APUA hydrauliset levyjarrut

gjhfhjf

Takajarru on pikkuhiljaa jotenkin tyhjentynyt ja pitäisi lisätä öljyä. Tuo kahva painuu pohjaan saakka. Mitä öljyä laitan ja miten? Ei ole varaa käyttää korjaamossa, ottavat kymmeniä euroja siitä. Shimanon jarrut näyttäisivät olevan. Siinä laitteessa missä jarrupalat ovat kiinni, on pieni säiliön oloinen kapistus jossa on korkki päällä. Sieltä lienee pikkuhiljaa valunut ainakin merkeistä päätellen. Laitetaanko samaa kautta paikalleenkin takaisin?

9

9123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpommankautta

      Pikkuhiljaa tyhjentyminen voi johtua myös jarrupalojen kulumisesta.
      Jos ei uudet palat korjaa ongelmaa niin suosittelen pyörän viemistä korjaamoon, jarrujen ilmaus ei maksa kuin pari kymppiä.

      • gjhfhjf

        Mutta en ymmärrä miten venttiilistä on vuotanut nestettä jos jarrupalat ovat kuluneet. Ja täälläpäin tuo operaatio on noin 40€, joten mielellään opettelisin sen myös itse, kun itsellä on parikin pyörää joissa tuo mineraaliöljy systeemi on.


    • helpothuoltaa

      Olisi kannattanut pysytellä vannejarruissa. Helpot huoltaa ja kevyet.

      • Vannejartu

        Joo. vaihdat vannekehän pari kertaa vuodessa. Saatanan vannejarrut.


      • Anonyymi

        Vitun älykäs vastaus.


    • Auvo--

      Ei ole ihan yksinkertaisimpia huoltotoimenpiteitä ja vaatii jarrujen ilmaussetin. Tämä on niitä juttuja, jotka itse olen suosiolla jättänyt ammattilaisille. Mutta esim. tuolla on ohjetta; https://www.youtube.com/watch?v=DsqlEYJeLQU

    • gjhfhjf

      Tein nyt suositellulla Citroen Motox-mineraaliöljyllä yrityksen ilmata. Jotain sain aikaan, kun jarru ottaa kiinni mutta vasta usean kahvanpainalluksen jälkeen. Missä siis on vielä tehty väärin? Tuo ei myöskään tunnu kovin jämäkältä mutta kahvaa veivaamalla saa jarruttamaan.

      Syötän siis yläkautta mineraaliöljyä ja pidän öljytilaa koko ajan täynnä. Samalla veivaan kahvasta, niin alakautta tulee ulos öljyä ja ilmakuplia. Nuita kupliakin tulee ulos ihan loputtomasti niin missä vaiheessa homma on hoidettu eli voi kiristää tuon ruuvin mikä siellä on ja kuuluuko jarrukahvaa painaa pohjassa vai eikö silloin kun kiristää ruuvin?

    • gjhfhjf

      No niin, elikkäs sain kaverilta aika tarkat ohjeet, että purista kahvaa kun avaat hieman venttiiliä ja laita venttiili kiinni ennen kuin lasket kahvan. Ja toista tätä niin monta kertaa kuin ilmaa ei enää tule ulos. Sain jarrun nyt suht toimivaan kuntoon, mutta se ei kuitenkaan tunnu samalta kuin ennen, vaan paljon ''pehmeämmältä'', huonolla tavalla siis. Jarru toimii ei siinä mitään, mutta ei siinä edelleenkään kaikki ihan kohdillaan ole. Toinen jarru on löysä mutta ottaa napakasti kiinni. Ja edelleen tässä jonka korjasin on sitä efektiä, että painellessa useita kertoja se ottaa vähän aikaisemmin jo kiinni ja palautuu alkutilanteeseen pienen hetken kuluttua, eli onko ilmaa edelleen jossain putken sisällä?

    • Lelujenhankintaan

      Ostat shimanon jarrunestettä ja ilmaussarjan sekä hoidat homman ohjeiden mukaan.
      Nuo jarrut saa ilmaa ihan omia aikojaankin normaalikäytöllä.

      Tuo viime mainittu autojen jarrujen ilmaamistapa ei toimi kunnolla (puristetaan kahvaa ja avataan ilmausventtiiliä). Vaan hommaan tarvitaan nestekuppi ja injektioruisku jolla puristetaan nestettä alhaalta päin ylös kuppiin ja sitä ennen vielä ilmojen herutusta ja koputtelua ruiskussa... eli ruisku pystyasentoon ja mäntäpuoli ylöspäin, koska ilmat kertyy sinne, sitten puristetaan jarrusylinteriin sitä ilmatonta jarrunestettä. Vaati yleensä vielä jarrukahvan kääntämisen tai pyörän noston siten, että se kuppi tulee ylimmäksi kahvan kannen ilmaus/täyttöruuviin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe