Sosiaalisesta fobiasta ..

Ahdistunutpohdiskelija

Miten päästä yli pelosta ryhmätilanteissa? Olin vielä muutama vuosi sitten pahimman luokan sosiaalisten tilanteiden pelkääjä, mutta olen tehnyt paljon töitä itseni kanssa.. Nykyään osaan antaa itsestäni suht itsevarman kuvan ja osaan yleensä ihmisten kanssa puhua small talkia jne ylitseni ei helposti kävellä. Huomasin vasta että tunnistan kuitenkin edelleen itsessäni vajavuuden tunteen, en edelleenkään pidä itseäni tarpeeksi arvokkaana enkä luota ihmisiin. Uskon näin ja pidän totuutena että ihmiset ovat itsekkäitä, heikot jyrätään jne. Minulla on tarve pystyä kontrolloimaan sosiaaliset tilanteet joka hetkenä ja tämä kuluttaa voimia hirveästi. Ryhmässä tilanne muuttuu mahdottomaksi ja alan panikoimaan kun en pysty ennakoimaan kaikkien sanomisia ja tekemisiä ja joku "voi yhtäkkiä yllättää ja nolata minut".
Miten tästä voi päästä yli? Miten omanarvon tunteen voi saada, kun sen eteen on tehnyt niin paljon työtä mutta yhä vielä sen siellä syvällä alitajunnassa tunnistaa? Entä miten voi oppia luottamaan ihmisiin, kun oma kokemus on näyttänyt että ihmiset ovat aina omaa etuaan ajattelevia kusipäitä? Pitääkö itse opetella olemaan kusipää? Onko maailmassa vain susia ja lampaita ..

1

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajattele muita joukossa olevia siten, että he ovat alasti!
      Richard Feynmannin sanoin: "Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelevat"
      Ja hän oli yksi 1900-luvun älykkäimmistä ihmisistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      39
      2955
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      63
      2344
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2304
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1998
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      17
      1375
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1346
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1343
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1224
    9. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      22