Kysely anoreksiasta tutkielmaa varten.

Tutkielmaavarten

Hei! Teemme koulussa tutkielmia ja meidän ryhmän aiheena on anoreksia.
Tutkimuskysymyksemme on anoreksiasta ”selvinneille” ja sairastaville: miten anoreksia näkyy vai näkyykö ollenkaan elämässäsi kun olet selvinnyt sairaudesta? Miten kaikki eroaa siihen kun sairastit anoreksiaa?
Vastaukseen saa kirjoittaa myös kaikkea omaan kokemukseen liittyvää mikä haluaisi jakaa ja jonka koet mahdollisesti tarpeelliseksi/kiinnostavaksi tiedoksi.
Toivoisimme että mainitsisitte myös oman ikäsi tällä hetkellä sekä silloin kuin sairastit anoreksiaa, tai anoreksian toteamis ikä sekä nykyinen ikäsi jos yhä sairastat anoreksiaa. Iän lisäksi toivoisimme että kertoisit sukupuolesi.
Kiitos avusta jo valmiiksi!<3

5

1953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emilia123456

      Olen 21-vuotias nainen, sairastuin syömishäiriöön 16-vuotiaana, anoreksiaksi se diagnosoitiin kun olin 18. Suuri harppaus paranemisessa alkoi 20 vuotta täytettyäni.
      Pahimmillaan sairaus oli jatkuvaa valehtelua. Kun tulin kotiin, valehtelin syöneeni kaverilla ja toisinpäin. Koulussa en mennyt syömään jos siellä olin. Piilotin ruokaa sukkiin, rintaliiveihin, hihoihin, kuljetin sitä talosta ulos muovipusseissa ja vein bussipysäkin roskikseen. Light-limsa oli paras ystäväni. Saatoin istua öitä vessassa, laksatiivit laittoivat mahan pahasti sekaisin. En jaksanut nähdä ystäviä, en jaksanut yksinkertaisesti tehdä yhtään mitään.
      Jos tuohon vertaa, niin nykyään olen aika normaali. Anoreksia näkyy vieläkin elämässäni jonkin verran. Saatan jättää joitain ruokia syömättä ja ahdistun täydestä olosta. Siedän nälkää todella hyvin. En pidä edelleenkään kehostani niin paljoa kuin pitäisi. Mutta pääasiassa syön normaalisti, en valehtele koskaan enkä piilottele ruokaa. Saavutin vihdoin pari kuukautta sitten normaalipainon alarajan viiden vuoden jälkeen. Taistelemista on, että se siellä pysyy mutta olen onnellisempi kuin vuosiin ♥

    • anoreksiasta_selvinnyt

      Olen ollut aina lievästi alipainoinen, mutta koskaan lääkäri ei ole maininnut sanaa anoreksia. Kuukautiset loppuivat lukiossa ja minulla oli paniikkihäiriöitä ja pahoja rytmihäiriöitä aina siihen saakka kunnes täytin noin 35. Poisjääneitä kuukautisia hoitanut lääkäri sanoi, että syö vähän enemmän... en syönyt. Lääkäri ei minusta painottanut tarpeeksi sitä, että tämä oikeasti johtuu liian vähästä syömisestä. Nyt mietin, että miksi pitää mennä sairaalakuntoon, ennenkuin lääkäri oikeasti ottaa asian vakavasti. Alimmillaan painoin 45 kg, pituus 167 cm.
      Nyt paino on 51 kg. Normaalin rajoissa siis, mutta edelleen nälän tunne antaa virtaa ja syöneenä on usein "läski" olo. Jos paino nousee 53 kg, on sen kauhistus, vaikka periaatteessa haluaisin painaa vähän enemmän. On tunne, että jos antaa pikkusormen, niin kohta olen niveapallero. Urheilen paljon. Ei tästä siis tunnu pääsevän koskaan täysin eroon. Ekan lapsen syntymän jälkeen kuukautiset alkoivat pyöriä normaalisti, ilman lääkitystä.

    • anoreksiasta_selvinnyt

      Ikä siis nyt 42.

    • AlexLaiheli

      Ftm tällä hetkellä 17-vuotias. Ensimmäinen diagnoosi tuli 7-vuotiaana lievänä, mutta myöhemmin meni erittäin paljon pahemmaksi.
      Hampaat ovat niin surkeat, että joudun varmaan hankkimaan tekarit viiden vuoden sisällä. Helposti tulee mustelmia iholle, todella pienestä tönäsystäkin saattaa syntyä jo.
      En ole vielä ainakaan kuollut, eli varmaan selvinneihin laskettava olen, mutta mulla menee tällä hetkellä huonompaan suuntaan koko ajan. Pienin paino on ollut 39kg(?) pituudella ~155cm(?) ja nykyään 51kg. En muista enää tarkkaan. Kuukautiset on vanha vitsi.

    • Ilmoitanvain

      Tulin vaan sanomaan, että ihmiset jotka eivät näytä /ole alipainoisia voivat hyvinkin sairastaa anoreksiaa. Ja ne jotka "hakevat huomiota" sillä että sanovat että heillä on varmaan syömishäiriö tai kertovat koska viimeksi ovat syöneet aivan kuin se olisi maailmanennätys, tai laskevat kaloreita, voivat olla ja luultavasti ovat ainakin jotenkin sairaita. Kokemuksesta tiedän että tuo käytös on ärsyttävää mutta uskokaa pois se kannattaa ottaa vakavasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      937
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      767
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      58
      721
    Aihe