Äännä google oikein

Radiossa kuulee sanan "google" äännettävän niinkuin se kirjoitetaan. Minusta se kuitenkin pitäisi ääntää jotenkin kuin "guugöl" tai "guugel", samoinkuin sana noodle, lanttu , nuudeli.

23

1445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkä tähden? Äännetäänhän Applekin suomessa [apple], vaikka apple on sentään vieraankielinen sana, mitä google ei ole.

      • paljonmuitakin

        Samoin Microsoft. Yleensä se äännetään ihan suomalaisisttain "mikrosoft". Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon muitakin.


    • kannustaja

      kukin ääntäkööt miten haluaa.
      mulle google on guukle jne....

      • Altocumulus

        .. tai pikemminkin - tilanteen mukaan :

        - Toimittajan ja tiedottajan tehtävässään pitäisi noudattaa korkeimpia virallisia normeja, kuten yliopisto-opetuksen mukaista brittiläistä ääntämistä tai - jos asiayhteys on selvästi esim. yhdysvaltalainen, niin vaihtoehtoisesti amerikkalaista (Ei taida foneettiset merkit toimia palstalla)

        - Jos menee Giganttiin ostamaan Appleen näppäimistöä, se on näppis apleen

        - Vanhempi kotona toimii kieliasioissakin - siis kansainvälisyydessä - sivistystasonsa pohjalta kasvatettavien parasta ajatellen.

        - etc


    • Myös automainosmies lausuu peugeot, kun näkee sanan Peugeot.

      • Pösöh

        Mutta me sanotaan sitä autoa nimellä Pösö. Tosin muista poiketen minä lausun sen lähinnä särisevästi suhuässällä "Pöšöh".


      • Utelias_U
        Pösöh kirjoitti:

        Mutta me sanotaan sitä autoa nimellä Pösö. Tosin muista poiketen minä lausun sen lähinnä särisevästi suhuässällä "Pöšöh".

        Miksi?


    • järkiKäteen

      Suomessa suomalainen lausuu suomalaisittain eli pääsääntöisesti niin kuin sana kirjoitetaankin. Vain jollekin viherkommarille tämä ei kelpaa, vaan pitää olla tekopyhän ylisivistynyt. Sukupuolineutraalihömpötys tälle jatkumoa. Viestin aloittaja eli thoyssa, kannatat varmasti tätäkin... vai mitä

      • pa-lappaappa-munaa

        Rock-äijä Remun engelskan lausuminen taitaa olla sulle sitten ihan jees?


    • Pösöhhh

      Googlen mukaan Google lausutaan suomeksi "Guugle". Englänniksi se lausuttaisiin tyyliin "Gugol".

    • Pöshö

      Ranskaksi: "Gugööl"
      Saksaksi: "Guköö"
      Ruotsiksi: "Guukjel"

    • Guguruuu

      Japaniksi hauska: guuguru (グーグル).

      Mandariinikiinaksi 谷歌 (gu3 ge1).
      Tosin Manner-Kiinassa ei ole (poliittisista syistä) enää Googlea, siellä on oma hakukone Baidu.

    • Trump2

      Eräässä TV:n asiaohjelmassa juontaja lausui nimen Trump juuri noin, miten kirjoitetaan. Miten se Suomessa pitäisi lausua?

      • JokeANameShake

        Minä ainakin lausun Trumpin niin kauan kuin elän muodossa "Dæmp" (kirj. Dump).


      • Norsuli
        JokeANameShake kirjoitti:

        Minä ainakin lausun Trumpin niin kauan kuin elän muodossa "Dæmp" (kirj. Dump).

        Koko nimi: Donald Duck.


    • Salli_Sit_Foneettiset

      Noudatan näitä: [trumppi], [kuukle].
      Hyväksyn myös nämä: [trump] [kuugle] [kuukkeli]

    • sensanoin

      Eiköhän se oikea ja hienostunein tapa ole: Gyyggel

    • väärinlausuttu

      Mua oudoksutti jossa TV-ohjelmassa kun lausuttiin unkarilainen nimi Nagy päin honkia.

      • ainahoppii

        Aha, en tiennykkää että Naagi on Guugle suomeksi tai unkariksi.
        Seuraavan kerran yritään hakea Ngystä jotain tietoa jos satun tarvitsemaan.


    • iamnotarobot

      Kokeilin piruuttani Google-kääntäjän ääninäytettä, ja siellä todellakin lausutaan Google samaan tapaan kuin doodle.

      • Pihtiputaanmummu

        Mitähän koulua käyt kun noin ihmetyttää?


    • outoaoutoa

      Miten tästä on voitu saada ketju aikaiseksi? Google on englanniksi google ja suomeksi google. Suomeksi sitä toivottavasti ei kukaan lausu.

    • Anonyymi

      Sanon suomessa aina siten kuin kirjoitetaan. Jos puhuisi englantia sitten voi kokeilla guugl. :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe