tulossa Muonioon !

tulokas22

Länsi-Euroopassa syntynyt ja puoli elämästäni asunut Etelä-Suomessa, nyt muutan syksyllä Muonioon työn perään :)
Mikä on hyvä ja mikä on huono paikasta?
Vinkkejä asunnon saattamiseen?

17

829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväisena

      Muoniossa on hyvää luonto, puhtaus, kansainvälisyys, kalastus- ja metsästys mahdollisuudet, peruspalvelut.

    • Tervetuloavain

      Muuta hyvää ei ole kuin mitä edellä kerrottiin.
      Ihmiset Suomen kateellisimpia. Tietävät sinunkin asiat paremmin kuin sinä itse. Työttömiä ja laiskoja muuten vain on paljon.
      Kaikki melkein sukulaisia keskenään ja sen huomaa.
      Älä osta taloa Muoniosta muuten et pääse siitä eroon jos huomaat ettet viihdykkään.
      Koikeile ja katsele ensin Muonion meininkiä.
      Voit yllättyä myös positiivisesti!
      Sitten jäätkin tänne iäksi.

    • tulokas22

      Eli aika pikku kylän elämä. Olen itse maaseudulta ja n. viimeiset 20 v. isoissa kaupungeissa riittää.
      Asunnosta oli kyse vuokra-asunnosta.
      Minkälaisia kauppoja löytyy?
      Kun en ota lähes mitään mukaan, onko mahdollista saada sohva, mikrouuni, kenkiä jne ilman, että tarvitsee ajaa Rovaniemelle? :-P

      • Enolerobottiruttunen

        Kaksi ruokakauppaa ja kaksi rautakauppaa, Alko ja autotarvike löytyy myös. Kenkiä ei varman löyvy ko kumisaappaita. Tosin eipä sitä Muoniossa paljon muita käytetäkkään. Kylän kaupoista löytynee myös muoniomuodin mukaisia oransseja dimex takkeja, tosin ne pitää itse sotkea pahan hajusilla tummilla eritteillä, että pääsee muodin viimeiseen tuuleen. Elä vain niitä töissä sotke, jos semmosiin pääset, ei ne tee muoniolaisetkaan niin. Lähimpiä vaate/urheiluväline kauppoja löytynee Levin ja Ylläksen suunnilta. Kylän kerman kokoontumis paikkoina toiminee lähinnä Seon kahvila ja Harrinivan pubi, joissa pääset skeneen mukaan. Kuumimpina puheen aiheena lienee kesto suosikko pottu tähän aikaan vuojesta.
        Tervetuloa tänne itä eurooppaan. Kyllä täällä jokku viihtyyki kuha muistaa nollata välillä.


      • Uusiakasvojakylälle
        Enolerobottiruttunen kirjoitti:

        Kaksi ruokakauppaa ja kaksi rautakauppaa, Alko ja autotarvike löytyy myös. Kenkiä ei varman löyvy ko kumisaappaita. Tosin eipä sitä Muoniossa paljon muita käytetäkkään. Kylän kaupoista löytynee myös muoniomuodin mukaisia oransseja dimex takkeja, tosin ne pitää itse sotkea pahan hajusilla tummilla eritteillä, että pääsee muodin viimeiseen tuuleen. Elä vain niitä töissä sotke, jos semmosiin pääset, ei ne tee muoniolaisetkaan niin. Lähimpiä vaate/urheiluväline kauppoja löytynee Levin ja Ylläksen suunnilta. Kylän kerman kokoontumis paikkoina toiminee lähinnä Seon kahvila ja Harrinivan pubi, joissa pääset skeneen mukaan. Kuumimpina puheen aiheena lienee kesto suosikko pottu tähän aikaan vuojesta.
        Tervetuloa tänne itä eurooppaan. Kyllä täällä jokku viihtyyki kuha muistaa nollata välillä.

        Tuo nollata aina välissä on se tärkein ohje. Onneksi olet jo nähnyt muuta maailmaa.
        Isoin osa muoniolaisista ei ole KOSKAAN olleet miissään muualla kuin Muoniossa. Ei edes opiskelemassa. Se näkyy myös.
        Totut äkkiä.
        Vähintään neljä kerta vuodessa on poistuttava Muoniosta. Muuten sinua ei kohta erota kantaväestöstä. Muutut sananlaiseksi ainakin kateelliseksi kaikesta ja kaikille.
        Tervetuloa! Muoniossa on kaunista.


    • napapiirinsankarina

      esim tänään muoniossa on ensi-ilta. tuskin löytyy toista tämän kokoista paikkakuntaa jossa
      on niin tasokas elokuvateatteri.

      • Aivansamamikäelok

        Kenen palkarenki olet? Kehut juuri vähän liikaa pienen palkkasi maksajaa.


    • 12345654321

      No joko uskaltaa kysellä ensivaikutelmia Muoniosta?

    • oloshyvä

      Kyllä Olostunturia ja sen suurta elokuva-auditoria kannattaa kehua ja samalla vähän omistajaakin.

      Jos Muoniossa jokainen saisi aikaan edes vähän siitä, mitä Olostunturin omistaja onnsaanut aikaan, täällä olisi tosi jyvä elää.

      • 12345654321

        No tosiaan jyvä tai almu palkkana. Ainaki palkamaksaja rikastuu.


      • eialmuja

        Hyvä, että on palkanmaksajia Muoniossa. Ei se mikään almu ole, jos työstä saa palkan. Jos ei ole palkkaansa tyytyväinen, voi hakea muuta työtä, jos löytää tai vaihtaa paikkakuntaa.

        Minä en muuten narisijoita huolisikaan töihin saati maksaisin jotakin palkkaa.

        Rikastuu ken rikastuu. Sinäkin voit rikastua, jos haluat. Kukaan ei ole kieltänyt rikastumasta. Toki se vaatii ahkeruutta ja järjen käyttöä.


    • tulokas22

      Kertokaa vielä jos se vaikuttaa, että osaa Muoniosta on Ruotsin puolella? Pitääkö osata jonkun verran ruotsia? Saako mennä rajan yli helposti?
      Olen vielä etsimässä asuntoa ja joku tarjosi asuntoa Ruotsin puolella...

      • hiihtoliitto

        Muonionalusta on Ruotsin puolella mutta siellä on ikimuistoisista ajoista pärjännyt hyvin meänkielellä joka on aika lähellä suomenkieltä.
        Toistaiseksi vain uistimella kalastavat on häädetty sinne Muoniosta.


    • Tunnistettavana

      Kieli on tarttunut, eli meän kieli, Menin Porista lähtiessä Luvialla huoltoasemalla ja tankkasin autoni Rauman tien varressa ja aikomus oli mennä kylälle. Baarissa otin itselleni kahvia ja voileivän, mutta selailin ja pulisin. Mies heti kysyin oteko länsirajalta Pohjoisesta, olen pitkään asunut Muoniossa ja tätä ennen Enontekiöllä. Työssä oleva, joka palveli oli Inarista, eli muutamalla sanalla voidaan paikallistaa mistä päin mahdollisesti on kotipaikka.
      Mitä jos olen syntynyt Euroopassa. Eurooppa on minulle jo nuoruudesta lähes kaikki maat tuttuja varsinkin entiset Venäjän alusmaat, mitä missä on syntynyt?

    • Ruskanfaigaa

      Kansainvälinen mies,myy mökki ja muuta Muonioqn,he tarvivat tuollaisia sanasieppoja.

    • tulokas22

      Mikä on Netti tilanne siellä? Mikä toimii hyvin? Elisa? Telia?

    • marraskuuta

      Joko tulokas 22 on kotiutunut Muonioon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe