Uskonlahkot ja mielenterveys

sielunhoitaja

Kysymys mielenterveydestä, uskosta ja terapiasta liittyy läheisesti yhteen: uskolla parannetaan ja terapiaan uskotaan. Eräät psykoterapeuttiset ideologiat näyttävät selvästi uskonnoilta ja eräät fundamentalistiset uskonsuunnat mainostavat uskoontuloa parhaaksi keinoksi vapautua mm. huumeista ja alkoholista. Tällainen ”parantamistoiminta” voi kuitenkin olla pahimmillaan käännyttämistä ja henkistä väkivaltaa.

Terapiakultteja ovat yhteisöt, jotka pyrkivät vaikuttamaan ihmisen psyykkiseen elämysmaailmaan. Niissä raja uskonnon nimellä kulkevan toiminnan ja psyykkisen hoidon välillä on hämärtynyt. Ihminen sidotaan kulttiin henkisen käsittelyn kautta, tunteita manipuloimalla. Sen vaikuttavuus piilee siinä ettei käännytettävä itse edes huomaa sitä vaan hän luulee toimivansa oman etunsa mukaisesti. Syyllisyys, pelko ja rakkauden tarve ovat voimakkaita ihmisen käyttäytymistä ohjaavia tunteita.

Käännyttämisen tarkoitus on oman minän murtaminen ja identiteetin vaihtaminen. Käyttäytymistä valvotaan sen jälkeen rituaalisella ”ripillä”. Ihminen opetetaan valvomaan omaa ajatteluaan, tiedon hankkimistaan ja tunteitaan. Hän oppii tuomitsemaan itsensä: omat tunteet, ajatukset, ymmärrys, kriittisyys ja perusteltu oikea tieto ovat syntiä. Kristillisellä terminologialla tämä ilmaistaan siten että ihmisen on antauduttava täysin ”Jeesukselle” eli ”otettava hänet vastaan omana henkilökohtaisena vapahtajanaan”.

Vallankäyttöä harjoitetaan Raamatun symboliikan ahkeralla käytöllä, mikä antaa kuulijoille kuvan jumalallisen salaisuuden hallitsemisesta. Kuviteltuja ja todellisia pelkoja, ihmisyyteen kuuluvaa ja sairaaksi tekevää syyllisyyttä, rakkauden menettämisen pelkoa, yksin jäämisen pelkoa, sairauden ja kuoleman pelkoa; kaikkia näitä voidaan käyttää ihmistä itseään vastaan. Ihmisen mielikuvitusta ruokkivat uskonnolliset kauhunäyt ikuisesta kadotuksesta ja rangaistuksesta sekä taivaan autuudesta. Pääsylippuja taivaaseen myydään vaikka paikkalippuja sinne ei tiettävästi voi edes hankkia etukäteen. Samalla kriittinen tieto torjutaan: ”maallinen” psykoterapia ja teologiset tieteet demonisoidaan ja niiden tekijät leimataan epäluotettaviksi ateisteiksi.

Osa kultin jäsenistä kokee ryhmään kuulumisen aikana suotuisia muutoksia psyykkisissä oireissa ja osan oireet pahenevat. Suotuisat muutokset liittyvät suoraan ryhmän yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Samoin kaikki omaan yhteisöön kohdistuva kritiikki koetaan ahdisvaksi ja ryhmä nähdään ideologisesti pelkästään hyvänä. Kultin arvostelijat leimataan siksi katkeriksi, sairaiksi tai ateisteiksi. Tällöin ulkomaailma koetaan herkästi myös pahaksi tai uhkaavaksi. Psyykkiset oireet lisääntyvät silloin, kun jäsen osoittaa ryhmäideologiasta poikkeavaa käytöstä tai pyrkii lähtemään ryhmästä.

Kultissa myös ruumiillisuuden hyväksyminen ja sen psykologinen tunnistaminen ja hyväksyminen tulee usein mahdottomaksi, koska ihminen ei enää osaa oikein lukea ruumiinsa viestejä tai ei luota omaan lukutaitoonsa. Vaarallista on, jos ihmisen luonnolliset tarpeet, tunteet ja ajatukset leimataan pahoiksi ja hän alkaa tuntea niistä häpeää ja syyllisyyttä. Erityisen vaikeaa kultin jäsenille on hyväksyä toistensa ongelmia tai ehkä äkillisesti tapahtunutta itsemurhaa, koska nämä osoittavat ettei kultin ideologia tai ”Jeesus” olekaan auttanut. Kultin aiheuttamat psyykkiset ongelmat katsotaankin asianomaisen omaksi syyksi.

Alkoholistin riippuvuus voi korvautua toisenlaisella riippuvuudella. Joukossa ei tarvitse enää tuntea tekemisistään omaa vastuuta eikä syyllisyyttä kunhan toimii ryhmän odottamalla tavalla. Omatunto vaihtuu yhteisön yliminään. Pyhää sotaa eli evankelioimista käydään manipulaatio- ja alistamistekniikoilla muiden käännyttämiseksi. Vaikka kultit eivät kunnioita ihmisen perusoikeuksia, jäsenellä ei ole useinkaan varaa lähteä pois: hänellä ei todellisuudessa ole vapaata tahtoa, koska hänet on opetettu pelkäämään.

Julkisuus ja keskustelu näiden terapiakulttien toiminnasta on kuluttajansuojelua. Koska toiminnassa liikkuu myös paljon rahaa, ei senkään takia ole aivan samantekevää mihin ihminen uskoo. Terapia ja uskonto olisi jyrkästi erotettava toisistaan. Uskolla ja uskonnolla ”parantaminen” on puoskarointia ja ihmisten pettämistä.

77

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin minäkin asian sanoisin jos olisin parempi kirjoitustaidoiltani. Selkeä ja perusteltu aloitus.

      • KaleviLahtinen

        evl unohti laittaa mistä tälläkertaa on teksinsä kopioinut.


      • KaleviLahtinen kirjoitti:

        evl unohti laittaa mistä tälläkertaa on teksinsä kopioinut.

        On ollut Skeptikko1/2000 lehdessä ja sen on kirjoittanut Musiikkiterapeutti Timo Teinikivi ”Terapiakulteista terveelliseen uskoon”


      • Mdmdm
        mummomuori kirjoitti:

        On ollut Skeptikko1/2000 lehdessä ja sen on kirjoittanut Musiikkiterapeutti Timo Teinikivi ”Terapiakulteista terveelliseen uskoon”

        Teinikivi näyttää olevan homottaja kuten sinäkin.


    • totuudenmukainen

      Niin hyvä kirjoitus että se ei kaipaa kommentteja.

    • Näinpä, Uskosta voi saada henkistä voimaa kun elämä tallaa mutta siinä vaiheessa kun siitä pyydetään rahaa ja ajatusmaailmaa aletaan voimakkaalla "saarnaalla" muokkaamaan ja etenkin jos tuon jälkeen ei koe olevansa parantunut, on aika ottaa ritolat.

      Jos ihmeisiin kykeneväisä ja parantavia ihmisiä olisi niin mikä estää heitä tuota todistamasta? Ei herranen aika jos minulla olisi tuo kyky, en piilottelisi sitä, iloiten kulkisin lastensairaalasta toisen , eikoös Jeesus sanonutkin jotakin kenen taivaan valtakunta on...

    • hyvähuomio

      "Eräät psykoterapeuttiset ideologiat näyttävät selvästi uskonnoilta ja eräät fundamentalistiset uskonsuunnat mainostavat uskoontuloa parhaaksi keinoksi vapautua mm. huumeista ja alkoholista."

      Näin on tosiaan asianlaita! Uskoontulo on joissain tapauksissa ainut keino. Kuten eräs huumeorja, joka sitten lopulta kuoli huumeisiin totesi, että kovien huumeiden käyttäjillä on vain kaksi keinoa päästä eroon huumeista - itsemurha tai uskoontulo! Ja samaa todistavat vuodesta toiseen kovien huumeiden ex-käyttäjät, jotka ovat tulleet uskoon.

      • Ainoa vaan, että hyvin usein siinä ikäänkuin korvataan se addiktio toisella. Todellisuudessa nimittäin jos ihminen yrittää jostain tuollaisesta parantua ei homma ole niin helppoa, että joku pyhä henki tulee ja kaiken korjaa.

        Ja etenkin kun tahtoo olla, että se vaikutus alkaa jossakin vaiheessa loppumaan, juurikin sen takia kun ei sitä oikeasti ollut ollenkaan.

        Aina on hienoa jos ihminen pyrkii parempaan ja ihminen jolla on riippuvuus sen tunnustaa ja tunnustaa. Herätysliikkeiden pahin on se, että noille ihmisille ikäänkuin uskotellaan, että Jumala voi tuon korjata , kun kyllin lujaa uskot.

        Ei, ei se pojat noin mene , aikanaan polttelin tupakkia noin 15v. Ihan itse joutui lopettamaan ja ihan itse ottamaan vastuun kaikesta siihen liittyvästä. Kovapaikka oli kuitenkin ja olettaisin , että väkijuomien kanssa vielä kovempi mutta ei sitä pyhäksi mikään saarnaja tee. Valitettavasti ne on elämän valintoja jotka joutuu ihan itse tekemään kantapäänkautta.


      • nähty.on kirjoitti:

        Ainoa vaan, että hyvin usein siinä ikäänkuin korvataan se addiktio toisella. Todellisuudessa nimittäin jos ihminen yrittää jostain tuollaisesta parantua ei homma ole niin helppoa, että joku pyhä henki tulee ja kaiken korjaa.

        Ja etenkin kun tahtoo olla, että se vaikutus alkaa jossakin vaiheessa loppumaan, juurikin sen takia kun ei sitä oikeasti ollut ollenkaan.

        Aina on hienoa jos ihminen pyrkii parempaan ja ihminen jolla on riippuvuus sen tunnustaa ja tunnustaa. Herätysliikkeiden pahin on se, että noille ihmisille ikäänkuin uskotellaan, että Jumala voi tuon korjata , kun kyllin lujaa uskot.

        Ei, ei se pojat noin mene , aikanaan polttelin tupakkia noin 15v. Ihan itse joutui lopettamaan ja ihan itse ottamaan vastuun kaikesta siihen liittyvästä. Kovapaikka oli kuitenkin ja olettaisin , että väkijuomien kanssa vielä kovempi mutta ei sitä pyhäksi mikään saarnaja tee. Valitettavasti ne on elämän valintoja jotka joutuu ihan itse tekemään kantapäänkautta.

        Juuri se addiktion vaihtaminen on se tie vapauteen addiktiosta. Juoppo ei kykene lopettamaan juomistaan, ellei saa siihen jotain tilalle.
        Uskoon tuleminen on monelle ollut tie vapauteen riippuvuuksista, vaikka uskoon tuleminen ei ole mikään automaatti, joka poistaa kaikki ongelmat. Ei pidä kuitenkaan myöskään väheksyä uskoon tulemisen merkitystä elämän muutoksessa. Eikä Jumalan kaikkivaltiutta.


      • tämänunohdit
        nähty.on kirjoitti:

        Ainoa vaan, että hyvin usein siinä ikäänkuin korvataan se addiktio toisella. Todellisuudessa nimittäin jos ihminen yrittää jostain tuollaisesta parantua ei homma ole niin helppoa, että joku pyhä henki tulee ja kaiken korjaa.

        Ja etenkin kun tahtoo olla, että se vaikutus alkaa jossakin vaiheessa loppumaan, juurikin sen takia kun ei sitä oikeasti ollut ollenkaan.

        Aina on hienoa jos ihminen pyrkii parempaan ja ihminen jolla on riippuvuus sen tunnustaa ja tunnustaa. Herätysliikkeiden pahin on se, että noille ihmisille ikäänkuin uskotellaan, että Jumala voi tuon korjata , kun kyllin lujaa uskot.

        Ei, ei se pojat noin mene , aikanaan polttelin tupakkia noin 15v. Ihan itse joutui lopettamaan ja ihan itse ottamaan vastuun kaikesta siihen liittyvästä. Kovapaikka oli kuitenkin ja olettaisin , että väkijuomien kanssa vielä kovempi mutta ei sitä pyhäksi mikään saarnaja tee. Valitettavasti ne on elämän valintoja jotka joutuu ihan itse tekemään kantapäänkautta.

        "Ainoa vaan, että hyvin usein siinä ikäänkuin korvataan se addiktio toisella. "

        Ero on vaan siinä että aineaddiktio on tie turmioon ja kuolemaan, mutta Jeesus on tie elämään, iloon ja autuuteen!


      • javastausta
        nähty.on kirjoitti:

        Ainoa vaan, että hyvin usein siinä ikäänkuin korvataan se addiktio toisella. Todellisuudessa nimittäin jos ihminen yrittää jostain tuollaisesta parantua ei homma ole niin helppoa, että joku pyhä henki tulee ja kaiken korjaa.

        Ja etenkin kun tahtoo olla, että se vaikutus alkaa jossakin vaiheessa loppumaan, juurikin sen takia kun ei sitä oikeasti ollut ollenkaan.

        Aina on hienoa jos ihminen pyrkii parempaan ja ihminen jolla on riippuvuus sen tunnustaa ja tunnustaa. Herätysliikkeiden pahin on se, että noille ihmisille ikäänkuin uskotellaan, että Jumala voi tuon korjata , kun kyllin lujaa uskot.

        Ei, ei se pojat noin mene , aikanaan polttelin tupakkia noin 15v. Ihan itse joutui lopettamaan ja ihan itse ottamaan vastuun kaikesta siihen liittyvästä. Kovapaikka oli kuitenkin ja olettaisin , että väkijuomien kanssa vielä kovempi mutta ei sitä pyhäksi mikään saarnaja tee. Valitettavasti ne on elämän valintoja jotka joutuu ihan itse tekemään kantapäänkautta.

        "Aina on hienoa jos ihminen pyrkii parempaan ja ihminen jolla on riippuvuus sen tunnustaa ja tunnustaa. "

        Uskon tie tosiaan alkaa tuosta, että ihminen menee itseensä ja tunnustaa syntinsä ja asettaa toivon lupaukseen minkä Jumala on antanut ja näin voi eheytyminen alkaa - on sitten se synti mikä tahansa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri se addiktion vaihtaminen on se tie vapauteen addiktiosta. Juoppo ei kykene lopettamaan juomistaan, ellei saa siihen jotain tilalle.
        Uskoon tuleminen on monelle ollut tie vapauteen riippuvuuksista, vaikka uskoon tuleminen ei ole mikään automaatti, joka poistaa kaikki ongelmat. Ei pidä kuitenkaan myöskään väheksyä uskoon tulemisen merkitystä elämän muutoksessa. Eikä Jumalan kaikkivaltiutta.

        "Uskoon tuleminen on monelle ollut tie vapauteen riippuvuuksista, vaikka uskoon tuleminen ei ole mikään automaatti, joka poistaa kaikki ongelmat. "

        Monelle päihdeongelmaiselle on usko ollut se suuri asia. Eikä se ole sitä, että kaikki ongelmat poistuu vaan viimein on voimia lähteä käsittelemään niitä rakentavampaan suuntaan. Usko antaa siihen pohjan, minkä avulla jaksaa eteenpäin.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Uskoon tuleminen on monelle ollut tie vapauteen riippuvuuksista, vaikka uskoon tuleminen ei ole mikään automaatti, joka poistaa kaikki ongelmat. "

        Monelle päihdeongelmaiselle on usko ollut se suuri asia. Eikä se ole sitä, että kaikki ongelmat poistuu vaan viimein on voimia lähteä käsittelemään niitä rakentavampaan suuntaan. Usko antaa siihen pohjan, minkä avulla jaksaa eteenpäin.

        Näinpä. Uskohan ei ole mikään tie helppoon elämään. Omen itsen tutkiskeleminen ei koskaan ole helppo tie, mutta välttämätön, jos haluaa irti vaikka päihteistä tai jostain muusta asiasta, joiden kanssa kamppailemme.


      • valitettavasti
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näinpä. Uskohan ei ole mikään tie helppoon elämään. Omen itsen tutkiskeleminen ei koskaan ole helppo tie, mutta välttämätön, jos haluaa irti vaikka päihteistä tai jostain muusta asiasta, joiden kanssa kamppailemme.

        Kokemukseni mukaan uskon auttava teho on hyvin lyhytaikaista: ovat kuivilla vähän aikaa ja sitten alkaa vielä pahempi juoppoputki. Suggestio ja yhteisötukikin voi pettää.


      • raitistunut-kokonaan
        valitettavasti kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan uskon auttava teho on hyvin lyhytaikaista: ovat kuivilla vähän aikaa ja sitten alkaa vielä pahempi juoppoputki. Suggestio ja yhteisötukikin voi pettää.

        Puhutko itsestäsi kun puhut kokemuksesta?


      • Usko ei ole mikään automaatti mihinkään. Uskova ihminen ei ole täydellinen, hän lankeaa. Kuitenkaan ei kannata mitätöidä uskon ja uskovien merkitystä raitistumisessa. Moni on myös vapautunut päihteistä lopuksi elämää.
        Päihteistä vapautuminen tai siis käytöstä luopuminen ei ole mitenkään yksinkertainen asia. Riippuvuuteen on syynsä ja niiden syiden perkaaminen on iso asia, perkasi niitä sitten uskova tai ei-uskova.


      • valitettavasti kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan uskon auttava teho on hyvin lyhytaikaista: ovat kuivilla vähän aikaa ja sitten alkaa vielä pahempi juoppoputki. Suggestio ja yhteisötukikin voi pettää.

        Mitä itse olen seurannut näitä tarinoita, niin kyllä usko on auttanut useimpia. Eihän mikään hetkessä tapahdu. Etenkin ne, jotka ovat löytäneet sellaisen maltillisen yhteisön, on eteenpäin meno ollut aina vahvemapaa.


    • Terapiakultteja
      Kysymys mielenterveydestä, uskosta ja terapiasta
      liittyy läheisesti yhteen: uskolla parannetaan
      ja terapiaan uskotaan. Eräät psykoterapeuttiset
      ideologiat näyttävät selvästi uskonnoilta ja eräät
      fundamentalistiset uskonsuunnat mainostavat
      uskoontuloa parhaaksi keinoksi vapautua mm.
      huumeista ja alkoholista. Tällainen ”parantamistoiminta”
      voi kuitenkin olla pahimmillaan käännyttämistä
      ja henkistä väkivaltaa.
      http://www.skepsis.fi/lehti/2000/2000-1-skeptikko.pdf

      • Oho. Aloittajan olisi ollut hyvä mainita tehneensä tiivistetyn kopion ko. artikkelista ja mainita alkuperäinen kirjoittaja ellei nyt sitten satu olemaan tuo artikkelin kirjoittaja.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Oho. Aloittajan olisi ollut hyvä mainita tehneensä tiivistetyn kopion ko. artikkelista ja mainita alkuperäinen kirjoittaja ellei nyt sitten satu olemaan tuo artikkelin kirjoittaja.

        Näinhän se on, aina olisi kohteliasta ilmoittaa alkuperäinen kirjoittaja.


      • Lainataanpa alkuperäistä kirjoittajaa
        "Terveellisen uskon piirteitä
        Jumalan ehdoton rakkaus
        Jumala rakastaa jokaista ihmistä ehdottomalla
        rakkaudella niin, ettei ihmisen tarvitse yrittää
        lepyttää Jumalaa olemalla mieliksi uskonlahkoille
        tai muille ihmisille. Jumala rakastaa ihmistä
        sellaisena kuin hän on ilman uhreja. Jumalan
        rakkauden osoittaminen käytännössä on ihmisen
        tukemista ja inhimillisen olkapään tarjoamista
        kunnioittaen hänen persoonallisuuttaan. ........
        Ihminen on samaan aikaan
        sekä vanhurskas että syntinen
        Ihminen tekee syntiä myös kristittynä. Toisin
        sanoen hänellä ei ole synnittömiä hetkiä;
        ihmisessä asuu murhaaja syntymästä kuolemaan
        asti. Synti merkitsee rakkaudettomuutta; se on
        rakkautta, minkä olemme jättäneet tekemättä.
        Ihminen on samaan aikaan sekä hyvä että paha,
        vanhurskas ja syntinen. Synti kuuluu ihmisyyteen;
        on mukavaa olla epätäydellinen ja keskeneräinen.
        Tämän oivaltaminen vie eteenpäin kohti
        realismia ja paranemista.
        Musiikkiterapeutti
        Timo Teinikivi


      • näin.nähtynnä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näinhän se on, aina olisi kohteliasta ilmoittaa alkuperäinen kirjoittaja.

        Jos aloittaja onkin alkuperäinen kirjoittaja, ja hän on hieman parantanut tekstiään?


      • näin.nähtynnä kirjoitti:

        Jos aloittaja onkin alkuperäinen kirjoittaja, ja hän on hieman parantanut tekstiään?

        Mistäpä tuon tiennee.? Tietenkin aina olisi fiksua kertoa, jos teksti löytyy jostakin muualtakin.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Lainataanpa alkuperäistä kirjoittajaa
        "Terveellisen uskon piirteitä
        Jumalan ehdoton rakkaus
        Jumala rakastaa jokaista ihmistä ehdottomalla
        rakkaudella niin, ettei ihmisen tarvitse yrittää
        lepyttää Jumalaa olemalla mieliksi uskonlahkoille
        tai muille ihmisille. Jumala rakastaa ihmistä
        sellaisena kuin hän on ilman uhreja. Jumalan
        rakkauden osoittaminen käytännössä on ihmisen
        tukemista ja inhimillisen olkapään tarjoamista
        kunnioittaen hänen persoonallisuuttaan. ........
        Ihminen on samaan aikaan
        sekä vanhurskas että syntinen
        Ihminen tekee syntiä myös kristittynä. Toisin
        sanoen hänellä ei ole synnittömiä hetkiä;
        ihmisessä asuu murhaaja syntymästä kuolemaan
        asti. Synti merkitsee rakkaudettomuutta; se on
        rakkautta, minkä olemme jättäneet tekemättä.
        Ihminen on samaan aikaan sekä hyvä että paha,
        vanhurskas ja syntinen. Synti kuuluu ihmisyyteen;
        on mukavaa olla epätäydellinen ja keskeneräinen.
        Tämän oivaltaminen vie eteenpäin kohti
        realismia ja paranemista.
        Musiikkiterapeutti
        Timo Teinikivi

        Otan tuosta pari kohtaa:

        ”…ettei ihmisen tarvitse yrittää lepyttää Jumalaa olemalla mieliksi uskonlahkoille tai muille ihmisille.”

        Tämä on se piirre, jota olen usein kritisoinut. Kun ihminen ottaa uskon vastaan, hän on hyvin herkässä ja haavoittuvassa tilassa. Silloin häntä on mahdollista myös manipuloida. Jos tässä asetetaan niitä omia yhteisön vaatimuksia, niin silloin todella ollaan erittäin vaarallisella tiellä. Uskosta muodostuukin juuri mieliksi olemista sille yhteisölle.

        ”Synti merkitsee rakkaudettomuutta; se on rakkautta, minkä olemme jättäneet tekemättä.”

        Tässä olen täysin samaa mieltä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Otan tuosta pari kohtaa:

        ”…ettei ihmisen tarvitse yrittää lepyttää Jumalaa olemalla mieliksi uskonlahkoille tai muille ihmisille.”

        Tämä on se piirre, jota olen usein kritisoinut. Kun ihminen ottaa uskon vastaan, hän on hyvin herkässä ja haavoittuvassa tilassa. Silloin häntä on mahdollista myös manipuloida. Jos tässä asetetaan niitä omia yhteisön vaatimuksia, niin silloin todella ollaan erittäin vaarallisella tiellä. Uskosta muodostuukin juuri mieliksi olemista sille yhteisölle.

        ”Synti merkitsee rakkaudettomuutta; se on rakkautta, minkä olemme jättäneet tekemättä.”

        Tässä olen täysin samaa mieltä.

        Tietysti aina kun onkyse yhteisöstä, ollaan sen manipuloinnin äärellä. Ja kun on kyse aatteesta, joka on ihmisille tärkeä, lisääntyy tarve määritellä toisten elämää ja käsityksiä. Se tarve taitaa olla aika voimakas meissä jokaisessa.
        Jos miettii omaa suhdettaan läheisiinsä ja elämänsä piirissä olevia ihmisiä, yhteiskuntaa jossa elää...kuinka moni voi sanoa, ettei pyri saamaan toisia oman käsityksensä taakse, ettei haluaisi asioiden menevän oman käsityksensä mukaan...ja mitä itse tekee, että niin tapahtuisi?
        Joku on itsenäisempi kuin joku toinen. Surullistahan se on, että yritetään painostaa ja määritellä toisten elämää. Pitäisiköhän olla kansalaistaito , että oppii olemaan itsenäinen ja ohittamaan manipuloinnin? Oppiaine kouluun?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tietysti aina kun onkyse yhteisöstä, ollaan sen manipuloinnin äärellä. Ja kun on kyse aatteesta, joka on ihmisille tärkeä, lisääntyy tarve määritellä toisten elämää ja käsityksiä. Se tarve taitaa olla aika voimakas meissä jokaisessa.
        Jos miettii omaa suhdettaan läheisiinsä ja elämänsä piirissä olevia ihmisiä, yhteiskuntaa jossa elää...kuinka moni voi sanoa, ettei pyri saamaan toisia oman käsityksensä taakse, ettei haluaisi asioiden menevän oman käsityksensä mukaan...ja mitä itse tekee, että niin tapahtuisi?
        Joku on itsenäisempi kuin joku toinen. Surullistahan se on, että yritetään painostaa ja määritellä toisten elämää. Pitäisiköhän olla kansalaistaito , että oppii olemaan itsenäinen ja ohittamaan manipuloinnin? Oppiaine kouluun?

        "Pitäisiköhän olla kansalaistaito , että oppii olemaan itsenäinen ja ohittamaan manipuloinnin? Oppiaine kouluun? "

        Onhan se tavallaan sisäänkirjoitettuna, että kasvatuksessa otetaan huomioon lapsen tasapainoinen henkinen kehitys, ja aika olennainen osa on juuri tuo itsenäinen ajattelu.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Pitäisiköhän olla kansalaistaito , että oppii olemaan itsenäinen ja ohittamaan manipuloinnin? Oppiaine kouluun? "

        Onhan se tavallaan sisäänkirjoitettuna, että kasvatuksessa otetaan huomioon lapsen tasapainoinen henkinen kehitys, ja aika olennainen osa on juuri tuo itsenäinen ajattelu.

        Kovin moni kasvaa epäitsenäiseksi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kovin moni kasvaa epäitsenäiseksi.

        Toki, siihenkin on monta syytä.


    • Ihan hyvä tiivistelmä. Teinikivi näyttäisi olevan jonkin sortin uskova ja sen uskonto-osuuden poisjättäminen paransi mielestäni tekstiä huomattavasti.

      Aloituksesta voinee oppia sen, että jos lähde ei ole tiedossa, niin tekstiin suhtautuu todennäköisesti avoimemmin, ilman vahvaa ennakkoasennetta.

      Skepsis ry:n lehti lähteenä vaikuttanee monen arvioon tekstin uskottavuudesta, sitä lisäten tai vähentäen.

      ps aloitus oli vissiinkin nyt sitä blogiointia (uudissana)

      • kiinnostava.aihe

        Teinikivi kirjoittaa: “Psykiatri Raija Hukkasen kirjoitus Skeptikossa
        2/99 oli hyvä avaus. Hän jatkaa siis samasta aiheesta. Ajankohtaista edelleen vaikka onkin jo vanha lehti.


      • kiinnostava.aihe kirjoitti:

        Teinikivi kirjoittaa: “Psykiatri Raija Hukkasen kirjoitus Skeptikossa
        2/99 oli hyvä avaus. Hän jatkaa siis samasta aiheesta. Ajankohtaista edelleen vaikka onkin jo vanha lehti.

        Totta, nuo asiat ei vanhene. Harmi, ettei se Hukkasen teksti ole luettavissa.
        Sivu löytyy ja linkki juttuun, mutta juttu ei aukea.

        http://www.skepsis.fi/lehti/1999/


      • Sen uskonto-osuuden lisääminen taas paransi minun mielestäni tekstiä huomattavasti. Uskonto ei ole vain hyväksikäyttöä ja manipulointia ja väärinkäytöksiä. Siinä on myös vahna positiivinen puoli.
        Toisaalta manipulointi, hyväksikäyttö , väärinkäytökset eivät ole vain uskontoihin liittyviä asioita ja asian esittäminen niin on epäreilua. Tarinoita on aina vähintään kaksi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sen uskonto-osuuden lisääminen taas paransi minun mielestäni tekstiä huomattavasti. Uskonto ei ole vain hyväksikäyttöä ja manipulointia ja väärinkäytöksiä. Siinä on myös vahna positiivinen puoli.
        Toisaalta manipulointi, hyväksikäyttö , väärinkäytökset eivät ole vain uskontoihin liittyviä asioita ja asian esittäminen niin on epäreilua. Tarinoita on aina vähintään kaksi.

        >> Uskonto ei ole vain hyväksikäyttöä ja manipulointia ja väärinkäytöksiä <<

        Ei tietenkään ole.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Uskonto ei ole vain hyväksikäyttöä ja manipulointia ja väärinkäytöksiä <<

        Ei tietenkään ole.

        Tuosta alkoholistin uskoontulosta kirjoitin joskus jollekin uskovalle, että "parempi heränneenä helluntaisalilla, kuin sammuneena hangessa" ja olen edelleenkin samaa mieltä.

        Mutta en silti tarjoaisi alkoholistille ensimmäiseksi terapiaksi aikuiskastetta.


      • sapere_aude_

        "jonkin sortin uskova"

        -emmekö me kaikki ole jonkin sortin uskovia? Sinäkin. Tämän uskon voimasta nousen aamulla sängystäni


      • sapere_aude_ kirjoitti:

        "jonkin sortin uskova"

        -emmekö me kaikki ole jonkin sortin uskovia? Sinäkin. Tämän uskon voimasta nousen aamulla sängystäni

        No, ihan jumaluskoiselta tuoTeinikivi vaikuttaa, ihan tekstinsä perusteella.

        "Ihminen on samaan aikaan sekä hyvä että paha,
        vanhurskas ja syntinen. Synti kuuluu ihmisyyteen;
        on mukavaa olla epätäydellinen ja keskeneräinen.
        Tämän oivaltaminen vie eteenpäin kohti
        realismia ja paranemista.
        Musiikkiterapeutti
        Timo Teinikivi "


      • sapere_aude_ kirjoitti:

        "jonkin sortin uskova"

        -emmekö me kaikki ole jonkin sortin uskovia? Sinäkin. Tämän uskon voimasta nousen aamulla sängystäni

        Sellaisia kai me kaikki uskovat olemme.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Tuosta alkoholistin uskoontulosta kirjoitin joskus jollekin uskovalle, että "parempi heränneenä helluntaisalilla, kuin sammuneena hangessa" ja olen edelleenkin samaa mieltä.

        Mutta en silti tarjoaisi alkoholistille ensimmäiseksi terapiaksi aikuiskastetta.

        "Mutta en silti tarjoaisi alkoholistille ensimmäiseksi terapiaksi aikuiskastetta."

        No ei tietenkään pidä tarjota aikuiskastette terapiaksi tokaksikaan...se ei ole terapiaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        "Mutta en silti tarjoaisi alkoholistille ensimmäiseksi terapiaksi aikuiskastetta."

        No ei tietenkään pidä tarjota aikuiskastette terapiaksi tokaksikaan...se ei ole terapiaa.

        No tarkoitin etten tarjoaisi sitä uskoa. Mutta jokainen kait sen oman uskonsa löytää.


      • qwertyilija kirjoitti:

        No tarkoitin etten tarjoaisi sitä uskoa. Mutta jokainen kait sen oman uskonsa löytää.

        En minäkään uskoa terapiaksi tarjoaisi.


      • qwertyilija kirjoitti:

        No tarkoitin etten tarjoaisi sitä uskoa. Mutta jokainen kait sen oman uskonsa löytää.

        Todellakin, ei uskoa tarjota terapiaksi. Jokainen kyllä saa sen uskon, eikä toinen sitä voi sinulle ympätä.


      • kiinnostaisi.tietää
        mummomuori kirjoitti:

        Todellakin, ei uskoa tarjota terapiaksi. Jokainen kyllä saa sen uskon, eikä toinen sitä voi sinulle ympätä.

        Miten sinä olet saanut uskon?


      • kiinnostaisi.tietää kirjoitti:

        Miten sinä olet saanut uskon?

        Kerro ensin oma uskoontulon kokemuksesi usko.vainen.


      • ÄläRienaa
        mummomuori kirjoitti:

        Sellaisia kai me kaikki uskovat olemme.

        Et sinä ole mikään uskova vaan homottaja kommunisti.


      • "...ps aloitus oli vissiinkin nyt sitä blogiointia (uudissana) ..."

        Aika hyvä uudissana!


      • mummomuori kirjoitti:

        "...ps aloitus oli vissiinkin nyt sitä blogiointia (uudissana) ..."

        Aika hyvä uudissana!

        Juu, se oli yhden plagioinnista hyvän aloituksen tehneen herrasmiehen viikon kirjoitusvirhe. Korjasi sen heti miten, mutta kommenttiosiossa luvattiin laittaa tuo uudissana "blogiointi" korvan taakse.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Juu, se oli yhden plagioinnista hyvän aloituksen tehneen herrasmiehen viikon kirjoitusvirhe. Korjasi sen heti miten, mutta kommenttiosiossa luvattiin laittaa tuo uudissana "blogiointi" korvan taakse.

        Joskus tulee hyviä virheitä! :D


    • Vapauttakaa.luterilaiset

      sairastuttavista henkistä.

      Kirkon piirin "uskovaisia" olen saanut hoitaa terveeksi, kun he ovat tulleet uskoon ja kasteelle. Mutta monet ovat silti jääneet loppuelämäkseen luterilaisen henkivaikutuksen alle. Samalla tavalla on käynyt jehovantodistajien kanssa. Niitäkin on tullut uskoon. Heille on silti jäänyt pysyviksi sisäiset vammaisuudet.

      • mgjli

        Hellarit ovat mielisaaraanhoitajien mukaan jonkinverran muita uskovia yleisimmin potilainen joukossa.


      • Valehtelet
        mgjli kirjoitti:

        Hellarit ovat mielisaaraanhoitajien mukaan jonkinverran muita uskovia yleisimmin potilainen joukossa.

        Miksi valehtelet. Enää ei ole edes tuollaista ammattia.


      • mgjli
        Valehtelet kirjoitti:

        Miksi valehtelet. Enää ei ole edes tuollaista ammattia.

        Onhan niitä. Enkä valehtele.


      • Valehtelet
        mgjli kirjoitti:

        Onhan niitä. Enkä valehtele.

        Valehtelet!


      • mgjli
        Valehtelet kirjoitti:

        Valehtelet!

        Todistapa väitteesi


      • hullunhuonelainen
        mgjli kirjoitti:

        Todistapa väitteesi

        Kyllä pitää paikkansa että hellareita oli psykiatrian klinikalla suhteellisesti enemmän kuin muusta väestöstä. Minä olin potilaana ja tiedän tämän. Itsekin olin silloin kyseisessä lahkossa ja tuttujahan siellä oli.


      • hullunhuonelainen kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkansa että hellareita oli psykiatrian klinikalla suhteellisesti enemmän kuin muusta väestöstä. Minä olin potilaana ja tiedän tämän. Itsekin olin silloin kyseisessä lahkossa ja tuttujahan siellä oli.

        Itseasiassa tuollaista tutkimustulosta ei taida olla. Tuossa sekoitetaan se uskonnollinen käsitysmaailma, joka saattaa sairastuneella olla tai korostua. Yleensä ne ovat varsin omintakaisia, ja saattavat muistuttaa jotain tuntemaamme suuntausta.


      • hullunhuonelainen
        mummomuori kirjoitti:

        Itseasiassa tuollaista tutkimustulosta ei taida olla. Tuossa sekoitetaan se uskonnollinen käsitysmaailma, joka saattaa sairastuneella olla tai korostua. Yleensä ne ovat varsin omintakaisia, ja saattavat muistuttaa jotain tuntemaamme suuntausta.

        En nyt puhunut mistään tutkimustuloksista vaan omista havainnoistani.


      • hullunhuonelainen kirjoitti:

        En nyt puhunut mistään tutkimustuloksista vaan omista havainnoistani.

        Aivan ja siitä ei ehkä kannata tehdä mitään yleispätevää johtopäätöstä.


    • TriplaXX

      Niin en kiistä sitä etteikö alkoholisi voi parantua alkoholismistaan tulemalla vaikka uskoon. Loppujen lopuksi tässä on kyse riippuvuuden vaihtamisesta toiseen. Entinen alkoholiriippuvuus vaihdetaan toiseen riippuvuuteen joka ei ole ehkä samalla tavalla tuhoisa.

      • trixatte

        Hyvä havainto.


      • Näinhän se tietysti on. MOni hyväksyy mm. riippuvuuden liikunnasta, tai käsitöistä yms.. Ei niitä edes sellaisina ymmärretä. Mutta "hyvä" riippuvuus rakentaa ja vie elämää eteenpäin.


      • se.on.sairaus
        mummomuori kirjoitti:

        Näinhän se tietysti on. MOni hyväksyy mm. riippuvuuden liikunnasta, tai käsitöistä yms.. Ei niitä edes sellaisina ymmärretä. Mutta "hyvä" riippuvuus rakentaa ja vie elämää eteenpäin.

        Et näköjään ymmärrä mitä on addiktio.


      • se.on.sairaus kirjoitti:

        Et näköjään ymmärrä mitä on addiktio.

        Kyllä ymmärrän. Myös noihin voi kehittyä addiktio.

        Kertauksena:

        ”Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio ’jättäminen jonkun valtaan’) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. Riippuvuuden vaikutus elämään vaihtelee hyödyllisestä ja elämää ylläpitävästä terveestä riippuvuudesta haitalliseen riippuvuussairauteen.”


    • Kannattaa muistaa, että kristinusko on antisemitistinen uskonto, joten se ei ole mikään hyvä tai pelastava huume.

      Eräs kristitty sanoi, että meistä on tullut hyviä ihmisiä, kun olemme panetelleet juutalaisia. Mutta onko se oikea vain pelkästää kuvitteellinen tapa nostaa itseään haukkumalla muut lokaan.

      Kannattaa muistaa sekin, että hyvä lupaus on vain sille, jota haukutaan, eli vikauhrille.

      • Nuo taitavat olla aika persoonallisia kannanottoja, sillä en ole itse moisia koskaan kuullut.


    • Faktatietäjä

      Valtaosa mielenterveyspotilaista Suomessa on luterilaisia. Tämä on fakta.

      • tilastollisesti

        Kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät suinkaan ole luterilaisia uskovia. Mutta kirkkoon kuuluvia on varmaan enemmistö potilaista koska suurin osa suomalaisista kuuluu vielä kirkkoon. Helluntailaisia on kuitenkin aika vähän koko väestömäärään verrattuna joten heidän määränsä mielenterveyspotilaista on hämmästyttävän suuri. Tämä nyt vain näin tilastollisesti katsottuna.


      • tilastollisesti kirjoitti:

        Kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät suinkaan ole luterilaisia uskovia. Mutta kirkkoon kuuluvia on varmaan enemmistö potilaista koska suurin osa suomalaisista kuuluu vielä kirkkoon. Helluntailaisia on kuitenkin aika vähän koko väestömäärään verrattuna joten heidän määränsä mielenterveyspotilaista on hämmästyttävän suuri. Tämä nyt vain näin tilastollisesti katsottuna.

        "...heidän määränsä mielenterveyspotilaista on hämmästyttävän suuri. Tämä nyt vain näin tilastollisesti katsottuna. "

        Ja mistähän tuo tilasto löytynee?


      • kokemusasiantuntija_
        mummomuori kirjoitti:

        "...heidän määränsä mielenterveyspotilaista on hämmästyttävän suuri. Tämä nyt vain näin tilastollisesti katsottuna. "

        Ja mistähän tuo tilasto löytynee?

        Kysyppä mielisairaaloiden henkilökunnalta tai potilailta. Kaikki tieto ei ole Wikipediassa


      • tilastollisesti
        mummomuori kirjoitti:

        "...heidän määränsä mielenterveyspotilaista on hämmästyttävän suuri. Tämä nyt vain näin tilastollisesti katsottuna. "

        Ja mistähän tuo tilasto löytynee?

        Kun mielisairaalan osastolla on 20 potilasta ja heistä kolme on helluntailaisia, eikö se kerro sinulle mitään tilastollisesti. Oliko matematiikka sinulle koulussa vaikeaa?


      • tilastollisesti kirjoitti:

        Kun mielisairaalan osastolla on 20 potilasta ja heistä kolme on helluntailaisia, eikö se kerro sinulle mitään tilastollisesti. Oliko matematiikka sinulle koulussa vaikeaa?

        Ju, olen muuten lukenut joitakin tutkimuksia siitä, miten uskonnollisuus on yhteydessä mielisairauksiin. Tilastollista yhteyttä tietyyn kristinuskon suuntaukseen ei ole löydetty. Useimmiten sellaista on mahdotonta löytää, koska sairaus vaikuttaa taustalla, ja mitään opillista logiikkaa niissä ei ole välttämättä mukana.

        Tosin sellaisia tilastoja ei ole, joista näkisi mihin kirkkokuntaan tai yhteisöön joku kuuluu. Arvioita on tehtävä siis sen mukaan, miten henkilö ehkä itsensä arvoioi. Joten todellisuudessa ei edes hoitohenkilökunnan ole mahdollista tietää, mihin kirkkonkuntaa tai yhteisöön joku kuuluu.


    • Uskomaailma

      Kun mieli sairastaa ei saisi sekoittaa uskontoa sekoittamaan lisää mielenterveyttä. Kun osaa käsitellä omaa elämäänsä miten silloin voi sisäistää jotakin uskomuksia , siitä pää sekaantuu viellä enemmän ja tulee pelkotiloja ja näkyjä kun oikein kunnolla alkaa ajattelemaan asiaa koko ajan. Terve ihminen voi tiensä valita mutta sairasta mieltä on vastuutonta sekoittaa.

      • aivan.niin

        Kun mielen ongelmat torjutaan henkimaailman asioiksi, eivät se siellä parane vaan pahenevat. Esimerkkejä tuosta on liikaa.


      • Tuossa on puolet totta. Se sairaus tosin voi jo itsessään altistaa tietynlaiselle maagiselle ajattelulle, ja siksi uskonnolliset elementit kiinnostavat heitä.


    • Maistuisiko-pipari

      Riparin tilalle pitäisi saada Mipari.

    • Kun usko on kova niin lumelääkkeetkin toimii , sama on Jeesuksen opetuksessakin.
      Ihmisellä on omituinen tyyli pitää kiinni erilaisista piirteistä itsessään vaikka todellisuudessa on täysin vapaa jokainen hetki....siihen opastusta lisää raamatusta.
      Ai niin , lumelääke on kuin epäjumala koska pelkkä uskokin riittää parantumiseen.

      • Ei kyllä nyt ihan auennut tuo, mitä ajoit takaa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ei kyllä nyt ihan auennut tuo, mitä ajoit takaa.

        Jos todellakin uskoo Jumalaan niin sinä pienenet ja Kristus kasvaa/tulee esille selkeämmin ja tuolloin et ole omien ajatuksiesi hallitsema vaan rauhassa hetkessä.
        Lumelääkkeiden kautta parantumisen uskominen on tuonut esille sen että usko parantaa sairauksia...seuraava vaihe onkin se että parantuminen tapahtuu pelkän uskon kautta ilman lumelääkkeitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      251
      3678
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1392
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      41
      1194
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1116
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1051
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      1010
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      829
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      806
    9. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      358
      797
    10. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      785
    Aihe