Olen huomannut, että säätiedoituksissa tuulen suunnat ovat riippuvaisia siitä onko siinä lähellä matalapaine tai korkeaine. Mitenkä nuo tuulen suunnat ovat riippuvaisia matalapaineeseen ja korkeapaineeseen?
Tuulen suunnan määräytyminen
2
184
Vastaukset
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/ilmakeha-saa-ja-ilmasto/
Tuo kirja löytynee paikkakuntasi kirjastosta. Sieltä löytyy selitys moneen säähän liittyvään kysymykseen.- airfoiljokaeikir
Tuuli kiertää matalaa vasten kellon suuntaa ja korkeapainetta kellon suuntaan pohjoisella pallonpuoliskolla. Mutta säärintamissa tuuli käy aikatavalla rintaman suuntaisesti. Maan pinnalla tuuli hieman oikaisee enemmän kohti matalaa tai poispäin korkeasta.
Itse paine-erot on syypäitä tuuliin.. matalapaine on kuten nimikin sanoo pienipaineinen alue jonne ilma koittaa virrata, korkepaine päin vastainen tilanne ilma pyrkii pois korkeasta. Maapallon pyoriminen sotkee tilannetta coriolis ilmiöllä. Matalan sää systeemi ylläpitää matalaa painetta ja tietysti voi syventää paine-eroja jolloin tuulet vain kiihtyy tai sitten kun sääsysteemi alkaa asettua alkaa myös matala täyttyä ja tuuli hiljenee. Lämmin kostea alusta lisää Matalan syvenemistä. kuten meksikonlahden lämmin vesialue ja meillä loppusyksyllä lämpimät meret suomen rannikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774672- 1801987
- 1321702
- 1481275
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161181- 351066
- 78963
- 52936
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78892- 4868