole noudatettu oikein.

        Oikeastaan tuo atkinsin alkuvaihe ennenkuin päästään ketoosiin, on ihan tuskaa jos ihminen on tottunut käyttämään nopeita hiilareita. Siinä tuntuu ettei nälällä ole mitään rajaa, ja proteiinia ja rasvaa pitää lappaa naamariin kaksin käsin.

        Ketoosi käynnistyy yleensä 2-3 päivän päästä siitä kun kaikki hiilihydraatit jätettiin ruokavaliosta pois, ja se lopetetaan 2 viikon päästä siitä kun ruokavalio aloitettiin. Tuo kaksi viikkoa pitäisi riittää siihen että ihmisen varensokeriheilahtelut tasaantuvat, mutta rasvaa ja proteiinia kuluu yllättävän paljon.

        Hiilihydraattitietoista ruokavaliota on helpointa ylläpitää silloin kun syödään vähintään 3 ateriaa päivässä. Vhh-ruokavaliossa myös kuidut ovat tärkeitä, ne edistävät suolen toimintaa ja sillä saadaan kolesteriarvot kuriin.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        On varmasti tosi, ettei kaikki ruokavaliot sovi jokaiselle, mutta ongelma voi olla myös siinä ettei ruokavaliota ole noudatettu oikein.

        Oikeastaan tuo atkinsin alkuvaihe ennenkuin päästään ketoosiin, on ihan tuskaa jos ihminen on tottunut käyttämään nopeita hiilareita. Siinä tuntuu ettei nälällä ole mitään rajaa, ja proteiinia ja rasvaa pitää lappaa naamariin kaksin käsin.

        Ketoosi käynnistyy yleensä 2-3 päivän päästä siitä kun kaikki hiilihydraatit jätettiin ruokavaliosta pois, ja se lopetetaan 2 viikon päästä siitä kun ruokavalio aloitettiin. Tuo kaksi viikkoa pitäisi riittää siihen että ihmisen varensokeriheilahtelut tasaantuvat, mutta rasvaa ja proteiinia kuluu yllättävän paljon.

        Hiilihydraattitietoista ruokavaliota on helpointa ylläpitää silloin kun syödään vähintään 3 ateriaa päivässä. Vhh-ruokavaliossa myös kuidut ovat tärkeitä, ne edistävät suolen toimintaa ja sillä saadaan kolesteriarvot kuriin.

        Ihan orjallisesti noudatin enkä ole ainut. En siis kokeillut atkinsia vaan heikkilän dieettiä ja siinähän tuo vähähiilihydraattisuus jatkuu loputtomasti toisin kuin atkinsissa.

        Itselle ei myöskään sovi 2-3 (suositushan on 5) ruokailua päivässä eli syön kevyen aamiaisen ja iltapalan mutta lounas on runsas.

        VHH-ruokavaliossakin olisivat kuidut tärkeitä mutta niitä saadaan todella vähän eli kasviksissa on maksimissaan 2 g kuitua per 100 g ja kun harva syö edes puolta kiloa päivässä niin saanti jää alle kymmeneen grammaan. Oikeastaan ainoat karppaajien suosimat paljon kuitua sisältävät ruoka-aineet ovat pähkinät ja avokado mutta kotimaiset sianrasvakarppaajat vetävät lähinnä rasvaisia maitotaloustuotteita, kananmunia ja rasvaista lihaa.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        Ihan orjallisesti noudatin enkä ole ainut. En siis kokeillut atkinsia vaan heikkilän dieettiä ja siinähän tuo vähähiilihydraattisuus jatkuu loputtomasti toisin kuin atkinsissa.

        Itselle ei myöskään sovi 2-3 (suositushan on 5) ruokailua päivässä eli syön kevyen aamiaisen ja iltapalan mutta lounas on runsas.

        VHH-ruokavaliossakin olisivat kuidut tärkeitä mutta niitä saadaan todella vähän eli kasviksissa on maksimissaan 2 g kuitua per 100 g ja kun harva syö edes puolta kiloa päivässä niin saanti jää alle kymmeneen grammaan. Oikeastaan ainoat karppaajien suosimat paljon kuitua sisältävät ruoka-aineet ovat pähkinät ja avokado mutta kotimaiset sianrasvakarppaajat vetävät lähinnä rasvaisia maitotaloustuotteita, kananmunia ja rasvaista lihaa.

        Moni pihtaa ruuan kanssa aamupalalla, vaikka aamupala on päivän tärkein ateria.

        Iltapalan ja aamiaisen väli on muutenkin pitkä aterioiden väli, ja jos nuo ovat vieläpä vaatimattomia aterioita, niin homma ei edes voi toimia. Ei siis ihme että tuo ruokavalio ei pitänyt sulla nälkää.

        Proteiinin määrässä moni menee myös kuutamolle, sitä saatetaan vetää hirveitä määriä vaikka elimistö ei pysty hyödyntämäänkään kaikkea. Parhaat kokemukset mulla on ruokarytmistä jossa söin 5 ateriaa päivässä, ja jaoin päivittäisen proteiinintarpeen tasaisesti kaikille aterioille. Iltapalalla en ottanut hiilihydraatteja, kaikiin muihin aterioihin sitä tuli.

        Suosin myös ruoka-aineita joissa ei ole piilorasvaa, näin minun on helpompi mitoittaa päivittäistä rasvankäyttöäni.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Moni pihtaa ruuan kanssa aamupalalla, vaikka aamupala on päivän tärkein ateria.

        Iltapalan ja aamiaisen väli on muutenkin pitkä aterioiden väli, ja jos nuo ovat vieläpä vaatimattomia aterioita, niin homma ei edes voi toimia. Ei siis ihme että tuo ruokavalio ei pitänyt sulla nälkää.

        Proteiinin määrässä moni menee myös kuutamolle, sitä saatetaan vetää hirveitä määriä vaikka elimistö ei pysty hyödyntämäänkään kaikkea. Parhaat kokemukset mulla on ruokarytmistä jossa söin 5 ateriaa päivässä, ja jaoin päivittäisen proteiinintarpeen tasaisesti kaikille aterioille. Iltapalalla en ottanut hiilihydraatteja, kaikiin muihin aterioihin sitä tuli.

        Suosin myös ruoka-aineita joissa ei ole piilorasvaa, näin minun on helpompi mitoittaa päivittäistä rasvankäyttöäni.

        On kokolailla sama milloin syö. Oikeastaan ainut asia jota kannattaa tankata aamulla on hiilihydraatit koska niiden varastot ovat alhaalla aamusta. Itselle ei syöminen useasti toimi kun lihon. Toki hedelmän tms. voi syödä välipalaksi mutta muuten tuppaa menemään liikaa ruokaa.

        Jep, moni karppaaja syö liikaa proteiinia ja se konvertoidaan sitten noin 50% teholla glukoosiksi. Itsellä proteiinin saanti on enemmänkin alakantissa kuin yläkantissa mutta kyllä sillä tuntuu pärjäävän. Proteiinia tulee ehkä hiukan alle 100 g päivässä eli sanotaan 80 g/320 kcal eli noin 12E% tai hiukan vähemmän.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        On kokolailla sama milloin syö. Oikeastaan ainut asia jota kannattaa tankata aamulla on hiilihydraatit koska niiden varastot ovat alhaalla aamusta. Itselle ei syöminen useasti toimi kun lihon. Toki hedelmän tms. voi syödä välipalaksi mutta muuten tuppaa menemään liikaa ruokaa.

        Jep, moni karppaaja syö liikaa proteiinia ja se konvertoidaan sitten noin 50% teholla glukoosiksi. Itsellä proteiinin saanti on enemmänkin alakantissa kuin yläkantissa mutta kyllä sillä tuntuu pärjäävän. Proteiinia tulee ehkä hiukan alle 100 g päivässä eli sanotaan 80 g/320 kcal eli noin 12E% tai hiukan vähemmän.

        Oikeastaan ateriarytmi on kaikki kaikessa. Varsinkin ihmisille joilla on ongelmia verensokeritasojen ja painonhallinnan kanssa, monta pientä ateriaa päivän mittaan on parempi kuin paastota osan päivää ja sen jälkeen tankata järjetön määrä kerralla. Kun ihminen oppii syömään tasaisesti pitkin päivää, niin verensokeritasot alkavat pysymään tasaisina ja ahmiminen loppuu.

        Proteiinia pitäisi syödä pienempiä määriä kerralla, ja monta kertaa päivässä. Proteiininsaannista kannattaa pitää huoli, se on tärkeä rakennusaine elimistölle.

        Hiilareita ei pitäisi syödä yötä vasten, mutta heti aamulla sekä päivän mittaan niitä on hyvä nauttia. Myös liikuntasuorituksen edellä hiilihydraatteja pitäisi tankata.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Oikeastaan ateriarytmi on kaikki kaikessa. Varsinkin ihmisille joilla on ongelmia verensokeritasojen ja painonhallinnan kanssa, monta pientä ateriaa päivän mittaan on parempi kuin paastota osan päivää ja sen jälkeen tankata järjetön määrä kerralla. Kun ihminen oppii syömään tasaisesti pitkin päivää, niin verensokeritasot alkavat pysymään tasaisina ja ahmiminen loppuu.

        Proteiinia pitäisi syödä pienempiä määriä kerralla, ja monta kertaa päivässä. Proteiininsaannista kannattaa pitää huoli, se on tärkeä rakennusaine elimistölle.

        Hiilareita ei pitäisi syödä yötä vasten, mutta heti aamulla sekä päivän mittaan niitä on hyvä nauttia. Myös liikuntasuorituksen edellä hiilihydraatteja pitäisi tankata.

        Minulla paastoaminen ei johda ahmimiseen mutta jos syön niin syön suhteellisen paljon kerralla. Verensokerinikin on tasaisempi kun syön harvoin.

        Proteiinin kannalta olisi kyllä parempi syödä useammin.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        Minulla paastoaminen ei johda ahmimiseen mutta jos syön niin syön suhteellisen paljon kerralla. Verensokerinikin on tasaisempi kun syön harvoin.

        Proteiinin kannalta olisi kyllä parempi syödä useammin.

        Kyllähän tuo pienten aterioiden nauttiminen monta kertaa päivässä on likipitäen kaikkien ravitsemusasiantuntijoiden suositus, ja itsellänikin on hyviä kokemuksia kun olen joskus kokeillut sitä muutamien viikkojen ajan. Olo on kieltämättä hyvä ja energinen koko päivän.

        Työssäkäyvälle ihmiselle tuo ei ole helppo toteuttaa, se käy ajan oloon työlääksi kun pitää järkätä monta kertaa päivässä jotakin puputettavaa.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Kyllähän tuo pienten aterioiden nauttiminen monta kertaa päivässä on likipitäen kaikkien ravitsemusasiantuntijoiden suositus, ja itsellänikin on hyviä kokemuksia kun olen joskus kokeillut sitä muutamien viikkojen ajan. Olo on kieltämättä hyvä ja energinen koko päivän.

        Työssäkäyvälle ihmiselle tuo ei ole helppo toteuttaa, se käy ajan oloon työlääksi kun pitää järkätä monta kertaa päivässä jotakin puputettavaa.

        No minä voin syödä kyllä helposti viisi pientä ateriaa mutta ongelmana on tosissaan se, että kokonaisenergiansaanti kasvaa tolkuttomaksi. Heikkilän dieetillä meni tuollainen kilo makkaraa, paljon kananmunia, rasvaista lihaa ihan kevyesti päivässä. Sanotaan nyt vaikka 3 kananmunaa ja pekonia 100 g aamulla, lounaalla 400 g makkaraa, töitten jälkeen 400 g makkaraa, illallisella paistettua sianlihaa ja iltapalaksi 100 g juustoa. Jonkin verran kasviksia mukana. Hyvänä puolena se, että pekoni ja makkara (pl. ryynimakkara) ei mene alas vieläkään ja paistetut kananmunatkin tekevät tiukkaa.

        Parempihan se olisi syödä useammin mutta kun se johtaa minulla väistämättä lihomiseen. Toki nutraus tms. toimii mutta tavallista ruokaa tulee aina syötyä liikaa.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        No minä voin syödä kyllä helposti viisi pientä ateriaa mutta ongelmana on tosissaan se, että kokonaisenergiansaanti kasvaa tolkuttomaksi. Heikkilän dieetillä meni tuollainen kilo makkaraa, paljon kananmunia, rasvaista lihaa ihan kevyesti päivässä. Sanotaan nyt vaikka 3 kananmunaa ja pekonia 100 g aamulla, lounaalla 400 g makkaraa, töitten jälkeen 400 g makkaraa, illallisella paistettua sianlihaa ja iltapalaksi 100 g juustoa. Jonkin verran kasviksia mukana. Hyvänä puolena se, että pekoni ja makkara (pl. ryynimakkara) ei mene alas vieläkään ja paistetut kananmunatkin tekevät tiukkaa.

        Parempihan se olisi syödä useammin mutta kun se johtaa minulla väistämättä lihomiseen. Toki nutraus tms. toimii mutta tavallista ruokaa tulee aina syötyä liikaa.

        Väitteesi perusteella olet joko suomenhevonen tai trolli, epäilen jälkimmäistä.

        Jos ajatellaan että rupeat syömään 3 tunnin välein, niin ethän sinä voi kauaakaan ladata ylisuuria annoksia jos syöt niin että sun verensokerit eivät heilahtele äärilaidasta toiseen.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Väitteesi perusteella olet joko suomenhevonen tai trolli, epäilen jälkimmäistä.

        Jos ajatellaan että rupeat syömään 3 tunnin välein, niin ethän sinä voi kauaakaan ladata ylisuuria annoksia jos syöt niin että sun verensokerit eivät heilahtele äärilaidasta toiseen.

        Minulla on käytännössä aina verensokeri alle 9 mmol/l 2h ruokailusta. Ruuan määrästä ja laadusta riippumatta. Selviän siis yhdellä verensokerin nousulla kun syön kerran päivässä, pienillä annoksilla tulee sitten useampia nousuja.

        Pitkä sokerini on terveen arvoissa vaikka olen insuliinia käyttävä diabeetikko. Paastot noin 6 mmol/l (ts. terveen ylärajalla) ja ruokailun jälkeen hiukan koholla (terveellä korkeintaan 8 mmol/l). Verensokerini ei myöskään laske alle 5 mmol/l juuri koskaan, vaatii erittäin raskasta liikuntaa.


      • Katso_mitä_syöt
        hpv26 kirjoitti:

        Minulla on käytännössä aina verensokeri alle 9 mmol/l 2h ruokailusta. Ruuan määrästä ja laadusta riippumatta. Selviän siis yhdellä verensokerin nousulla kun syön kerran päivässä, pienillä annoksilla tulee sitten useampia nousuja.

        Pitkä sokerini on terveen arvoissa vaikka olen insuliinia käyttävä diabeetikko. Paastot noin 6 mmol/l (ts. terveen ylärajalla) ja ruokailun jälkeen hiukan koholla (terveellä korkeintaan 8 mmol/l). Verensokerini ei myöskään laske alle 5 mmol/l juuri koskaan, vaatii erittäin raskasta liikuntaa.

        En oikein tiedä trollaatko vai oletko ihan tosissasi. Tuntuu vähän erikoiselta että sinä joudut pitämään huolta verensokeriarvoistasi, mutta et tunne hiilihydraatteja joilla on matala glykokeeminen indeksi.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Moni pihtaa ruuan kanssa aamupalalla, vaikka aamupala on päivän tärkein ateria.

        Iltapalan ja aamiaisen väli on muutenkin pitkä aterioiden väli, ja jos nuo ovat vieläpä vaatimattomia aterioita, niin homma ei edes voi toimia. Ei siis ihme että tuo ruokavalio ei pitänyt sulla nälkää.

        Proteiinin määrässä moni menee myös kuutamolle, sitä saatetaan vetää hirveitä määriä vaikka elimistö ei pysty hyödyntämäänkään kaikkea. Parhaat kokemukset mulla on ruokarytmistä jossa söin 5 ateriaa päivässä, ja jaoin päivittäisen proteiinintarpeen tasaisesti kaikille aterioille. Iltapalalla en ottanut hiilihydraatteja, kaikiin muihin aterioihin sitä tuli.

        Suosin myös ruoka-aineita joissa ei ole piilorasvaa, näin minun on helpompi mitoittaa päivittäistä rasvankäyttöäni.

        Ei kun heikkilän dieetillä söin tukevan aamupalan, lounaan ja päivällisen. Energiaa tuli aika runsaasti enkä laihtunut. Nyt sitten syön vaatimattoman aamiaisen ja illallisen ja päivän pääateria on lounas.

        Heikkilän dieetillä tuli siis syötyä runsaasti eli sen ruuat eivät pitäneet nälkää.


      • hpv26
        Katso_mitä_syöt kirjoitti:

        En oikein tiedä trollaatko vai oletko ihan tosissasi. Tuntuu vähän erikoiselta että sinä joudut pitämään huolta verensokeriarvoistasi, mutta et tunne hiilihydraatteja joilla on matala glykokeeminen indeksi.

        Syön vain matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja. Hiilihydraatit tulevat pääasiassa täysjyväruisleivästä ja täysjyväpastasta.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        Syön vain matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja. Hiilihydraatit tulevat pääasiassa täysjyväruisleivästä ja täysjyväpastasta.

        Mulle on täysi mysteerio kuinka joku voi lihottaa itsensä vhh-ruokavaliolla..

        Toisaalta väitit syöneesi dieetin aikana kilon makkaraa/päivä, ei se kuulosta ihan oikealta vhh-ruokavaliolta.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Mulle on täysi mysteerio kuinka joku voi lihottaa itsensä vhh-ruokavaliolla..

        Toisaalta väitit syöneesi dieetin aikana kilon makkaraa/päivä, ei se kuulosta ihan oikealta vhh-ruokavaliolta.

        En siis lihonut VHH:lla vaan en laihtunutkaan. VHH tarkoittaa vähän hiilihydraattia, ei muuta. Sen voi toteuttaa vaikka syömällä kilon rasvaista lihaa päivässä. Heikkilän mukaan hänen dieetillään laihtuu kun syö hänen hyväksymiään ruoka-aineita eikä syö hänen kieltämiään ruoka-aineita. Määrillä ei ole merkitystä.

        Heikkilän perustelu asialle on se että 'ilman insuliinia ei kukaan liho'. Ihan sama luonnollisesti atkinsilla, jos syö liikaa niin ei laihdu.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        En siis lihonut VHH:lla vaan en laihtunutkaan. VHH tarkoittaa vähän hiilihydraattia, ei muuta. Sen voi toteuttaa vaikka syömällä kilon rasvaista lihaa päivässä. Heikkilän mukaan hänen dieetillään laihtuu kun syö hänen hyväksymiään ruoka-aineita eikä syö hänen kieltämiään ruoka-aineita. Määrillä ei ole merkitystä.

        Heikkilän perustelu asialle on se että 'ilman insuliinia ei kukaan liho'. Ihan sama luonnollisesti atkinsilla, jos syö liikaa niin ei laihdu.

        Minä olen ollut Atkinsin dieetillä, ja kahdessa viikossa painosta lähti 10 kiloa vaikka vedin pelkkää proteiinia ja rasvaa niin paljon että heikkopäistä hirvittäisi.

        Käsittääkseni Heikkilän dieetissäkin tavoitteena on ketoosi. Jos noin on, niin luulen ettei vika ole dieetissä vaan siinä ettet noudattanut sitä.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Minä olen ollut Atkinsin dieetillä, ja kahdessa viikossa painosta lähti 10 kiloa vaikka vedin pelkkää proteiinia ja rasvaa niin paljon että heikkopäistä hirvittäisi.

        Käsittääkseni Heikkilän dieetissäkin tavoitteena on ketoosi. Jos noin on, niin luulen ettei vika ole dieetissä vaan siinä ettet noudattanut sitä.

        Heikkilän mukaan rasvaa ja lihaa saa syödä niin paljon kun haluaa kunhan ei syö hiilihydraattia. Ketoosi ei laihduta jollei energian saanti ei ole pienempää kuin kulutus.

        Jos kahdessa viikossa lähtee 10 kiloa niin tuosta on nestettä tai lihasta noin 8 kiloa. Ihmisen energiankulutus on noin 2250 kcal päivässä ja rasvakudoksessa on 7000 kcal per kilo. Tuosta laskien paastolla voisi rasvakudosta lähteä kahdessa viikossa noin 4 kg mutta ihminen ei polta miinuskaloreilla pelkkää rasvakudosta. Karpatessa ihmisen glykogeenivarastot hupenevat ja noihin on sitoutuneena noin 2.5 kg vettä eli karpatessa lähtee tuollaiset 3 kg painosta hyvin nopeasti.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        Heikkilän mukaan rasvaa ja lihaa saa syödä niin paljon kun haluaa kunhan ei syö hiilihydraattia. Ketoosi ei laihduta jollei energian saanti ei ole pienempää kuin kulutus.

        Jos kahdessa viikossa lähtee 10 kiloa niin tuosta on nestettä tai lihasta noin 8 kiloa. Ihmisen energiankulutus on noin 2250 kcal päivässä ja rasvakudoksessa on 7000 kcal per kilo. Tuosta laskien paastolla voisi rasvakudosta lähteä kahdessa viikossa noin 4 kg mutta ihminen ei polta miinuskaloreilla pelkkää rasvakudosta. Karpatessa ihmisen glykogeenivarastot hupenevat ja noihin on sitoutuneena noin 2.5 kg vettä eli karpatessa lähtee tuollaiset 3 kg painosta hyvin nopeasti.

        Mitään muuta laskutoimitusta en tehnyt asian tiimoilta, puolessatoista kuukaudessa lähti 15 kiloa, joista 10 kiloa heti ketoosivaiheessa.

        Tein tuolloin työkseni taloasennuksia, eli erittäin raakaa fyysistä työtä. Mikäli lihaskudosta olisi lähtenyt laihduttaessa paljonkin, luulen että olisin huomannut sen kun punnerrettiin päivästä toiseen työparini kanssa käsin pystyyn 140 kiloa painavia pienelementin kappaleita.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Mitään muuta laskutoimitusta en tehnyt asian tiimoilta, puolessatoista kuukaudessa lähti 15 kiloa, joista 10 kiloa heti ketoosivaiheessa.

        Tein tuolloin työkseni taloasennuksia, eli erittäin raakaa fyysistä työtä. Mikäli lihaskudosta olisi lähtenyt laihduttaessa paljonkin, luulen että olisin huomannut sen kun punnerrettiin päivästä toiseen työparini kanssa käsin pystyyn 140 kiloa painavia pienelementin kappaleita.

        No rasvaa se ei voinut olla koska se olisi vaatinut tolkuttoman energiavajeen. Toki jos syö 1200 kcal päivässä ja kulutus on 3600 kcal päivässä niin vajetta tulee 2400 kcal päivä ja viikossa tuo vastaa 2.5 kg rasvaa. Laihtuessa lähtee aina lihasta, jopa kehonrakentajilla. Suurin pudottaja -porukan laihtumista on seurattu ja heillä laihtumistuloksesta 83% oli rasvaa ja 17% lihasta. Liikuntaa päivässä 3 tuntia.

        Jos ravinnosta ei saa hiilihydraattia niin ketoosissa elimistö tekee glukoosia vähintään 100 g päivässä. Tuohon käytetään proteiinia (siitä voidaan tehdä glukoosia noin 50% tehokkuudella), rasvojen glyserolista (mutta glyserolia on rasvoissa vain noin 5%) ja joistain aineenvaihduntatuotteista.

        Heittäisin, että tuosta 10 kilosta oli vettä ja glykogeeniä 4 kg, 4 kg lihasta ja 2 kg rasvakudosta tms.. Toki nestettä on voinut poistua enemmänkin jos esimerkiksi suolan saanti väheni reilusti.


      • aapee__
        hpv26 kirjoitti:

        No rasvaa se ei voinut olla koska se olisi vaatinut tolkuttoman energiavajeen. Toki jos syö 1200 kcal päivässä ja kulutus on 3600 kcal päivässä niin vajetta tulee 2400 kcal päivä ja viikossa tuo vastaa 2.5 kg rasvaa. Laihtuessa lähtee aina lihasta, jopa kehonrakentajilla. Suurin pudottaja -porukan laihtumista on seurattu ja heillä laihtumistuloksesta 83% oli rasvaa ja 17% lihasta. Liikuntaa päivässä 3 tuntia.

        Jos ravinnosta ei saa hiilihydraattia niin ketoosissa elimistö tekee glukoosia vähintään 100 g päivässä. Tuohon käytetään proteiinia (siitä voidaan tehdä glukoosia noin 50% tehokkuudella), rasvojen glyserolista (mutta glyserolia on rasvoissa vain noin 5%) ja joistain aineenvaihduntatuotteista.

        Heittäisin, että tuosta 10 kilosta oli vettä ja glykogeeniä 4 kg, 4 kg lihasta ja 2 kg rasvakudosta tms.. Toki nestettä on voinut poistua enemmänkin jos esimerkiksi suolan saanti väheni reilusti.

        Kirjoittelet silkkaa sontaa.


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        Kirjoittelet silkkaa sontaa.

        Kerro kuinka kumoa energian säilymislain ja lukuisat laihdutustutkimukset?


    • eskimotkin

      Hiilihydraattien tarpeellisuus
      Elimistö pyrkii eroon hiilihydraateista eli sokereista, koska ne ovat myrkyllisiä. Päästäkseen eroon sokerista elimistö polttaa sitä. Sen mitä elimistö ei pysty polttamaan, se varastoi glykogeeninä maksaan ja loput rasvana rasvakudokseen. Elimistön pitäisi ja se haluaisi polttaa rasvaa, mutta kun syödään hiilihydraatteja, insuliinitaso nousee ja sen seurauksena rasvan poltto loppuu. Insuliini nimittäin estää rasvan palamista. Kun elimistö on vuosia tottunut polttamaan sokeria ja säilömään rasvaa, se ei enää pysty polttamaan rasvaa. Vaikka oltaisiin paastolla, elimistö polttaa sinäkin aikana lihaksissa olevaa sokeria, jolloin lihaskudos pienenee ja rasvakudos säilyy entisellään.

      Meillä on vain yksi hormoni, joka laskee verensokeria ja se on insuliini. Verensokeria nostavia hormoneita on taas useita, kuten kortisoni, kasvuhormoni, adrenaliini ja glukagoni. Jo tämän tiedon johdosta, pitäisi ymmärtää, että insuliinin päätarkoitus ei ole koskaan ollut verensokerin laskeminen. Hiilihydraatteja ei ole tarkoitettu ihmisen pääasialliseksi ravinnoksi, vaan ne on tarkoitettu lisäenergian tarpeeseen. Periaatteessa elimistön hiilihydraatin tarve on nolla, ihminen pystyy siis valmistamaan kaikki tarvittavat rakennusaineet proteiineista, rasvoista ja vedestä. Tästä ovat hyvänä esimerkkinä Eskimot, jotka ovat eläneet lähes pelkästään luonnonmukaisella lihalla ja rasvalla (kalat, hylkeet, valaat, ym.). Alkuperäistä ravintoa syövät Eskimot ovat välttyneet myös sydän- ja verisuonitaudeilta, mutta siirtyessään länsimaiseen ravintoon he ovat sairastuneet.

      • hpv26

        Ihminen on syönyt runsaasti rasvaa ehkä 100 vuotta ja hiilihydraatilla/proteiinilla on sitten menty 300 000 vuotta tms..

        On se glukoosi kauhea myrkky kun ilman sitä kuolee. Onko rasvakin myrkky kun elimistö siirtää sen suoraan rasvasoluihin?

        Insuliinilla on kaksijakoinen merkitys. Se siirtää ravinnon (ja lähinnä glukoosin soluihin) ja toisaalta matala insuliinitaso vapauttaa varastoista glukoosia ja lisää myös glukoosin muodostusta lähinnä proteiinista.

        Lihaksissa olevaa glykogeenia ei käytetä verensokerin ylläpitoon. Siihen käytetään maksan varastoja. Maksan glykogeenivarastot tyhjenevät noin vuorokaudessa ja sen jälkeen glukoosi tuotetaan glukoneogeneesillä. Seurauksena iso lihashukka.

        Eskimot ovat asettuneet paikoilleen viimeisen jääkauden jälkeen ja syövät niin paljon proteiinia että se riittää kohtuulliseen glukoosin tuotantoon. Sen sijaan Afrikassa ei rasvaa paljon ollut ja sieltä lähdettiin vasta 70 000 vuotta sitten.


      • Amat-zooni

        Tämän kirjoituksen otan talteen.
        Mutta, kun tuli syötyä punajuuri sillipalan kanssa, niin jaksan lähteä ulos.
        Silmissä hämärsi ja vointi nyt tuntuu paremmalta.
        Kuitenkin kirjoituksesi pitää paikkansa!
        Olen pilannut lapsesta asti oman kehoni systeemit!


    • vhh_on_painonpudotukseen

      Jotkut jo tunnistivatkin tuon aloituksessa esittämäni yhteenvedon olevan atkinsin-dieetistä. Jätin sen taktisista syistä mainitsematta, sillä liian monella ihmisellä on siitä enemmän mutu-tietoa kuin oikeaa tietoa.

      Yksi tyypillisimmistä virheistä mihin atkinsissa sorrutaan, on rasvoilla revittely. Ainoa vaihe milloin rasvaa käytetään holtittomasti, on dieetin 2 ensimmäistä viikkoa, silloin ei käytetä hiilihydraatteja yhtään ja käynnistetään ketoosi joka ryhtyy polttamaan rasvaa. 2 viikon päästä aloituksesta otetaan käyttöön hiilihydraatit ja lasketaan rasvan käyttö kohtuulliselle tasolle.

      Hiilihydraatit jakavat ihmisten mielipiteitä, ja valitettavasti vhh-ruokavalion harrastajat tuppaavat käsittämään hiilihydraattien merkityksen väärin ja pahimmassa tapauksessa tuhotaan oma fysiikka epäterveellisellä ruokavaliolla. Sydän, verisuonet ja aivot tarvitsevat rasvaa, ilman rasvaa elimistö ei voi hyvin, ja proteiini on elimistön tärkein rakennusaine. Ihmisen elimistö voisikin toimia jollakin tasolla ilman erillisiä hiilihydraattilähteitä, mutta sen suorituskyky ei vastaisi sekaravintoa käyttävän ihmisen elimistön suorituskykyä.

      Hiilihydraatti on polttoaine, sitä käytetään jotta elimistö hyödyntäisi rasvaa ja proteiineja rakennusaineena ja elintoimintojen ylläpitoon sen sijaan että ne hupenisivat energiantuotantoon. Nyt pitää ymmärtää, että hiilihydraattien laadulla on tärkein merkitys, nopeiden ja huonolaatuisten hiilihydraattien liiallinen käyttö on koko länsimaisen ruokavalion ylivoimaisesti suurin terveysuhka. Hyvälaatuiset ja hitaat hiilihydraatit ovat sen sijaan erittäin hyvä polttoaineenlähde, ne ovat siihen paljon parempia kuin rasva ja proteiinit.

      Rasvat, proteiini ja hyvälaatuiset hiilihydraatit tunnetaan jo aika hyvin, mutta monelta unohtuu kuidut ruokavaliosta. Kuitu edistää suolen toimintaa, se auttaa kolesteritasojen alentamisessa ja hidastaa verensokerin nousua välittömästi aterioinnin jälkeen. Oikean ruokavalion lisäksi myös ateriarytmi on tärkeää, sillä pystytään maksimoimaan ruoasta saatava hyöty ja se auttaa painonhallinnassa. Lähinnä proteiinin kanssa syntyy ongelmia jos syödään kerran päivässä iso lihaklöntti, sillä elimistö pystyy hyödyntämään proteiinia vain rajallisen määrän kerralla ja ylimääräinen proteiini tulee virtsan mukana vaahtona ulos.

      • Amat-zooni

        Kiitos tästä hiehosta yhteenvedosta! Tämä tieteenala on vaikeaa ja monimutkaista ymmärtää!
        Tulisi osata kehon anatomia ja kemia. Olenkin hankkinut "Lääkärikirjoja" siihen tarkoitukseen ja
        nykyisin saa hienoja kuvitettuja anatomia-kirjoja eri liikunnan muodon vaikutuksiin.
        Esim. styrketräning ja yogaliikkeisiin, että olisi helpommin tietoinen kehon toiminnasta.
        Toisnaan on pakko saada lusikallinen kokosöljyä hippu hunajaa tai pellavansiemenöljyä.
        Se auttaa minua keskittymään lukuihini paremmin.
        Power Walkia tai kävelyjä HIITtiä en kykene suorittamaan ilman vihanneksia.
        Niissä tuntuu olevan sopiva määrä tärkkelystä, kun hedelmät ovat liian makeita juuri nyt.
        Koska olen alkanut lisäämään painojen kanssa voimistelua, niin hankin whey-proteiinipulveria.
        Sen tulisi auttaa lihasten kasvussa, mutta tiedä sitten.
        Mieluummin haluaisin saada ravinnon luonnollisesti, mutta proteiinijauhe vahvistaa jotenkin.
        Olen googlaillut siitä. Tyhmille kun voidaan vakuuttaa mitä tahansa, mistä tahansa.
        Vaikuttimenani on kuitenkin ollut ottaa vastuu omasta terveydestäni. Mihin se nyt riittää...


      • aapee__
        Amat-zooni kirjoitti:

        Kiitos tästä hiehosta yhteenvedosta! Tämä tieteenala on vaikeaa ja monimutkaista ymmärtää!
        Tulisi osata kehon anatomia ja kemia. Olenkin hankkinut "Lääkärikirjoja" siihen tarkoitukseen ja
        nykyisin saa hienoja kuvitettuja anatomia-kirjoja eri liikunnan muodon vaikutuksiin.
        Esim. styrketräning ja yogaliikkeisiin, että olisi helpommin tietoinen kehon toiminnasta.
        Toisnaan on pakko saada lusikallinen kokosöljyä hippu hunajaa tai pellavansiemenöljyä.
        Se auttaa minua keskittymään lukuihini paremmin.
        Power Walkia tai kävelyjä HIITtiä en kykene suorittamaan ilman vihanneksia.
        Niissä tuntuu olevan sopiva määrä tärkkelystä, kun hedelmät ovat liian makeita juuri nyt.
        Koska olen alkanut lisäämään painojen kanssa voimistelua, niin hankin whey-proteiinipulveria.
        Sen tulisi auttaa lihasten kasvussa, mutta tiedä sitten.
        Mieluummin haluaisin saada ravinnon luonnollisesti, mutta proteiinijauhe vahvistaa jotenkin.
        Olen googlaillut siitä. Tyhmille kun voidaan vakuuttaa mitä tahansa, mistä tahansa.
        Vaikuttimenani on kuitenkin ollut ottaa vastuu omasta terveydestäni. Mihin se nyt riittää...

        Mikäli olet aktiiviliikkuja ja teet rankkoja treenejä, niin vhh-ruokavalio ei tarjoa sinulle mitään.

        Vhh-ruokavalio on tarkoitettu painonpudotukseen jossa painonpudotus tehdään enemmän ruokavaliomuutoksella kuin liikunnalla. Heti kun liikunta otetaan mukaan kuvioon, energiantarve kohoaa niin suureksi ettei liikuntaa jaksa tehdä lisäämättä hiilihydraattien määrää.

        Mikäli olet liikkeellä ylipaino-ongelman takia, niin neuvoisin sinua unohtamaan vaa'an ja seuraamaan tuloksiasi mittanauhalla. Lihaskudos on tiiviimpää kuin läski, ja sinulla voi käydä niin että kuutiotilavuus pienenee mutta paino ei putoa suhteessa yhtä nopeasti.


      • Amat-zooni
        aapee__ kirjoitti:

        Mikäli olet aktiiviliikkuja ja teet rankkoja treenejä, niin vhh-ruokavalio ei tarjoa sinulle mitään.

        Vhh-ruokavalio on tarkoitettu painonpudotukseen jossa painonpudotus tehdään enemmän ruokavaliomuutoksella kuin liikunnalla. Heti kun liikunta otetaan mukaan kuvioon, energiantarve kohoaa niin suureksi ettei liikuntaa jaksa tehdä lisäämättä hiilihydraattien määrää.

        Mikäli olet liikkeellä ylipaino-ongelman takia, niin neuvoisin sinua unohtamaan vaa'an ja seuraamaan tuloksiasi mittanauhalla. Lihaskudos on tiiviimpää kuin läski, ja sinulla voi käydä niin että kuutiotilavuus pienenee mutta paino ei putoa suhteessa yhtä nopeasti.

        Juuri toteamasi täsmää! Ensiksi, olen 169-170cm. Sain 1cm, kun ryhti parani.
        Painan n. 60kg eli olen normaalipainossa. Ei voi odottaa paljoa -kg/kk:ssa.
        Toisekseen hirveä tarve lukea -lapsesta asti. Öisin yön hiljaisuudessa, usein yoga-passi.
        Pakko päästä siksi kävelyille happea haukkaamaan ja meditoimaan - päivittäin.
        Ajatus juoksee vilkkaammin ja ongelmat, stressi ratkeaa samalla.
        Lisäksi olen tehnyt olohuoneestani kuntosalin käyttööni.
        TV:n hankin pari vuotta sitten voimistelu-DVD:tä käyttääkseni.
        Eri kuntoilumuotoja, yoga, Pilates, pallo, kuminauhat, painot, zumba, tansseja, balettia,...
        metrikaupalla erilaisia, koska haluan vaihdella.
        Lisäksi Power Plate, stepper, kuntopyörä, suotu, siis kaikenlaista markkinoilta.
        Päivässä 2h-4h riippuen voinnista ja olosuhteista.
        Aamulla, päivällä ja illalla. Lisäksi siivousta ja puutarhanhoitoa.
        En sanoisi näitä raskaiksi treeneiksi, vaan liikkeellä oloksi.

        Mutta, kun käyn kursseja, niin pakko saada rasvaa enemmän. Aivotoimintaanko?
        Kun löysin HIIT ja TABATA liikunnat, niin hiilihydraatintarve nousi.
        Painojen nostoissa arvelen proteiinintarpeen kasvavan.

        Mitä siihen vaakaan tulee, niin minulla ei ole nykyisin mallia, josta näkee lihaskunnon jne.
        Kun söin 1700kcal/pvä, niin cm hupeni enemmän kuin 1400kcal:lla, mutta kg:t oli samana!
        Ajattelin siksi pudottaa painoani vielä elokuun, n.-3kg/kk tuntuu lähtevän ja
        sen jälkeen nostan 1700kcal/pvä ja alan lihaskuntoiluun. Siihen menee ainakin 6kk:tta!

        En ole mikään Kim Kardashtania-vartaloinen, vaan atleettinen kolmio keholtani.
        Sitä mallia ei muuteta millään dieetillä - saan pitää hyvänäni sellaisenaan.


      • aapee__
        Amat-zooni kirjoitti:

        Juuri toteamasi täsmää! Ensiksi, olen 169-170cm. Sain 1cm, kun ryhti parani.
        Painan n. 60kg eli olen normaalipainossa. Ei voi odottaa paljoa -kg/kk:ssa.
        Toisekseen hirveä tarve lukea -lapsesta asti. Öisin yön hiljaisuudessa, usein yoga-passi.
        Pakko päästä siksi kävelyille happea haukkaamaan ja meditoimaan - päivittäin.
        Ajatus juoksee vilkkaammin ja ongelmat, stressi ratkeaa samalla.
        Lisäksi olen tehnyt olohuoneestani kuntosalin käyttööni.
        TV:n hankin pari vuotta sitten voimistelu-DVD:tä käyttääkseni.
        Eri kuntoilumuotoja, yoga, Pilates, pallo, kuminauhat, painot, zumba, tansseja, balettia,...
        metrikaupalla erilaisia, koska haluan vaihdella.
        Lisäksi Power Plate, stepper, kuntopyörä, suotu, siis kaikenlaista markkinoilta.
        Päivässä 2h-4h riippuen voinnista ja olosuhteista.
        Aamulla, päivällä ja illalla. Lisäksi siivousta ja puutarhanhoitoa.
        En sanoisi näitä raskaiksi treeneiksi, vaan liikkeellä oloksi.

        Mutta, kun käyn kursseja, niin pakko saada rasvaa enemmän. Aivotoimintaanko?
        Kun löysin HIIT ja TABATA liikunnat, niin hiilihydraatintarve nousi.
        Painojen nostoissa arvelen proteiinintarpeen kasvavan.

        Mitä siihen vaakaan tulee, niin minulla ei ole nykyisin mallia, josta näkee lihaskunnon jne.
        Kun söin 1700kcal/pvä, niin cm hupeni enemmän kuin 1400kcal:lla, mutta kg:t oli samana!
        Ajattelin siksi pudottaa painoani vielä elokuun, n.-3kg/kk tuntuu lähtevän ja
        sen jälkeen nostan 1700kcal/pvä ja alan lihaskuntoiluun. Siihen menee ainakin 6kk:tta!

        En ole mikään Kim Kardashtania-vartaloinen, vaan atleettinen kolmio keholtani.
        Sitä mallia ei muuteta millään dieetillä - saan pitää hyvänäni sellaisenaan.

        "Mutta, kun käyn kursseja, niin pakko saada rasvaa enemmän. Aivotoimintaanko?"

        Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen, mutta varsinainen polttoaine tulee hiilihydraateista.

        En tunne elimistön toimintaa kylliksi ottaakseni kantaa siihen lisääkö ajatustyö rasvan tarvetta, maalaisjärjellä ajateltuna kai sen puutteen voi huomata jos polttoainetta (hiilihydraatit) on tankattu mutta ajatus takkuaa silti.

        Kalanmaksaöljyn ainakin tiedetään tekevän aivoille hyvää, se on ihan hyvää rasvaa ihmiselle. Nykyään käytetään paljon kalaöljyä, joka on lämpimien vesien pikkukaloista mekaanisesti puristettua öljyä. Sen rasvahappokoostumus ei ole kuitenkaan saman veroista kuin viileiden vesien kaloista saatavan rasvan ja turskan maksasta erotetun öljyn rasvahappokoostumus.


      • Amat-zooni
        aapee__ kirjoitti:

        "Mutta, kun käyn kursseja, niin pakko saada rasvaa enemmän. Aivotoimintaanko?"

        Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen, mutta varsinainen polttoaine tulee hiilihydraateista.

        En tunne elimistön toimintaa kylliksi ottaakseni kantaa siihen lisääkö ajatustyö rasvan tarvetta, maalaisjärjellä ajateltuna kai sen puutteen voi huomata jos polttoainetta (hiilihydraatit) on tankattu mutta ajatus takkuaa silti.

        Kalanmaksaöljyn ainakin tiedetään tekevän aivoille hyvää, se on ihan hyvää rasvaa ihmiselle. Nykyään käytetään paljon kalaöljyä, joka on lämpimien vesien pikkukaloista mekaanisesti puristettua öljyä. Sen rasvahappokoostumus ei ole kuitenkaan saman veroista kuin viileiden vesien kaloista saatavan rasvan ja turskan maksasta erotetun öljyn rasvahappokoostumus.

        Viljellyt kalat ovatkin luku sikseen! Olen käyttänyt aika paljon merileviä ravinnossa.
        Spirulina, jne. ja siinä yhteydessä minua valistettiin, että viljellyt kalat eivät ole "vapaudessa"
        kasvaneiden arvoisia. siksi he pitivät omia Grönlannin läheltä "kalastettujen" leviensä ravintoarvoa parempana. Lohi on mielikalaani, mutta ällöttää Norjan kalaviljelyksissä kasvaneet.
        Millähän nekin syötetään ja mikä on niiden terveystila?
        Kalanmaksaöljyt ovat siksikin jääneet -lapsuuden traumoja, kun ne tulivat ylös...
        Mitä tulee pellavansiemenöljyyn, niin jotkut sanovat sen ainoan käyttötarkoituksen olevan
        maalauksessa. Joten kun sivelen teak-oveni pellavaöljysekoituksella, ihmettelen ovantko suoleni
        yhtä säänkestäviksi käsiteltyjä? Käytän sitä vain salaateissa kylmänä. Muuhun se ei sovi.
        Mutta sitä suositellaan, mikäli ei syö kalaa aterioilla. Vedet ovat niin saastuneet, etten uskalla...

        Olen lukenut hiukan terveyskirjoja ja nyt on aika oikaista jäseniä rauhaisan yogan tahtiin.
        Sen jälkeen 10min. core harjoitusta tuhdin nuoren naisen ohjauksessa Ab Rocketilla!
        Sitten ulos pihalle Nordic Walkerilla tasapainottumaan ja
        ottamaan vastaan ensimmäiset auringonsäteet puhtaassa aamuilmassa.
        Sitä saa kosketuksen itseensä, luontoon, Universumiin, niin kauas kuin silmä kantaa...


      • hpv26
        aapee__ kirjoitti:

        "Mutta, kun käyn kursseja, niin pakko saada rasvaa enemmän. Aivotoimintaanko?"

        Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen, mutta varsinainen polttoaine tulee hiilihydraateista.

        En tunne elimistön toimintaa kylliksi ottaakseni kantaa siihen lisääkö ajatustyö rasvan tarvetta, maalaisjärjellä ajateltuna kai sen puutteen voi huomata jos polttoainetta (hiilihydraatit) on tankattu mutta ajatus takkuaa silti.

        Kalanmaksaöljyn ainakin tiedetään tekevän aivoille hyvää, se on ihan hyvää rasvaa ihmiselle. Nykyään käytetään paljon kalaöljyä, joka on lämpimien vesien pikkukaloista mekaanisesti puristettua öljyä. Sen rasvahappokoostumus ei ole kuitenkaan saman veroista kuin viileiden vesien kaloista saatavan rasvan ja turskan maksasta erotetun öljyn rasvahappokoostumus.

        Kun syö kalanmaksaöljyä liikaa niin saa helposti A-vitamiinimyrkytyksen. Suurin osa kalaöljystä tulee kylläkin pohjoisesta. Trooppisissa kaloissa on hyvin vähän rasvaa eikä sen erottaminen kannata.

        Pellavaöljyä ei saa käyttää puuesineisiin. Sen kovettuminen vie pitkään ja pinta jää tahmeaksi. Puuta voi lakata vernissalla (keitettyä pellavaöljyä) tai erilaisilla "puuöljyillä". Esimerkiksi teak-öljy on runsaasti hiilivetyohennettua vernissaa.

        Pellavaöljyä parempi vaihtoehto ihmiselle on Camelina-öljy. Ei sekään paistamista kestä mutta maku on oikein hyvä.


      • Amat-zooni
        hpv26 kirjoitti:

        Kun syö kalanmaksaöljyä liikaa niin saa helposti A-vitamiinimyrkytyksen. Suurin osa kalaöljystä tulee kylläkin pohjoisesta. Trooppisissa kaloissa on hyvin vähän rasvaa eikä sen erottaminen kannata.

        Pellavaöljyä ei saa käyttää puuesineisiin. Sen kovettuminen vie pitkään ja pinta jää tahmeaksi. Puuta voi lakata vernissalla (keitettyä pellavaöljyä) tai erilaisilla "puuöljyillä". Esimerkiksi teak-öljy on runsaasti hiilivetyohennettua vernissaa.

        Pellavaöljyä parempi vaihtoehto ihmiselle on Camelina-öljy. Ei sekään paistamista kestä mutta maku on oikein hyvä.

        Kiitos informaatiosta! No, en nyt ihan samasta pullosta kaada salaattiin ja pensseliin maalatessani.:D
        Kunnostaessani kotiani,ikkunoita, luin maalipurkien kyljestä, että siinä oli pellavaöljyä iso osa.
        Oma purkki pellavaöljyä ja muuta on ovillakin!
        Pellavaöljyssä oli kuulema omega-3 ja-6 oikeassa suhteessa, omega-6 vähemmän.

        Mitä herrat keskustelivat proteiinista, niin luin, että liika proteiini rasittaa munuaisia.
        Siksi pelkään näitä proteiini rasva-dieettejä, kun nälässsäni syön rasvaista lihaa kohtuuttomasti.
        Tapaan laittaa kahviini 1tlk:n kookosrasvaa ennen lenkille menoa aamulla, illalla.

        Mitä aienpaan mainintaan kuidusta tulee, niin löysin vehnäklin sijaan kaurakliin,
        jossa on enemmän kuitua ja maistuu hyvälle - minusta. Laitan sitä soppiini pari rkl.
        Ja kerran viikossa 50g vaniljajäätelöä, kaurakliitä, 1rkl pähkinää, 1/3 vihreää banaania.
        Tämä annos saa jotenkin tehokkaanpaan liikuntaan mieliteoniskiessä.
        Yleensä otan maustamatonta rahkaa siten.
        Joskus tumman rouheleivän kanssa voin ottaa kypsää banaania voin sijaan vahvaa juustoa.
        Se suolistoa vauhdittava ruisleipä sisältää sokeria niin paljon, että kutsun tätä "terveysleivokseksi".
        Tapaan ostaa banaanit vihreinä; samoin uusissa perunoissa on kuulema vähemmän tärkkelystä.
        Kuten aloittaja mainitsi, ne on hyvä ottaa jääkaapin kautta. Voileivän päälläkin rasvan sijasta.
        Aamukaurapuuro on jäänyt, kun olen jakanut kcal-määrän 100-300, nyt kun sulatan rasvaa vyötäröstä...


      • hpv26
        Amat-zooni kirjoitti:

        Kiitos informaatiosta! No, en nyt ihan samasta pullosta kaada salaattiin ja pensseliin maalatessani.:D
        Kunnostaessani kotiani,ikkunoita, luin maalipurkien kyljestä, että siinä oli pellavaöljyä iso osa.
        Oma purkki pellavaöljyä ja muuta on ovillakin!
        Pellavaöljyssä oli kuulema omega-3 ja-6 oikeassa suhteessa, omega-6 vähemmän.

        Mitä herrat keskustelivat proteiinista, niin luin, että liika proteiini rasittaa munuaisia.
        Siksi pelkään näitä proteiini rasva-dieettejä, kun nälässsäni syön rasvaista lihaa kohtuuttomasti.
        Tapaan laittaa kahviini 1tlk:n kookosrasvaa ennen lenkille menoa aamulla, illalla.

        Mitä aienpaan mainintaan kuidusta tulee, niin löysin vehnäklin sijaan kaurakliin,
        jossa on enemmän kuitua ja maistuu hyvälle - minusta. Laitan sitä soppiini pari rkl.
        Ja kerran viikossa 50g vaniljajäätelöä, kaurakliitä, 1rkl pähkinää, 1/3 vihreää banaania.
        Tämä annos saa jotenkin tehokkaanpaan liikuntaan mieliteoniskiessä.
        Yleensä otan maustamatonta rahkaa siten.
        Joskus tumman rouheleivän kanssa voin ottaa kypsää banaania voin sijaan vahvaa juustoa.
        Se suolistoa vauhdittava ruisleipä sisältää sokeria niin paljon, että kutsun tätä "terveysleivokseksi".
        Tapaan ostaa banaanit vihreinä; samoin uusissa perunoissa on kuulema vähemmän tärkkelystä.
        Kuten aloittaja mainitsi, ne on hyvä ottaa jääkaapin kautta. Voileivän päälläkin rasvan sijasta.
        Aamukaurapuuro on jäänyt, kun olen jakanut kcal-määrän 100-300, nyt kun sulatan rasvaa vyötäröstä...

        Noissa puunhoitotuotteissa on yleensä keitettyä pellavaöljyä eli vernissaa. Se tehdään pellavaöljystä lisäämällä siihen katalyyttejä, lämmittämällä ja puhaltamalla sen läpi happea. Tuon jälkeen se kovettuu parissa viikossa kun saa happea. Kiinanpuuöljy on puun käsittelyyn huomattavasti parempaa, pitää hankkia litra syksyksi.

        Camelina-öljyyn kannattaa tutustua jos on huolissaan liiallisesta Omeja-6:sesta, maku on aika mukava.


      • Amat-zooni
        hpv26 kirjoitti:

        Noissa puunhoitotuotteissa on yleensä keitettyä pellavaöljyä eli vernissaa. Se tehdään pellavaöljystä lisäämällä siihen katalyyttejä, lämmittämällä ja puhaltamalla sen läpi happea. Tuon jälkeen se kovettuu parissa viikossa kun saa happea. Kiinanpuuöljy on puun käsittelyyn huomattavasti parempaa, pitää hankkia litra syksyksi.

        Camelina-öljyyn kannattaa tutustua jos on huolissaan liiallisesta Omeja-6:sesta, maku on aika mukava.

        Kiitos neuvoista parempiin öljy-valintoihin! Ovestakin tulee kestävämpi :-)

        En ole koskaan kuullut, nähnyt Camelina-öljyä missään.
        Joko olen ollut niin keskittynyt kokos- ja pellavaan, etten ole huomioinut.
        Kummallista, kun Camelinaa on käytetty varhaisessa Roomassa jo.
        Googlasin ne tietysti, ja vaikka itse öljy olisi tehoton, niin uskoa riittää siihen;-D

        Kävi niin onnellisesti, että luulin ottaneeni kaupasta pellavaa, mutta otinkin rapsia!
        Siitä on nyt tehty murskattujen koivunlehtien kanssa saunaan SPA-öljy muhimaan.
        Nyt mennään metsästämään Camelinaa, mutta luen siitä vielä ensin tietoa.
        Olen sitten tärkeän näköisenä lukemassa suurennuslasilla pullonkylkeä kaupassa :-D


      • hpv26
        Amat-zooni kirjoitti:

        Kiitos neuvoista parempiin öljy-valintoihin! Ovestakin tulee kestävämpi :-)

        En ole koskaan kuullut, nähnyt Camelina-öljyä missään.
        Joko olen ollut niin keskittynyt kokos- ja pellavaan, etten ole huomioinut.
        Kummallista, kun Camelinaa on käytetty varhaisessa Roomassa jo.
        Googlasin ne tietysti, ja vaikka itse öljy olisi tehoton, niin uskoa riittää siihen;-D

        Kävi niin onnellisesti, että luulin ottaneeni kaupasta pellavaa, mutta otinkin rapsia!
        Siitä on nyt tehty murskattujen koivunlehtien kanssa saunaan SPA-öljy muhimaan.
        Nyt mennään metsästämään Camelinaa, mutta luen siitä vielä ensin tietoa.
        Olen sitten tärkeän näköisenä lukemassa suurennuslasilla pullonkylkeä kaupassa :-D

        Camelinaa ei oikein saa kaupasta, pitää tilata tuottajalta jonka nimeä en nyt muista.


      • Amat-zooni
        hpv26 kirjoitti:

        Camelinaa ei oikein saa kaupasta, pitää tilata tuottajalta jonka nimeä en nyt muista.

        A-haa! Luulin täkäläisten kauppojen olevan huonosti varustettuja.
        Lähin öljy minkä löysin oli joku pähkinäöljy, mutta päätin tyytyä kookokseeni.
        Katson sitä ensi kerralla, kun tilaan jotain pH-tasapainottavaa jauhetta.
        Olen yrittänyt tarkkailla joskus emäs/happo tasapainoa.

        Luin kuitenkin kiinnostavan artikkelin - Dr. Michael Mosley kai - että
        kaikki vitamiinit, joita ostetaan, eivät hyödytä niinkään kehoa, vaan
        kasvattavat mahdollista syöpää. Saattaa pitää paikkansa.
        Itse kun olen käyttänyt niitä ja kolme kertaa on leikattu kasvi.
        Viimeksi pienen lapsen kokoinen. Mutta vasta tänä vuonna sain kuulla...
        Yritän siksi syödä monipuolisesti värikkäiä vihanneksia lähiseuduilta.


      • hpv26
        Amat-zooni kirjoitti:

        A-haa! Luulin täkäläisten kauppojen olevan huonosti varustettuja.
        Lähin öljy minkä löysin oli joku pähkinäöljy, mutta päätin tyytyä kookokseeni.
        Katson sitä ensi kerralla, kun tilaan jotain pH-tasapainottavaa jauhetta.
        Olen yrittänyt tarkkailla joskus emäs/happo tasapainoa.

        Luin kuitenkin kiinnostavan artikkelin - Dr. Michael Mosley kai - että
        kaikki vitamiinit, joita ostetaan, eivät hyödytä niinkään kehoa, vaan
        kasvattavat mahdollista syöpää. Saattaa pitää paikkansa.
        Itse kun olen käyttänyt niitä ja kolme kertaa on leikattu kasvi.
        Viimeksi pienen lapsen kokoinen. Mutta vasta tänä vuonna sain kuulla...
        Yritän siksi syödä monipuolisesti värikkäiä vihanneksia lähiseuduilta.

        Vitamiineja on tutkittu yllättävän vähän. Tupakoijien karotenoiditutkimuksia on tehty pari la lopputuloksena on ollut että ne lisäävät keuhkosyöpiä.


      • Amatzoon-i
        hpv26 kirjoitti:

        Vitamiineja on tutkittu yllättävän vähän. Tupakoijien karotenoiditutkimuksia on tehty pari la lopputuloksena on ollut että ne lisäävät keuhkosyöpiä.

        Siis, keinotekoiset vitamiinit eivät hyödytä kehon terveitä kudoksia,
        vaan "ruokkivat sairaita kasvaimia", noin lapsellisesti sen käsittääkseni.
        Siitä puhutaan vähän! Vitamiineja myydään kilpailemalla.
        Luin, kuulin siitä vasta tällä vuodella ja heitin omani pois.
        Mutta vielä jäi kromi, zinkki, magneesium kuin "pelastusrenkaiksi".
        En luota, että osaan yhdistellä ateriat monipuolisesti näin rasvaa polttaessani.
        Kuitenkin uskon, että keho "tietää ja tuottaa itse", mitä tarvitsee, kun treenaa, liikkuu.
        Viljellessä käytetään myös paljon kemikaaleja, joten mitä vähemmän syö, sitä parempi.
        Hyvä Vogel aikoinaan opetti nauttimaan vähän ja arvostaen ateriansa...


    • atkinsondieetti

      Pitäneekö paikkansa mitä olen kuullut, että Atkinson itse ei ollut kovinkaan laiha?

      • veksilaittoivastauksen

        Atkins oli kuollessan normaalipainoinen. Jtut ylipainosta ovat uutisankkoja,


      • hpv26
        veksilaittoivastauksen kirjoitti:

        Atkins oli kuollessan normaalipainoinen. Jtut ylipainosta ovat uutisankkoja,

        Ei ollut. Lienee ollut ylipainoinen vaan ei tolkuttoman lihava joutuessaan sairaalan.


      • hpv26
        veksilaittoivastauksen kirjoitti:

        Atkins oli kuollessan normaalipainoinen. Jtut ylipainosta ovat uutisankkoja,

        Atkins painoi 116 kg kun kuoli joten oli kyllä ylipainoinen. Perikunta väittää että paino oli 89 kg ennen sairaalaan joutumista eli Atkins olisi turvonnut 27 kg 9 päivässä eli 3 kg päivässä jota en kyllä usko. Tuolla 89 kg painolla tulisi painoindeksiksi 27.5 eli ylipainoinen. 116 kg painolla jo 36. Totuus lienee jossain tuolla välissä. Valokuvien mukaan vaikuttaa kyllä ylipainoiselta mutta ei hirveän paljon. Kuvia on tosin saatettu tohtoroida ja äijä puettu korsettiin.


      • Amatzoon-i
        hpv26 kirjoitti:

        Atkins painoi 116 kg kun kuoli joten oli kyllä ylipainoinen. Perikunta väittää että paino oli 89 kg ennen sairaalaan joutumista eli Atkins olisi turvonnut 27 kg 9 päivässä eli 3 kg päivässä jota en kyllä usko. Tuolla 89 kg painolla tulisi painoindeksiksi 27.5 eli ylipainoinen. 116 kg painolla jo 36. Totuus lienee jossain tuolla välissä. Valokuvien mukaan vaikuttaa kyllä ylipainoiselta mutta ei hirveän paljon. Kuvia on tosin saatettu tohtoroida ja äijä puettu korsettiin.

        Olen lukenut saman Atkinsista, ettei ollut itse "hoikka poika" kuollessaan.
        Tuttavani on vhh-dieetillä ja väittää laihtuneensa kymmeniä kg:s.
        Olen vuodesta toiseen nähnyt hänet yhtä leveänä kuin pitkänä.
        Itsekin uskon välillä siihen, mitä haluan uskoa, todisteita näkemättä ;-D


      • hpv26
        Amatzoon-i kirjoitti:

        Olen lukenut saman Atkinsista, ettei ollut itse "hoikka poika" kuollessaan.
        Tuttavani on vhh-dieetillä ja väittää laihtuneensa kymmeniä kg:s.
        Olen vuodesta toiseen nähnyt hänet yhtä leveänä kuin pitkänä.
        Itsekin uskon välillä siihen, mitä haluan uskoa, todisteita näkemättä ;-D

        Atkins ei ollut hoikka mutta ei myöskään hirvittävän lihava. Minusta ns. isokokoisen näköinen eikä valokuvissa vatsa pullistele. Myöskään jalat ja kädet eivät olleet tikkuja.

        Ihmisen nesteen tarve on normaalisti noin 2 litraa päivässä ja jos tuo olisi annettu tippana eikä ulos olisi tullut kuin hengitysilman ja hikoilun kosteus niin tuolla matematiikalla paino olisi hyvinkin voinut lisääntyä reilulla kymmenellä kilolla. Paino olisi siis ollut ehkä noin 100 kg.

        Atkins ei lisäksi puhunut silkkaa pseudotiedettä kuten monet muut karppausgurut (Heikkilä väittää että ilman insuliinia ei kukaan liho [teknisesti oikein koska ilman insuliinia ihminen vajoaa koomaan ja kuolee], Lustig väittää että liikunnalla ei ole mitään merkitystä painonhallinnassa [Lustig on muuten lastenlääkäri ja populististen karppauskirjojen kirjoittaja] ...).

        Juu, osalla karppaajista on kyllä vahva usko guruihin. Evankelisluterilainen kirkko olisi tyytyväinen moiseen uskoon.


      • Amat-zoon-i
        hpv26 kirjoitti:

        Atkins ei ollut hoikka mutta ei myöskään hirvittävän lihava. Minusta ns. isokokoisen näköinen eikä valokuvissa vatsa pullistele. Myöskään jalat ja kädet eivät olleet tikkuja.

        Ihmisen nesteen tarve on normaalisti noin 2 litraa päivässä ja jos tuo olisi annettu tippana eikä ulos olisi tullut kuin hengitysilman ja hikoilun kosteus niin tuolla matematiikalla paino olisi hyvinkin voinut lisääntyä reilulla kymmenellä kilolla. Paino olisi siis ollut ehkä noin 100 kg.

        Atkins ei lisäksi puhunut silkkaa pseudotiedettä kuten monet muut karppausgurut (Heikkilä väittää että ilman insuliinia ei kukaan liho [teknisesti oikein koska ilman insuliinia ihminen vajoaa koomaan ja kuolee], Lustig väittää että liikunnalla ei ole mitään merkitystä painonhallinnassa [Lustig on muuten lastenlääkäri ja populististen karppauskirjojen kirjoittaja] ...).

        Juu, osalla karppaajista on kyllä vahva usko guruihin. Evankelisluterilainen kirkko olisi tyytyväinen moiseen uskoon.

        Terveiset iltalenkiltä! En tiedä, miten se vaikutti rasvanpolttoon vyötäröltä, mutta
        se ei ollut pääsyy sinne lähdössä. Nautin joka askeleelta, enkä kaipaa ruokaa.
        Luonto muuttaa "ilmettään" joka hetki ja pelkkä valon ja varjon leikki kiehtoo.
        Olisin saanut kymmeniä tunnelmakuvia, jos olisi ollut kamera ja aikaa keskittyä siihen.

        Dr.Deepak Chopra vertasi kehon ruoan polttoa tuleen uunissa.
        Kuten puita ei saa latoa liian tiukkaan, että happi pääsee vauhdittamaan tulta, niin
        ruokaa ei saa ahtaa vatsalaukkua täyteen. No, eihän se vatsassa pala!
        Mitä lie mitokondriitteillä on osansa ruoan hyödyntämisessä.
        Mutta hapen saaanti kävelyillä tuntuu helpottavan minulla ruoansulatustani.
        Joten monta syytä pitää kiinni siitä tavasta.


      • A-mat-zoon-i

        Eikä sinulta heru koskaan yhtäkään kokemusta tai näkemystä itse laihdutuksesta,
        vaan ainoastaan minusta! Täällä on kaikenlaisia tallaajia. :-D
        Luehan Dr. Deepak Chopran kirjoja vaikka, niin lämäsi rikastuu kummasti!


    • veksiopettaajoseimuut

      Totta kai tarvitan mutte ei ruoassa.

      Rasva on elintärkeää
      Proteiini on elintärkeää
      Hiilihydraatti ei ole elintärkeää.
      PISTE

      • jalaa1

        Hiilihydraatti on tärkeää silloin, ja oikeastaan pakollista, kun mennään korkealla rasituksella pitkään. En viitsisi edes kokeilla, mitä kävisi, jos yrittäisin vetää yli 51 km:n lenkin ilman hiilareita. Veikkaisin, että en jaksaisi.

        Näin pitkän lenkin tein rullaluistimilla tänään, ja aika oli tasan 3 tuntia 7 minuuttia. Keskinopeus oli 16,5 km/h. Keskisyke oli 149 bpm ja huippu 169 bpm. Syke oli hieman liian korkea, mutta lähes helteinen ilma, ja korkea ilman kosteus, sekä ajoittain kiusannut sivutuuli saivat tuon aikaiseksi.

        Viileämmällä & kuivemmalla ilmalla olen tehnyt pidemmän lenkin matalemmilla sykkeillä. Itseasiassa lähes 54 km. Keskinopeus oli kuitenkin samainen 16,5 km/h. Juomana näin pitkällä lenkillä itselläni litra vettä, ja 0,7 litraa IsoStar urheilujuomaa. Molempia juon aika tasatahtiin.

        Tässä kuussa olen tehnyt 13 lenkkiä. Kolmessa on ylitetty 50 km. 5:ssä ollaan menty 40-45 km.
        Lopuissa ollaan oltu 30-40 km:n välillä.


      • Amat-zoon-i
        jalaa1 kirjoitti:

        Hiilihydraatti on tärkeää silloin, ja oikeastaan pakollista, kun mennään korkealla rasituksella pitkään. En viitsisi edes kokeilla, mitä kävisi, jos yrittäisin vetää yli 51 km:n lenkin ilman hiilareita. Veikkaisin, että en jaksaisi.

        Näin pitkän lenkin tein rullaluistimilla tänään, ja aika oli tasan 3 tuntia 7 minuuttia. Keskinopeus oli 16,5 km/h. Keskisyke oli 149 bpm ja huippu 169 bpm. Syke oli hieman liian korkea, mutta lähes helteinen ilma, ja korkea ilman kosteus, sekä ajoittain kiusannut sivutuuli saivat tuon aikaiseksi.

        Viileämmällä & kuivemmalla ilmalla olen tehnyt pidemmän lenkin matalemmilla sykkeillä. Itseasiassa lähes 54 km. Keskinopeus oli kuitenkin samainen 16,5 km/h. Juomana näin pitkällä lenkillä itselläni litra vettä, ja 0,7 litraa IsoStar urheilujuomaa. Molempia juon aika tasatahtiin.

        Tässä kuussa olen tehnyt 13 lenkkiä. Kolmessa on ylitetty 50 km. 5:ssä ollaan menty 40-45 km.
        Lopuissa ollaan oltu 30-40 km:n välillä.

        Huh-huh! Varo, ettet saa sakkoa ylinopeudesta, jos poliisi näkee!
        Pyöräilijät olivat saaneet varoituksen.

        Miten rullaluistelu on vaikuttanut terveyteesi? Onko tarvittavat suojavarusteet?
        Sauna varmaan maistuu jälkeenpäin. Minulle ainakin pikkulenkin tehtyäni.


      • töttörööpippijuu

        Ethän sinä osaa edes kirjoittaa. Kokeilehan jättää sen [ENTER] näppäimen painaminen siihen kun vaihdat kappaletta (=tyhjä rivi). Rivin vaihtoon et sitä saa käyttää, tulee kamalan näköistä tekstiä. Kone osaa itsekin rivittää sitä ei sinun tarvitse tehdä. Armahda meitä ja opettele kirjoittamaan kuten muutkin jos et osaa lopettaa kirjoittamistasi.


      • A-mat-zoon
        töttörööpippijuu kirjoitti:

        Ethän sinä osaa edes kirjoittaa. Kokeilehan jättää sen [ENTER] näppäimen painaminen siihen kun vaihdat kappaletta (=tyhjä rivi). Rivin vaihtoon et sitä saa käyttää, tulee kamalan näköistä tekstiä. Kone osaa itsekin rivittää sitä ei sinun tarvitse tehdä. Armahda meitä ja opettele kirjoittamaan kuten muutkin jos et osaa lopettaa kirjoittamistasi.

        Minä puolestani haluan jakaa AJATUKSIA! En rivejä.
        Välillä tosin tulee kirjoitusvirheitäkin. En osaa painaa näppäimiä kyllin tasaisesti.
        Koneeni on myös välillä hitaampi.

        Asia ei parane dyslexistäni. Välillä kirjoitan kirjaimet väärässä järjestyksessä.
        Olen täällä harjoittelemassa - yhtä ja toista. En huvittamassa teitä.
        Minulla ei ole myöskään pienintäkään halua "armahtaa teitä".
        Ehdottomasti - EN HALUA TULLA KALTAISEKSINNE!

        Enteriä painan, kun haluan väliä ajatuksiin.
        En silloin kun kone päättää.
        Välistä lopputulos epäonnistuu.


      • Amazoon

        Oli kiinnostavaa lukea! Toivon, että aloittelevat saisivat nämä tiedot.
        En ole nähnyt koskaan missään kirjastossa neuvoja rullaluistelusta. Muista urheiluista kyllä löytyy, vaikka kuinka paljon ohjekirjaa. Kuitenkin rullaluistelu on keholle monipuolinen treenitapa.
        Täällä on paljon kaunista pyöräilytietä puhtaan luonnon ja useamman järven rannoilla.
        Välistä näkee meitä aikuisia naisia rullaluistimilla sauvat apuna harjoittelemassa. :-D
        Siksi en ole voinut antaa poiskaan omia luistimiani. Nuoret sohivat villin näköisinä eteenpäin.

        Mutta se on aikuiset miehet, joilla on se hallittu keho ja ylväs ryhti, kun purjehtivat ohi!


    • Uskopeiliä

      Olen noudattanut Heikkilän dieettiohjeita (hieman soveltaen) ja minulta on lähtenyt muutamassa kuukaudessa kymmenisen kiloa, noin puoli kiloa viikossa. Ehdottomasti suosittelen tutustumista, vaikkapa kirjastosta lainaa Heikkilän tai Eenfeldtin kirjoja.

      • OmaKokemusOnTämä

        Olen noudattanut virallisia ruokasuosituksia ja minulta on lähtenyt neljässä kuukaudessa viisitoista kiloa, noin 0,86 kiloa viikossa.

        Eli ei se Heikkilän asia (vaikka niin tehokkaalle tuntuukin), ole ainoa autuaaksi tekevä.


      • sir_atkins
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        Olen noudattanut virallisia ruokasuosituksia ja minulta on lähtenyt neljässä kuukaudessa viisitoista kiloa, noin 0,86 kiloa viikossa.

        Eli ei se Heikkilän asia (vaikka niin tehokkaalle tuntuukin), ole ainoa autuaaksi tekevä.

        Ei varmaan ainoa, mutta erittäin hyvä.


      • OmaKokemusOnTämä
        sir_atkins kirjoitti:

        Ei varmaan ainoa, mutta erittäin hyvä.

        On se ihan ookoo, olen VHH:lla pudottanut painoa monet kerrat mutta mutta... jokaikinen kerta ongelmaksi on muodostunut se, että en ole jaksanut syödä niin rajoittuneesti pitkiä aikoja.

        Kun 20 kg on saanut veks, ja syönyt kolme - neljä kuukautta kananmunaa ja pekonia, lihaa ja kasviksia, alkaa se turruttaa, ainakin minua.

        VHH:lla en ole koskaan saanut painoani pysymään pysyvästi alhaalla, mutta tämä virallinen suositus saattaa asiassa jopa onnistua.

        Paino itseasiassa on pudonnut ihan samaa tahtia näin syödessä kuin VHH:lla. No okei ihan alussa VHH potkaisee nesteet kropasta nopeammin veks, mutta tilanne tasoittuu kuukauden jälkeen.

        Nämä siis omalla kohdallani tehtyjä havaintoja, ei välttämättä päde kaikille.


      • sir_atkins
        OmaKokemusOnTämä kirjoitti:

        On se ihan ookoo, olen VHH:lla pudottanut painoa monet kerrat mutta mutta... jokaikinen kerta ongelmaksi on muodostunut se, että en ole jaksanut syödä niin rajoittuneesti pitkiä aikoja.

        Kun 20 kg on saanut veks, ja syönyt kolme - neljä kuukautta kananmunaa ja pekonia, lihaa ja kasviksia, alkaa se turruttaa, ainakin minua.

        VHH:lla en ole koskaan saanut painoani pysymään pysyvästi alhaalla, mutta tämä virallinen suositus saattaa asiassa jopa onnistua.

        Paino itseasiassa on pudonnut ihan samaa tahtia näin syödessä kuin VHH:lla. No okei ihan alussa VHH potkaisee nesteet kropasta nopeammin veks, mutta tilanne tasoittuu kuukauden jälkeen.

        Nämä siis omalla kohdallani tehtyjä havaintoja, ei välttämättä päde kaikille.

        Vhh-ruokavalio on vähähiilihydraattista vain painonpudotusvaiheessa, eli silloin kun elimistö siirretään ketoosiin.

        Alkuun ollaan ilman hiilareita, ja parin viikon päästä hiilareita aletaan pikkuhiljaa lisäämään jotta elimistö ei joudu liian koville.

        Minä olin atkinsin dieetin jälkeen vuosikymmenen ihannepainossa, ja söin ihan perussafkaa. Ainoa mitä välttelin, oli ylenmääräinen nopeiden hiilareiden nauttiminen.

        Ihannepainon saavuttamisen jälkeen ei tarvitse keskittyä erityisesti hiilarittomuuteen, vaan huolehtia siitä ettei tankkaa hiilareita liikaa.


      • kalleKoooo
        sir_atkins kirjoitti:

        Vhh-ruokavalio on vähähiilihydraattista vain painonpudotusvaiheessa, eli silloin kun elimistö siirretään ketoosiin.

        Alkuun ollaan ilman hiilareita, ja parin viikon päästä hiilareita aletaan pikkuhiljaa lisäämään jotta elimistö ei joudu liian koville.

        Minä olin atkinsin dieetin jälkeen vuosikymmenen ihannepainossa, ja söin ihan perussafkaa. Ainoa mitä välttelin, oli ylenmääräinen nopeiden hiilareiden nauttiminen.

        Ihannepainon saavuttamisen jälkeen ei tarvitse keskittyä erityisesti hiilarittomuuteen, vaan huolehtia siitä ettei tankkaa hiilareita liikaa.

        sanot siis suoraan että VHH on vain painonalentamiseen sopiva menetelmä, jonka jälkeen on syytä siirtyä syömään kuten yleiset suositukset kehottavat

        hienoa että edes joku VHH uskovainen myöntää tämän


      • sir__atkins
        kalleKoooo kirjoitti:

        sanot siis suoraan että VHH on vain painonalentamiseen sopiva menetelmä, jonka jälkeen on syytä siirtyä syömään kuten yleiset suositukset kehottavat

        hienoa että edes joku VHH uskovainen myöntää tämän

        Olisit lukenut ketjun avauksen, jo otsikossa painotetaan että hiilihydraattejakin tarvitaan.

        Ihmisten tyypillisin syömiseen liittyvä virhe on liika nopeiden hiilareiden syönti, sitä varten nää vhh-ruokavaliot on.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe