Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Liikenteeseen lähteminen

Eturientolan_uudisoija

Kun tarkoitus on puhua liikkeellelähdöstä, ammattitoimittajia myöten "lähdetään liikenteeseen". Jonkun vitsiniekan aikoinaan murjaisema pilailu on tullut yleiseksi tavaksi. Tulee mieleen muinaiset pakinoitsija Ollin hassuttelut. Olli esim. kehitti piruuttaan sana "paikkaseutu", ja kappas vaan, se otettiin ihan todesta.
Onko ehdotuksia muiksi kieltä murjoviksi älyttömyyksiksi?

11

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellinen

      Anteeksi huolimattomuuteni, tuossa puutuuva n.

    • dippadaadappadii

      Myöhäänpä olet liikenteeseen lähtemistä alkanut ihmetellä.
      Maija Länsimäki kirjoitti Helsingin Sanomissa vuonna 2000 seuraavasti, mainiten jo tuolloin ilmaisun olleen käytössä ainakin parikymmentä vuotta:

      "Ilmaus lähteä liikenteeseen, olla liikenteessä on peräisin nuorisoslangista. Se on ilmeisesti alkuaan ollut tahallinen poikkeusmuoto, kielivitsi. Kaikki vitsit eivät kuitenkaan avaudu, ja ajan mittaanhan ne voivat muutenkin laimeta. Siksi joitakuita puhe liikenteeseen lähtemisestä ärsyttää suunnattomasti, ja joillekuille se on täysin asiallinen ilmaus."

      Itselleni tuo sopii ja ymmärrän sen, vaikka itse lähden liikenteeseen vasta kun astun tai ajan yleiselle tielle pihatien päästä.

    • Manowar555

      Eiköhän niitä ehdotuksia ala pikkupuoliin tulemaan. Ja ihan näin monta peräputkeen.

    • Liikekannalle

      Entä: "lähden liikekannalle," miltä tuo tuntuu?

      • Vähän niin kuin nostaisi kytkintä.

        Parin sukupolven päästä ei kukaan enää tiedä, mitä liikekannallepano tai kytkimen nostaminen alunperin tarkoittaa.


    • Vaihdetta.silmään

      Vaimo nosti kytkintä ja lähti liikenteeseen.
      Itse jouduin liikekannalle.

      • Voimavaunuilija

        Minun vaimoni lähti aamuliikenteeseen kytkintä nostamatta. Autossamme on pedaaleja vain kaksi kuten halvemman pään pianoissakin. Tätä nykyajan niukkuutta, johon Kollimaattorikin viitannee.

        Jäin kotirintaman komentopaikkaani komentamaan olemattomiin supistuneita kotijoukkoja ja odottamaan autoilijatarta puoliltapäivin palailevaksi.


    • KieliMuuttuu

      Kieli kuitenkin muuttuu - halusimme tai emme.

    • Vivahteita

      "Vaimo nosti kytkintä ja lähti liikenteeseen.
      Itse jouduin liikekannalle."

      Onko tuo positiivisena asiana kielen monivivahteisuutta?

    • Vaihdetta.silmään

      Palattuani liikekannalta oli vaimokin jo tullut liikenteestä. Pääsin vihdoin minäkin nostamaan kytkintä.

    • Hiukan särähtää minun korvaani vieläkin, kun radion junttikanavan toimittajat käyttävät sitä jo ihan vakioilmaisuna.
      Toisaalta vielä joskus 60-luvun loppupuolella sanonta "mennä pieleen" oli hieman huolimatonta teinislangia.
      Ja noin vuonna 1960 jKr. jos koululainen sanoi toiselle: "Älä soita poskee!" niin opettaja huomautti sitruunan näköisenä: "Onko hänellä vain yksi poski?"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe