joka on suurimman osan ajasta luotettava ja rakastettava, mutta joka väh.kerran kahdessa viikossa ryyppää ja rällää holtittomasti(esim.niin ettei tiedä tuleeko yhteiselle työmaalle seuraavana päivänä, onko juonut firman tiliin eikä vastaa puhelimeensa?) antaakko aina anteeksi vai...
mitä tehdä
4
643
Vastaukset
- Vuosien kokemuksella
Niin,meillä ja minulla on ollut jo toistakymmentä vuotta aikaa pohtia tuota "antaako anteeksi,vai ei".Kyllä siinä rentussa jotakin täytyy olla,joka aina kallistaa vaakaa anteeksiannon puolelle.Toisaalta myös minussa on selkeästi hoivaaja ja myös marttyyri ainesta.Täytyy myöntää,että oma sädekehä kiillottuu aina,kun "taas kerran"hoidan asiat kuntoon mieheni jäljiltä.Mutta siihen asiaan onko suhteemme enää kuin kahden aikuisen liitto,siihen on paha mennä vastaamaan.On ilmiselvää,että minä tuen kumppanini juopottelua,kun hoidan tilanteet kuntoon.On helppo olla vastuuton,kun toinen kantaa sen.Meitä on paljon,jotka(syystä tai toisesta)elämme elämäämme juopon rinnalla.Valinta on sinun,mutta muista,että jos jatkat...niitä anteeksiantoja tulee ja tulee ja tulee... Jaksamista sinulle,se on taas tilipäivä ja perjantai.
- Nuorinainen
Harvoin saa lukea näin aikuisen ja tietoisen ihmisen tekstiä. Harva meistä uskaltaa tunnustaa omankin osansa parisuhdeongelmiin. Tässä kirjoittaja teki juuri sen.
Nostan hattua ja otan opikseni.
Kiitos! - kiitän
rehellisestä palautteesta. aamulla tuohduksissa kirjoitin kysymyksen. nyt on sika paikallistettu. ehdinkin vain sulkea pankkikortin, soitin (ensimmäistä kertaa) sairaalat, poliisit ja perheen&tutut läpi. kun töistä pääsen saan miettiä annanko anteeksi, miten jatkossa jne. olihan pienempiä rälläämisiä jo aiemmin ollut, tällä en tarkoita sitä etteikö saa käydä ulkona tai biliksessä vaan sitä ylenpalttista törttöilyä, joka todella hankaloittaa yhteistä elämää...
oli paras ohje, jonka minä sain vaikeassa, vähän samantapaisessa elämäntilanteessa.
Kun viiden vuoden yrittämisen jälkeen luovutin, jatkoin huolehtimista vielä pitkään. Ajan myötä opin olemaan vähemmän huolissani ja jätin miehelle itselleen vastuun omasta elämästään. Ei hän sairaudestaan parantunut, mutta muu perhe vapautui elämään normaalia elämää.
Jälkikäteen minulle selvisi, etten olisi kyennyt häntä auttamaan vaikka olisin tehnyt mitä. Olimme hyviä ystäviä häneen elämänsä loppuun asti ja keskustelimme asiasta välillä, kun sopimuksen mukaisesti kohtasimme vain silloin kun hän oli selvin päin.
Nykyisin ajattelen, että olisi hyvä laittaa alkoholisoituva kumppani heti seinää vasten kun huomaa ensimmäiset oireet. Silloin voisi olla paremmat mahdollisuudet saada asia hallintaan. - Ei ymmärtämistä ja juopottelun mahdollistamista, vaan uhkavaatimus ja vaikka tilapäinen ero. Itse en ole kokonaan onnistunut välttämään ajatusta: olisiko käynyt toisin, ellen olisi ollut liian kiltti ja ... Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että aikanaan yritin parhaani mukaan ja toimin sen mukaan mikä minusta tuntui oikealta.
Tee sinä samoin, mutta älä unohda, että sinulla on oikeus myös omaan elämääsi.
Toivotan sinulle voimia ja hyvää jatkoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja12914300Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va295934SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1545495Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3014349HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.394097"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1003654Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant63582Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan223548Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan632635Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.931428