Väsyttääjö joskus kilttinä ja ymmärtäväisenä oleminen? Onnistutteko olemaan ilkeitä? Mua väsyttää. Tahtotila ois nyt sellainen, et haluaisin sanoa suorat sanat parille ihmiselle, en tarkoita PRM:ää vaikka sekin antsaitsis kyllä. Ja minä uskalsin! En sanoa, mutta näytin naapurin ilkeälle naiselle keskarin! Ihan tarkoituksella! Voi sitä fiilistä! Tuntuu et voin lentää 🤣
Mut hävettää...
Onko täällä sellaisia kilttejä ihmisiä
31
507
Vastaukset
- Teknodonna
Itse olen siitä kilteimmästä päästä kilttejä ihmisiä.
En koe nyanssia millään lailla ongelmalliseksi; se siis ei aiheuta ongelmia, vaan ratkoo niitä.
(Reps)
😁No niin ratkookin, mutta itselleni moni on sanonut "miksi et sä sano sille" esimerkiksi. Noh mä yleensä vain yritän ymmärtää. Ja myötäillä. Mut joskus tuntuu, että ois helpompi vain olla ilkeä ja myrkyttää ihmistä samalla lailla kuin se mua. Tänään onnistuin, kun täti jäi vain puhisemaan pihalle xD Ku hän ihan perusteettomasti ja ilkeyttään alkoi mua haukkumaan. Sillä oli riita miehensä kanssa, kuulin sen ja sen jälkeen täti vain riehui. Hengitänkin kuulemma väärtepäin ja mul on vääränvärinen auto ja liian suuri koira ja liian kiltit lapset ja ja ja xD
Aikuustenoikeesti kirjoitti:
Kiltit ihmiset eivät näytä kiltiltä, vaan tältä.
😁
https://youtu.be/AhLeetJZ3eUKaunis nainen :) hyvää musiikkia :)
ei väsytä kilttinä oleminen koska tulee luonnostani mutta muiden ymmärtämistä esim jatkuvan selittelyn jälkeen väsyttää. Ongelma on se että lapselle kun vääntää samasta asiasta rautalangasta mutta ei ymmärrä siltikään se on todella raskasta kun pitää osata kaiken maailman jipot.
Se tiedon etsintä väsyttää,mikä muu elämässä ei minua väsytä kuin tiedon puute ja ongelmien ratkaiseminen.
valtakunta kirjoitti:
Se tiedon etsintä väsyttää,mikä muu elämässä ei minua väsytä kuin tiedon puute ja ongelmien ratkaiseminen.
Siis ongelmien ratkaimattomuus,ei se ratkaisu kuin helpota
valtakunta kirjoitti:
Siis ongelmien ratkaimattomuus,ei se ratkaisu kuin helpota
Kaikilla ongelmilla on yleensä ratkaisu. Mutta tuo mainitsemasi rautalangasta vääntäminen on kuluttavaa, turhauttavaa ja hirveää. Kuin betooniseinään pään löisi xD joskus olen kokenut xD enää en selitä asioita kuin itselle xD
Mylmyri kirjoitti:
Kaikilla ongelmilla on yleensä ratkaisu. Mutta tuo mainitsemasi rautalangasta vääntäminen on kuluttavaa, turhauttavaa ja hirveää. Kuin betooniseinään pään löisi xD joskus olen kokenut xD enää en selitä asioita kuin itselle xD
mutta se on pakollista jos haluu, että ymmärretään ongelma ja hakea ratkasua . Ei ne ongelmat itsellään ratkea vaan tulevat sitten edessäpäin kun niillä on seuraukset.
- opettelekäyttäytymään
Siis minkä ikäinen sä olet? ja lapsiakin sulla 😳
Jossain kuulin, et jos ei ennne 65 ikävuotta aikuistu, ei enää tarvikaan.
Ja kai nyt haen sen, mistä jäin lapsuudessa paitsi; olin tosi kiltti tyttö, koskaan en keskaria näyttänyt kenellekään. Kerran elämässäni aikaisemmin tein sen. Mutta jospa tästä kehittyisi vielä kunnon keskarinnäyttäjäksi.- SiinäVaihtoehdot
Mylmyri kirjoitti:
Jossain kuulin, et jos ei ennne 65 ikävuotta aikuistu, ei enää tarvikaan.
Ja kai nyt haen sen, mistä jäin lapsuudessa paitsi; olin tosi kiltti tyttö, koskaan en keskaria näyttänyt kenellekään. Kerran elämässäni aikaisemmin tein sen. Mutta jospa tästä kehittyisi vielä kunnon keskarinnäyttäjäksi.Eli täydellinen muiden myötäily tai keskari??
Itse tykkään olla rakentavampi, jos jokin vituttaa, sanoo suoraan, jämptisti ja asiallisesti.
Toimii paremmin.
- Totuuss
Ei väsytä olla kiltti ja kunnollinen koska omalle luonteelle ei voi mitään. Tälläinen olen ja se on mun oma persoona josta naiset ei tykkää. Toki puolustan itseäni jos joku marokkolainen yrittää puukottaa mutta toivottavasti en kohtaa marokkolaisia.
Ei lapasena oleminen ole kiltteyttä vaan tyhmyyttä. Tollaselle naapurille voi ihan hyvin sanoa, että en kuuntele tuollaista, voi toivottaa asiallisen rauhallisesti hyvää päivän jatkoa ja sitten poistuu paikalta reagoimatta enää mihinkään, kuuntelematta enää sanaakaan ja sanomatta enää sanaakaan. Ei kannata vajota samanlaiseksi kuin se jota halveksii.
no niin. Uusi pohdinnan aihe itselleni - lapanen xD Siksi mie tykkään tästä palstasta just, kun täältä saa suoraa ja kaunistematonta mielipidettä. Ja aina vaan plussaa, kun se on asiallinen.
Ihan vakavasti ottaen hyvä pointti. Minä vain yleensä jotenkin yritän ajatella, et ihmisellä on nyt itsellään kurjaa siksi se minuun purkaa kiukkuunsa. Mut tänään meni yli ymmärrykseni ja ehkä ajattelin harvoja kertoa elämässäni: kaikilla on kurjaa, mullakin välillä; mutten hän minä mene kiukuttelemaan jokaiselle vastaantulijalle eikä edes läheisille.
Kävin pyytämässä anteeksi se keskari. Kyl hän sitten pahoitteli myös :)
Ei oikeestaan, kun en koe olevani kiltti enkä aina iin ymmärtäväinenkään. Enintään suht kärsivällinen, mutta kyllä mun kärsivällisyys joskus joidenkin kanssa loppuu. Ja sitten ärsyynnyn. Mutta sadattelen lähinnä sisäänpäin...ilme tosin voi kertoa, että nyt mua ottaa päähän. Ja lopetan kuuntelun, kun tarpeeks tympii..
Niin että puhu mun selälle, korvat ei enää jaksa kuunnella eikä silmät katsella..yleensä saan itseni hyvin hillittyä, just ajattelemalla että en vajoa samalle tasolle ton kanssa. :)
Pidän pääni...mut kyllä mä ittekseni voin ajatella vaikka mitä veetumaista jostain tyypistä. Tai nähdessäni tulee jo tunne, voi vvvv toi taas. Uff..- palstankilteimmälle
Kilttejä ihmisiä pidetään tyhminä ja tölleroinä, munattomina, jotka eivät osaa pitää puoliaan. Se ei pidä paikkaansa, terve kiltteys on viisautta ja vahvuutta.
Aidosti kiltti on rohkea, vahva, viisas ja riittpumaton toisten mielipiteistä. Kiltteys on yksi älykkyyden muoto, väittää viimeisin tutkimustulos ( Stefan Einholm).
Aidosti kiltti haluaa tehdä hyviä asioita itselleen ja toisille, mutta ei alistu hyväksikäytettäväksi. Hän ymmärtää, milloin joku yrittää hyötyä hänen kiltteydestään ja poistuu tilanteesta kohteliaasti. Todellinen kiltti osaa arv ostaa itseään ja olla kiltti myös itselleen. Kiltillä ei ole tarvetta manipuloida toisia, tarvetta olla aina oikeassa, tarvetta olla aina paras.
Kiltteys ilmenee ennen muuta tekoina, ei puheina ja ajatuksina. Viisaat väittävät, että kiltteys on tärkein yksittäinen tekijä siinä, kuinka ihminen menestyy elämässä. Kkiltteys todella kannattaa, koska olemalla kiltti toisia kohtaan voi vain voittaa.
On luonnonlaki että kiltteys palkitaan aina lopulta.
Valitettavasti kaikkien henkinen kehitys ei yllä terveen kiltteyden tasolle, jolloin liikkeellä on liian paljon "valekilttejä" - 324889
mylmyri lue tämä
http://esalehtinen.blogit.hameensanomat.fi/2013/05/20/liian-kiltti-ihmiseksi-uhka-itselleen-ja-tyoyhteisolle/
”Liian kiltti ihmiseksi” – uhka itselleen ja työyhteisölle?
KIRJOITTANUT ESA LEHTINEN · 20.5.2013 6.59 · 8 KOMMENTTIA
Työyhteisöissä pidetään yleisesti kilttejä ihmisiä mukavina ja helppoina ”tapauksina”. Sitä he ovatkin, sillä he ovat joustavia, avuliaita ja muiden tarpeita huomioivia työkavereita. Lisäksi he ovat epäitsekkäitä ja harvoin muiden mielipiteitä vastustavia ihmisiä. Kaiken kaikkiaan he ovat siis varsin ihanteellisia työyhteisön jäseniä.
Kaiken pitäisi olla siis kunnossa. Mutta onko näin? Kiltteys ei sinänsä ole mikään huono asia, mutta kaikki ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista. Kiltteyttä on olemassa kahdenlaista, myönteistä ja kielteistä. Näiden kahden kiltteystyypin erottaminen toisistaan on usein erittäin ongelmallista. Sitä ei pysty erottamaan ihmisten tekemisessä ja sen määrässä, vaan enemmänkin tekemisen vaikuttimissa. Oikealla tavalla kiltti ihminen tekee paljon sen takia, että hän jaksaa ja osaa tehdä sekä samalla myös iloitsee ja nauttii tekemisestään. Sen sijaan väärällä tavalla kiltti ihminen tekee paljon siksi, koska hän ei uskalla sanoa kenellekään, ettei halua tai jaksa. Suomessa kiltteydestä paljon puhuneen ja kirjoittaneen teologi ja kouluttaja Anna-Liisa Valtavaaran mukaan on hyvä tiedostaa tekemisen taustalla olevat motiivit. Yksinkertaistaen hänen mukaansa oikeanlainen motiivi tehdä paljon on se, että ihminen rakastaa toisia ihmisiä. Sen sijaan vääränlainen motiivi on se, että ihminen tekee paljon sen takia, jotta muut rakastaisivat häntä.
”Ylikiltti pelkää ristiriitoja ja erimielisyyksiä sekä koettaa välttää niitä melkein keinolla millä hyvänsä”
Miten kiltteys sitten tulee esille? Ylikiltillä ihmisellä on käytössään muutamia ”sloganeita”, joita hän toistelee usein, jos ei ääneen, niin ainakin mielessään. Näitä ovat mm. ”kyllä minä jaksan”, ”kyllä minä ehdin”, ”olen aivan samaa mieltä kanssasi”, ”ei haittaa” sekä usein kuultu ”kyllä minä voin sen tehdä”. Mutta on muistettava, että nämä sanat eivät useinkaan ylikiltiltä ihmiseltä tule suoraan sydämestä. Ei hän välttämättä koe jaksavansa tai ehtivänsä, eikä hän välttämättä ole samaa mieltä toisen ihmisen kanssa jne. Hän ehkä kokee olevansa rehellinen, hyväntahtoinen ja mukava, mutta tällöin hän usein valehtelee sekä itselleen että muille. Tätä ylikiltti ihminen ei pysty myöntämään itselleen. Hän pelkää ristiriitoja ja erimielisyyksiä sekä koettaa välttää niitä melkein keinolla millä hyvänsä. Lisäksi vaikka hän on huomaamaton ja uhrautuva, toivoo hän salaa, että muut huomaisivat hänen ahkeruutensa ja uhrauksensa. Hän suorastaan janoaa muiden kehuja. Ylikiltti osoittaa alemmuudentuntoaan vähättelemällä ja aliarvioimalla itseään muiden kuullen, mutta salaa mielessään hän voi olla erittäin ylpeä, jopa ylimielinen, itsestään ja työnteostaan. Sitä kuitenkaan hän ei voi sanoa ääneen.
”Kiusattuna ollessaan liian kiltti ei usein kykene pistämään vastaan”
Alaisena ja työkaverina ylikiltti ihminen yrittää miellyttää kaikkia. Hänellä on erittäin suuri sosiaalisen hyväksynnän tarve. ”Kuoliaaksi” sopeutuja on valmis tekemään lähes mitä tahansa, jotta hän tulisi hyväksytyksi. Ei-sanan käyttö ylikiltille työntekijälle on lähes mahdottomuus. Tässä kaikessa uhkana on se, että miellyttääkseen kaikkia, hänestä tulee ulkoa ohjautuva. Hänen tahtonsa on työpaikalla joko työkaverin tai esimiehen hallussa. Itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta hänellä on erittäin vähän. Hän voi pärjätä erittäinkin hyvin suorittavassa työssä, mutta luovuutta ja innovatiivisuutta vaativissa työtehtävissä ylikiltillä on usein suuria vaikeuksia. Lisäksi yrittämällä miellyttää kaikkia muita ihmisiä ja olemalla ”jees-jees” –tyyppi, liian kiltillä ihmisellä on suuri riski joutua työyhteisössään kiusatuksi. Kiusaajat huomaavat hänessä helpon ”saaliin”, johon pystyy iskemään kyntensä. Kiusattuna ollessaan liian kiltti ei usein kykene pistämään vastaan, vaan hän nielee kiukkunsa ja vihan tunteensa joko vaikenemalla, lamaantumalla tai yrittämällä kestää kiusaajan iskuja. Tämä tietenkin lisää kiusaajan vimmaa ja lopulta kiusattu pystytäänkin eristämään työyhteisöstään.
”Jotkut ylikiltit jopa pyrkivät esimiesasemaan vain peittääkseen epävarmuutensa ja huonon omanarvontunteensa”
Ylikilttejä ihmisiä on myös johtajien ja esimiesten joukossa. Itse asiassa jotkut ylikiltit jopa pyrkivät esimiesasemaan vain peittääkseen epävarmuutensa ja huonon omanarvontunteensa ja yrittäessään päteä muiden silmissä. Omasta mielestään heidän pitää näyttää kaikille muille, että he pystyvät siihen. Osa heistä jopa pääsee varsin pitkälle, sillä he ovat ahkeria opiskelijoita, suorittavat lukuisia tutkintoja ja kursseja sekä saavuttavat niissä hyviä arvosanoja. Kaikki siis näyttää hyvältä, mutta sitten käytännön esimiestehtävissä toimiminen voi osoittautua hankalaksi. Liian kiltti esimies pyrkii miellyttämään kaikkia muita ihmisiä, mutta päätöksenteossa tämä on usein vaikeaaHmmm... olipa hyvä kirjoitus. Kiitos! Vähän omat palikat loksahtelee paikoilleen päässäni, mikä mua riivaa kokonaisuudessaan xD.
Tuo on totta sekä työyhteisön, että muissa suhteissa. Itse koulutukseltani sijoitun esimiestehtäviin ja toimiessani työnantajana huomasin kuinka vaikeaa päätöksenteko on. Jos se liittyy ihmisiin. Sain kyllä nokilleni mukavasti ja myös opiksi. Pääasia, että ongelmaa ja ilmiöt tiedostaa, silloin niihin voi puuttua. Ja kuten Lineri sanoi, että muutos onnistuu vain harjoittelemalla. Ei kukaan opi uimaan kuivalla maalla, vaikka kuinka liikkeitä harjoittelisi.Mylmyri kirjoitti:
Hmmm... olipa hyvä kirjoitus. Kiitos! Vähän omat palikat loksahtelee paikoilleen päässäni, mikä mua riivaa kokonaisuudessaan xD.
Tuo on totta sekä työyhteisön, että muissa suhteissa. Itse koulutukseltani sijoitun esimiestehtäviin ja toimiessani työnantajana huomasin kuinka vaikeaa päätöksenteko on. Jos se liittyy ihmisiin. Sain kyllä nokilleni mukavasti ja myös opiksi. Pääasia, että ongelmaa ja ilmiöt tiedostaa, silloin niihin voi puuttua. Ja kuten Lineri sanoi, että muutos onnistuu vain harjoittelemalla. Ei kukaan opi uimaan kuivalla maalla, vaikka kuinka liikkeitä harjoittelisi.Pari hyvää kirjaa Anna-Liisa Valtavaaralta:
Oikein kiltit
Kiltteydestä kipeät
Löytyy kirjahyllystä... Olen aikoinani itsekin paininut samojen juttujen kanssa. Tällä hetkellä on aika hyvät fiilikset :)LinerT.2 kirjoitti:
Pari hyvää kirjaa Anna-Liisa Valtavaaralta:
Oikein kiltit
Kiltteydestä kipeät
Löytyy kirjahyllystä... Olen aikoinani itsekin paininut samojen juttujen kanssa. Tällä hetkellä on aika hyvät fiilikset :)Täytyy käydä kirjastossa! Jospa omatkin fiilikset tästä paranee :) Kaikella on siltikin tarkoituksensa :)
- Agno
Teologi. Uskoo mielikuvituskamuihin. Silloin kaikki muukin juttu on arveluttavaa. Viisaalta vaikuttavat sanat ovat ajatuspuuroa tai vaikutusyrityksiä. Älkää naiset oikeesti uskoko kaikkeen höpöhöpöön, horoskooppeihin ym. Ajatelkaa itse. Mikä on oikein, tuntuu hyvältä. Täytyy vain miettiä mikä on oikein. Oloa voi helpottaa monin tavoin ismeihin uskomatta. Esim. kävely luonnossa ei ole tehnyt kenellekään pahaa. Eikä muiden auttaminen, vaikka toivoisi tulevansa rakastetuksi.
- Saunapsyko
Luulin nuorena olevani mutta tajusin onneksi myöhemmin etten olekaan. Siis sellainen ns.kiltti..
Tällä palstalla on paljon varsinkin mielestään kilttejä miehiä mutta oikeita ilkeitä saatanoita ovat juttujensa perusteella. 😄 esim lutkitellaan kaikki, jotka eivät toimi kuten itse haluaisi tai ei vain kohtaa kemiat -> nämä muka kiltit ja kunnolliset ovat taitavia marttyyrejä ja osaavat antaa sen "kiltin" mielikuvan esittämällä itselleen sekä muille mutta todellinen luonto tulee esiin lipsahdellen .. Osalla purkautuu vain satunnaisiin ihmisiin ja muut säälittelee näitä todellisuudessa vinksahtaneita ihmishirviöitä.
Susi lampaiden vaatteissa-ilmiö. Usein tosiaan ei susi ymmärrä millainen oikeasti on.
Ne tosielämän "äititeresat" & "herrasmiesritarit" eivät tajua edes olevansa hyviä ja kilttejä, ymmärtäväisiä perusluonnoltaan.
Niitä usein jyrätäänkin kovalla kohtelulla. Silti eivät ihme kyllä kyynisty vaan jaksavat uskoa muihin.
Minä en usko ilman aihetta vaan lähtökohtana on puhdas epäluulo ja olen helvetin kyyninen tapaus, toki käytöstapoja pidän arvossa mutta mielessäni saatan haukkua takaisin jonkun jne.. Ei ne oikeasti kiltit ihmiset näin toimi.
Naisilla monesti se kiltteys esiintyy marttyyriasenteena ja päällisin puolin ns.kiltti ehtii saada puolelleen enemmistön ennen kuin alkaa ruhjoa kohdettaan palasiksi.. Esittäminen on taitolaji. Muiden katseilta piilossa voivat vahingoittaa silti valitsemiaan uhreja hyvinkin paljon eikä jää kiinnikään yleensä.
Yksi pistävä piirre on tämä "en osaa nyyh puolustaa lainkaan itseäni enkä sanoa ei, vastaan mitään pahiksille" jne vaikka oikeasti ovat hetki sitten nuijineet sanallisesti jonkun ulkopuolisen, täysin viattoman jonka olemus sattui ärsyttämään tätä pyhimystä. ;-)
Pelottavia tapauksia on liikaa tullut nähtyä ja voi huokaista ettei kuulu siihen ihmisryhmään. - Kiltti-ja-kunnollinen
Kiltit miehet ei saa naista se on varma se.
- eivätkilttejä
Paljastuvat jännämiehiksi.
- Buhahaha
...noin 80-90% palstan ätmeistä täyttänevät tämän kriteerin? Ainakin sen osuuden että se väsyttää. Sen ilkeyden sitten saavuttaa livetilanteissa ehkä käänteinen prosentti. Sama se on itsenikin kanssa... olen yrittänyt olla kiltti ja päätynyt lapaseksi, ja sen seurauksena nyt kun se malja alkaa vyöryä yli ja yritän puolustaa itseni, joudun syytetyksi siitä.
Tuttua juttua :( se on vain opeteltavaa olla puolustelematta itseään, vaan ajoissa poistua paikalta. Toiset osaa, toiset ei. Mutta aina voi oppia :)
- kilttimies30
Oon tosi kiltti. Tarjosin naiselle baari illan ja sain seksiä
Ei väsytä; raskaampaa olisi olla ilkeä. Siihen kun ei oikein lahjat riitä ja sitä joutuisi oikeasti opettelemaan. Sillä tavalla saatan olla ilkeä että jos joku alkaa tiuskia tai huutaa niin käännän tylysti selän ja sanon että palataan kun olet rauhottunut. Tämä oikeastaan siksi että asia ei yleensä etene mitenkään hedelmällisesti jos tunteet ovat liian pinnassa. En kuitenkaan ole niin hyvä ihminen etteikö pieni nautinnon vire kiiri lävitseni koska tiedän että toimeni ärsyttävät toista hieman lisää.
Sen olen myös opetellut että voi myös sanoa ei, mutta aina minulla pitää olla siihen hyvä perustelu.- flowersreally
”Onnistutteko olemaan ilkeitä?”
Ei ilkeily ole kiltille saavutus, vaan epäonnistuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod172031Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281674Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021147- 65919
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53875- 39814
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53785J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e30676Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273653Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33612