Mitä hyvää?

Mitä hyvää kristinusko, usko Jeesukseen, on sinun elämääsi tuonut?

164

2570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tenttaajalle

      Eikös aloittajan pitäisi ensin itse kertoa, ennen kuin alkaa muita tentaamaan?

      • Onko se joku sääntö? Ei tämä ole mikään tenttaus vaan ihan kysymys.


      • tentaajalle
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Onko se joku sääntö? Ei tämä ole mikään tenttaus vaan ihan kysymys.

        Kerro kuitenkin ensin itse äläkä ala jankuttaa.


      • tentaajalle kirjoitti:

        Kerro kuitenkin ensin itse äläkä ala jankuttaa.

        Kuule, täällä on lukuisa joukko aloituksia, joissa kysymyksiä esitetään muille, eikä aloittaja edes keskustelun kuluessa kerro omaa käsitystään, ei edes kysyttäessä.


      • näin_vaan_on

        Aloita uusi keskustelu- osiossa on kolme vaihtoehtoa: kysymys, kokemus vai yleinen. Aloittajan ei tarvitse pohjustaa aloitustaan sen kummemmin kun kysyy jotain.


      • Kappasvuan

        Ei minulle yhtään mitään, eikä oikeasti juuri kenellekkään.
        Olen kai immuuni plasebovaikutukselle ja joukkopsykoosille, mikä voisi olla ainut vaikutusmekanismi.


      • Kappasvuan kirjoitti:

        Ei minulle yhtään mitään, eikä oikeasti juuri kenellekkään.
        Olen kai immuuni plasebovaikutukselle ja joukkopsykoosille, mikä voisi olla ainut vaikutusmekanismi.

        Tarkoitatko, ettei kristinusko ole tuonut kenellekään mitään, ymmärsinkö ajatuksesi oikein?


    • Kyllä se on tuonut kestävän pohjan. Jos vertaan elämääni ennen ja jälkeen uskoon tulemisen, juuri tuo pohja on se ero. Ja turvallisuus.

      • au-lapsi

        Harjoititko haurautta ennen vai jälkeen uskoon tulemisesi?


      • homottajalle

        Miten homotus kestää viimeisellä tuomiolla?


      • näin_vaan_on
        homottajalle kirjoitti:

        Miten homotus kestää viimeisellä tuomiolla?

        Miten viha ja valhe kestää viimeisellä tuomiolla?


      • homottajalle
        näin_vaan_on kirjoitti:

        Miten viha ja valhe kestää viimeisellä tuomiolla?

        Yhtä huonosti kuin homotus ja eksytys.


      • näin_vaan_on
        homottajalle kirjoitti:

        Yhtä huonosti kuin homotus ja eksytys.

        Miksi sitten harrastat vihaa, valhetta ja toisten tuomitsemista?


      • homottajalle
        näin_vaan_on kirjoitti:

        Miksi sitten harrastat vihaa, valhetta ja toisten tuomitsemista?

        Miten?


      • homottajalle kirjoitti:

        Miten homotus kestää viimeisellä tuomiolla?

        Miten se Jeesus? Hän kun ei puhunut mitään homovastaista. Oliko hän syntihyväksyvä liberaali, kun ei saanut suutaan auki kuten tämän palstan paasajat?

        Jeesus puhui aivan muista asioista, jotka ei uskovia juuri kiinnosta.


      • Uskovia.kiinnostaa
        torre12 kirjoitti:

        Miten se Jeesus? Hän kun ei puhunut mitään homovastaista. Oliko hän syntihyväksyvä liberaali, kun ei saanut suutaan auki kuten tämän palstan paasajat?

        Jeesus puhui aivan muista asioista, jotka ei uskovia juuri kiinnosta.

        Jeesus puhui niille, jotka olivat laista tietoisia; ja lakihan kielsi homouden harrastamisen määräten siitä ankaran rangaistuksen. Jeesus puhui juurikin niistä asioista, jotka olivat oleellisia kohderyhmän kannalta, joita olivat uskonnolliset johtohenkilöt ja se tavallinen kansa, jota nuo uskonnossaan korruptoituneet sortivat. Tavalliset ihmiset kuuntelivat Jeesusta mielellään, uskonnolliset johtomiehet vihasivat, niin kuin olivat vihanneet profettojakin ennen Jeesusta.


      • Lisäksi.olen.Hetero
        Uskovia.kiinnostaa kirjoitti:

        Jeesus puhui niille, jotka olivat laista tietoisia; ja lakihan kielsi homouden harrastamisen määräten siitä ankaran rangaistuksen. Jeesus puhui juurikin niistä asioista, jotka olivat oleellisia kohderyhmän kannalta, joita olivat uskonnolliset johtohenkilöt ja se tavallinen kansa, jota nuo uskonnossaan korruptoituneet sortivat. Tavalliset ihmiset kuuntelivat Jeesusta mielellään, uskonnolliset johtomiehet vihasivat, niin kuin olivat vihanneet profettojakin ennen Jeesusta.

        Onks tää homojuttu vedettävä ihan joka keskusteluun mukaan, Miks?

        Kaikki muu kuin lisääntymistarkoituksessa harjoitettu seksi on mun tulkintani mukaan siveettömyydessä ja haureudessa hekumointia, myös avioliitossa.

        Rakkautta sen sijaan ei näytettäisi kieltävän Raamatussakaan ihmisiltä; heteroilta, homoilta tai lesboilta.


      • Uskovia.kiinnostaa kirjoitti:

        Jeesus puhui niille, jotka olivat laista tietoisia; ja lakihan kielsi homouden harrastamisen määräten siitä ankaran rangaistuksen. Jeesus puhui juurikin niistä asioista, jotka olivat oleellisia kohderyhmän kannalta, joita olivat uskonnolliset johtohenkilöt ja se tavallinen kansa, jota nuo uskonnossaan korruptoituneet sortivat. Tavalliset ihmiset kuuntelivat Jeesusta mielellään, uskonnolliset johtomiehet vihasivat, niin kuin olivat vihanneet profettojakin ennen Jeesusta.

        Jeesus ei tosiaan puhunut niille, jota eivät olleet laista tietoisia. Ja opetuslapsilleen hän opetti lakimuutoksia.

        Laki ei ole kieltänyt "homouden harrastamista", vaikka Suomessa homot ovat olleet rikollisia lain mukaan. Jos mies makaa miehen kanssa kuten miehen kanssa maataan, niin homoutta saa harjoittaa mielin määrin. Ja heterot ja biseksuaalisetlin saavat jatkaa "homouden harjoittamista" aivan vapaasti.


      • JumalaaJaLähimmäistäsi
        Uskovia.kiinnostaa kirjoitti:

        Jeesus puhui niille, jotka olivat laista tietoisia; ja lakihan kielsi homouden harrastamisen määräten siitä ankaran rangaistuksen. Jeesus puhui juurikin niistä asioista, jotka olivat oleellisia kohderyhmän kannalta, joita olivat uskonnolliset johtohenkilöt ja se tavallinen kansa, jota nuo uskonnossaan korruptoituneet sortivat. Tavalliset ihmiset kuuntelivat Jeesusta mielellään, uskonnolliset johtomiehet vihasivat, niin kuin olivat vihanneet profettojakin ennen Jeesusta.

        Jeesus armahti myös laista tuntemattoman ja sen ulkopuolella eläneen kanaanilaisen naisen, Evankeliumissa Matteuksen mukaan 15:22-28.

        Jumala tekee laupeuden töitä myös lainkuuliaisen kansan ulkopuolella. Emme kävisi tätä keskustelua, jos ei tekisi.


      • JumalaaJaLähimmäistäsi kirjoitti:

        Jeesus armahti myös laista tuntemattoman ja sen ulkopuolella eläneen kanaanilaisen naisen, Evankeliumissa Matteuksen mukaan 15:22-28.

        Jumala tekee laupeuden töitä myös lainkuuliaisen kansan ulkopuolella. Emme kävisi tätä keskustelua, jos ei tekisi.

        Ei pidä tosiaan sekoittaa pelastusta ja parantamista.

        Jeesus kieltäytyi moneen kertaan parantamasta kanaanilaisen naisen lasta, mutta vaivautui lopulta. Kyse ei ollut lainkuulaisuudesta, vaan: "Minua ei lähetetty muuta kuin Israelin kadonneita lapsia varten".

        Ei ole hyvä vääristellä Raamattua noin pahoin.


      • mnbmbnmbnjhg
        torre12 kirjoitti:

        Ei pidä tosiaan sekoittaa pelastusta ja parantamista.

        Jeesus kieltäytyi moneen kertaan parantamasta kanaanilaisen naisen lasta, mutta vaivautui lopulta. Kyse ei ollut lainkuulaisuudesta, vaan: "Minua ei lähetetty muuta kuin Israelin kadonneita lapsia varten".

        Ei ole hyvä vääristellä Raamattua noin pahoin.

        Jeesus kyllä kehuu naisen uskoa syyksi tapahtumalle, mutta vääristelyähän sellainen puhe on tietysti.


      • mnbmbnmbnjhg kirjoitti:

        Jeesus kyllä kehuu naisen uskoa syyksi tapahtumalle, mutta vääristelyähän sellainen puhe on tietysti.

        Naisen usko ei ole vääristelyä, Toisaalta ei lain ulkopuolella oleminenkaan, sillä Jeesuskin painotti eri kansalaisuuksia, eikä muille kuulu noudattaa juutalaisten lakeja, Eivät muslimitkaan vaadi muita noudattamaan islamin lakeja.


      • jälkihikiparas
        Lisäksi.olen.Hetero kirjoitti:

        Onks tää homojuttu vedettävä ihan joka keskusteluun mukaan, Miks?

        Kaikki muu kuin lisääntymistarkoituksessa harjoitettu seksi on mun tulkintani mukaan siveettömyydessä ja haureudessa hekumointia, myös avioliitossa.

        Rakkautta sen sijaan ei näytettäisi kieltävän Raamatussakaan ihmisiltä; heteroilta, homoilta tai lesboilta.

        Noin mäkin sen näen, kaikki muu kuin lapsentekotarkotukses hommittu seksi on suures lihan himos harrastettua oman ittensä palvomista. Tietosesti valittua heikkouttaan ei pitäs yrittää muuttaa hyväsyttäväks ihmisten ite keksimällä avioliitolla.
        Kaikki samaa saastasuutta, alusta loppuun.


      • homottajalle kirjoitti:

        Miten homotus kestää viimeisellä tuomiolla?

        Se näkee kirja nimeltä raamattu. Siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 1.Tim .1:10


        Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 1Kor 6:9


      • tammi23 kirjoitti:

        Se näkee kirja nimeltä raamattu. Siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 1.Tim .1:10


        Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 1Kor 6:9

        Nyt kun järjellä ajatellen, niin synti on Raamatussa toisille pahaa tekemistä yleensä.

        Eli ei ole mitään järkeä pitää pahana esimerkiksi epäjumalien palvojia, se on jokaisen oma asia. Eikä miesten kanssa makaavat miehet mitään pahan tekijöitä ole.

        Eli järkeä peliin. Emmehän me pidä kummoisena sitäkään, jos lapsi on pahana vanhemmille. Se on kuitenkin Raamatussa rangaistava teko.


      • torre12 kirjoitti:

        Nyt kun järjellä ajatellen, niin synti on Raamatussa toisille pahaa tekemistä yleensä.

        Eli ei ole mitään järkeä pitää pahana esimerkiksi epäjumalien palvojia, se on jokaisen oma asia. Eikä miesten kanssa makaavat miehet mitään pahan tekijöitä ole.

        Eli järkeä peliin. Emmehän me pidä kummoisena sitäkään, jos lapsi on pahana vanhemmille. Se on kuitenkin Raamatussa rangaistava teko.

        Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun, Joh 16:9
        Eikä miesten kanssa makaavat miehet mitään pahan tekijöitä ole.
        Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. 1.Kor 5:1 on haureuten synti


      • tammi23 kirjoitti:

        Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun, Joh 16:9
        Eikä miesten kanssa makaavat miehet mitään pahan tekijöitä ole.
        Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. 1.Kor 5:1 on haureuten synti

        Heh. Raamatussa näemme synnin tekona. Se ettei usko Jeesukseen vie helvettiin.

        Haureutta on taas kaikkialla; Suomessa on netissä pettäjäsivusto avioliitossa oleville. Pakanakansa?


      • Kappasvuan
        näin_vaan_on kirjoitti:

        Miten viha ja valhe kestää viimeisellä tuomiolla?

        Hyvin kestää, olihan Jeesuskin mitä ilmeisimmin homo. Pyöri mieluummin poikaporukoissa ja antoi sitä vonganneelle Magdaleenalle pakit.
        Eikös valehteleminen ole syntiä.... silloin uskonnon levittäminenkin on.


    • Asiat.asiana

      Enpä tiedä, onko kristinusko itsessään tuonut mitään erikoisen hyvää elämääni. Kaipa ainakin maallistuneempi versio siitä on tuonut paremman elämän Suomeen kuin vaikkapa islamistisissa maissa. Tai ehkä Suomi on vain kehittynyt uskonnosta riippumatta.

    • mökinnukkeli

      Sen että olen järjissäni enkä tarvitse lääkitystä. 14 vuosi menossa vaikean masennuksen jälkeen.
      Kun maailma romahtaa ympärilläsi ja menetät kaiken mikä on ollut tärkeää tarvitset uskon kipinän josta uusi elon ponnistus saa tulta joka roihahtaa normaaliksi elämäksi.

      • Niin, usko - toivo - rakkaus. Elämään vievä tie.


      • lBSOPU
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, usko - toivo - rakkaus. Elämään vievä tie.

        Luuletko meneväsi taivaaseen? Jos, niin millä perusteella?


      • lBSOPU kirjoitti:

        Luuletko meneväsi taivaaseen? Jos, niin millä perusteella?

        Luuletko sinä meneväsi taivaaseen? Jos, niin millä perusteella sinne olet menossa?


      • lBSOPU kirjoitti:

        Luuletko meneväsi taivaaseen? Jos, niin millä perusteella?

        Toivon ja rukoilen sitä armoa, ja Jumala yksin siitä päättää.


    • Tiedän olevani pelastettu.

      • Kappasvuan

        Siksi usko on - että uskot vaikka tiedät toisin.


    • Erittäin hyvä kysymys. Tapanani on ollut ajatella, että usko tekee minusta moraalisesti paremman ihmisen, mutta tarkemmin ajateltuna on aika mahdoton sanoa, mikä osuus uskolla on ollut moraalisessa kehityksessäni. Kun olin ateisti, olin kusipää – mutta olin silloin myös nuori, ja nuorethan ovat melkein automaattisesti kusipäitä. Toisaalta kristityksi tultuani jatkoin edelleen kusipäänä oloa, enkä ole vieläkään kokonaan siitä päässyt, vaikka edistystä onkin tapahtunut. Onko edistykseen syynä iän mukanaan tuoma asteittainen viisastuminen, joka tapahtuisi uskosta riippumatta, vai kasvaminen nimenomaan kristittynä, vaikea sanoa. Ehkä molemmat.

      Tämäkin saattaa olla fabulointia, mutta voisiko sittenkin olla, että luterilaisuus kasvattaa itsekritiikkiin, mikä hillitsee äärimmäisyysajattelua. Luterilaisuuden mukaanhan ihminen on syntiinlangenneena läpeensä turmeltunut, ja tietysti tämä turmeltuneisuus koskee myös minua, mikä antaa minulle syyn aina epäillä omia motiivejani ja halujani ja pyrintöjäni: vanha Aatamihan se niissä vain manifestoi itseään, jälleen kerran.

      Näin käytännössä. Teoriassa kristinusko tietysti antaa älyllisen oikeuden moraaliin ylipäätään, jota minulla ateistina ei olisi. Mutta tämä ei ole kristinuskon yksinoikeus, vaan koskee monia muitakin uskontoja ja jumalapohjaisia maailmankatsomuksia.

      Suora vastaus aloituksen kysymykseen: vaikea sanoa.

    • vähäinen

      Ettäkö mitä hyvää? No tietysti elämän! Eihän ole mitään muuta elämää, kuin Jeesus. Muistattehan: "Herra, minne me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat!"

      Hän on tosiaan Tie, Totuus ja Elämä!

      Ja ihan totta, minä ja me olemme todella vähäisiä, oikeastaan emme mitään. Kaikki mitä olemme, olemme vain Hänen sallimuksestaan ja armostaan!

      http://youtu.be/EC-DC3U1C5A

      • Piti kai kertoa muuta kuin Raamatun lauseita.

        Onhan meillä muillakin elämä, eikä Jeesus sen kummemmin totuus ole. Valetta häneltä mm. se, että jotkut tekisivät suurempia tekoja kuin hän.


      • jaahas.taas.vastustusta
        torre12 kirjoitti:

        Piti kai kertoa muuta kuin Raamatun lauseita.

        Onhan meillä muillakin elämä, eikä Jeesus sen kummemmin totuus ole. Valetta häneltä mm. se, että jotkut tekisivät suurempia tekoja kuin hän.

        No on se kumma, jos et tuossa nähnyt muuta kuin Raamatun lauseita.

        Etkä vaan osaa kiittää ja olla kiitollinen elämästäsi Jumalalle, jonka kädessä se ja sen jatkuminen on.
        Totuuttahan on sekin, että kaikki ihmiset ovat ruohoa: ruoho kuivuu ja kukkanen lakastuu, kun tuuli käy niiden yli. Mutta Jumalan Sana pysyy ikuisesti!
        Jo opetuslapset tekivät suuria ihmeitä. Eivät tietenkään he itse, vaan Kristuksen Henki heissä!
        Ja kärsivällisyyttäkin sinulta puuttuu. Onhan eräskin profetia lopun ajoista ja Jeesuksen todistajista vielä täyttämistä vailla!

        P.S. Onhan tässäkin maailmassa sananlaskuja: m.m. oma maa mansikka, muu maa mustikka. Ja lauluja: esim. Laps' Suomen ällös vaihda pois, sä maatas ihanaa!

        Vielä suuremmalla syyllä kannattaa kuitenkin pitää kiinni tuosta edellä olevan laulun "kotimaasta kirkkauden"!


      • jaahas.taas.vastustusta kirjoitti:

        No on se kumma, jos et tuossa nähnyt muuta kuin Raamatun lauseita.

        Etkä vaan osaa kiittää ja olla kiitollinen elämästäsi Jumalalle, jonka kädessä se ja sen jatkuminen on.
        Totuuttahan on sekin, että kaikki ihmiset ovat ruohoa: ruoho kuivuu ja kukkanen lakastuu, kun tuuli käy niiden yli. Mutta Jumalan Sana pysyy ikuisesti!
        Jo opetuslapset tekivät suuria ihmeitä. Eivät tietenkään he itse, vaan Kristuksen Henki heissä!
        Ja kärsivällisyyttäkin sinulta puuttuu. Onhan eräskin profetia lopun ajoista ja Jeesuksen todistajista vielä täyttämistä vailla!

        P.S. Onhan tässäkin maailmassa sananlaskuja: m.m. oma maa mansikka, muu maa mustikka. Ja lauluja: esim. Laps' Suomen ällös vaihda pois, sä maatas ihanaa!

        Vielä suuremmalla syyllä kannattaa kuitenkin pitää kiinni tuosta edellä olevan laulun "kotimaasta kirkkauden"!

        No näin Raamatun lauseita: kolme asiaa suoraan Raamatusta.

        Onko vaikea kertoa miten on ITSE kokenut uskonelämän?

        Raamatussa tehtiin vaikka mitä, mutta se on vain kirja. Itse en ole nähnyt mitään sellaista mitä ateisti ei myös voisi tehdä. Pidän konkreettisista asioista, en mielikuvista.


      • ei.ei.ei
        torre12 kirjoitti:

        No näin Raamatun lauseita: kolme asiaa suoraan Raamatusta.

        Onko vaikea kertoa miten on ITSE kokenut uskonelämän?

        Raamatussa tehtiin vaikka mitä, mutta se on vain kirja. Itse en ole nähnyt mitään sellaista mitä ateisti ei myös voisi tehdä. Pidän konkreettisista asioista, en mielikuvista.

        Se, että sinä et ole nähnyt mitään konkreettista, ei vain todista mitään muuta, kuin sen, että sinä et ole nähnyt. Monet muut, myös minä, olemme nähneet ja kokeneet jotain konkreettista, mutta sinulle ja muille ateisteillehan ne ovat silti taas vain uusia mielikuvia ja jopa loukkauksen aiheita. Vaikka kuinka todistaisimme niistä.

        Koska te ette usko todistustamme, kuten ette usko Raamatunkaan todistusta!

        Olen pahoillani puolestasi, ettet ole päässyt näkemiseen ja kokemiseen, kun ne kerran ovat sinulle se tärkein juttu. Sitä niiden ei kuitenkaan pitäisi olla, koska autuas voisi olla myös se, joka uskoisi, vaikka ei näkisi. Jopa näkevää autuaampi.

        Niinhän on kirjoitettu Raamatussa, joka toisin kuin luulet ei ole ollenkaan tavanomainen "vain" kirja!

        Vaan johdatus ja käsikirja todelliseen elämään ja todellisesta elämästä!


      • ei.ei.ei kirjoitti:

        Se, että sinä et ole nähnyt mitään konkreettista, ei vain todista mitään muuta, kuin sen, että sinä et ole nähnyt. Monet muut, myös minä, olemme nähneet ja kokeneet jotain konkreettista, mutta sinulle ja muille ateisteillehan ne ovat silti taas vain uusia mielikuvia ja jopa loukkauksen aiheita. Vaikka kuinka todistaisimme niistä.

        Koska te ette usko todistustamme, kuten ette usko Raamatunkaan todistusta!

        Olen pahoillani puolestasi, ettet ole päässyt näkemiseen ja kokemiseen, kun ne kerran ovat sinulle se tärkein juttu. Sitä niiden ei kuitenkaan pitäisi olla, koska autuas voisi olla myös se, joka uskoisi, vaikka ei näkisi. Jopa näkevää autuaampi.

        Niinhän on kirjoitettu Raamatussa, joka toisin kuin luulet ei ole ollenkaan tavanomainen "vain" kirja!

        Vaan johdatus ja käsikirja todelliseen elämään ja todellisesta elämästä!

        No näinhän se on. Minulle vaan on turha sanoa mitään, jos en itse ole mitään koskaan nähnyt. Jos olisin nähnyt, niin en takuulla olisi ateisti. Ja se Jumalakin on mykkä ja näkymätön.

        Näissä asioissa toisten sanomiset ja todistukset ovat minulle vain samaa kuin Raamattuun kirjoitettu teksti: jää oman mielikuvituksen varaan ja minulla ei ole mielikuvitusta.


      • torre12 kirjoitti:

        No näinhän se on. Minulle vaan on turha sanoa mitään, jos en itse ole mitään koskaan nähnyt. Jos olisin nähnyt, niin en takuulla olisi ateisti. Ja se Jumalakin on mykkä ja näkymätön.

        Näissä asioissa toisten sanomiset ja todistukset ovat minulle vain samaa kuin Raamattuun kirjoitettu teksti: jää oman mielikuvituksen varaan ja minulla ei ole mielikuvitusta.

        <<Ja se Jumalakin on mykkä ja näkymätön.>>

        Ei Jumala ole mykkä eikä näkymätön. Jumala puhuu edelleenkin Sanassaan ja Pyhän Hengen voi tuntea. Jumala puhuu edelleenkin niille, joilla on nöyrä mieli. Ei kannata ylpeillä omalla viisaudellaan.


      • torre12 kirjoitti:

        No näin Raamatun lauseita: kolme asiaa suoraan Raamatusta.

        Onko vaikea kertoa miten on ITSE kokenut uskonelämän?

        Raamatussa tehtiin vaikka mitä, mutta se on vain kirja. Itse en ole nähnyt mitään sellaista mitä ateisti ei myös voisi tehdä. Pidän konkreettisista asioista, en mielikuvista.

        <<Pidän konkreettisista asioista... >>

        Jeesus - Jeshua piti myös konkreettisista asioista. Hän opettikin hyvin konkreettisesti. Esitti vertauksia, jotka olivat hyvin konkreettisia. Uskon, että pitäisit Matteuksen, Markuksen, Luukaksen ja Johanneksen evankeliumeista, ja muistakin kirjoituksista myös Uudessa testamentissa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Pidän konkreettisista asioista... >>

        Jeesus - Jeshua piti myös konkreettisista asioista. Hän opettikin hyvin konkreettisesti. Esitti vertauksia, jotka olivat hyvin konkreettisia. Uskon, että pitäisit Matteuksen, Markuksen, Luukaksen ja Johanneksen evankeliumeista, ja muistakin kirjoituksista myös Uudessa testamentissa.

        Jumala ei siis ole "näkymätön". Valehdellaanko evankeliumeissa, kun "kukaan ei voi nähdä Jumalaa"?

        Olen ollut kymmeniä vuosia uskovien parissa, eikä yksikään ole sanonut kuulleensa Jumalan puhuvan. Tuskin sinullakaan on tarpeeksi nöyrä mieli vai oletko muita parempi ja kuulet Jumalan puhuvan?

        Ai. tarkoititkin, että Jumala puhui tuhansia vuosia sitten jonkin verran. Eli tilanne on se, että jos ei olisi kehitetty kirjoitustaitoa, niin emme tietäisi minkään Jumalan koskaan puhuneen. Raamattu julkaistiin 390-luvulla.

        Tunnen kyllä Raamatun ja UT:n ihan hyvin. Jeesus puhui kyllä hyvin konkreettisia asioita, kuten ne uskovien mukana seuraavat merkit, kuten voivat juoda vahingoittumatta jotain kuolettavaa. Mutta ei sellaista todellisuudessa tapahdu; konkreettisuus jää Raamatun tekstiin.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Pidän konkreettisista asioista... >>

        Jeesus - Jeshua piti myös konkreettisista asioista. Hän opettikin hyvin konkreettisesti. Esitti vertauksia, jotka olivat hyvin konkreettisia. Uskon, että pitäisit Matteuksen, Markuksen, Luukaksen ja Johanneksen evankeliumeista, ja muistakin kirjoituksista myös Uudessa testamentissa.

        Noista evankeliumeista vielä. Markus ja Luukas on kirjoitettu ei-uskoville. Markus kertoo siitä, mitä Jeesus teki ja Luukas mitä Jeesus sanoi. Matteus ja Johannes on kirjoiotettu uskoville, joista Matteus juutalaisille uskoville (nuorille uskoville). Matteus kertoo mitä Jeesus - Jeshua sanoi. Johannes taas kertoo sisäpiirin tietoa Jeesus-Jeshuasta ja on kirjoitettu vanhemmille uskoville.


      • torre12 kirjoitti:

        Jumala ei siis ole "näkymätön". Valehdellaanko evankeliumeissa, kun "kukaan ei voi nähdä Jumalaa"?

        Olen ollut kymmeniä vuosia uskovien parissa, eikä yksikään ole sanonut kuulleensa Jumalan puhuvan. Tuskin sinullakaan on tarpeeksi nöyrä mieli vai oletko muita parempi ja kuulet Jumalan puhuvan?

        Ai. tarkoititkin, että Jumala puhui tuhansia vuosia sitten jonkin verran. Eli tilanne on se, että jos ei olisi kehitetty kirjoitustaitoa, niin emme tietäisi minkään Jumalan koskaan puhuneen. Raamattu julkaistiin 390-luvulla.

        Tunnen kyllä Raamatun ja UT:n ihan hyvin. Jeesus puhui kyllä hyvin konkreettisia asioita, kuten ne uskovien mukana seuraavat merkit, kuten voivat juoda vahingoittumatta jotain kuolettavaa. Mutta ei sellaista todellisuudessa tapahdu; konkreettisuus jää Raamatun tekstiin.

        <<Jumala ei siis ole "näkymätön". Valehdellaanko evankeliumeissa, kun "kukaan ei voi nähdä Jumalaa"?>>

        Ei valehdella eikä tämä näkymättömän Jumalan "näkyväksi tuleminen" liene vieras asia myöskään juutalaisille. Onhan Jumala tullut näkyväksi ja vieraillut mm. Aabrahamin ja Saaran luona, vieläpä syönyt heidän kanssaan. Siis samasta Jumalasta, Jeesus - Jeshuastahan tässä on kysymys. Mitä taas tulee Luukkaan evankeliumin lisättyyn loppuun, siiä on kommentteja alempana. En ole vielä nähnyt messiaanisten juutalaisten videoita aiheesta. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä he sanovat.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jumala ei siis ole "näkymätön". Valehdellaanko evankeliumeissa, kun "kukaan ei voi nähdä Jumalaa"?>>

        Ei valehdella eikä tämä näkymättömän Jumalan "näkyväksi tuleminen" liene vieras asia myöskään juutalaisille. Onhan Jumala tullut näkyväksi ja vieraillut mm. Aabrahamin ja Saaran luona, vieläpä syönyt heidän kanssaan. Siis samasta Jumalasta, Jeesus - Jeshuastahan tässä on kysymys. Mitä taas tulee Luukkaan evankeliumin lisättyyn loppuun, siiä on kommentteja alempana. En ole vielä nähnyt messiaanisten juutalaisten videoita aiheesta. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä he sanovat.

        Lisään vielä, että näkymätön Jumala ilmestyi myös Moosekselle palavassa pensaassa. Samoin näkymätön Jumala oli ilmestysmajassa (savupatsaassa). Samoin näkymätön Jumala puhui, niin että kansa kuuli jyrinän jne... myös Jaakob paini näkymättömän Jumalan kanssa jne...


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Lisään vielä, että näkymätön Jumala ilmestyi myös Moosekselle palavassa pensaassa. Samoin näkymätön Jumala oli ilmestysmajassa (savupatsaassa). Samoin näkymätön Jumala puhui, niin että kansa kuuli jyrinän jne... myös Jaakob paini näkymättömän Jumalan kanssa jne...

        VT kertoo että kerrankin 74 ihmistä katseli Jumalaa. UT sanoo, ettei Jumalaa voi kukaan nähdä. Toinen on valetta.

        Valehtelet siis itse että Jeesus olisi Jumala, joka on nähty Jumalan ominaisuudessa. Tai sanoit sen kiertoilmaisulla.

        Raamatussa Jaakob näki rannalla "miehen", joka olikin Jumala. Siinä painittiin siis näkyvän henkilön kanssa.


      • torre12 kirjoitti:

        VT kertoo että kerrankin 74 ihmistä katseli Jumalaa. UT sanoo, ettei Jumalaa voi kukaan nähdä. Toinen on valetta.

        Valehtelet siis itse että Jeesus olisi Jumala, joka on nähty Jumalan ominaisuudessa. Tai sanoit sen kiertoilmaisulla.

        Raamatussa Jaakob näki rannalla "miehen", joka olikin Jumala. Siinä painittiin siis näkyvän henkilön kanssa.

        Juutalaiset ymmärtävät tämän asian, että näkymätön Jumala voi tehdä itsensä näkyväksi, jos Hän vain haluaa, ja milloin Hän niin haluaa. Jumala on kaikkivaltias.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Juutalaiset ymmärtävät tämän asian, että näkymätön Jumala voi tehdä itsensä näkyväksi, jos Hän vain haluaa, ja milloin Hän niin haluaa. Jumala on kaikkivaltias.

        En tiedä mitä juutalaiset ymmärtää.

        Minä en taas ymmärrä miksi keksit oman Jumalasi omine ominaisuuksineen. Miksi Raamatun sana ei kelpaa?


      • Hänontäydellinen
        torre12 kirjoitti:

        No näinhän se on. Minulle vaan on turha sanoa mitään, jos en itse ole mitään koskaan nähnyt. Jos olisin nähnyt, niin en takuulla olisi ateisti. Ja se Jumalakin on mykkä ja näkymätön.

        Näissä asioissa toisten sanomiset ja todistukset ovat minulle vain samaa kuin Raamattuun kirjoitettu teksti: jää oman mielikuvituksen varaan ja minulla ei ole mielikuvitusta.

        Jos tilanteeesi onkin nyt tuo, niin ei tarvitse olla aina.
        Jumala voi ilmaista itsensä sinulle niin että olet varma.
        Eikä tarvita mielikuvitusta.
        Usko ei ole mielikuvitusta, se on aina Jumalan teko.
        Raamatussa kehotetaan lähestymään Jumalaa niin Hän lähestyy meitä.
        Minulle Jeesus Kristus on elämän tarkoitus, syy, elämä,Herra, Rakkain, selitys maailmaan ympärilläni, tulevaisuus, toivo, tie, totuus ja elämä.
        Ilman Häntä ei olisi kuin pahuutta, missään.
        Ei mitäänhyvää.


      • Heh. Olen lähestynyt Jumalaa vaikka kuinka monta kertaa, mutta se oli ihan yksipuolista. Jumala on piilossa, ei halua tulla esiin.

        Minua et voi harhauttaa. Itse elän ympäristössä, jossa ei Jeesusta ole, mutta hyvyyttä on todella paljon.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Olen lähestynyt Jumalaa vaikka kuinka monta kertaa, mutta se oli ihan yksipuolista. Jumala on piilossa, ei halua tulla esiin.

        Minua et voi harhauttaa. Itse elän ympäristössä, jossa ei Jeesusta ole, mutta hyvyyttä on todella paljon.

        <<Jumala on piilossa, ei halua tulla esiin.>>

        Odotatko, että Jumala ilmestyy sinulle niin kuin Moosekselle tai profeetoille?


    • Minulle se on tuonut rauhaa ja tasapainoa elämään.

      • Vaikea sanoa, onko tuo nimenomaan kristinuskon tuomaa. Omassa elämässäni on nimittäin nykyään rauhaa ja tasapainoista: aiemmin pohdin aivan liikaa ikäviä asioita.


      • Olen kateellinen sinulle. Anteeksi, vaikka niin ei saisi olla. Olen vilpittömästi onnellinen sinun puolestasi. Vaikka rakastan Jeesus - Jeshuaa, niin luonteeltani olen paremminkin rauhaton sielu. Jumalan rakkaus minuakin kohtaan on kylläkin niin suurta, että se tekee onnelliseksi.


    • Tämän palstan loistavat kirjottajat: Räyhis=usko.vainen, pertsa, Mikko. A, evita, kiiskivastarannalta, korkkiruuvi ja muut lukuisat täynnä Jeesusta olevat. Taattua viihdettä vuodesta toiseen.

      • vajakille_

        Kiva, että sinulla on jotain kivaa siellä Niuvanniemessä.


      • Anonyymi

        Hienosti yhdistetty!


    • kaikkeaparempaa

      Uskalsin erota kirkosta.

      • Vaaditaanko siihen kovin paljon rohkeutta? Oliko pelko siitä, että otetaanko myös kirjasi pois taivaan kirjoista, vai mikä se pelotti? Voin sanoa sinulle, että Raamatun mukaan kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei ketään pelasta. Ainoa joka meidät pelastaa, on uskominen Jeesukseen - Jeshuaan, siihen, että Hän kärsi ristillä sinunkin syntisi. Näin koska Jeesus - Jeshua kuoli sinun syntiesi tähden, niin sinun syntejäsi ei enää muisteta, vaan ne ovat pois pyyhityt taivaan kirjoista.


    • ryti.putki

      Olen saanut oppia hyväksymään omaa vajavaisuuttani ihmisenä, tekemistäni virheistä toisia ja itseäni kohtaan kasvaminen on ollut ja on edelleen kyynelten valtameren rikkaus. Uskaltaa löytää itsestäni se oma pikku Minä ja saada kohdata maailmaa omana itsenäni... nähdä miten kaikella on tarkoitus.
      Ehkä yksi parhaista asioista on ollut oppia välittämään ja Rakastamaan lähimmäisiäni, tärkeiden tunteiden ilmaiseminen sanoin ja teoin.
      Arkisen elämän ihmeiden hyväksyminen, ymmärtää ettei itselleni ylipääsemättömien asioiden kohtaaminen onnistu ilman johdatusta... nöyrtyminen elämän edessä...
      Voisi varmaan jatkaa loputtomiin tuota...
      Kiitos aloituksesta Kj ja Siunausta päivääsi :)

      • Tuossa oli monta kohtaa, joihin voin samaistua oikein hyvin.


    • Ei vähempää, kuin elämän.

    • Oon alkanut ajatella elämääni syvemmin, löytänyt tai löytämässä oman elämäntehtäväni sekä jonkin sortin rauhan. Elämä on muutakin kuin hetki maanpäällä ja materiaa. Elän terveellisemmin ja ymmärrän että mitkä on elämässä tärkeitä asioita. Tällä tiellä ollaan. Alkuponnisteluja.

      • VesiPaastolla5pilkku5vrk

        Syvästä masennuksesta poisotti antamalla Persoonassaan hyvät syyt olla enää masennuksen vanki.Elin lohdutonta elämää kaukana Herrasta,joka antaa kaikenlaista hyvää, rauhan levottomaan sydämeen. Rauha tuli kerran ja se ei ole jättänyt minua. On ollut hetkiä kun omatunto on huutanut kuin ilmahälytyssireeni kun en ole reagoinut jättää jotakin syntiä pois,esim.humaltumista. Kunnes jätin sen.Kun jätin sen, sain rauhan taas.

        Sanon asian kuten sen ymmärsin ja koin. Muuten, tottelemattomuus, liberaaliteologia ovat molemmat syntiä, joista on syytä tehdä parannus.


      • Vesipaastolla5pilkku5vrk
        VesiPaastolla5pilkku5vrk kirjoitti:

        Syvästä masennuksesta poisotti antamalla Persoonassaan hyvät syyt olla enää masennuksen vanki.Elin lohdutonta elämää kaukana Herrasta,joka antaa kaikenlaista hyvää, rauhan levottomaan sydämeen. Rauha tuli kerran ja se ei ole jättänyt minua. On ollut hetkiä kun omatunto on huutanut kuin ilmahälytyssireeni kun en ole reagoinut jättää jotakin syntiä pois,esim.humaltumista. Kunnes jätin sen.Kun jätin sen, sain rauhan taas.

        Sanon asian kuten sen ymmärsin ja koin. Muuten, tottelemattomuus, liberaaliteologia ovat molemmat syntiä, joista on syytä tehdä parannus.

        Piti tuo edellinen vastaus laittaa aloittajalle että näin.Paasto ehk hivenen väsyttäö ja aiheuttaa tällaisia paaston tässä vaiheessa mulle.Paaston kokeminenhan on henkilökohtaisesti vaihtelevaa.Itsellä eka vesipaasto menossa.Vähän jännittää saanko 15vrk täyteen.Jeesukselta saan pyytää apua jos on vaikeaa. Ainoastaan kerran tuli tänään suuri mielihalu ruokaan mutta tein Jeesuksen eräälle kristitylle antaman ohjeen mukaan : odota 5minnja jos et voi hillitä itseäsi niin tee se.Onnistuin hillitsemään itseni , join monta lasia lähdevettä.


      • Vesipaastolla5pilkku5vrk kirjoitti:

        Piti tuo edellinen vastaus laittaa aloittajalle että näin.Paasto ehk hivenen väsyttäö ja aiheuttaa tällaisia paaston tässä vaiheessa mulle.Paaston kokeminenhan on henkilökohtaisesti vaihtelevaa.Itsellä eka vesipaasto menossa.Vähän jännittää saanko 15vrk täyteen.Jeesukselta saan pyytää apua jos on vaikeaa. Ainoastaan kerran tuli tänään suuri mielihalu ruokaan mutta tein Jeesuksen eräälle kristitylle antaman ohjeen mukaan : odota 5minnja jos et voi hillitä itseäsi niin tee se.Onnistuin hillitsemään itseni , join monta lasia lähdevettä.

        Huh, huh. Olen joskus ollut viikon mehupaastolla. Olen meinaan juonut paaston aikana kovasti kaiken maailman mehuja, esim. porkkanamehua (suoraan porkkanoista lingottua), niin ja paastosin porukassa. Ulkoiltiin ja hoidettiin kaikin puolin kuntoa. En uskaltaisi ruveta paastoamaan kahta viikkoa pelkällä vedellä.


      • Vesipaastolla5pilkku5vrk kirjoitti:

        Piti tuo edellinen vastaus laittaa aloittajalle että näin.Paasto ehk hivenen väsyttäö ja aiheuttaa tällaisia paaston tässä vaiheessa mulle.Paaston kokeminenhan on henkilökohtaisesti vaihtelevaa.Itsellä eka vesipaasto menossa.Vähän jännittää saanko 15vrk täyteen.Jeesukselta saan pyytää apua jos on vaikeaa. Ainoastaan kerran tuli tänään suuri mielihalu ruokaan mutta tein Jeesuksen eräälle kristitylle antaman ohjeen mukaan : odota 5minnja jos et voi hillitä itseäsi niin tee se.Onnistuin hillitsemään itseni , join monta lasia lähdevettä.

        Anteeksi jos vielä kommentoin paastoa. Raamatussa on vain yksi paastopäivä ja se on Suuri sovituspäivä (syksyllä).


    • ei.minulta.mitään.puutu

      En sanoisi että USKO on tuonut elämääni mitään hyvää sillä eihän usko ole muuta kuin luottamista Jumalan lupauksiin. Mutta JUMALA, JEESUS KRISTUS, Hän on tuonut elämääni kaiken!

      Hän veti minut ulos äitini kohdusta väkevällä kädellä.
      Hän antoi minulle äidin ja isän jotka pitivät minusta huolta.
      Hän antoi minulle siaruksia joiden kanssa sain kasvaa yhdessä.
      Hän antoi ja antaa jokapäiväisen leivän.
      Hän antoi ruumiin, kädet, pään, jalat, kaiken.
      Hän ylläpitää elämääni kaikessa kaiken aikaa.
      Hän varjelee joka päivä ja yö monelta pahalta.
      Hän antaa siunauksen ja menestyksen elämääni.
      Hän antoi työtä ja toimeentuloa.
      Hän antoi toimellisen puolison.
      Hän antoi rakkaat lapseni, miniäni ja vävyni.
      Hän antoi rakkaat appivanhempani.
      Hän antoi hyvät naapurit ja työkaverit.
      Hän siunaa monella maallisella hyvällä.

      Hän antaa elämääni tarkoituksen, en ole olemassa satumalta vaan Hänen rakkaudestaan.
      Hän antaa lähimmäisen rakastamiselle merkityksen.
      Hän antaa anteeksiantamiselle merkityksen.
      Hän antaa isänmaan ja esivallan joka suojelee meitä.
      Hän antaa säät ja ilmat säätää.
      Hänen enkelinsä varjelee jokaista askelettani.
      Hänessä elän, liikun ja hengitän, Hänessä lyö jokainen sydämenlyöntini.

      Hän on sovittanut syntini kuolemallaan.
      Hän on tehnyt minut vanhurskaaksi ylösnousemuksensa kautta.
      Hän on ottanut minut Jumalan perheväkeen.
      Hän kärsi ja vuodatti verensä minun puolestani vaikken sitä ansainnutkaan.
      Hän on luvannut minulle ikuisen elämän armostaan.
      Hänessä minun on turvallista käydän kuolemaan.
      Hän on minun ja minä olen Hänen.
      Hän on piirtänyt minut kättensä hipiään ja vannonut itse kauttansa ettei koskaan minua unohda eikä jätä.
      Hän antaa minulle elämässä, omaksi parhaaklseni sopivan määrän ahdistusta, koetuksia ja kärsimystä että oppisin tuntemaan Hänen armonsa syvyyden sillä ahdistus on Jumalan koulu.


      Herra on minun Paimeneni. Ei minulta mitään puutu.

      https://www.youtube.com/watch?v=CK4vlUS5QtQ

    • valvotaan

      Usko Jeesukseen on antanut ennenkaikkea lujan perustan ja tarkoituksen elämääni. Pyhän Hengen ihmeellisen johdatuksen pienimmissäkin asioissa. Muuttumisen ja kasvun mahdollisuuden, mikä usein tapahtuu koettelemusten ja kärsimyksenkin kautta. Iankaikkisen elämän toivon ja turvallisuuden. Rauhan, mikä on olosuhteista riippumatonta. Läheisiä ystäviä uskon sisarista ja kiitollisuuden. Ymmärrystä kärsiviä ihmisiä kohtaan. Tässä joitakin asioita. Helppo ei ole uskovan ihmisen tie, mutta siinä on päämäärä saada kerran nähdä Vapahtajansa.

    • Ehkäpä maltillinen kristinusko on tuonut pohjoismaihin hieman korkeamman sivistyksen, hieman korkeamman inhimillisyyden ja hieman korkeamman tasa-arvon kuin muille maailman maille ja siinä samassa olen minäkin saanut nauttia sitä hyvää jota kristillisyys on tuonut.

      • mage69

        Mikä on maltitonta kristinuskoa, sekö kun uskoo Jumalaan ja Raamattuun?


      • mage69 kirjoitti:

        Mikä on maltitonta kristinuskoa, sekö kun uskoo Jumalaan ja Raamattuun?

        Hyvä havainto. Mutta ei Jumalaan ja Raamattuun ole muuta kuin tavallista kristinuskoa.

        Kristinusko siinä taustalla maltillisesti on ollut hyvä kristinuskoisille maille. islam on ollut liikaa kahlitsemassa ihmisten normaalia toimintaa. Vai onko viisi kertaa päivässä aina samaan aikaan jotain ylevää?


      • koreograafikko
        torre12 kirjoitti:

        Hyvä havainto. Mutta ei Jumalaan ja Raamattuun ole muuta kuin tavallista kristinuskoa.

        Kristinusko siinä taustalla maltillisesti on ollut hyvä kristinuskoisille maille. islam on ollut liikaa kahlitsemassa ihmisten normaalia toimintaa. Vai onko viisi kertaa päivässä aina samaan aikaan jotain ylevää?

        Ei rituaalielämä väärin ole, kysy ortodokseilta vaikka.


      • Tuossa olet oikeassa. Maltillinen kristinusko ei ole alkanut käydä "sotaa" tiedettä tai realismia vastaan, vaan on rakentunut niiden kanssa yhdessä.


      • koreograafikko kirjoitti:

        Ei rituaalielämä väärin ole, kysy ortodokseilta vaikka.

        Jotkut suomalaiset kokeilivat "muslimielämää".

        Muille sellainen elämä oli miehenäkin ikävää ja hankalaa, mutta papille sellainen oli lähinnä luontevaa. Siis säntillinen elämä.


      • mnbmnbmbn
        torre12 kirjoitti:

        Jotkut suomalaiset kokeilivat "muslimielämää".

        Muille sellainen elämä oli miehenäkin ikävää ja hankalaa, mutta papille sellainen oli lähinnä luontevaa. Siis säntillinen elämä.

        Eli larppaajien perusteella tehkäämme päätelmämme siitä, miten uskonnot tulee rankata järjestykseen? Öhh .. missä kaikkialla muualla tätä konstia voikaan käyttää?


      • mnbmnbmbn kirjoitti:

        Eli larppaajien perusteella tehkäämme päätelmämme siitä, miten uskonnot tulee rankata järjestykseen? Öhh .. missä kaikkialla muualla tätä konstia voikaan käyttää?

        En tiedä onko uskonnot rankattu paremmuusjärjestykseen. Yleensä jokainen pitää omaa uskontoaan parhaana.


      • torre12 kirjoitti:

        En tiedä onko uskonnot rankattu paremmuusjärjestykseen. Yleensä jokainen pitää omaa uskontoaan parhaana.

        Ei ja eikä sellainen kai ole millään asteikolla mielekästäkään?


      • valhetta.kaikki.tyynni
        mummomuori kirjoitti:

        Tuossa olet oikeassa. Maltillinen kristinusko ei ole alkanut käydä "sotaa" tiedettä tai realismia vastaan, vaan on rakentunut niiden kanssa yhdessä.

        Mitään tällaista "maltillista" kristinuskosa ei ole olemassakaan. On vain kristinuskoa ja sitten muita uskoja tai uskomattomuutta.

        Kristinuskoksi ei voi laksea esim. meidän aikamme yleisuskonnollista liberalismia tai yleiskirkollisuutta jonka piirissä laajasti kielletään keskeisiä kristinuskon fundamentteja joita ovat mm. Raamatun erehtymättömyys, neitseestäsyntymisoppi, kolminaisuusoppi, vanhurskauttamisoppi yms.

        Vanhastaan kaikki suuret kristilliset kirkot ovat määritelleet jo katekismuksissaan että se joka luopuu näistä fundamenteista, on kristinuskon ulkopuolella vaikka käyttäisi kristityn nimeä ja kuuluisi nimellisesti kristilliseen kirkkoon. Jeesuskin opetti että kirkkoon on kaikkina aikoina sekaantuneena myös näennäiskristittyjä joita Hän ei ole koskaan tuntenut ja jotka saavat viimeisellä tuomiolla kuulla kauhean totuuden "uskostaan".

        Oleellista kristinuskossa on se että se on ilmoitususkonto. Päinvastoin kuin kaikki muut maailman uskonnot, kristinusko perustuu siihen mitä JUMALA ilmoittaa ihmisille, eikä siihen mitä ihmiset ajatteölevat Jumalasta.

        Näin ollen se, mitä tänä aikana yleensä pidetään liberaalismielisten keskuudessa "maltilliseksi kristillisyydeksi" ei itse asiassa ole oikean kristinuskon ja Kristuksen kirkon näkökulmasta kristinuskoa lainkaan. Ne jotka uskovat, uskovat tosissaan eikä ilmoitus ole heille mitään leikkiä tai vitsiä niinkuin liberaalihenkisille, jotka tahtovat ihmisten kutsuvan heitä arvonimellä "maltillinen kristitty".

        Kas kun eivät soitata torvea edellään kadulla käydessään? "kuulkaa kaikki kansa: tässä menee maltillinen kristitty, esimerkki muille!"


      • valhetta.kaikki.tyynni kirjoitti:

        Mitään tällaista "maltillista" kristinuskosa ei ole olemassakaan. On vain kristinuskoa ja sitten muita uskoja tai uskomattomuutta.

        Kristinuskoksi ei voi laksea esim. meidän aikamme yleisuskonnollista liberalismia tai yleiskirkollisuutta jonka piirissä laajasti kielletään keskeisiä kristinuskon fundamentteja joita ovat mm. Raamatun erehtymättömyys, neitseestäsyntymisoppi, kolminaisuusoppi, vanhurskauttamisoppi yms.

        Vanhastaan kaikki suuret kristilliset kirkot ovat määritelleet jo katekismuksissaan että se joka luopuu näistä fundamenteista, on kristinuskon ulkopuolella vaikka käyttäisi kristityn nimeä ja kuuluisi nimellisesti kristilliseen kirkkoon. Jeesuskin opetti että kirkkoon on kaikkina aikoina sekaantuneena myös näennäiskristittyjä joita Hän ei ole koskaan tuntenut ja jotka saavat viimeisellä tuomiolla kuulla kauhean totuuden "uskostaan".

        Oleellista kristinuskossa on se että se on ilmoitususkonto. Päinvastoin kuin kaikki muut maailman uskonnot, kristinusko perustuu siihen mitä JUMALA ilmoittaa ihmisille, eikä siihen mitä ihmiset ajatteölevat Jumalasta.

        Näin ollen se, mitä tänä aikana yleensä pidetään liberaalismielisten keskuudessa "maltilliseksi kristillisyydeksi" ei itse asiassa ole oikean kristinuskon ja Kristuksen kirkon näkökulmasta kristinuskoa lainkaan. Ne jotka uskovat, uskovat tosissaan eikä ilmoitus ole heille mitään leikkiä tai vitsiä niinkuin liberaalihenkisille, jotka tahtovat ihmisten kutsuvan heitä arvonimellä "maltillinen kristitty".

        Kas kun eivät soitata torvea edellään kadulla käydessään? "kuulkaa kaikki kansa: tässä menee maltillinen kristitty, esimerkki muille!"

        Millä perusteella 390-luvulla katolisten piispojen piirissä kehitetty Raamattu olisi "erehtymätön"?

        Kuka uskoo syntymään, jossa on neitsyt, Pyhä Henki ja Jumala? Sekö on kristinuskon keskeinen piirre?

        Kehumastasi Raamatusta ei löydy "kolminaisuusoppia". Jeesus ei sano olevansa Jumalan asemassa, eikä sano Pyhän Hengenkään liittyvän Jumalaan. Eikä Jumalakaan puhu mitään Jeesuksesta eikä Pyhästä Hengestä.


      • valhetta.kaikki.tyynni kirjoitti:

        Mitään tällaista "maltillista" kristinuskosa ei ole olemassakaan. On vain kristinuskoa ja sitten muita uskoja tai uskomattomuutta.

        Kristinuskoksi ei voi laksea esim. meidän aikamme yleisuskonnollista liberalismia tai yleiskirkollisuutta jonka piirissä laajasti kielletään keskeisiä kristinuskon fundamentteja joita ovat mm. Raamatun erehtymättömyys, neitseestäsyntymisoppi, kolminaisuusoppi, vanhurskauttamisoppi yms.

        Vanhastaan kaikki suuret kristilliset kirkot ovat määritelleet jo katekismuksissaan että se joka luopuu näistä fundamenteista, on kristinuskon ulkopuolella vaikka käyttäisi kristityn nimeä ja kuuluisi nimellisesti kristilliseen kirkkoon. Jeesuskin opetti että kirkkoon on kaikkina aikoina sekaantuneena myös näennäiskristittyjä joita Hän ei ole koskaan tuntenut ja jotka saavat viimeisellä tuomiolla kuulla kauhean totuuden "uskostaan".

        Oleellista kristinuskossa on se että se on ilmoitususkonto. Päinvastoin kuin kaikki muut maailman uskonnot, kristinusko perustuu siihen mitä JUMALA ilmoittaa ihmisille, eikä siihen mitä ihmiset ajatteölevat Jumalasta.

        Näin ollen se, mitä tänä aikana yleensä pidetään liberaalismielisten keskuudessa "maltilliseksi kristillisyydeksi" ei itse asiassa ole oikean kristinuskon ja Kristuksen kirkon näkökulmasta kristinuskoa lainkaan. Ne jotka uskovat, uskovat tosissaan eikä ilmoitus ole heille mitään leikkiä tai vitsiä niinkuin liberaalihenkisille, jotka tahtovat ihmisten kutsuvan heitä arvonimellä "maltillinen kristitty".

        Kas kun eivät soitata torvea edellään kadulla käydessään? "kuulkaa kaikki kansa: tässä menee maltillinen kristitty, esimerkki muille!"

        Höpöhöpö, kaikissa uskonnoissa on äärisuunnat ja maltilliset suunnat, niin kristinuskossakin. Kristinuskossa on juuri mummomuorin mainitsema maltillisuus aivan selvästi näkyvissä siinä, ettei väitetä enää selviä tosiasioita vastaan, esim että evoluutiosta ei ole mitään todisteita.


      • sanotaanpa.totuus
        sage8 kirjoitti:

        Höpöhöpö, kaikissa uskonnoissa on äärisuunnat ja maltilliset suunnat, niin kristinuskossakin. Kristinuskossa on juuri mummomuorin mainitsema maltillisuus aivan selvästi näkyvissä siinä, ettei väitetä enää selviä tosiasioita vastaan, esim että evoluutiosta ei ole mitään todisteita.

        "ettei väitetä enää selviä tosiasioita vastaan, esim että evoluutiosta ei ole mitään todisteita."


        Evoluutiosta ei todellisuudessa ole mitään todisteita, on vain uskomuksia jotka rakentuvat olettamusten päälle. Tiede on aina ollut muuttuvaa, eikä se ole nytkään muuta. Kuinka evoluutiosta voisikaan olla todisteita kun kerran Raamattu opettaa että Jumala loi kaiken tyhjästä sanallaan kuudessa päivässä? MIljardit vuodet ja eläimistä kehittymiset ovat kiehtovia tarinoita mutta totta ne eivät kuitenkaan ole. Ei edes siksi että enemmistö luulee niin.

        Mitä tulee väitteeseesi "maltillisesta" uskovaisuudesta niin se voi pitää paikkansa kaikkien muiden uskontojen suhteen mutta kristinuskon ei, koska kristinusko ei ole vain jokin uskonto muiden uskontojen joukossa, eikä muiden uskontojen lailla perustu ihmisen ajatuksiin.


      • sanotaanpa.totuus kirjoitti:

        "ettei väitetä enää selviä tosiasioita vastaan, esim että evoluutiosta ei ole mitään todisteita."


        Evoluutiosta ei todellisuudessa ole mitään todisteita, on vain uskomuksia jotka rakentuvat olettamusten päälle. Tiede on aina ollut muuttuvaa, eikä se ole nytkään muuta. Kuinka evoluutiosta voisikaan olla todisteita kun kerran Raamattu opettaa että Jumala loi kaiken tyhjästä sanallaan kuudessa päivässä? MIljardit vuodet ja eläimistä kehittymiset ovat kiehtovia tarinoita mutta totta ne eivät kuitenkaan ole. Ei edes siksi että enemmistö luulee niin.

        Mitä tulee väitteeseesi "maltillisesta" uskovaisuudesta niin se voi pitää paikkansa kaikkien muiden uskontojen suhteen mutta kristinuskon ei, koska kristinusko ei ole vain jokin uskonto muiden uskontojen joukossa, eikä muiden uskontojen lailla perustu ihmisen ajatuksiin.

        Höpö höpö.


      • sanotaanpa.totuus kirjoitti:

        "ettei väitetä enää selviä tosiasioita vastaan, esim että evoluutiosta ei ole mitään todisteita."


        Evoluutiosta ei todellisuudessa ole mitään todisteita, on vain uskomuksia jotka rakentuvat olettamusten päälle. Tiede on aina ollut muuttuvaa, eikä se ole nytkään muuta. Kuinka evoluutiosta voisikaan olla todisteita kun kerran Raamattu opettaa että Jumala loi kaiken tyhjästä sanallaan kuudessa päivässä? MIljardit vuodet ja eläimistä kehittymiset ovat kiehtovia tarinoita mutta totta ne eivät kuitenkaan ole. Ei edes siksi että enemmistö luulee niin.

        Mitä tulee väitteeseesi "maltillisesta" uskovaisuudesta niin se voi pitää paikkansa kaikkien muiden uskontojen suhteen mutta kristinuskon ei, koska kristinusko ei ole vain jokin uskonto muiden uskontojen joukossa, eikä muiden uskontojen lailla perustu ihmisen ajatuksiin.

        Heh, ei Raamattu mikään tietoteos ole.

        On helppo sanoa, että emme tiedä kaikkea. Niin minä suhtaudun. Raamatussa valehdellaan luomiskertomuksessa niin paljon, ettei siihen millään voi uskoa. Tiedämme jo miten asiat todellisuudessa on. Eihän Jumala voi luoda väärin?


      • sanotaanpa.totuus
        sage8 kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Olipa rakentava kommentti! Mutta jos tuo on tapasi keskustella niin kai se sitten on...


      • sanotaanpa.totuus kirjoitti:

        Olipa rakentava kommentti! Mutta jos tuo on tapasi keskustella niin kai se sitten on...

        Mitäpä muuta voi sanoa kuin "höpö höpö" jos kundi saoo että evoluutiosta ei ole TODELLISUUDESSA mitään todisteita kuin pelkkiä uskomuksia.


      • sage8 kirjoitti:

        Mitäpä muuta voi sanoa kuin "höpö höpö" jos kundi saoo että evoluutiosta ei ole TODELLISUUDESSA mitään todisteita kuin pelkkiä uskomuksia.

        Evoluutiota tapahtuu koko ajan. Eihän muutoin olisi ollut edes mahdollista, että Nooan arkin eläimistöstä olisi voinut muodostua niin laaja eläinten kirjo, kun nykyään on. Tähän evoluutioon uskovat myös Kreationistit. (Laji-käsite on suomenkielellä hieman puuttelinen jos vertaa englannin kieleen). Mutta sellaista evoluutiota, jossa vaikkapa hyttysestä tulee norsu tai apinasta ihminen, ei voida todistaa. On ikävää, että kouluissakin aivopestään virheellistä evoluutio-uskoa viattomille lapsiparoille.

        Tässä on erinomainen sivusto, jossa suomalaiset tiedemiehet selostavat perusteellisesti. Suosittelen tilaamaan myös Luominen-lehden. Minulle tulee se lehti ja on erittäin hyvä.

        https://luominen.fi/


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Evoluutiota tapahtuu koko ajan. Eihän muutoin olisi ollut edes mahdollista, että Nooan arkin eläimistöstä olisi voinut muodostua niin laaja eläinten kirjo, kun nykyään on. Tähän evoluutioon uskovat myös Kreationistit. (Laji-käsite on suomenkielellä hieman puuttelinen jos vertaa englannin kieleen). Mutta sellaista evoluutiota, jossa vaikkapa hyttysestä tulee norsu tai apinasta ihminen, ei voida todistaa. On ikävää, että kouluissakin aivopestään virheellistä evoluutio-uskoa viattomille lapsiparoille.

        Tässä on erinomainen sivusto, jossa suomalaiset tiedemiehet selostavat perusteellisesti. Suosittelen tilaamaan myös Luominen-lehden. Minulle tulee se lehti ja on erittäin hyvä.

        https://luominen.fi/

        Jaa a, vertaisin noita melkeimpä horoskooppeihin. Kivoja lukea, mutta ei kannata ihan tosissaan ottaa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Jaa a, vertaisin noita melkeimpä horoskooppeihin. Kivoja lukea, mutta ei kannata ihan tosissaan ottaa.

        Höpsis. Luominen.fi -sivusto on yhtä tieteellinen kuin kouluissa opetettava kehitysoppikin. Täysin rinnastettavissa. Empiirisen tieteen keinoin (siis tieteen, jota tehdään havainnoiden ja laboratoriossa) molemmat, sekä kreationistit että evolutistit, tulevat samoihin tuloksiin tietenkin. Tiede ja tieteen näytöt ovat täysin samat, siis sama ainesto ja samat tulokset. MUTTA sitten tuleekin se ERO. Ero on siinä, että miten tieteellisiä tuloksia TULKITSEE. Tulkitseeko niitä Darwinin evoluutioteorin mukaisesti vai Raamatun mukaisesti.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Evoluutiota tapahtuu koko ajan. Eihän muutoin olisi ollut edes mahdollista, että Nooan arkin eläimistöstä olisi voinut muodostua niin laaja eläinten kirjo, kun nykyään on. Tähän evoluutioon uskovat myös Kreationistit. (Laji-käsite on suomenkielellä hieman puuttelinen jos vertaa englannin kieleen). Mutta sellaista evoluutiota, jossa vaikkapa hyttysestä tulee norsu tai apinasta ihminen, ei voida todistaa. On ikävää, että kouluissakin aivopestään virheellistä evoluutio-uskoa viattomille lapsiparoille.

        Tässä on erinomainen sivusto, jossa suomalaiset tiedemiehet selostavat perusteellisesti. Suosittelen tilaamaan myös Luominen-lehden. Minulle tulee se lehti ja on erittäin hyvä.

        https://luominen.fi/

        Evoluutiota kyllä tapahtuu koko ajan mutta sitä tapahtuu juuri niin kuin koulukirjoissa kerrotaan ja Raamatun luomiskertomus on korkeintaan symbolinen tai vain sen ajan käsitys maailman eläinten ja kasvien synnystä.


      • sage8 kirjoitti:

        Evoluutiota kyllä tapahtuu koko ajan mutta sitä tapahtuu juuri niin kuin koulukirjoissa kerrotaan ja Raamatun luomiskertomus on korkeintaan symbolinen tai vain sen ajan käsitys maailman eläinten ja kasvien synnystä.

        <<juuri niin kuin koulukirjoissa kerrotaan>>

        Valitettavasti näin ei ole, sillä koulukirjoissa on yleensä se "pakollinen" kehitysoppi osuus. Kehitysoppia ei ole tieteellisesti todistettu ja se on täyttä fiktiota. Teoreettinen tiede on eri asia kuin empiirinen tiede, joka tutkii tiedettä havainnoiden ja laboriatoriokokein. Se, mitä tehdään empiirisen tieteen keinoin, on faktaa. Siitä kreationistit ovat samaa mieltä kuin evolutistitkin.


      • Lghjjkkj
        torre12 kirjoitti:

        Heh, ei Raamattu mikään tietoteos ole.

        On helppo sanoa, että emme tiedä kaikkea. Niin minä suhtaudun. Raamatussa valehdellaan luomiskertomuksessa niin paljon, ettei siihen millään voi uskoa. Tiedämme jo miten asiat todellisuudessa on. Eihän Jumala voi luoda väärin?

        Et tiedä, luulet tietäväsi.
        Olet vain uskonut valheisiin, kuten maan pyöreyteen.
        Litteä se on.
        Jumala ei olekaan kaukana.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Höpsis. Luominen.fi -sivusto on yhtä tieteellinen kuin kouluissa opetettava kehitysoppikin. Täysin rinnastettavissa. Empiirisen tieteen keinoin (siis tieteen, jota tehdään havainnoiden ja laboratoriossa) molemmat, sekä kreationistit että evolutistit, tulevat samoihin tuloksiin tietenkin. Tiede ja tieteen näytöt ovat täysin samat, siis sama ainesto ja samat tulokset. MUTTA sitten tuleekin se ERO. Ero on siinä, että miten tieteellisiä tuloksia TULKITSEE. Tulkitseeko niitä Darwinin evoluutioteorin mukaisesti vai Raamatun mukaisesti.

        "Ero on siinä, että miten tieteellisiä tuloksia TULKITSEE. "

        :D Jaahas. Mielestäni se kyllä on melkoista tulkintaa kun Raamatusta väännetään tieteellistä teosta. Olen pahoillani mutta kyllä tuo kreationismi on vain pelkkää näennäistiedettä.


      • Lghjjkkj kirjoitti:

        Et tiedä, luulet tietäväsi.
        Olet vain uskonut valheisiin, kuten maan pyöreyteen.
        Litteä se on.
        Jumala ei olekaan kaukana.

        Miksi sorrut pelleilyyn ja valehteluun?


    • Pudis55

      Hyvä kysymys. Minulle tämä Jesse on tuottanut iloa koska ilman häntä ei olisi tätä huumoripalstaa. Kiitos siitä Jesselle.

    • erakkomie

      Mitä katoamatonta on maailmassa kaiken katoavaisuuden keskellä eläessä mielestänne ?

    • Ei kerta kaikkiaan mitään! Sen sijaan kaikesta taikauskoisesta roskasta luopuminen toi takaisin elämänilon, aidon eettisyyden, maailman ihastelun, luonnonlakien kunnoituksen ja niiden kauneuden, elämän monimuotoisuuden kunnioituksen, omanarvon tunnon, todellisen lähimmäisen kunnioituksen, kestävän arvopohjan....jne...jne...

      • hyvähyvähyvä

        Samansuuntaiset kokemukset täällä.


      • Niin. Eipä täälläkään uskovista näy muuta kuin ylimielisyys ja omahyväisyys. Itse olin aikoinaan sellainen, että olin huono uskova. Kaikki kilpistyi siihen ettei minulla ollut yhtään Mark. 16:ssa luetelluista uskovan merkeistä.

        Uskosta luopumisen hetkellä koin valtavan ilon ja rauhan. Olin kuin uudestisyntynyt.


      • torre12 kirjoitti:

        Niin. Eipä täälläkään uskovista näy muuta kuin ylimielisyys ja omahyväisyys. Itse olin aikoinaan sellainen, että olin huono uskova. Kaikki kilpistyi siihen ettei minulla ollut yhtään Mark. 16:ssa luetelluista uskovan merkeistä.

        Uskosta luopumisen hetkellä koin valtavan ilon ja rauhan. Olin kuin uudestisyntynyt.

        << Itse olin aikoinaan sellainen>>

        Ei kannata samaistaa kaikkia uskovia samanlaisiksi kuin itse olit uskovaisena ollessasi (omien sanojesi mukaan).


      • Jälkihiki
        Yksi_usko kirjoitti:

        << Itse olin aikoinaan sellainen>>

        Ei kannata samaistaa kaikkia uskovia samanlaisiksi kuin itse olit uskovaisena ollessasi (omien sanojesi mukaan).

        Onks sulla Mark 16:ssa luetellut aidon uskovan tunnusmetkit?


      • Jälkihiki kirjoitti:

        Onks sulla Mark 16:ssa luetellut aidon uskovan tunnusmetkit?

        Täytyy myöntää, että vaikka olen uskossa, niin uskoni on vähäistä.

        Mark. 16
        Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että vaikka olen uskossa, niin uskoni on vähäistä.

        Mark. 16
        Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. 17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

        Näin ei kuitenkaan tapahdu mitä Mark.17 ja 18 lupaavat, joten täytyy olla niin, että tämä kuuluu niihin Jeesuksen sanomisiin jota hän ei ole sanonutkaan ja silloinhan herää epäilys, mitä hän on oikeastaan sanonutkaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Näin ei kuitenkaan tapahdu mitä Mark.17 ja 18 lupaavat, joten täytyy olla niin, että tämä kuuluu niihin Jeesuksen sanomisiin jota hän ei ole sanonutkaan ja silloinhan herää epäilys, mitä hän on oikeastaan sanonutkaan.

        Olen ajatellut, että on kolme vaihtoehtoa.

        1. Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan. Hän ei sen takia näytä koskaan palaavankaan. Puheet ovat puheita.

        2. Jeesuksen puheilla ei ole jumalallista voimaa. Eli Jeesus ei olisi jumalallinen.

        3. Maailmassa ei ole uskovia. Uskovan merkkejä ei ole.


      • sage8 kirjoitti:

        Näin ei kuitenkaan tapahdu mitä Mark.17 ja 18 lupaavat, joten täytyy olla niin, että tämä kuuluu niihin Jeesuksen sanomisiin jota hän ei ole sanonutkaan ja silloinhan herää epäilys, mitä hän on oikeastaan sanonutkaan.

        David Pavson kirjoittaa kirjassaan Markuksen evankeliumi, sen viimeisessä luvussa: Markuksen "kadonnut loppu", seuraavaa:

        "Markuksen evankeliumia lukiessa kiinnittyy huomio siihen, että varhaisimpien käsikirjoitusten mukaan teksti päättyy kesken kaiken merkilliseen kohtaan ´sillä he pelkäsivät´, melkein kuin kesken lausetta (Mark. 16:8).

        Ilmeisin selitys on, että alkuperäinen käärö vaurioitui ja sen loppuosa repeytyi irti ja katosi. Oliko se vahinko vai tahallinen teko?....

        ...myös alkukristityt kiinnittivät huomion Markuksen evankeliumin epätäydelliseen loppuun ja kirjoittivat siihen sekä ´lyhyen´että ´pitkän´lopun, joista jälkimmäistä yleensä käytetään saattamaan kertomus loppuun."


      • torre12 kirjoitti:

        Olen ajatellut, että on kolme vaihtoehtoa.

        1. Jeesusta ei ole koskaan ollutkaan. Hän ei sen takia näytä koskaan palaavankaan. Puheet ovat puheita.

        2. Jeesuksen puheilla ei ole jumalallista voimaa. Eli Jeesus ei olisi jumalallinen.

        3. Maailmassa ei ole uskovia. Uskovan merkkejä ei ole.

        Minä olen siinä käsityksessä, että hän on ollut olemassa mutta hän ei ole sanonut kuin murto-osan siitä mitä hänen sanomakseen on laitettu. Sen verran ristiriitaisia nuo sanomiset ovat.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä olen siinä käsityksessä, että hän on ollut olemassa mutta hän ei ole sanonut kuin murto-osan siitä mitä hänen sanomakseen on laitettu. Sen verran ristiriitaisia nuo sanomiset ovat.

        Saattaa olla, että "lisäykset" ja käännösvirheet aiheuttavat ristiriitaa. Sen sijaan alkuperäinen hebreankielinen teksti ei ole ristiriitaista. Uusi testamentti ei ole myöskään ristiriidassa Vanhan testamentin kanssa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        David Pavson kirjoittaa kirjassaan Markuksen evankeliumi, sen viimeisessä luvussa: Markuksen "kadonnut loppu", seuraavaa:

        "Markuksen evankeliumia lukiessa kiinnittyy huomio siihen, että varhaisimpien käsikirjoitusten mukaan teksti päättyy kesken kaiken merkilliseen kohtaan ´sillä he pelkäsivät´, melkein kuin kesken lausetta (Mark. 16:8).

        Ilmeisin selitys on, että alkuperäinen käärö vaurioitui ja sen loppuosa repeytyi irti ja katosi. Oliko se vahinko vai tahallinen teko?....

        ...myös alkukristityt kiinnittivät huomion Markuksen evankeliumin epätäydelliseen loppuun ja kirjoittivat siihen sekä ´lyhyen´että ´pitkän´lopun, joista jälkimmäistä yleensä käytetään saattamaan kertomus loppuun."

        Kerroin tuossa Torrelle miten minä olen asian käsittänyt. Pavsonia en ole lukenut mutta tv7:ssa joskus hieman katsonut.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä olen siinä käsityksessä, että hän on ollut olemassa mutta hän ei ole sanonut kuin murto-osan siitä mitä hänen sanomakseen on laitettu. Sen verran ristiriitaisia nuo sanomiset ovat.

        Markukseen "lisätty" loppuosa oli totta ensimmäisenä helluntaina (shavuot). Silloin Pyhä Henki vuodatettiin voimakkaana.

        Muuten eikö olekin täydellistä, että Pyhä Henki vuodatettiin juuri shavuotina, jolloin Israelin kansa oli saanut laintaulut (Mooseksen aikaan). Siis tämä laki kirjoitettiin myös uskovien sydämeen. Raamattu on täydellinen ja Uusi testamentti täydentää ihmeellisesti Vanhaa testamenttia. Jos ei ymmärrä Vanhaa testamenttia, niin myös Uusi testamentti jää puutteelliseksi. Kyse on yhdestä kirjoiotuskokoelmasta, ei kahdesta eri kirjasta. Viesti on samalta Jumalalta.

        <<Pavsonia en ole lukenut mutta tv7:ssa joskus hieman katsonut. >>

        Meillä ei näy tv7, mutta arkistosta voi jälkeenpäin katsoa mielenkiintoisia sarjoja. Pavson on ihan hyvä, vaikka hänelläkin on rasitteena oman kirkkonsa (babtisti) perinteet. Hän ei esim. hyväksy sapattia. Ei ole messiaanisten juutalaisten veroinen, mutta kristittyjen parhaimmistoa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Markukseen "lisätty" loppuosa oli totta ensimmäisenä helluntaina (shavuot). Silloin Pyhä Henki vuodatettiin voimakkaana.

        Muuten eikö olekin täydellistä, että Pyhä Henki vuodatettiin juuri shavuotina, jolloin Israelin kansa oli saanut laintaulut (Mooseksen aikaan). Siis tämä laki kirjoitettiin myös uskovien sydämeen. Raamattu on täydellinen ja Uusi testamentti täydentää ihmeellisesti Vanhaa testamenttia. Jos ei ymmärrä Vanhaa testamenttia, niin myös Uusi testamentti jää puutteelliseksi. Kyse on yhdestä kirjoiotuskokoelmasta, ei kahdesta eri kirjasta. Viesti on samalta Jumalalta.

        <<Pavsonia en ole lukenut mutta tv7:ssa joskus hieman katsonut. >>

        Meillä ei näy tv7, mutta arkistosta voi jälkeenpäin katsoa mielenkiintoisia sarjoja. Pavson on ihan hyvä, vaikka hänelläkin on rasitteena oman kirkkonsa (babtisti) perinteet. Hän ei esim. hyväksy sapattia. Ei ole messiaanisten juutalaisten veroinen, mutta kristittyjen parhaimmistoa.

        Sinä olet nyt semmosella tasolla uskonnossa johon minulla ei ole mahdollisuutta joten mitäpä tuohon voisinkaan sanoa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Markukseen "lisätty" loppuosa oli totta ensimmäisenä helluntaina (shavuot). Silloin Pyhä Henki vuodatettiin voimakkaana.

        Muuten eikö olekin täydellistä, että Pyhä Henki vuodatettiin juuri shavuotina, jolloin Israelin kansa oli saanut laintaulut (Mooseksen aikaan). Siis tämä laki kirjoitettiin myös uskovien sydämeen. Raamattu on täydellinen ja Uusi testamentti täydentää ihmeellisesti Vanhaa testamenttia. Jos ei ymmärrä Vanhaa testamenttia, niin myös Uusi testamentti jää puutteelliseksi. Kyse on yhdestä kirjoiotuskokoelmasta, ei kahdesta eri kirjasta. Viesti on samalta Jumalalta.

        <<Pavsonia en ole lukenut mutta tv7:ssa joskus hieman katsonut. >>

        Meillä ei näy tv7, mutta arkistosta voi jälkeenpäin katsoa mielenkiintoisia sarjoja. Pavson on ihan hyvä, vaikka hänelläkin on rasitteena oman kirkkonsa (babtisti) perinteet. Hän ei esim. hyväksy sapattia. Ei ole messiaanisten juutalaisten veroinen, mutta kristittyjen parhaimmistoa.

        Miten saat Raamatusta "täydellisen", vaikka sanot siihen keksityn tekstejä papereiden repeytymien takia?

        Tuohon luomiseen on pakko taas sanoa, että se Raamatussa aivan luonnon vastaista, ja siten äärimmäisen epäuskottavaa.

        Apina ja ihminen osaavat kuoria banaanin, käynnistää auton, polttaa tupakkaa, pestä rätin ja pyyhkiä, käyttää kännykkää, laskea matemaattisesti, kiivetä puuhun. Siihen on helpompi uskoa: evoluutioon.

        Raamatun mukaan Pyhää Henkeä ei vuodatettu kuin siinä hetkessä niille ihmisille. Ei siis tulevaisuuden ihmisille.


      • torre12 kirjoitti:

        Miten saat Raamatusta "täydellisen", vaikka sanot siihen keksityn tekstejä papereiden repeytymien takia?

        Tuohon luomiseen on pakko taas sanoa, että se Raamatussa aivan luonnon vastaista, ja siten äärimmäisen epäuskottavaa.

        Apina ja ihminen osaavat kuoria banaanin, käynnistää auton, polttaa tupakkaa, pestä rätin ja pyyhkiä, käyttää kännykkää, laskea matemaattisesti, kiivetä puuhun. Siihen on helpompi uskoa: evoluutioon.

        Raamatun mukaan Pyhää Henkeä ei vuodatettu kuin siinä hetkessä niille ihmisille. Ei siis tulevaisuuden ihmisille.

        <<Miten saat Raamatusta "täydellisen", vaikka sanot siihen keksityn tekstejä papereiden repeytymien takia?>>

        Kyse oli siis Markuksen evankeliumin lopusta eli jakeista 16:9-12, jotka ovat suluissa myös meidän Raamatussamme. Raamatussamme on seuraava kommentti: "... Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla".

        http://raamattu.fi/1992/Mark.16.html

        Alkukristityt olivat nähneet mitä tapahtui ja kirjoittivat sen mukaan. Näin kait se asia on.

        <<Tuohon luomiseen on pakko taas sanoa, että se Raamatussa aivan luonnon vastaista, ja siten äärimmäisen epäuskottavaa.
        Apina ja ihminen osaavat kuoria banaanin, käynnistää auton, polttaa tupakkaa, pestä rätin ja pyyhkiä, käyttää kännykkää, laskea matemaattisesti, kiivetä puuhun. Siihen on helpompi uskoa: evoluutioon.>>

        Kuitenkin nykytieteen tutkimusten valossa Raamatullinen luominen on jopa todennäköisempää kuin kehitysoppi.

        http://luominen.fi/evoluution-kumoaminen

        Yhtäläisyydet kertovat samasta Luojasta, ei siitä, että ihminen olisi kehittynyt apinasta jne...

        <<Raamatun mukaan Pyhää Henkeä ei vuodatettu kuin siinä hetkessä niille ihmisille. Ei siis tulevaisuuden ihmisille. >>

        Vaikka Pyhä Henki vuodatettiin hyvin voimallisena ensimmäisenä helluntaina (shavuot), niin siitä lähtien Pyhä Henki on ollut meidän oppaanamme, kun emme voi Jumalaa nähdä. Jumala Pyhän Hengen avulla vetää ihmisiä puoleensa. Pyhä Henki vaikuttaa esim. silloin, kun ihminen kääntyy ja tulee uskoon.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Miten saat Raamatusta "täydellisen", vaikka sanot siihen keksityn tekstejä papereiden repeytymien takia?>>

        Kyse oli siis Markuksen evankeliumin lopusta eli jakeista 16:9-12, jotka ovat suluissa myös meidän Raamatussamme. Raamatussamme on seuraava kommentti: "... Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla".

        http://raamattu.fi/1992/Mark.16.html

        Alkukristityt olivat nähneet mitä tapahtui ja kirjoittivat sen mukaan. Näin kait se asia on.

        <<Tuohon luomiseen on pakko taas sanoa, että se Raamatussa aivan luonnon vastaista, ja siten äärimmäisen epäuskottavaa.
        Apina ja ihminen osaavat kuoria banaanin, käynnistää auton, polttaa tupakkaa, pestä rätin ja pyyhkiä, käyttää kännykkää, laskea matemaattisesti, kiivetä puuhun. Siihen on helpompi uskoa: evoluutioon.>>

        Kuitenkin nykytieteen tutkimusten valossa Raamatullinen luominen on jopa todennäköisempää kuin kehitysoppi.

        http://luominen.fi/evoluution-kumoaminen

        Yhtäläisyydet kertovat samasta Luojasta, ei siitä, että ihminen olisi kehittynyt apinasta jne...

        <<Raamatun mukaan Pyhää Henkeä ei vuodatettu kuin siinä hetkessä niille ihmisille. Ei siis tulevaisuuden ihmisille. >>

        Vaikka Pyhä Henki vuodatettiin hyvin voimallisena ensimmäisenä helluntaina (shavuot), niin siitä lähtien Pyhä Henki on ollut meidän oppaanamme, kun emme voi Jumalaa nähdä. Jumala Pyhän Hengen avulla vetää ihmisiä puoleensa. Pyhä Henki vaikuttaa esim. silloin, kun ihminen kääntyy ja tulee uskoon.

        "Emme voi Jumalaa nähdä".

        Koita tajuta, että Raamattu on vain kirja. Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.

        Eli lyhyesti: ei kaikkea pidä uskoa.


      • torre12 kirjoitti:

        "Emme voi Jumalaa nähdä".

        Koita tajuta, että Raamattu on vain kirja. Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.

        Eli lyhyesti: ei kaikkea pidä uskoa.

        << Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.>>

        Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä.

        Raamattu on siis paljon enemmän kuin vain kirja. Raamattu on Jumalan sanaa kannesta kanteen. Jos et halua käyttää sanaa "Raamattu", niin käytä sitten sanaa "kirjoitukset". Sekä Vanhan että Uuden testamentin kirjoitukset ovat johdonmukaisia ja yhteneviä ihan joka suhteessa. Mitään ei ole muutettu Uuden testamentin suhteen. Kirkko on virheellisesti tulkinnut Uuden testamentin kirjoituksia. Se on kirkon syntilistalla.

        << ei kaikkea pidä uskoa. >>

        Raamattu on pätevä Kirja, täynnä Jumalan sanaa. Pyhä Henki herättää ihmisiä Raamatun kautta. Pyhä Henki avaa silmiä ja uudestisynnyttää tänä päivänäkin. Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta? Miksi uskoisin Raamatun sijasta valheen? Ei tulisi mieleenikään.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.>>

        Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä.

        Raamattu on siis paljon enemmän kuin vain kirja. Raamattu on Jumalan sanaa kannesta kanteen. Jos et halua käyttää sanaa "Raamattu", niin käytä sitten sanaa "kirjoitukset". Sekä Vanhan että Uuden testamentin kirjoitukset ovat johdonmukaisia ja yhteneviä ihan joka suhteessa. Mitään ei ole muutettu Uuden testamentin suhteen. Kirkko on virheellisesti tulkinnut Uuden testamentin kirjoituksia. Se on kirkon syntilistalla.

        << ei kaikkea pidä uskoa. >>

        Raamattu on pätevä Kirja, täynnä Jumalan sanaa. Pyhä Henki herättää ihmisiä Raamatun kautta. Pyhä Henki avaa silmiä ja uudestisynnyttää tänä päivänäkin. Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta? Miksi uskoisin Raamatun sijasta valheen? Ei tulisi mieleenikään.

        Vaikka Raamatussa on todistuksia, niin ei nykyuskovat saa mitään sellaista aikaan. Uutta Raamattua ei voisi tehdä.

        Yritä tajuta että Raamattu on vain kirja.

        Jumala, Jeesus, eikä Paavali puhuu mitään Raamatusta. On spekulointia ajatella sen olevan Jumalan sanaa.

        Itse olen tuntenut lukuisia uskovia, joten et voi huijata minua.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.>>

        Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä.

        Raamattu on siis paljon enemmän kuin vain kirja. Raamattu on Jumalan sanaa kannesta kanteen. Jos et halua käyttää sanaa "Raamattu", niin käytä sitten sanaa "kirjoitukset". Sekä Vanhan että Uuden testamentin kirjoitukset ovat johdonmukaisia ja yhteneviä ihan joka suhteessa. Mitään ei ole muutettu Uuden testamentin suhteen. Kirkko on virheellisesti tulkinnut Uuden testamentin kirjoituksia. Se on kirkon syntilistalla.

        << ei kaikkea pidä uskoa. >>

        Raamattu on pätevä Kirja, täynnä Jumalan sanaa. Pyhä Henki herättää ihmisiä Raamatun kautta. Pyhä Henki avaa silmiä ja uudestisynnyttää tänä päivänäkin. Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta? Miksi uskoisin Raamatun sijasta valheen? Ei tulisi mieleenikään.

        "Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä."
        Yksikään evankeliumeista ei ole silminnäkijäkertomus, vaan ne ovat toisen ja ehkä osin kolmannen polven kristittyjen sepitelmiä.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << Siellä nähdään Jumala ja on monta muuta asiaa, joita Te ette kykene näkemään tai tekemään.>>

        Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä.

        Raamattu on siis paljon enemmän kuin vain kirja. Raamattu on Jumalan sanaa kannesta kanteen. Jos et halua käyttää sanaa "Raamattu", niin käytä sitten sanaa "kirjoitukset". Sekä Vanhan että Uuden testamentin kirjoitukset ovat johdonmukaisia ja yhteneviä ihan joka suhteessa. Mitään ei ole muutettu Uuden testamentin suhteen. Kirkko on virheellisesti tulkinnut Uuden testamentin kirjoituksia. Se on kirkon syntilistalla.

        << ei kaikkea pidä uskoa. >>

        Raamattu on pätevä Kirja, täynnä Jumalan sanaa. Pyhä Henki herättää ihmisiä Raamatun kautta. Pyhä Henki avaa silmiä ja uudestisynnyttää tänä päivänäkin. Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta? Miksi uskoisin Raamatun sijasta valheen? Ei tulisi mieleenikään.

        "Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta?"

        Raamattukin on sitä - ihmisenjärjen mukaan kirjoitettua.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Onko muka pätevämpää uskoa joitain Raamatunvastaisia kirjoituksia, jotka ovat vain ihmisjärjen tuotosta?"

        Raamattukin on sitä - ihmisenjärjen mukaan kirjoitettua.

        Raamattu on Pyhä kirjoitusten kokoelma, joka on kirjoitettu Pyhän Hengen kirkastamana.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        "Raamatussa on silminnäkijäkertomuksia. Evankelistojakin on 4, vaikka esim. oikeudessa tarvitaan kaksi todistajaa, jotta todistus olisi pätevä."
        Yksikään evankeliumeista ei ole silminnäkijäkertomus, vaan ne ovat toisen ja ehkä osin kolmannen polven kristittyjen sepitelmiä.

        Kaikki ovat silminnäkijäkertomuksia. Luukaskin oli lääkäri, joten eikö hän osannut kirjoittaa? Entä Mooses, joka oli saanut Egyptissä korkeimman mahdollisen koulutuksen, olisihan hänestä tullut Egyptin faarao. Eikä hän olisi itse kirjoittanut kirjoja? Ainoastaan viidennen Mooseksen kirjan loppuosa, joka kertoo Mooseksen kuolemasta on Joosuan kirjoittama.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Raamattu on Pyhä kirjoitusten kokoelma, joka on kirjoitettu Pyhän Hengen kirkastamana.

        Älä pane tänne omia ajatuksiasi.

        Raamatussa ei sanota sen olevan tehty jonkun kirkastamana.

        Luukas oli lääkäri, mutta ei ollut silminnäkijä.

        Mooseksen ei tiedetä olleen olemassa.


      • torre12 kirjoitti:

        Älä pane tänne omia ajatuksiasi.

        Raamatussa ei sanota sen olevan tehty jonkun kirkastamana.

        Luukas oli lääkäri, mutta ei ollut silminnäkijä.

        Mooseksen ei tiedetä olleen olemassa.

        <<Älä pane tänne omia ajatuksiasi.>>

        Tämä on keskustelupalsta, joten eikö täällä kuulukin olla omia ajatuksia?

        <<Raamatussa ei sanota sen olevan tehty jonkun kirkastamana.>>

        Ei sanotakaan.

        <<Luukas oli lääkäri, mutta ei ollut silminnäkijä.>>

        Eikö Luukas nähnyt Jeesusta?

        <<Mooseksen ei tiedetä olleen olemassa. >>

        Siis mitä?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Raamattu on Pyhä kirjoitusten kokoelma, joka on kirjoitettu Pyhän Hengen kirkastamana.

        Ja siitä huolimatta ihmisjärjen kautta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Älä pane tänne omia ajatuksiasi.>>

        Tämä on keskustelupalsta, joten eikö täällä kuulukin olla omia ajatuksia?

        <<Raamatussa ei sanota sen olevan tehty jonkun kirkastamana.>>

        Ei sanotakaan.

        <<Luukas oli lääkäri, mutta ei ollut silminnäkijä.>>

        Eikö Luukas nähnyt Jeesusta?

        <<Mooseksen ei tiedetä olleen olemassa. >>

        Siis mitä?

        Sinun virhe on se, että esität Raamatun tekstinä omia ajatuksiasi.

        "Eikö Luukas nähnyt Jeesusta". , Ei todellakaan. "Minä kirjoitan mitä olen KUULLUT...". Hän kirjoitti kuulopuheiden perusteella.

        Mooses ei ole historian tiedon valossa koskaan ollut.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ja siitä huolimatta ihmisjärjen kautta.

        <<Ja siitä huolimatta ihmisjärjen kautta.>>

        Paitsi, että Pyhä Henki on vaikuttanut siihen, mitä on kirjoitettu. Kirjoitukset ovat niiiin täydellisiä kaikessa.


      • torre12 kirjoitti:

        Sinun virhe on se, että esität Raamatun tekstinä omia ajatuksiasi.

        "Eikö Luukas nähnyt Jeesusta". , Ei todellakaan. "Minä kirjoitan mitä olen KUULLUT...". Hän kirjoitti kuulopuheiden perusteella.

        Mooses ei ole historian tiedon valossa koskaan ollut.

        <<Sinun virhe on se, että esität Raamatun tekstinä omia ajatuksiasi.>>

        En ole teologi. Luulisin kuitenkin, että uskovaiset yleensä ymmärtävät, mitä tarkoittaa, että Pyhä Henki kirkastaa Sanaansa jne...


    • Kristinusko on tuonut minulle uuden ja mielenkiintoisen näkökulman tähän maailmaan.

      • Sama. Kristinusko laajentaa maailmankuvaa ja virkistää ajattelua.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Sama. Kristinusko laajentaa maailmankuvaa ja virkistää ajattelua.

        Niinhän se tekee. Virkistävää ajatella että maailmankaikkeuden herrana ja luojana huseeraa ainoana modernin ajan jumalana olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        Niinhän se tekee. Virkistävää ajatella että maailmankaikkeuden herrana ja luojana huseeraa ainoana modernin ajan jumalana olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.

        <<olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.>>

        Jumalien lepyttäminen ihmisuhrein on ollut pakanallinen tapa kautta historian. Varsinkin jouluna, auringon jumalan syntymäpäivänä, uhrattiin pikkulapsia. Tätä vastaan Raamattu on täydellisesti.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.>>

        Jumalien lepyttäminen ihmisuhrein on ollut pakanallinen tapa kautta historian. Varsinkin jouluna, auringon jumalan syntymäpäivänä, uhrattiin pikkulapsia. Tätä vastaan Raamattu on täydellisesti.

        Heh. Kyllä pitää olla tosi uskova, jos uskoo voivansa lepytellä Jumalaa. Pakana ei jumalista piittaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.>>

        Jumalien lepyttäminen ihmisuhrein on ollut pakanallinen tapa kautta historian. Varsinkin jouluna, auringon jumalan syntymäpäivänä, uhrattiin pikkulapsia. Tätä vastaan Raamattu on täydellisesti.

        Kristinusko on ainoa nykyään harjoitetavista uskoinnoista johon kuuluu ihmisuhri.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        Kristinusko on ainoa nykyään harjoitetavista uskoinnoista johon kuuluu ihmisuhri.

        Kyllä, Jeesuksen arvo ainakin fundispiireissä on pelkkä uhrin arvo.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        Niinhän se tekee. Virkistävää ajatella että maailmankaikkeuden herrana ja luojana huseeraa ainoana modernin ajan jumalana olento joka on vaatinut ihmisuhrin pikkumaista luonnettaan lepyttämään.

        Kristus on Jumala, joten Kristuksen uhrissa on kyse siitä, että Jumala itse omassa persoonassaan antaa itsensä vapaaehtoisesti uhriksi. Jos teologia on väärä, jos siis Kristusta ei ymmärretä Jumalaksi, siinä tapauksessa totta tosiaan näyttää siltä, että Jumala valitsee ja uhraa vain jonkun ihmisen ja olisi periaatteessa voinut valita ja uhrata Jeesuksen asemesta jonkun muunkin. Mutta Kristuksen jumaluus ja kolminaisuusoppi ylipäätään on kristinuskolle luovuttamaton.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kristus on Jumala, joten Kristuksen uhrissa on kyse siitä, että Jumala itse omassa persoonassaan antaa itsensä vapaaehtoisesti uhriksi. Jos teologia on väärä, jos siis Kristusta ei ymmärretä Jumalaksi, siinä tapauksessa totta tosiaan näyttää siltä, että Jumala valitsee ja uhraa vain jonkun ihmisen ja olisi periaatteessa voinut valita ja uhrata Jeesuksen asemesta jonkun muunkin. Mutta Kristuksen jumaluus ja kolminaisuusoppi ylipäätään on kristinuskolle luovuttamaton.

        Ei Jeesus mikään Jumala ollut. Edes Paavali kaikessa sekoilussaan ei pitänyt Jeesusta jumalana. Vasta huomattavasti myöhempi telologia alkoi jumalallistaa Jeesusta. Ihmisuhrista on kyse.


      • kfelkeflkfekef
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Kristus on Jumala, joten Kristuksen uhrissa on kyse siitä, että Jumala itse omassa persoonassaan antaa itsensä vapaaehtoisesti uhriksi. Jos teologia on väärä, jos siis Kristusta ei ymmärretä Jumalaksi, siinä tapauksessa totta tosiaan näyttää siltä, että Jumala valitsee ja uhraa vain jonkun ihmisen ja olisi periaatteessa voinut valita ja uhrata Jeesuksen asemesta jonkun muunkin. Mutta Kristuksen jumaluus ja kolminaisuusoppi ylipäätään on kristinuskolle luovuttamaton.

        Myös käsitys Kristuksen kahdesta luonnosta on luovuttamaton. Hän syntyi Mariasta, tätä seikkaa ei sovi unohtaa.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        Ei Jeesus mikään Jumala ollut. Edes Paavali kaikessa sekoilussaan ei pitänyt Jeesusta jumalana. Vasta huomattavasti myöhempi telologia alkoi jumalallistaa Jeesusta. Ihmisuhrista on kyse.

        Uuden testamentin mukaan Jeesus yksiselitteisesti on Jumala. Paavalikin ilmaisee suorin sanoin, että Jeesus on Jumala, kuten olen todistanut tässä ketjussa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14338272/kreikan-kielioppi-todistaa-kristuksen-jumaluuden ja erityisesti tässä kommentissa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14338272/kreikan-kielioppi-todistaa-kristuksen-jumaluuden#comment-85492834

        Mutta jos Kristus ei ole Jumala, kuten väität, siinä tapauksessa kristinusko on väärä uskonto. Jos kristinusko on väärä uskonto, Jeesuksen kuolema ei ollut uhri ylipäätään, ei ihmisuhri enempää kuin Jumalan itseuhrikaan. Ensin määrittelet kristinuskon tosiasioiden vastaisesti ihmisuhriuskonnoksi ja sitten kritisoit omaa määritelmääsi. Sitä sanotaan olkinukkeiluksi.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Uuden testamentin mukaan Jeesus yksiselitteisesti on Jumala. Paavalikin ilmaisee suorin sanoin, että Jeesus on Jumala, kuten olen todistanut tässä ketjussa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14338272/kreikan-kielioppi-todistaa-kristuksen-jumaluuden ja erityisesti tässä kommentissa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14338272/kreikan-kielioppi-todistaa-kristuksen-jumaluuden#comment-85492834

        Mutta jos Kristus ei ole Jumala, kuten väität, siinä tapauksessa kristinusko on väärä uskonto. Jos kristinusko on väärä uskonto, Jeesuksen kuolema ei ollut uhri ylipäätään, ei ihmisuhri enempää kuin Jumalan itseuhrikaan. Ensin määrittelet kristinuskon tosiasioiden vastaisesti ihmisuhriuskonnoksi ja sitten kritisoit omaa määritelmääsi. Sitä sanotaan olkinukkeiluksi.

        "Mutta jos Kristus ei ole Jumala, kuten väität, siinä tapauksessa kristinusko on väärä uskonto. Jos kristinusko on väärä uskonto, Jeesuksen kuolema ei ollut uhri ylipäätään"

        Paavalille Kristus ei todellakaan ollut jumala, vaan ylösnousemuksessa Jumalan toimesta Herraksi ja Kristukseksi korotettu, mutta silti Jumalalle alisteinen. Maan ppäällisestä Jeesuksestahan Paavali kertoo hyvin, hyvin vähän. Hänen mukaansa Jeesus syntyi naisesta ja lain alle, eli aivan tavalliseksi juutalaiseksi mieheksi.

        Kristinusko on väärä uskonto, todellakin. Se on väärin ymmärrettyihin juutalaisiin teksteihin pohjautuva barbaarinen uskomusjärjestelmä jossa itse Jumalasta on väännetty ihmisuhria kaipaava hirviö. Jeesuksen teloitus ja kuolema ei ollut uhri. Vasta kristinuskon sekopäinen ja perverssi tulkinta teki siitä sellaisen.


      • Luovuin.jumalasta kirjoitti:

        "Mutta jos Kristus ei ole Jumala, kuten väität, siinä tapauksessa kristinusko on väärä uskonto. Jos kristinusko on väärä uskonto, Jeesuksen kuolema ei ollut uhri ylipäätään"

        Paavalille Kristus ei todellakaan ollut jumala, vaan ylösnousemuksessa Jumalan toimesta Herraksi ja Kristukseksi korotettu, mutta silti Jumalalle alisteinen. Maan ppäällisestä Jeesuksestahan Paavali kertoo hyvin, hyvin vähän. Hänen mukaansa Jeesus syntyi naisesta ja lain alle, eli aivan tavalliseksi juutalaiseksi mieheksi.

        Kristinusko on väärä uskonto, todellakin. Se on väärin ymmärrettyihin juutalaisiin teksteihin pohjautuva barbaarinen uskomusjärjestelmä jossa itse Jumalasta on väännetty ihmisuhria kaipaava hirviö. Jeesuksen teloitus ja kuolema ei ollut uhri. Vasta kristinuskon sekopäinen ja perverssi tulkinta teki siitä sellaisen.

        <<Paavalille Kristus ei todellakaan ollut jumala>>

        Olipa hyvinkin.

        Room. 9:5
        "5 Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!"

        Myös Johannekselle Kristus oli Jumala. Kaikki opetuslapset, apostolit, juutalaiset ja pakanat, jotka uskoivat Jeesukseen, uskoivat nimenomaan siihen, että Jeesus oli Jumala.

        Joh. 1:1-18
        Sana tuli ihmiseksi

        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
        Mikään, mikä on syntynyt,
        ei ole syntynyt ilman häntä.
        4 Hänessä oli elämä,
        ja elämä oli ihmisten valo.
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

        9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
        oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli,
        ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
        mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
        hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
        kaikille, jotka uskovat häneen.
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

        16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
        armoa armon lisäksi.
        17 Lain välitti Mooses,
        armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Paavalille Kristus ei todellakaan ollut jumala>>

        Olipa hyvinkin.

        Room. 9:5
        "5 Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!"

        Myös Johannekselle Kristus oli Jumala. Kaikki opetuslapset, apostolit, juutalaiset ja pakanat, jotka uskoivat Jeesukseen, uskoivat nimenomaan siihen, että Jeesus oli Jumala.

        Joh. 1:1-18
        Sana tuli ihmiseksi

        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.

        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
        Mikään, mikä on syntynyt,
        ei ole syntynyt ilman häntä.
        4 Hänessä oli elämä,
        ja elämä oli ihmisten valo.
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

        9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
        oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli,
        ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
        mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
        hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
        kaikille, jotka uskovat häneen.
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

        16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
        armoa armon lisäksi.
        17 Lain välitti Mooses,
        armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."

        Myös jakeessa Tit. 2:13 Paavali kutsuu Kristusta Jumalaksi: τοῦ μεγάλου θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, suuren Jumalamme ja Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen.

        Lisäksi Paavali kertoo, että Kristuksen välityksellä luotiin kaikki (Kol. 1:16) ja että Kristus oli Jumalan muotoinen ja vertainen, mutta valitsi tulla ihmisten kaltaiseksi (Fil. 2:6–7). Paavalin mukaan Kristus oli siis olemassa jo ennen maailman luomista.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Myös jakeessa Tit. 2:13 Paavali kutsuu Kristusta Jumalaksi: τοῦ μεγάλου θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, suuren Jumalamme ja Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen.

        Lisäksi Paavali kertoo, että Kristuksen välityksellä luotiin kaikki (Kol. 1:16) ja että Kristus oli Jumalan muotoinen ja vertainen, mutta valitsi tulla ihmisten kaltaiseksi (Fil. 2:6–7). Paavalin mukaan Kristus oli siis olemassa jo ennen maailman luomista.

        <<Paavalin mukaan Kristus oli siis olemassa jo ennen maailman luomista. >>

        Tietenkin, koska kaikki, mitä on luotu on luotu Kristuksessa.


      • sage8 kirjoitti:

        Kyllä, Jeesuksen arvo ainakin fundispiireissä on pelkkä uhrin arvo.

        <<Kyllä, Jeesuksen arvo ainakin fundispiireissä on pelkkä uhrin arvo.>>

        Pelkkä???

        Tuossa on hyvä Jonathan Cahnin video, joka selventää kuinka suuresta uhrista onkaa kysymys.

        Jumala rakasti niin paljon maailmaa, että…
        https://www.youtube.com/watch?v=IR6AjpzP9Xo


    • Per-kel

      En tiedä, uskonto se on siinä muiden joukossa.- Eikös se kuoleva tuntemattomassa huutanut: Jeesus Perkele :)

    • Mielenrauhaa, mielenmuutoksen , todellisen luontoni ymmärtämisen , mukava rauhallinen paikka asua kera pienen lammen , kykeneväisyys tulla toimeen ihmisten kanssa ilman tuomitsemista , tuomitsemattomuuden ihanne...tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
      Ennen ei näin ollut

    • Mielenrauhaa, mielenmuutoksen , todellisen luontoni ymmärtämisen , mukava rauhallinen paikka asua kera pienen lammen , kykeneväisyys tulla toimeen ihmisten kanssa ilman tuomitsemista , tuomitsemattomuuden ihanne...tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
      Ennen ei näin ollut

    • 777777777

      Sisäinen rauha on kaikilla uskovilla. Oman tien löytäminen, ammatti myös ja edistyminen siinä. Sain hyvän miehen, myöhemmin lapsenkin, vaikka ei meille lasta luvattukaan. Lisäksi maallista paljon enemmän, mitä koskaan olisin voinut ajatella. Niihin ei sydän ole kiinni sentään, kunhan iloitsen niistä lahjoista. Lapsenlapsikin on, pian toinenkin. Kaikki ei ole ruusuista silti, mutta on kestävyyttä sietää epämiellyttäviä ihmisiä.
      Lisäksi on huoli uskottomista läheisistä eli rukous on tullut kuvioon. Vastauksiakin on, joten tiedän rukouksella olevan voimaa, kun se hartaasti ja puhtaalla omallatunnolla viedään Herran eteen.

      • Kokemus on kuin monella muulla tavallisella ihmisellä. Elämä tuo hyvää ja huonoa.


    • Paljon hyviä vastauksia on kyselyyni tullut. Voisin nyt kertoa, mitä usko Jeesukseen on minulle tuonut. Olen uskonut lapsesta saakka, mutta syistä tai toisista en ole elänyt uskovien yhteydessä. Olen siis vain uskonut ja elänyt huonoa elämää. Kuitenkin tunnen olleeni koko elämäni johdatuksen alla, olen päässyt paikkoihin, joihin uskon minua johdatetun. Olen tehnyt uskovana pahoja asioita ja olen niitä joutunut anteeksi pyytämään. En ole paljon lukenut Raamattua enkä käynyt sanan kuulossa.

      Toivoisin, että voisin sanoa olevani varma pelastuksestani, mutta minulle sitä varmuutta ei ole suotu. Rukoilen sitä kyllä ja toivon sen vielä ennen kuolemaani saavani, muuten vaan roikun niissä lupauksissa, joita Raamatussa on.

      Sairastuin pari vuotta sitten vakavasti ja lääkärin mukaan parantumattomasti. En ole siitä katkera enkä syytä Jumalaa. En edes kysele, että miksi minulle piti käydä näin. Miksipä ei minulle? Nyt olen enemmän ja enemmän kääntynyt Jumalan puoleen ja kysellyt pelastukseni perään. Minulle usko on tuonut jotain sisäistä rauhaa, Se on saanut aikaan myös pyrkimystä parempaan, pyrkimystä elää Jeesuksen jalanjäljissä. Mutta enhän minä siihen kykene kuin vähissä määrin. En tiedä, mitä Jumalalla on minun varalleni suunniteltuna, Hän on ainut, joka minut pystyy parantamaan, lääkkeiden avulla tai ilman. Tai jos kuolen tähän sairauteeni, niin toivon kestäväni loppuun saakka sittenkin. Olikohan tämä nyt vastaus kysymykseeni, en tiedä.

      • kui2

        Hyvä ja rehti vastaus!


      • "Olikohan tämä nyt vastaus kysymykseeni, en tiedä."

        En tiedä oliko se vastaus kysymykseesi, mutta kuten tuossa edellä kui2 kirjoitti, se oli hyvä ja rehti vastaus. Rehellisyys Jumalan edessä on ainoa oikea asenne. Hän näkee ja tietää ja vastaa ajallaan ja tavallaan.
        Jo se, että kääntyy enemmän Jumalan suuntaan on iso asia ja se heijastuu monessa kohtaa. Rauha sydämessä on myöskin aika iso asia ja vallankin kun kerrot sairaudestasi.
        Se pelastusvarmuus on asia, joka toisilla on ja toisille ei niin selvästi ole. Mutta kuten kirjotit, kiinni riippuminen lupauksissa riittää.
        Meillä on tasan se, mikä meille annetaan ja suostuminen siihen, että myös epävarmuus on osa uskon tietä, kasvaa toivo ja luottamus Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka ei jätä alkamaansa työtä kesken.
        Suorittamalla uskoa ei ole yhtään otollisempi kuin on sellainen, joka vain riippuu kiinni lupauksista. Loppupeleissä vain se pieni usko riittää. Ei se ollut opetuslapsillakaan edes sinapin siemenen kokoinen ja sinapin siemen on aika pieni. Ja se riitti kuitenkin jopa siihen, että heille jätettiin suuri tehtävä Jumalan valtakunnan hyväksi.


      • "Olikohan tämä nyt vastaus kysymykseeni, en tiedä. "

        Vastauksesi oli hyvä ja rehellinen. Siinä oli paljon sellaista, johon voin sanoa, että olen samaa mieltä.


    • Uskon siihen liittyvät asiat.

      • Mitä hyvää on uskossa ja miksi? Mitä ovat siihen liittyvät asiat?


    • 12____13

      "Mitä hyvää kristinusko, usko Jeesukseen, on sinun elämääsi tuonut?"

      Rauhan totuuden ja rakkauden. :)

    • Usko jeesukseen on tuonut vapauden alkoholismista ja sisäisen rauhan maailman myrskyjen keskellä se on rauha joka kestää aamen

    • Minulle kristinusko ei ole antanut mitään, paitsi vastenmielisyyden, koska minussa ei ollut kasvualustaa antisemitismille, eikä Juudas vihalle.

      • Ajatteletko, että kristityn pitää olla antisemitistinen ja vihata Juudasta? Jeesushan kehoitti rakastamaan, ei vihaamaan.


      • :D Sinä tunnut olevan niin omaperäinen ajattelija, ettei tiedä mitä näihin aina sanoa...


    • Pandemiaa.vastaan

      Se saasta, jota "vastauksina" kysymykseesi on väistämättä satanut, kertoo perisynnistä eli ihmisen myötäsyntyisestä pahuudesta. Se on maailman kaikkien aikojen pahin pandemia, joka yltyy kaiken aikaa. Usko Jeesukseen Kristukseen antaa rokotuksen tuota tautia vastaan, se ei poista sitä mutta estää sairauskohtausten puhkeamisen. Minulle usko antaa turvaa maailman pahuuden keskellä. Ja iankaikkisen elämän toivon jo täällä ajassa: "Joka uskoo, on jo siirtynyt kuolemasta elämään". Eivät kristityt suinkaan ole pyhimyksiä, mutta pyrkivät elämään "mikäli mahdollista, sovussa kaikkien kanssa".

      • "Eivät kristityt suinkaan ole pyhimyksiä, mutta pyrkivät elämään "mikäli mahdollista, sovussa kaikkien kanssa". "

        Hyvin kiteytetty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe