Sähkömagneetti ei hylji

Magneettiseppo

Sähkömagneetin napojenha pitäisi vaihtua virran suuntaa vaihtamalla, minulla on sähkömagneetteja parikin ja kokeilin miten ne tarraa rautaan, vaihoin johtojen paikkoja mutta se ei hylkinyt vaan tarras yhtä lailla, eikös sen pitäisi johdot toisin päin hylkiä/tarrata? Ja onko normaalia et kipinöi kauheesti kun liittää/irrottaa johdot?

1

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkea yksinkertaistus:

      Rauta tarttuu sähkömagneettiin siksi, että rauta magnetoituu virran ollessa päällä sen suuntaisesti että vastakkaiset magneettinavat ovat kosketuskohdissa kohdakkain. Kun käännät virran toisin päin niin rauta magnetoituu toiseen suuntaan. Hetken ajan virran käännön jälkeen se kokee hylkivää voimaa kun kenttien samanmerkkiset navat ovat vastakkain. Pian rauta suurimmaksi osaksi unohtaa vanhan kentän suunnan ja magnetoituu uudelleen tarttuen sähkömagneettiin. Vähän muistia sillä on, mitä kutsutaan nimellä hystereesis.

      Jos laitat sähkömagneetin lähelle vahvan kestomagneetin niin silloin virran suunnan vaihtaminen saattaa heittää sen kauemmas. Jos taas on niin vahva kestomagneetti että se magnetoi sähkömagneettisi raudan siihen itse tarttuen niin sitten tilanne on toinen. Silloin sähkövirran suunta vaikuttaa vain siihen, kuinka suuri voima tarvitaan kestomagneetin repimiseen sähkömagneetista irti.

      Rauta on magneettisesti pehmeää ja muuttaa mieltään sitä mukaa kun ympäristöstä tulee paineita. Kestomagneetin materiaali on magneettisesti kovaa eikä muuta mieltään ellei lämpötila nouse Curie - pisteeseen tai ulkopuolelta tule useiden teslojen suuruusluokkaa oleva magnetointipulssi.

      http://users.jyu.fi/~hejajama/opetus/lukio/aine_magneettikentassa.pdf

      Jos laittaisit magneettisi eteen vismuttia niin vismuttimöykky diamagneettisena pyrkii aina poispäin magneetistasi virran suunnasta riippumatta. Sama koskee pyrolyyttistä grafiittia (ei siis tavallista grafiittia), jona voi saada kellumaan magneetin päällä ilmassa. Vismutissa ilmiö on aika pieni ja näkyy helpoiten laittamalla aine roikkumaan pitkästä langasta magneetin viereen. Vismuttia käytetään hauleissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      135
      2242
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      1864
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      100
      1815
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1565
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      83
      1440
    6. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      97
      1201
    7. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      286
      1187
    8. 296
      1040
    9. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      879
    10. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      59
      846
    Aihe