Onko uskontunnustuksen sanominen aina

uskontunnustuksesta

uskonsa tunnustamista? Jos saan jonkun Raamattua ja Jeesusta rienaavan ateistin sanomaan perässäni uskontunnustuksen, onko se merkki siitä että hän on sittenkin uskossa Jeesukseen jossain syvällä sisimmissään (niin syvällä ettei hän itsekään ole siitä tietoinen)? Jos hän on vieläpä vauvakastettu?

Eli kysyn miten tämä asia menee luterilaisuuden mukaan.

74

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskonsa tunnustamisessa pitäisi tunnustaa, että " sinä yönä jona hänet kavallettiin "

Kun mies /jeesus itse sanoo: "Minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota, minulla on valta antaa se, ja ottaa se taas takaisin "

Miksi minun pitäisi tunnustaa joku/Juudas syylliseksi siihen, mihin hän ei ole syyllinen. Eikö se ole väärän todistuksen antaminen, eli rikollista toimintaa lain edessä.

• Joudun toimimaan vanhuksen saattajana hautajaisissa ja muistan aina tsekata sammuttimen sijainnin kappeliin astuessa.

Papin höristessä "noiskaamme seisomaan yhteisen kristinuskon tunnustusta varten" jään aina mielenosoituksellisesti istumaan. Vanhus sentään heikoilla jaloillaa yrittää pysyä loitsun ajan pystyssä - en jeesaa.

• Ikävä asenne sinulla vanhusta kohtaan.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Ikävä asenne sinulla vanhusta kohtaan.

Eikö yhtään ahdista olemattoman jumalasi puolesta?

• he-ma kirjoitti:

Eikö yhtään ahdista olemattoman jumalasi puolesta?

Ei. Ahdistaa sen heikon vanhuksen puolesta, joka joutuu sinuun turvautumaan.

Ei. Ahdistaa sen heikon vanhuksen puolesta, joka joutuu sinuun turvautumaan.

Sama juttu. Oli aika ahdistavaa lukea, että h-ma istuu, kun vanhus yrittää vieressä heikoilla jaloilla pysyä pystyssä. Hyvin, hyvin surullista.

• Hautajaisissa mennään protokollan mukaan. Olin itse hautajaisissa pari viikkoa siten ja rituaalit suoritetaan kuten kuuluu olennaisilta osin. Käsiä en ristinyt, enkä rukoillut, vitretkin jäivät laulamatta mutta tässä voi olla vähän niin, että osallistuu vaikkei osallistukkaan näihin osiin rituaalista.

• a-teisti kirjoitti:

Hautajaisissa mennään protokollan mukaan. Olin itse hautajaisissa pari viikkoa siten ja rituaalit suoritetaan kuten kuuluu olennaisilta osin. Käsiä en ristinyt, enkä rukoillut, vitretkin jäivät laulamatta mutta tässä voi olla vähän niin, että osallistuu vaikkei osallistukkaan näihin osiin rituaalista.

Rituaaleihin ei tarvitsekaan osallistua. He-man osalta surulliselta tuntuu, että hän ei halua auttaa heikkoa vanhusta.

Rituaaleihin ei tarvitsekaan osallistua. He-man osalta surulliselta tuntuu, että hän ei halua auttaa heikkoa vanhusta.

Hänellä oli myös mahdollisuus istua jos jalata eivät kanna. Tosin se olisi mielenosoituksestani syönyt osan pois.

• kar-he
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Sama juttu. Oli aika ahdistavaa lukea, että h-ma istuu, kun vanhus yrittää vieressä heikoilla jaloilla pysyä pystyssä. Hyvin, hyvin surullista.

Missä kohtaa Raamattua on sanottu, että usko tulee tunnustaa seisaallaan?

• Käytöstavat

Sinulla ei ole tietoa etiketistä. Hyvät tavat edellyttävät moitteetonta käytöstä kaikissa tilaisuuksissa.
        Voit tietysti ajatella, että olet ainoa oikeassa oleva ihminen, mutta kohteliaisuudesta toisia kohtaan nouse ylös penkistä, kun muutkin nousevat.
        Et nolaa kuin itsesi, kun istut.

• Käytöstavat kirjoitti:

Sinulla ei ole tietoa etiketistä. Hyvät tavat edellyttävät moitteetonta käytöstä kaikissa tilaisuuksissa.
        Voit tietysti ajatella, että olet ainoa oikeassa oleva ihminen, mutta kohteliaisuudesta toisia kohtaan nouse ylös penkistä, kun muutkin nousevat.
        Et nolaa kuin itsesi, kun istut.

Minun ei synnittömänä tarvitse osallistua julkisiin vemppausmenoihin.

Tulen jatkossakin istumaan perseelläni, jos ylösnousulla kunnioitetaan valhetta. Pieraisen vielä kuuluvasti muun seurakunnan hiljentyessä.

• he-ma kirjoitti:

Hänellä oli myös mahdollisuus istua jos jalata eivät kanna. Tosin se olisi mielenosoituksestani syönyt osan pois.

Niin. Sinähän olet pääasia.

• he-ma kirjoitti:

Tulen jatkossakin istumaan perseelläni, jos ylösnousulla kunnioitetaan valhetta. Pieraisen vielä kuuluvasti muun seurakunnan hiljentyessä.

Saahan sitä aikuinenkin käyttäytyä lapsellisesti jos niin katsoo tarpeelliseksi.

• kar-he kirjoitti:

Missä kohtaa Raamattua on sanottu, että usko tulee tunnustaa seisaallaan?

Ei missään. Kuitenkin jos on...tai no. jos minä olisin jonkun apuna missä tahansa ja hän nousisi horjuen seisomaan jostakin syystä, auttaisin ja tukisin kyllä häntä. Vaikka olisimme paikassa, jonka aatemaailmaa en allekirjoittaisi.

• he-ma kirjoitti:

Uskon, että teet niin, mutta älä lähde avustamaan henkilöä, jos et aio avustaa häntä hänen tarpeitaan kuunnellen, vaan siten kuin se sinulle sopii. Se on heitteille jättö.

Kristillisiin tilaisuuksiin, hautajaisiinkin vaikka ne ovatkin ikävä tilaisuus voi oikein hyvin osallistua ilman rukouksiakin. Virsiä olisin varmaan voinut laulaakin jos vähäänkään osaisin laulaa mutta kun en osaa.

Ja papin siunauspuhe on tavallaan lohdullinen ateistillekin ja tietenkin sen tarkoituskin on olla lohdullinen. Kuvaisin papin puhetta liikuttavaksi.

• a-teisti kirjoitti:

Kristillisiin tilaisuuksiin, hautajaisiinkin vaikka ne ovatkin ikävä tilaisuus voi oikein hyvin osallistua ilman rukouksiakin. Virsiä olisin varmaan voinut laulaakin jos vähäänkään osaisin laulaa mutta kun en osaa.

Ja papin siunauspuhe on tavallaan lohdullinen ateistillekin ja tietenkin sen tarkoituskin on olla lohdullinen. Kuvaisin papin puhetta liikuttavaksi.

On hienoa, että sinä osallistut kuitenkin kunnioittaen tilaisuuden luonnetta ja ihmisiä, vaikka se ei ole oman vakaumuksesi mukaista. Se kertoo sivistyksestä ja hyvästä kasvatuksesta.

On hienoa, että sinä osallistut kuitenkin kunnioittaen tilaisuuden luonnetta ja ihmisiä, vaikka se ei ole oman vakaumuksesi mukaista. Se kertoo sivistyksestä ja hyvästä kasvatuksesta.

Paskahouse se on.

• he-ma kirjoitti:

Paskahouse se on.

Sinun kommenttisi taas kertoo jostain muusta kuin sivistyksestä ja hyvästä kasvatuksesta.

• he-ma kirjoitti:

Paskahouse se on.

Hautajaiset evät ole vain mikään uskonnollinen tilaisuus vaan myös useille hautajaisiin osallistuville tärkeän ihmisen elämän päätepiste, se ihan viimeinen kohtaaminen.

• he-ma kirjoitti:

Paskahouse se on.

Paskahousuilla on tapana kulkea enemmistön mukana ja nostaa oikea käsi tervehdykseen suorana silloin kun enemmistö näyttää nin tekevän.

Sinun kommenttisi taas kertoo jostain muusta kuin sivistyksestä ja hyvästä kasvatuksesta.

Hyvään kasvatukseen kuuluu valehtelemisen välttäminen.

Jopa epäjumalasi käskee välttämään valehtelua, mutta siitähän sinun ei tavitse välittää, koska olet jo osoittanut omilla toimillasi jumalasi epäjumalaksi jättämällä ilmoittautumatta rukoustapahtumaani.

• a-teisti kirjoitti:

Hautajaiset evät ole vain mikään uskonnollinen tilaisuus vaan myös useille hautajaisiin osallistuville tärkeän ihmisen elämän päätepiste, se ihan viimeinen kohtaaminen.

Ei siellä kuitenkaan tarvitse saunatonttua pavella, eihän?

• he-ma kirjoitti:

Hyvään kasvatukseen kuuluu valehtelemisen välttäminen.

Jopa epäjumalasi käskee välttämään valehtelua, mutta siitähän sinun ei tavitse välittää, koska olet jo osoittanut omilla toimillasi jumalasi epäjumalaksi jättämällä ilmoittautumatta rukoustapahtumaani.

Sinun rukoustapahtumasiko on jokin merkki siitä, onko joku epäjumala vai ei? Pitäisiköhän sinun astua alas sieltä pilvistä. Minun Jumalani kieltää valehtelemasta enkä ole sinulle valehdellut.

• Tuliko.selväksi

Me luterilaiset emme päätä sitä kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei. Sen päättää yksin Jumala.

• uskontunnustuksesta

Eihän tässä "päättämisestä" ollut kyse. Jumala yksin synnyttää uskon, toki. Kyse oli siitä, voimmeko joillain perustein olettaa toisen olevan uskossa.

Olet siis sitä mieltä, että esim. kastekaan ei ole tällainen peruste? Entä miten rajaat evankelioinnin? Kai sinulla on olemassa joku peruste, milloin evankelioit jollekulle ja milloin koet ettei enää tarvitse (kun oletat hänen olevan uskossa)?

• yllätyksiä.tulossa
        uskontunnustuksesta kirjoitti:

Eihän tässä "päättämisestä" ollut kyse. Jumala yksin synnyttää uskon, toki. Kyse oli siitä, voimmeko joillain perustein olettaa toisen olevan uskossa.

Olet siis sitä mieltä, että esim. kastekaan ei ole tällainen peruste? Entä miten rajaat evankelioinnin? Kai sinulla on olemassa joku peruste, milloin evankelioit jollekulle ja milloin koet ettei enää tarvitse (kun oletat hänen olevan uskossa)?

Kyllä meidän ihmisten oletukset ovat samaa luokkaa. Pieleen menee. Me emme edes tiedä itsemmekään kohdalla miten käy Viimeisellä tuomiolla Matt. 25.

• korjauuus
        yllätyksiä.tulossa kirjoitti:

Kyllä meidän ihmisten oletukset ovat samaa luokkaa. Pieleen menee. Me emme edes tiedä itsemmekään kohdalla miten käy Viimeisellä tuomiolla Matt. 25.

Aito uskova tietää pelastuvansa, mutta islamissa ja Jehovan todistajissa pelastuminen ei ole varmaa missään vaiheessa elämää.

• Jos ihminen ei ole uskossa, ei hän ole uskossa, vaikka lukisi mitä. Usko ei ole uskontunnustuksen lukemista. Pelastukseen ei riitä, että osaa uskontunnustuksen ulkoa.

• luterilainen_

Tiedätkö sinä mistä uskontunnustuksesta puhumme evl -kirkossa? Tiedätkö mihin siinä uskotaan?

• luterilainen_ kirjoitti:

Tiedätkö sinä mistä uskontunnustuksesta puhumme evl -kirkossa? Tiedätkö mihin siinä uskotaan?

Onko siinä samanlainen taika tuossa loitsussa kuin muslimien illallah-loitsussa?

• he-ma kirjoitti:

Riittääkö pelastukseen se, että valheeseen uskoo, vai pitääkö valhetta myös levittää lähetyskäskyn mukaisesti?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14943831/raamattu---suurin-huijaus

Kannattaa lukea.

Tiäkkö he-ma...minä kun olen jo iso tyttö, päätän ihan ite mihin uskon ja mihin en usko. Sinä voit todistella mitä haluat ja miten haluat, se ei paljon minun uskoani hetkauta. Valitettavasti sinulla ei ole sellaista auktoriteettia , että sinua kumartelisin, saati sinun todisteluasi uskoisin :D

• joopajoo-
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Tiäkkö he-ma...minä kun olen jo iso tyttö, päätän ihan ite mihin uskon ja mihin en usko. Sinä voit todistella mitä haluat ja miten haluat, se ei paljon minun uskoani hetkauta. Valitettavasti sinulla ei ole sellaista auktoriteettia , että sinua kumartelisin, saati sinun todisteluasi uskoisin :D

Vaikka olet jo iso tyttö uskot vapisten tarinoihin?!:):):)

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Usko pois, mutta älä hölötä jeesuksestasi, koska se tarina on osoitettu valheeksi.

Muuten joudun jatkuvasti muistuttamaan sinua väärän todistuksen antamisesta.

• he-ma kirjoitti:

Usko pois, mutta älä hölötä jeesuksestasi, koska se tarina on osoitettu valheeksi.

Valitettavasti sinun auktoriteettisi ei riitä siihen, että lakkaisin kirjoittamasta , jos haluan kirjoittaa.
        "Usko pois, mutta älä hölötä jeesuksestasi, koska se tarina on osoitettu valheeksi."
        Haluatko lainkittää tähän todisteen tuosta väitteestä?

• joopajoo- kirjoitti:

Vaikka olet jo iso tyttö uskot vapisten tarinoihin?!:):):)

Vapisten tarinoihin??
        Kyllä minä pääsääntöiseti uskon mitä ihminen sanoo, saatan tosin olla eri mieltä hänen kanssaan Mutta minun uskoni ei ole kiinni siitä mitä joku ihminen sanoo.

• he-ma kirjoitti:

"koska se tarina on osoitettu valheeksi."

Ehkä sinun mielestäsi.

"koska se tarina on osoitettu valheeksi."

Ehkä sinun mielestäsi.

Moni uskoi pizzamaahankin, joka kiertää aurinkoa vaikka todisteet olivat käytettävissä.

Älykkään ihmisen typeryys on rikos ihmisyyttä vastaan.

• he-ma kirjoitti:

Moni uskoi pizzamaahankin, joka kiertää aurinkoa vaikka todisteet olivat käytettävissä.

Määrittele älykäs ihminen?

Määrittele älykäs ihminen?

Osaa lukea antamani linkin ja ymmärtää mitä siellä sanotaan.

Sori, tuo ymmärtäminen ei uskonharhaisen sanavarastoon kuulu, joten annan tässä selityksen

https://www.suomisanakirja.fi/ymmärtää

Pahoittelen linkin vaikeaselkoista kieltä, mutta sieltä löytyy selitys myös muille sanoille joita et ymmärrä.

• he-ma kirjoitti:

Mahtaisitko ihan hippusen liioitella?

• he-ma kirjoitti:

Osaa lukea antamani linkin ja ymmärtää mitä siellä sanotaan.

Sori, tuo ymmärtäminen ei uskonharhaisen sanavarastoon kuulu, joten annan tässä selityksen

https://www.suomisanakirja.fi/ymmärtää

Pahoittelen linkin vaikeaselkoista kieltä, mutta sieltä löytyy selitys myös muille sanoille joita et ymmärrä.

Aika hyvin minä toisten tekstiä ymmärrän, ymmärrän sinunkin ei niin korkealentoisen tekstin ....sehän ei vaadi juuri enempää kuin peruskoulun auttavasti suorittamisen :D

Aika hyvin minä toisten tekstiä ymmärrän, ymmärrän sinunkin ei niin korkealentoisen tekstin ....sehän ei vaadi juuri enempää kuin peruskoulun auttavasti suorittamisen :D

Todistettavasti et, jos luit läpi tuon antamani liniin.

Siis valehtelet edelleen tai olet avun tavaoittamattomissa. Oletko mahdollisesti holhouksen alla tai muistisairas?

• he-ma kirjoitti:

Todistettavasti et, jos luit läpi tuon antamani liniin.

Siis valehtelet edelleen tai olet avun tavaoittamattomissa. Oletko mahdollisesti holhouksen alla tai muistisairas?

Liniinpä hyvinkin.....

Tuot he-ma mieleeni tyttären poikani, hänellä on menossa mummoa -saa -aina -odottaa -vaihe. Kävin juuri heidän kanssaan kaupassa ja hän jumpitti tuota mantraa, vaikka minä olin pihalla jo ennen kuin he ajoivat pihaan. Suu murtulla, ääni harmistuksesta väristen hän lausui tuomionsa. Hän on neljän vanha...

Liniinpä hyvinkin.....

Tuot he-ma mieleeni tyttären poikani, hänellä on menossa mummoa -saa -aina -odottaa -vaihe. Kävin juuri heidän kanssaan kaupassa ja hän jumpitti tuota mantraa, vaikka minä olin pihalla jo ennen kuin he ajoivat pihaan. Suu murtulla, ääni harmistuksesta väristen hän lausui tuomionsa. Hän on neljän vanha...

Epärehellisyys on uskonharhaisen myötäsyntyinen ominaisuus.

Kun asiasta ei ole mitään sanottavaa, yritetään kääntää keskustelu viestintuojaan viestin sijaan.

Toisaalta pisteet sulle siitä, että et epäjumalaasi maininnut.

• he-ma kirjoitti:

Epärehellisyys on uskonharhaisen myötäsyntyinen ominaisuus.

Kun asiasta ei ole mitään sanottavaa, yritetään kääntää keskustelu viestintuojaan viestin sijaan.

Toisaalta pisteet sulle siitä, että et epäjumalaasi maininnut.

"Kun asiasta ei ole mitään sanottavaa, yritetään kääntää keskustelu viestintuojaan viestin sijaan."

Noinhan se menee... "Oletko mahdollisesti holhouksen alla tai muistisairas?"

Voin he.ma kuvitella ilmeesi , kun kirjoittelet noita kommenttejasi. Veikkaan, että se on saman tapainen kuin tyttären pojallani

• korutontkertomaa

Kysymys kuuluu kuinka moni kirkkossaolija tunnustaa suullaan uskonsa Jeesukseen uskontunnustuksen yhteislausunnan jälkeen?

Ainakaan kyselytutkimusta tästä ei uskalleta tehdä.

• jooeijeesusta

Loitsujen lukeminen on osa alkukantaista uskontoa. Sinänsä aika huvittavaa tehdä niin vain narsisti-sadistijumalaa varten.
      Uskonnon harjoittaminen on itsesuggestiota. Siinnä vaikutetaan lopulta vain omaan korvien väliin. Muuta kosketuspintaa sillä ei ole kun ei ole sitä oman halusinaation ulkopuolista jumalaakaan.

• Eivät suun tunnustukset, uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumiset tai rituaalien suorittamiset tee kenestäkään uskovaa. Sydämen usko, evankeliumin vastaanottaminen, kääntymys ja parannus, ne ovat uskovan tunnusmerkit. Sopii miettiä, että yhdessä lausuttu uskontunnustus kirkossa pitäisi olla jokaisen sydämen uskon ilmaus, jokaisen lausujan sydämen sitoutumisen Kristukseen ja evankeliumiin suullinen tunnustus. Siis sellaisen ulkoinen ilmaus joka on olemassa sisäisesti. Pelkkä suullinen ilmaus kun toimituksen kaavassa on tälle kohtaa merkityksi ei muuta kenenkään siäistä tilaa tai ole sen ilmaus. Toki joukossa voi olla myös uskovia, ei sillä. Toisekseen rehellisyyden nimissä kirkkolaitoksemme tulisi luopua uskontunnustuksesta, koska ei se ole pitäytynyt evankeliumissakaan.

• Missä evenkeliumissa kirkon olisi pitänyt pysyä?

• he-ma kirjoitti:

Missä evenkeliumissa kirkon olisi pitänyt pysyä?

Raamatussa!

• jeesusfani1

Ex-ateistina tiedän, että et saa yhtä ainutta ateistia tunnustamaan minkäänlaista uskontunnustusta.
      Jos olet saanut, niin kerro lisää.

Mitä vauvakasteeseen tulee, niin palstakirjoittajapappi dogmatikoksen (palsta-aloitus 15.10.2017) mukaan ev. lut. kirkon kastekaava on seuraava: ”Lapsen kasvoihin ja rintaan tehdään ristinmerkki :lla merkityissä kohdissa ja pappi lausuu: Ota pyhä ristinmerkki otsaasi rintaasi todistukseksi siitä, että ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja kutsunut opetuslapsekseen”.

Kun Jumalaan uskoo tilastojen mukaan vuonna 2011 15 – 29vuotiaista enää vain 15 %, ja kun kirkko kastaa lapsista yli 80 prosenttia, niin kasteen ilmoittama opetuslapseus näyttää katoavan katoamistaan.

• valvotaan

Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan (Room. 10:10). Tämän ollessa todellisuutta ihmisen kohdalla, silloin vasta uskontunnustus on aito ja oikea. Luulenpa, että monet lausuvat uskontunnustuksen vain suullaan, muotomenoon kuuluvana asiana. Jeesus katsoo kuitenkin sydämeen.

• luterilainen_

Minä en ole ollenkaan huolissani muiden uskon määrästä tai aitoudesta. Omastani kyllä.

• En tiedä meneekö tämä hieman ohi aiheen, mutta itse ateistina kirkossa käydessäni nousen seisomaan uskontunnustuksen (ja muiden rituaalien) aikana, mutta en tähän tunnustuksen lausumiseen osallistu. Pidän seisomaan nousemista vain etiketin noudattamisena. Olenhan kuitenkin vapaaehtoisesti teidän tilaisuuteen tullut. Uskontunnustusta en ollut lausunut lähes vuosikymmeneen ennen kuin hyväksyin faktaksi sen, että olen ateisti. En vain voinut valehdella itselleni, ja muille ympärilläni, että uskoisin, kun en uskonut. Voisinko lausua tuon jossain tilanteessa osoituksena, että pystyn muistamaan tuon tunnustuksen? Tietenkin voisin. Ei jonkin ulkoalausuminen välttämättä osoita mitään siitä, että uskooko siihen, mitä lausuu.

• mitenkäs.muutenkaan

Sä ootkin rehellinen, suurin osa uskiksista ovat epärehellisiä ja dorkia.

• ajatellut

jonnijoutavaa.kuha ees ihteesä jokainen pystys uskomaan,ku me kuitenkii ollaa ihan yksin.saa sanoa ja muita muka ymmärtää.mut ollaan vaan niin v..n yksin ku aika koittaa.kerran olen vaan kuolemaa silmii katsonut ja mikää ei ole niin helpottavaa.kiitos puheenvuorosta.

• Ilmiselviä_asioita

Eikös tämä asia nyt ole aivan itsestäänselvä? Eihän tätä tarvitse miettiä jonkun luterilaisuuden tai minkään muunkaan mukaan mitenkään erikseen. Luulis nyt olevan ihan pässinlihaa kaikille, että pelkkien sanojen sanominen ei tarkoita mitään, vaan merkitystä on sillä tarkoitetaanko sitä mitä sanotaan aidosti ja rehellisesti sillä hetkellä kun ne sanat sanotaan.

Olen minäkin rippileirillä vastentahtoisesti opetellut ja minulle täysin merkityksettömänä rimpsuna lausunut uskontunnustuksen. Satuin kuulumaan silloin kirkkoon, koska minut oli sellaiseen liitetty, eikä siitä voinut rippi-ikäisenä itse erotakaan. Riparille mentiin muiden mukana, ja aivan muut asiat siellä kiinnostivat kuin ne opetukset ja rituaalit.

Minä siis itse en tosiaan muttunut uskoa tunnustavaksi tuolloin, eikä noiden sanojen lausiminen ollut mikään tunnustus, vaikka sitä sellaiseksi nimitetäänkin. Kuitenkin joku toinen on voinut lausua nuo sanat sitä tarkoittaen, ja tällöin minun ja hänen lausumallaan on selvä ero siellä ihmisen ajatuksissa ja tunteissa, mitä ei voida ulospäin niin helposti mitata.

Elikkä epäselvää voi kuulijalle olla se, tarkoittaako sanoja sanomaansa. Ilmiselvää sanojalle itselleen on kuitenkin se, että mitä hän tarkoittaa. Ja tämä jälkimmäinen asiahan on uskossa ja uskossa oleellista - sehän ihan oikeasti on henkilökohtainen asia, vaikka monet päin vastoin väittävät.

• kristitty_mies

• kristitty_mies
        kristitty_mies kirjoitti:

Apostolinen uskontunnustus olisi kuitenkin hyvä tietää mitä siinä sanotaan, mitä pitää uskoa ollakseen kristitty vaikka ei niin uskoisikaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus

Apostolinen uskontunnustus olisi tosiaan hyvä tuntea. Siinä ei uskota Raamattuun, vaan Isään Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen. Usko Raamattuun on epäjumalaan uskomista.

• Kuusenjuuret

Apostolinen uskontunnustus olisi tosiaan hyvä tuntea. Siinä ei uskota Raamattuun, vaan Isään Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen. Usko Raamattuun on epäjumalaan uskomista.

Mitä tarkoitat kun kirjoitat, että usko Raamattuun on epäjumalaan uskomista?

• kristitty_mies
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Mitä tarkoitat kun kirjoitat, että usko Raamattuun on epäjumalaan uskomista?

Lue uudestaan edellinen kommenttini.

• kristitty_mies kirjoitti:

Lue uudestaan edellinen kommenttini.

Ei se aukaise tuota väittämääsi.

• kannattaa.lukea.tarkkaan

- Emme siis usko Raamattuun, emme myöskään kasteeseen niin kuin vapaakirkolliset valheellisesti väittävät

Wikipediassa:

"Apostolinen uskontunnustus (lat. Symbolum Apostolorum, kreik. Σύμβολο των Αποστόλων,[1] hepr. ‏נוסח השליחים‎, ven. Апостольский Символ веры) on kristillinen uskontunnustus, yksi niin sanotuista kolmesta vanhan kirkon uskontunnustuksesta. Sitä ei käytetä itäisessä kirkossa.

Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla Rooman seurakunnassa. On esitetty, että se muotoiltiin kirjalliseen muotoon gnostilaisuutta vastaan. Se on ollut lännen kirkolle (siis Rooman patriarkaatin valtapiirille) aina tärkeä, mutta itäisessä kirkossa sitä ei ole omaksuttu.

Se tuli osaksi varhaisen kirkon järjestystä vuonna 325 kristillisten seurakuntien järjestäytyessä Nikean kirkolliskokouksessa, kun keisari Konstantinus Suuri lopetti kristittyjen vainot Rooman valtakunnassa.

Kristillisten kirkkojen mukaan Apostolinen uskontunnustus keskittyy ilmaisemaan kristillisen uskon ja evankeliumin ytimen. Se syntyi tarpeesta puolustaa kristillistä uskoa valheellisia syytöksiä ja epäluuloja vastaan. Kirkkojen mukaan evankeliumin keskeinen oppi on koottu Apostolisessa uskontunnustuksessa tiivistettyyn muotoon. Tässäkin on lukuisia eroja kirkkokuntien välillä."

• HÖH_
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Ei se aukaise tuota väittämääsi.

No ongelmasi on sitten yksinomaan sinun.

• HÖH_ kirjoitti:

No ongelmasi on sitten yksinomaan sinun.

Niinkö meinaat?

• HÖH_
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Niinkö meinaat?

Kenen sitten?

• tärkeä.huomio
        kannattaa.lukea.tarkkaan kirjoitti:

- Emme siis usko Raamattuun, emme myöskään kasteeseen niin kuin vapaakirkolliset valheellisesti väittävät

Wikipediassa:

"Apostolinen uskontunnustus (lat. Symbolum Apostolorum, kreik. Σύμβολο των Αποστόλων,[1] hepr. ‏נוסח השליחים‎, ven. Апостольский Символ веры) on kristillinen uskontunnustus, yksi niin sanotuista kolmesta vanhan kirkon uskontunnustuksesta. Sitä ei käytetä itäisessä kirkossa.

Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla Rooman seurakunnassa. On esitetty, että se muotoiltiin kirjalliseen muotoon gnostilaisuutta vastaan. Se on ollut lännen kirkolle (siis Rooman patriarkaatin valtapiirille) aina tärkeä, mutta itäisessä kirkossa sitä ei ole omaksuttu.

Se tuli osaksi varhaisen kirkon järjestystä vuonna 325 kristillisten seurakuntien järjestäytyessä Nikean kirkolliskokouksessa, kun keisari Konstantinus Suuri lopetti kristittyjen vainot Rooman valtakunnassa.

Kristillisten kirkkojen mukaan Apostolinen uskontunnustus keskittyy ilmaisemaan kristillisen uskon ja evankeliumin ytimen. Se syntyi tarpeesta puolustaa kristillistä uskoa valheellisia syytöksiä ja epäluuloja vastaan. Kirkkojen mukaan evankeliumin keskeinen oppi on koottu Apostolisessa uskontunnustuksessa tiivistettyyn muotoon. Tässäkin on lukuisia eroja kirkkokuntien välillä."

Apostolisessa uskontunnustuksessa uskotaan neitseestä syntymiseen mutta ei esimerkiksi Paavalin keksimään Jeesuksen ristinkuoleman syntejä poistavaan vaikutukseen.

• HÖH_ kirjoitti:

Kenen sitten?

Ei kenenkään?

• HÖH_
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Ei kenenkään?

Jos sinä et ymmärrä lukemaasi, ongelma on sinun.

• HÖH_ kirjoitti:

Jos sinä et ymmärrä lukemaasi, ongelma on sinun.

Minulla ei ole mitään ongelmaa, mutta sinä et tainnut ymmärtää mitä kirjoitin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      118
      6144
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      3956
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3315
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2793
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      273
      1795
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1463
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1416
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1310
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe