Eläin-, kasvi- ja kivikunta

Tiedämme jo, että eläin- ja kasvikunnalla on yhteinen esi-isä mutta voidaanko mennä
niin pitkälle, että kivikuntakin yhtyy lopulta kun etsitään koko elämän alkuisää / äitiä?

Tiedän, että ajatus saattaa kuullostaa täysin järjettömältä mutta voin vakuuttaa, että tämä
ei olisi lähellekään "järjettömintä", mitä luonnossa tapahtuu, todellakin HYVIN kaukana.

8

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.on

      Kyllä noilla on yhteinen lähtökohta. Kivetkin muodostuu vanhoista kivettyneistä dinosauruksista.

    • Ilman muuta, tämä on jo yhdensuuntainen "symbioosi", eikö?

      • tractor

        Okei, hieman lisää katalysaattoria edelliselle rohkealle kommentoijalle: Esimerkiksi Australiasta löydetyt "kivi-esiintymät", jotka ovat osoittautuneet noin 3-3,5 Mrd vuotta vanhoiksi fossiileiksi. Siis, vaikka "normaali ihmisen silmä" vain miettisi, että onpas siinä
        kiveä, parasta olla kompastumatta


    • Tiedämme siis, että elämä tekee kiveä! Merenpohjan elämä muuttuu kerros kerrokselta maanpäälliseksi kiveksi, usein kalkkikiveksi, mutta myös muiksi mineraaleiksi, niiksi, mitä
      kyseinen eliö on pitänyt sisällään.

      Mutta entä päinvastoin, miten kivi voi tuottaa elämää, voiko se?
      Jos voi, niin silloinhan kivi-, kasvi- ja eläinkunta saattavat olla kaikki samaa sukujuurta.
      Ainakin ne olisivat toisistaan riippuvaisia.

      • vichy.on.terveellistä

        Mitä sinulle kertoo se, että useimmat eliöt, ihminen mukaanluettuna, tarvitsee elääkseen erilaisia mineraalisuoloja?


      • No kyllä sinä sen tiedät kysymättäkin.
        Ok, tässä on eräs mahdollisuus, miten yksinkertaiset aminohapot, joita on löydetty jopa asteroideista! voivat ketjuuntua: Ja kuuntele tarkasti nyt:
        Alkumaa on ollut pelkkää mineaarimassaa, en usko että sitä kieltää enää kukaan tiedemies. Seuraavaa ajatus ei ole omani, mutta se on asian ydin: savi ja lieju koostuu hyvin ohuista kerroksista. Näiden mikro-kerrosten väliin päästessään aminohapoilla on paljon vähemmän liikkumatilaa, ne kiinnittyvät toisiinsa automaatisesti kemiallisten sidosten myötä, kunhan joutuvat tarpeeksi lähelle toisiaan.
        Tällä tavalla on vääjäämätöntä, että syntyy yhä pidempiä ja taas yhä pidempiä ketjuja. Se on
        vain kemiaa.

        Jos siis tälle ajatukselle anettaisiin sellainen luovutus, että savikin on tavallaan kiveä, niin asia
        on molempiin suuntiin ainakin todettu mahdolliseksi. Sitäpaitsi uskon, että joku geololgi osaa
        selittää, miten eri ilmastojen vallitessa (äärrimmäisyyksissäkin) kivi sulaa, liukenee jne.


      • vichy.on.terveellistä kirjoitti:

        Mitä sinulle kertoo se, että useimmat eliöt, ihminen mukaanluettuna, tarvitsee elääkseen erilaisia mineraalisuoloja?

        Sori hieman hätäinen vastaus sinulle. Aloin miettimään tuota samaa asiaa...


      • Niinhän se Vichy on, että tarvitsemme yhä noin 60 eri mineraalia.
        Joitakin niistä niin vähän, että useimmat eivät taatusti ole edes kuulleet niistä.
        Tarvitsemme mikrogrammoja tiettyjä alkuaineita, jotta voisimme hyvin.

        Ja järkevin syy sille on se, että olemme niitä aina tarvinneet, aikaisimmasta
        esi-isästämme lähtien. Joka sitten ei kai paljon muuta ollutkaan, kuin pitkä
        aminohappoketju, johon liittyi toinen samanlainen, kemiallisesti, hiili on niin
        monipuolinen atomi, ettei tarvita ihmeitä, jotta se osaisi muodostaa yhä
        monimutkaisemman molekyylin.

        Loppu meneekin jo lähestulkoon luonnon valinnalla, kuten menikin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe