PIZZAN POHJA

tiina

Kertokaa nyt joku minulle siis vääntäkää vaikka rautalangasta, miten valmistan pizzanpohjan joka kelpaisi edes itselleni?? Olen epäonnistunut aina, joko se on liian kova tai sitten se on paisunut valtavasti tai .... tai... Kiitän etukäteeen jos täältä löytyisi edes yksi resepti joka toimii minunkin keittiössä.

10

2885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuu aina

Osta kaupasta Kungsörn-pizzapohjapakkaus. Siinä on ohje kyljessä. Noin kymmenen kertaa herkullisempaa pizzaa tulee siitä kuin pakastetuista pizzapohjan käppänöistä.

• hyvää on

4 dl jauhoja
      100 g rasvaa
      2tl suolaa
      2tl leivinjauhetta
      1 dl maitoa
      1 muna

laita jauhoihin suola ja leivinjauhe,
      lisää rasva ja nypi.

lisää maito ja muna,vaivaa hyvin,
      lisää pikkasen jauhoja jos tuntuu että jää kiinni käsiin.
      tällä ohjeella saat uuni pellillisen kokoisen pizza pohjan..maukkaita hetkiä!!!

• monesti tehny

Tulee uunipannullinen: Paista n. 250 C ~10 min.
        n.3 dl vettä
        1/3 hiivaa
        1/2 tl suolaa
        n. 1 rkl öljyä
        n.5 dl vehnäjauhoja
        Hiiva veteen ja suola öljy, lisää jauhot ja pyöräytä taikina leivinpaperin päälle ja taputtele ympyräksi.
        Sitten täytteet päälle. Tomaattisose, juusto ja sitten kaikki muut täytteet niin saat paremman lopputuloksen.

• äittä

Olen tehnyt tällä ohjeella pizzaa vuosia ja se on yksinkertainen ja helppo . Riittää uunipellilliseen .

Mittaa kulhoon 4 dl vehnäjauhoja
        1 tl suolaa
        2 tl leivinjauhetta
        Sekoita kuivat ainekset keskenään
        Lisää joukkoon n 1.5 dl ruokaöljyä
        Sitten vaan lisäät vettä lastalla sekoittaen niin pajon ,että taikinasta tulee löysää puuron ja vellin välimuoto .Veden määrällä ei ole väliä ,kunhan taikina vaan pysyy uunipellillä .
        Levitä taikina lastalla leivinpaperin päälle ja täytä pizza ,onnistuu aina .

• eppuli

pellillinen (tämä onnistuu aina ja kaikkialla):
      3 dl vettä
      1/2 pakettia hiivaa
      1 tl sokeria
      1 tl suolaa
      6 dl durum/vehnäjauhoja
      -Liuota hiiva veteen, sekoita joukkoon mausteet ja jauhot (saa jäädä löysäksi), sivele pinta lorauksella öljyä ettei pinta kovene, heitä liina kulhon päälle ja anna nousta lämpimässä puoli tuntia. Sitten vain levität taikinan pellille (kostein sormin onnistuu parhaiten) ja täytteet päälle, uunissa 250 astetta ja 12 min. ylätasolla.

Itse olen vielä joskus sekoittanut taikinaan valkosipulia ja/tai basilikaa, ai että on namia.. :)

• tietoinen1111

Durum/vehnäjauho... Durum on vehnää!

• ruoska

Ja tämä on hyvä.

2,5 dl vehnäjauhoja
      1/2 pussia kuivahiivaa
      1/2 tl suolaa
      1 dl vettä
      vähän ruokaöljyä

Mittaa kulhoon 2,5 dl vehnäjauhoa ja sekoita siihen puoli pussia kuivahiivaa ja ripaus suolaa (varmaan n. puoli teelusikallista, laitan itse aina mittaamatta). Sekoita kuivat aineet keskenään. Seuraavaksi ota 1 dl kädenlämpöistä vettä (kuivahiiva vaatii 42 asteista vähintää) ja kaatele vettä vähitellen jauhoseokseen koko ajan sekoittaen. Itse sekoitan taikinani kädellä niin varmistun siitä että kaikki aineet varmasti sekoittuvat. Vettä ei tosiaan kannata laittaa kerralla kaikkea vaan vähitellen niin se sekoittuu helpommin jauhoihin. Tämän vaiheen jälkeen taikina on jo valmiin oloista, mutta lorauta vielä joukkoon vähän ruokaäöljyä, flora culinessea tai jotain vastaavaa. Toki voit sulattaa vaikka voita jos haluat. Itse käytän tavallista rypsiöljyä. Sekoittele se taikinaan ja anna sen jälkeen taikinan kohota ihan rauhassa liinan alla lämpimässä paikassa.

Kun taikina on kohonnut (ei välttämättä nouse paljoa, mutta menee ilmavamman oloiseksi), laita taikinapallo leivinpaperille ja kauli se todella ohueksi. Voi olla että tuntuu ettei taikina riitä peittämään koko peltillistä, mutta kyllä se riittää kun jaksaa kaulita tarpeeksi pitkään.

Sitten vain tomaattisose/ketsuppi, juusto, täytteet ja vielä päälle lisää juustoa ja pizzan menekki on taattu, ainakin meillä.

• elvatolvaloppakorva

Osan vehnäjauhosta voi vaihteeksi korvata ohrallajauhoilla.

• MetalMama

Pellillinen taikinaa:

n. 4 dl jauhoja, jos käytät ruista 1 dl ruisjauhoja ja loput vehnää
      1,5 - 2 dl vettä
      25 g hiivaa tai 1 pss kuivahiivaa
      2 - 3 rkl öljyä
      suolaa

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen (kuivahiivaa käyttäessä noudata hiivapussin ohjeita).

Sekoita kaikki muut paitsi öljy.

Lisää öljy lopuksi vähitellen, kunnes taikinaa on helppo muovailla.

RUISJAUHO antaa pohjalle rapsakkuutta, jota kotimainen vehnä ei yleensä anna, mutta ei vaikuta makuun likaa jos sitä on vain 1/4 jauhoista.

• Nimetön

2.5dl lämmintä vettä.
      ripaus suolaa.
      ripaus hiivaa.
      jauhoja varovasti lisäten, - löysäksi saa jäädä.
      ripaus öljyä.
      sekoita astiassa.
      kaada pellille ja tasoita jauhojen kanssa.
      HYVÄÄ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe