Sukututkimus suvun yhteisenä juttuna

Eräs1973

Olen selvittänyt sukuani perimätiedon ja valokuvien pohjalta,sekä saatavilla olevien todistusten nojalla. Ja pääsin 1850-luvulle jo niin. Koska en pääse itse autottomana paikanpäälle eri seurakuntiin joudun nyt käyttämään ammattiapua eli kirkon työntekijöitä sukuselvityksen tekemiseksi. Se maksaa 30 € 1/2h tutkimuksesta 5,50 postituksen osalta. Nyt olen saanut vahvistuksen Raamatun lehdellä olleista tiedoista kirkonkirjoista. Olen äitilinjaa Blom Uudeltakirkolta Tlstä ja Hellsten Laitilasta :-D 1850-luvulta. Sukulaisia on ilmeisesti myös Maskussa Laitisen nimellä sillä Blommien pojat vaihtoivat nimensä. Joten Suku-urkinta jatkuu nyt Uudessakaupungissa. Sukulaisille on informoitu ja pääsevät osallisiksi tiedoista kauttani. On hienoa että joku sentään pitää kirjaa suomalaisista suvuista.

7

2937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs1973

      Olen pahoillani. Vähän meni yli tuo innostus.

    • Sukuhutkija

      Nyt voitkin jatkaa netissä. Siellä on kirkonkirjat skannattuna sadoista seurakunnista, useista v 1900 astikin. Etsi SSHY:n sivut ja HISKI. Niillä pärjäät, ei tarvitse maksaa virastoille.

    • lakusuku

      Kansalaisopistot järjestää sukututkimuskursseja, kävin itse sellaisen vaikka en sitten lähtenyt hommaa eteenpäin viemään. Mutta paljon sain tietoa kaikista mahdollisuuksista, mistä tietoa voi saada. Lähteitä on paljon, kun vaan osaisi käyttää hyväkseen. Muutakin kuin kirkonkirjat. On monenlaisia luetteloita ja matrikkeleita, arkistoja ja yhdistysten asiakirjoja ja vuosikirjoja. Myös jo muiden tekemistä sukututkimuksista voi olla hyötyä eli kannattaa käydä läpi niidenkin henkilöluetteloita. Samoja henkilöitä voi esiintyä monissakin sukututkimuskirjoissa. No varmaan tämän kaiken tiedätkin, mutta jos joku muu on kiinnostunut.

      Itse jätin tekemisen sikseen, kun tajusin, miten kauhean paljon työtä se teettää. Se ei tosiaan ole mikään pieni projekti. Ja aina saa kuulemma varautua siihen, että jossain kohdassa alkaa mennä vikaan, saattaa pitkäänkin tutkia jotain ihan väärää linjaa ja siinä saa sitten tuskitella, että miksi joku ei stemmaa. On vielä oltava tarkka siitä, että seuraa vaan sitä yhtä linjaa eikä lähde harhailemaan sivuraiteille. Aika urakan otat, mutta jos olet sitkeä, niin kyllä se palkitaan. Suku on mielissään tai ainakin se haara, mitä aiot tutkia.

      Ai niin, se opettaja siellä kurssilla sanoi meille, että ihan ensimmäiseksi kannattaa ottaa selvää siitä, ettei joku ole jo tutkinut sukua. Ettei ala tekemään turhaan työtä jonka joku on jo tehnyt. Koska tuoreempia tietoja ei ole netissä, joudut sitten lähettämään kyselylomakkeita suvun ihmisille ja kyselemään heiltä heidän perheistään ja suvustaan. Jos aiot ulottaa tutkimuksen näihin päiviin asti. Itse olen kahdelle tutkijalle antanut tietoja vanhempieni ja omasta perheestäni, ja teokset on jo ilmestyneet, melkoiset mammutit. Toista teki pikkuserkkuni jotain kymmenen vuotta. Niitä on kyllä mukavaa näin tutkiskella, tosin on siellä virheitäkin, mutta se ei ole ollenkaan ihmeellistä.

      Mutta mielenkiintoista se mokoma on! Joten onnea matkaasi!

      • Sukuhutkija

        Ne muitten tekemät sukututkimukset kannattaa itse tarkastaa ja kunnolla! Niissä on ainakin melkein kaikissa oikeita emämöhläyksiä. Virheitä virheitten perään! Älä usko tutkimatta itse yhtään mitään; vinkkejä niistä voit kyllä saada, mutta aivan varmasti väärääkin tietoa ja uskomattoman paljon!


      • SukuStrutsi
        Sukuhutkija kirjoitti:

        Ne muitten tekemät sukututkimukset kannattaa itse tarkastaa ja kunnolla! Niissä on ainakin melkein kaikissa oikeita emämöhläyksiä. Virheitä virheitten perään! Älä usko tutkimatta itse yhtään mitään; vinkkejä niistä voit kyllä saada, mutta aivan varmasti väärääkin tietoa ja uskomattoman paljon!

        Kannattaa tutkia myös "viralliset" dokumentit. Veli kuoli ja tilattiin virkatodistukset ev. lut. seurakunnista, joissa veli oli asunut. Yhdessä niistä kerrottiin yllättäen, että kaksostytöt olivatkin tulleet ensimmäisestä vaimosta eikä toisesta. Mahdollisesti siellä tiedettiin asia paremmin kuin sukulaiset kuvittelivat tietävänsä.


    • Israel-Israel-Israel

      MV - ei kanata

      • Lääkärisi

        Taasko ne lääkkeet unohtui ottaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe