Tietääkö kukaan elatusriita tulossa

Tiina888

Exä ilmoitti juuri että käräjille mennään. Minä kun olisin halunnut että menee niinkuin lastenvalvoja sanoi ja hän on ammtti-ihlinen ja tietää lapsen parhaimman! Elatusmaksun määrästä tämä riita. Exän mielestä ei reilua että joutuu maksamaan elatustuen suuruista elatumaksua. perusteli sillä elatuslaskennalla, mutta lastenvalvoja on puolellani. Lapsella pitää olla vähintään 155.50 eur raha kuukaudessa ja se on määritelty että on se elatuksen tarve!

Miten tämä oikeusjuttu etenee. Saanhan ottaa lastenvalvojan mukaan? Tuleeko sinne jokin juru sanomaan sen tuomion?

144

7556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekkk

      Jos asia menee oikeuteen niin vaadit vähintään 300€ elatusmaksua niin oikeus sitten päättää sen suuruuden ja ei noin pienstä elareista kannata oikeutta käydä kun taitaa olla minimi tuo 155€.

      • niinjoon

        Sehän riippuu ihan täysin siitä kuinka paljon lapset ovat toisen vanhemman luona..
        Ei ole mitään minimiä..jos lapset ovat yhtä paljon molemmilla, niin kukaan ei maksa mitään elareita.


      • niinjoon kirjoitti:

        Sehän riippuu ihan täysin siitä kuinka paljon lapset ovat toisen vanhemman luona..
        Ei ole mitään minimiä..jos lapset ovat yhtä paljon molemmilla, niin kukaan ei maksa mitään elareita.

        Vaikka tämä onkin vanha aloitus, niin korjaan tämän disinformaation.

        "Ei ole mitään minimiä..jos lapset ovat yhtä paljon molemmilla, niin kukaan ei maksa mitään elareita."

        Ei pidä paikkansa. Aina maksetaan elareita lähivanhemmalle, ellei vanhemmat toisin sovi.


    • niinjoon

      Ja sinulle myös..elatus määritellään myös osallistumisen mukaan. Eli jos katsotaan, että isä osallistuu lasten elämään x verran, niin elatus voi olla vaikka 0€. Ei kukaan täällä voi sinulle sanoa miten tuossa käy, kun emme elä elämääsi..
      Jos tämä ex ei osallistu lasten ylläpitoon millään tavalla, niin silloin olet oikeutettu saamaan ainakin tuon minimin..mutta muussa tapauksessa kaikki asiat vaikuttavat.

      • Tiina888

        Ihme vastauksia täällä. Ei mitään vastausta kysymykseeni. Tottakai sen pakko mennä niinkuin lastenvalvoja sanoo


      • eitodellakaan

        No kuule, ei todellakaan ole pakko mennä.
        Sen päättää vain ja yksin oikeus, jos toinen ei valvojan luona mitään sopparia tee.


    • rykityj

      Käänny oikeusaputoimiston puoleen. Elatusmaksuasiassa lapsi on asiakas, ja sinä hänen edustajansa, joten oikeusapu ei maksa mitään. Lakimies tulee avuksesi oikeuden istuntoon ja siellä tehdään sopimus elatusavusta.

      • Tiina888

        Otan lastenvalvojankin mukaan. Joku tyyppi tuossa toisessa keskustelussa vihjaili etsivänsä tietoni nettihaun perusteella joten minun nyt lopetettava tällä nimimerkillä kirjoittelu. On se vain harmillista, että maailma täynnä katkeroituneita kusipäitä!


      • Näinmenee

        Sinä tarvitsen lakimiehen! Lastenvalvojan tehtävä on vain auttaa löytämään sopu, jos sopua ei synny, niin hän tippuu pelistä pois...
        Niinkuin sinulle aikasemmin totesin, sanoit itse että lastenvalvoja ei ole vahvistanut sopimusta..joten hän tuskin tulee oikeudelle sanomaan mitään muuta, kuin että hän ei saanut teitä sopimaan, eikä ota mitään kantaa summiin.


      • Tiina888
        Näinmenee kirjoitti:

        Sinä tarvitsen lakimiehen! Lastenvalvojan tehtävä on vain auttaa löytämään sopu, jos sopua ei synny, niin hän tippuu pelistä pois...
        Niinkuin sinulle aikasemmin totesin, sanoit itse että lastenvalvoja ei ole vahvistanut sopimusta..joten hän tuskin tulee oikeudelle sanomaan mitään muuta, kuin että hän ei saanut teitä sopimaan, eikä ota mitään kantaa summiin.

        Niin selvitin juttuja ja hän eli lastenvalvoja ei siis tule sinne oikeuteen mikä vähän harmi kun hän kuitenkin tietää parhaiten sanoa lapsen edusta, koska saanut siihen koulutuksenkin. Mutta siinä olet väärässä, että sanoisi, ettei saanut meitä sopimaan, koska vien sen lastenvalvojan tekemän laskelman, jossa lukee, että ei suostu vahvistamaan sellaista sopparia, mikä on alle elatustuen määrältään. Saa se tuomari sitten katsella sitä lappua ja varmasti hän tekee omat johtopäätökset siitä kuka oikeassa ja kuka ei.


    • Läpimenty

      Varaa aika heti ensi viikolla oikeusaputoimistoon, kyllä asiat siitä ihan hyvin järjestyy sitten käräjäoikeudet päätöksellä. Tsemppiä:)

      • Tiina888

        Mien saan elatusapua kun se riitatilanne eli maksaako exä nyt minulle ennenkuin se käräjän päätös ja mistä saan lapsilleni ruokaa tai pitääkö minun oikeasti maksaa kaikki? Haenko jostain sosiaalitoimistosta nyt sitten rahat??


      • Hennake

        Soita Kelaan ja kysy maksavatko jotain elatustukena tai toimeentulotukena. Perivät exältäsi tarvittaessa aikanaan takaisin. Kela hoitaa nykyään sossun toimeentulotukiasiat.
        Jos olet niin hyvätuloinen kuin annat ymmärtää, epäilen että maksat kaiken. Päätöksen tultua voit laittaa hänen osuutensa ulosottoon. Eri asia jos olet p.a.


      • enuskoenäää

        Tämä koko juttu on niin outo..en tiedä onko edes totta?
        Miksi ihmeessä se mies vie jutun oikeuteen, kun ei joudu edes mitään tällä hetkellä maksamaan..
        Naisenhan se pitäisi laittaa oikeuteen, koska sopua ei syntynyt.
        Ja tämä nainen ei osaa toimittaa kelaan paperia mitä isä ei suostu vahvistamaan, jotta saisi elatusapua..ei hyvää päivää..


      • Tiina888
        enuskoenäää kirjoitti:

        Tämä koko juttu on niin outo..en tiedä onko edes totta?
        Miksi ihmeessä se mies vie jutun oikeuteen, kun ei joudu edes mitään tällä hetkellä maksamaan..
        Naisenhan se pitäisi laittaa oikeuteen, koska sopua ei syntynyt.
        Ja tämä nainen ei osaa toimittaa kelaan paperia mitä isä ei suostu vahvistamaan, jotta saisi elatusapua..ei hyvää päivää..

        Tässä kyseessä elatussopimuksen uusiminen, kun vanha menee umpeen ja minulla ne tulot nousseet. Laskennan mukaan elatusavun määtä n 120, mutta lastenvakvoja ei voi vahvistaa määrältään elatustukea pienenpää elatusapua. Lapsella on oikeus edes siien rahaan jotta hänen elatuksensa turvataan ja tätä ei exä sulata ja ei suostu sellaista elatussopimusta allekirjoittamaan. No ehkä se ei ole menossa oikeuteen, kun hänen pitää kuitenkin ne omat kulut maksaa. Minä olen samalla linjalla kuin lastenvalvoja, että sen elatusavun minimi 155.50 on se oikea summa. En minä mitään voi että lakikin varmasti sanoo niin!?!? Mikä tässä nyt on ettei kukaan tajua asiaa??


      • ddoom
        Tiina888 kirjoitti:

        Tässä kyseessä elatussopimuksen uusiminen, kun vanha menee umpeen ja minulla ne tulot nousseet. Laskennan mukaan elatusavun määtä n 120, mutta lastenvakvoja ei voi vahvistaa määrältään elatustukea pienenpää elatusapua. Lapsella on oikeus edes siien rahaan jotta hänen elatuksensa turvataan ja tätä ei exä sulata ja ei suostu sellaista elatussopimusta allekirjoittamaan. No ehkä se ei ole menossa oikeuteen, kun hänen pitää kuitenkin ne omat kulut maksaa. Minä olen samalla linjalla kuin lastenvalvoja, että sen elatusavun minimi 155.50 on se oikea summa. En minä mitään voi että lakikin varmasti sanoo niin!?!? Mikä tässä nyt on ettei kukaan tajua asiaa??

        "kyseessä elatussopimuksen uusiminen"
        "minulla ne tulot nousseet."

        No niin, tulihan sieltä jotain tietoakin.

        Lastenvalvoja joko hyväksyy tai ei hyväksy sopimusta. Lastenvalvoja ei hyväksy sopimusta, jos se on a) lapsen edun vastainen tai b) vanhemmilla on siitä erimielisyys. Tässä täyttyvä molemmat kohdat. Eli kun laskuri sanoo, ettei exäsi tarvitse maksaa kuin 120 e/kk (= sinun kohonneiden tulojen vuoksi > elatuskykysi on noussut) niin miksi ihmeessä hän tekisi sopimuksen, jossa maksaa enemmän? Tekisitkö itse, jos tilanne olisi toisinpäin? Oikeuteen mennään siis tekemään virallinen vahvistus elatusavusta. Jos tai kun se jää tuohon 120 e/kk, niin Kela maksaa loppuosan.

        "Voit saada Kelasta elatustukea, jos
        mm. elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi."


    • Tiina888

      No onneksi minulla on rahaa. Mutta siis tämä vain todistaa että exä on huono isä. Mennään vain oikeuteen niin saa exä kuulla tuomarilta saman asian. Sopii kysyä, millainen isä ei halua pitää lapsestaan huolta.

      • hevonkuuseentällaiset

        ei hyvää päivää!!!! Jos sulla kerran on rahaa, niin miksi helvetissä kyselet kuka ostaa lapsellesi ruokaa!!! Pidätkö sinä kersaasi nälässä vain sen takia ettei sen isä suostu maksaan pienistä tuloistaan enempää elatusapua?
        Kuule, jos toi oman lapsesi elättäminen on noin saatanan vaikeaa, niin anna se lastensuojelun ihmisille huostaan!

        Väität olevasi apteekkialalla, etkä tajua mistään mitään. Olet tyhmempi kuin lehmä. Siis niin sääliksi käy sun lasta ettei tosikaan. Mitä pahaa se on tehnyt saadessaan tollasen äidin.


      • eivoi

        Exä on huono isä, koska sinun tulosi ovat nousseet ja sitä kautta elatuksesi lastasi kohtaan suurenee? Oletko oikeasti tosissasi, vai voiko joku ajatella noin itsekkäästi? Mitä väärää se exäsi tässä on tehnyt?
        Sinun tulosi ovat nyt paremmat, joten tottakai silloin osallistut maksuihin enemmän..eihän se isän vika ole.
        Yritä ihan oikeasti asettua toisen kenkiin, niin saat perpektiiviä asioihin.
        Ja jos sinulla ei ole rahasta pulaa, niin lopeta tuo vouhotus ja keskity kasvattamaan ja rakastamaan lastasi. On tässä elämässä isompiakin asioita, kuin 35€ puuttuminen elatusavusta..


      • jgbisnä
        eivoi kirjoitti:

        Exä on huono isä, koska sinun tulosi ovat nousseet ja sitä kautta elatuksesi lastasi kohtaan suurenee? Oletko oikeasti tosissasi, vai voiko joku ajatella noin itsekkäästi? Mitä väärää se exäsi tässä on tehnyt?
        Sinun tulosi ovat nyt paremmat, joten tottakai silloin osallistut maksuihin enemmän..eihän se isän vika ole.
        Yritä ihan oikeasti asettua toisen kenkiin, niin saat perpektiiviä asioihin.
        Ja jos sinulla ei ole rahasta pulaa, niin lopeta tuo vouhotus ja keskity kasvattamaan ja rakastamaan lastasi. On tässä elämässä isompiakin asioita, kuin 35€ puuttuminen elatusavusta..

        "Sinun tulosi ovat nyt paremmat, joten tottakai silloin osallistut maksuihin enemmän.."

        Tätä soveltaa oikeuskin. Sama juttu olisi avioitossakin, paremmin hankkiva maksaa perheen menoista suuremman osan. Ei fifty-fifty.


      • Anonyymi

        No onneksi minulla on rahaa. Mutta siis tämä vain todistaa että exä on huono äiti. Mennään vain oikeuteen niin saa exä kuulla juomarilta asian. Sopii kysyä, millainen äiti ei halua pitää lapsestaan huolta "yksinhuoltajana". Ja lasten valvojalla ei edes päätöksenteko-oikeutta, ei ole asianosainen- ja sopimusosapuoli. Lastenvalvoja ei voi kieltäytyä vanhempien esittämän sopimuksen vahvistuttamisesta viranhoidossaan lapsen edun vastaisena, ja kyllä voidaan vahvistettava myös elatustuen määrää pienempi elatusapu. Laskuri on pelkkä suositus, joka ei sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan!!!


      • Anonyymi
        hevonkuuseentällaiset kirjoitti:

        ei hyvää päivää!!!! Jos sulla kerran on rahaa, niin miksi helvetissä kyselet kuka ostaa lapsellesi ruokaa!!! Pidätkö sinä kersaasi nälässä vain sen takia ettei sen isä suostu maksaan pienistä tuloistaan enempää elatusapua?
        Kuule, jos toi oman lapsesi elättäminen on noin saatanan vaikeaa, niin anna se lastensuojelun ihmisille huostaan!

        Väität olevasi apteekkialalla, etkä tajua mistään mitään. Olet tyhmempi kuin lehmä. Siis niin sääliksi käy sun lasta ettei tosikaan. Mitä pahaa se on tehnyt saadessaan tollasen äidin.

        Aivan ja "yksinhuoltajalla" ei tässä puhevaltaa!


    • Tiina888

      On niin alkanut tressaamaan kun ajattelen ja mietin asiaa. Kertokaa joku mulle että saan sen vähintään kelan elatusavun ja että tää olisi pian ohi!! Kauanko näihin menee yleensä ja miten käräjille pitää valmistautua?? Pitääkö hankkia jokin jakkupuku esim tai laittaa hiukset nutturalle sinne? Ensi viikolla menen oikeusapuun, mutta vasta itsenäisyyspäivän jälkeen. Kiitos exä kun pilasit Suomi-100 päiväni. Mitähän lapsesi ajattelee, kun kerron tämän hänelle??

      • ddoom

        Rauhoitu nyt vähän, äläkä syytä exää siitä, että oma elatuskykysi on noussut! Typerintä mitä voit tehdä on sekoittaa lapsesi tähän. Etenkin kun isänsä noudattaa vain sitä mitä elatuslaskuri sanoo.

        Itse olen ollut oikeudessa elatussopimuksen vuoksi, koska exän mielestä hänellä oli mitättömästi elatuskykyä, vaikka meillä oli tismalleen samat tulot. Oikeudessa meillä oli molemmilla lakimies mukana, minulla oikeusaputoimistosta. Meidän tapauksessa lopulta päädyttiin siihen mitä elatuslaskuri laski > ex maksoi oman elatuskykynsä osuuden, eli puolet, saman verran kuin minä. Kun ne nettotulot tosiaan olivat yhtä suuret. Teidän tapauksessa todennäköisesti päädytään myös, ja saat puuttuvan (155,50 - 120= 35,5 e ) osan Kelalta.

        Mitään jakkupukua eikä nutturaa tarvita! Ihan normaalit siistit vaatteet päälle, ja kampaa hiukset :)!


      • Tiina888

        Toivottavasti saan edes kelalta sen mikä minun kuuluisi saada. Verenpaine kyllä ihan kovasti koholla varmasti ja päätä särkee.


    • Tiina888

      Kamala viikonloppu. Silmänaluset jo nyt mustana. Kuinka voin edes töihin mennä? Olen niin pettynyt exään ja hän on paska isä ja pilasi nyt myös Suomi 100-vuotta juhlani. Palkkaan sellaiset juristit ja lakimiehet, että saan ainakin 200 euroa elatusapua! Kuinkahan kauan menee että mennään sinne oikeuteen??

      • eivoi

        Joko sinulla ei ole kaikki hyvin, tai olet trolli..
        Kukaan muu ei ole pilannut mitään, kuin sinä itse.
        Onko Suomi 100-vuotta sinun juhlasi? Miten tämä 100v juhla muuttaa elämääsi.
        Se on ihan sama mitkä juristit palkkaat, niin yli laskurin ei toista laiteta maksamaan, se on ihan varma..eli kalliiksi tulee sinulle..mutta ehkä tarvitset kalliin opetuksen, koska et ole ketään suostunut näissä ketjuissa kuuntelemaan.
        Sinä voit nyt jo viedä sen paperin minkä olet lastenvalvojalta saanut ja saat elatusmaksut... ja ne maksetaan joka tapauksessa takautuvasti, joten mitään et menetä.
        Oletko ahne, tai onko sinulla jokin riippuvuus, kun taistelet 35 euron takia?
        Jos lapsellesi tulee jotain ihan oikeaa hankittavaa joka maksaa enemmän, niin moni isä osallistuu, vaikka sitä ei missään elatussopimuksessa mainita..kyseessä on kuitenkin oma lapsi.
        Mutta jos tuo exäsi ei halua olla missään tekemisissä kanssasi, niin en todella ihmettele.
        Laita nyt hyvä ihminen asiat tärkeysjärjestykseen ja korjaa tuo asenteesi.


      • etoosyönysunlääkkeitäs

        Hyvää Suomi155,50e juhlaa.


      • Tiina888

        Lastenvalvoja laski elatusapulaskurilla, etä 120 eur/kk/lapsi ja exä sanoi että sen hän maksaa, mutta lastenvalvoja sanoi ettei ryhdy vahvistamaan sellaista sopimusta, koska se on liian pieni elatusavun määrä. Se on pienempi kuin kelan elatusruki ja lastenvalvoja sanoi että minimi on se 155.50 eli kelan elatuskuti.

        Olen sama mieltä lastenvalvojan kanssa!!!..vai tarkoitatteko, että minun pitäisi suostua exän vaatimukseen? Hänhän tässä nyt jostain 30 eurosta alkaa tappelemaan ja vie sitä käräjille! Miksen minäkin saisi onnellisena juhlia maamme itsenäisyyspäivää ja siitäkin nyt minua syytellään?


      • yupdyi
        Tiina888 kirjoitti:

        Lastenvalvoja laski elatusapulaskurilla, etä 120 eur/kk/lapsi ja exä sanoi että sen hän maksaa, mutta lastenvalvoja sanoi ettei ryhdy vahvistamaan sellaista sopimusta, koska se on liian pieni elatusavun määrä. Se on pienempi kuin kelan elatusruki ja lastenvalvoja sanoi että minimi on se 155.50 eli kelan elatuskuti.

        Olen sama mieltä lastenvalvojan kanssa!!!..vai tarkoitatteko, että minun pitäisi suostua exän vaatimukseen? Hänhän tässä nyt jostain 30 eurosta alkaa tappelemaan ja vie sitä käräjille! Miksen minäkin saisi onnellisena juhlia maamme itsenäisyyspäivää ja siitäkin nyt minua syytellään?

        Mitä ihmettä nyt keuhkoat? On itsestäänselvää, että kun tulosi ovat nousseet, niin sinun elatuskykysi on kasvanut ja vastaavasti exäsi laskenut. Lastenvalvoja ei voi määrätä exällesi matalampaa elatusmaksua kuin ennen eikä myöskään määrätä maksua korkeammaksi mitä mittari näyttää. Joten siksi sinne oikeuteen pitää mennä.


      • Tiina888

        Kyllä lastenvalvoja voi määrätä. Enkö ole jo ainakin sata kertaa sanonut että hyvätuloisille niinkuin me ollaan niin elatusavun pitää olla vähintään se 155.50 eur , koska lapsella on oikeus vähintään kelan elatustuen suuruiseen elatusapuun ja siksi lastenvalvoja sanoi ettei vahvista sellaista elatussopimusta joka olisi alle tuon 155.50 eur, vaikka siis nyt meidän tapauksessa se laskuti näyttää 120 eur/kk/lapsi. Lastenbalvoja on saanut koulutuksen ja on paras henkilö ajattelemaan puolueettomasti lapsen parasta ja jos häneen ei voi luottaa niin mihin tässä nyt enää voi luottaa????


      • eivoi

        Eikö sinulle nyt ole sata kertaa sanottu, että ex maksaa sen 120 ja lopun erotuksen maksaa KELA!!!!!!!! Mikä ihme tässä nyt voi olla niin vaikeaa tajuta sinulla!!!!
        Ei ihmistä laiteta maksamaan, jos hänen maksukykynsä ole riittävä!!!
        Se että valvoja ei vahvista tuota sopimusta, ei johtunut exästä vaan summasta.
        Nyt ex maksaa sinulle sen 120e, mikä hänellekkin oli ok ja haet lopun 35€ Kelasta!!!!!


      • Anonyymi
        Tiina888 kirjoitti:

        Lastenvalvoja laski elatusapulaskurilla, etä 120 eur/kk/lapsi ja exä sanoi että sen hän maksaa, mutta lastenvalvoja sanoi ettei ryhdy vahvistamaan sellaista sopimusta, koska se on liian pieni elatusavun määrä. Se on pienempi kuin kelan elatusruki ja lastenvalvoja sanoi että minimi on se 155.50 eli kelan elatuskuti.

        Olen sama mieltä lastenvalvojan kanssa!!!..vai tarkoitatteko, että minun pitäisi suostua exän vaatimukseen? Hänhän tässä nyt jostain 30 eurosta alkaa tappelemaan ja vie sitä käräjille! Miksen minäkin saisi onnellisena juhlia maamme itsenäisyyspäivää ja siitäkin nyt minua syytellään?

        Voi ei näitä Tiinan juttuja. Suomi 100 v pilaaminen... voi ei, että lehmä voi olla typerä,


      • Anonyymi
        Tiina888 kirjoitti:

        Kyllä lastenvalvoja voi määrätä. Enkö ole jo ainakin sata kertaa sanonut että hyvätuloisille niinkuin me ollaan niin elatusavun pitää olla vähintään se 155.50 eur , koska lapsella on oikeus vähintään kelan elatustuen suuruiseen elatusapuun ja siksi lastenvalvoja sanoi ettei vahvista sellaista elatussopimusta joka olisi alle tuon 155.50 eur, vaikka siis nyt meidän tapauksessa se laskuti näyttää 120 eur/kk/lapsi. Lastenbalvoja on saanut koulutuksen ja on paras henkilö ajattelemaan puolueettomasti lapsen parasta ja jos häneen ei voi luottaa niin mihin tässä nyt enää voi luottaa????

        Väärin. Etävanhemmat tulot/menot ratkaisee kohtuullistaminen vielä päälle.. fellosovitteluun


    • ootisolapsi

      Jos se elatusapulaskuri kerran näyttää miehesi maksettavaksi 120 ekee, niin muutosta siihen sä voit hakee vain oikeudesta. Pyydät oikeutta vahvistaan elarit. Ei vaadi kummosta älykkyyttä täyttää yhtä paperii sitä varten.
      Jos sä vaahtoot tätä rataa kuin täällä, lastenvalvojilla ja uhkailet sun eksääs sun muuta, niin kohta sulla ei oo koko ipanaa josta huolehtii. Eksäs hakee yksinhuoltajuutta, vetoo siihen, että susta ei oo äidiks. Vaikeetahan se sun järjellä on käsittää, mutta koeta nyt käyttäytyy kuin aikuinen.

      • Tiina888

        Siihen lastenvalvojan laskentaan siis jöinse 120 eur, mutta lastenvaövojabitse kirjoitti siihen että minimi 155.50 ja se on se hänen määräämä elatusapu johon exä ei suostunut!


      • JeyJey
        Tiina888 kirjoitti:

        Siihen lastenvalvojan laskentaan siis jöinse 120 eur, mutta lastenvaövojabitse kirjoitti siihen että minimi 155.50 ja se on se hänen määräämä elatusapu johon exä ei suostunut!

        EIII!! Lastenvalvoja ei voi käskeä exääs maksamaan 155,50 € elareita,jos laskuri määrää exäs maksaan 120€. Laissa on määrätty lapsen minimi elatus 155,50€/kk, josta KELA maksaa erotuksen 155,50-120=35,50€/kk. Jos exälläs ois 0tuöot, KELA maksais kokonaan 155,50€/kk. Jotka Kela perii exältäs olosotossa takaisin. Miehesi voi vuosi jälkikäteen hakea vapautusta elatusmaksuista, jolloin KELA maksaa sinulle sen 155,50€ lapsen elatukseen kuussa. Lastuhan on lapsen puolella, kun ei vahvista 120€ elareita, kun 155,50€ on minimi...


      • Tiina888

        Niin että laskuri määrää ja lastenvalvojan sana ei merkitse mitään??

        ...Mutta kun exä on HYVÄTULOINEN eli se hänellä riittää elatuskykyä ja se 120 eur on elatusapulaskurilla saatu määrä ja johtuu vain minun tuloista jotka vielä paremmat kuin exällä. Siitähän tässä juuri kyse, että laissa on määrätty se MINIMIELATUKSEN määrä ja ei me kumpikaan mitään huonotuloisia! En ole juurikaan saanut nukuttua. Rupesin illalla katsomaan vaatteita siihen oikeuteen menoon. Siis montako päivää sitä pitää odottaa eli ei kai tässä nyt joulua tarvitse pilata? Itsenäisyyspäivänhän tämä nyt pilasi minulta. Siinä meni Suomi 100 minulta ohi.


      • eivoi

        Voi hyvä luoja..se on 6kk-1,5v..joten siinähän kattelet vaatteita.
        Sano exälle, että se sopii sinulle että hän maksaa sen 120e sinulle, siteen haet lopun osuuden kelalta.
        Jos et ymmärrä, että elatus menee tulojen mukaan ja koska sinulla on paremmat tulot, niin maksat enemmän.
        Voi olla että oikeus rupeaa ihan oikeasti punnitsemaan kykyäsi toimia äitinä, jos näin yksinkertaiset asiat eivät mene älyyn.


      • Tiina888

        1.5 vuotta???..huom en saa sitä loppuosuutta kelalta, jos suostun koska sen loppuosuuden saannin ehtona että exä on huonotuloinen. Itsekin sanoit että lain mukaan minimielatuksen määrä, niin eikö vain järkevintä noudattaa lakia? Sen oltava sen lain mukainen minimi kuten lastenvalvojakin sanoo!


      • eivoi

        Sinä olet jotenkin niin uskomaton tapaus, että toivon että et voi olla tosissasi...
        Luuletko tosiaan, että pääset oikeuteen ennen joulua?? hah hah haaahahahahahah..
        Ja varmaan ajattelet, että se on ilmaista?
        Elatukseen koskevissa oikeudenkäynneissä ei sitten ole " häviäjiä" , mikä tarkoittaa että jokainen maksaa omat oikeudenkäyntikulut...puhutaan sitten muuten usean vuoden elatusmaksuista.
        Eikä ole Kelan maksun ehtona huonotuloisuus, mistä keksit noita juttuja? Ehtona on sopimus..yleensä lastenvalvojalla vahvistettu.
        Et ymmärrä, että voitte tehdä exän kanssa minkä vain sopimuksen ja vahvistaa sen lastenvalvojalla ja se kelpaa kelalle.
        Sinuna sopisin, että ex maksaa sen maksukyvynsä mukaisen 120€ ja sitten nimet alle, lastenvalvoja vahvistaa, sopimus kelalle ja saat kelalta puuttuvan 35,5€.


      • Anonyymi
        JeyJey kirjoitti:

        EIII!! Lastenvalvoja ei voi käskeä exääs maksamaan 155,50 € elareita,jos laskuri määrää exäs maksaan 120€. Laissa on määrätty lapsen minimi elatus 155,50€/kk, josta KELA maksaa erotuksen 155,50-120=35,50€/kk. Jos exälläs ois 0tuöot, KELA maksais kokonaan 155,50€/kk. Jotka Kela perii exältäs olosotossa takaisin. Miehesi voi vuosi jälkikäteen hakea vapautusta elatusmaksuista, jolloin KELA maksaa sinulle sen 155,50€ lapsen elatukseen kuussa. Lastuhan on lapsen puolella, kun ei vahvista 120€ elareita, kun 155,50€ on minimi...

        Ei ole sellaista lakia; minimi on 0 euroa/ kk/ lapsi.. Revi siitä "yksinhuoltajana"


      • Anonyymi
        Tiina888 kirjoitti:

        1.5 vuotta???..huom en saa sitä loppuosuutta kelalta, jos suostun koska sen loppuosuuden saannin ehtona että exä on huonotuloinen. Itsekin sanoit että lain mukaan minimielatuksen määrä, niin eikö vain järkevintä noudattaa lakia? Sen oltava sen lain mukainen minimi kuten lastenvalvojakin sanoo!

        Muuten hyvä, mut esitä tuo laku, kun ei tuommosta lakia ole..


    • JeyJey

      Ja kait se sullekki on parempi et elarit 155,50 tuleee samasta paikasta ja ajallaan, kun että alkasit exäs kans tappeleen miks se ei oo tilittäny sulle 120€ oikeena päivänä ? Ja saisit KELAsta sen 35 ja risat..? Vai oletko jostain hieman katkera ?

      • Tiina888

        En saisi mitään kelan erotusta koska exä on hyvätuloinen ja laissa on se minimielatusavun määrä niinkuin itsekin sanot. Kelan tuen saa vain jos ei pysty itse maksamaan sitä 155.50 eur elatusavun määrää. Sen kelan tuen saa vasta kun soppariin kirjattu että alhaisempi määrä johtuu alentuneesta elatuskyvystä ja tästähän eibole exän kohdalla kyse vaan se 120 eu on vaon laskennallinen luku joka sillä elatusapulaskurilla ja mikä johtuu vain omista tuloistani.


      • Tiina888

        Siitähän tässä on kyse että olisi lapsen kannalta järkevintä että elatusapu tulisi minulle samasta paikasta eli hänen isältään ja jos esim hyvätuloisen ei tarvitsi maksaa main määräämää minimielatusapua ja sen erotuksen saisi kelalta niin hänhän maksattaisi rlatusapuaan veronmaksajien rahoilla vaikka olisi kuinka paljon elstuskykyä. Ei hyvää päivää. Mutta siis tuo minimielatusapu on hyvä määritelmä ja se siis on laissa niinkuin sanoit ja kyllä tämä nyt helpottaa, kun lueskelin netistä ja muitakin keskuseluita ja tuntuu etten ole yksin. Katsoin illalla oikeuteen niitä vaatteita. Pitäisi ehkä silittää se paita. Joku sanoi ettei vaikuta millaiset vastteet sinne laittaa. Toivottavasti ennen joulua saadaan se oikeus pidettyä. On väsynyt olo.


    • Ei_häävi_tulevaisus

      Jos häviät, niin se on sitten myrkkyruiskeet.

    • JeyJey

      zori Tiina.. se on voi voi.. Monet miehet joutuvat maksamaan suuret elarit edes näkemättä lastaan.. Jos sinulla on suuremmat tulot ja laskuri näyttää exälles 120€/kk, niin silloin te menette lain mukaan..

      • Tiina888

        Ei vaan voi pitää paikkaansa, sillä 155.50 on lapsen oikeus. Juttelin lastenvalvojan kanssa ja sain käsityksen, että on onneksi keinoja. Ehdotin, että kohtuullistetaan hänen asumistulot ja vaadin varmasti kaikki kuitit hänen matkakuluista ja muistakin vähennyksistä. Tuskin voi esimerkiksi kotitalousvähennystä ottaa nettokuluna huomioon veroilmoituksessaan?? Minulla on aikaa pelata asian kanssa.


      • eivoi

        Kyllä olet säälittävä ihminen, kun teet 35 euron takia kiusaa toiselle ihmiselle..
        Tuollaisen kuvan haluat lapsellesi opettaa? Alan toivomaan, että joku lukee ja jäljittää viestisi, jos ne todellisia ovat ja alkavat tutkimaan oletko oikeasti sopiva ihminen äidiksi ja kasvattajaksi..
        Onko sinulla joku käsitys, että lastenvalvoja päättää jotain? Hänen tehtävä on vain vahvistaa vanhempien tekemiä sopimuksia..hän ei ota kantaa teidän keskinäisiin väleihin, eikä hän saa asettua puolelle..
        Olet koko ketjunajan selittänyt miten lastenvalvoja on sinun puolella..jos tuollainen tulee oikeudessa eteen, niin tulee todella kalliiksi sinulle..


      • Tiina888
        eivoi kirjoitti:

        Kyllä olet säälittävä ihminen, kun teet 35 euron takia kiusaa toiselle ihmiselle..
        Tuollaisen kuvan haluat lapsellesi opettaa? Alan toivomaan, että joku lukee ja jäljittää viestisi, jos ne todellisia ovat ja alkavat tutkimaan oletko oikeasti sopiva ihminen äidiksi ja kasvattajaksi..
        Onko sinulla joku käsitys, että lastenvalvoja päättää jotain? Hänen tehtävä on vain vahvistaa vanhempien tekemiä sopimuksia..hän ei ota kantaa teidän keskinäisiin väleihin, eikä hän saa asettua puolelle..
        Olet koko ketjunajan selittänyt miten lastenvalvoja on sinun puolella..jos tuollainen tulee oikeudessa eteen, niin tulee todella kalliiksi sinulle..

        Mitä tarkoitat, että jos tulee oikeudessa selville siis mikä? Lastenvalvoja on siis lapsen puolella ja jos lapselle pitää olla se 155.50 kuukaudessa niin miten se minulle tulee kalliiksi?


      • Tiina888

        Minä en ole tarkoittanut että lastenvalvoja on minun puolellani vaan että lastenvalvoja on lapsen puolella ja minä olen myös eli olemme samaa mieltä ja sen pitää olla se 155.50 koska lapsella oikeus saada se raha.


    • JeyJey

      Se oikeus on aikaisintaan ens kesänä, voi mennä 2vuotta.. Pakko sanoa, että itse miehenä maksaisin sen 155,50 lapselleni"hyvä tuloisena". Kuin alkaisin vääntämään 35€ sta oikeudessa..ja lapsitaloudessa mulla menisi kuitenkin enemmän lapseen kuukaudessa, kuin 120€..tässä asiassa ymmärrän sinua..

      • Tiina888

        Hän on ahne ja huono isä!! Nyt vihdoinkin todistanut asian kaikille, jopa lastenvalvojalle!


    • JeyJey

      Tuntuu, että tämä teidän riita on aika tuore tapaus..toivottavasti ajan kuluessa pääsette yhteisymmärrykseen. Ei tämä hänestä huonoa isää tee..käräjöinnillä te tulette kumpikin häviämään aikaa ja rahaa, mikä on aina lapselta pois eikä kukaan voita..

      • Tiina888

        Minä en onneksi häviä tässä penniäkään!


      • VaihtakaaLähihuoltajaa

        Valitettavasti on niin, että elatusapulaskuri suosii lähivanhempaa ja jättää huomioimatta monia etävanhemman kuluja. Yleensä käräjäoikeus korjaa laskelmia lain hengen mukaiseksi, jolloin voit jopa jäädä ilman elatusmaksuja. Oikeudenkäynti tulee molemmille kalliiksi. Kela ei noin vain hyvätuloiselle, jolla on elatuskykyä, suostu maksamaan elatustukea. Lastenvalvoja on tässä asiassa Kelan puolella.


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Minä en onneksi häviä tässä penniäkään!

        Niin etkö edellenkään lue viestejä?
        Elatukseen liittyvissä käräjissä ei ole " voittajia" tai " häviäjiä " vaan jokainen maksaa itse omat oikeuskulunsa...kerroit olevasi hyvätuloinen, luuletko sen olevan ilmaista?
        Puhutaan monista tuhansista riippuen asianajajasta ja kuinka nopeasti pääsette sopuun tai valittaako joku vielä päätöksestä.


      • eivoi

        Itseasiassa jatkan vielä itse, että saat jotain kuvaa oikeudenkuluista..
        Ystäväni kävi huoltajuustaiston oikeudessa..lasku oli noin 8000euroa, ilman jatkokäsittelyjä..
        Siinä sinulle vähän suuntaa siitä, minkähintaisia ovat oikeudenkäynnit.
        Voi olla että 35euroa tuntuu aika mitättömältä niiden laskujen jälkeen mitä sieltä tulee..
        Muista myös, että jos pyydät asianajaa tarkistamaan jotain exään liittyviä asioita, niin tuntiveloitus on yleensä 400-1000€/h luokkaa.


    • Tiina888

      Luen viestejä. Ymmärrän että ei voittajia, mutta lakintässäkin puolellani ja mikun ei tarvitse maksaa, koska olen lähivanhempi. Kannattaako tosiaan alkaa 35 euron vuoksi exän tapplemaan jos maksut 8000 luokkaa? Se on vain hänen yksin päätettävissä. Jos lastenvalvoja mieltä että vähintään kelan tuen verran sitä elatusapua, niin olen samaa mieltä.

      • Tiina888

        Minun ei tarvitse maksaa oikeuskulujani, vaikka häviäisinkin, koska olen vain lähivanhempana ja huoltajana oikeudessa. Eikö se näin mene näissä elatusriidoissa. Siis etävanhempihan aina lapsian bastaan jabheidän etuaan tässä puolustetaan oikeudessa? Lastenvalvija sanoi ettei minun tarvitse itse maksaa oikeuskuluja


    • Tiina888

      Tämä keskustelu hyvin loukkaavaa äitiyttäni kohtaan ja kaikki tuntuu tässä nyt olevan exän puolella. Ei hyvää päivää.

    • kumpikimaksaa

      Näissä riita-asioissa oikeus yleensä määrää, että kumpikin osapuoli maksaa asianajokulunsa itse. Kulut nousevat helposti lähemmäs 10 000,- euroon.

    • sovittelua

      Onko lastenvalvoja ihan vakituinen vai keikkaa heittävä vt. suhari? Eikös he nimenomaan ole sitä varten, ettei huoltajuus ja elatusasiat kuormittaisi oikeuslaitosta? Oletkohan sinä ymmärtänyt jotain väärin? Sinä olet elatustuen riitauttanut asiakas, joten sinä maksat oikeuskulut jos tai kun häviät. Allekirjoituta lastenvalvojalla 120 euroa elatus ja lopeta meuhkaaminen. Jos laskuri sanoo 120, saman se on oikeudessakin tai jopa sen alle. Sun maksettava osuus on suurempi väittämiesi tulojen perusteella. Hyväksy asia tai hankkiudu työttömäksi, niin pääset sinäkin pienemmällä maksulla.

      Tarinan on oltava vitsi, huono sellainen. Ainakin oletetun lapsen korville.

      • eivoi

        Tätä on hänelle yritetty koko ajan sanoa, mutta ei mene perille..en usko että tämä ihminen on tosissaan, on pakko olla joku trolli..
        Siinä tulee välissä tuo lastenvalvojan ehdottama sovittelukin, ennen oikeutta, eikä hän ole sanallakaan ottanut sitä puheeksi...
        Ja lastenvalvoja väittää ettei tule oikeudessa maksettavaa, koska on lähivanhempi..?? En ole ikinä tuollaista satua kuullutkaan..


      • iytit

        "Sinä olet elatustuen riitauttanut asiakas, joten sinä maksat oikeuskulut jos tai kun häviät."

        Ei pidä paikkaansa. Mies eli etähuoltaja on riitauttanut asian, hän on kantaja ja lapsensa etua vastaan. Lähivanhempi ajaa lapsen etua; eli riittävää elatusapua, josta kiista on. Lähivanhempi edustaa lasta, hänen etuaan, ei itseään. Näin lähivanhempi ei voi millään hävitä, koska lapsen asiasta ja edusta on kyse.

        Tuo elatuslaskurin osoittama 120 e ei näytä sitä, onko laskelmassa numerot kohdallaan. Esim. mitä tahansa vähennyksiä ei tarvitse huomioida. Joten tuleepahan tarkistetuksi oikeudessa sekin samalla.


    • sairastatouhua

      Hyvätuloinen aloittaja pitää lastaan nälässä vain sen vuoksi kun lapsen isä ei suostu maksamaan 37 euroa elatusapua lisää kuukausittain. Siis niin sairasta touhua puolin ja toisin teillä, että ei mitään rajaa. Lapsiparka.

      • eivoi

        35,5€
        :-D :D :-)


    • Tiina888

      Minä en ole elatustukea riitauttanut vaan lapsen isä. Lastenvalvojan laskenta sanoi, että 120 eur, mutta hän eli lastenvalvoja ei voi alkaa vahvistamaan sellaista elatusapua, joka pienempi kuin kelan elatustuki. Exä on mieltä että sen elatusavun pitääolla 120beur ja on nyt riitauttanut enkä siis minä. Minä lähärinä edustan lasta ja lasta ei voi velvottaa maksamaan oikeuskulua. ei hyvää päivää. Kuinka monta kertaa joudun teille kertaamaan nämä asiat??

    • Tiina888

      Ei hyvää päivää! Kylläpä tietämätöntä porukkaa. Oikeusapu siis lähivanhemmalle on ilmaista! Sopii vain haastaa jonkun 35 eur takia. Tuomari nauraa exän pihalle oikeudessa.

    • Ei ole minimiä elatusavussa. Elatusapu määräytyy aina maksykyvyn mukaan vanhempien kesken. on tietty normi eri ikäisille lapsille joka jaetaan vanhempien maksukyvyn mukaan. Tuloista saa molemmat tehdä perustellut vähennykset ja lopusta katsotaan maksukyky. Kannattaa tutustua oikeusministeriön elatusapuohjeeseen. Siihen oikeudessa tukeudutaan. Lastenvalvojat tulkitsevat omalla tavallaan noita normeja, yleensä lähivanhemman (lapsen) eduksi. Se onko lapsen edun mukaista etävanhemman taloudellinen kuritus vastoin ministeriön ohjetta oikea tapa, mun mielestä ei ole.

      • Tiina888

        Niin mutta eikö laki sano että 155.50 on se minimi ja lasenvalvojathan toimii lain mukaan. Ei kai poliisikaan sakota muuten vaan ja huvikseen ja sovella lakia miten vaan eli kaikkialla oltava sama laki ja kohtelu kaikkia kohtaan. Siis se minimi on 155.50 ja lapsella siihen oltava oikeus


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Niin mutta eikö laki sano että 155.50 on se minimi ja lasenvalvojathan toimii lain mukaan. Ei kai poliisikaan sakota muuten vaan ja huvikseen ja sovella lakia miten vaan eli kaikkialla oltava sama laki ja kohtelu kaikkia kohtaan. Siis se minimi on 155.50 ja lapsella siihen oltava oikeus

        "Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysi elatustuki on 155,50 e/kk."

        "Kela maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen takia. Elatussopimuksessa tai -tuomiossa tulee tällöin olla maininta elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä. Kun Kela maksaa elatustuen vähennettynä, saat elatustuen ja elatusavun erotuksen sekä lisäksi elatusvelvolliselta elatusavun. Loppusumma on siis täyden elatustuen suuruinen.

        Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea.

        Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa täyden elatustuen ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle.

        Elatustuki on verotonta tuloa. Elatusapu ja elatustuki tarkistetaan vuosittain indeksillä."


        Nyt sinulla on kaikki tiedot mitä voi olla, niin voit lopettaa kyselemästä.
        On olemassa minimi, mutta ei exääsi kohtaan, vaan Kelaa.
        Oikeudessa tulet häviämään..jos exällesi on laskettu 120€ laskimella, niin oikeudessa tulee olemaan joko sama tai pienempi. Exäsi saattaa myös esim. menettää työpaikkansa ennen oikeutta, milloin maksettavaksi tulee puhdas 0€.
        Tehkää lastenvalvojalla virallinen sopimus siitä 120€ ja haet puuttuvan osan Kelalta, niin kuin monta kertaa ehdotin...vai haluatko tahallaan tehdä asioista vaikeita?
        Oikeuteen meneminen kestää kauan..toisekseen, jos ex häviää, niin hänellä on mahdollisuus valittaa hoviin vielä siitä..jos häviää hovissa, on mahdollisuus valittaa vielä korkeimpaan..joten mieti itse minkälainen prosessi saattaa olla edessä, vain koska et suostu että Kela maksaa sen puuttuvan osan.


      • Tiina888

        Mutta eihän siinä mitään järkeä että haen kelalta sen puuttuvan osan, jos exällä maksukukyä riittää? Sehän olisi veronmaksajien kustannuksella??


      • eivoi

        Miksi trollaat?
        Sinulle on vastattu, niin kokemuksella, kuin lakipykälillä.
        Lopeta ihan oikeasti..täällä on ihmisiä jotka ihan oikeasti kaipaavat apua ja tukea.


      • Tiina888 kirjoitti:

        Mutta eihän siinä mitään järkeä että haen kelalta sen puuttuvan osan, jos exällä maksukukyä riittää? Sehän olisi veronmaksajien kustannuksella??

        Eikö tässä ole kyse lapsen elatukseen tarvittavista rahoista? Miksi haluat väkisin riidellä. Ota osa isältä ja loput kelasta.


      • iyityf
        jalmari100 kirjoitti:

        Eikö tässä ole kyse lapsen elatukseen tarvittavista rahoista? Miksi haluat väkisin riidellä. Ota osa isältä ja loput kelasta.

        Lapsen elatuksestahan tässä tosiaan on kyse!

        Ap ei halua väkisin riidellä, vaan hänen exänsä.
        Kun lastenvalvoja ei halua vahvistaa elatussopimusta 120 e:ksi kk, eli pienemmäksi kuin elatustuki, niin asia menee oikeuteen automaattisesti. Lastenvalvoja olisi varmaankin vahvistanut sopimuksen, ellei hän epäilisi laskuriin laitettujen lukujen oikeellisuutta.

        Kela kertoo:
        "Kela ei maksa elatustukea, jos
        sinulla ei ole kunnan sosiaalihuollon vahvistamaa elatussopimusta tai tuomioistuimen päätöstä elatusavusta. "

        Eli kun lastenvalvoja ei voi vahvistaa lapsen edun vastaista sopimusta, asia menee tuomioistuimen päätettäväksi.

        Ja kyllä nämä asiat suhteellisen nopeasti sinne oikeuteen menevät käsiteltäväksi. Pari kolme kuukautta voi kestää, mutta kun päätös tulee, se on takautuva. Yleensä elatusapu myös sovitaan oikeudessa ennen kuin se menee tuomioistuin käsittelyyn.


      • eivoi

        Lopeta sinäkin. Kyllä voin sanoa, että 100% varmasti lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen, jos vanhemmat ovat yhtämieltä. Tässähän on käynyt jo ilmi, että äidille ei kelvannut tuo isän maksama 120euroa, vaan ajatteli että hakee oikeuden kautta 250e.
        Eikä todellakaan mene nopeasti..saa olla hyvää tuuria, että pääset muutamassa kuukaudessa ja siitäkin päätöksestä voi valittaa.
        Ettet olisi ap eri nimellä kirjoittelemassa..koska kukaan täysijärkinen ei voi olla ap:n puolella tässä.
        Isälle on osoitettu maksu laskimella tulojen mukaan 120e, kelalta loput that´s it.
        Ihan sama päätös tai pienempi tulee oikeudesta, joten onnea sinne vaan.
        Eihän tämä isä halunnut tapella, ei vain halunnut maksaa yli tulojen menevää elatusta, mikä on täysin ymmärrettävää.


      • pppo
        eivoi kirjoitti:

        Lopeta sinäkin. Kyllä voin sanoa, että 100% varmasti lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen, jos vanhemmat ovat yhtämieltä. Tässähän on käynyt jo ilmi, että äidille ei kelvannut tuo isän maksama 120euroa, vaan ajatteli että hakee oikeuden kautta 250e.
        Eikä todellakaan mene nopeasti..saa olla hyvää tuuria, että pääset muutamassa kuukaudessa ja siitäkin päätöksestä voi valittaa.
        Ettet olisi ap eri nimellä kirjoittelemassa..koska kukaan täysijärkinen ei voi olla ap:n puolella tässä.
        Isälle on osoitettu maksu laskimella tulojen mukaan 120e, kelalta loput that´s it.
        Ihan sama päätös tai pienempi tulee oikeudesta, joten onnea sinne vaan.
        Eihän tämä isä halunnut tapella, ei vain halunnut maksaa yli tulojen menevää elatusta, mikä on täysin ymmärrettävää.

        Ihme vääntämistä täällä :D

        "äidille ei kelvannut tuo isän maksama 120euroa"

        Eikös se mennyt niin, ettei isä suostunut maksamaan enempää, eli elatustuen määrää 155.50, vai mitä? Ja lastenvalvojakaan ei suostunut muuttamaan sopimusta pienemmäksi kuin aiemmin. Ehdottomasti kuitenkin kannattaa tarkistuttaa asia oikeudessa niin ei jää kenellekään mitään hampaankoloon. Ja joka tapauksessa, ellei isä todella kykene maksamaan enempää kuin 120 e niin puuttuva summa tulee Kelalta, oli se mikä oli.


      • pppo

        "100% varmasti lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen, jos vanhemmat ovat yhtämieltä."

        Tuohon sen verran, ettei lastenvalvoja vahvista sopimusta aina vaikka vanhemmat olisivat yhtä mieltä. Riippuu mitä yhteistä mieltä vanhemmat ovat. Mikäli sopimus on lapsen edun tai kelan edun vastainen, se jää vahvistamatta.


      • pppo
        Tiina888 kirjoitti:

        Mutta eihän siinä mitään järkeä että haen kelalta sen puuttuvan osan, jos exällä maksukukyä riittää? Sehän olisi veronmaksajien kustannuksella??

        "mitään järkeä että haen kelalta sen puuttuvan osan, jos exällä maksukukyä riittää?"

        Niin, mistä olet saanut päähäsi, että exälläsi maksukykyä riittää yli tuon 120 e/kk? Juksaako exäsi elatuslaskuria?


      • Tiina888

        Hänellä on elatuskykyä. Sen näkee siitä laskelmasta, mutta minulla on parempi elatuskyky. Ei hän juksaa, mutta lastenvalvoja sanoo ettei siksi vahvista sellaista sopimusta, joka alle elatustuen jos maksukykyä riittää. Ei olisi oikein lähteä hakemaan se raha veronmaksajilta jos isä pystyisi suorittamaan sen maksun eli maksukykyä riittää.. mikähän tässä asiassa niin vaikea käsittää.
        En kai minä vaatisi häneltä sitä rahaa jollei hänellä ole kykyä maksaa??


      • YhteinenOngelma
        pppo kirjoitti:

        Ihme vääntämistä täällä :D

        "äidille ei kelvannut tuo isän maksama 120euroa"

        Eikös se mennyt niin, ettei isä suostunut maksamaan enempää, eli elatustuen määrää 155.50, vai mitä? Ja lastenvalvojakaan ei suostunut muuttamaan sopimusta pienemmäksi kuin aiemmin. Ehdottomasti kuitenkin kannattaa tarkistuttaa asia oikeudessa niin ei jää kenellekään mitään hampaankoloon. Ja joka tapauksessa, ellei isä todella kykene maksamaan enempää kuin 120 e niin puuttuva summa tulee Kelalta, oli se mikä oli.

        Sinulla on kummallinen oikeustaju. Jos laskuri osoittaa 120, niin lähtökohtaisesti vanhempien tulisi se hyväksyä. Tuon summan aleneminen ei johdu exän maksukyvystä, vaan lähivanhemman maksukyvyn noususta. Kokonaisuutena lapsen etu on siis turvattu sillä lastenvalvojan tekemällä laskelmalla.
        Itse en kannustaisi ratkomaan asiaa oikeudessa ja rasittamaan oikeuslaitosta JA VERONMAKSAJIA tällaisilla asioilla. Se on yleisesti se pyrkimys. Toisinpäin ajatellen voisi kysyä onko lähivanhempi halukas luopumaan lapsensa lähivanhemmuudesta ja antamaan sen exälleen ?
        Tuo 155 euroa ei liity mitenkään kahden hyvätuloisen ihmisen maksamiin elatusmaksuihin, joten Tiinan jankuttaminen että se kuuluu lapselle on turhaa. Laskelma kertoo sen mikä osapuolille kuuluu maksettavaksi.
        Lastenvalvoja voi kyllä vahvistaa sopimuksen myös summalla 120. Riita taitaa olla Tiinasta kiinni.


      • Tiina888

        Ei ole vaan lastevalvojakin on puolellani! Tai siis lapsen puolella. Hän ei suostu vahvistamaan alle elatustuen olevaa soppariaeli exän pitäisi vaan suostua. Ei hyvää päivää siis kyllä lastenvalvoja johonkin ohjeeseen tämän perustaa ja saanut koulutuksen ja nyt siis jo väität, että hän vetää sen laskennan ihan hatusta vaan?


      • Tiina888

        Niin ja en minä ole oikeuteen ottanut yhteyttä vaan exä. Hän se tässä tuhlaa veronmaksajien rahoja. Voi hyvää päivää teidän kanssa...


      • njmios

        Toistat samaa asiaa? suomi24-jury ei voi vaikuttaa asiaan enempää.


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Niin ja en minä ole oikeuteen ottanut yhteyttä vaan exä. Hän se tässä tuhlaa veronmaksajien rahoja. Voi hyvää päivää teidän kanssa...

        Mene oikeuteen. Se on sinulle paras ratkaisu, älä yritä saada sovintoa, vaan suoraan oikeuteen ja muista vaatia vähintään miljoona.


      • tuuoo
        YhteinenOngelma kirjoitti:

        Sinulla on kummallinen oikeustaju. Jos laskuri osoittaa 120, niin lähtökohtaisesti vanhempien tulisi se hyväksyä. Tuon summan aleneminen ei johdu exän maksukyvystä, vaan lähivanhemman maksukyvyn noususta. Kokonaisuutena lapsen etu on siis turvattu sillä lastenvalvojan tekemällä laskelmalla.
        Itse en kannustaisi ratkomaan asiaa oikeudessa ja rasittamaan oikeuslaitosta JA VERONMAKSAJIA tällaisilla asioilla. Se on yleisesti se pyrkimys. Toisinpäin ajatellen voisi kysyä onko lähivanhempi halukas luopumaan lapsensa lähivanhemmuudesta ja antamaan sen exälleen ?
        Tuo 155 euroa ei liity mitenkään kahden hyvätuloisen ihmisen maksamiin elatusmaksuihin, joten Tiinan jankuttaminen että se kuuluu lapselle on turhaa. Laskelma kertoo sen mikä osapuolille kuuluu maksettavaksi.
        Lastenvalvoja voi kyllä vahvistaa sopimuksen myös summalla 120. Riita taitaa olla Tiinasta kiinni.

        "Jos laskuri osoittaa 120, niin lähtökohtaisesti vanhempien tulisi se hyväksyä."

        No eihän pitäisi sinisilmäisesti hyväksyä mitä laskuri osoittaa. Sillä numerot mitä laskurille syötetään... niissähän voi olla vaikka mitä filunkia, sellaista mitä EI voi hyväksyä. Kuten esimerkiksi liian suuria vähennyksiä.


      • eipidäpaikkaansa

        No heh heh..onko tullut koskaan käytyä lastenvalvojalla kyseisistä asioista?
        Saat raahata sinne palkkakuittisi ja näyttää todistukset kuukausittaisista menoista, joten älä jaksa jauhaa..


    • Kaikenkokenutkokeva

      Meneekö tässä puurot ja vellit sekaisin?

      Elatusapu on tulosidonnaista. Jos miehen tulot ovat niin pienet etteivät ne täytä edes minimimaksun perusteita saa lapsi puuttuvan osan KELA:n kassalta.
      Elatusapua ei lasketa menoiksi joten miehen tulee tiedostaa tämä tosiasia. Mies ei siis saa sosiaalisia etuuksia vaikka hänen tulonsa olisivat 150 euroa liian pienet minimi rajoihin nähden. On siis tehty mekanismi jossa köyhän maksajan asema on todella heikko.

      Yleisesti ottaen lapseen kannattaa panostaa huomattavasti enemmän mitä lain määrittelemät rajat edellyttävät. Isän ja äidin tulee ajatella asioita lapsen kannalta, ei itsekkäästi. Ero on kahden aikuisen välisen tunnesiteen välinen asia, lapset eivät kuulu tuon ongelman sisältöön millään tavalla.

      Raha on vain väline joka mahdollistaa asioita, se ei kuitenkaan ole se asian ydin josta kannattaisi kiistellä. Oikea aihe olisi se miten erovanhemmat aikovat lapsen kasvatusta yhdessä toteuttaa ja varmistaa jotta lapsen kehitys ei kärsisi vanhempien tyhmistä kapeakatseisista päistä.
      Hyvin usein lapsi koetaan "koston välineenä" ja eron syyt koetaan kumpuavan elämänmuutoksista lasten syntymän jälkeen.
      Itsekkäästi ajattelevat liian monet ihmiset.

    • Tiina888

      En ole exää haastamassa vaan hän haastamassa lapsemme ja minä edustan lastamme. Olemme hyvätuloisia ja elatusapulaskuri antaa 120 eur/kk. Lastenvalvoja ei voi vahvistaa näin pientä elatusapua, koska se on pienempi kuin kelan elatustuki 155.50 eur, mutta tässä ei kyse pienituloisista tai että puutteellinen elatuskyky kummallakaan vanhemmista. Olen vain sivustaseuraaja tässä asiassa ja siksi olen koko ajan ja jatkuvasti kysynyt, että tietääkö kukaan sitä pykälää jonka voisi exälle näyttää siis että hänen on pakko maksaa se 155.50 joka siis minimi ja koska hänellä elatuskykyä riittää. Voi hyvää päivää teidän kanssanne!

      • tuuoo

        Olet kyllä kova "sauhuamaan", se vähentää uskottavuuttasi... :D. Mutta siinä vakuutat, että exälläsi on enemmän maksukykyä mitä laskuri osoittaa. Sillä varsin pienilläkin tuloilla on varaa 155,50 e:n maksukykyyn. Joten lienee kyse siitä, että ex pimittää joko tulojaan, tai on laittanut vähennykseksi kaikennäköistä mitä sinne ei kuulu laittaa ja pidä hyväksyä.


      • onneavaann

        Ei kun kysymyksessä on Tiinan nousseet tulot, joten hänen elatuskykynsä on parantunut, siksi exän vähentynyt.
        Tiinalle ei vain tämä mene kaaliin, että elatusta maksetaan tulojen mukaan...parempi tuloinen maksaa enemmän.
        Niin kuin joku kirjoitti aikaisemmin, lapselle tärkeintä on teidän välit ja sopimukset kasvattaa lapsi..ei tuo 150€ mistä nyt tappelet.
        Kyllä jokainen vastuullinen isä osallistuu kaikkiin lapsen isompiin hankintoihin.. en tiedä mikä tässä on taustalla..oletko ahne tai jotain, miksi ex ei haluaisi laittaa rahaa sinullepäin..?
        Enkä edelleenkään ymmärrä miksi se ex on haastanut sinut oikeuteen, sen takia epäilen tämän jutun totuusperää..eihän hänellä ole mitään syytä laittaa asiaa oikeuteen, kun ei kukaan voi häneltä mitään vaatia ennen oikeuden päätöstä..


      • Tiina888

        Siksi haastaa koska on ahne ja haluaa, että se menee sen elatuslaskurin mukaan ja kai se minullekin olisi sopivaa, mutta lastenvalvoja ei halua vahvistaa sellaista sopparia ja olen lastenvalvojan kannalla koska lapselle taattava se 155.50 eur minimi...mikä tässä nyt niin hankala ymmärtää tämä???


    • Tiina888

      En ole saanut sitä pykälää keneltäkään, jossa todetaan että lapselle taattava 155.50 eur. Väitätte siis ettei sellaista ole? Miksi sitten yleensäkin joku kelan elatustuki, .. eikö summa 155.50 itsessään jo todista, että exän minimielatusapu on sen suuruinen?

      • eivoi

        Sä tykkää inttää inttää, sä tykkää inttää inttää, inttää..daa daa..
        Sulle on kerrottu moneen kertaan, että henkilöiden välillä ei ole asetettu minimiä tai maksimia, ne katsotaan tapauskohtaisesti. Jotain varmasti haet nyt takaa tällä trollaamisella?
        Väität, että lastenvalvoja ei vahvista sopimusta alle 150,5€, kerro missä kunnassa?
        Meillä on vahvistettu nollasopimus, koska katsotaan, että molemmat osallistuvat lasten elämään yhtä paljon..eikä lapset asu yhtä paljon molempien luona, joten lopeta tuo paskanjauhaminen siitä, että lastenvalvoja on sinun tai lapsen puolella, kun ei vahvista.
        Kysymys on teistä ja siitä miten olette sopineet huoltaa lastanne..jos olette niin pentuja, että ette osaa päästä sopimukseen tuollaisesta asiasta ilman oikeutta, niin ehkä lapsen olisi parempi olla jossain muualla.
        Elatus katsotaan pääsääntöisesti sen mukaan, kuinka paljon vanhempi osallistuu lapsen elämään ja toissijaisesti tulojen mukaan. Sinulla on paremmat tulot, joten maksat enemmän.
        Oikeudessa voi exälle tulla myös nollasoppari, pidä se mielessä.
        Jos täällä nyt annetut neuvot eivät kelpaa, niin vedä itsesi sivuun ja ota yhteyttä lakimieheen ja ala käymään asioita läpi.


      • Tiina888

        Pidäpä itse mielessä, että lastenvalvoja on ammattiinsa koulutuksen saanut ja hänen tehtävä on ensisijaisesti puolustaa lapsen etua. Ette siis pysty kukaan mitään pykälää antamaan, ettei asia olisi näin. Rivien välistä voi lukea jopa, että pidätte lastenvalvojia puolueellisina ja sellainen ei ole mahdollista. Varmaan jonkun katkeroituneen etä-isän kanssa olen tuhlannut aikaani. Haen yksinhuoltajuutta.


      • jmgbipäo
        Tiina888 kirjoitti:

        Pidäpä itse mielessä, että lastenvalvoja on ammattiinsa koulutuksen saanut ja hänen tehtävä on ensisijaisesti puolustaa lapsen etua. Ette siis pysty kukaan mitään pykälää antamaan, ettei asia olisi näin. Rivien välistä voi lukea jopa, että pidätte lastenvalvojia puolueellisina ja sellainen ei ole mahdollista. Varmaan jonkun katkeroituneen etä-isän kanssa olen tuhlannut aikaani. Haen yksinhuoltajuutta.

        Lapsi saa -vaikka oikeuden päätöksellä- sen 155,50 e / Kk, osan isältä ja lopun kelasta. Sun tehtävä on hakea loppuosa kelasta. Jos sulla on rahaa ja ylpeyttä, elätät lapsesi itse ja jätät kelan elatustuen osuuden hakematta.
        Vai häpeätkö viedä kelaan elatustukihakemusta? Sekö onkin suurin ongelma?


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Pidäpä itse mielessä, että lastenvalvoja on ammattiinsa koulutuksen saanut ja hänen tehtävä on ensisijaisesti puolustaa lapsen etua. Ette siis pysty kukaan mitään pykälää antamaan, ettei asia olisi näin. Rivien välistä voi lukea jopa, että pidätte lastenvalvojia puolueellisina ja sellainen ei ole mahdollista. Varmaan jonkun katkeroituneen etä-isän kanssa olen tuhlannut aikaani. Haen yksinhuoltajuutta.

        Hae ihmeessä. Muista ottaa tämä viestiketju mukaan oikeuteen..
        Jos unohdat, niin voin selvittää osoitteen ip:llä ja lähettää sinulle.


      • Tiina888

        väität täällä julkisesti että tiedät/kykenet selvittämään osoitteeni. Minua on jo uhkailtu muualla ja hyvä syy nyt tässä epäillä asiassa jotain sinunlaistasi ja tämä vain on nyt valitettavasti lähempänä että täytyy harkita mennä poliisille asian kanssa huomenna. Epäilen että olet sama henkilö.


      • Tiina888
        jmgbipäo kirjoitti:

        Lapsi saa -vaikka oikeuden päätöksellä- sen 155,50 e / Kk, osan isältä ja lopun kelasta. Sun tehtävä on hakea loppuosa kelasta. Jos sulla on rahaa ja ylpeyttä, elätät lapsesi itse ja jätät kelan elatustuen osuuden hakematta.
        Vai häpeätkö viedä kelaan elatustukihakemusta? Sekö onkin suurin ongelma?

        Minä en voi hakea sitä erotusta, koska elatustuen ehtona on että vanhemmilla ei elatuskykyä. Asia kirjataan elatussopimukseen ja ehtona tuen saantiin. Siksi lastenvalvojankin mukaan se 155.50 on minimi ja lapsen oikeus. Olen täällä kysynys ihmisiltä että olisiko antaa siihen lakipykälää koska sellainen on pakko olla olemassa mutta pelkkää vittuilua olen vain saanut ja joku uhkailee jo kaivavansa osoitetietonikin esille. Tällaista on kateus nykysuomessa. Voi hyvää päivää


      • eivoi

        Sinä olet saanut neuvoja ja apua varmaan enemmän kuin kukaan ikinä, mutta syystä tai toisesta ne eivät mene kalloosi.
        Ei elatustuen saaminen vaadi sitä, että ei ole maksukykyä..

        "Kela voi maksaa elatustukea erotilanteessa, jossa lapsi ei saa elatusta elatusvelvolliselta tai jos elatusapu on pienempi kuin elatustuki. Elatustukea voidaan maksaa myös, jos elatusvelvollista vanhempaa ei ole. Tällöin lapsi on esimerkiksi adoptoitu ilman kumppania tai lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella tai lapsella ei ole vahvistettua isää.

        Erotilanteessa elatustuen saaminen edellyttää, että vanhemmilla on kunnan sosiaalihuollon vahvistama elatussopimus tai tuomioistuimen päätös elatusavusta.

        Elatustuki maksetaan lapsen vanhemmalle tai muulle henkilölle, jonka hoidossa lapsi on. Tuki voidaan myös myöntää ja maksaa 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen.

        Voit saada Kelasta elatustukea, jos

        elatusvelvollinen vanhempi ei ole maksanut vahvistettua elatusapua*.
        elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi.
        elatusapua ei ole vahvistettu lainkaan maksettavaksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi.
        olet adoptoinut lapsen ilman kumppania.
        avioliiton ulkopuolella syntyneellä lapsella ei ole vahvistettua isää, eikä lapsella ole kahta elatusvelvollista vanhempaa.
        lapsi on syntynyt äidin ja hänen naispuolisen kumppaninsa avioliittoon, mutta lapsella ei ole vahvistettua isää eikä äidin kumppani ei ole adoptoinut lasta.
        lapsella on vahvistettu isä, mutta elatusapua ei ole voitu vahvistaa isyyden kanssa samaan aikaan."


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Minä en voi hakea sitä erotusta, koska elatustuen ehtona on että vanhemmilla ei elatuskykyä. Asia kirjataan elatussopimukseen ja ehtona tuen saantiin. Siksi lastenvalvojankin mukaan se 155.50 on minimi ja lapsen oikeus. Olen täällä kysynys ihmisiltä että olisiko antaa siihen lakipykälää koska sellainen on pakko olla olemassa mutta pelkkää vittuilua olen vain saanut ja joku uhkailee jo kaivavansa osoitetietonikin esille. Tällaista on kateus nykysuomessa. Voi hyvää päivää

        Minä annan nyt ihan aikuisten oikeasti sinulle neuvon, enkä jää sitä enää jauhamaan.
        Teillä on molemmilla kuulemma hyvät tulot, joten elatusmaksu maksetaan tulojen mukaan..sinulla paremmat, sinä osallistutu enemmän.
        Soita sinne lastenvalvojalle, soita exälle..kerro exälle, että se 120€ sopii sinulle hyvin..kysy samalla voisiko hän osallistua erikseen, jos lapselle tulee jotain isoja hankintoja..? Hoitakaa välinne kuntoon, kyseessä on lapsenne, ei raha!!!
        Ilmoita lastenvalvojalle, että sinulle sopii tuo exän elatusmaksu ja haet loppuosan kelasta..näin saat sen minimin täyteen myös.
        Lastenvalvoja vahvistaa teidän keskinäisen sopimuksen ja sinä viet paperin kelaan..siinä kaikki.


    • jappe_

      Kuinka Tiina888:n tapauksessa hän voi saada Kelan elatustukea, jos kelan sivuillakin sanotaan, että Kelasta voit saada elatustukea, jos elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi?

      Menkää vaan oikeuteen. Tuomari katsoo tulonne ja menonne ja saat elatusapua 120 eur/kk.
      Elatuslakikin sanoo että elatuyskykyjen perusteella eli jos tulosi nousseeet, niin sinun elätettävä enemmän lastasi.

    • Tiina888

      Ei hyvää päivää mikä lauma idiootteja. Oikeusavussa käyty ja sain lakimiehen sieltä. Hän sanoi että käräjäoikeuden tuomari harvoin hyväksyy elatuskykyiselle etävanhemmalle pienempää elatusapua kuin kelan elatustuki ja puhuttiin siis tästä minun ja exän jutusta eikä mitään paskanjauhantaa ja vittuilua niinkuin täällä!
      Te ette tiedä yhtään mistään mitään.

      • joulumielipuoli

        Näköjään enemmän kuin hyvätuloinen "apteekkari".

        Hyvää ja rauhallista Joulua.


      • Tiina888

        Ei olisi kannattanut tulla kyselemäån asioita, koska sain asianajajaltani saman vastauksen kuin lastenvalvojalta. Teiltä EI kunnollista vastausta ikinä saanut. Olette niin kateellisia ja katkeroituneita kaikki. Hyvästi teille kaikille eli aikuisen oikeasti yrittäkää kasvaa aikuisiksi ja thanks for nothing.


    • tottatoinenpuoli

      Harva hyvätuloinen jaksaisi jauhaa 30 euron eroavaisuudesta kuukaudessa, sehän tekee jopa 360 euroa vuodessa. Elämään mahtuu hieman suurempiakin ongelmia.

      • Tiina888

        Kerropa se exälle. Minä en ole haastanut ketään oikeuteen, mutta laki on puolellani ja ketään ei ole tullut pystymään todistamaan toisin eli ei ole mitään pykälää jonka mukaan asia ei olisi näin. Get a life aikuisen oikeasti.


      • eivoi

        Ihan aikuisten oikeesti, laita ihmeessä tähän se lakipykälä mitä lakimiehesi sinulle sanoi elatuksesta.
        Tällein ihan esimerkkinä, Jera Karalahti maksoi elatusta lapsensa äidille 200 euroa kk:ssa yli 300k tuloilla, joten onnea vaan oikeuteen..
        Kun sinulla on hyvät tulot ( jos ovat ) niin voit olla varma, että käräoikeuden tuomari tulee siihen ottamaan vahvasti kantaa.
        Maksa kunnon lakimies, nuo oikeusavustajat eivät hommaansa yleensä hallitse..sullahan sitä fyrkkaa löytyy..


      • klaaravappen
        eivoi kirjoitti:

        Ihan aikuisten oikeesti, laita ihmeessä tähän se lakipykälä mitä lakimiehesi sinulle sanoi elatuksesta.
        Tällein ihan esimerkkinä, Jera Karalahti maksoi elatusta lapsensa äidille 200 euroa kk:ssa yli 300k tuloilla, joten onnea vaan oikeuteen..
        Kun sinulla on hyvät tulot ( jos ovat ) niin voit olla varma, että käräoikeuden tuomari tulee siihen ottamaan vahvasti kantaa.
        Maksa kunnon lakimies, nuo oikeusavustajat eivät hommaansa yleensä hallitse..sullahan sitä fyrkkaa löytyy..

        Ainoa joka voittaa on lakimies. Paisuttaa kunnon elatusriidan ja tiinu maksaa viulut.


      • Tiina888
        eivoi kirjoitti:

        Ihan aikuisten oikeesti, laita ihmeessä tähän se lakipykälä mitä lakimiehesi sinulle sanoi elatuksesta.
        Tällein ihan esimerkkinä, Jera Karalahti maksoi elatusta lapsensa äidille 200 euroa kk:ssa yli 300k tuloilla, joten onnea vaan oikeuteen..
        Kun sinulla on hyvät tulot ( jos ovat ) niin voit olla varma, että käräoikeuden tuomari tulee siihen ottamaan vahvasti kantaa.
        Maksa kunnon lakimies, nuo oikeusavustajat eivät hommaansa yleensä hallitse..sullahan sitä fyrkkaa löytyy..

        Ei hyvääpäiväää. Siis aikuisen oikeasti laitapa itse se lakipykälä missä niin EI sanota. Sitä minä olen koko ajan kysynyt eli annan oman vastauksen vasta kun olet antanut omasi. Hieman varmaan hankalaa alkaa antamaan pykäliä mitä ei ole olemassakaan vai oletko muka joku lakimies? Hermothan tuollaiseen jo menee??


    • ChinaDragon

      Suorastaan aika sairas ketju!

      Laki määrää mitä määrää mutta aikuisen ihmisen tulisi olla kykenevä auttamaan omia lapsiaan kykyjensä mukaan.
      Erosin entisestä liitosta vuonna 2005. Minulle jäi kaksi ihanaa lasta jotka asuivat äitinsä luona. Minulle määrättiin elatusapu joka oli 240 euroa kuukaudessa kahdesta lapsesta. Työni muuttui ja muutin pois Suomesta. Oma varallisuuteni kohosi siinä määrin että maksoin ex-vaimolle 450 euroa kuukaudessa omatahtoisesti koska katsoin etten voi enää olla osallisena lasteni elämässä kuten aikaisemmin. Pelkästään se jos käy kaksi kertaa vuodessa Suomessa ei anna mahdollisuutta ns. "hyvänä isänä esiintymiseen". Raha korvaa äidille edes osittain sen tuen puutteen jonka mies vie jos ei huolehdi omista lapsistaan asiaan kuuluvalla tavalla.

      Kysyisin kaikilta ihmisiltä jotka kokevat olevansa aikuisia miksi lasten etu jää usein aikuisten omien aivoitusten taka-alalle?
      Miehellä ja naisella on omat ongelmansa tässä elämässä mutta toivon etteivät eroparit nosta omia kokemuksiaan, negatiivisia sellaisia koskaan lasten edun edelle. Ovathan molemmat vanhemmat usein, hyvin usein tärkeitä kehittyvälle pienokaiselle. Vetäkääpä siis se oma p sinne vessanpöntön uumeniin ja vetäiskää kerran, jospa sieltä tulisi molemmille osapuolille riittävästi kylmää vettä ajatuksien kirkastamiseksi!

    • Jeplis

      Eikös laki juurikin sano, että vanhemmat elättää lapsiaan elatuskykyjensä mukaan??

      Kelan elatustukihan on niille, joilla puutteellinen elatuskyky. Mistähän se lastenvalvoja ja oikeusavustajakaan on mahtanut saada moisen "säännön", että elatuskykyisille sovelletaan elatuskyvyttömien tai puutteellisen sellaisen auttamiseksi tehtyä ohjetta? Ehkä lastenvalvoja ajattelee, että lapsen puolella oleminen on etän puolella olemista?

    • Tiina888

      Aikuisen oikeasti. Minä en ole haastanut ketään ja teen vain niinkuin lastenvalvoja ja juristi sanoo! En menetä mitään eli exä saa miettiä kannattaako haastaa oikeuteen!!

      • y15

        Mitä voitat tuolla asenteella, et mitään ainoastaan tulee suuri riita ja lapset kärsii.

        On väärin että oikeusapu ja lastenvalvoja eivät, toimi lasten edun mukaisesti, koska rahoitukseen osallistuu yhteiskunta.

        Kyseisessä tapauksessa ei ole sanallakaan mietitty lasten etua, pelkästään omaa etua ja lasten kustannuksella.


      • Tiina888

        Niin? En voi että laki on sellainen ja en sìllekään että exä haastaa oikeuteen.


      • eivoi

        No kerroppa kuule nyt meille, että mistä ihmeestä sinut on haastettu oikeuteen??
        Katso kun tyhmä ei tajua mistä olet voinut saada haasteen, siitä että elatuslaskuri näytti exälle 120€??
        Kukaanhan ei ole tällä hetkellä laittanut exääsi maksamaan yhtään mitään, koska valvoja ei vahvistanut sopimusta.. millä perusteella hän voi sinut haastaa..? Ei Suomessa ennakko oikeuskäsittelyjä ole..
        Ei tuommoista haastetta oteta vastaan..se on sinä kenen pitää se haaste laittaa, jos et muuta kautta saa elatusmaksua..


      • Tiina888
        eivoi kirjoitti:

        No kerroppa kuule nyt meille, että mistä ihmeestä sinut on haastettu oikeuteen??
        Katso kun tyhmä ei tajua mistä olet voinut saada haasteen, siitä että elatuslaskuri näytti exälle 120€??
        Kukaanhan ei ole tällä hetkellä laittanut exääsi maksamaan yhtään mitään, koska valvoja ei vahvistanut sopimusta.. millä perusteella hän voi sinut haastaa..? Ei Suomessa ennakko oikeuskäsittelyjä ole..
        Ei tuommoista haastetta oteta vastaan..se on sinä kenen pitää se haaste laittaa, jos et muuta kautta saa elatusmaksua..

        Hei. Kiitos tiedosta. Mukava lukea että hänellä tulee olemaan hankalaansaada haastetta edes lävitse! Kylläpä jo naurattaakin tämä asia.
        Lastenvalvoja ehdotti siis että sen elatusavun pitäisi olla 155.50 ja sanoi ettei periaatteessa rupea hyvätuloiselle exälle vahvistaan sen pienempää elatusavun määrää. Elatuslaskurilla se oli 120 eur. Kai minä sen 155.50 sitten kelalta saan ja saa kela sitten vaikka ulosoton kautta exältä.


    • Tiina888

      Hei. Hyviä uutisia. Exä ilmoitti suostuvansa 155.50 eur/kk eli oli tullut järkiinsä ja tajunnut ettei nyt vain kannata vastustaa oikeudenmukaisuutta. Kiitos vastauksista joista ei minulle mitään hyötyä!

    • tyhjäänpäähäneiuppoa

      Tämä ketju on erittäin hyvä osoitus siitä, miten yhden ihmisen pää on vain tukan kasvatusalustana.
      Tämä ihminen ei ole apn exä, eikä kukaan tänne vastanneista :).

    • Kivatyttö76

      Kiva, Tiina että sait oikeudenmukaisen ratkaisun asiaan. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi. Äläppä välitä noista kateellisista jotka yrittää heittää kapuloita rattaisiini ja eivät tajua asioista mitään. Exäsi on selvästi ahne paska ja huono isä. Hyvä että pääsit sellaisesta eroon. Kaikkea hyvää ja joulunalustaa sinulle

      • nyt_huvittaa

        Narahdit, jälleen kerran ap. Laitoit itsellesi tsemppiviestin :) :) :) :).


      • Tiina888

        Miten niin?? Mitä tarkoitat. Nyt olet kyllä väärässä ihan aikuisen oikeesti. Get a real life. Ei hyvää päivää. Ihan oikeudenmukainen ratkaisuhan siinä kävi ja näyttää moni muukin olevan samaa mieltä


      • eivoi

        Tarkoitti sitä, että kirjoitit itsellesi viestin eri nimellä..
        Kukaan täällä ei varmasti hauku exääsi ahneeksi, koska kenelläkään ei ole siihen mitään syytä.
        Ei hän ollut tehnyt mitään väärin..paitsi sinun näkökulmasta..
        On hassua miten sinulla hyvätuloisella voi olla raha tärkeämpää, kuin lapsen hyvinvointi...ja vielä muutama kymppi..
        Mutta hyvä jos saitte sovittua.


      • y15

        ¨Kiva, Tiina että sait oikeudenmukaisen ratkaisun asiaan. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi. Äläppä välitä noista kateellisista jotka yrittää heittää kapuloita rattaisiini ja eivät tajua asioista mitään. Exäsi on selvästi ahne paska ja huono isä. Hyvä että pääsit sellaisesta eroon. Kaikkea hyvää ja joulunalustaa sinulle¨

        Tässä malli esimerkki miksi kaikkien ei kannata hankkia lapsia, kun on noin minä minä ihminen.

        Kuka hyötyy tästä kommentista (Exäsi on selvästi ahne paska ja huono isä.) ei ainakaan lapset, tämä kertoo kypsymättömästä minä minä asenteesta.

        On häpeällistä kirjoittaa tämän kaltaista, kyllä jokaisen tulee ymmärtää että eron saa ilman toisen osapuolen haukkumista, . ( Hyvä että pääsit sellaisesta eroon)


    • Tiina888

      Hei, en ymmärrä kun nyt kaikki rupesivat haukkumaan minua. Kateutta?
      Muistakaa nyt, että minä en ole ketään ollut haastamassa oikeuteen, minä tein vain niinkuin lastenvalvoja määräsi ja toimin juristin ohjeen mukaan eli menkää niitä haukkumaan, jos nyt jotain haluatte haukkua!!!!
      Sitäpaitsi exäkin ymmärsi olleensa väärässä, kun myöntyi siihen korkeampaan elatusapuun eli 155.50 eur/kk. Mikähän teitä kaikkia vaivaa??

      • is7t

        Ei nyt ihan kaikkia vaivannut... ja tuossahan oli kyse reilusta 30 eurosta -ehkä joku hölmö voi siitäkin olla kateellinen. Ilkeyttään jotkut ihmiset jaksavat vääntää, ikävä kyllä.

        Hyvä, että asia sai nopean ratkaisun!


      • eivoi

        Kateutta mistä?
        Onko sinulla oikeasti kaikki ihan kotona..?
        Mitä se lastenvalvoja määräsi ja mitä ohjetta se sinun juristi antoi?
        On sinulla muuten nopea oikeusapu kunnassasi, kun normaalisti kestää jopa kuukausia päästä paikan päälle..mutta sinä pääsit samantien..
        Missä se exäsi oli väärässä..?


      • Tiina888

        Viikossa sain ajan. Juuri siitä ohjeesta tämän avauksen teinkin, mutta sain käsityksen että se enemmän käytäntö kuin mikään virallinen ohje. Ehkä juuri tämä lapsen etuun liittyvä käytäntö aiheuttaa kateutta porukassa, mutta nyt se asia jo ratkennut onneksi!
        Exä vaati pienempää elatusapua kuin lastenvalvoja ehdott. Lue tämä ketju jos haluat enemmän selvittää juttuja itsellesi ja voisit harkita muuttoa maaseudulta kaupunkiin, jos nopeampaa asioiden toimintaa haluat?


      • eivoi

        Olen lukenut, koska yritin alussa sinua ihan oikeasti neuvoa..
        Mutta nyt huomaan, että olet tosiaan pelkkä trolli, joka leikkii vakavilla asioilla.
        Mietit ketjussa, että pitäisikö sinun palkkaa lakimies..nyt kuulemma sinulla sellainen oli, kun aloitit ketjun..
        Nyt väität, että exä vaatii pienempää elatusta, kuin lastenvalvoja ehdotti..aikaisemmin se lastenvalvojan ehdottama summa ei kelvannut sinulle, koska oli liian pieni, etkä kelaan halua papereita viedä.
        Jos mielestäsi Espoon oikeusapu on maaseudulla, niin onnea vaan elämääsi.
        Kukaan ei varmasti ole kateellinen lapsen eduista, mutta tässähän olikin kyse vain sinusta..
        Kerrot olevasi hyvätuloinen, mutta tappelet muutamasta kympistä.. tienaan alle 2k, mutta ei ole vaikeuksia osallistua jatkuvasti lasten menoihin..enkä valita siitä. Omat lapset ovat iloni ja haluan pitää heistä huolta kaikintavoin, enkä haaskata aikaani tappelemalla kympeistä exän kanssa.
        Halusit vain suositun ketjun, mutta kai ymmärrät, että on ihan oikeasti ihmisiä, jotka ovat pulassa näiden asioiden kanssa..mutta oma napa tärkein napa..


      • Tiina888

        Taidat olla melko tyhmä tai sitten jotain ongelmia sisälukutaidossa.

        Kertaan vielä sinulle:
        Elatusta arvioitaessa saatiin laskurilla 120 eur. Lastenvalvoja sanoi ettei voi vahvistaa niin pientä elatusapua, koska se on pienempi kuin kelan elatustuki. Exä veti herneen nenään ja rupesi jankuttamaan että sen oltava 120 eur. Minä lastenvalvojan puolella joka ajaa lapsen etua eli ehdotan sitä 155.50 eur /kk eli naurettava 30 eur enemmän vain.

        Exä ei suostu ja uhkailee käräjillä. Soitan oikeusapuun ja sieltäkin sanotaan että käräjäoikeuden tuomari tuskin suostuu 155.50 alempaan elatusapuun. Sitten exä tullut järkiinsä ja suostui. Karma tai olisiko sitten exän järkiintulo tässä auttanut, mutta asia nyt loppuunkäsitelty. Ei hyvää päivää kun tässä joutuu nämä samat asiat miljoona kertaa selittämään.

        Koeta selvitä nyt ja sovitaan vaan että olen trolli ja exääni einole olemassa ja hyvää joulua ja koeta päästä tuosta kateudestasi.


    • Tiina888

      Joo sovitaan vaan että olen trolli jos se elämääsi helpottaa. Kovasti näyttää kateus kuitenkin riivaavan sinua.
      Lähivanhemmalle muuten se oikeusapu on ilmaista ja suht. nopeasti sellaisen saa. Minä kävin sieltä kysymässä neuvoa, kun exä alkoi uhkailemaan. Onneksi exä tuli järkiinsa ja tajusi että lapselle kuuluu vähintääm se kelan elatustukea vastaava elatusapu. En minä näitä periaatteita keksi vaan noudatan lastenvalvojan ohjetta. Sitä ohjeen laillista perustelua kyselin, mutta kaikki vaan ryhtyikin vittuilemaan ja haukkumaan minua ahneeksi.

      Nyt sitten karma puuttui peliin ja lapseni oikeus toteutui, kun exä tuli järkiinsä. Asia on siis kaikin puoli kunnossa ja koeta sinä päästä tuosta vihastasi jotenkin eroon. Mene vaikka sellaiselle vihanhallinta kurssille?

      • eivoi

        Tässä sinun oma teksti..

        "Kamala viikonloppu. Silmänaluset jo nyt mustana. Kuinka voin edes töihin mennä? Olen niin pettynyt exään ja hän on paska isä ja pilasi nyt myös Suomi 100-vuotta juhlani. Palkkaan sellaiset juristit ja lakimiehet, että saan ainakin 200 euroa elatusapua! Kuinkahan kauan menee että mennään sinne oikeuteen?? "

        Kuitenkin jostain syystä nyt väitit, että sinulla oli lakimies kun aloitit ketjun... ja miksi tänne tulet neuvoja kysymään, kun kerran on lakimies sitä varten?
        Lueppa tuota omaa tekstiäsi, kun puhut vihanhallinnasta.

        Enkä edelleen tajua, että miten toinen toiselle tuntematon ihminen voisi olla kateellinen ja mistä?
        Lakimiehen sijaa kannattaa ihan oikeasti hakeutua psykiatrille, jos siis täällä tosissaan kirjoittelet.
        Ja kaikki sinulle sataan kertaan sanoi, että ei ole mitään muuta elatusmääritelmää kuin kelan. Kaikki muu katsotaan tapauskohtaisesti..mutta sinä vain intät samaa.. " antakaa joku lakipykälä"


      • Tiina888

        Kommentistasi huomaa, ettei sinulla ole lasta/lapsiq

        ..mietipä että lastenvalvoja käsittelee aika paljon tällaisia juttuja ja kun sitten tulee elatuksen arviointiin exä joka ryhtyykin ilmoittamaan ettei maksakaan elatusapua jonka lastenvalvoja lapsen edun vuoksi niin minä äitinä ja lähivanhempana olen hyvin pettynyt nyt siis puhutaan lasten oikeudesta. Ei hyvää päivää kun nyt joutuu taas rautalangasta vääntämään. Oikein hyvää jatkoa ja joulunalustaa sinulle ja koeta tosiaan saada tunteesi kuriin ja hallintaan. Ehkä tuollainen besser wisseröinti on tavallista maaseudulla jossa oikeusahun saantiin menee "jopa kuukausi", mutta täällä aikuisen oikeasti oikeassa elämässä asioilla on tapana järjestyä ja siis kaikki on nyt hyvin ja lapsen oikeus on toteutunut. Hyvää joulua ja uutta vuotta sinulle yksinäinen valittaja.


      • 1tabl3xvrkrauhoittamaan

        Loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Sä saat täyden elatustuen, lapsi rauhoittuneen (?) äidin ja
        mies pääsi noin v****maisen kuuloisesta akasta eroon.
        Kaikki voitti, mies eniten.


      • tsemipojo
        1tabl3xvrkrauhoittamaan kirjoitti:

        Loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Sä saat täyden elatustuen, lapsi rauhoittuneen (?) äidin ja
        mies pääsi noin v****maisen kuuloisesta akasta eroon.
        Kaikki voitti, mies eniten.

        Aloittaja kuuluu white trashiin, ei ole päivääkään tehnyt kunnollista työtä, hänellä ei ole lapsia, eikä elämää, eikä edes sen vertaa järkeä, että tajuaisi kuinka idiootti hän näissä sepustuksissaan oikeasti on. Tsempit keksitylle miehelle.


      • eivoi
        Tiina888 kirjoitti:

        Kommentistasi huomaa, ettei sinulla ole lasta/lapsiq

        ..mietipä että lastenvalvoja käsittelee aika paljon tällaisia juttuja ja kun sitten tulee elatuksen arviointiin exä joka ryhtyykin ilmoittamaan ettei maksakaan elatusapua jonka lastenvalvoja lapsen edun vuoksi niin minä äitinä ja lähivanhempana olen hyvin pettynyt nyt siis puhutaan lasten oikeudesta. Ei hyvää päivää kun nyt joutuu taas rautalangasta vääntämään. Oikein hyvää jatkoa ja joulunalustaa sinulle ja koeta tosiaan saada tunteesi kuriin ja hallintaan. Ehkä tuollainen besser wisseröinti on tavallista maaseudulla jossa oikeusahun saantiin menee "jopa kuukausi", mutta täällä aikuisen oikeasti oikeassa elämässä asioilla on tapana järjestyä ja siis kaikki on nyt hyvin ja lapsen oikeus on toteutunut. Hyvää joulua ja uutta vuotta sinulle yksinäinen valittaja.

        Mitä itket taas..minulla ei ole lapsia? Minulla on 3 ja pärjään hyvin, sinulla on kuvitelmien mukaan yksi ja olet vaikeuksissa...
        Selität karmasta, et näköjään edes tiedä mitä se tarkoittaa..
        Kerrot että kaikki ovat kateellisia..ei pysty millään keksimään mistä?
        Ainoa mitä ajattelen, on että tuo kuvitteellinen exä on varmaan maailman onnellisin mies eron jälkeen..
        Joku jonka mielestä Espoo on maaseutua, pitää varmaan kerrata maantietonsa..ja samalla ihan joka ikinen aine mitä kouluissa opetetaan..
        Ei mene pieniaivoiselle ihmiselle kaaliin, että elatusta maksetaan tulojen mukaan..sinä et halua maksaa omasta lapsestasi, vaikka täällä leijut kuinka hyvä tuloinen olet..
        Minä en valita lapsiin liittyvistä maksuista, vaikka en ole hyviä tuloja eläissäni nähnyt.
        Riittää että tulee toimeen ja lapsilla on tarvittava ja ovat onnellisia.. vaikea uskoa että lapsi kasvaisi onnelliseksi sinun kanssasi.. varmaan toimii oman elämäsi jatkeena vain..


      • Tiina888

        Mikä "kuvitteellinen exä", joka maailman onnellisin? Elätkö jossain oman pään sisäisessä mielikuvitusmauilmassa. Miksi jäit jankuttamaan samaa juttuasi??

        Lue nyt vielä kerran ne tekstit niin ehkä sitten ymmärät asioita. Hankala uskoa että sinulla lapsia tai ehkä ne on sitten jotain kuvitteellisia juttuja sinulle? Mene todiaan johonkin vihanhallinta kurssille?


    • Tiina888

      Hyvää joulua teille kaikille. Loppu hyvin kaikki hyvin. Karma puuttui peliin ja exä tuli järkiinsä. Onneksi lastenvalvoja on lapsen puolella. Raakkukaa ja haukkukaa täällä tuntemattomia vain niinkuin jotkut korpit vaikka seuraavaan vuoteen, mutta oikeus onneksi toteutuu Suomessa. Sovitaan tosiaan, että olen trolli ja exä on keksitty, vaikka joku joulutonttu ja te ette ole kateellisia, niin kaikki tyytyväisiä.

      • Anonyymi

        Lasrtenvalvoja ei ole koskaan lapsen puolella - perätön lausuma annettu 27.5.2008!!!


    • Anonyymi

      Ei lasten valvojalle, ei koskaan, FELLO SOVITTELU!!
      ISÄ ON IHMINEN.
      TARVII RAHAA ELÄÄKSEEN...
      LAKI MUUTTUMASSA

    • Anonyymi

      Sosiaaligollega, elatuslaskuri.
      Ensin täytetään yhdessä, jonka jälkeen on kohtuullistaminen... Jota tosin lasten valvoja ei pystynyt kohdallani oikaisemaan, mentiin fellosovittelu..
      245 e kk 14 vmuksusta on liikaa...
      Mun tuloilla...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe