Jos lämpötila on suure, niin ovatko sisälämpötila ja ulkolämpötila myös suureita?
Suure-käsite
4
101
Vastaukset
- arvelenpa.vain
Kyllä. Alilämpö- ja ylilämpötila ovat myöskin suureita. Samoin turbon lämpötila ja Häkkisen kuumanakäynti.
Olin itse epävarma suureen merkityksestä, joten jouduin lunttaamaan tulematta yhtään sen viisaammaksi.
Suomessa näköjään suurella käsitetään sekä fysikaalista ominaisuutta että ko. ominaisuuden määrää.
Siis: Lämpötila T on fysikaalinen suure, jota ilmaistaan Celsiusasteina tai Kelvineinä, mutta samalla suure on myös jokin mitattu lukuarvo tietystä kohteesta. Tsisä ja Tulko ovat siis myös suureita. Näin Wikipedia kertoo, vaikka omasta mielestäni mittaustulokset ovat suureen arvoja, eivät suureita itsessään.Onko tuo SUURE noin vaikea käsittää. Lämpötila T on yksi SI-järjestelmän perussuureista. ja sen yksikkö on Kelvin(K). Lämpötila voidaan mitata. Jos Tulko ja Tsisä olisivat suureita, pitäisi niille luonnollisesti voida mitata arvo, esimerkiksi huoneessa vallitseva Tulko ja Tsisä, samaten ulkona vallitseva Tsisä ja Tulko. Tai vaikkapa huoneessa vallitseva turbon lämpötila.
Suure on mikä tahansa numeroilla mitattava asia. Pituus, paino, tilavuus, väkiluku, hinta...
Fysiikassa suureet jaetaan vektoreihin ja skalaareihin. Vektoreilla on suunta , esim. pituus, nopeus, aika. Skalaareita ovat esim. massa ja lämpötila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809