Pakastimen hyötysuhde

mansikkamaalta

Jos pakastimesta "pumpataan" yksi kWh lämpöä, niin paljonko kuluu sähköä.

5

1886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskee

      Lähtötiedot ovat täysin riittämättömiä. Alkutilanteesta ja pakastimen ominaisuuksista riippuen voi onnistua hyvin pienellä sähkömäärällä, jos vaikka pakastimen sisällä on aluksi ympäristöä lämpimämpää vettä tms. Toisaalta jos pakastin on alkutilanteessa olosuhteisiin nähden maksimikylmyydessään, kompressoria tulee käyttää niin kauan, että se 1 KWh vuotaa eristeiden läpi pakastimeen - aika riippuu eristyksen laadusta ja lämpötilaerosta. Tyypillinen kompressori käyneen noin runsaan sadan watin jatkuvalla teholla.

      • hklokeo

        Sehän on kuin maalämpöpumppu. Niillä COP on luokkaa kolme. Eli yksi kWh verkosta antaa lämpöä kolme kWh. Kaksi otetaan silloin maasta.

        Näin atatellen kahden kWh "pumppaamiseen" tarvitaan yksi kWh sähköä. Eli yhden kWh pumppaamiseen pakastimesta tarvittaisiin 0.5 kWh sähköä.

        Noin suunnilleen. Menikö analogia pahasti pieleen.


      • martta00
        hklokeo kirjoitti:

        Sehän on kuin maalämpöpumppu. Niillä COP on luokkaa kolme. Eli yksi kWh verkosta antaa lämpöä kolme kWh. Kaksi otetaan silloin maasta.

        Näin atatellen kahden kWh "pumppaamiseen" tarvitaan yksi kWh sähköä. Eli yhden kWh pumppaamiseen pakastimesta tarvittaisiin 0.5 kWh sähköä.

        Noin suunnilleen. Menikö analogia pahasti pieleen.

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi


      • martta00 kirjoitti:

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi

        Syynä se, että prosessi ei ole ideaalinen Carnotin kone, pakastimen sisäosan ja jäähdytyselementin välissä on usein jäätä lämpöeristeenä ja lämmön dumppaamiseen tarkoitettu elementti on yleensä aika huonosti tuuletettu eli huomattavasti huoneenlämpöä kuumempi. Pakastimen jäätyminen ja liian ahdas asennus näkyvät sähkölaskuissa.


      • klot98yt
        martta00 kirjoitti:

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi

        Eli COP=2 merkitsisi, että yhden kWh pumppaamiseen tarvitaan saman verran sähköä. Tuntuu melko realistiselta.

        Veden jäätymislämpö on 333 kJ/kg. Näin ollen 10 kg vettä antaa jäätyessään 0.925 kWh lämpöä. Tämä on sitten kuljetettava pois ja sähköä menisi siihen noin 1 kWh. Jään jäädyttäminen jonnekin -20 C sitten vielä päälle.

        Kuulee sanottavan, että pakastusteho on esim. 10 kg/vrk. Jos vain jäädyttäminen lasketaan, niin se edellyttäisi sitten n. 40 W jatkuvaa tehoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1326
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      817
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      623
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe