Pakastimen hyötysuhde

mansikkamaalta

Jos pakastimesta "pumpataan" yksi kWh lämpöä, niin paljonko kuluu sähköä.

5

1886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskee

      Lähtötiedot ovat täysin riittämättömiä. Alkutilanteesta ja pakastimen ominaisuuksista riippuen voi onnistua hyvin pienellä sähkömäärällä, jos vaikka pakastimen sisällä on aluksi ympäristöä lämpimämpää vettä tms. Toisaalta jos pakastin on alkutilanteessa olosuhteisiin nähden maksimikylmyydessään, kompressoria tulee käyttää niin kauan, että se 1 KWh vuotaa eristeiden läpi pakastimeen - aika riippuu eristyksen laadusta ja lämpötilaerosta. Tyypillinen kompressori käyneen noin runsaan sadan watin jatkuvalla teholla.

      • hklokeo

        Sehän on kuin maalämpöpumppu. Niillä COP on luokkaa kolme. Eli yksi kWh verkosta antaa lämpöä kolme kWh. Kaksi otetaan silloin maasta.

        Näin atatellen kahden kWh "pumppaamiseen" tarvitaan yksi kWh sähköä. Eli yhden kWh pumppaamiseen pakastimesta tarvittaisiin 0.5 kWh sähköä.

        Noin suunnilleen. Menikö analogia pahasti pieleen.


      • martta00
        hklokeo kirjoitti:

        Sehän on kuin maalämpöpumppu. Niillä COP on luokkaa kolme. Eli yksi kWh verkosta antaa lämpöä kolme kWh. Kaksi otetaan silloin maasta.

        Näin atatellen kahden kWh "pumppaamiseen" tarvitaan yksi kWh sähköä. Eli yhden kWh pumppaamiseen pakastimesta tarvittaisiin 0.5 kWh sähköä.

        Noin suunnilleen. Menikö analogia pahasti pieleen.

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi


      • martta00 kirjoitti:

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi

        Syynä se, että prosessi ei ole ideaalinen Carnotin kone, pakastimen sisäosan ja jäähdytyselementin välissä on usein jäätä lämpöeristeenä ja lämmön dumppaamiseen tarkoitettu elementti on yleensä aika huonosti tuuletettu eli huomattavasti huoneenlämpöä kuumempi. Pakastimen jäätyminen ja liian ahdas asennus näkyvät sähkölaskuissa.


      • klot98yt
        martta00 kirjoitti:

        ei mennyt pieleen, asia on suunnilleen noin, paitsi pakastimien lämpökerroin COP ei ole ihan kolmen luokkaa, tuskin edes kaksi

        Eli COP=2 merkitsisi, että yhden kWh pumppaamiseen tarvitaan saman verran sähköä. Tuntuu melko realistiselta.

        Veden jäätymislämpö on 333 kJ/kg. Näin ollen 10 kg vettä antaa jäätyessään 0.925 kWh lämpöä. Tämä on sitten kuljetettava pois ja sähköä menisi siihen noin 1 kWh. Jään jäädyttäminen jonnekin -20 C sitten vielä päälle.

        Kuulee sanottavan, että pakastusteho on esim. 10 kg/vrk. Jos vain jäädyttäminen lasketaan, niin se edellyttäisi sitten n. 40 W jatkuvaa tehoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe