Jos lämpötila on suure, niin ovatko sisälämpötila ja ulkolämpötila myös suureita?
Suure-käsite
4
163
Vastaukset
- arvelenpa.vain
Kyllä. Alilämpö- ja ylilämpötila ovat myöskin suureita. Samoin turbon lämpötila ja Häkkisen kuumanakäynti.
Olin itse epävarma suureen merkityksestä, joten jouduin lunttaamaan tulematta yhtään sen viisaammaksi.
Suomessa näköjään suurella käsitetään sekä fysikaalista ominaisuutta että ko. ominaisuuden määrää.
Siis: Lämpötila T on fysikaalinen suure, jota ilmaistaan Celsiusasteina tai Kelvineinä, mutta samalla suure on myös jokin mitattu lukuarvo tietystä kohteesta. Tsisä ja Tulko ovat siis myös suureita. Näin Wikipedia kertoo, vaikka omasta mielestäni mittaustulokset ovat suureen arvoja, eivät suureita itsessään.Onko tuo SUURE noin vaikea käsittää. Lämpötila T on yksi SI-järjestelmän perussuureista. ja sen yksikkö on Kelvin(K). Lämpötila voidaan mitata. Jos Tulko ja Tsisä olisivat suureita, pitäisi niille luonnollisesti voida mitata arvo, esimerkiksi huoneessa vallitseva Tulko ja Tsisä, samaten ulkona vallitseva Tsisä ja Tulko. Tai vaikkapa huoneessa vallitseva turbon lämpötila.
Suure on mikä tahansa numeroilla mitattava asia. Pituus, paino, tilavuus, väkiluku, hinta...
Fysiikassa suureet jaetaan vektoreihin ja skalaareihin. Vektoreilla on suunta , esim. pituus, nopeus, aika. Skalaareita ovat esim. massa ja lämpötila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad611189- 42891
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että334668- 51651
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116626- 51618
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 93600
- 75576
- 56564