Onko joku muu eroamassa, miten ihmeessä selviää?

Helpless

Mies ilmoitti pari päivää sitten että haluaa erota. Olemme olleet yhdessä 20vuotta, kolme alakouluikäistä lasta. Rakastan häntä enkä voi ymmärtää minkä takia hän voi nollata suhteen noin vain ilman taistelua. Meillä on ollu hyvä liitto ilman riitelyä. Just kesällä valmistui mökki josta olemme molemmat unelmoineet 10 vuotta (hänen sukutontilla joten joudun luopumaan siitäkin). Miehellä on lähtenyt ura nousuun jäsen jälkeen häneltä loppui aika perheelle. Tiedän että itsen ansaitsee parempaa mutta se tieto ei poista sitä tuskaa kun toista ikävöi.

Jos joku on nyt samassa tilanteessa niin olisi mukava kuulla ideoita selviytymisestä tai muuten vain vaihtaa ajatuksia. Omille ystäville tai sukulaisille on vaikeata puhua.

18

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemustaonn

      Sillä on 99% varmuudella toinen nainen ja ollut jo pitkään. Silloin miehet haluaa erota.

    • aivansamassatilanteessa

      Itse melkein vastaavassa tilanteessa olleena, ainoana erotuksena sukupuoli,selvisin keskittymällä tärkeimpään eli poikiimme.Jos toinen mistä syystä tahansa päättää kääntää uuden lehden elämässään ei siinä voi kuin hyväksyä tilanteen ja kuten minä joka aidosti rakastin puolisoani hyväksyin että en kyennyt tekemään häntä onnelliseksi ja vilpittömästi toivon hänelle parasta tulevaisuutta.Lapset jotka ovat elämän rikkaus ovat osoitus siitä että elämä ei ole mennyt hukkaan.Hyvälle ihmiselle käy aina hyvin.

    • Helpless

      Kiitos vastauksesta. En usko toiseen naiseen. Mies hurahti työhön kun pääsi sellaisiin piireihin mistä oli haaveillut. Hyväksyminen on varmaankin oikea vaihtoehto niin vaikeata kun se onkin.

    • pahoinhyljätty

      Minut jätettiin myös ilman ennakkovaroitusta. Hankalaa on ollut. En ole päässyt vielä shokkivaiheesta yli. En kykene tekemään mitään..aina en edes itkemään.

    • p987

      "Meillä on ollu hyvä liitto ilman riitelyä."

      Ilmeisesti mies on toista mieltä. Ei hän muuten eroa haluaisi. Tai eroaa varmuuden vuoksi; uusista hienoista piireistä voi löytyä uusi hieno nainen... no sepä oli hölmösti sanottu, mutta tuollaisestakin olen kyllä kuullut.

      Selviät erosta menemällä eteenpäin, ajattelemalla itseäsi, hyvinvointiasi, terveyttäsi.

    • Johanna37

      Olisiko niin että mies on hurmioitunut nousujohteisesta urastaan ? Itsetunto noussut pilviin ja sitten on päättänyt että nyt laitan elämän kerralla uusiksi, otan eronkin, jätän kaiken vanhan taakse?
      Olisiko myös vieraantunut perheestään kun on keskittynyt vain työhön?

      Sinun tulisi nyt pitää huoli siitä että omaisuuden jako tapahtuu oikeudenmukaisesti.
      Myös voit puhua ystäville ja sukulaisille! Tuleehan se heidän tietoonsa kuitenkin.

    • Hei Helpless

      Kysyt, miten voit selvitä shokeeraavasta erouutisesta puolisosi taholta.
      Kannustan sinua hakemaan tukea asian selvittelyyn. Paras olisi, jos voisitte yhdessä varata ajan pariterapeutille. Mutta yksinkin kannattaa mennä prosessoimaan asiaa. Kun eroa ja luopumista työstää, siitä voi myös sitten vapautua ja tervehtyä ja alkaa rakentaa uutta elämänvaihetta. Yksin tätä taakkaa ei tarvitse kantaa.
      Voit myös paremmin valmistautua siihen, miten asian joudut lopulta ottamaan esille omaistesi kanssa.

      Merja, diakoni

    • pitkäsuhdemeillä

      Jos totuus on että haluaa eron pelkästä kyllästymistä johtuvaa on silloin helpompi erota. Koska pitkissä suhteissa joskus tulee vain kriisi ja se että haluaakin jotain muuta kuin perhettään on se silloin hyväksyttävä. Jos taas takana kolmas osapuoli joka ilmaantuu kuvioihin kun eron saatte tulet sen näkemään. Minullakin mies pitkässä liitossa salamana ilmoitti ensin että haluaa sinkuksi ja eron. Kun minulle oli jo käräytetty se jota en siis uskonut. Kun näytin kuvat ja viestit mitkä ilmeisesti tuo toinen oli mulle laittanut tai sen ex en ole varma perui ero päätöksensä. Meni vuosia käydä läpi. Kuinka nolona selitteli tekemisiään ja tarkoituksiaan. Kun rehellisesti laitoin valitsemaan kumpi on tärkeämpää me vai tuo joka oli mulle ilmoitettu. Päätti siis jäädä. Se puhuiko totta en tiedä mutta nyt kyllä puhuu vaikeuksista ja halun muuttaa sudettamme ettei kyllästymistä tule jne. Jos teki päätöksen sillä että haluaa suojella lapsiaan en voi sillekkään mitään. Rakastan edelleen vaikka petti. Ja nyt näyttää sille että tuntuu sille että rakastaa myös minua. Yhdessä joskus puhumme tuosta jonka kanssa petti. Olemme kuulleet siitä juorujakin kun yhteisiä tuttuja meillä on. Uskon siis siihen että rakastaa aidosti minua ja perhettä. Tuo toinen on toki seurannassa mutta ei minun tarvitse sitä yksin tehdä kun kaveri "raportoi mitä kertoo meidän elämästä jne. Uskomatonta miten ihmiset käyttäytyvät pettäessään. Mieskin kun kuuli ne jutut sanoi minulle että on onnekas kun teki oikean päätöksen jne. Se on yleensä niin joka tietoisesti suhteilee on yleensä myös sairas päästään. Ikävä todellisuus meillä. Mutta näillä mennään. Toki myönnän miehen raukkamaisuuden eikä eroa pyytänyt ajoissa. Mutta on siitä huolimatta annettava mahdollisuus korjata jos kerta näin valitsi. Eroan kyllä jos mies pyytää.

      • 98797

        "Kun rehellisesti laitoin valitsemaan kumpi on tärkeämpää me vai tuo joka oli mulle ilmoitettu. Päätti siis jäädä. "

        Itse olisin ehdottomasti tuossa tapauksessa eronnut. Jos toinen ilmoittaa haluavansa erota, niin se on siinä. Vielä vahvemmin liitto olisi tiensä päässä, mikäli kumppanilla paljastuisi toinen suhdekin.

        Parisuhteessa ei pelkkä rakkaus riitä, vaan siinä pitää olla ennen kaikkea toisen arvostamista puolin ja toisin, molemminpuolinen luottamus.


      • Katonytsäkin

        Tämä "pitkäsuhdemeillä" on taas tämä muutamalla muullakin nimimerkillä kirjoitteleva ääliö! mm. "kakkonenjonkatiedän" ja monta muuta
        Ja aina tuo sama valitus.


      • mäkinnytkaton
        Katonytsäkin kirjoitti:

        Tämä "pitkäsuhdemeillä" on taas tämä muutamalla muullakin nimimerkillä kirjoitteleva ääliö! mm. "kakkonenjonkatiedän" ja monta muuta
        Ja aina tuo sama valitus.

        Mikähän siinkäkin on, että jonkun kirjoittelu hiertää sinua? Oikeinko etsimällä etsit näitä tämän tyyppisiä kirjoituksia, että voit leimakirveesi heittää uudestaan ja uudestaan?

        Mäkinnytkaton kun säkinnytoletkattonut, että ei täällä kukaan ole toista ääliömäisempi, todennäköisesti me kaikki kirjoittelijat olemme täällä melkoisia ääliötä.

        Kokemuksesta tiedän, että elämään mahtuu kaikenlaisia liihoittelijoita, joten en näe pitkäsuhdemeillä kirjoittajaa valittajana. Raskas paikka on itse henkilökohtaisesti huomata, että kanssasisarista on myttyyn menneiden parisuhteiden ja omien pettymysten myötä tullut niitä sairaita, joiden tarkoituksena on vain saada aikaiseksi jonkintasoinen kostonkierre, Kun minunkin mieheni vei toinen nainen, niin et sinäkään siskoni saa olla onnellinen, vaan osaan pelata niin, että saan rikottua teidänkin onnellisen pesän. Jälkihoitona tämänkaltainen henkilö vielä häiriköi niin petettyä kuin muutakin perhettä, kun tulee huomanneeksi, että ei onnistukaan tavoitteessaan. Puumista kyllä puhutaan, mutta edellisen kaltaisista naisista vaietaan ja leikitään, ettei sellaisia ole, vaan aina on vika siinä uhrissa. Me too -kampanjan lisäksi olisi aihetta monelle muullekin kampanjalle.


    • Joulunenkeli

      Hei helpless ja muutkin erotilanteessa olevat, täällä myös ollaan samassa veneessä ja aika yksin asian kanssa. Olisi kyllä hyvä jakaa ajatuksia ja saada vertaistukea muilta samassa elämäntilanteessa olevilta. Voisin mielelläni kirjoitella kyllä, täytyisi vain jonkun luoda nyt anonyymi sähköpostiosoite, jota kautta saisi yhteyttä ja sittenhän jos tuntuu siltä voisi perustaa vaikka vertaistuki whatsapp-ryhmän. Ei olisi lainkaan huono idea. :) Voimia ja jaksamista kaikille juurikin tähän hetkeen ja tähän päivään toivon!

    • y15

      Erosta voi selvitä, jos kykenee ymmärtämään todelliset syyt ja seuraukset. Jos sinulla on pakottava tarve läytää syyllinen ja toitottaa sitä julkisesti, niin älä eroa. Et ole kypsä ihmisenä eroamaan, jos näet kaikki virheet toisessa osapuolessa.

      Tulevaisuuden kannalta tärkein asia on se että lasten asiat hoidetaan sovussa/asiallisesti.

      Kun tämän ymmärtää on valmis avioeroon

    • PBT

      Hei aloittaja,

      itselläni olisi tullut avioliittoa syksyllä 20v.ja yhdessä oloa 24v., mutta miehen pettämisen ym.ongelmien vuoksi päädyimme eroon kesällä. Itselleni se ei ollut helppoa ja kävin todella todella pohjalla, mutta päätin muuttaa pois yhteisestä kodistamme vaikka ulkopuolisillekin oli kaikki niin kiiltokuvaa. Meillä oli ulkoisesti kaikkea, mökistä, veneestä ja kauniista kodista lähtien. Nyt asun väliaikaisesti isäni yksiössä kunnes löydän itselleni mieleisen kodin.

      Pian muuton jälkeen tapasin todella ihanan miehen, jonka kanssa olen edelleen. Hän tietää kaiken avioliitostani ja erostani sekä niistä tuntemuksistani. Vaikkakin ero oli meille riitaisa ja x-mieheni käyttäyi pitkään ilkeästi minua kohtaan, niin välillä ikävöin häntä ja pelkään taas, että tuleva joulu tulee nostamaan tunteet pintaan. Olen kuitenkin ratkaisut sen, niin että lähden pienellä matkalle jouluna yhdessä uuden miehen kanssa saaden muuta ajateltavaa ja pyrkimyksenä siihen, että vaikka kuinka sydämeen sattuu, niin eteenpäin on mentävä.

      En tiedä, jokainen reakoi eri tavoin eroihin. Minulle se oli, että löysin itselleni nopeastikkin uuden ihanan miehen <3 Minulle meni muutamia kuukausia, että kerroin siitä esimerkiksi töissä tai kaikille ystäville ja sukulaisille. Lähimmäiset tietenkin tiesivät ja neuvoisinkin, että erosta kertominen lähimmäisille olisi hyvä asia muille ehtii kertoa myöhemminkin.

      Jaksamisia <3 tunteet tulevat vaihtelemaan päivässä monestikkin.

      • helpfulness

        En suosittele laastaria.


      • y12
        helpfulness kirjoitti:

        En suosittele laastaria.

        Ei ole väliä onko laastarisuhde vai ei, tärkeintä on pyrkiä pitämään asiat siinä tasossa, että kumpikaan provosoi toista. Tunteita on kyettävä hallitsemaan, muuten asiat menevät väkisin pieleen. Aina tunteiden hallinta ei onnistu helposti, mutta tavoitteena sen on aina oltava.

        Olisi kiva kuulla minkälaisia keinoja, tunteiden hallintaan on onnistuneesti käytetty.


      • Italiaaa

        Ilmankos suomalaisista on sairaseläkkeellä mielenterveys syistä kauhea määrä, koska ei ole koskaan saanut näyttää tunteitaan jo lapsena pilkataan jos oli surullinen tai onnellisen riehakas, aina pitää tunteet peittää ja olla viilipytty vaikka maailma romahtaisi ympärillä.
        Itsemurhatilastot kertoo karun totuuden.
        Toista se on Etelä Euroopassa joissa iloitaan itketään huudetaan näytetään myös rakkautta ja tykkäämistä .
        Suomessa on paljon katkeria ihmisiä.


      • y12
        Italiaaa kirjoitti:

        Ilmankos suomalaisista on sairaseläkkeellä mielenterveys syistä kauhea määrä, koska ei ole koskaan saanut näyttää tunteitaan jo lapsena pilkataan jos oli surullinen tai onnellisen riehakas, aina pitää tunteet peittää ja olla viilipytty vaikka maailma romahtaisi ympärillä.
        Itsemurhatilastot kertoo karun totuuden.
        Toista se on Etelä Euroopassa joissa iloitaan itketään huudetaan näytetään myös rakkautta ja tykkäämistä .
        Suomessa on paljon katkeria ihmisiä.

        Taas yksi tunteiden ja järjen sekoittaja ja tämä täysin tietoisesti. On täysin eri asia toimia tunteella järjettömästi, rikollisesti ja tarkoituksellisesti toisia vahingoittaen. Pelkillä tunteella taannumme keskiajalle, tänäpäivänä ihmisillä pitäisi olla kyky käyttää myös järkeä, asioiden hoitamisessa. Keskiajalla kivitettiin ihmisia, tunteen perusteella, nyt päätökset pyritään tekemään myös järki huomioiden.

        Ei pitäisi/saisi olla aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä että järki ja tunteet kulkevat käsikädessä terveellä ihmisellä.

        Itsemurha on vakava ongelma, ei vesitetä sitä kyseisillä kommenteilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe