Kirkko hautausmaineen luonnonsuojelija?

fhuo

YLE:llä esitettiin osa 5/6 Suomen yllättävänkin runsasta kaupunkiluontoa esittelevästä sarjasta.

Ohjelman tekijä ja kertojaääni käsitteli tässä sarjan toiseksi viimeisessä osassa kaupunkihautausmaiden luontoarvoja. Nehän ovatkin mm. monille eläimille mainioita paikkoja. Linnulle, oraville, rusakoille jopa ketuille jne.

Haastateltiin piispa Luomaa, joka kehui kuinka luonnon suojelu kuuluu olennaisesti kristinuskoon.

Ohjelman käsikirjoittaja/kuvaaja/kertoja totesi itse eronneensa kirkosta aikoja sitten, mutta tuumiskeli, että pitäisiköhän liittyä takaisin, kun kirkko pitää niin hyvää huolta luonnosta.

Monenkirjavat ovat tunnetusti ihmisten syyt olla kirkon jäseniä, ja monesti syyt ovat jotain ihan muuta kuin varsinaisesti uskontoon, sen ydinkysymyksiin liittyviä. Onhan se syy tuokin. ja edes jonkinlaisen harkinnan tulos, toisin kuin suurella osalla evlut. kirkon jäsenistä, jotka ovat jäseniä vain ja ainoastaan siksi, että heidät on vanhempiensa toimesta kirkon jäseniksi heti syntymän jälkeen liitetty.

Eiköhän kirkollisveroa vastaavan summan lahjoittamisella jollekin luontokohteelle/-järjestölle saa paljon enemmän aikaan luonnon hyväksi, kuin kirkollisveron kautta, sitä maksamalla?

6

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todista

Kertoiko Luoma miten kirkko tekee luonnonsuojelua?

• Kirkko ratsastaa kaikella "positiivisella" millä tekosyyllä milloinkin. Olen kirjoittanut ennenkin, että (jos kirkko on vielä olemassa) 25 vuoden kuluttua kirkko tullee väittämää, että tasa-arvoinen avioliittolakikin oli oikeastaan kristinuskon ja kirkon ansiota.

Kirkko ei ole tuonut luonnonsuojelua yleiseen keskusteluun eikä se ole ollut minkäänlainen edelläkävijä, vaan on tässäkin asiassa opportunistinen perässähiihtäjä.

Hautausmaat ovat toki monimuotoisuuden keitaita kaupungeissa. Se johtuu ennen kaikkea siitä, että hautausmaan puusto on saanut kasvaa vuosikymmeniä ja jopa -satoja rauhassa (ja hyvin lannoitetussa maassa). Vanhoja puita on etenkin Etelä-Suomessa vähän.

• Näin. Lisäksi Raamattu on niin mahdottoman iso kirja, että siitä voi kaivaa melkein mitä vain. Luonnonsuojelunkin tultua yleiseen tietoon keksittiin yhtäkkiä, että luomiskertomuksessahan on "viljellä ja varjella", ei vaan se varjella-sana tullut aiemmin huomatuksi.

• digh

Ei siitä ole kauaakaan kun kohistiin siitä, kuinka joku evlut. srk halusi luvan listiä hautausmaallaan vierailevia valkohäntäpeuroja tai vastaavia.

• dfdfddfdffdff

Ja valtiohan näidenkin hautausmaiden ylläpidon maksaa. Muuttuisiko luonnonsuojelullinen arvo, jos ylläpidostä vastaisi vaikka kunta tai maakunta?

• ajatteleva_ihminen

Näinhän se on. Valtiohan korvaa kirkolle täysimääräisesti hautausmaiden ylläpidosta koituvat kustannukset. Kirkkohan on tuossa "hautausmaiden luonnonsuojelutoimessa" vain valtion palkkarenkinä, mutta ottaa luonnollisesti mielellään kaiken kunnian itselleen, vaikka maksajana onkin joku muu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1370
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1344
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      936
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      866
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109