Kovalevyn sisällön siirto toiseen koneeseen?

läppärimies

Minulla on kaksi vanhaa pöytätietokonetta (Win 2000 ja Win XP), joissa ei ole ollenkaan näyttöjä. Miten saisin niiden kovalevyjen tiedostot siirrettyä uuteen tietokoneeseen (Win 8), vaikka en pääse käyttämään vanhojen koneiden käyttistä näytön kautta?

Jos ostaisin seuraavanlaisen SATA/IDE > USB --sovittimen, niin arvaanko oikein, ettei uusi tietokone näyttäisi kovalevyjen sisältöä?

Sovitinkaapeli USB 3.0 - SATA/IDE, 2,5"/3,5", virtasovitin:

https://www.data-systems.fi/tuotteet/tuote/deltaco-sovitinkaapeli-usb-3-0-sata-3gb-s-ja-ide-2-5-3-5-virtasovitin-4607696/kategoria/komponentit-kovalevyadapterit-sata-usb-519/

On myös USB Link -kaapeleita, joilla saa siirrettyä dataa tietokoneesta toiseen, mutta sekin vaatii laitteen käyttiksen käyttämistä molemmista koneista. Samoin USB-muistitikullöe siirtäminen vanhasta koneesta vaatisi koneen käyttämistä näytöltä.

Jos nykyinen tietokone olisi pöytäkone, jossa olisi monta kovalevypaikkaa, niin kovalevyt voisi asentaa tietokoneen sisälle ja varmaan bootata tietokone vanhoilta kovalevyiltä (entosin tiedä miten), mutta kun ainoa käytössä oleva tietokone on läppäri eikä kovalevyjä ei saa läppärin sisälle asennettua.

USB-liitännän kautta käyttiksen sisältävän kovalevyn sisältöä ei varmaan saa mitenkään luettua.

Onko ainoa mahdollisuus ostaa uusi näyttö ja siihen adapteri, jolla saa HDMI-liitännän liitettyä vanhan tietokoneen VGA-liitäntään? Tosin vanhat tietokoneet ovat niin vanhoja, että toimiikohan HDMI-näyttö niin vanhalla näytönohjaimella?

12

6451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi kuvittelet, ettei levyn sisältöä voisi lukea USB-adapterin kautta? Ei sillä, että levyllä on käyttis ole mitään tekemistä minkään kanssa.

      • läppärimies

        Juuri sen käyttiksen takia eli tiedostot on luotu kovalevyssä olevalla käyttikselläj a ovat varmaan jotenkin integroitu käyttikseen (tässä tapauksessa Win XP:n ja Win 2000). Tiedostot ovat C-asemalla, joten ei kai C-aseman kansiot ole mitenkään käyttiksen ulkopuolisia "osia" kovalevyllä, vaan niitä voi lukea vain käyttiksen kautta? Eihän tiedostoja voi lukea, vaikka yhdistäisi tietokoneet toisiinsa verkkokaapelilla ja loisi lähiverkon, jos ei ensin tee jotakin lähiverkon asetuksia molempiin koneisiin (en tiedä lähiverkosta mitään, mutta näin olen käsittänyt).

        Meinaatko, että jos ostan USB-adapterin, niin näen uudella tietokoneellani (Win 8) kaikki vanhassa kovalevyssä olevat kansiot (kaikki käyttiksen kansiot ja itse luodut kansiot) ja voin tällä tavoin kopioida kansiot uuteen tietokoneeseen, vaikka vanhalla kovalevyllä olevaa käyttistä ei voi tietenkään käyttää?


      • 102030405060

        Kyllä, näet kaiken, kun heität levyn paikalleen uuteen koneeseen.

        Ainoat tapaukset missä levyn sisältö ei välttämättä näy heti ovat ne, että
        a) levy on salattu.
        b) Windowsien tapauksessa esim. users kansioon ei välttämättä pääse toisesta windowsista ilman user kansion salasanaa ja senkin kanssa sen katsominen voi kestää kun windows alkaa jotenkin muuttaa niitä käyttöoikeuksia kansiota pengottaessa. Mutta tuossa tapauksessa laittamalla levy kiinni linux koneeseen, aukenee users kansiokin normaalisti kuten mikä tahansa kansio, eli sillä tavalla tiedostot on helposti vielä pelastettavissa.


      • linuxia.kehiin
        102030405060 kirjoitti:

        Kyllä, näet kaiken, kun heität levyn paikalleen uuteen koneeseen.

        Ainoat tapaukset missä levyn sisältö ei välttämättä näy heti ovat ne, että
        a) levy on salattu.
        b) Windowsien tapauksessa esim. users kansioon ei välttämättä pääse toisesta windowsista ilman user kansion salasanaa ja senkin kanssa sen katsominen voi kestää kun windows alkaa jotenkin muuttaa niitä käyttöoikeuksia kansiota pengottaessa. Mutta tuossa tapauksessa laittamalla levy kiinni linux koneeseen, aukenee users kansiokin normaalisti kuten mikä tahansa kansio, eli sillä tavalla tiedostot on helposti vielä pelastettavissa.

        "Kyllä, näet kaiken, kun heität levyn paikalleen uuteen koneeseen."
        Ja pskat näy kuin joku bsod. Ei wintowsia voi siirtää toiselle koneelle ilman sopimuksen kiertämistä, se kun pitää toisellkin koneella aktivoida.
        Ubuntulla toki kaiken näet, mutta winkun käynnistäminen on ongelma.


      • läppärimies kirjoitti:

        Juuri sen käyttiksen takia eli tiedostot on luotu kovalevyssä olevalla käyttikselläj a ovat varmaan jotenkin integroitu käyttikseen (tässä tapauksessa Win XP:n ja Win 2000). Tiedostot ovat C-asemalla, joten ei kai C-aseman kansiot ole mitenkään käyttiksen ulkopuolisia "osia" kovalevyllä, vaan niitä voi lukea vain käyttiksen kautta? Eihän tiedostoja voi lukea, vaikka yhdistäisi tietokoneet toisiinsa verkkokaapelilla ja loisi lähiverkon, jos ei ensin tee jotakin lähiverkon asetuksia molempiin koneisiin (en tiedä lähiverkosta mitään, mutta näin olen käsittänyt).

        Meinaatko, että jos ostan USB-adapterin, niin näen uudella tietokoneellani (Win 8) kaikki vanhassa kovalevyssä olevat kansiot (kaikki käyttiksen kansiot ja itse luodut kansiot) ja voin tällä tavoin kopioida kansiot uuteen tietokoneeseen, vaikka vanhalla kovalevyllä olevaa käyttistä ei voi tietenkään käyttää?

        Tuossa ei ole päätä eikä häntää. Tiedostoja ne on. Kunhan käyttis, jota käytät tuntee formaatin, jossa levy on, ei ongelmaa ole.


      • 102030405060
        linuxia.kehiin kirjoitti:

        "Kyllä, näet kaiken, kun heität levyn paikalleen uuteen koneeseen."
        Ja pskat näy kuin joku bsod. Ei wintowsia voi siirtää toiselle koneelle ilman sopimuksen kiertämistä, se kun pitää toisellkin koneella aktivoida.
        Ubuntulla toki kaiken näet, mutta winkun käynnistäminen on ongelma.

        Sulla tais vähän mennä ohi, mitä tässä kysyttiin.


    • smör.oss
      • Voi.meitä

        Luen tuollaisella telakalla W2000:n, XP:n, W7:n ja W8:n kovalevyjä. Luen niitä W7:lla, W8:lla, W10:llä ja Point-Linuxilla. Kaikki toimivat ristiin rastiin, helppoa kuin heinän teko. Tuolla tavoin on helppo tehdä backuppeja ja voi halutessaan lukea faileja vanhojen koneidensa kovalevyiltä.

        Telakan kanssa pitää olla sen verran tarkka, että normaali nykyajan telakka osaa käyttää vain SATA-levyjä. Jos on oikein vanha kovalevy, se saattaa olla IDE-levy, joka vaatii oman telakkansa tai adapterinsa. Tämä erohan selviää katsomalla kovalevyn pinnejä.


      • XPn_tiedostojärjestelmä

        XP:n jälkeen NTFS-tiedostojärjestelmään ei ole tullut enää mitään muutoksia. Win10 käyttää samaa NTFS v3.1:stä joka oli käytössä jo XP:ssä. Siinäkin on vain hyvin vähäisiä muutoksia win2k:n NTFS 3.0:aan.
        https://en.wikipedia.org/wiki/NTFS


    • Helpoin tapa on siirtää levy uuteen koneeseen. Itse en ole ruuvannut paikalleen vaan ottanut kotelot auki pistänyt lukevasta koneesta piuhat kiinni luettavaan koneeseen - käynnistyksen jälkeen levy luettavissa. vähän pidempi sata-piuha ja virtapiuha auttaa.

      Toinen tapa on käynnistää kone jollain tikulla jossa ssh, ftp, mitä nyt haluaa käyttää pistetty käynnistymään automaattisesti. Sitten levyä voi lukea verkon kautta jos omistaa reitittimen. Toki kaksi konetta voi yhdistää ristiinkytketyllä eth piuhallakin.

    • LiveLinux_näyttää

      "...Jos ostaisin seuraavanlaisen SATA/IDE > USB --sovittimen, niin arvaanko oikein, ettei uusi tietokone näyttäisi kovalevyjen sisältöä?..."

      Voi olla että windows näyttää, tai sitten ei näytä,??? Mutta Live linux näyttää, jopa lievästi viallisten kovojen sisällön. Lataa esim. Linux Mint, tai Ubuntu tikulle, ja tee siitä buuttaava tikku jommalla kummalla käyttiksellä. Sitten vaan tökkäät sen siihen win8 koneeseen, ja käynnistät usbilta. Saat samalla varakäyttiksen, jos winukka lahoaa..

      https://neptunet.net/2015/03/15/paras-windowsin-korjaustyokalu-osa-1/

    • käytettyjä_halvalla

      Toimivia käytettyjä littunäyttöjä saa melkein ilmaiseksi, ellei aivan korvessa asu, ja ethän sinä tarvitse kuin yhden, ja tuohon hommaan riittää joku naaarmuinenkin, kunhan rudulle kuvaa tulee.
      Varmaankin helpottaisi tiedostonsiirtohommaa tuntuvasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 54
      741
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      673
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      564
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe