Väistötila

TaleHaversukki

Tuntuu, kuin tämä sana "väistötila" olisi aivan viime aikoina yleistynyt. Vaikka olen ollut rakennusalan toimijoita, en muista, että koskaan olisin ollut rakentamassa jotain tilaa, joka olisi väistämistä varten valmistettu.

Onkohan tässä kyse samasta asiasta, josta aiemmin käytettiin ilmaisua "väestötila" tai "väestösuoja"?

Miten helkkarissa tuollainen sanakummajainen, kuin "väistötila" on päästetty yleiseen käyttöön? Onkohan siinäkin kyse joskus yleistymään päässeestä kirjoitusvirheestä tai suuhun paremmin sopivan muodon tahallisesta yleistämisestä, kuten siinäkin parin viime vuosikymmenen aikana yleistyneessä "pommiin nukkumisessa" sen alkuperäisen ja oikean "ponniin nukkumisen" sijaan?

21

1856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkos se väistötilallinen millaisen maan viljelijä? Vai minkä näköisiä elukoita pitänee?

      • metsä-olkoon-takataloni

        ”Kivistä takamaata tässä s-tana viljellään”, olisi voinut vastata joku entinen pientilallinen Kannakselta, sittemmin väistötilallinen Suomessa.

        Jukolan veljekset muuttivat väistötilallisiksi Impivaaraan. Elukat heillä olivat väistyvää sorttia: suomenhevonen, kyyttö ja pystykorvahalli. Korven eläimet taas väistivät metsämiehen pyssyä, jos taisivat.


    • tättärääpippijuu

      Alkamatta kinaamaan mistään alkuperäisestä ja oikeasta kerron meidän perheestämme ,kuinka isältäni aikoinaan kesti monta vuosikymmentä oppia käyttämään oikeaa sanaa "vihta".
      Asuin 30 vuotta paikkakunnalla, jossa oli sanonta "selvä pyy, sanoi Kukkola käkeä" vaikka oikea sanonta on "selvä pyy, sanoi Mannila varista".

      • muistisääntö

        Saunottaessa täytyy muistaa oikea marssijärjestys:

        Ensin saunotaan, sitten syödään vasta.


    • Osataaanko_suomea

      Aloittaja ei ole ilmeisestikään suorittanut asevelvollisuuttaan epäsuoran tulen yksikössä. Muutoin hänelle olisi tullut tutuksi termi väistöasemat, joihin väistetään, kun varsinaiset asemat tulevat käyttökelvottomiksi vihollisen tulituksen tai hyökkäysten takia.

      Samalla tavalla väistötiloihin väistetään, kun varsinaiset tilat tulevat käyttökelvottomiksi esimerkiksi sisäilmaongelmien takia.

      • TaleHaversukki

        Oikeassa taidat olla tuossa varusmiesasiassa. En ainkaan enää muista niitä armeijan termejä. Kiväärimiehiä olen.

        Mutta onko se väistötila sama tila, mitä aikanaan kutsuttiin väestösuojaksi? Väestösuojiahan piti menneinä aikoina rakentaa suuremmissa kaupungeissa kerrostaloihinkin.


      • Osataaanko_suomea
        TaleHaversukki kirjoitti:

        Oikeassa taidat olla tuossa varusmiesasiassa. En ainkaan enää muista niitä armeijan termejä. Kiväärimiehiä olen.

        Mutta onko se väistötila sama tila, mitä aikanaan kutsuttiin väestösuojaksi? Väestösuojiahan piti menneinä aikoina rakentaa suuremmissa kaupungeissa kerrostaloihinkin.

        Nyt kyllä sekoitatat – tahallasi – kaksi termiä 'väestö', mikä tarkoittaa tietyllä maantieteellisellä alueella elävää ihmispopulaatiota, ja 'väistö', mikä tarkoittaa sivuun tai syrjään siirtymistä.

        Väistötila voi tietysti olla mikä tahansa käypä tila, joskus myös väestönsuoja.


      • TaleHaversukki

        "Nyt kyllä sekoitatat – tahallasi – kaksi termiä 'väestö',.."

        No, enkä sekoita. Minulla on mielestäni aivan selvä muistikuva, että menneinä vuosikymmeninä näitä kellarikerroksissa sijaitsevia "pommisuojia" kutsuttiin väestösuojiksi, eikä väistötiloiksi tai-suojiksi.

        Jos näin ei ole, silloin minun on täytynyt ensi kerralla lukea sana huolimattomasti ja se on sitten jäänyt kummittelemaan.

        -------

        No, sitten kesken kirjoittamisen löysin Wikipediasta seuraavan tekstin: "Väestönsuoja on erityinen tila tai rakennus, joka on tarkoitettu suojaamaan väestöä mahdollisen kaasu- tai myrkkyvuodon, aseellisen hyökkäyksen kuten sodan, radioaktiivisen laskeuman tai muun vastaavan uhatessa."

        Se ei siis ollut "väestösuoja", vaan "väestönsuoja".

        Olen edelleen sitä mieltä, että tämä "väistötila" on ilmaisuna hoopo tai aiemmin mainitsemani/epäilemäni virhetulkinnan tuloksena syntynyt.


      • Osataaanko_suomea

        Olisit nyt tutkinut sitä Wikiä laajemminkin:

        https://fi.wiktionary.org/wiki/väistötila

        Väestö ja väistö on kaksi eri termiä kuten siika ja sika ovat kaksi eri eläintä. Olet itse todennäköisesti niitä harvoja , joka olet sotkenut väestön ja väistön keskenään.


      • TaleHaversukki

        "Olet itse todennäköisesti niitä harvoja , joka olet sotkenut väestön ja väistön keskenään."

        Joo, niin muuten taitaa olla.

        Sanat ovat niin toistensa kaltaisia ja samaan asiayhteyteen, eli suurempiin kiinteistöihin liittyviä, että aloin epäillä niiden jotenkin kielenkäytössä sekoittuneen.

        Monien, yllättävää tarvetta vaativien tilankäyttöjen, harrastustoimien ja varastointikysymysten yhteydessä puhuttiin ennen paljon juuri tästä väestönsuojasta -- ja sitten lakattiin puhumasta. Ehkä niitä samoja tarpeita alettiin tyydyttää ja samoja tiloja hyödyntää myös tämän väistötilaa koskevan käsitteen alaisuudessa ja tarkoituksessa.

        Mutta tulipahan pienen riehumisen jälkeen tämäkin asia selväksi...


      • näin.on

        Väistötilassa ovat kaikki, jotka yrittävät väistää wikipediallisen todellisuuden epäväistämistä.


      • Väärinkäsitystäse
        TaleHaversukki kirjoitti:

        "Olet itse todennäköisesti niitä harvoja , joka olet sotkenut väestön ja väistön keskenään."

        Joo, niin muuten taitaa olla.

        Sanat ovat niin toistensa kaltaisia ja samaan asiayhteyteen, eli suurempiin kiinteistöihin liittyviä, että aloin epäillä niiden jotenkin kielenkäytössä sekoittuneen.

        Monien, yllättävää tarvetta vaativien tilankäyttöjen, harrastustoimien ja varastointikysymysten yhteydessä puhuttiin ennen paljon juuri tästä väestönsuojasta -- ja sitten lakattiin puhumasta. Ehkä niitä samoja tarpeita alettiin tyydyttää ja samoja tiloja hyödyntää myös tämän väistötilaa koskevan käsitteen alaisuudessa ja tarkoituksessa.

        Mutta tulipahan pienen riehumisen jälkeen tämäkin asia selväksi...

        Kyllä niitä ennen sanottiin väestönsuojiksi. Joku sitten vissiin ei ole osannut lukea ja tämä naurettava väistötilavillitys on lähtenyt laajenemaan.


    • Kansallinen_ominaisuus

      Kun väki kokoontuu väentupaan nauttimaan väkijuomia, saattaa jollakulla tulla piankin tarvetta siirtyä väistötiloihin. Sanonnan mukaanhan pidot paranevat väen vähetessä, mutta väistäminen saattaa olla viisasta väestömäärän ilmeisestä vähenemisvaarasta johtuen.

    • Melkein_sama

      Tuli tuossa mieleen, että tulevassa sotessakin puhutaan väestövastuusta. Tuleeko toteutuksesta kuitenkin väistövastuu, eli asiasta vastaava väistelee vastuutaan parhaansa mukaan?

    • tanaviekööt

      Koko nimitys väistötila on aivan naurettava. Luultavasti kepulaisten keksintöä kun edustajien piti talsia piiloon kun eduskuntataloa rempattiin. Ilmaantui samoihin aikoihinkin lehtien palstoille ja kaikenkarvaisten asiantuntijoiden vakiosanaksi radiossa ja tv:ssä.

    • Ennen mentiin evakkoon, myös esimerkiksi putkiremonttia.

      • Minäpähän

        Asuin 1970-luvulla kerrostaloyksiössä köyhyyttäni koko putkirempan ajan – ja asuihan tuo parempi puoliskonikin kanssani. Remonttifirma oli järjestänyt 7-kerroksisen talon kellariin asukkaiden ”mukavuudeksi” yhden (1) tilapäis-WC:n rappua kohden! Kylpyammeemme lojui rempan ajan keskellä asuinhuoneen lattiaa. Julkisten tilojen vessat, ystävien suihkut ja uimahalli saunoineen ehtivät tulla kovin tutuiksi.

        Kun viimeksi tsekkasin, mitä tuolle kämpälle kuuluu, havaitsin sen olevan erään yhtiön omistuksessa – yhtiön, joka antaa kalustettuja kämppiä sikahintaan vuokralle mm. putkiremonttipakolaisille, komennusmiehille ja huono-osaisille, joiden asumisen kustantaminen kuuluu kaupungin velvoitteisiin. Eräänlainen väistötila siis.


    • guuhu

      "Väestö ja väistö on kaksi eri termiä "

      Näinhän se on. Normaali autoilija vaistää väkeä. Muutama radikalisoitunut on väestänyt kuorma-autolla.

    • arvelenpa.vain

      Minä veikkaan että väistötilan keksijällä on aivot olleet väistötilassa silloin kun järkeä jaettiin.

    • Mielenterveyskuntoon

      Väestönsuojia ne ennen oli. Jonnet ei vaan muista. Tai jos on kyseessä vanhempi kaarti joka ämpyilee vastaan niin sitten on jo muistisairaudesta kyse. Tai jos ei ole koskaan osannut lukea niin sekin voi selittää. Faktojen kieltämisille voi olla lukuisia terveydellisiä ongelmia. Mielenterveydellisiä tai muita.

    • Osataaanko_suomea

      Siitä, kun tutustuin asevelvollisuusaikanani väistö-termiin, eli väistöalue tai -asemat, alkaa olla viisikymmentä vuotta. Siksi ymmärsin asian heti, kun luin jostakin jonkin toiminnan väistötiloista.

      Tosin en nyt muista milloin ensimmäisen kerran tutustuin väistötilat-termiin, koska pidin termiä jo silloin itsestäänselvänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe