Uskovat eivät elä raamatun mukaan

DRHouse

Niin, nyt voisi vähän käsitellä sitä miten raamattu odottaa uskovan elävän. Seuraavat kohdat on poimittu sitten Jeesuksen saarnoista uudesta testamentista.

Jeesus olettaa uskovien noudattavan juutalaista lakia. Tämä käy selväksi seuraavasta lainauksesta:

"Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

Jeesus opettaa myös että on olemassa ajatusrikoksia:

"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. "

Toivotaan että uskovat hallitsevat ajatuksensa täydelleen. sama koskee muuten myös kielenkäyttöä:

"Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."

Tosin Jeesus itse kutsuu ihmisiä hölmöiksi... Toisaalta, uskovan tulee estää houkutukset aika drastisella tavalla. :

"Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin."

Epäilen suuresti että tämänkin palstan uskovilla on täydet luvut aistielimiä ja raajoja, vaikka Jeesus itse toisin opettaa. Lisäksi jokainen joka on jotain vannonut on rikkonut Jeesusta vastaan:

"Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta. "

Eli jos uskova joutuu mihin tahansa oikeustoimeen osallistumaan, ei hän saa vannoa minkään kautta.

Muuten, kuinkahan moni uskova on hylännyt perheensä, kuten Jeesus vaatii?

"Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä. 37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. 38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. "


Joten, kuinkahan moni palstan uskovista elää nöiden käskyjen mukaan? Ei yksikään? Sitähän minäkin...

38

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IsJesusInHell

      Noh! :/ Se on sitten toi Jeesuskin helvetissä sit! :/
      (lainaus alotuksesta:)
      "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."

      Ja sit:
      "Matteus 23:
      1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen...
      ...
      16 "Voi teitä, te sokeat oppaat! Te sanotte: 'Jos vannoo temppelin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos vannoo temppelin kullan kautta, vala on sitova.' 17 _Te_sokeat_typerykset_! Kumpi on tärkeämpi, kulta vai temppeli, joka sen kullan pyhittää"

      (ja enkunkielisessä raamatussa toi on sama "You fools" kuten tossa ylemmässä, joten ...? ;) Suomentaja on ny vaan vähän väärentäny tota? :/ )

      Mut eks toi sokeat typerykset suht synonyymi hulluille ole?
      Varsinki jos se on vaan suomenkielisessä Raamatussa suomennettu pieleen?
      Ois kiva nähä miten toi niissä vanhimmissa kreikkalaisissa on!

      • OliIhanOmaaSyytään

        Noh, Jeesushan tuomittiin ja tapettiin loppupeleissä. Sanoohan vanha sananlasku: Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa.


    • Jaohi
    • zombeja.ne

      Uskovaiset eivät elä muutenkaan. He saavat ruveta elämään vasta kuoltuaan, niin kuin se mukamas olisi mahdollista.

    • Kyllä me uskovaiset pyrimme elämään Raamatun mukaan, tosin meidän näkemys Raamatusta voi poiketa ei- uskovaisen näkemyksestä.

      "Jeesus olettaa uskovien noudattavan juutalaista lakia. Tämä käy selväksi seuraavasta lainauksesta:

      "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

      Jeesus tiesi ettei ihmisestä ole noudattamaan juutalaista lakia, sitä oli jo kokeiltu, ei toiminut. Jeesus tuli täyttämään lain. Ja uskomalla Jeesukseen uskovainen täyttää lain. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."(Room.10:4).

      "Jeesus opettaa myös että on olemassa ajatusrikoksia:

      Toivotaan että uskovat hallitsevat ajatuksensa täydelleen. sama koskee muuten myös kielenkäyttöä".

      Totta, eihän ihmisestä tule synnitöntä, kun hän tulee uskoon. "Lyhyet tilivälit", onkin hyvä ohje uskovaiselle.

      "Epäilen suuresti että tämänkin palstan uskovilla on täydet luvut aistielimiä ja raajoja, vaikka Jeesus itse toisin opettaa".

      Kyseinen kohta on kuvakieltä. Toisaalta se kertoo rajuudellaan synnin pahasta voimasta ja siitä että synti on syytä ottaa tosissaan.

      "Eli jos uskova joutuu mihin tahansa oikeustoimeen osallistumaan, ei hän saa vannoa minkään kautta"

      En usko että Jeesus tässä oikeustoimia tarkoittaa, vaan Hän puhuu siitä että on hyvä tarkoittaa sitä mitä sanoo eikä vannoskella kaiken keksimänsä kautta. Eli totuus ennen kaikkea.

      "Muuten, kuinkahan moni uskova on hylännyt perheensä, kuten Jeesus vaatii?"

      Ei Jeesus kehoita perhettään hylkäämään vaan asettamaan tärkeimmän ensimmäiselle sijalle. Jeesushan käskee nimenomaan rakastamaan lähimmäisiä ts. myös perhettään. Jeesus painottaa sitä että mikään ei saa tulla Jeesusta tärkemmäksi uskovaisen elämässä.

      • HouseMD

        "Kyllä me uskovaiset pyrimme elämään Raamatun mukaan, tosin meidän näkemys Raamatusta voi poiketa ei- uskovaisen näkemyksestä."

        Tulee joskus sellainen rusinat pullasta meininki mieleen...

        "Jeesus tiesi ettei ihmisestä ole noudattamaan juutalaista lakia, sitä oli jo kokeiltu, ei toiminut. Jeesus tuli täyttämään lain. Ja uskomalla Jeesukseen uskovainen täyttää lain. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."(Room.10:4)."

        Tulkintakysymys. Toisaalta voidaan sanoa että Jeesus nimenomaan oletti että juutalaista lakia noudatetaan. Toisaalta, viitaten edelliseen, jotkut uskovat kyllä poimivat sieltä juutalaisten laista itseään miellyttäviä kohtia, kuten esimerkiksi homouden kieltämisen. Pitää myös huomata että jopa suomessa mooseksen laki on ollut oikeuslähde.

        "Kyseinen kohta on kuvakieltä. Toisaalta se kertoo rajuudellaan synnin pahasta voimasta ja siitä että synti on syytä ottaa tosissaan."

        Tämäkin on tulkintakysymys ja osoittaa sen miten moraali on muuttunut rautakaudesta, jolloin itsesilpominen saatettiin nähdä ihan oikeanakin vaihtoehtona.

        "En usko että Jeesus tässä oikeustoimia tarkoittaa, vaan Hän puhuu siitä että on hyvä tarkoittaa sitä mitä sanoo eikä vannoskella kaiken keksimänsä kautta. Eli totuus ennen kaikkea."

        Silloin kun kielletään kaikki vannominen, niin kyllä se aika kategoriselta kuulostaa.

        "Ei Jeesus kehoita perhettään hylkäämään vaan asettamaan tärkeimmän ensimmäiselle sijalle. Jeesushan käskee nimenomaan rakastamaan lähimmäisiä ts. myös perhettään. Jeesus painottaa sitä että mikään ei saa tulla Jeesusta tärkemmäksi uskovaisen elämässä."

        Tämäkin on tulkintakysymys. Kristinuskon historiassa on moniakin eri järjestöjä jotka ovat eristäytyneet maailmasta. Esimerkiksi Kreikassa olevat Meteoran luostarit, jotka rakennettiin korkeiden kallioiden päälle.


      • HouseMD kirjoitti:

        "Kyllä me uskovaiset pyrimme elämään Raamatun mukaan, tosin meidän näkemys Raamatusta voi poiketa ei- uskovaisen näkemyksestä."

        Tulee joskus sellainen rusinat pullasta meininki mieleen...

        "Jeesus tiesi ettei ihmisestä ole noudattamaan juutalaista lakia, sitä oli jo kokeiltu, ei toiminut. Jeesus tuli täyttämään lain. Ja uskomalla Jeesukseen uskovainen täyttää lain. "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."(Room.10:4)."

        Tulkintakysymys. Toisaalta voidaan sanoa että Jeesus nimenomaan oletti että juutalaista lakia noudatetaan. Toisaalta, viitaten edelliseen, jotkut uskovat kyllä poimivat sieltä juutalaisten laista itseään miellyttäviä kohtia, kuten esimerkiksi homouden kieltämisen. Pitää myös huomata että jopa suomessa mooseksen laki on ollut oikeuslähde.

        "Kyseinen kohta on kuvakieltä. Toisaalta se kertoo rajuudellaan synnin pahasta voimasta ja siitä että synti on syytä ottaa tosissaan."

        Tämäkin on tulkintakysymys ja osoittaa sen miten moraali on muuttunut rautakaudesta, jolloin itsesilpominen saatettiin nähdä ihan oikeanakin vaihtoehtona.

        "En usko että Jeesus tässä oikeustoimia tarkoittaa, vaan Hän puhuu siitä että on hyvä tarkoittaa sitä mitä sanoo eikä vannoskella kaiken keksimänsä kautta. Eli totuus ennen kaikkea."

        Silloin kun kielletään kaikki vannominen, niin kyllä se aika kategoriselta kuulostaa.

        "Ei Jeesus kehoita perhettään hylkäämään vaan asettamaan tärkeimmän ensimmäiselle sijalle. Jeesushan käskee nimenomaan rakastamaan lähimmäisiä ts. myös perhettään. Jeesus painottaa sitä että mikään ei saa tulla Jeesusta tärkemmäksi uskovaisen elämässä."

        Tämäkin on tulkintakysymys. Kristinuskon historiassa on moniakin eri järjestöjä jotka ovat eristäytyneet maailmasta. Esimerkiksi Kreikassa olevat Meteoran luostarit, jotka rakennettiin korkeiden kallioiden päälle.

        "Tulee joskus sellainen rusinat pullasta meininki mieleen..."

        Itse pyrin siihen että huomion kokonaisuuden, koko Raamattu, muuten ei tunnu järkevältä ja loogiselta.

        "Tulkintakysymys. Toisaalta voidaan sanoa että Jeesus nimenomaan oletti että juutalaista lakia noudatetaan. Toisaalta, viitaten edelliseen, jotkut uskovat kyllä poimivat sieltä juutalaisten laista itseään miellyttäviä kohtia, kuten esimerkiksi homouden kieltämisen. Pitää myös huomata että jopa suomessa mooseksen laki on ollut oikeuslähde.

        Usein Jeesus totesi laista että: "teille on opetettu, mutta minä sanon teille..." eli Jeesus toi uuden näkökulman ja tulkinnan lain suhteen. Ja se oli nimenomaan usko Jeesukseen. Vt on toki myös kristityille Pyhä kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Usein tämän jo huomaa kun tarkkaa keille Jumala puhuu ja antaa käskyt ja säädökset.

        "Tämäkin on tulkintakysymys ja osoittaa sen miten moraali on muuttunut rautakaudesta, jolloin itsesilpominen saatettiin nähdä ihan oikeanakin vaihtoehtona."

        Itse pysyn kannassa, että Jeesus tarkoitti nimenomaan kuvakieltä. Yleensä ne silpomiset olivat osa jotain vierasta uskontoa ja kulttia, joista Jumala varoitti olla sekaantumasta ja noudattamatta niiden tapoja.

        "Silloin kun kielletään kaikki vannominen, niin kyllä se aika kategoriselta kuulostaa."

        Asiayhteys antaa viitteen siitä että Jeesus puhui arkipäiväisestä vannomisesta. Sanotaanhan meilläkin että "vannomatta paras". Yleensä sellainen vannoskelu on turhaa ja voi olla jopa asian pönkittämistä , "ei" tai "kyllä" riittää.

        "Tämäkin on tulkintakysymys. Kristinuskon historiassa on moniakin eri järjestöjä jotka ovat eristäytyneet maailmasta. Esimerkiksi Kreikassa olevat Meteoran luostarit, jotka rakennettiin korkeiden kallioiden päälle."

        Totta, Raamattu ei sinällään kehoita eristäytymään vaan viemään sanomaa "kylille ja aitovierille". Joillekin kyseinen elämän tapa voi toki soveltua ja olla otollinen hengellisen elämänkin kannalta.


      • HouseMD
        juhani1965 kirjoitti:

        "Tulee joskus sellainen rusinat pullasta meininki mieleen..."

        Itse pyrin siihen että huomion kokonaisuuden, koko Raamattu, muuten ei tunnu järkevältä ja loogiselta.

        "Tulkintakysymys. Toisaalta voidaan sanoa että Jeesus nimenomaan oletti että juutalaista lakia noudatetaan. Toisaalta, viitaten edelliseen, jotkut uskovat kyllä poimivat sieltä juutalaisten laista itseään miellyttäviä kohtia, kuten esimerkiksi homouden kieltämisen. Pitää myös huomata että jopa suomessa mooseksen laki on ollut oikeuslähde.

        Usein Jeesus totesi laista että: "teille on opetettu, mutta minä sanon teille..." eli Jeesus toi uuden näkökulman ja tulkinnan lain suhteen. Ja se oli nimenomaan usko Jeesukseen. Vt on toki myös kristityille Pyhä kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Usein tämän jo huomaa kun tarkkaa keille Jumala puhuu ja antaa käskyt ja säädökset.

        "Tämäkin on tulkintakysymys ja osoittaa sen miten moraali on muuttunut rautakaudesta, jolloin itsesilpominen saatettiin nähdä ihan oikeanakin vaihtoehtona."

        Itse pysyn kannassa, että Jeesus tarkoitti nimenomaan kuvakieltä. Yleensä ne silpomiset olivat osa jotain vierasta uskontoa ja kulttia, joista Jumala varoitti olla sekaantumasta ja noudattamatta niiden tapoja.

        "Silloin kun kielletään kaikki vannominen, niin kyllä se aika kategoriselta kuulostaa."

        Asiayhteys antaa viitteen siitä että Jeesus puhui arkipäiväisestä vannomisesta. Sanotaanhan meilläkin että "vannomatta paras". Yleensä sellainen vannoskelu on turhaa ja voi olla jopa asian pönkittämistä , "ei" tai "kyllä" riittää.

        "Tämäkin on tulkintakysymys. Kristinuskon historiassa on moniakin eri järjestöjä jotka ovat eristäytyneet maailmasta. Esimerkiksi Kreikassa olevat Meteoran luostarit, jotka rakennettiin korkeiden kallioiden päälle."

        Totta, Raamattu ei sinällään kehoita eristäytymään vaan viemään sanomaa "kylille ja aitovierille". Joillekin kyseinen elämän tapa voi toki soveltua ja olla otollinen hengellisen elämänkin kannalta.

        "Itse pyrin siihen että huomion kokonaisuuden, koko Raamattu, muuten ei tunnu järkevältä ja loogiselta."

        Johtuu luultavasti siitä että raamattu ei ole järkevä ja looginen vaan sisältää sisäisiä ristiriitoja.

        "Usein Jeesus totesi laista että: "teille on opetettu, mutta minä sanon teille..." eli Jeesus toi uuden näkökulman ja tulkinnan lain suhteen. Ja se oli nimenomaan usko Jeesukseen. Vt on toki myös kristityille Pyhä kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Usein tämän jo huomaa kun tarkkaa keille Jumala puhuu ja antaa käskyt ja säädökset."

        Niin, VTssähän jumala antaa lakinsa kaikille. Ja noinhan se jesse aloitti senkin että lakia tulee noudattaa pilkulleen.

        "Itse pysyn kannassa, että Jeesus tarkoitti nimenomaan kuvakieltä. Yleensä ne silpomiset olivat osa jotain vierasta uskontoa ja kulttia, joista Jumala varoitti olla sekaantumasta ja noudattamatta niiden tapoja."

        Raamatussahan mainitaan ympärileikkaus ja Paavali sanoo että naisen tulisi ajella päänsä mikäli ei halua pitää huntua kirkossa. Toisaalta, eräs mielenkiitnoinen kristitty suuntaus, circumcellionit, pyrki aktiivisesti marttyyriuteen, joten silpominen voi olla ihan käytönnönkin asia.

        "Asiayhteys antaa viitteen siitä että Jeesus puhui arkipäiväisestä vannomisesta. Sanotaanhan meilläkin että "vannomatta paras". Yleensä sellainen vannoskelu on turhaa ja voi olla jopa asian pönkittämistä , "ei" tai "kyllä" riittää."

        No, onhan oikeustoimistakin osa hyvin arkipäiväisiä. Esimerkiksi työsopimushan on oikeustoimi.

        "Totta, Raamattu ei sinällään kehoita eristäytymään vaan viemään sanomaa "kylille ja aitovierille". Joillekin kyseinen elämän tapa voi toki soveltua ja olla otollinen hengellisen elämänkin kannalta. "

        Sinälläänhän tämä on mielenkiintoista siksi että tällaista eritäytymistä maailmasta on hyvin monessa uskonnossa. Buddhalaisuus, Islamin suuntaukset ja Hindulaisuus ovat ainakin vielä nykyään toimivia esimerkkejä.


      • HouseMD kirjoitti:

        "Itse pyrin siihen että huomion kokonaisuuden, koko Raamattu, muuten ei tunnu järkevältä ja loogiselta."

        Johtuu luultavasti siitä että raamattu ei ole järkevä ja looginen vaan sisältää sisäisiä ristiriitoja.

        "Usein Jeesus totesi laista että: "teille on opetettu, mutta minä sanon teille..." eli Jeesus toi uuden näkökulman ja tulkinnan lain suhteen. Ja se oli nimenomaan usko Jeesukseen. Vt on toki myös kristityille Pyhä kirja, mutta sen sitovuus kristittyyn nähden on rajallinen. Usein tämän jo huomaa kun tarkkaa keille Jumala puhuu ja antaa käskyt ja säädökset."

        Niin, VTssähän jumala antaa lakinsa kaikille. Ja noinhan se jesse aloitti senkin että lakia tulee noudattaa pilkulleen.

        "Itse pysyn kannassa, että Jeesus tarkoitti nimenomaan kuvakieltä. Yleensä ne silpomiset olivat osa jotain vierasta uskontoa ja kulttia, joista Jumala varoitti olla sekaantumasta ja noudattamatta niiden tapoja."

        Raamatussahan mainitaan ympärileikkaus ja Paavali sanoo että naisen tulisi ajella päänsä mikäli ei halua pitää huntua kirkossa. Toisaalta, eräs mielenkiitnoinen kristitty suuntaus, circumcellionit, pyrki aktiivisesti marttyyriuteen, joten silpominen voi olla ihan käytönnönkin asia.

        "Asiayhteys antaa viitteen siitä että Jeesus puhui arkipäiväisestä vannomisesta. Sanotaanhan meilläkin että "vannomatta paras". Yleensä sellainen vannoskelu on turhaa ja voi olla jopa asian pönkittämistä , "ei" tai "kyllä" riittää."

        No, onhan oikeustoimistakin osa hyvin arkipäiväisiä. Esimerkiksi työsopimushan on oikeustoimi.

        "Totta, Raamattu ei sinällään kehoita eristäytymään vaan viemään sanomaa "kylille ja aitovierille". Joillekin kyseinen elämän tapa voi toki soveltua ja olla otollinen hengellisen elämänkin kannalta. "

        Sinälläänhän tämä on mielenkiintoista siksi että tällaista eritäytymistä maailmasta on hyvin monessa uskonnossa. Buddhalaisuus, Islamin suuntaukset ja Hindulaisuus ovat ainakin vielä nykyään toimivia esimerkkejä.

        "Johtuu luultavasti siitä että raamattu ei ole järkevä ja looginen vaan sisältää sisäisiä ristiriitoja"

        Yleisesti ottaen niihin ristiriitoihin löytyy hyvä ja käypänen selitys. Jotakin saattaa jäädä selittämättä tässä ajassa. Toisaalta eihän Jumalakaan voi selittää täysin, osa jää mysteeriksi.

        "Niin, VTssähän jumala antaa lakinsa kaikille. Ja noinhan se jesse aloitti senkin että lakia tulee noudattaa pilkulleen."

        Laki annettiin Israelin kansalle. Jeesus on ainut, joka on kyennyt noudattamaan koko lain. Jeesus tuli täyttämään lain, Hän oli lain päämäärä. Ja kun kristitty uskoo ja turvaa Jeesukseen hän täyttää lain.

        "Raamatussahan mainitaan ympärileikkaus ja Paavali sanoo että naisen tulisi ajella päänsä mikäli ei halua pitää huntua kirkossa. Toisaalta, eräs mielenkiitnoinen kristitty suuntaus, circumcellionit, pyrki aktiivisesti marttyyriuteen, joten silpominen voi olla ihan käytönnönkin asia."

        Ympärileikkaus oli liiton merkki juutalaisten ja Jumalan välillä. Uudessa liitossa sen korvasi kaste. Totta, että jo alkuseurakunnassa oli näitä marttyyriyteen pyrkiviä, mutta Raamatun mukaista se ei ollut.

        "No, onhan oikeustoimistakin osa hyvin arkipäiväisiä. Esimerkiksi työsopimushan on oikeustoimi."

        Sinällään kyllä, mutta ei ihmiset tavallisesti ole ihan joka päivä tekemisissä oikeuslaitoksen kanssa.

        "Sinälläänhän tämä on mielenkiintoista siksi että tällaista eritäytymistä maailmasta on hyvin monessa uskonnossa. Buddhalaisuus, Islamin suuntaukset ja Hindulaisuus ovat ainakin vielä nykyään toimivia esimerkkejä."

        Ehkäpä se on luonne kysymys, osa ihmisistä kaipaa hiljaisuuttaa ja rauhaa.


      • HouseMD
        juhani1965 kirjoitti:

        "Johtuu luultavasti siitä että raamattu ei ole järkevä ja looginen vaan sisältää sisäisiä ristiriitoja"

        Yleisesti ottaen niihin ristiriitoihin löytyy hyvä ja käypänen selitys. Jotakin saattaa jäädä selittämättä tässä ajassa. Toisaalta eihän Jumalakaan voi selittää täysin, osa jää mysteeriksi.

        "Niin, VTssähän jumala antaa lakinsa kaikille. Ja noinhan se jesse aloitti senkin että lakia tulee noudattaa pilkulleen."

        Laki annettiin Israelin kansalle. Jeesus on ainut, joka on kyennyt noudattamaan koko lain. Jeesus tuli täyttämään lain, Hän oli lain päämäärä. Ja kun kristitty uskoo ja turvaa Jeesukseen hän täyttää lain.

        "Raamatussahan mainitaan ympärileikkaus ja Paavali sanoo että naisen tulisi ajella päänsä mikäli ei halua pitää huntua kirkossa. Toisaalta, eräs mielenkiitnoinen kristitty suuntaus, circumcellionit, pyrki aktiivisesti marttyyriuteen, joten silpominen voi olla ihan käytönnönkin asia."

        Ympärileikkaus oli liiton merkki juutalaisten ja Jumalan välillä. Uudessa liitossa sen korvasi kaste. Totta, että jo alkuseurakunnassa oli näitä marttyyriyteen pyrkiviä, mutta Raamatun mukaista se ei ollut.

        "No, onhan oikeustoimistakin osa hyvin arkipäiväisiä. Esimerkiksi työsopimushan on oikeustoimi."

        Sinällään kyllä, mutta ei ihmiset tavallisesti ole ihan joka päivä tekemisissä oikeuslaitoksen kanssa.

        "Sinälläänhän tämä on mielenkiintoista siksi että tällaista eritäytymistä maailmasta on hyvin monessa uskonnossa. Buddhalaisuus, Islamin suuntaukset ja Hindulaisuus ovat ainakin vielä nykyään toimivia esimerkkejä."

        Ehkäpä se on luonne kysymys, osa ihmisistä kaipaa hiljaisuuttaa ja rauhaa.

        "Yleisesti ottaen niihin ristiriitoihin löytyy hyvä ja käypänen selitys. Jotakin saattaa jäädä selittämättä tässä ajassa. Toisaalta eihän Jumalakaan voi selittää täysin, osa jää mysteeriksi."

        Niin, ei vaan ole koskaan kohdalle sellainen selitys sattunut. Esimerkiksi luomiskertomuksessa on kahdenlaista ristiriitaista tietoa.

        Ensimmäisessä kertomuksessa luomisjärjestys on seuraava:

        1) Eläimet
        2) Molemmat ihmiset

        Toisessa luomisjärjestys on:

        1) Ihminen
        2) Eläimet
        3) Toinen ihminen

        Jotenkin ristiriitaista ja vasta 2 sivua kulunut...

        "Laki annettiin Israelin kansalle. Jeesus on ainut, joka on kyennyt noudattamaan koko lain. Jeesus tuli täyttämään lain, Hän oli lain päämäärä. Ja kun kristitty uskoo ja turvaa Jeesukseen hän täyttää lain."

        Niin, tai sitten voimme ottaa raamatun kirjaimellisesti vailla tulkintaa ja sanoa että jesse vaati kristrittyjä noudattamaan mooseksen lakia.

        "Ympärileikkaus oli liiton merkki juutalaisten ja Jumalan välillä. Uudessa liitossa sen korvasi kaste. Totta, että jo alkuseurakunnassa oli näitä marttyyriyteen pyrkiviä, mutta Raamatun mukaista se ei ollut."

        Riippuu kait vähän raamatun tulkinnasta...

        "Sinällään kyllä, mutta ei ihmiset tavallisesti ole ihan joka päivä tekemisissä oikeuslaitoksen kanssa."

        Oikeustoimi ja oikeuslaitos ovat eri asioita. Esimerkiksi talon tai auton myyminen on oikeustoimi.


      • HouseMD kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen niihin ristiriitoihin löytyy hyvä ja käypänen selitys. Jotakin saattaa jäädä selittämättä tässä ajassa. Toisaalta eihän Jumalakaan voi selittää täysin, osa jää mysteeriksi."

        Niin, ei vaan ole koskaan kohdalle sellainen selitys sattunut. Esimerkiksi luomiskertomuksessa on kahdenlaista ristiriitaista tietoa.

        Ensimmäisessä kertomuksessa luomisjärjestys on seuraava:

        1) Eläimet
        2) Molemmat ihmiset

        Toisessa luomisjärjestys on:

        1) Ihminen
        2) Eläimet
        3) Toinen ihminen

        Jotenkin ristiriitaista ja vasta 2 sivua kulunut...

        "Laki annettiin Israelin kansalle. Jeesus on ainut, joka on kyennyt noudattamaan koko lain. Jeesus tuli täyttämään lain, Hän oli lain päämäärä. Ja kun kristitty uskoo ja turvaa Jeesukseen hän täyttää lain."

        Niin, tai sitten voimme ottaa raamatun kirjaimellisesti vailla tulkintaa ja sanoa että jesse vaati kristrittyjä noudattamaan mooseksen lakia.

        "Ympärileikkaus oli liiton merkki juutalaisten ja Jumalan välillä. Uudessa liitossa sen korvasi kaste. Totta, että jo alkuseurakunnassa oli näitä marttyyriyteen pyrkiviä, mutta Raamatun mukaista se ei ollut."

        Riippuu kait vähän raamatun tulkinnasta...

        "Sinällään kyllä, mutta ei ihmiset tavallisesti ole ihan joka päivä tekemisissä oikeuslaitoksen kanssa."

        Oikeustoimi ja oikeuslaitos ovat eri asioita. Esimerkiksi talon tai auton myyminen on oikeustoimi.

        "Niin, tai sitten voimme ottaa raamatun kirjaimellisesti vailla tulkintaa ja sanoa että jesse vaati kristrittyjä noudattamaan mooseksen lakia."

        Jeesus ei missään kohden vaadi kristittyjä noudattamaan Mooseksen lakia. Jeesus tiesi, ettei ihmisestä ole pitämään ja noudattamaan koko Mooseksen lakia. Laki paljastaa ihmisen synnin ja synti ajaa ihmisen hakemaan apua Jeesukselta.

        "Riippuu kait vähän raamatun tulkinnasta..."

        Tulkitahan voi monin eritavoin. Mutta tulkinnan on tehtävä oikeutta tulkittavalle asialle. Jeesus ei kehottanut marttyyriyteen vaan Hän kehotti levittämään evankeliumin sanomaa ympäri maailman.


      • HouseMD
        juhani1965 kirjoitti:

        "Niin, tai sitten voimme ottaa raamatun kirjaimellisesti vailla tulkintaa ja sanoa että jesse vaati kristrittyjä noudattamaan mooseksen lakia."

        Jeesus ei missään kohden vaadi kristittyjä noudattamaan Mooseksen lakia. Jeesus tiesi, ettei ihmisestä ole pitämään ja noudattamaan koko Mooseksen lakia. Laki paljastaa ihmisen synnin ja synti ajaa ihmisen hakemaan apua Jeesukselta.

        "Riippuu kait vähän raamatun tulkinnasta..."

        Tulkitahan voi monin eritavoin. Mutta tulkinnan on tehtävä oikeutta tulkittavalle asialle. Jeesus ei kehottanut marttyyriyteen vaan Hän kehotti levittämään evankeliumin sanomaa ympäri maailman.

        "Jeesus ei missään kohden vaadi kristittyjä noudattamaan Mooseksen lakia. Jeesus tiesi, ettei ihmisestä ole pitämään ja noudattamaan koko Mooseksen lakia. Laki paljastaa ihmisen synnin ja synti ajaa ihmisen hakemaan apua Jeesukselta."

        Kuitenkin sanoo että :

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

        "Tulkitahan voi monin eritavoin. Mutta tulkinnan on tehtävä oikeutta tulkittavalle asialle. Jeesus ei kehottanut marttyyriyteen vaan Hän kehotti levittämään evankeliumin sanomaa ympäri maailman."

        Sekin riippuu tulkinnasta.


      • HouseMD kirjoitti:

        "Jeesus ei missään kohden vaadi kristittyjä noudattamaan Mooseksen lakia. Jeesus tiesi, ettei ihmisestä ole pitämään ja noudattamaan koko Mooseksen lakia. Laki paljastaa ihmisen synnin ja synti ajaa ihmisen hakemaan apua Jeesukselta."

        Kuitenkin sanoo että :

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

        "Tulkitahan voi monin eritavoin. Mutta tulkinnan on tehtävä oikeutta tulkittavalle asialle. Jeesus ei kehottanut marttyyriyteen vaan Hän kehotti levittämään evankeliumin sanomaa ympäri maailman."

        Sekin riippuu tulkinnasta.

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

        Näinpä juuri, Jeesus asettaa riman korkealle sille joka haluaa lakia noudattamalla pelastua. Jatkoa seuraa: Jaak.2:10:" Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin". Ja Gal.3:10-11:" Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." Ja näin ollen:
        11 On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää".
        Ainut joka noudatti ja piti koko lain oli Jeesus itse. Siten Häntä voikin kutsua taivasten valtakunnassa suureksi.
        Jumalan tahdon noudattaminen on puolestaan sitä että laki asiassa turvaa Jeesukseen ja Hänen lain täyttämiseen. Näin usko vanhurskauttaa ihmisen.

        "Sekin riippuu tulkinnasta."

        Kaikkihan riippuu tulkinnasta, siksi onkin hyvä pyrkiä tulkinnassa oikeudenmukaisuuteen tekstiä kohtaan.


      • LeijonanKitaan
        juhani1965 kirjoitti:

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

        Näinpä juuri, Jeesus asettaa riman korkealle sille joka haluaa lakia noudattamalla pelastua. Jatkoa seuraa: Jaak.2:10:" Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin". Ja Gal.3:10-11:" Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." Ja näin ollen:
        11 On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää".
        Ainut joka noudatti ja piti koko lain oli Jeesus itse. Siten Häntä voikin kutsua taivasten valtakunnassa suureksi.
        Jumalan tahdon noudattaminen on puolestaan sitä että laki asiassa turvaa Jeesukseen ja Hänen lain täyttämiseen. Näin usko vanhurskauttaa ihmisen.

        "Sekin riippuu tulkinnasta."

        Kaikkihan riippuu tulkinnasta, siksi onkin hyvä pyrkiä tulkinnassa oikeudenmukaisuuteen tekstiä kohtaan.

        Eli kaikki ensimmäiset kristityt ennen 313 jkr. joutu helvettiin, koska sitä ennen kristinusko oli Roomassa lailla kielletty?


      • HouseMD
        juhani1965 kirjoitti:

        "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

        Näinpä juuri, Jeesus asettaa riman korkealle sille joka haluaa lakia noudattamalla pelastua. Jatkoa seuraa: Jaak.2:10:" Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin". Ja Gal.3:10-11:" Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." Ja näin ollen:
        11 On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää".
        Ainut joka noudatti ja piti koko lain oli Jeesus itse. Siten Häntä voikin kutsua taivasten valtakunnassa suureksi.
        Jumalan tahdon noudattaminen on puolestaan sitä että laki asiassa turvaa Jeesukseen ja Hänen lain täyttämiseen. Näin usko vanhurskauttaa ihmisen.

        "Sekin riippuu tulkinnasta."

        Kaikkihan riippuu tulkinnasta, siksi onkin hyvä pyrkiä tulkinnassa oikeudenmukaisuuteen tekstiä kohtaan.

        "Ainut joka noudatti ja piti koko lain oli Jeesus itse. "

        Teknisesti ei ollut, koska Jeesus itse sanoo että jos jotain tekee vihassa, on se lain rikkomista ja jessehän vihoissaan ajoi laillista tointaan hoitavat ruoskan avulla temppelin pihalta...

        "Kaikkihan riippuu tulkinnasta, siksi onkin hyvä pyrkiä tulkinnassa oikeudenmukaisuuteen tekstiä kohtaan"

        Niin, ja sitten kun otetaan huomioon se miten eri kristilliset ryhmät määrittelevät sen oikean tulkinnan...


      • LeijonanKitaan kirjoitti:

        Eli kaikki ensimmäiset kristityt ennen 313 jkr. joutu helvettiin, koska sitä ennen kristinusko oli Roomassa lailla kielletty?

        Vaikka kristinusko oli laissa kielletty, silti pystyi pelastumaan uskomalla Jeesukseen. Moni kristitty saikin maksaa hengellään uskostaan.


      • HouseMD kirjoitti:

        "Ainut joka noudatti ja piti koko lain oli Jeesus itse. "

        Teknisesti ei ollut, koska Jeesus itse sanoo että jos jotain tekee vihassa, on se lain rikkomista ja jessehän vihoissaan ajoi laillista tointaan hoitavat ruoskan avulla temppelin pihalta...

        "Kaikkihan riippuu tulkinnasta, siksi onkin hyvä pyrkiä tulkinnassa oikeudenmukaisuuteen tekstiä kohtaan"

        Niin, ja sitten kun otetaan huomioon se miten eri kristilliset ryhmät määrittelevät sen oikean tulkinnan...

        "Teknisesti ei ollut, koska Jeesus itse sanoo että jos jotain tekee vihassa, on se lain rikkomista ja jessehän vihoissaan ajoi laillista tointaan hoitavat ruoskan avulla temppelin pihalta..."

        Jeesus ei niinkään kieltänyt vihastumasta, vaan kantamasta/pitämästä vihaa. Vihastua voi, saa ja pitää vääryyksistä. Mutta vihaaminen koko ajan ei ole hyväksi ihmisille itsellekään.

        "Niin, ja sitten kun otetaan huomioon se miten eri kristilliset ryhmät määrittelevät sen oikean tulkinnan... "

        En minä näe että se oikeudenmukainen tulkinta tekstiä kohtaan muuttuu miksikään Raamattua lukiessa. Raamattu on myös ihmisten kirjoittamaa tekstiä toisille ihmisille.


      • HouseMD
        juhani1965 kirjoitti:

        "Teknisesti ei ollut, koska Jeesus itse sanoo että jos jotain tekee vihassa, on se lain rikkomista ja jessehän vihoissaan ajoi laillista tointaan hoitavat ruoskan avulla temppelin pihalta..."

        Jeesus ei niinkään kieltänyt vihastumasta, vaan kantamasta/pitämästä vihaa. Vihastua voi, saa ja pitää vääryyksistä. Mutta vihaaminen koko ajan ei ole hyväksi ihmisille itsellekään.

        "Niin, ja sitten kun otetaan huomioon se miten eri kristilliset ryhmät määrittelevät sen oikean tulkinnan... "

        En minä näe että se oikeudenmukainen tulkinta tekstiä kohtaan muuttuu miksikään Raamattua lukiessa. Raamattu on myös ihmisten kirjoittamaa tekstiä toisille ihmisille.

        "Jeesus ei niinkään kieltänyt vihastumasta, vaan kantamasta/pitämästä vihaa. Vihastua voi, saa ja pitää vääryyksistä. Mutta vihaaminen koko ajan ei ole hyväksi ihmisille itsellekään."

        Tuota, kyllä se taisi juuriki tuollaisen vihan kieltää ja katoliset julistivat sen ihan kuolemansynniksi...

        "En minä näe että se oikeudenmukainen tulkinta tekstiä kohtaan muuttuu miksikään Raamattua lukiessa. Raamattu on myös ihmisten kirjoittamaa tekstiä toisille ihmisille. "

        Se mikä nähdään oikeudenmukaisena tulkintana vaihtelee kyllä lahkosta toiseen. Ja paljon...


      • HouseMD kirjoitti:

        "Jeesus ei niinkään kieltänyt vihastumasta, vaan kantamasta/pitämästä vihaa. Vihastua voi, saa ja pitää vääryyksistä. Mutta vihaaminen koko ajan ei ole hyväksi ihmisille itsellekään."

        Tuota, kyllä se taisi juuriki tuollaisen vihan kieltää ja katoliset julistivat sen ihan kuolemansynniksi...

        "En minä näe että se oikeudenmukainen tulkinta tekstiä kohtaan muuttuu miksikään Raamattua lukiessa. Raamattu on myös ihmisten kirjoittamaa tekstiä toisille ihmisille. "

        Se mikä nähdään oikeudenmukaisena tulkintana vaihtelee kyllä lahkosta toiseen. Ja paljon...

        "Tuota, kyllä se taisi juuriki tuollaisen vihan kieltää ja katoliset julistivat sen ihan kuolemansynniksi"

        Vihahan on yksi ihmisen tunne käsitellä asioita. Viha voi olla rakentavaakin. Uskon että juuri sellaiseen vihaan Jeesuskin kehoittaa. Ef.4:26:""Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli".

        "Se mikä nähdään oikeudenmukaisena tulkintana vaihtelee kyllä lahkosta toiseen. Ja paljon"

        Kyllä ihminen kykenee arvioimaan milloin tulkinta tekee oikeutta itse tekstille. Jos näin ei ole on tulkinta hylättävä, tämähän pätee kaikkeen ei pelkästään Raamatun arvioimiseen ja lukemiseen.


    • Jessenhuonomatikkapää

      "Epäilen suuresti että tämänkin palstan uskovilla on täydet luvut aistielimiä ja raajoja"

      Sormia niillä välillä menee kun yrittävät laskea murtolukuja kymmensormijärjestelmässään

    • "Rusinat pullasta"- kristillisyys on ainut mahdollinen tapa harjoittaa kristillisyyttä. Jos noudattaa kaikkia Raamatun käskyjä ja määräyksiä on edessä linnareissu. Sen tähden jokaisella kristityllä on oma käsityksensä jumalolentonsa tahdoista.
      Kaikki jumalolennothan ovat olemassa. Toistaiseksi niitä ja niiden tekoja ei ole havaittu kuin niihin uskovien mielissä. Siksi niitä kutsutaankin yleisesti mielikuvitusolennoiksi.

    • 1234567---

      On paljon niitä, jotka hylkäävät Jumalan antaman sapatin, ja niin he julistavatkin, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

      • MinimiUskovaisuus

        Herääkin kymysys, koska mailmanhistorian aikana uskovaiset - varsinkin protestanttiset kristinuskovaiset - on luopunu tai irtisanoutunu jo niin monilta osin raamatun opeista, et: Mikähän mahtais olla sit se minimimäärä raamatun oppeja jolloin vielä voidaan kutsua uskovaista uskovaiseksi? Jos kehitys jatkuu samanmoisena. Riittääkö enää pelkkä uskontunnustus, vaikka ei olisi Raamattuun edes tutustunut?


    • KAURISTA

      Usko on maallistunu naiset on jopa piispoja homot vihitäänavioliittoon asivan järjen vastaista lopun ajan merkkiä eivät osaa hävetä

      • 1234567---

        Naispappeus on Raamatun vastaista, samoin kuin homo ja lesboliitot.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Naispappeus on Raamatun vastaista, samoin kuin homo ja lesboliitot.

        Suomessa ei tunneta tuollaisia kuin "homo ja lesboliitot" (oikeinkirjoitettuna homo- ja lesboliitot) ja Suomen laki hyväksyy samaa sukupuolta olevien avioliitot. Joten elätkö Suomen lakien mukaan, olettaen että olet suomalainen, vai Raamatun mukaan? Jos et hyväksy maamme lakeja, niin voisitko sitten painua vittuun, olet vaaraksi kaikille.


    • Ateisti1982EiKirj

      "Se joka tekee työtä pyhäisin, surmattakoon!". Ei ole näkynyt yhtäkään uskovaista surmaamassa pyhäisin työtä tekeviä, vaikka sellainen kohta lukee raamatussa ja varsin moni tekee nykyään työtä pyhäisin. Siihen uskovaisen höpötelmä ja puolustus: "Jeesus uudisti mooseksen lait", mutta sitten kumminkin kaivellaan ja tulkitaan vanhasta testamentista kohtia homoseksuaaleista, joita siellä raamatussa ei suoraan edes lue ja ihan kuin niillä olisi jokin painoarvo olemassa siihen ettei tasa-arvoisia avioliittojakaan tulisi olla.

      Insestiä kyllä saa uskova harjoittaa (sitä ei uskovat synniksi luettele), mutta jos joku sattuu rakastamaan jotakin samaa sukupuolta olevaa niin se on muka kiellettyä. Rakkaus kun on muutakin kuin yhdyntä.
      Vain insesti on uskovaiselle sitä oikeaa "lähimmäisen rakkautta", kun sitä harjoitetaan. Ei silloin mikään prostituutiokaan pitäisi olla kiellettyä. Onhan se uskovaiselle hyvin normaalia että isä panee 13-vuotiasta tytärtään kuin että joku mies panisi maksua vastaan 13-vuotiasta prostituuttia. Insestin uskova saa tietysti jumalalta anteeksi. Ristiriitaista sekin että samat uskovat sanelevat että avioliitossa saa vasta panna. Ilmeisesti avioliitossa uskovaisella on aivan sama, onko kysymyksessä tytär vaiko tyttären äiti (=vaimo) kunhan on vain avioliitossa.

      • 1234567---

        Ilmestyskirjan mukaan murhaajat eivät peri taivasten valtakuntaa.

        Ilm.22:15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja MURHAAJAT ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Jätetään tuomiot Jumalan tehtäviksi.


      • RAMBA

        Raamatun lepopäivä oli yksi suurimmista tekijöistä miksi kristinuskosta tuli niin suosittu laajojen kansankerrosten parissa. Saivartelija joka ei edes yritä ymmärtää tekstiä sen omaa aikaa vasten on tuomittu omituisiin tulkintoihin. Mooseksen laki koulutti juutalaisen kansan joten siinä oletettavasti olevien järjettömyyksien olisi pitänyt tukahduttaa kansan kehitystä. Niin ei kuitenkaan tapahtunut vaan juutalaiset kehittyivät selvästi muiden kansojen edelle kaikilla inhimillisen kehityksen osa-alueilla ja kristityn alkuseurakunnan juutalaiset toivat sanoman Jeesuksesta sadoille miljoonille ihmisille. Hyvä saavutus "täysin järjettömältä" lailta.

        Ymmärtääkseen mooseksen lakia täytyy ymmärtää ne haasteet joihin se oli vastaus, ja ne päämäärät joihin sillä pyrittiin. Tulokset puhuvat puolestaan.


      • GoToHell
        1234567--- kirjoitti:

        Ilmestyskirjan mukaan murhaajat eivät peri taivasten valtakuntaa.

        Ilm.22:15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja MURHAAJAT ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Jätetään tuomiot Jumalan tehtäviksi.

        Eli suurin osa tänne ateistien palstalle kirjottelevista uskovaisista joutuukin sit ilmiselvästi helvettiin, koska ihan selkeesti on nähtävissä miten paljon he rakastaa valheita!

        Tämä selvä!


    • säälin.sua.kin

      # Muuten, kuinkahan moni uskova on hylännyt perheensä, kuten Jeesus vaatii?

      "Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä. 37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. 38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle. "

      Joten, kuinkahan moni palstan uskovista elää nöiden käskyjen mukaan? Ei yksikään? Sitähän minäkin... #

      - ei käsketä hylkäämään perhettä.

      Jos asiat menee Jeesusken edelle, olivatpahan ne mitä tahansa, sellaista Jeesus ei voi käyttää Jumalan valtakunnan hyödyksi.

      Ja kun et tuotakaan ymmärrä, et ymmärrä näköjään muutakaan.

      Hengellsisä tekstejä ei ymmärrä uudestisyntymätön ja sinä muka koetat siellä esittää viisasta.

      Säälittävää.

      • HouseMD

        Niin, kovin tuntui uskovaiseen osuvan kun ei kykene muuhun kuin ad hominem-argumenttiin. Lienee vaikeaa kun sen jumalasi ja raamattusi sekoilut tuodaan esiin etkä voi niitä valkopestä.


      • HouseMD kirjoitti:

        Niin, kovin tuntui uskovaiseen osuvan kun ei kykene muuhun kuin ad hominem-argumenttiin. Lienee vaikeaa kun sen jumalasi ja raamattusi sekoilut tuodaan esiin etkä voi niitä valkopestä.

        Se ei ole mikään ad hominem, että toteaa ettet sinä ymmärrä etkä osaa tulkita raamattua.

        Kaikki raamatun tulkintasi ovat vääriä.


      • HouseMD
        Bebebebe kirjoitti:

        Se ei ole mikään ad hominem, että toteaa ettet sinä ymmärrä etkä osaa tulkita raamattua.

        Kaikki raamatun tulkintasi ovat vääriä.

        Kyllä se vaan on. Taas kerran sinä fundis tulet julistamaan että raamattua saa tulkita vaan sinun tavallasi.


      • HouseMD kirjoitti:

        Kyllä se vaan on. Taas kerran sinä fundis tulet julistamaan että raamattua saa tulkita vaan sinun tavallasi.

        Minä en tässä mitään tulkintaa julista – sinä julistat.

        Minä en koskaan julista mitään kirjaimellista, fundamentalistista tulkintaa – sinä julistat.


    • olenateisti

      Uskovat esiintyvät täällä usin tuomiten ateisteja, uhkailemalla helvetillä ynnä muuta moskaa, mutta tuskin ovat itsekään selvillä, miten raamattua pitää lukea ja tulkita. tai sitten jokainen tulkitsee omalla tavallaan. EI tällainen ole mitään uskoa,se on vain rusinoiden poimimista pullasta.

    • LötköLetkuilua

      Tää lause muo jäi viel tossa vähän hämäämään:
      "... Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä..."

      Meinaan: Miten helvetissä noi uskovaiset sit LISÄÄNTYY!? Koska mun tietääkseni kyllä tota naista pitää jonkunverran himotakin, koska ei toi lisääntymiselin muuten jähmisty lisääntymiskuntoon, joten: MITEN?!
      Löysälläkö ne?

    • RAMBA

      <<<Tää lause muo jäi viel tossa vähän hämäämään:
      "... Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä...">>>

      Jeesuksen opetus on kuin kuvastin tai peili. Sen tarkoituksena ei ole sanoman kirjaimellinen noudattaminen vaan kriittinen suhtautuminen vietteihin. Pappikin näkee likansa Jeesuksen sanoja vasten. Kristinuskossa kaikki ovat Jumalan edessä syntisiä(=erehtyväisiä, vajavaisia) niin rikkaat kuin köyhätkin. Jeesuksen opetus on tarkoituksellisesti kautta linjan sellaista että se on ihmiselle mahdotonta noudattaa. Opetusten tiedostaminen on silti hyvin tärkeää koska ne lisäävät itsetuntemusta ja auttavat tunnistamaan tarkasti viettien voiman ja vaikutuksen elämään. Anteeksiantamukseen luottaen kristitty uskaltaa tutkia itseään vaikka tuntisi itsensä kuinka irvokkaaksi ja mahdottomaksi tahansa. Jumala kyllä tietää millaisia me olemme. Meidän ei tarvitse salata itseämme häneltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe