Pyöräilijän suuntamerkki

Laki määrää, että polkupyöräilijän tulee hyvissä ajoin näyttää suuntamerkki aikomuksestaan kääntyä. Useimmiten suuntamerkin näyttö tapahtuu kättä heiluttamalla.
Tiesiköhän lainlaatijat, että varsinkin oikean käden irrottaminen ohjaustangosta tekee kahvajarrullisen pyörän lähes jarruttomaksi, sillä varsinkin etupyörällä jarrutettaessa oikean käden ollessa irti ohjaustangosta, pyöräilijän on aika vaikea hallita ohjaustangon asentoa ja lopputulos voi olla vaikka mitä ja kyllä se takajarrullakin jarruttaminen vääntöä ohjaustankoon kohtuuttomasti aiheuttaa.
Mitenköhän tuo olisi vältettävissä. Riittäisiköhän pään kääntäminen suuntamerkiksi?
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta


Jaaha, sitä ollaan taas avohoitojaksolla. Ja kyseltävää on kertynyt.

Sovitaanko, ettet lähde pyörällä liikenteeseen, jos se on noin vaikeaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Huss Trolli
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joo, avohoitopotilaat asialla. Mikään laki ei käske ajamaan yhdellä kädellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Huss Trolli
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Asiallinen aloittaja lisäisi faktoja saadessaan tällaisia kommentteja. Perusteltu keskustelu on taitolaji. Vain trollausmielessä tehtyyn aloitukseen ei tietenkään tule kuin trollivastauksia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Aloituksessahan on kaikki tarvittavat faktat ja selvät kysymykset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
37mäni kirjoitti:
Aloituksessahan on kaikki tarvittavat faktat ja selvät kysymykset.
Uskoisit nyt sitten vaan, että ei kannata pyöräillä jos ei pysty tekemään sitä sääntöjen mukaan. Suurin osa tuolla liikkuvista pystyy, eikä tee siitä ongelmaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiinnittäisin huomiota tuohon jarruttamiseen. Osaakohan aloittaja jarruttaa pyörää tehokkaasti, jos oikean jarrukahvan käytön puute merkittävästi haittaa?

Oma pyörä pysähtyy vasemman kahvan jarrutuksella paremmin :) Suhde voisi olla vasemmalla 70% ja oikealla 30%. (Perinteisesti eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla kahvojen järjestys on päinvastainen, että en sitten tiedä kumminpäin ne on aloittajalla.)

Kenkää maahan jos ei muuten saa pyörää pysähtymään! :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ainakin minä olen kuullut monistakin nurin meno tapauksista, joissa syynä on ainakin osittain ollut etujarrun voimakas käyttö. Onneksi niissä tapauksissa tuli vain vähän naarmuja ja kuhmuja ja päätös varovaisuudesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos on pakko äkkiä jarruttaa ja vain toinen jarru käytettävissä, niin yleensä se onnistuu etujarrulla nopeammin. Äkkinäisissä tilanteissa voi tulla virhearvioita ja naarmuja! Ehkä joutuu valitseen pysähtyykö äkkiä naarmujen kanssa vai meneekö pidemmälle?

Maksimijarrutuksessa takapyörän voima maata vasten on lähellä nollaa. Sitä myöten sen pyörän aiheuttama hidastuvuus on olematon. Takapyörän tehtävä on pitää fillari suunnassa.

Parasta on tietysti jarruttaa sekä etu- että takapyörällä taitojen ja olosuhteiden mukaan. Ennakointi myös kannattaa risteyksissä, niin ehtii näyttämään suuntamerkin :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En ole huomannut juuri tuota jarruongelmaa, mutta alustan epätasaisuus aiheuttanut kyllä montakin kertaa yllättäviä ongelmia, kun vain yksi käsi ohjaustangolla. Täällä päin ainakin asfaltilla on kaikennäköistä pomppua, kuoppaa, uria ja urakorkeusvaihteluita. Ei kovin turvallista, kun huomio on liikenteessä, ei alustassa.
Ilmianna
Jaa
Kokeilkaapa joskus oikea käsi ilmassa jarruttamista.
Kokeilkaa samaa liukkaalla ja kaarteessa.
Kuvitelkaa mukaan yllätysmomentti, eli tilanne, jossa on oikea käsi suuntaa antamassa ja pitäisi äkkiä jarruttaa.
Minä ainakin yrittäisin saada molemmat kädet kiinni ohjaustankoon ennen voimakasta jarrutusta.
Kannattaa pistää kypärä päähän ennen koetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Näyttää yhä enemmän siltä, että sun ongelma ei ole pyörällä ajon osaamisessa, vaan liikennetilateiden ennakoinnissa.

Tilanteessa, jossa oikea käsi näyttää suuntamerkkiä ainakin minulla nopeus on muutenkin jo niin pieni, ettei yllätysmomenteille jää paljoa yllätettävää. Liikenteessä pitää olla varautunut kaikkiin mahdollisiin tuleviin tilanteisiin, ja joihinkin mahdottomiinkin. Sillä vältetään nuo mainitsemasi voimakkaat jarrutukset lähes sataprosenttisesti.

Katsele ympärille liikenteessä ja mieti, miten ne muut selviävät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oikeaoppinen suuntamerkki näytetään ajoissa. Sen jälkeen ehtii hyvin vielä jarruttamaan ja kääntämään. Turha sitä suuntaa risteyksen kohdalla kääntyessä on osoitella!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jep. Olkaluu meni poikki kun puista valunut mahla stadissa teki liukkaalla asfaltista kuin öljyttyä ja etujarrulla jartutin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pyöräilijän suuntamerkki

Laki määrää, että polkupyöräilijän tulee hyvissä ajoin näyttää suuntamerkki aikomuksestaan kääntyä. Useimmiten suuntamerkin näyttö tapahtuu kättä heiluttamalla.
Tiesiköhän lainlaatijat, että varsinkin oikean käden irrottaminen ohjaustangosta tekee kahvajarrullisen pyörän lähes jarruttomaksi, sillä varsinkin etupyörällä jarrutettaessa oikean käden ollessa irti ohjaustangosta, pyöräilijän on aika vaikea hallita ohjaustangon asentoa ja lopputulos voi olla vaikka mitä ja kyllä se takajarrullakin jarruttaminen vääntöä ohjaustankoon kohtuuttomasti aiheuttaa.
Mitenköhän tuo olisi vältettävissä. Riittäisiköhän pään kääntäminen suuntamerkiksi?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta