Raamatun käskyt ja niiden noudattaminen

PidäHauskaa-NauraPaljon

Fundamentalistit ja ateistit vaativat kristittyjä noudattamaan kaikkia raamatun käskyjä pilkun tarkkaan, noudatatko sinä seuraavaa käskyä vai naureskelotko sinäkin nyt makeasti näille surkuhupaisille höpelöille?

Raamatusta löytyy seuraava käsky:
"Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Antakaa se keskuudessanne asuvalle muukalaiselle syötäväksi tai myykää vierasmaalaiselle.”
(Nykykielellä: "Älä syö pilaantunutta raatoa, vaan tarjoilkaa se vieraille keskuudessanne tai myykää ulkomaalaisille.")

105

877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensinnäkin tuo ei ole k ä s k y.

"21. Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Muukalaiselle, joka sinun porteissasi on, sinä saat antaa sitä syötäväksi, tahi myy se vieraalle; sillä sinä olet Herralle, sinun Jumalallesi, pyhitetty kansa. "

Mutta tässä on hyvä esimerkki miten Jumala varjeli omaa kansaansa ruokasäädöksillä.

• Antakaa, tehkää, älkää. Aika lailla käskyiltä kuulostavat. Tarkoitus on saada ihmiset toimimaan juuri noin ilman vastaväitteitä.

• torre12 kirjoitti:

Antakaa, tehkää, älkää. Aika lailla käskyiltä kuulostavat. Tarkoitus on saada ihmiset toimimaan juuri noin ilman vastaväitteitä.

Ai niin. Hyvä esimerkki tosiaan. Israelilaisen tulee myydä usko.vaiselle itsestään kuolleen elukan.

• Uusi.liitto

Apostolien teot 15 valaisee sitä, kuinka Mooseksen lakiin tulee suhtautua uuden liiton aikana.

Jaakob sanoo puheenvuorossaan:

19. ...minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, 20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, sekä verta.

Seurakunnille tuli lähettää apostolisen kokouksen päätös:

28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.

• kui2
        Uusi.liitto kirjoitti:

Apostolien teot 15 valaisee sitä, kuinka Mooseksen lakiin tulee suhtautua uuden liiton aikana.

Jaakob sanoo puheenvuorossaan:

19. ...minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, 20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, sekä verta.

Seurakunnille tuli lähettää apostolisen kokouksen päätös:

28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.

Kuinkas se veri lasketaan oikein ettei sitä syötävään lihaan jää, ei Suomen teurastamoissa ainakaan. pitää siis olla kasvissyöjä? Juutalaiset jaa Muslimit syövät Vain tietyllä tavalla teurastettua lihaa just tuo takia "ja lihaa, josta ei veri ole laskettu,", pitää karttaa.

• kui2 kirjoitti:

Kuinkas se veri lasketaan oikein ettei sitä syötävään lihaan jää, ei Suomen teurastamoissa ainakaan. pitää siis olla kasvissyöjä? Juutalaiset jaa Muslimit syövät Vain tietyllä tavalla teurastettua lihaa just tuo takia "ja lihaa, josta ei veri ole laskettu,", pitää karttaa.

Veri valutetaan elämien kurkusta riiputtamalla eläintä takajaloista.
        Helsingissä on juutalaisille kosher-kauppa missä myydään oikein teurastettua lammasta ja kanaa. Tosin paljon juutalaisissa on kasvissyöjiäkin.

• kui2
        usko.vainen kirjoitti:

Veri valutetaan elämien kurkusta riiputtamalla eläintä takajaloista.
        Helsingissä on juutalaisille kosher-kauppa missä myydään oikein teurastettua lammasta ja kanaa. Tosin paljon juutalaisissa on kasvissyöjiäkin.

Niin, niin mutta entäs esim. Sinä, syökö sinäkiin vain sellaista lihaa koska

"Seurakunnille tuli lähettää apostolisen kokouksen päätös:

28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. "

nimim. "uusi.liitto"mm. viittasi tuohon että riittää kun noudattaa, noudatatko sinä?

Siitähän oli kyse, jos ostaa tavallisesta kaupasta makkaraa ja lihaa, ei noudata tuota!

• kui2 kirjoitti:

28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. "

nimim. "uusi.liitto"mm. viittasi tuohon että riittää kun noudattaa, noudatatko sinä?

Siitähän oli kyse, jos ostaa tavallisesta kaupasta makkaraa ja lihaa, ei noudata tuota!

Kaikesta lihasta Suomessa on valutettu veri pois joten sinäkin voit huoletta syödä kaikkia lihoja ja makkaroita kunhan et syö verimakkaraa ja muita veriruotteita.
        Niin syön minäkin jos se sinua kiinnostaa.

Juutalaiset teurastavat vain eri tavalla eläimensä kuin meillä.
        https://yle.fi/uutiset/3-5386571

Paavali sanoo että, mitä tahansa voi syödä, mitä löytyy lihakaupasta.
        1.Kor.10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.

• kui2 kirjoitti:

Aivan, näitä nyt tulkitaan vähän mitein mieli mihinkin kääntyy :D

• kammoksun.sinua
        mummomuori kirjoitti:

Taasko yrität kumota Raamatun auktoritteettiä?
        Olet paha ja valheellinen ihminen!

• saanko.kysy
        mummomuori kirjoitti:

Mitä itse noudatat ja miksi?

• kammoksun.sinua kirjoitti:

Taasko yrität kumota Raamatun auktoritteettiä?
        Olet paha ja valheellinen ihminen!

En vaan ihmisten käsityksiä tässä kyseenalaistan.

• Se on katsos suhteellista, mitä ohjetta noudatetaan ja mitä ei.

• Jeesuksen.laki

# Se on katsos suhteellista, mitä ohjetta noudatetaan ja mitä ei. #

- se on katsos niin, että ei näköjään ymmärretä Uuden Liiton (UT) ja Wanhan Liiton (VT) eroa.

Wanhasta liitosta on Uuteen Liittoon laitettu VAIN 10 käskyä, lisättynä Rakkauden käskyllä.

Jeesus Kristus TÄYDENSI 10 käskyn LAIN, antoi rakkauden käskyn.

Muut jonniinjoutavat uhrilait, ruokalait , tms. on heitetty romukoppaan Jeesuksen toimesta.

Kun siis ei ymmärretä liittojen eroa, tullaan just tällaisiin noutaviin jaarituksiin, kuten tässälin ketjussa on tapahtunut.

• Jeesuksen.laki kirjoitti:

# Se on katsos suhteellista, mitä ohjetta noudatetaan ja mitä ei. #

- se on katsos niin, että ei näköjään ymmärretä Uuden Liiton (UT) ja Wanhan Liiton (VT) eroa.

Wanhasta liitosta on Uuteen Liittoon laitettu VAIN 10 käskyä, lisättynä Rakkauden käskyllä.

Jeesus Kristus TÄYDENSI 10 käskyn LAIN, antoi rakkauden käskyn.

Muut jonniinjoutavat uhrilait, ruokalait , tms. on heitetty romukoppaan Jeesuksen toimesta.

Kun siis ei ymmärretä liittojen eroa, tullaan just tällaisiin noutaviin jaarituksiin, kuten tässälin ketjussa on tapahtunut.

Asiat eivät mene noin. Todellisuudessa asioita otetaan milloin VT:N, milloin UT:n puolelta sen mukaan, miten ne milloinkin omiin väitteisiin sopivat.

• Tuomiot.tulevat
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Asiat eivät mene noin. Todellisuudessa asioita otetaan milloin VT:N, milloin UT:n puolelta sen mukaan, miten ne milloinkin omiin väitteisiin sopivat.

Se nyt taas riippuu kokonaan siitä kuka ottaa. Ateistien ja jumalattomien tapa otta esille Raamatun kohtia ymmärtämättömästi ja ainoastaan pilkatakseen on käynyt ilmeiseksi. Onhan näitä Hengettömiä, jotka lukevat kuin piru Raamattua. Ei heidän sanomisillaan ole mitään merkitystä, muuta kuin lisäävät vain omaa tuomiotaan päivänä, jolloin jokaisesta turhasta sanasta on tehtävä tili.

• Tuomiot.tulevat kirjoitti:

Se nyt taas riippuu kokonaan siitä kuka ottaa. Ateistien ja jumalattomien tapa otta esille Raamatun kohtia ymmärtämättömästi ja ainoastaan pilkatakseen on käynyt ilmeiseksi. Onhan näitä Hengettömiä, jotka lukevat kuin piru Raamattua. Ei heidän sanomisillaan ole mitään merkitystä, muuta kuin lisäävät vain omaa tuomiotaan päivänä, jolloin jokaisesta turhasta sanasta on tehtävä tili.

Tuo oletus taas perustuu ideaan siitä, että vain juuri jollakin tietyllä tavalla uskova ihminen kykenee Raamattua "oikein" lukemaan ja tulkitsemaan. Se ajatushan on vailla mitään perusteluja.

• Tuomiot.tulevat
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Tuo oletus taas perustuu ideaan siitä, että vain juuri jollakin tietyllä tavalla uskova ihminen kykenee Raamattua "oikein" lukemaan ja tulkitsemaan. Se ajatushan on vailla mitään perusteluja.

Jeesus sanoi: "Minun lampaani kuulevat minun ääneni." Se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa, eikä kuule eikä ymmärrä Jumalan Hengen inspiroimaa sanaa oikein. Lihallisen ihmisen järjen päätelmät menevät aina harhaan.

Jeesus sanoi: "Minun lampaani kuulevat minun ääneni." Se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa, eikä kuule eikä ymmärrä Jumalan Hengen inspiroimaa sanaa oikein. Lihallisen ihmisen järjen päätelmät menevät aina harhaan.

Älä viitsi. Jokaista uskon nimissä esitettyä väitettä voi arvioida.

>Ei heidän sanomisillaan ole mitään merkitystä, muuta kuin lisäävät vain omaa tuomiotaan päivänä, jolloin jokaisesta turhasta sanasta on tehtävä tili.

Jotkut ihmiset ovat luonnostaan armottoman kovia höpöttämään lähes tauotta ja toiset taas vastaavasta syystä hyvinkin vähäpuheisia. Onko siis niin, että höpöttäjille Jumala on langettanut päälle potentiaalisen kirouksen jo syntymässä ja hiljaisille vastaavasti siunauksen? Siis jos kerran jokaisesta turhasta sanasta joudutaan tekemään tiliä Tuomiolla.

• kuulevakorva
        Tuomiot.tulevat kirjoitti:

Näinhän se on, että vain Kristuksen omat voivat omata pelastavan viisauden ja taidollisuuden. Ainoastaan Hänen lampaansa voivat kuulla Hänen äänensä. Näin on Jumala säätänyt.

• kuulevakorva kirjoitti:

Näinhän se on, että vain Kristuksen omat voivat omata pelastavan viisauden ja taidollisuuden. Ainoastaan Hänen lampaansa voivat kuulla Hänen äänensä. Näin on Jumala säätänyt.

Höpön höpön.

• kui2
        Tuomiot.tulevat kirjoitti:

Jokainen voi tietysti väittää noin ja sanoa että tuo tietty hyvä asia on sanottu just meille "oikeille" lampailla, eli sinä,sinä, sinä tottakai sinä olet siinä joukossa? Kaikki on helppoa "omia" itselleen tuollatavoin kun vain ajattelee niin ja sitten ajattelee että no Tuolle tämä ei ainakaan ole kun eihän hän ole niinkuin minä/me ja samalla skippaa sen toisen ulkopuolelle ihan itse.

• kui2 kirjoitti:

Jokainen voi tietysti väittää noin ja sanoa että tuo tietty hyvä asia on sanottu just meille "oikeille" lampailla, eli sinä,sinä, sinä tottakai sinä olet siinä joukossa? Kaikki on helppoa "omia" itselleen tuollatavoin kun vain ajattelee niin ja sitten ajattelee että no Tuolle tämä ei ainakaan ole kun eihän hän ole niinkuin minä/me ja samalla skippaa sen toisen ulkopuolelle ihan itse.

"Kaikki on helppoa "omia" itselleen tuollatavoin kun vain ajattelee niin ..."

sitä kutsutaan itsensä korottamiseksi.

• H4rr1

Kukaan ei tule vanhurskaaksi lakia noudattamalla. Aito vanhurskaus on Herran armosta Kristuksessa. Laki sinällään on hyvä mutta kuten Paavalikin muistutteli niin jos pyrimme vanhurskauteen lakia noudattamalla, olemme joutuneet eroon Kristuksesta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että saisimme tehdä syntiä ja mitä haluttaa. Emme myöskään voi hylätä tai muutella Raamatun sanaa. Kysymys on oikeastaan vain siitä annammeko Kristuksen pelastaa itsemme ja siitä rakastammeko Jumalaa ja lähimmäisiämme. Toki tiedän ettei ainakaan minusta itsestäni rakkautta löydy. Ihmisen luonnolleni olisi helpompi riidellä opinkappaleista ja haukkua toisin ajattelevia kuten monet valitettavasti tekevät. Eli rakkaus minussa on lahja Jumalalta, ei omaa hyvyyttäni. Raamatussa Jeesus antaa rakkauden kaksoiskäskyn: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." Kun Jumala Hengessään avaa tuon käskyn ihmiselle niin se on avain moneen muuhun asiaan ja auttaa ymmärtämään enemmän kuin oma mieleni kykenisi viisastelullaan tehdä.

• Miten tuo liittyy Sinusta avaukseen?

• H4rr1

Ainakin otsikkoon liittyy. Mikäli tahdotaan tietää nauranko tuolle ohjeelle tai myynkö pilaantunutta lihaa niin vastaus molempiin on ei. :)

• kiiiskivastarannalta
        H4rr1 kirjoitti:

Ainakin otsikkoon liittyy. Mikäli tahdotaan tietää nauranko tuolle ohjeelle tai myynkö pilaantunutta lihaa niin vastaus molempiin on ei. :)

Koska tapetusta eläimestä pitää ruokasäännösten mukaan laskea veri pois, eli itsestään kuolleelle veren laskemista ei voinut tehdä, eläintä ei voinut juutalainen käyttää ravinnoksi.

Pakanoilla näitä ruokasäädöksiä ei ollut.

• H4rr1
        kiiiskivastarannalta kirjoitti:

Koska tapetusta eläimestä pitää ruokasäännösten mukaan laskea veri pois, eli itsestään kuolleelle veren laskemista ei voinut tehdä, eläintä ei voinut juutalainen käyttää ravinnoksi.

Totta.

• kiiiskivastarannalta kirjoitti:

Et voi tietää mitä ruokajuttuja kullakin yhteiskunnalla ja kulttuureissa oli VT:n aikaan.

• toki.voi
        torre12 kirjoitti:

Et voi tietää mitä ruokajuttuja kullakin yhteiskunnalla ja kulttuureissa oli VT:n aikaan.

Sinäkin voit kun luet historiaa.

• toki.voi kirjoitti:

Ruokahistoriaa ajalta 3000 vuotta ajanlaskun alkua. No kaipa sitä voi lukeakin, jos asia kiinnostaisi enemmän.

• torre12 kirjoitti:

Ruokahistoriaa ajalta 3000 vuotta ajanlaskun alkua. No kaipa sitä voi lukeakin, jos asia kiinnostaisi enemmän.

Onhan noita ruokasäädöksiä ollut. Tuo verenlaskeminen on vain estänyt pilaantumista paremmin. Toimi kun ei ollut viileitä säilytystiloja. Toisaalta, näinhän mekin syömme "veretöntä" lihaa :D

Mutta jos liha on oikeasti pilaatunutta, miksi sitä vieraille pitäisi syöttää? Että saavat ruokamyrkytyksen?

• mummomuori kirjoitti:

Onhan noita ruokasäädöksiä ollut. Tuo verenlaskeminen on vain estänyt pilaantumista paremmin. Toimi kun ei ollut viileitä säilytystiloja. Toisaalta, näinhän mekin syömme "veretöntä" lihaa :D

Mutta jos liha on oikeasti pilaatunutta, miksi sitä vieraille pitäisi syöttää? Että saavat ruokamyrkytyksen?

"Onhan noita ruokasäädöksiä ollut. Tuo verenlaskeminen on vain estänyt pilaantumista paremmin. Toimi kun ei ollut viileitä säilytystiloja. Toisaalta, näinhän mekin syömme "veretöntä" lihaa :D" (Mummo)

>>> No, tästä nyt ei kuitenkaan ollut kysymys vaan kuten Jumala itse sanoi:

"Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että teidän sielunne pitäis sen kautta sovitettaman; sillä veri on sielun sovinto. Sentähden minä olen sanonut Israelin lapsille: ei yksikään henki teidän seassanne pidä verta syömän: eikä yksikään muukalainen, joka teidän seassanne asuu, pidä verta syömän." (3. Moos. 17:11-12)

Vai onko sinulla jokin tarve selittää uusiksi käskyn alkuperäistä tarkoitusta?

• EvLut kirjoitti:

"Onhan noita ruokasäädöksiä ollut. Tuo verenlaskeminen on vain estänyt pilaantumista paremmin. Toimi kun ei ollut viileitä säilytystiloja. Toisaalta, näinhän mekin syömme "veretöntä" lihaa :D" (Mummo)

>>> No, tästä nyt ei kuitenkaan ollut kysymys vaan kuten Jumala itse sanoi:

"Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että teidän sielunne pitäis sen kautta sovitettaman; sillä veri on sielun sovinto. Sentähden minä olen sanonut Israelin lapsille: ei yksikään henki teidän seassanne pidä verta syömän: eikä yksikään muukalainen, joka teidän seassanne asuu, pidä verta syömän." (3. Moos. 17:11-12)

Vai onko sinulla jokin tarve selittää uusiksi käskyn alkuperäistä tarkoitusta?

Jotta kaikki tekisivät lihankäsittelyn oikein, toki se piti perustella myös hengellisesti. Mutta kuten tiedät, nämä ruokasäädöksen Jeesus kumosi.

Vai ajatteletko sinä, että sinun sielusin on veressä?

• >Kukaan ei tule vanhurskaaksi lakia noudattamalla.

Ehkä ei, mutta ainakin välttää vankilan, sakot ja vahingonkorvaukset.

• toki.voi kirjoitti:

Olen lukenut todella paljon, mutta 3000 vuotta sitten vaikuttaneiden satojen ellei tuhansien kansojen ja heimojen ruokasäännöistä on jäänyt vain vähän tietoa jälkipolville lukipa miten ankarasti tahansa.

• sielupsyyke
        mummomuori kirjoitti:

Jotta kaikki tekisivät lihankäsittelyn oikein, toki se piti perustella myös hengellisesti. Mutta kuten tiedät, nämä ruokasäädöksen Jeesus kumosi.

"Vai ajatteletko sinä, että sinun sielusin on veressä?"

Ei kai uskovat näin ajattele, mutta uskomme, että Jumala on tässäkin oikeassa. Veri sisältää myös mielenalueelle vaikuttavat aineosaset. Tämän tietää jo lääketiedekin.

• uteliaselias
        mummomuori kirjoitti:

"Mutta kuten tiedät, nämä ruokasäädöksen Jeesus kumosi. "

Mitkä ruokasäädökset Jeesus kumosi?

• kiiiskivastarannalta kirjoitti:

>Pakanoilla näitä ruokasäädöksiä ei ollut.

Tuota et todellakaan voi mitenkään tietää. Kun ihmiset elivät pitkälti heimokulttuureissa, voi olla että useammallakin suunnalla oli täysin juutalaista vastaavia ruokasääntöjä.

• sielupsyyke kirjoitti:

"Vai ajatteletko sinä, että sinun sielusin on veressä?"

Ei kai uskovat näin ajattele, mutta uskomme, että Jumala on tässäkin oikeassa. Veri sisältää myös mielenalueelle vaikuttavat aineosaset. Tämän tietää jo lääketiedekin.

>Veri sisältää myös mielenalueelle vaikuttavat aineosaset. Tämän tietää jo lääketiedekin.

Anteeksi kuinka? Jos aivot eivät saa riittävästi happea verestä, tapahtuu tietysti ikäviä, mutta et taida tarkoittaa tätä, vaan – mitä?

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Veri sisältää myös mielenalueelle vaikuttavat aineosaset. Tämän tietää jo lääketiedekin.

Anteeksi kuinka? Jos aivot eivät saa riittävästi happea verestä, tapahtuu tietysti ikäviä, mutta et taida tarkoittaa tätä, vaan – mitä?

Noh, joillain menee sekaisin biologia ja kuvainnollinen hengellinen ilmaisu.

• uteliaselias kirjoitti:

"Mutta kuten tiedät, nämä ruokasäädöksen Jeesus kumosi. "

Mitkä ruokasäädökset Jeesus kumosi?

Matt. 15:11
        Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
        Luuk. 10:8
        Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,

1.Korinttolaiskirje:
        10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
        10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
        10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
        10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
        10:29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
        10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
        10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

• mummomuori kirjoitti:

Matt. 15:11
        Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
        Luuk. 10:8
        Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,

1.Korinttolaiskirje:
        10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
        10:26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
        10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
        10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
        10:29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
        10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
        10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

"10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä"

Voitko tämän nojalla syödä halal-lihaa?

• usko.vainen kirjoitti:

"10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä"

Voitko tämän nojalla syödä halal-lihaa?

Miksei? Aivan samoin voi syödä kosher-lihaa.

• mummomuori kirjoitti:

Miksei? Aivan samoin voi syödä kosher-lihaa.

Halal-liha on teurastettu Allahin nimeen. Sinusta on siis ok.syödä Allahille uhrattua lihaa, se ei ole yllätys 🤗

• KTS--
        usko.vainen kirjoitti:

Halal-liha on teurastettu Allahin nimeen. Sinusta on siis ok.syödä Allahille uhrattua lihaa, se ei ole yllätys 🤗

Allah on myös arabikristittyjen Jumala joten kaada ittelles vaa.

• KTS-- kirjoitti:

Allah on arabiankielellä jumala. Allah ei siis ole muslimien jumalan nimi vaan arvo.Muslimien jumalalla eli Allahilla ei ole nimeä.

Raamatun Jumalan nimi se on Jahve.

• Emme.kaada
        KTS-- kirjoitti:

Ei Allah, siinä merkityksessä kuin muslimit nimeä käyttävät, ole arabiankielisen kristityn Jumala, sillä kristittyjen Jumalalla on Poika, Jeesus Kristus, ja hän on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.

• usko.vainen kirjoitti:

Se on aivan samaa lihaa kuin Kosher liha tai tavallisesti teurastettu. Ei siitä mitään "tartu" mutta jos joku siitä pahastuu, kai silloin voi väistää eikä syö. Ellei pahastu, niin voi ysyödä.

• mummomuori kirjoitti:

Se on aivan samaa lihaa kuin Kosher liha tai tavallisesti teurastettu. Ei siitä mitään "tartu" mutta jos joku siitä pahastuu, kai silloin voi väistää eikä syö. Ellei pahastu, niin voi ysyödä.

Raamattu kieltää syömästä epäjumalille uhrattua.
        a) etkö välitä Raamatun kiellosta?
        B) eikö Allah ole sinusta epäjumala?

• usko.vainen kirjoitti:

Mitä taas pelleilet.

En tiedä ketään, joka uhraisi syötävää epäjumalille. Kielto on siis vallan turha.

Ja Allah on totinen Jumala joillekin kuten joillekin Israelin Jumala.

• torre12 kirjoitti:

Mitä taas pelleilet.

En tiedä ketään, joka uhraisi syötävää epäjumalille. Kielto on siis vallan turha.

Sinun tietämyksesi on todella heikko 😏

• mummomuori kirjoitti:

• usko.vainen kirjoitti:

Sinun tietämyksesi on todella heikko 😏

Mitä tekisin sillä tiedolla, että uhrataan syötävää epäjumalille. Mitä sinä teet sellaisella tiedolla?

Mitä tietämättömyyttä on sanoa erilaisten Jumalien olevan monille mitä totisimpia Jumalia?

• torre12 kirjoitti:

Mitä tekisin sillä tiedolla, että uhrataan syötävää epäjumalille. Mitä sinä teet sellaisella tiedolla?

Mitä tietämättömyyttä on sanoa erilaisten Jumalien olevan monille mitä totisimpia Jumalia?

Ei sinulta ole kukaan kysynyt asiasta mitään joten voitko jankuttaa muualla 🤗

• usko.vainen kirjoitti:

Ei sinulta ole kukaan kysynyt asiasta mitään joten voitko jankuttaa muualla 🤗

Pelle. Sanoit jo, että minun tiedot ovat todella heikkoa.

Kun kysyin tarkemmin niin aloit taas vittuilemaan. Surkea ihminen oot.

• torre12 kirjoitti:

Pelle. Sanoit jo, että minun tiedot ovat todella heikkoa.

Kun kysyin tarkemmin niin aloit taas vittuilemaan. Surkea ihminen oot.

Niin sanoin enkä kysynyt sinulta yhtään mitään 🤗

Homoko taas alkaa vittua jankuttaa 😂😂😂

• torre12 kirjoitti:

Mitä taas pelleilet.

Aivan. Kyllä suomessa ihan ruuaksi pelkästään teurastetaan.

• usko.vainen kirjoitti:

En tiedä syötköä riistaa, mutta joskus metsästäjät voivat olla muita kuin krisittyjä ja jopa teurastaa "väärille jumalille".

• PetraKallio

"Fundamentalistit ja ateistit vaativat kristittyjä noudattamaan kaikkia raamatun käskyjä pilkun tarkkaan, noudatatko sinä seuraavaa käskyä vai naureskelotko sinäkin nyt makeasti näille surkuhupaisille höpelöille?"

"Matt. 5:18
      Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Luuk. 16:17
      Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää."

Näin siis Jeesus, joka on se Kallio eli Fundamentti, luja perusta.

• PetraKallio

5. Moos. 14:21
      Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Muukalaiselle, joka sinun porteissasi on, sinä saat antaa sitä syötäväksi, tahi myy se vieraalle; sillä sinä olet Herralle, sinun Jumalallesi, pyhitetty kansa. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa.

Tässä ei puhuta pilaantuneesta ruoasta, vaan itsestään kuolleesta eläimestä. Aina tulee laskea Jumalan käskyn mukaan veri pois ensin ja sitten vasta syödä. Pilaantuneesta tai liian kauan kuolleena olleesta eläimestä ei voida laskea verta pois. Ja tämä on hyvä käsky, että mitään ei saa heittää pois, vaan tulee antaa sen sitten tarvitsijalle ilmaiseksi. Voi myös myydä vieraalle, mikä on myös hyvä ja säästäväinen tapa, että karjaeläimet tulee hyödyntää tarkoin. Tässä Jumala siis käskyttää meitä olemaan säästäväisiä ja auttamaan lähimmäisiä.

Samantyyppinen sääntö koskee viljan- tai hedelmienpoimintaa. Jos tähkä tai hedelmä putoaa maahan, niin ei tule poimia sitä, vaan se tulee jättää se jonkun köyhän poimittavaksi.

Nämä käskyt ovat siis osa köyhäin huoltoa, mikä on todella kaunis käsky ja hyvä kaikkien noudattaa. Jos et jotain tarvitse tai saa käyttää, niin anna se tarvitsevalle.

• Tämä lienee se paras selitys. Mutta se oli sen aikuista köyhäinhoitoa, eli hyväksyttiin kerjäläiset ja osoitettiin heitä kohtaan jonkinlaista myötätuntoa.

• Talossatalontavalla

Raamatussa sanotaan että itsessään kuolleita eläimiä sai antaa ei-israelilaisille.
      Asia lienee niin ettei kysymys ole myymisestä vaan naapurin toiveen tyydyttämisestä. Kun lehmä kuoli itsestään , niin naapurin mielestä olisi ollut suorastaan loukkaavaa sanoa että sitä ei saa syödä, se heitetään Gehennaan (Jerusalemin kaatopaikalle). Naapuri sanoisi: kylläpä olet pahansuopa. Minä kyllä mielelläni sen olisin syönyt, vaikka siitä verta ei ollutkaan laskettu. Miksi et antanut minulle?
      Tietysti juutalainen selosti, että heidän lakinsa kieltää sellaisen eläimen syömisen. Naapuri sanoi: en minä sellaiseen usko! Antaisit minulle sen kuolleen lehmän!

Samalla lailla Adventisti voi tarjota kahvia sille joka sitä haluaa, vaikka ei itse sitä juokaan.
      Jos saa jostain hyvää sianlihaa, voi antaa sellaiselle joka sitä syö, vaikka sanoisikin, että sen syömisestä varoitetaan raamatussa. Ei siinä ole uskon ongelmaa.
      Kunnes naapuri oppii ymmärtämään asiat toisella tavalla, häntä voi auttaa sillä tavalla kun hän toivoo.
      Minäkin syötän valkoista leipää niille jotka eivät halua kuitupitoista kokojyväleipää syödä. Jos he valittavat vatsansa huonoa toimintaa, voin pitää esitelmän kuitujen hyödyllisyydestä.

• Aika järkeenkäypä selitys.

• KTS--

Vähän sama asia kuin kaupoissa myydään alehintaan myyntipäivällä himpun verran myöhästynyttä ruokaa. Pakko ei ole ostaa mutta lompakko tykkää.

• niinhänelämäon

Vieraita on kaikki, paitsi tutut, jotka kukin heistäkin ovat kuitenkin muukalaisia.

• Miksi kristityt eivät kuule Jeesuksen selvää opetusta? Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

"Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää." (Lk. 16:17)

Näitä sanoja ei uskota, vaan väitetään että Jeesus on kumonnut lain. Mielivaltaisesti jaetaan laki seremonia- ja moraalisäädöksiin ja väitetään että tämä tai tuo käsky ei koske meitä. Kymmenen käskyä otetaan riemulla vastaan, paitsi neljäs käsky, joka kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".

• Tämä on ikuinen kiista. Pitääkö meidän noudattaa VT:n kaikkia käskyjä vai ei...

• Kuvatukset

Tekopyhät pellet eivät ole ottaneet "riemulla vastaan" kymmenen käskyä, vaan kuvakielto on sensuroitu siitä versiosta, joka katekismukseen on laitettu. Eivätkä ns. vapaiden suuntien toopet, heistäkään moni ymmärrä, miksei pidä Jeesuksesta kuvia tehdä. Se kuvanpalvonta on oire ja merkki siitä, että tekopyhät yrittävät esittää olevansa Jumalan palvojia.

2.Mooseksen kirja:
        20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
        20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa,
        --------------------------------------------------------------------
        älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

• "Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Antakaa se keskuudessanne asuvalle muukalaiselle syötäväksi tai myykää vierasmaalaiselle.”

Noudatatko Sinä tuota ohjetta?

• InhottavaRealisti kirjoitti:

"Älkää syökö mitään itsestään kuollutta. Antakaa se keskuudessanne asuvalle muukalaiselle syötäväksi tai myykää vierasmaalaiselle.”

Noudatatko Sinä tuota ohjetta?

Tietysti noudatan enkä syö mitään itsestään kuollutta. Se nyt on päivänselvää ja kelpo ohje.

• Kristitty.net kirjoitti:

Tietysti noudatan enkä syö mitään itsestään kuollutta. Se nyt on päivänselvää ja kelpo ohje.

Millä tavalla konkreettisesti tuota ohjetta noudatat? Esimerkkitilanne?

• InhottavaRealisti kirjoitti:

Millä tavalla konkreettisesti tuota ohjetta noudatat? Esimerkkitilanne?

Mitäköhän ihmettä taas ajat takaa? Esimerkkitilanne? Näen tien sivussa auton alle jääneen vasikan ja jätän sen syömättä. Hyvin helppoa. Älä syö mitään itsestään kuollutta on täysin järkevä ohje kaikkivaltiaalta meidän parhaaksemme. Ne pakanat, jotka eivät näitä sääntöjä halua noudattaa, saavat sitten syödä raatoja vatsansa kylliksi.

Mitäköhän ihmettä taas ajat takaa? Esimerkkitilanne? Näen tien sivussa auton alle jääneen vasikan ja jätän sen syömättä. Hyvin helppoa. Älä syö mitään itsestään kuollutta on täysin järkevä ohje kaikkivaltiaalta meidän parhaaksemme. Ne pakanat, jotka eivät näitä sääntöjä halua noudattaa, saavat sitten syödä raatoja vatsansa kylliksi.

Kannattaa kyllä tarkastaa, miten kauan siitä eläimen kuolemasta on. On on vielä lämmin, niin eikun lihan leikkuuseen. Ellei, pilaantuminen on jo alkanut, eikä kannata syödä.

Ohje kyllä käskee tekemään vielä muutakin.

• TekopyhäKäskynNoudattaja
        Kristitty.net kirjoitti:

Kristitty.net jättää osan käskystä noudattamatta; vaikka hän jättää its maantiellä auton alle jääneen rusakon syömättä, niin silti hänen tulisi tarjoilla tai kaupitella maassa asuville ulkomaalaisille ja tuntemattimille. Vai kunka monta näkemääsi rusakkoa olet muistanut valmistaa ateriaksi vaikka nyt pakolaisille oli liha sitten pilalla tai ei?

• Viisasteleville
        TekopyhäKäskynNoudattaja kirjoitti:

Kristitty.net jättää osan käskystä noudattamatta; vaikka hän jättää its maantiellä auton alle jääneen rusakon syömättä, niin silti hänen tulisi tarjoilla tai kaupitella maassa asuville ulkomaalaisille ja tuntemattimille. Vai kunka monta näkemääsi rusakkoa olet muistanut valmistaa ateriaksi vaikka nyt pakolaisille oli liha sitten pilalla tai ei?

Tuo oli Vanhan liiton neuvo. Kristityiilä on Uusi liito. Höpäjät täällä omia tietämättömyyksiäsi.

• Viisasteleville kirjoitti:

Tuo oli Vanhan liiton neuvo. Kristityiilä on Uusi liito. Höpäjät täällä omia tietämättömyyksiäsi.

Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora eli Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme, eli se on edelleen voimassa:

”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)

• TekopyhäKäskynNoudattaja kirjoitti:

Tulkitsen tuota jaetta hieman liberaalisti, että ulkomaalaisille myyminen ei ole pakollista. Pääasia käskyssä lienee että ei syö mitään itsestään kuollutta.

Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora eli Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme, eli se on edelleen voimassa:

”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)

"Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme,..."

En tiennytkään että olet juutalainen?

• Uusi.liitto
        Kristitty.net kirjoitti:

Pakanuudesta Jumalan puoleen kääntyville Uuden liiton kristityille olevassa ohjeistuksessa Apt. 15:19-20, 28-29 ei itsestään kuolleitten elukoiden muukalaisille myymisestä puhuta mitään, koska me kaikki pakanuudesta kääntyneet olemme niitä tai niiden perillisiä, joille juutalaiset ruokasääntöjensä vuoksi saivat myydä pilalla olevaa. Sen sijaan me kristityt noudatamme lähimmäisen rakkautta, emmekä niin tee, enkä usko, että sydämeen kirjoitettu laki sallii moisia temppuja juutalaisuudesta kristityksi kääntyneellekään.

• Uusi.liitto
        mummomuori kirjoitti:

Tämä on ikuinen kiista. Pitääkö meidän noudattaa VT:n kaikkia käskyjä vai ei...

Niin, kuinkahan monta vuotta pitäisi kirjoittaa luterilaisuuspalstalle, ennen kuin tuo selviäisi?

• mummomuori kirjoitti:

"Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme,..."

En tiennytkään että olet juutalainen?

Se ei tee meistä juutalaisia, että noudatamme Jumalan lakia.

• Uusi.liitto kirjoitti:

Pakanuudesta Jumalan puoleen kääntyville Uuden liiton kristityille olevassa ohjeistuksessa Apt. 15:19-20, 28-29 ei itsestään kuolleitten elukoiden muukalaisille myymisestä puhuta mitään, koska me kaikki pakanuudesta kääntyneet olemme niitä tai niiden perillisiä, joille juutalaiset ruokasääntöjensä vuoksi saivat myydä pilalla olevaa. Sen sijaan me kristityt noudatamme lähimmäisen rakkautta, emmekä niin tee, enkä usko, että sydämeen kirjoitettu laki sallii moisia temppuja juutalaisuudesta kristityksi kääntyneellekään.

Apt. 15:19-20, 28-29 listatut neljä käskyä eivät ole ainot käskyt, jotka velvoittavat pakanakristittyjä. Aina voi sanoa, että eihän Jerusalemin kokouksessa kielletty tappamista, varastamista tai valehtelua! Mitä älyttömyyttä.

Et sinä kuulu "Israelin heimoon", joten sinun sydämeesi ei ole pantu yhtään mitään.

• torre12 kirjoitti:

Et sinä kuulu "Israelin heimoon", joten sinun sydämeesi ei ole pantu yhtään mitään.

Eli Jeremian mukaan uusi liitto solmitaan vain Israelin heimon kanssa, eli uusi liitto koskee vain Israelia? Meidät pakanat on kuitenkin Jeesuksen kautta liitetty Israeliin, joten uusi liitto ja Israelille annetut lupaukset ja käskyt koskevat myös meitä. Room 11 puhuu pakanoista jaloon ölypuuhun oksastettuina. Se tarkoittaa että meidät on oksastettu Israeliin. Tätä faktaa on joidenkin vaikea sulattaa.

• Uusi.liitto
        Kristitty.net kirjoitti:

Apt. 15:19-20, 28-29 listatut neljä käskyä eivät ole ainot käskyt, jotka velvoittavat pakanakristittyjä. Aina voi sanoa, että eihän Jerusalemin kokouksessa kielletty tappamista, varastamista tai valehtelua! Mitä älyttömyyttä.

Kuka niin on väittänyt, että nuo olisivat ainoat pakanakristittyjä velvoittavat käskyt? Niistä olen maininnut nimenomaan ketjun aiheen vuoksi, koska kristityille halutaan keljuillen vängätä käskyä Vanhan liiton puolelta. Kuitenkaan emme ole juutalaisia, vaan meillä on Uusi liitto. Siksi Jerusalemin kokous käsitteli aihetta pakanuudesta kääntyneiden ohjeistukseksi. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

• Uusi.liitto kirjoitti:

Kuka niin on väittänyt, että nuo olisivat ainoat pakanakristittyjä velvoittavat käskyt? Niistä olen maininnut nimenomaan ketjun aiheen vuoksi, koska kristityille halutaan keljuillen vängätä käskyä Vanhan liiton puolelta. Kuitenkaan emme ole juutalaisia, vaan meillä on Uusi liitto. Siksi Jerusalemin kokous käsitteli aihetta pakanuudesta kääntyneiden ohjeistukseksi. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Kyllä ihmiset jatkuvasti väittävät, että koska Jerusalemin kokouksessa ei määrätty sapattia pakanakristityille, sapatti ei koske meitä. On tärkeä ymmärtää, että nuo neljä Jerusalemin kokouksessa annettua käskyä eivät ole ainoat käskyt, jotka velvoittavat meitä. Päätettiinkö kokouksessa, että meidän ei tule noudattaa Mooseksen lakia? Ei. Siksi Jaakob kirjoittaa: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." Apt. 15:21.

Olet ilmeisesti sitä mieltä, että Mooseksen laki ei koske kuin juutalaisia vanhan liiton puolella. Kuitenkin Jeesuksen mukaan hän ei tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään piirto. Laitetaan muistin virkistykseksi:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

Jeremian mukaan uudessa liitossa alkukielellä Toora eli Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme, joten uudessa liitossa Mooseksen laki on edelleen voimassa:

”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Tooran) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)

• Uusi.liitto
        Kristitty.net kirjoitti:

Kyllä ihmiset jatkuvasti väittävät, että koska Jerusalemin kokouksessa ei määrätty sapattia pakanakristityille, sapatti ei koske meitä. On tärkeä ymmärtää, että nuo neljä Jerusalemin kokouksessa annettua käskyä eivät ole ainoat käskyt, jotka velvoittavat meitä. Päätettiinkö kokouksessa, että meidän ei tule noudattaa Mooseksen lakia? Ei. Siksi Jaakob kirjoittaa: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." Apt. 15:21.

Olet ilmeisesti sitä mieltä, että Mooseksen laki ei koske kuin juutalaisia vanhan liiton puolella. Kuitenkin Jeesuksen mukaan hän ei tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään piirto. Laitetaan muistin virkistykseksi:

Jeremian mukaan uudessa liitossa alkukielellä Toora eli Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme, joten uudessa liitossa Mooseksen laki on edelleen voimassa:

”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Tooran) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)

Minun mielipiteekseni on turha lukea mielikuvituksestasi yhtään mitään. Olen esittänyt Uuden liiton kristityille esitetyn ohjeen ketjun aihetta koskien. En enempää, en vähempää. Tee uusi aloitus aiheestasi.

• Hauki.on.kala
        Kristitty.net kirjoitti:

Entä kuha, joka on kuollut verkkoon ja tullaan myymään kalatiskin fileenä?

• Uusi.liitto kirjoitti:

Niin, kuinkahan monta vuotta pitäisi kirjoittaa luterilaisuuspalstalle, ennen kuin tuo selviäisi?

OIkeasti tuossa on niin monta tulkintaa, että taidetaan aina ottaa sieltä, mistä se kätevimmin voidaan sovittaa oman mielipiteen kanssa. Olen kyllä perhetynyt niihin tulkintoihin, missä selitetään se, milloin Mooseksen lakia pitää noudatta ja milloin ei.

• mummomuori kirjoitti:

OIkeasti tuossa on niin monta tulkintaa, että taidetaan aina ottaa sieltä, mistä se kätevimmin voidaan sovittaa oman mielipiteen kanssa. Olen kyllä perhetynyt niihin tulkintoihin, missä selitetään se, milloin Mooseksen lakia pitää noudatta ja milloin ei.

Jeesus sanoo että hän ei tullut kumoamaan Mooseksen lakia ja että laista ei katoa pieninkään kirjain. Miksi ette usko mitä Jeesus sanoo?

• Hauki.on.kala kirjoitti:

Entä kuha, joka on kuollut verkkoon ja tullaan myymään kalatiskin fileenä?

Minä ainakaan en ole koskaan syönyt katiskaan tai verkkoon kuolleita kaloja. Hyi.

Jeesus sanoo että hän ei tullut kumoamaan Mooseksen lakia ja että laista ei katoa pieninkään kirjain. Miksi ette usko mitä Jeesus sanoo?

Selvennätkö tuota - pitäiskö meidän noudattaa koko Mooseksen lakia?

• mummomuori kirjoitti:

Selvennätkö tuota - pitäiskö meidän noudattaa koko Mooseksen lakia?

Pitää. Niinhän Jeesus selvästi sanoo, laista ei katoa pieninkään piirto. Ei muuta kuin tupsut viitan nurkkiin ja sapattia viettämään.

Pitää. Niinhän Jeesus selvästi sanoo, laista ei katoa pieninkään piirto. Ei muuta kuin tupsut viitan nurkkiin ja sapattia viettämään.

Jeesus SANOO: "Olen tullut täyttämään lain ja profeetat".

Sinä et tee mitään, eikä Jeesus tarkoittanut kuin itseään tuossa.

• torre12 kirjoitti:

Jeesus SANOO: "Olen tullut täyttämään lain ja profeetat".

Sinä et tee mitään, eikä Jeesus tarkoittanut kuin itseään tuossa.

Jeesus sanoo että hän ei tullut kumoamaan lakia, ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Tietysti se tarkoittaa että meidän tulee noudattaa lakia.

Jaa, jos itse olet ottanut nuo lait sovittaaksesi, niin mikäs siinä. Löysin yhden hyvän lain, jota voisi nykymaailmassakin soveltaa:

5Moos. 24:5
        Jos joku äsken on ottanut vaimon, ei hänen tarvitse lähteä sotaan, älköönkä hänen päälleen pantako muutakaan rasitusta; olkoon hän vuoden ajan vapaa perhettään varten ja iloksi vaimolleen, jonka on ottanut.

• mummomuori kirjoitti:

Jaa, jos itse olet ottanut nuo lait sovittaaksesi, niin mikäs siinä. Löysin yhden hyvän lain, jota voisi nykymaailmassakin soveltaa:

5Moos. 24:5
        Jos joku äsken on ottanut vaimon, ei hänen tarvitse lähteä sotaan, älköönkä hänen päälleen pantako muutakaan rasitusta; olkoon hän vuoden ajan vapaa perhettään varten ja iloksi vaimolleen, jonka on ottanut.

Jälleen erittäin järkevä ja käypä laki. Kristityt poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan VT:tä, mukavan kuuluisia käskyjä hyväksytään mutta omasta mielestä ikävät tai liian hankalat käskyt hylätään täysin mielivaltaisesti.

Jälleen erittäin järkevä ja käypä laki. Kristityt poimivat kirsikoita kakusta lukiessaan VT:tä, mukavan kuuluisia käskyjä hyväksytään mutta omasta mielestä ikävät tai liian hankalat käskyt hylätään täysin mielivaltaisesti.

Ja moniavioisuuskin olisi hyvä juttu

5Moos. 25:6
        Ja esikoinen, jonka vaimo synnyttää, katsottakoon kuolleen veljen omaksi, ettei hänen nimeänsä pyyhittäisi pois Israelista.

• moneteksyvät

Ei kannata, kun aika loppuu kesken ja Jumalan töitä ei ihmisen pidä tehdäkään.

• Taitaa olla aloittajan ihan oma käännös nykykielelle.

• evita-ei.kirj

Minä ajattelen niin, että Vanhan testamentin puhdistussäännät ym. eivät ole enää voimassa. Perustelen sen sillä, että silloin ihminen oli suoraan yhteydessä Jumalaan, ja koska ihminen oli epäpyhä ja saastainen, hänen piti ensin jollain tavoin puhdistautua ja pyhittyä.
      Nyt Uudenliiton aikaan Jumalan luo mennään Jeesuksen kautta ja Jeesus on se suodatin, joka meidät puhdistaa kaikesta epäpyhästä ja saastaisesta.
      Sen sijaan kaikki tätä itse elämää vasten olevat säädökset, jotka helpottavat elämäämme suhteessa Jumalaan, itseemme ja toisiin ihmisiin on voimassa. Eli Jumalan laki kymmenen käskyä ja Jeesuksen uusi käsky Rakkauden kaksoiskäsky, joka oikeastaan on sama kuin kymmenen käskyä, mutta eri muodossaan.

• evita-ei.kirj

Jeesushan sanoi, ettei kukaan tule Isän luo muutoin kuin Hänen kauttaan.

"Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        21. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." Joh.14

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      250
      5068
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      51
      2410
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      69
      2046
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      385
      1496
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      96
      1151
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      29
      1083
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1019
    8. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      173
      883
    9. Haapaveen nähtävyys?

Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      37
      794
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      191
      793
    Aihe