Jeesuksen vesikävely matemaattisesti tarkasteltuna

WaterWalkingNewerExisted

Kaikki tuntevat Jeesuksen vedenpäällä kävelyn eli Raamatun kohdan Markus 6:45-56 joka tapahtui pian 5000 ihmisen kestityksen jälkeen. Mutta siis tässä alla on nyt joitain kyseisen Raamatun jakson lukuja tarkasteltuna, tosin amatööri tasolta:

Gennesaretin järven halkaisija on noin 8 mailia ja pituus 21 mailia. Raamatun mukaan opetuslapset olivat matkalla Gennesaretin seudulle järven toiselle puolelle ja soutaneet jo iltaan mennessä siinä klo 18-20 maissa noin 3, 5 mailia (30 stad.) pois Betsaidasta, eli he olivat silloin suurinpiirtein siinä Kapernaumin edustalla. Lisäksi Jeesus tapasi opetuslapset vasta neljänen yövartion aikaan eli siinä klo 3 ja 6 välillä aamuyöstä. Oli siis kulunut vähintään jo noin 9 tuntia siitä kun opetuslapset olivat olleet noin 3,5 mailin päässä Betsaidasta. Siinä ajassa opetuslasten olisi jo luullut päässeen vastarannelle kovassakin myräkässä ja Jeesuksen hilpaista maitse odottamaan heitä Gennesaretin puolella, sillä myös kerrotaan että maitse oli nopeampaa kulkea kuin veneellä järven poikki. Betsaidasta on muutes noin 6 mailia Gennesaretin satamaan, joten matka ei ollut pitkä ja hyvällä säällä sen olisi voinut soutaa noin 3,6 tunnissa, sillä tavallinen soutu nopeus on noin keskimäärin 1,5 - 2 solmua (n.1,7mph). Mutta eiköhän tämä ollut tässä.

Ei siis ole mitään syytä uskoa että Jeesus käveli vetten päällä, ei edes teoreettisesti.

Rinnakkaiset kohdat:
Luukas (puuttuu)
Matteus 14:22-36
Johannes 6:16-71

Huom. Sekä muotokritiikki etää vertailu ja tarkempi tutustuminen tekstiin osoittaa että Matteus 14:28-33 on mahdollisesti myöhempi lisäys alkuperäiseen kertomukseen, sillä esim Jeesus kävelee suhteessa mereen (thalasis) kun taas Pietari kävelee suhteessa veteen (hydra). Myöskin episodin puuttuminen Luukkasta, kertoo kyseessä olleen vähemmän merkityksellinen siirtymäjakso paikasta A paikkaan B joita Luukkaasta on karsittu runsaalla kädellä.

9

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on

      Minä en asiaa tunne, joten kaikki eivät asiaa tunne.

    • najukar

      Jeesus onkin Jumalan poika,joten kaikki on mahdollista.Itämaisissa kulttuureissa jotkut levitoivat -joten paholainenkin pystyy ihmetekoihin.

    • Kivimaalta

      On sitä myöhemminkin kävelty vetten päällä: joku suomalainen pappi oli jalan liikkeellä kappalaisensa kanssa. Tultiin virtaavan joen rannalle.

      Pappi lähti ensimmäisenä ylittämään jokea, ja pääsi vastarannalle.

      Sitten lähti kappalainen ylittämään tai yrittämään, mutta joutui virran viemäksi....

      Pappi häntä muisteli: ei tuo tuntenut kiviä...

    • Esim.kaanaan.häät

      Niin ja se brittimies tulee mieleen muutama vuosi sitten. Pokkana se käveli Thamesilla järkyttyneiden seriffien jokialukseen.
      Eli Jesse oli vaan aikaansa edellä...toki niissä monissaihmeteoissa on paljon paikallista lisää. Lahjakas esseisti tekee ihmeitä sulkakynällä nykyäänkin.

    • keskittymisen.taito
    • Yritin_minäkin

      Minä kävelen veden päällä joka talvi. Sitä sanotaan jääksi. Taisi Genesaret olla jäässä siinä kohtaa. Jäätynyt järvi olo aika tuntematon asia siihen aikaan niillä seuduilla.

    • ihanajeesuslove

      Jeesus on paras. Jumalan poika voi mitä vaan. Onhan se meidän pelastajakin. Jeesus sanoo älä pelkää minä se olen. I AM . I AM WHO I AM. Eikö se oo ton järvenkin Luonut. Myrkyt tyyntyy kun Jeesus nuhtelee tuulta.

    • jeesusvoittijo

      Enkeleitä ei palvota mutta niitä on raamatussa miljoonia. Haagar tarkoittaa orjuutta . Synninorjaa. Faaraon joukkoja .

    • alkuaineetsulaa

      Mutta sinä päivänä jona Loot lähti sodomasta satoi tulta SATOI TULTA ja tulikiveä TAIVAASTA ja se hukutti heidät kaikki. SAMOIN KÄY SINÄ PÄIVÄNÄ JONA IHMISEN POIKA ILMESTYY.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe