Käytännön laskutehtävä

Vähäntyhmä

Linkin kuvassa on teräspalkkiin pultatta koukku. Kuvassa mutteri on kiristetty niin tiukkaan että se vetää koukkua 5000 kg voimalla palkkiin.
Kysymykseni: montako kiloa koukussa riippuvan painon on oltava että mutterin ja koukun väliin muodostuu 6 tonnin voima?
http://aijaa.com/wrsBSh

17

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvaus-ei-tieto

      Päässä arvaillen tonni? Eli 5 tonnia sivusuunnassa ja 1 tonni ylösalas, joten yhteensä 6 tonnia.

    • virheellinen.kysymys

      Ei ole laskettavissa annetuilla tiedoilla. Käytännön kokeella voisit havaita vastauksen riippuvan olennaisesti monesta sellaisesta seikasta joita tehtävässä ei mainita. Esim levypaksuudesta, materiaaleista, pultin halkaisijasta, ym. Samoilla mitoilla 8.8 ja 10.9 lujuusluokkien kierretangollakin saat eri tuloksen.
      Lisäksi kysytään mutterin ja koukun välistä 6 tonnin voimaa, jota ei ole olemassakaan. Mutteriin vaikuttaa näet erisuuruinen voima kuin koukkuun. Ehkä kuitenkin tarkoitus oli kysyä mutterin ja palkin seinämän välistä 6 tonnin voimaa?

    • Pökkelöt

      Jos koukkuun laitetaan 5 t, niin silloin loppuu mutterin veto nollaan. Jotta saadaan kysytty 6 tonnia, pitää X arvo olla 6 tonnia.

      • Juuri.Niin

        Nimimerkki "virheellinen.kysymys " yritti ilmeisesti olla taas "viisas", saivartelu osoitti tällä kertaa vain saivartelijan oman tyhmyyden.


      • virheellinen.kysymys

        Mutterin veto ei todellakaan tipu nollaan kun koukkuun laitetaan 5 tonnia kuormaksi, ellei koko hässäkkä ole painotomissa olosuhteissa avaruudessa.
        Täällä maanpinnalla mutteriin kohdistuu silloin voima kuorma puristus palkissa > 5 tonnia.
        Kuorma pienenee olennaisesti kun kuorma ripustetaan koukkuun, muttei tuolla kuormalla ihan nollaan asti.


    • Vähäntyhmä

      Niin, tässä jutun aloittajana jäi epäselväksi se, että mikä oli se oikea vastaus X arvoksi? Vai oliko kysymys niin tyhmä että siihen tuli vain tyhmiä vastauksia?

      • virheellinen.kysymys

        Ei ole oikeaa vastausta, koska mutteriin kohdistuu suurempi voima kuin koukkuun, jolloin mutterin ja koukun välistä voimaa ei ole olemassa.
        Kun koukkuun lisätään kuormaa nollasta lähtien, pienenee puristus palkissa, mutta määrä riippuu mm palkin ja pultin/kierretangon lujuusominaisuuksista. Mitä jäykempää kamaa ne on (eli suurempi kimmomoduli) sitä enemmän esijännitysvoima muuttuu samalla muodonmuutoksella. Lisäksi myös kontaktivoima palkin ja pultin mutterin ja sen koukun palkkia vasten olevan pinnan välillä on mallinnettavissa jousivakiolla, jonka arvo jää tuntemattomaksi.
        Ääretön se ei todellakaan ole kuten muutama hölmö vastaaja kuvittelee aiemmissa viesteissä.
        Se riippuu sekä materiaaliominaisuudesta (lähinnä kimmomodulista) että myös kontaktissa olevasta pinta-alasta.


    • qwerty-sjir

      Vastaus kuuluu: Tasan 6 tonnia, 6000 kp.

      Sellainen tilanne on mahdollinen, joskaan ei valttamatta todennakoinen. Tilanne on mahdollinen, mikali ruuvi joustaa huomattavasti enemman kuin levy, johon se on kiinnitetty. Niin paljon enemman, etta esikiristys irtoaa tasmalleen mainitulla 6000 kp "voimalla", ja kaikki voima syntyy juuri tuossa pisteessa ja sita suuremmilla kuormilla vain riippuvasta massasta.

      Sellainen tilanne on mahdollinen jos ruuvi on esimerkiksi voimakkaasti ohennettu tuolta osuudelta, jonka se on levyn sisassa. Kuvasta ei nay mika tilanne on.

      Tyhmempi vain tarkastelee tilanteen Fem:lla eika oikein ymmarra, mista kaikki johtuu...

      Mita sita sen enempi ihmettelemaan.

      *lbf----*

    • airfoiljokaeikirj

      (koukku ei ole keskisesti mutterin kohdalla, pidän sitä vain piirrosvirheenä)Tonnin kuorma koukussa.miinus palkin sisällä olevan koukun materiaalin massa, nostaa mutterin ja koukun väliseksi kuormaksi 6000kiloon.
      En tiedä miksi laskette millä kuormalla koukkun kuorma menee nollaan levyä vasten tai miten se muuttuu., eihän sitä edes kysytä?
      Esim: Virheellisella vastauksella on paljon vastauksia mutta itse kysymykseen ei :D

      12.45, Hyypiä, käräjäoikeus, Niinistö. Siinä myös oaljon vastauksia mitä ei kysytty :D

      • Mutterin pinta-ala, siis aluslevyä tai alustaa vasten on suunnilleen 50 % suurempi kuin pultin poikkipinta joten voidaan perustellusti olettaa että kiristyksessä pultti venyy vähintään yhtä paljon kuin välilaippa tyssäytyy. ( terästä kai molemmat, kimmomoduuliero ei ole ratkaiseva )
        Tästä seuraa luonnollisesti että kun koukkua kuormitetaan niin se venyy lisää ja samalla välilevyn kutistuma pienenee saman verran ja mutterin kuormitus pysyy samana 5000 kp siihen saakka kunnes koukun kuorma kasvaa yli esikiristyksen ja mutterin kuorma on silloin sama kuin koukun kuorma.
        = 6000 kp


      • virheellinen.kysymys
        e.d.k kirjoitti:

        Mutterin pinta-ala, siis aluslevyä tai alustaa vasten on suunnilleen 50 % suurempi kuin pultin poikkipinta joten voidaan perustellusti olettaa että kiristyksessä pultti venyy vähintään yhtä paljon kuin välilaippa tyssäytyy. ( terästä kai molemmat, kimmomoduuliero ei ole ratkaiseva )
        Tästä seuraa luonnollisesti että kun koukkua kuormitetaan niin se venyy lisää ja samalla välilevyn kutistuma pienenee saman verran ja mutterin kuormitus pysyy samana 5000 kp siihen saakka kunnes koukun kuorma kasvaa yli esikiristyksen ja mutterin kuorma on silloin sama kuin koukun kuorma.
        = 6000 kp

        " niin se venyy lisää ja ... ja mutterin kuormitus pysyy samana 5000 kp "
        Kerro vielä miksi mielestäsi ruuvi venyisi yhtään lisää välilaipan reiässä, jos kerran sen kuorma pysyisi täysin samana kun kuorma kasvaisi 5000 kp asti!!!

        Todellisuudessa tietenkin mutterin kuorma välilaippaa vasten on aina sama kuin ruuvin kuorma välilaipan reiässä, ja se kasvaa, mutta vähemmän kuin koukun kuorma aina siihen saakka kunnes esikiristys tippuu nollaan.
        Voi esim käydä niin, että 3000kp lisää kuormaa koukkuun kasvattaa mutterin kuormaa 2000 kp, ja vähentää esikiristystä laipan alapintaan 1000kp. Tällöin siis ruuvin kuorma laipan reiässä kasvaa myös sen 2000kp. Lukuarvot on kuitenkin täysin hatusta vedettyjä, koska annetuilla tiedoilla niitä ei voida laskea.


      • virheellinen.kysymys kirjoitti:

        " niin se venyy lisää ja ... ja mutterin kuormitus pysyy samana 5000 kp "
        Kerro vielä miksi mielestäsi ruuvi venyisi yhtään lisää välilaipan reiässä, jos kerran sen kuorma pysyisi täysin samana kun kuorma kasvaisi 5000 kp asti!!!

        Todellisuudessa tietenkin mutterin kuorma välilaippaa vasten on aina sama kuin ruuvin kuorma välilaipan reiässä, ja se kasvaa, mutta vähemmän kuin koukun kuorma aina siihen saakka kunnes esikiristys tippuu nollaan.
        Voi esim käydä niin, että 3000kp lisää kuormaa koukkuun kasvattaa mutterin kuormaa 2000 kp, ja vähentää esikiristystä laipan alapintaan 1000kp. Tällöin siis ruuvin kuorma laipan reiässä kasvaa myös sen 2000kp. Lukuarvot on kuitenkin täysin hatusta vedettyjä, koska annetuilla tiedoilla niitä ei voida laskea.

        Joo sekoilin vähän aamuyöstä .
        Jos laippa kutistuu samassa suhteessa kuin pultti venyy, mutterille 6000 kp vaatii 2000 kp kuorman koukkuun, jos venymäsuhde on pinta-alojen mukainen tai suurempi, tarvitaan suurempi voima ja 6000 kp on lisäkuorma jos muodonmuutossuhde on yli 5.


    • vituntyhmäperseet

      Idiootit saivartelee..

      Jos ajattelee että koukku roikkuu jousen varassa jota venytetään 5 tonnin voimalla niin yksi tonni lisää ja saadaan kuuden tonnin kokonaisveto mutterin ja koukun väliin.

      • Entä-Nyt-Sitten

        Lopullinen ratkaisuko oli kahden vastasuuntaisen jousen tapaus jossa 1000 kg lisävoimaan tarvitaan painoa koukkuun 1000*(1 c) , c on jousivakioiden suhde 0...5 , käytännössä kuitenkin yli 1 ? ?


    • Aivan.Varmasti

      Se osuus mikä levystä jää muttereiden kohdalle täytyy laskea mukaan painoon myös :)

    • martta00

      ei voi olla totta! nyt on hiljattain nähty jo 2 paluuta eli e.d.k ja itse ohman

      yes!

    • HikHikHik

      Hik

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe