Miten regressiomallin heteroskedastisuutta tarkastellaan SPSS-ohjelmistolla? Olin poissa luennoilta, eikä kaverin muistiinpanoistakaan löydy ohjeita, eikä luentoprujusta. Ei myöskään SPSS:n syntaksikäskyistä. Olen tosikiitollinen vinkistä!
Heteroskedastisuus SPSS:llä?
3
106
Vastaukset
- googleauttaakaikessa
Et sitten jaksa googlettaa: Heteroskedastisuus SPSS
- jfjaöjöj
Residuaali- eli jäännösdiagrammista ihan silmämääräisesti asian voi tarkistaa. Mitään testejä ei sinänsä ole tarpeen yleensä edes tehdä.
- Statistician
Laske korrelaatiot (r) selittävien muutujien ja virhetermin itseisarvojen välille. Jos joku niistä on tilastollisesti merkitsevä, ko. muuttuja aiheiuttaa h:ta. Tai vaihtoehtoisesti voit laskea Spearmanin järjestyskorrelaatiot (ρ )selittäjien ja virhetermin välille ja katsoa niiden merkitsevyys.
Heteroskedastisen mallin korjaaminen on sitten oma taiteenlajinsa. Yksinkertaisin tapa on jakaa koko malli h:ta aiheuttavalla muuttujalla. Malli voi tällöin tulla vaikeasti tulkittavaksi varsinkin jos tällaisia muuttujia on useampia. Sofistikoidumpi tapa on käyttää painotettua regressiota (etsi joku ekonometrian oppikirja! SPSS:llä onistuu sekin).
Jos regressiomallia käytetään pelkästään ennustamiseen, ei h:ta (eikä multikollineaarisuutta) pidetä ongelmana, koska voidaan olettaa rakenteen säilyvän ainakin lähitulevaisuudessa samana, ja tärkeintä on korkea selityskerroin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849