Sosiaalisesta fobiasta ..

Ahdistunutpohdiskelija

Miten päästä yli pelosta ryhmätilanteissa? Olin vielä muutama vuosi sitten pahimman luokan sosiaalisten tilanteiden pelkääjä, mutta olen tehnyt paljon töitä itseni kanssa.. Nykyään osaan antaa itsestäni suht itsevarman kuvan ja osaan yleensä ihmisten kanssa puhua small talkia jne ylitseni ei helposti kävellä. Huomasin vasta että tunnistan kuitenkin edelleen itsessäni vajavuuden tunteen, en edelleenkään pidä itseäni tarpeeksi arvokkaana enkä luota ihmisiin. Uskon näin ja pidän totuutena että ihmiset ovat itsekkäitä, heikot jyrätään jne. Minulla on tarve pystyä kontrolloimaan sosiaaliset tilanteet joka hetkenä ja tämä kuluttaa voimia hirveästi. Ryhmässä tilanne muuttuu mahdottomaksi ja alan panikoimaan kun en pysty ennakoimaan kaikkien sanomisia ja tekemisiä ja joku "voi yhtäkkiä yllättää ja nolata minut".
Miten tästä voi päästä yli? Miten omanarvon tunteen voi saada, kun sen eteen on tehnyt niin paljon työtä mutta yhä vielä sen siellä syvällä alitajunnassa tunnistaa? Entä miten voi oppia luottamaan ihmisiin, kun oma kokemus on näyttänyt että ihmiset ovat aina omaa etuaan ajattelevia kusipäitä? Pitääkö itse opetella olemaan kusipää? Onko maailmassa vain susia ja lampaita ..

1

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajattele muita joukossa olevia siten, että he ovat alasti!
      Richard Feynmannin sanoin: "Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelevat"
      Ja hän oli yksi 1900-luvun älykkäimmistä ihmisistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4135
    2. 66
      3393
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3044
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2519
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2336
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      198
      2092
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2041
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      820
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      746
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      70
      735
    Aihe