Usko ja uskonto

Pohdintaa.ilman.tulosta

Miten suhtaudutte ihmiseen, joka on eksynyt. Lapsenusko ei enää kanna.
Uskonto. Mitä se on? Kysyn tätä aina silloin tällöin, mutta se lienee liian vaikea vastattavaksi

Uskonnossa on Jumala. Ainakin yksi. Kristinuskossa kolmiyhteinen Jumala. Lapsena ajattelin, että jumalia on kaksi, Isä ja Poika. Aikuisena en tiedä, miten asia on. Lapsena opetettiin rukoilemaan Jeesusta. Oliko se oikein? Kenelle kristinuskossa rukoukset tulisi osoittaa?

Kristinuskossa pääkirja on UusiTestamentti. Usein kuitenkin havaitsee, että vedotaan Raamatun sanaan, joka sitten osoittautuu olevan Vanhasta Testamentista kotoisin.
VT:ssa uhrataan, avioidutaan monen naisen kanssa, soditaan, kostetaan, uhrataan maan hedelmiä ja karjaa, kielletään arkielämän asioita, kuten ruoka-aineita, kielletään työ sapattina, ympärileikataan poikalapset jne. Kieltojen ja käskyjen kokoelma.
Sekö on tieto, jota edelleen halutaan levittää.

Mitä usko on?

37

515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko on luottamista siihen, mitä pitää todellisena/totena.

• Uskominen ei kuitenkaan tee asioista todellisia. Esimerkiksi maapallo ei muutu litteäksi, vaikka litteään maahan kuinka kovasti uskoisi.

Toisen esimerkin mukaan vimmainenkaan usko kaikkivaltiaaseen jumalaan ei tuo jostain syystä takaisin amputoituja raajoja.

• he-ma kirjoitti:

Uskominen ei kuitenkaan tee asioista todellisia. Esimerkiksi maapallo ei muutu litteäksi, vaikka litteään maahan kuinka kovasti uskoisi.

Toisen esimerkin mukaan vimmainenkaan usko kaikkivaltiaaseen jumalaan ei tuo jostain syystä takaisin amputoituja raajoja.

Annat esimerkkejä uskottelusta. Usko ja uskottelu ovat eri asioita.

• EJKR kirjoitti:

Annat esimerkkejä uskottelusta. Usko ja uskottelu ovat eri asioita.

Perusteeton usko on uskottelua, itsensä ja muiden pettämistä.

• he-ma kirjoitti:

Perusteeton usko on uskottelua, itsensä ja muiden pettämistä.

Ehdottomasti. Se, mitä hyväksytään perusteluksi juontaa juurensa aina ihmisen subjektiiviseen kokemusmaailmaan. Niinpä ratkaisevinta on, miten ihminen toimii oman subjektiivisen olemuspuolensa suhteen.

• EJKR kirjoitti:

Ehdottomasti. Se, mitä hyväksytään perusteluksi juontaa juurensa aina ihmisen subjektiiviseen kokemusmaailmaan. Niinpä ratkaisevinta on, miten ihminen toimii oman subjektiivisen olemuspuolensa suhteen.

Jos taas asioita katsoo tässä tapauksessa objektiivisesti ei voi päätyä uskomaan jumaliin.

• he-ma kirjoitti:

Jos taas asioita katsoo tässä tapauksessa objektiivisesti ei voi päätyä uskomaan jumaliin.

Siinpä se. Subjektiivinen todellisuus on sinusta siis jotakin, jossa ei vakuututa siitä, mikä on totta. Todista se.

• EJKR kirjoitti:

Siinpä se. Subjektiivinen todellisuus on sinusta siis jotakin, jossa ei vakuututa siitä, mikä on totta. Todista se.

Olenko nyt tyhmä, kun en ymmärrä mikä minun tulisi todistaa?

Olenko tehnyt positiivisen väitteen, joka minun tulisi todistaa?

• he-ma kirjoitti:

Olenko nyt tyhmä, kun en ymmärrä mikä minun tulisi todistaa?

Olenko tehnyt positiivisen väitteen, joka minun tulisi todistaa?

No ei mitään ole pakko todistaa.
        Väitteen kyllä esitit, vaikka et sitä itse ehkä huomannut. Koko keskustelutapasi perustuu otaksumaan, että siitä, mikä on todellista, voidaan saada luotettavaa tietoa vain objektiivisin keinoin.

• EJKR kirjoitti:

No ei mitään ole pakko todistaa.
        Väitteen kyllä esitit, vaikka et sitä itse ehkä huomannut. Koko keskustelutapasi perustuu otaksumaan, että siitä, mikä on todellista, voidaan saada luotettavaa tietoa vain objektiivisin keinoin.

Näinhän se menee.

Todellisuus ei muutu sinun henkilökohtaisten tuntemuksiesi mukaan, vaikka olisit paras uskovainen maan päällä.

• he-ma kirjoitti:

Näinhän se menee.

Todellisuus ei muutu sinun henkilökohtaisten tuntemuksiesi mukaan, vaikka olisit paras uskovainen maan päällä.

Väistät siis haasteen.
        Ei se todellisuus myöskään sinun näkemyksistäsi mihinkään muutu, joten paremmuuskilpailu sikseen.

• EJKR kirjoitti:

Väistät siis haasteen.
        Ei se todellisuus myöskään sinun näkemyksistäsi mihinkään muutu, joten paremmuuskilpailu sikseen.

En väistä mitään. Esitä asiasi toistaitoisen nörtin ymmärtämällä tavalla, niin yritän ottaa kantaa.

Ikäänkuin objektiivinen tarkastelu poistaisi subjektiivisesti ajattelevan mielikuvitusjumalan? Eihän se näin mene, koska reppanalla on vain harhoja jumalastaan.

• he-ma kirjoitti:

En väistä mitään. Esitä asiasi toistaitoisen nörtin ymmärtämällä tavalla, niin yritän ottaa kantaa.

Ikäänkuin objektiivinen tarkastelu poistaisi subjektiivisesti ajattelevan mielikuvitusjumalan? Eihän se näin mene, koska reppanalla on vain harhoja jumalastaan.

Jos toimintasi nojaisi objektiivisuuteen, et olisi tällä palstalla roikkumassa.

• EJKR kirjoitti:

Jos toimintasi nojaisi objektiivisuuteen, et olisi tällä palstalla roikkumassa.

Ja miksi en. Eikö rienaaja saa pitää hauskaa ja nauraa rätkättää päivät pitkät uskonpuolustajien avuttomuudelle?

Sitäpaitsi odotan jonkin uskonharhaisen pystyvän tuottamaan pitävät todisteet jonkin jumalolennon olemassaolosta. En kyllä pidätä hengitystä, mutta aina on olemassa mahdollisuus.

• he-ma kirjoitti:

Ja miksi en. Eikö rienaaja saa pitää hauskaa ja nauraa rätkättää päivät pitkät uskonpuolustajien avuttomuudelle?

Sitäpaitsi odotan jonkin uskonharhaisen pystyvän tuottamaan pitävät todisteet jonkin jumalolennon olemassaolosta. En kyllä pidätä hengitystä, mutta aina on olemassa mahdollisuus.

M.O.T.

• capiche

Kristinuskon kirja on koko raamattu. VT kertoo siitä kuka Jumala on sekä millaisia epätäydelliset ihmiset ovat ja mitä he touhuilevat. Raamatussa on paljon tarinoita, joiden opetus on juuri se, että näin ei kannata toimia.

Raamatun ydinviesti on se, että kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla. Mutta Jumala on ratkaissut syntikysymyksen Jeesuksen kautta. Jumalan armo Jeesuksessa on kuitenkin haluttava ottaa vastaan. Se saattaa joskus olla vaikeaa ylpeälle ja omavoimaiselle ihmiselle.

Raamatun mukaan usko on luottamista siihen mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan mikä ei näy. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Usko ei synny järkeilemällä, se on Jumalan lahja. Usko on tavallaan hyppy Jumalan käsivarsille.

• VT kertoo myös melkoisesta tunarijumalasta, joka jatkuvasti virheitään korjaamaan.

Kuulostaa kovasti ihmisen omaksi kuvakseen luomalta mielikuvitusjumalalta.

• silleestivaan
        he-ma kirjoitti:

VT kertoo myös melkoisesta tunarijumalasta, joka jatkuvasti virheitään korjaamaan.

Kuulostaa kovasti ihmisen omaksi kuvakseen luomalta mielikuvitusjumalalta.

Jumalan ainoa virhe oli ihmisen luominen. Kaikki raamatussakin oleva tunarointi on syntisen ihmisen aikaansaamaa. Ja ne on kirjoitettu sinne juuri sen vuoksi, että ihmisen epätäydellisyys kävisi ilmi. Raamattu sisältää myös tähän epätäydellisyyteen, eli syntiin tarkoitetun lääkkeen, eli Jumalan pelastussuunnitelman. Armosta tuleva pelastus e on kuitenkin omavoimaisille, vihaisille egoisteille joskus liian kitkerä lääke.

• "Uskonnossa on Jumala. Ainakin yksi."

Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan buddhalaisuuden osalta. Tosin buddhalaiset ovat hieman naiiveja.

• Jainalaiset eivät myöskään tunnusta jumalien olemassaoloa

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jainalaisuus

Naiviudesta en tiedä, mutta kyllä buddhalaiset ja jainalaiset ovat tuossa jumalväitteessään todennäköisesti oikeilla jäljillä. Eivät ainakaan vahingossa epäjumalaa palvo.

• capiche

Mitä jumalia buddhalaiset mielestänne sitten palvovat? Buddha ei ole koskaan ollut buddhalaisille jumala. Hän itse korosti aina ihmisyyttään. Buddhalaisuus on pikemminkin filosofia kuin uskonto, mutta monet buddhalaiset uskovat silti korkeampaan olentoon.

Länsimaissa kuvitellaan vieläkin, että buddhalaiset palvovat Buddhaa jumalana, koska patsaita kumarretaan. Kumartaminen on Aasiassa kuitenkin kunnioituksen osoitus ja esim. vanhemmille kumarretaan perheseremonioissa, kuten häissä tms. tilanteissa.

• 12___13

”Miten suhtaudutte ihmiseen, joka on eksynyt.”

Rakkaudella.

”Uskonto. Mitä se on?”

Uskonto voi olla monia asioita. Mielestäni tuo koko sana on siksi merkityksetön ja myös tarpeeton. Ratkaisevampaa on, uskotko mitä Jeesus sanoi.

”Uskonnossa on Jumala. Ainakin yksi. Kristinuskossa kolmiyhteinen Jumala. Lapsena ajattelin, että jumalia on kaksi, Isä ja Poika. Aikuisena en tiedä, miten asia on.”

Jos uskoo Raamattua, Jeesuksen opetuslapsilla on vain yksi tosi Jumala.

”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
      Joh. 17:3

”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

”Lapsena opetettiin rukoilemaan Jeesusta. Oliko se oikein? Kenelle kristinuskossa rukoukset tulisi osoittaa?”

Jeesus opetti rukoilemaan Isää Jumalaa.

• Miksi rukoilet? Yritätkö muuttaa jumalan tahdon mukaista asioiden kulkua?

Eikö tuollainen ole mielikuvitusjumalan rienaamista?

• 12___13
        he-ma kirjoitti:

Miksi rukoilet? Yritätkö muuttaa jumalan tahdon mukaista asioiden kulkua?

"Miksi rukoilet? Yritätkö muuttaa jumalan tahdon mukaista asioiden kulkua?"

Rukoilen, ja sanon kiitoksen Jumalalle, joka on sanoinkuvaamattoman hyvä. Lisäksi pyydän, että Hänen tahto tapahtuu minun elämässä.

• etvoiymmärtää
        he-ma kirjoitti:

Miksi rukoilet? Yritätkö muuttaa jumalan tahdon mukaista asioiden kulkua?

Kommentti on hyvä esimerkki siitä miten pihalla olet hengellisyydestä ja uskonnosta.

Rukous on pikemminkin viipymistä Jumalan länsäolossa kuin toivomuslistojen esittämistä. Toki asioita saa pyytää, mutta Jeesus opetti, että rukous on lopetettava ajatukseen " tapahtukoon Sinun tahtosi". Jumala ei ole karkkiautomaatti, josta putkahtaa makeaa, kunhan osaa oikeasta vivusta vetää.
        Jumalan läsnäolossa viipyminen on rukouksen tärkein tavoite. Rukous on itsensä tutkimista Jumalan edessä. Se kirkastaa ajatuksia ja muuttaa ihmistä.

• etvoiymmärtää kirjoitti:

Kommentti on hyvä esimerkki siitä miten pihalla olet hengellisyydestä ja uskonnosta.

Rukous on pikemminkin viipymistä Jumalan länsäolossa kuin toivomuslistojen esittämistä. Toki asioita saa pyytää, mutta Jeesus opetti, että rukous on lopetettava ajatukseen " tapahtukoon Sinun tahtosi". Jumala ei ole karkkiautomaatti, josta putkahtaa makeaa, kunhan osaa oikeasta vivusta vetää.
        Jumalan läsnäolossa viipyminen on rukouksen tärkein tavoite. Rukous on itsensä tutkimista Jumalan edessä. Se kirkastaa ajatuksia ja muuttaa ihmistä.

Myönnetään, että olen pihalla uskonharhasta.

Joidenkin uskisten mielestä on tärkeää kuitenkin rukoilla ja rukouksella on heidän mielestään vikutusta todellisen maailman asioihin.

Hyvä jos ymmärrät, ettei sillä ole mitään vaikutusta. Et varmaan yhdy edes esivallan suojeliusloitsuun kirkossa?

• capiche
        he-ma kirjoitti:

Myönnetään, että olen pihalla uskonharhasta.

Joidenkin uskisten mielestä on tärkeää kuitenkin rukoilla ja rukouksella on heidän mielestään vikutusta todellisen maailman asioihin.

Hyvä jos ymmärrät, ettei sillä ole mitään vaikutusta. Et varmaan yhdy edes esivallan suojeliusloitsuun kirkossa?

Kyllä rukouksiin saa joskus myös vastauksia. Ihmisten ja esivallan puolesta voi hyvin rukoilla. Mutta raamattu opettaa selkeästi, että Jumalalla on oma tahto, eikä ihminen voi sitä rukoilemalla manipuloida.

Minä uskon pikemminkin johdatukseen. Olen kokenut sitä itse jopa niin, että minulle on etukäteen ilmoitettu minne minun on mentävä. Kerran heräsin sikeästä unesta yöllä ja tunsin sisimmässäni, että huomenna sinulle tarjotaan työtä, joka sinun on otettava vastaan. Ja niin kävikin.

Päätyin toiselle puolelle maailmaa kaupunkiin, jossa eräs henkilö oli rukoillut ystävää. Kun törmäsimme toisiimme, niin hän tunsi vahvasti sisimmässään, että minä olin vastaus tähän rukoukseen. Ystävyytemme on nyt kestänyt 26 vuotta. Kyseessä ei ollut sattuma, sillä hän oli ainoa ihminen siinä yhteisössä, jonka kanssa minulla oli mitään yhteistä.

Toisen kerran minulle ilmoitettiin, että päädyn duuniin, jolla on jotain tekemistä erään maan kanssa. Ensin näytti huonolta, mutta parin kuukauden kuluttua minulle tarjottiin tehtävää, joka liittyi juuri siihen maahan. Näitä johdatusjuttuja on minulla paljonkin. Minulla on koko elämäni ajan ollut tunne, että olen juuri oikeassa paikassa. Paikat ovat vaihdelleet niin, että oma mielikuvitus ei sellaisen rukoilemiseen edes olisi riittänyt.

Raamattu lupaa: Hän johdattaa heitä, jotka kulkevat rukoillen. Minä rukoilen johdatusta, en tiettyjä asioita. Sillä kokemus on osoittanut miten hyvin se on toiminut. Mutta en minä ole vain laakereillani levännyt valmista odottamassa. Olen pitänyt luonnollisesti ammattitaitoni terässä ja tehnyt työni niin hyvin kuin osaan.

• capiche kirjoitti:

Kyllä rukouksiin saa joskus myös vastauksia. Ihmisten ja esivallan puolesta voi hyvin rukoilla. Mutta raamattu opettaa selkeästi, että Jumalalla on oma tahto, eikä ihminen voi sitä rukoilemalla manipuloida.

Minä uskon pikemminkin johdatukseen. Olen kokenut sitä itse jopa niin, että minulle on etukäteen ilmoitettu minne minun on mentävä. Kerran heräsin sikeästä unesta yöllä ja tunsin sisimmässäni, että huomenna sinulle tarjotaan työtä, joka sinun on otettava vastaan. Ja niin kävikin.

Päätyin toiselle puolelle maailmaa kaupunkiin, jossa eräs henkilö oli rukoillut ystävää. Kun törmäsimme toisiimme, niin hän tunsi vahvasti sisimmässään, että minä olin vastaus tähän rukoukseen. Ystävyytemme on nyt kestänyt 26 vuotta. Kyseessä ei ollut sattuma, sillä hän oli ainoa ihminen siinä yhteisössä, jonka kanssa minulla oli mitään yhteistä.

Toisen kerran minulle ilmoitettiin, että päädyn duuniin, jolla on jotain tekemistä erään maan kanssa. Ensin näytti huonolta, mutta parin kuukauden kuluttua minulle tarjottiin tehtävää, joka liittyi juuri siihen maahan. Näitä johdatusjuttuja on minulla paljonkin. Minulla on koko elämäni ajan ollut tunne, että olen juuri oikeassa paikassa. Paikat ovat vaihdelleet niin, että oma mielikuvitus ei sellaisen rukoilemiseen edes olisi riittänyt.

Raamattu lupaa: Hän johdattaa heitä, jotka kulkevat rukoillen. Minä rukoilen johdatusta, en tiettyjä asioita. Sillä kokemus on osoittanut miten hyvin se on toiminut. Mutta en minä ole vain laakereillani levännyt valmista odottamassa. Olen pitänyt luonnollisesti ammattitaitoni terässä ja tehnyt työni niin hyvin kuin osaan.

Eli 99% rukouksista on jumalanpilkkaa, koska tuo karkkiautomaatti tekee kuitenkin tahtonsa mukaan.

Tässä nyt kerätään rusnoita pullasta.

• näin_näen_eron

Usko on henkilökohtainen asia, uskonto kollektiivinen. Uskontoon liittyy usein myös epätervettä vallankäyttöä.

• näin_näen_eron

Usko voi olla jäsentynyttä ja tarkentunutta, tai epämääräisempi tunne "jostain tuolla". Joskus ihmiset ottavat uskoonsa elementtejä eri puolilta, esim. usko Jeesukseen voi olla sulassa sovussa jälleensyntymis-uskon kanssa. Mitään ongelmaahan tässä ei uskon kannalta ole, mutta järjestäytyneet uskonnot kavahtavat tällaista "shoppailua". Uskontoon usein kuuluu elementti, jonka mukaan kyseinen suuntaus olisi ainoa oikea tai ainakin yksi muutamista oikeista.

• näin_näen_eron kirjoitti:

Usko voi olla jäsentynyttä ja tarkentunutta, tai epämääräisempi tunne "jostain tuolla". Joskus ihmiset ottavat uskoonsa elementtejä eri puolilta, esim. usko Jeesukseen voi olla sulassa sovussa jälleensyntymis-uskon kanssa. Mitään ongelmaahan tässä ei uskon kannalta ole, mutta järjestäytyneet uskonnot kavahtavat tällaista "shoppailua". Uskontoon usein kuuluu elementti, jonka mukaan kyseinen suuntaus olisi ainoa oikea tai ainakin yksi muutamista oikeista.

Usko voi toki olla mitä vain, mutta jos sillä ei ole todellisuuspohjaa, se on turha. On tärkeää, että usko vastaa todellisuutta.

• näin_näen_eron
        EJKR kirjoitti:

Usko voi toki olla mitä vain, mutta jos sillä ei ole todellisuuspohjaa, se on turha. On tärkeää, että usko vastaa todellisuutta.

Ihmiset voivat kuitenkin samastakin aineistosta tehdä erilaisia johtopäätöksiä. Uskossa on kyse näistä johtopäätöksistä. Kaksi ihmistä katsoo apinaa, toinen näkee siinä luojan luoman, toinen evoluution tuottaman kaukaisen sukulaisen, eivätkä nämä näkökulmat edes välttämättä sulje toisiaan pois.

• ihminenhuijaa

Puun takana vaanii leijona, sitten kaveri tepastelee yksin syömään puun takana olevia
      tuoreita hedelmiä. Valehtelu on kannattavaa, jos ei jää kiinni.
      Uskonto jatkaa tätä evoluutio kehitystä.

• kauanuskossa

Jospa asia kohdallasi on niin että olet ollut tähän saakka uskonnollinen, mutta nyt on aika kun Jumala kutsuu sinua yhteyteensä. Sinulla on ns. etsikonaika, niin kuin ennen vanhaan sanottiin. Jos koet että lähimmäinen miettii uskonasioita, kyseenalaistaa, epäilee tai sitten vain haluaa ottaa selvää mistä uskossa on kysymys, niin rukoilen tämän ihmisen puolesta hiljaa mielessäni, olen valmis antamaan tietoa ja keskustelemaan. Voin kehottaa lukemaan hyvää kirjallisuutta, katsomaan hyviä kristillisiä ohjelmia ja ennen kaikkea rukoilemaan henkilökohtaisesti omin sanoin Jeesusta ja Jumalaa. Jos henkilö on kielteinen ja torjuva, en ala väittelemään tai kiistelemään vaan otan hänet rukousaiheeksi. Kuitenkin usko on aina myös oma henkilön ja Jumalan valinta. Kun Jumala kutsuu on mahdollista torjua tai sitten kohdata. Usein uskovaisen perheen lapsenuskossa elävät joutuvat käymään kysymäsi vaiheen. Ei enää riitä se mitä vanhemmat uskovat ja miten on opetettu vaan on saatava oma ymmärrys ja vakaumus näihin asioihin.

• OlemmekoYksin

Lapsi ei ota vastuuta tekemisistään. Hänellä on liikuttavan vahva usko aikuisen kykyihin. Kasvaessaan ihminen huomaa, ettei tuo aikuinen olekaan kaikkivoipa. Teini-ikäinen ei ole täysin normaali, jos pitää jotain toista aikuista kaikkivoipana. Turvaksi aikuinen on kehittänyt ajatusleikin hahmosta, jolla on kyvykkäämpi kuin ihminen. Ei ikäänkuin tarvitse itse ottaa täyttä vastuuta elämästään. Se helpottaa oloa.

• kunhanvitsailen

Kyllä. jokainen on yksin koska kukaan ei voi ajatella toisen ihmisen ajatuksia. Sano ja lauseita kyllä voi toistaa, mutta ne ei ole se tunne eikä kokemus jolla ne lausutaan

• capiche

Mitä höpisette? Miksi usko johtaisi siihen, että ihminen ei ottaisi vastuuta elämästään ja tekemisistään. Sehän menee juuri päinvastoin.

Kristinuskon idea on juuri se, että otetaan Jumalan ja ihmisten edessä vastuu omista teoista, eikä syytellä muita tai yhteiskuntaa. Eikä vain oteta vastuu, vaan tehdään parannus, opitaan menneistä virheistä, sekä yritetään elää jatkossa paremmin.

Meistä ei ihmisinä tule koskaan täydellisiä, mutta Jumalan armo kattaa yrityksen ja ajoittaisen epäonnistumisen välisen kuilun. Siihen perustuu Jumalan pelastussuunnitelma Jeesuksen sovitustyön kautta.Raamattu opettaa, että Jumalan läsnäolossa elävä ihminen vähitellen muuttuu.

Kristinuskon opetuksia on tarkoitus elää todeksi ihan tavallisen elämän keskellä. Ei tarvitse muuttua kummajaiseksi tai muuttaa erakoksi luostariin. Kristinusko on oikein ymmärrettynä elämänläheinen uskonto.

Ääriajattelijoita löytyy kaikista ihmisyhteisöistä, myös uskonnoista. Ja valitettavan usein juuri heihin kiinnitetään huomiota, ei siihen tavalliseen kristittyyn, joka elää uskoaan todeksi arkipäivän keskellä itsestään suurta numeroa tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2320
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1818
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1399
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      423
      942
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      237
      881
    Aihe