APUA! Pilttipurkit säilönnässä

Saara

Apua, tein juuri ison satsin appelsiinimarmeladia, ja purkitin pilttipurkkeihin, mutta niiden kannet ovat ihan outoja. Kannet menee vinoon eikä niissä ole kunnon jengoja. Tietääkö kukaan tuleeko tästä yhtään mitään? Auttaako kun hillo jäähtyy? Jos en saa purkkeja kiinni, niin täytyy jakaa marmelaatit kavereille, että saa syötyä nopeasti.

Tein kerran aiemmin hieman raparperihilloa, ja käytin silloinkin lastenruokapurkkeja. Erä oli pieni, joten en steriloinut purkkeja, eikä ollut isoja ongelmia. Nyt käytin kiehuvassa vedessä pari minuuttia sekä purkin ja kannen, vedessä oli vielä pari teelusikallista Atamonia.

5

4386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liian kuuma vesi on varmaan sulattanut kannen tiivisteen. Olen myös säilönyt pilttipurkkeihin hilloja sun muita, keittänyt hillon hillosokeriin ja pelkästään huuhdellut pestyt purkit Atamonilla. Hyvin on säilynyt. Tuskin siitä jenkojen puuttesta mitään ongelmaa säilyvyyden kannalta on, jos kansi suurinpiirtein menee paikalleen. Joku on muistaakseni laittanut tuorekelmun palan kannen ja purkin väliin "varmuuden vuoksi".

      • Saara

        Jeps, saattaa olla että käsittelin purkkeja liian kuumalla. Ei niitä saanut jäähtyneenäkään kiinni. Marmelaati oli onneksi niin hyvää että ei tehnyt tiukkaakaan syödä se nopeasti pois, nyt viimoinen purkki menossa.

        Ajattelin pelata jatkossa varman päälle ja hankin jo semmoiset kunnon säilöntäpurkit kumitiivisteellä ja sulkumekanismilla.


    • Liisi

      Eiohän pilttipurkeissa ole jenkoja vaan kansi painetaan kiinni niin että hiukan napsahtaa.

      • ....

        millasia pilttipurkkeja oot ostanut?kyllä noi ainakin kierretään auki ja kiinni..

        hyvä vinkki säilöjille:laittakaa säilöttävä aine pilttipurkkiin mahd kuumana ja kansi muutaman minuutin päästä kiinni..kun hillo tms jäähtyy kannesta napsahtaa kiinni se kannen kohouma.purkista tulee samanlainen kuin lastenruokaa ostettaessa.


    • Anonyymi

      Tein itse marmeladia viemisiksi joulunaikaan. Keitin purkit ja kannet ja ilmeisesti tämä oli virhe. Kannet ei mene kiinni. Testasin niin keittämätön kansi kyllä menee kiinni. Seuraavaksi testaan kaivamalla kannen muoviosat pois ja vaikka voipaperia väliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe