Mihin minun pitää uskoa?!?!

orimfin

mä oon lukenut pari kertaa kaikkialta että maailmanloppu olisi tullut.
onko tämä vaan jonkun pilailua.
väitetään että planeetta x tekisi maailmanlopun törmäämällä maahan.
en ainakaan ite tiedä olleemnkaan mihin lähteeseen uskoa.
amerikkalaiskirjailijaan vain nasaan ja koko muuhun maahan


T:innokas opiskelia

15

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa uskoa tähtitieteen havaintoihin ennemmin kuin lahkosaarnaajien ja pelottelutrollien syytämään sontaan.

    • vaiinnokas

      Lisäksi kannattaisi seurata äidinkielen oppitunteja niin oppisit kirjoittamaan ja pääsisit kunnialla peruskoulun läpi.

      • kjfhwhfviudf

        Kannattaa kouluttautua ja tutustua tieteen maailmaan. Ja opetella englannin kieli hyvin niin tiedemaailma avautuu paremmin koska se englanti nyt on se The kieli näissä hommissa. Matematiikan ohella. Siinä opiskellessa kun avautuu rationaalinen ajattelu ja tieteellisen menetelmän vaatima ja siihen sisäänrakennettu skeptisyys niin silloin viimeistään näkyy myös se minkälaista fuulaa ja satua esimerkiksi nyt netti on täynnä. Toki tämän voi tehdä ei-akateemisenakin, ihan vaikka palveluksena itselleen.

        Tiedettä eivät ole nykyään televisiosta tulevat "tiededokumentit" lentävine lautasineen tai History Channelin " historiadokumentit". Ne ovat viihdettä, ja parhaimmillaan ne ovat niin ärsyttävän tökeröitä että niistä voi saada inspiraatiota tutkia asioita oikeasti.


      • äidinkieli ei liity mitenkään tähän.
        jos mun sormi on osunut väärään näppäimeen niin se ei ole maailmanloppu.
        ja sinä et voi arvostella minua koska et voi tietää mikä on minun äidinkielen-numero.


      • tieteellinen.menetelmä
        orimfin kirjoitti:

        äidinkieli ei liity mitenkään tähän.
        jos mun sormi on osunut väärään näppäimeen niin se ei ole maailmanloppu.
        ja sinä et voi arvostella minua koska et voi tietää mikä on minun äidinkielen-numero.

        "sinä et voi arvostella minua koska et voi tietää "

        Miten niin ei voi? Juurihan hän sinua arvosteli.
        Netissä kun kirjoittaa ja erityisesti kun kirjoittaa vailla vakiintunutta nimimerkkiä on viestin sisältö ainoa varma tieto kirjoittajasta. Siksi jotkut korostavat oikeinkirjoituksen merkitystä.

        Mitä itse aiheeseen tulee niin tutustu tieteelliseen menetelmään. Lakkaa uskomasta sensaatiomaisilta näyttäviä väitteitä, ellei niiden tueksi löydy tieteellisesti pätevää aineistoa. Mitä sensaatiomaisempi väite sitä todennäköisemmin se on pötyä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä

        Kun tuo linkki menee pilalle ääkkösten takia niin tässä lyhytlinkki samaan kohteeseen:
        https://urly.fi/S9s


    • Velkeus

      Maailman tuhoutuminen on aina kuulunut kiinnostaviin pohdintoihin. Erityisesti uskonto aloitti ja edelleenkin ylläpitää ihmisen pelolle tarpeetonta uhkailua. Syy: kirkkokunnat keräävät uhkahehkutuksella porukoita seurakuntiinsa (pelastukseen). Mitä tapahtuisikaan, jos poistetaan Jumalan väitetty viha - siis maailmanlopulla uhkaaminen. Silloin kirkkokunnat eivät enää saisi tuloja eikä olisi palkattuja kirkontyöntekijöitä perustelemassa ihmiskunnan oletettua alkupahuutta, josta palkkana on kaiken loppu.
      Tiede "vapautui" selkeämmin Valistus-ajalla 1700-luvulta eteenpäin; tiede pääsi ilman uskonnon riippaa vapaammin tutkimaan mm. kosmologiaa (kaiken merkitystä). Tämän päivän monipuolinen tiede auttaa maailmanlopunkin kysymyksissä, huomattavasti selkeämmin kuin Keski-Ajan taikausko.

      • Hän.oli.ilmiö

        Ehtaa maakeskistä ajattelua euroopan keskiajalta alkaen että planeetta Telluksen loppu olisi maailmanloppu.
        Silloin ei edes tiedetty että olemme pieni osa pientä yksikköä, aurinkokuntaa. Sen kutistuminen pieneksi ruskeaksi kääpiöksi ei Linnunradalla ole muuta kuin arkipäivää.
        Vasta 1930 luvulla Edward Hubble havainnoi että Linnunradan "takana" on muitakin galakseja.
        Hubbleluotain on kartoittanut lähi-universumia ansiokkaasti. Nimi sille annettiin E.Hubblen mukaan.


    • airfoiljokaeikirj

      Olet lukenut pari kertaa että maailmanloppu olisi tullut. silti kirjoitat tänne? jos tarkoitat että olisi tulossa. Missä on x planeetta, jos kukaan ei edes tiedä missä se on, onko sitä, miten tiedetään maailmanlopusta? Jos planeetta on x on olemassa ja radallaan se rata ei poukkoile miten sattuu sisäratojen läpi. Jos poukkoilee ei voida tietää koko planeetasta vielä!

    • SattumanSatoa

      Vois lukea pari kertaa vielä lisää noista maailmanlopuista, niin asettuisivat kukaties oikeaan kategoriaan. Ks. esim: "luettelo ennustetuista maailmanlopuista".

    • planeetta_ei.kirj

      Maailmanloppu tulee joka päivä jollekin. Omalta kohdaltani toivon sen olevan nopean tapahtuman.

      Katsoin juuri sinätuupesta, kun yksi kohtasi omansa, ja vielä kuvasi sen, siis roikkui ilman varanaruja pilvenpiirtäjässä ja sitten ote lipsahti.

      Sillä suorituksella saattaa päästä tämän vuoden Darwin Awardsin kärkisijoille.

      Muita isompia maailmanloppuja on koittanut Maapallon historian aikana useita, sellaisia, joissa on mennyt kokonaisia lajeja sukupuuttoon, sekä äkillisesti, että pitkän ajan kuluessa.

      Tähän mennessä ei vielä ole ollut sellaisia, että kaikki elämä olisi pysähtynyt, aina jotain on jäänyt henkiin. Silloin tosin ei ollut vielä ihmisiä olemassa. Nykyään on. Ihminen voi hoitaa asioita vähän erilaiseen lopputulemaan, kuin mihin ne ovat tähän saakka päätyneet..

      Se milloin kaikki elämä Maapallolla varmasti loppuu, on noin 5 miljardin vuoden päässä, silloin kun Auringon loppu koittaa. Sinne on vielä aikaa.

      • AdequateFall

        "Katsoin juuri sinätuupesta, kun yksi kohtasi omansa, ja vielä kuvasi sen, siis roikkui ilman varanaruja pilvenpiirtäjässä ja sitten ote lipsahti."

        Toisin kuin eri medioissa annetaan ymmärtää, tämä Darwin-nominaatti mätkähti 15m alempana olevalle kattotasanteelle eikä 300-400m alemmaksi katuun. Toki se 15m pudotuskin riitti henkilökohtaiseen maailmanloppuun, eipä sillä...


    • höyhenpuvussa
      • planeetta_ei.kirj

        Vahvasti offtopikkiin kääntyi, mutta vastaan, kun kerran aloitin.

        "Aina ei omaehtoinen poismeno ole darwin awardsia!"
        Ei ole ei, ja typeryyskin voi olla suhteellinen käsitteenä. Koska se riippuu monesta eri asiasta.

        Kannattaa lukaista tuo awardin määrittely mistä siinä on kyse. Tuo mainitsemasi linkki ja sen sisältö on ehkä hieman eri asiaa minun mielestäni.

        ( linkki: https://fi.wikipedia.org/wiki/Darwin-palkinto )
        ( linkki: https://fi.wikipedia.org/wiki/Etiikka )


      • EmmeJääKaipaamaan

        Ihan kannatettava suuntaus että vanhat lepakot myrkyttelevät toisensa pois :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe