Elon Musk yrittää laukaista sähköautonsa Marsia kiertävälle radalle. Laukaisuikkunan arvioitu alku olisi tällä hetkellä 2:20pm USA:n EST - aikavyöhykkeellä eli 21:20 ja ikkuna sulkeutuu klo 23:00. Onnistumisen todennäköisyytenä Musk pitää noin 50%.
Uutinen ei siis ole tuon raketin "hyötykuormana" oleva Tesla sähköauto vaan yksityisen yrityksen toiselle planeetalle yrittävä rakettilaukaisu, jota massiivisempaa ei ole nähty sitten viimeisen avaruussukkulalennon vuonna 2011.
Mars - raketin laukaisu klo 21:20- tänään 6.2.2018
122
12258
Vastaukset
- tietoniekkaa
vuonna 19 sataa ja 44 sekä vuonna 19 sataa ja 45kymmenet tuhannet natsit siirtyivät marsiiin mistä on kiistattomia todisteita. Huikealla arjalaistekiniikalla minkä jälkeläisiä tuokin on, mutta ei yllä miloonastuhannesosaankaan siitä. Harmi kun marsin ilmakehä tuhotui 19 sataa 60 luvulla ja näin olle kaikki kuolivat ja hautautuivat hiekkaan.
Tällä hetkellä laukaisun arvioitu ajankohta on Suomen aikaa 22:15. Suoraa kuvaa tapahtumasta löytyy esimerkiksi täältä.
http://www.spacex.com/webcastYritin seurata jo YLE:n sivulta, mutta kun tuuli siirsi laukaisua, YLE:n aika loppui. Sen jälkeen katsoin animaation, jossa Tesla irtosi radalleen stereot soiden.
Aivan muuta kuin NASA:n kuivankälväkkäät videot. Testikuorma kuin testikuorma, mutta Elon Musk pyrkii toteuttamaan sen tyylikkäästi. Ihan heräsi pikkupoika sisälläni nauraa hekottelemaan.
Jo vuosikymmeniä sitten edesmennyt fysiikan opettajani tapasi sanoa: "Hullut vievät maailmaa eteenpäin. Viisaat pitävät sitä pystyssä." Musk on juuri sillä tavalla positiivisesti hullu, että hän kykenee sellaiseen, mihin luutuneilla organisaatioilla on vaikea päästä. Tosin se pieni seikka, että Elon on sikarikas, vähän avittaa asiaa.agnoskepo kirjoitti:
Yritin seurata jo YLE:n sivulta, mutta kun tuuli siirsi laukaisua, YLE:n aika loppui. Sen jälkeen katsoin animaation, jossa Tesla irtosi radalleen stereot soiden.
Aivan muuta kuin NASA:n kuivankälväkkäät videot. Testikuorma kuin testikuorma, mutta Elon Musk pyrkii toteuttamaan sen tyylikkäästi. Ihan heräsi pikkupoika sisälläni nauraa hekottelemaan.
Jo vuosikymmeniä sitten edesmennyt fysiikan opettajani tapasi sanoa: "Hullut vievät maailmaa eteenpäin. Viisaat pitävät sitä pystyssä." Musk on juuri sillä tavalla positiivisesti hullu, että hän kykenee sellaiseen, mihin luutuneilla organisaatioilla on vaikea päästä. Tosin se pieni seikka, että Elon on sikarikas, vähän avittaa asiaa.URSA:n sivustolla Mikko Suominen seuraa näköjään livenä. Nyt arvio laukaisuajasta on 22.45 Suomen aikaa.
"[21.55] T-50 minuuttia laukaisuun. Kovimman rasituksen raketti kokee 1 minuutin ja 6 sekunnin kohdalla. Jännittävimmät hetket ovat rakettivaiheiden irrottamiset ja laskeutumiset. Sivuvaiheet irtoavat 2:33 ja päävaihe 3:07."
Saas kattoo kuinka käy.agnoskepo kirjoitti:
URSA:n sivustolla Mikko Suominen seuraa näköjään livenä. Nyt arvio laukaisuajasta on 22.45 Suomen aikaa.
"[21.55] T-50 minuuttia laukaisuun. Kovimman rasituksen raketti kokee 1 minuutin ja 6 sekunnin kohdalla. Jännittävimmät hetket ovat rakettivaiheiden irrottamiset ja laskeutumiset. Sivuvaiheet irtoavat 2:33 ja päävaihe 3:07."
Saas kattoo kuinka käy.Löytyy täältä:
https://www.avaruus.fi/index.php?id=9904agnoskepo kirjoitti:
Löytyy täältä:
https://www.avaruus.fi/index.php?id=9904Huikea näytös osaamisesta. Kun kaksi ensimmäisen vaiheen rakettia laskeutuivat onnistuneesti, niin melkein tuli vanhalle äijälle tippa linssiin.
Kohta varmaan jonkin kiven alta mönkii trolli, joka väittää hommaa lavastetuksi, mutta mönkiköön. Se on hänen häpeänsä.agnoskepo kirjoitti:
Yritin seurata jo YLE:n sivulta, mutta kun tuuli siirsi laukaisua, YLE:n aika loppui. Sen jälkeen katsoin animaation, jossa Tesla irtosi radalleen stereot soiden.
Aivan muuta kuin NASA:n kuivankälväkkäät videot. Testikuorma kuin testikuorma, mutta Elon Musk pyrkii toteuttamaan sen tyylikkäästi. Ihan heräsi pikkupoika sisälläni nauraa hekottelemaan.
Jo vuosikymmeniä sitten edesmennyt fysiikan opettajani tapasi sanoa: "Hullut vievät maailmaa eteenpäin. Viisaat pitävät sitä pystyssä." Musk on juuri sillä tavalla positiivisesti hullu, että hän kykenee sellaiseen, mihin luutuneilla organisaatioilla on vaikea päästä. Tosin se pieni seikka, että Elon on sikarikas, vähän avittaa asiaa.Puhukaamme Nasan asiallisesta, virkamiesmäisestä toiminnasta. Show-meininki on erikseen, tyypillistä ja sallittua yksityiselle yritteliäisyydelle.
- HatunnostonArvoista
pähkäilijä kirjoitti:
Puhukaamme Nasan asiallisesta, virkamiesmäisestä toiminnasta. Show-meininki on erikseen, tyypillistä ja sallittua yksityiselle yritteliäisyydelle.
Musk sai tempullaan varmasti enemmän näkyvyyttä kuin jos Teslan tilalla olisi ollut "keinokuorma". Lisäksi hän sai samalla Teslalle niin huikeaa mainosta, ettei se olisi muilla keinoin ollut mahdollista.
Aivan lähetyksen lopussa näkyi Teslan animaation kojelauta, jossa yhdessä napissa luki: "Don`t panic". Hanskalokeroon oli jokin tiedon mukaan tarkoitus laittaa "Linnunradan käsikirja liftareille".
Kaikki kunnia toki NASA:llekin. Heillä vastaava irroittelu ei ole mahdollista, vaikka ideoita löytyisikin. - bikkumyy
agnoskepo kirjoitti:
Huikea näytös osaamisesta. Kun kaksi ensimmäisen vaiheen rakettia laskeutuivat onnistuneesti, niin melkein tuli vanhalle äijälle tippa linssiin.
Kohta varmaan jonkin kiven alta mönkii trolli, joka väittää hommaa lavastetuksi, mutta mönkiköön. Se on hänen häpeänsä.Nykyään tietokoneella voi tehdä hyvinkin uskottavan näköistä jälkeä!
- PakuriPehmittääPään
bikkumyy kirjoitti:
Nykyään tietokoneella voi tehdä hyvinkin uskottavan näköistä jälkeä!
Avaruuskeskuksen lähellä oli valtava määrä ihmisiä katsomassa laukaisua. Salaliitto vaatisi tuhansia siihen vihkiytyneitä ihmisiä. Väitteesi on typerä.
Juuri sitä trollausta, jonka Agno ennusti. Tosin tällä palstalla sen ennustaminen ei kristallipalloa vaadi. Tällä kun tuntuu olevan päivystäviä sekopäitä useampia. Yksi taitaa olla vanha JB11, joka munasi itsensä niin moneen kertaan niin pereusteellisesti, ettei enää kehtaa esiintyä vanhalla nikillään.
En minäkään kehtaisi sen vajapyttyisen sijassa. - sieltäsaadaan
CGI:llä voi tehdä vaikka miljoona ihmistä videoon ja äänet saadan jostain jalkapallopelistä.
- VajaapyttyisenValitusta
sieltäsaadaan kirjoitti:
CGI:llä voi tehdä vaikka miljoona ihmistä videoon ja äänet saadan jostain jalkapallopelistä.
Laukaisupaikka on yleisesti tiedossa. Laukaisuaika tiedettiin ympäri maapalloa. Tuolainen laukaisu näkyy kymmenien kilometrien päästä, eikä yleisöä oltu estetty pääsemästä lähemmäskin. Millainen äläkkä olisi noussut, jos laukaisua ei olisi kyetty lainkaan havaitsemaan. Sitä seurasivat livenäkin varmasti tuhannet ihmiset.
CGI väitteesi on yksinkertaisesti typerä. Juuri sitä tasoa, jota teiltä salkkareilta on tututtu odottamaan.
Tuotahan ei siis olla laukaisemassa marsia kiertävälle radalle. Se laukaistaan elliptiselle aurinkoa kiertävälle radalle joka leikkaa marsin kiertorataa. Mars ei vain tuolloin ole paikalla.
Tässä vielä linkki youtuben liveen laukaisusta, jonka pitäisi alkaa vajaa parin tunnin päästä.
https://youtu.be/wbSwFU6tY1c- kannustaja
ihan sopivaa tavaraa avauruusromuksi
- aika_hjurjaa
Aika hjurjaa.
https://youtu.be/wbSwFU6tY1c
Pari minuutta niin on lif-offLaukaisu onnistui mainiosti. Kaksi ykkösvaihetta laskeutuivat täydellisesti. Viimeisestä ei ole vielä tietoa. Sen piti laskeutua robottiproomulle meren päälle.
- hehhehh
Palstan nojatuolitähtitiedemiehet saavat taas lisää feikkivideoita katseltavaksi. Välillä oikein pissi karkaa näiltä väpelöiltä kun tuijottavat tohkeissaan nasan surkeaa feikkianimaatiota. hehheh naurettavaa porukkaa hehheh
- sitäimevät
Voin hyvin kuvitella miten nojatuolitiedemies kaivaa nenästään mehevän räkäpallukan alkaen imeskelemään sitä voimakkaasti maiskutellen, feikkivideota hurmassa katsellen.
- ItseköImetItseäsi
sitäimevät kirjoitti:
Voin hyvin kuvitella miten nojatuolitiedemies kaivaa nenästään mehevän räkäpallukan alkaen imeskelemään sitä voimakkaasti maiskutellen, feikkivideota hurmassa katsellen.
No miltä se räkäsi maistui? hehhehehee
- khkhkhkh
Agno 23.08: "Kohta varmaan jonkin kiven alta mönkii trolli, joka väittää hommaa lavastetuksi, mutta mönkiköön. Se on hänen häpeänsä."
3h 35 minuuttia ja jo mönki torakka kivensä alta.
Yön pimeimmät hetket ja iltalääkkeet ottamatta. Harhaisuus ahistaa dementian sumentamaa mieltä. Maailmantuska pitää mölistä kaikkien nähtäville. Mutta sekö vähentää harhaisuuden tuomaa ahdistusta?
Ottaisit vaan ne lääkkeet, niin kykenisit nukkumaan yösi, ukko rahja. - poisheti
Kuulemma nämä tätietiirajat sitten runkaavat NÄILLE VIDEOILLE! Pois suomen televisiosta poistettava tämmöiset videot. Ei ole normaalin ihmisen hommaa tuo!
- jhkhkhjkh
poisheti kirjoitti:
Kuulemma nämä tätietiirajat sitten runkaavat NÄILLE VIDEOILLE! Pois suomen televisiosta poistettava tämmöiset videot. Ei ole normaalin ihmisen hommaa tuo!
Täti eti rajat? Mitä rajoja tädin pitää etsiä?
- näkyi.satelliittejako
Tyylikkäästi lähti. Olivatko satelliitteja jotka näkyivät jossakin vaiheessa Teslan kojetaulun yli kuvaavassa kamerassa?
- munakaskos
Voihan itkun vi..u sanon minä.
Kuka voi uskoa mokomaa kusetusta?- elätValheessa
Se on totta, kaikki ihmiset ympärilläsi ovat oikeasti hallituksen agentteja.
Sinä olet oman elämäsi Truman Burbank. - hjhjhkjhkj
Ei kukaan järkevä littumaahan uskova ainakaan.
Ai niin. Heitähän ei ole olemassa.
- miksi.kunnon.auto
Mikseivät lähettäneet vanhaa Toyotaa ja vaikka useampaa, siinä ei olisi hyvä hävinnyt.
- NerokasVeto
Mietihän kuka mahtaa olla Teslan toimitusjohtaja. Kolmen pisteen vihje: Nimen alkukirjaimet ovat E. M.
Miksi hän olisi Toyotalle tehnyt satojen miljoonien arvoisen mainoksen. - trikki.kuvaa
Tuskinpa videon tekeminen satoja miljoonia maksaa. Harvat elokuvatkaan maksavat satoja miljoonia.
- kirnahdus
Kaikki raketit asettuvat laukaisun jälkeen vaakatasoon ja putoavat mereen.
- hähähähähähääääää
Space Falcon Heavy Tesla Roadster to Mars; vitsikö?
https://www.youtube.com/watch?v=huvBrdgXTVs - turhaarahankäyttöä
Ei mene mihinkään Marsiin vaan käy tuossa muutaman sadan kilometrin korkeudella, jota "avaruudeksi" muka kutsutaan. Palaa sieltä takaisin sitten jos onnistuu.
- SpaceHoax
Avaruuskusetusten hävyttömyyksillä ei ole enää mitään rajaa.
- kolmentähden
"Avaruuskusetusten hävyttömyyksillä ei ole enää mitään rajaa."
Oikein ilmaistu! Kunnollinen ja kallis kusetus se vasta onkin jotain. Voittaa mentaalitapausten halvat mölinät mennen tullen. - Kirnuhas
Ei näiden kusetusten hinnoilla ole eliitille mitään väliä.
Tyhmä massa maksaa.
- Samat.Videot
Ihan kiva animaatio. Tosin tämä on nähty jo melkein 10 vuotta sitten.
- khhkhkjhjkh
Poistetussa viestissä huomautettiin, ettei mitään samankaltaista rakettia ollut vielä kymmenen vuotta sitten. Miten viesti mahtoi olla sääntöjen vastainen? Sitenkö, että se todisti väitteesi valheeksi?
- Mean.Time
Jo 1000 vuotta sitten oli tuommoisia raketteja. Ei Pacmanilla ole mitään aikaa ..
- hkhggkkghk
khhkhkjhjkh kirjoitti:
Poistetussa viestissä huomautettiin, ettei mitään samankaltaista rakettia ollut vielä kymmenen vuotta sitten. Miten viesti mahtoi olla sääntöjen vastainen? Sitenkö, että se todisti väitteesi valheeksi?
Poistetussa viestissä solvattiin törkeällä tavalla kanssakeskustelijoita.
- TosiOnTosi
hkhggkkghk kirjoitti:
Poistetussa viestissä solvattiin törkeällä tavalla kanssakeskustelijoita.
Mitä muuta kaltaisesi valehtelijat ansaitsevat. Väite, että video olisi nähty 10 vuotta siten, on sairaiden aivojen houretta tai härskiä valehtelua. Kumpikaan ei kuulu tiedepalstalle.
- Selvät.Pelit
Olen minä nähnyt 20 vuotta myöhemmin tapahtuvia tapahtumiakin, koska kyse on kuin hyppäisit dvd:llä elokuvassa eteenpäin ja sitten palaisi elämään taas vanhaa elämää.
Maailma on ikävä kyllä deterministinen ja näin ovat sanoneet aivan "selväjärkiset" filosofitkin, sekä muut asioista meitä enemmän ymmärtävät.
Einstein sanoi, että Jumala ei heitä noppaa.
- Flättäri
Miksi nämä "tähtitietäjät" ovat kuin perseeseen ammuttuja karjuja kun heidän höpöhöpö- juttujaan kritisoi? Alentuvat ala- arvoisiin loukkauksiin ja loanheittoihin.
Uskoakseni se johtuu siitä että he pikkuhiljaa tajuavat joutuneensa aivopesujen uhreiksi eivätkä halua sitä vielä myöntää.
Mutta ei hätää! Tervetuloa flättäriksi!
Me flättärit olemme iloista väkeä; hyväntuulisuus johtuu siitä että olemme karistaneet valheiden taakan harteiltamme ja voimme jakaa ilosanomaa kaikille: Maa on litteä!- PeliSelvä
Ei tässä tietokoneohjelmassa tarvita pyöreitä, eikä litteitä. Mutta jos tietää noiden juttujen olevan kusetusta, niin se lienee pääasia.
- Harhat.Vs.Tosi
PeliSelvä kirjoitti:
Ei tässä tietokoneohjelmassa tarvita pyöreitä, eikä litteitä. Mutta jos tietää noiden juttujen olevan kusetusta, niin se lienee pääasia.
Harhaisen mielen tuottama mielikuva ei ole tieto.
- selvät.pelit
Sitä ei voi nähdä, sitä ei voi tutkia. Sama kuin Pacman yrittäisi tutkia luojaansa.
- tarkkasilmäinen
Ne rakettia jotka "mukamas" palasi takaisin onnistuneesti Maahan oli pienoismalleja, ihan selvästi näkyi ohut siima jonka varassa niitä jossain studion hiekkalaatikkoon roikotettiin!
- uhuhuhuhuh
Ei se Tesla avaruudessa pitkälle pötki kun ei siellä ole latauspaikkoja.
Vuosikymmenten varrella se Tesla tulee kulkemaan miljardeja kilometrejä. Ja kulkemaan miljoonia vuosia.
- Autojen.säiilytykseen
Auton luulisi säilyvän hyvin avaruuden ilmattomuudessa. Miljoonan vuoden kuluttua se on kenties yhä kuin juuri pakasta vedetty..
Hassua ettei ihmiset näe kuinka epäaidolta tuo auto avaruudessa näyttää. Sen valkotasapaino on näköjään mätsätty taustalla olevan Maapallon sinisten merien mukaan. Kuskin vitivalkoinen puku olisi suorassa auringon paisteessa oikeasti varmaan vähemmän keinovalon väristä. Elon Musk sanoi itse että se näyttää naurettavalta ja mahdottomalta, ja tiedät että se on aito siitä että se näyttää niin feikiltä. "Jos feikkaisimme sen, niin pystyisimme paljon parempaan." Eikä tuo varmaan ole edes mitään käänteispsykologiaa, vaan testi siitä mitä ihmiset suostuvat uskomaan. Mars-matkat tulee olemaan niin paljon vielä scifimpiä, että on hyvä selvittää kuinka naurettavat jutut menee kansalle läpi ja kuinka vähän meistä internetin anonyymeistä kriitikoista tarvitsee välittää.
- kjhkhkjhjkh
Olet osoittanut, kuinka naurettavat jutut menevät sinulla läpi. Olet tiedepalstoilla aivan väärässä paikassa lapsellisine huuhailuinesi.
- Challenger86
kjhkhkjhjkh kirjoitti:
Olet osoittanut, kuinka naurettavat jutut menevät sinulla läpi. Olet tiedepalstoilla aivan väärässä paikassa lapsellisine huuhailuinesi.
Tässä pari kysymystä, johon tältä tiedepalstalta toivottavasti löytyy vastauksia.
Väitetään, että avaruusasema ISS:llä suorassa auringon paisteessa paljas metalli voi kuumentua jopa 260 celsiusasteeseen. Varjossa lämpötilan väitetään taas voivan laskea -100 celsiusasteeseen. Elon Musk itse totesi, että ko. auto on käytännössä tavallinen auto normaaleilla autonistuimilla. Miten auto kaikkine muoviosineeen, istuimineen, maalipintoineen, renkaineen jne. kestää tuollaista lämpötilaa vahingoittumatta yhtään?
Videolla, kun auto kääntyy "maapallosta" poispäin, ei näy yhtäkään tähteä. Miten tämä on mahdollista? Challenger86 kirjoitti:
Tässä pari kysymystä, johon tältä tiedepalstalta toivottavasti löytyy vastauksia.
Väitetään, että avaruusasema ISS:llä suorassa auringon paisteessa paljas metalli voi kuumentua jopa 260 celsiusasteeseen. Varjossa lämpötilan väitetään taas voivan laskea -100 celsiusasteeseen. Elon Musk itse totesi, että ko. auto on käytännössä tavallinen auto normaaleilla autonistuimilla. Miten auto kaikkine muoviosineeen, istuimineen, maalipintoineen, renkaineen jne. kestää tuollaista lämpötilaa vahingoittumatta yhtään?
Videolla, kun auto kääntyy "maapallosta" poispäin, ei näy yhtäkään tähteä. Miten tämä on mahdollista?Kameran ja oheisvalaistuksen syy. Sama kuin Kuussa kuvattaessa.
- Challenger86
pähkäilijä kirjoitti:
Kameran ja oheisvalaistuksen syy. Sama kuin Kuussa kuvattaessa.
"Sama kuin Kuussa kuvattaessa." Eli faktapohjainen keskutelu loppui toisessa lauseessa ja siirryttiin uskon asioihin.
Entä miten noiden väitettyjen lämpötilojen kanssa? Kuinka auto säilyy aivan priimakunnossa yli 200 celsiusasteessa? - hkjhkjhkjhjh
Challenger86 kirjoitti:
Tässä pari kysymystä, johon tältä tiedepalstalta toivottavasti löytyy vastauksia.
Väitetään, että avaruusasema ISS:llä suorassa auringon paisteessa paljas metalli voi kuumentua jopa 260 celsiusasteeseen. Varjossa lämpötilan väitetään taas voivan laskea -100 celsiusasteeseen. Elon Musk itse totesi, että ko. auto on käytännössä tavallinen auto normaaleilla autonistuimilla. Miten auto kaikkine muoviosineeen, istuimineen, maalipintoineen, renkaineen jne. kestää tuollaista lämpötilaa vahingoittumatta yhtään?
Videolla, kun auto kääntyy "maapallosta" poispäin, ei näy yhtäkään tähteä. Miten tämä on mahdollista?Metalli johtaa varsin hyvin lämpöä sinne kylmälle puolelle. Eikä se 200 astetta ole edes maalille liikaa.
- Challenger86
hkjhkjhkjhjh kirjoitti:
Metalli johtaa varsin hyvin lämpöä sinne kylmälle puolelle. Eikä se 200 astetta ole edes maalille liikaa.
Entä muoviosat ja istuimet?
- sairaitaJaAhneita
Ajatelkaa montako lapsen nälkäkuolemaa kehitysmaassa olisi voitu estää käyttämällä auton avaruuteen saamisen rahat järkevämmin. Olisi vaikka myynyt auton ja lahjoittanut rahat uniceffille. Kuvitelkaa että on ihmisiä jotka elävät suunnattomassa yltäkylläisyydessä samalla hyväksyen että lapsia kulee jatkuvasti miljoonia nälkään.
- PacmaninVeli
Feikkiä sekin on. Koittakaa nyt ymmärtää. Ei niihin palloihin satu kun Pacman ahmii niitä. Voisi kyllä kuvitella niin ..
- tuomiontomppeli
Muskin tempauksiin kriittisesti/vihamielisesti (lue kadehtien) suhtautuvien henkilöiden olisi hyvä muistaa, että ilman Elon Muskin kaltaisia, avoimesti ja rohkeasti uusiin asioihin ja tekoihin käyviä imisiä, amerikka olisi jäänyt löytämättä.
Kyllä intiaanit löysi sen aivan ilman pyörää ja metalleja, eli konservatiivisesti jalan tallustaen kivikirveet kainalossa.
- Suomikin.löydettiin
Intiaanit vaan tuskin edes tiesivät löytäneensä sitä, olivat vaan tallustelleet sinne vähitellen usean sukupolven aikana.
Palstalle sitkeästi kirjoittelevat salaliittotollotkaan tuskin ovat todellisia. Ei niin tyhniä ihmisiä voi olla että käyttävät omaa aikaansa tuollaiseen. Voi ollaä mahdollista että he ovat alikehittyneen diktatuurin Venäjän asialla joka yrittää horjuttaa länsimaita. Näillä trolleillahan ei ole koskaan mitään pahaa sanottavaa Venäjästä. - Selvät.Pelit
Intiaanit näkivät toiselta puolelta tulevia lintuja ja siksi uskaltautuivat Beringinsalmen yli. Merimiehetkin tietävät, että kun lintuja alkaa näkymään, niin maata on lähettyvillä.
Näin se "Amerikka" sitten löydettiin.
- NakkiPystyssä
Eliitin hävyttömyydellä ei ole enää mitään rajaa.
Kustannuksistakaan ei tarvitse välittää koska typerä rahvas ne maksaa. - vanhakaava
Nuissa laukaisuissa on aina sama ja vanha kaava. Ensin raketti nousee kohtisuoraan ylös mutta hetijo kohta kääntyy ja tippuu mereen kauempana tippuu kun sitä ei nähdä. Eli ei päästä avaruuteen ollenkaan. Ilma kun loppuu ja raketilla ei ole ilmaa mistä ponnistaa niin pakko on kääntyä mahalleen ja tippua.
Kääntymisestä (mutta ei sentään putoamisesta) katso "gravity turn". Avaruusmatkailussakin on hienouksia, joista on paras olla selvillä, kun puhuu varmuuksiaan.
- LapsenTieto
" Ilma kun loppuu ja raketilla ei ole ilmaa mistä ponnistaa niin pakko on kääntyä mahalleen ja tippua. "
Tainnut Newtonin mekaniikan ymmärtäminen jäädä vähän heikoille. Ei se rakettimoottori mistään "ponnista" peelo. Toimii tyhjiössä paremmin kuin ilmakehässä. - eivätvoi
Jo koulussa opetettiin että lyhin tie paikasta A paikkaan B on suora viiva. Sitä ei voi edes NASA kumota.
eivätvoi kirjoitti:
Jo koulussa opetettiin että lyhin tie paikasta A paikkaan B on suora viiva. Sitä ei voi edes NASA kumota.
Mutta gravitaatio voi.
- Selvät.Pelit
eivätvoi kirjoitti:
Jo koulussa opetettiin että lyhin tie paikasta A paikkaan B on suora viiva. Sitä ei voi edes NASA kumota.
No oikeastaan suora viiva ei ole lyhin tie ollenkaan, vaan ainoastaan viiva.
- UimaHaisteri
Tesla se on nyt meren pohjassa.
- red_car
Elon Muskin sijainti juuri nyt
http://www.whereisroadster.comHuomataanpa, että autoaluksen nopeus kohti Marsia on paljon suurempi kuin poispäin Maasta. Sillekin löytyy selitys, jota en viitsi tässä ruvetapähkäilemään.
Tuo miljoona kilometriä Maasta on vielä niin vähän, että Maan sininen pyörylä jää vielä auton vihreän pyörylän alle, vain toinen reuna vähän pilkottaa.
Hiirellä osoitellen ratakaavaan ilmaantuu lukuja. No niin, ne ovat yhteydessä noihin sivulla ja alla oleviin AU-mittoihin. AU=150 milj. km.Auton keskietäisyys Auringosta näyttäisi olevan n. 1,3 AU, mistä kiertoajaksi tulee puolisentoista vuotta. Mutta radan vahvan elliptisyyden ansiosta auton nopeus Maan kiertoradan kohdalla on suurempi kuin Maan. Joskus tulevaisuudessa auto sivuuttaa Maan läheltäkin.
- red_car
Häh......Elon Musk kun ei sitten laskeudukkaan Marsiin....höh?
red_car kirjoitti:
Häh......Elon Musk kun ei sitten laskeudukkaan Marsiin....höh?
Ei kannattaisi Muskin vielä yrittääkään.
- auton.bongaus
Viimeisin teleskooppihavainto Roadsterista on päivätty 18.02.2018 ja löytyy seuraavilla hakusanoilla Googelsta:
elon musk 18 Feb. 2018 tenagra
Auton (2018-017A) magnitudi oli uutisen mukaan vain 21.0 sen ollessa havaintohetkellä 3.5 miljoonan kilometrin päässä Maapallosta. Sen himmeyden vuoksi havaintojen tekeminen muuttuunee pian mahdottomaksi ilmakehän lävitse.
Avaruusteleskoopeilla auto on näkyvissä vielä pitkään.
Nyt 117 tunnin matkateon jälkeen on auto kulkenut radallaan Auringon ympäri n. 14 miljoonaa kilometri, Maa sen perässä n. 12,6 milj. km. Siitähän tulee tuo välimatka 1,4 milj. km. Auto etääntyy Maasta n. 3 km/s (ja samalla irtaantuu sen radalta hiljalleen ulospäin), eli sen nopeus perihelissään (lähimpänä Aurinkoa, samalla Maan radan tienoilla on nyt ja tulee olemaankin n. 33 km/s. Eli se tosiaan joidenkin vuosien välein ohittaa maapallon tuolla nopeudella 3 km/s. - Näin ainakin minä tässä pähkäilen.
Kuitenkin Maa ja Mars vetovoimallaan muuttanevat auton rataa määrässä, jota en osaa ennustaa. Ajan mittaan muutos voi olla suurikin, ja myös auton suistuminen planeettaan on mahdollista. Maan ilmakehässä auto palaisi.
- säilyvyys
Miten auringon ultraviolettisäteily mahtaa vaikuttaa maalipintaan. Punainen auringolle herkkä väri haalistuu varmaan vielä nopeammin kuin se haalistuisi Maan ilmakehässä auringonpaisteessa. Auto haalistuu lopulta värittömäksi. Ruoste ei varmasti iske lainkaan hapettomassa ympäristössä, mutta kumiosia auringonpaiste varmaan haurastuttaa.
- kulmaheijastin.puuttuu
Hyvä linkki tuo, jossa auton sijainti näkyy. Olisivat kyllä voineet laittaa sen kylkeen laserheijastimen paikantamista varten.
- hispanius
Me öisin kiikarilla katsomme aina sitä autoa. Renkaat ovat jo räjähtäneet.
- tri.outomyrkky
" Miten auto kaikkine muoviosineeen, istuimineen, maalipintoineen, renkaineen jne. kestää tuollaista lämpötilaa vahingoittumatta yhtään? "
Ei se taatusti kestäkään, se lämpötila ja auringon valo paahtavat nuo mainitut auton osat takuuaika ummessa kuntoon hyvinkin nopeasti, metalliosat voivat jäädä auton luurangoksi repsottamaan jäljelle - kysymys voisikin olla, kuinka nopeasti tämä noiden osien hapristuminen tapahtuu niin, että enimmäkseen jäljellä on vain auton metalliset ja muut lähes yhtä kestävät osat ?- rautalankaamukaan
Kunnon vanha kanttiLada olisi kestänyt paremmin avaruudessa!
- ei_ole_tyhmiä_kysymyksiä
Tän ketjun jutut on kyl taas aivan äärettömän laadukkaita, kiitos hauskoista lukuhetkistä.
Teillä salaliittoteoreetikoilla taitaa olla aika paljon selitettävää, jos haluatte saada selityksenne uskottavaksi. Toiseksi, osa kommentoijista ei tunne olevan perillä edes perusfysiikasta.... Mutta kerrotaan nyt huvikseen pari asiaa:
Ei rakettimoottorin toiminta perustu mihinkään "ilmasta ponnistamiseen", se perustuu voiman ja vastavoiman lakiin. Eli kyseessä on sama ilmiö, minkä havaitset jos hyppäät pois veneestä, joka kelluu vapaasti. Ratamekaaniikan toiminnan taas voi ymmärtää vaikkapa Kerbal Space Program - peliä pelaamalla, jopa ilman matemaattista tietämystä. : D
Toiseksi olen lukenut väitteitä joiden mukaan ihmienen ei ole käynyt avaruudessa ja kaikki kuvat ovat aina olleet lavastettuja. Mites te salaliittoteoreetikot sitten selitätte esimerkiksi satelliittipaikannuksen ja tietoliikenneyhteyksien toiminnan? Entä miten on mahdollista, että esimerkiksi ISS on ainakin jollakin tapaa nähtävissä aivan tavallisella kaukoputkella? ; DOvat jo selittäneet kaiken ja lisää tulee kysyttäessä... Esimerkiksi satelliittipaikannus ja tietoliikennen toimivat kuulemma mastojen kautta.
Jos eivät satu löytämään tarpeeksi uskottavaa selitystä, ohittavat kysymyksen ja jatkavat muina miehinä uskomuksensa tarjoamista muillekin. Vastatodisteetkaan eivät pääse käsittelyyn."miten on mahdollista, että esimerkiksi ISS on ainakin jollakin tapaa nähtävissä aivan tavallisella kaukoputkella?"
Ei ohiteta tätä kysymystä. ISS:n voi tosiaan nähdä, ja jopa ihan paljain silmin, koska se vaikuttaisi ihan lentokoneelta, mutta matematiikka tietysti todistaa sen olevan kiistattomasti tosi korkealla, sillä miten muuten 80 km kymmenessä sekunnissa kiitävä alus näyttäisi niin hitaalta. Mutta joka yö siellä ISS:n ilmoitetulla lentoreitillä ei mitään näy, vaikka olisi ihan pilvetöntäkin. Harvaan asuttujen paikkojen yli ei varmaan tarvitse niin paljon lennellä ja pilviselläkin oman alueensa lentäjät voivat pitää lomaa. Katsojalle pilvitilanteen mätsäys live-videosta on tehty mahdottomaksi, koska live-video katkaistaan aina maapallon pimeällä puolella, josta ainoastaan voi ISS:n erottaa.
Toisaalta kerrotaan tapauksista kun ISS on näkynyt reitillään iltahämärällä pilvettömällä taivaalla, pitkän auringonlaskun aikaan (fyysisesti kummallinen ilmiö maapallossa), jolloin live-video olisi väitetysti vielä näkyvissä, mutta näyttääkin ristiriitaisesti koko alapuolisen mantereen olevan kokonaan pilvessä. Hyvin mahdollista kyllä, ettei sellaisissa tapauksissa live ollutkaan live, vaan uusinta. Toisinaan nimittäin pimeän vaiheen alettua, joka on tietysti puolet ajasta, siinä liveksi valehdellussa videossa näytetäänkin uusintana päiväkuvaa. Se tieto kerrotaan kyllä rehellisesti videossa, mutta tieto selviää vasta kun katsoo videota tarpeeksi pitkään. Eli useimpia tieto uusinnoista ei ehkä tavoita, vaan videon voi helposti luulla olevan 24/7 live. Muutenkin video näyttää aina tosi paljon pilvimassaa. On kuin se olisi kuvattu paljon alempaa, sellaisella kohdetta etäännyttävällä laakulmalinssillä, jolla pienikin matalapainerintama täyttää koko ruudun.
Tuossa hiukan spekulointia kuinka USA, Venäjä ja muut ISS:llä toimivat maat, jotka siellä juo toistensa puhdistettua pissaa hyvässä yhteisymmärryksessä, niin kuinka ovat ratkaisseet kaikenlaiset verrattain halvat käytännön rutiinit. Nythän jo tiedetään (jotka haluaa tutkia asiaa) että he ovat jo jääneet kiinni mokista mitä ISS:n sisätiloissa ja avaruuskävelyissä on tuotannollisesti mennyt pieleen. Youtube on niitä mokia pullollaan ja niistä selviää että ne on tehty studiossa. Aluksi puhuttiin että ne nyt vaan on jotain salaliittohörhöhöjen youtube-videoita, mutta nyt kun niitä on seurannut, sitä mukaa kun niitä on lisää ilmaantunut, niin ihan ehtaa Nasan kuvaahan ne on.Polariz- kirjoitti:
"miten on mahdollista, että esimerkiksi ISS on ainakin jollakin tapaa nähtävissä aivan tavallisella kaukoputkella?"
Ei ohiteta tätä kysymystä. ISS:n voi tosiaan nähdä, ja jopa ihan paljain silmin, koska se vaikuttaisi ihan lentokoneelta, mutta matematiikka tietysti todistaa sen olevan kiistattomasti tosi korkealla, sillä miten muuten 80 km kymmenessä sekunnissa kiitävä alus näyttäisi niin hitaalta. Mutta joka yö siellä ISS:n ilmoitetulla lentoreitillä ei mitään näy, vaikka olisi ihan pilvetöntäkin. Harvaan asuttujen paikkojen yli ei varmaan tarvitse niin paljon lennellä ja pilviselläkin oman alueensa lentäjät voivat pitää lomaa. Katsojalle pilvitilanteen mätsäys live-videosta on tehty mahdottomaksi, koska live-video katkaistaan aina maapallon pimeällä puolella, josta ainoastaan voi ISS:n erottaa.
Toisaalta kerrotaan tapauksista kun ISS on näkynyt reitillään iltahämärällä pilvettömällä taivaalla, pitkän auringonlaskun aikaan (fyysisesti kummallinen ilmiö maapallossa), jolloin live-video olisi väitetysti vielä näkyvissä, mutta näyttääkin ristiriitaisesti koko alapuolisen mantereen olevan kokonaan pilvessä. Hyvin mahdollista kyllä, ettei sellaisissa tapauksissa live ollutkaan live, vaan uusinta. Toisinaan nimittäin pimeän vaiheen alettua, joka on tietysti puolet ajasta, siinä liveksi valehdellussa videossa näytetäänkin uusintana päiväkuvaa. Se tieto kerrotaan kyllä rehellisesti videossa, mutta tieto selviää vasta kun katsoo videota tarpeeksi pitkään. Eli useimpia tieto uusinnoista ei ehkä tavoita, vaan videon voi helposti luulla olevan 24/7 live. Muutenkin video näyttää aina tosi paljon pilvimassaa. On kuin se olisi kuvattu paljon alempaa, sellaisella kohdetta etäännyttävällä laakulmalinssillä, jolla pienikin matalapainerintama täyttää koko ruudun.
Tuossa hiukan spekulointia kuinka USA, Venäjä ja muut ISS:llä toimivat maat, jotka siellä juo toistensa puhdistettua pissaa hyvässä yhteisymmärryksessä, niin kuinka ovat ratkaisseet kaikenlaiset verrattain halvat käytännön rutiinit. Nythän jo tiedetään (jotka haluaa tutkia asiaa) että he ovat jo jääneet kiinni mokista mitä ISS:n sisätiloissa ja avaruuskävelyissä on tuotannollisesti mennyt pieleen. Youtube on niitä mokia pullollaan ja niistä selviää että ne on tehty studiossa. Aluksi puhuttiin että ne nyt vaan on jotain salaliittohörhöhöjen youtube-videoita, mutta nyt kun niitä on seurannut, sitä mukaa kun niitä on lisää ilmaantunut, niin ihan ehtaa Nasan kuvaahan ne on.Kyllä se ISS siellä korkealla hujottaa, vaikka eräät eivät pysty sitä hyväksymään tai kokemaan todeksi.
pähkäilijä kirjoitti:
Ovat jo selittäneet kaiken ja lisää tulee kysyttäessä... Esimerkiksi satelliittipaikannus ja tietoliikennen toimivat kuulemma mastojen kautta.
Jos eivät satu löytämään tarpeeksi uskottavaa selitystä, ohittavat kysymyksen ja jatkavat muina miehinä uskomuksensa tarjoamista muillekin. Vastatodisteetkaan eivät pääse käsittelyyn.Ja tietoliikenne myös vedenalaisten kaapeleiden kautta. Tämä(kin) on sinänsä osatotuus.
- enmaltaodootttaaa
https://www.youtube.com/watch?v=-p-PToD2URA
Huomenna 22.02.2018, torstai aamuna klo 06:00 tai jälkeen laukaistaan Falcon, missä Starlink satelliitteja. Global internet, kiitos. Avaruusmatkailun nautettavuudet tulee hyvin esille jos lukee vanhoja Hesareita, joista kasasin otteita alla olevan ketjun alkuun.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15106285/nain-hs-uutisoi-kuuretkista-60-luvulla
Niistä selviää mm. että Apollo-missioiden teknisistä yksityiskohtaisuuksista voitiin lukea jo 100 vuotta aiemmin Jules Vernen tieteiskirjoista. Mutta nyt on selvinnyt että myös Wernher Von Braun, joka oli entinen natsi ja SS-joukkojen majuri, joka teknisesti toteutti nuo Apolloretket kuuhun, niin hänkin on tehnyt aikoinaan tieteiskirjan. Kirja kertoo kuinka ihmiset matkaavat Marsiin ja se kansoitetaan ja heidän presidenttiänsä kutsutaan tittelillä "the Elon."Vernen kuvitelma tykillä ampumisineen ja kovine laskeutumisineen on kyllä kaukana realistisesta ja sittemmin toteutuneesta. Osoittaa sen, että Verne ei osannut ennakoida rakettitekniikkaa. Jotkin itsestäänselvät seikat ovat sen sijaan olleet selvillä jo 1800-luvulla. Ja toiset ovat osuneet kohdilleen sattumalta.
pähkäilijä kirjoitti:
Vernen kuvitelma tykillä ampumisineen ja kovine laskeutumisineen on kyllä kaukana realistisesta ja sittemmin toteutuneesta. Osoittaa sen, että Verne ei osannut ennakoida rakettitekniikkaa. Jotkin itsestäänselvät seikat ovat sen sijaan olleet selvillä jo 1800-luvulla. Ja toiset ovat osuneet kohdilleen sattumalta.
Mutta aika tarkkoja lukemia pystyi antamaan, jotka muka sitten osoittautui oikeaksi. Ja mitä siihen rakettitekniikan ennakointiin tulee, niin eipä osannut myöskään rakettimies Wernher Von Braun ennakoida yhtään, vaan perusteli ensin miksi kuumatka olisi käytännössä aivan mahdoton ajatus, mutta siitä muutama vuosi myöhemmin mieli muuttui, että joo joo sinne mennään. Eikä siitä mennyt kuin enää muutama vuosi niin muka menivätkin, muttei sen koommin ole käyty yli 45 vuoteen. Uskokoon ken haluaa.
Ensin VERNE kertoo kuuretkistä jotka WERNHER toteutti ja sitten Wernher kertoo ELONin Mars retkistä jotka ELON toteuttaa. Onkohan Elon vielä kirjoittanut mitään. :)
- internet
100 minuuttia live lähetykseen. Sitten lähtee maasta. 7000 katsojaa odottaa. Varmaan nousee miljoonaan niin kuin tolla Mars raketilla.
https://www.youtube.com/watch?v=-p-PToD2URA - ohimenee
Lähetys alkoi
https://www.youtube.com/watch?v=-p-PToD2URA Katsoin tuon Falconin lähdön. 20 km korkeudessa alus kääntyi vakatasoon ja sen jälkeen aluksen asento oli jyrkästi alaspäin ja lopuksi ihan suoraan alas. Ymmärtäisin jos ylöspäin menevä liike alkaisi hidastua hidastumistaan, mutta että suoraan alas, niin että kamerakin joutui seuraamaan sitä alasmenevää liikettä. Satelliitti on menossa seuraavaksi synkkaan auringon kanssa samalla tavalla kuin kuu näyttää yhden puolen itsestään koska on lukkiutunut siihen maapallon kanssa. Aiemmin satelliitit on pystyneet vain lukittumaan niin että ne on aina maasta katsottuna samassa kohdassa, eli geostationaarisia, mutta nyt niitä saadaan lukitettua tuollakin tavalla, jonka kehuttiin olevan kätevä, koska siinä voi kuvata aina Maapalloa sen aurinkoiselta puolelta.
Eikös tuo merkitse sitä, että satelliitti on geostationäärisellä korkeudella, mutta kiertää päinvastaiseen suuntaan eli länteen, kierros vuorokaudessa?
Tuo "putoaminen" johtuu siitä, että rakettia todella käännettään jonkin verran loivempaan kulmaan (gravity turn), mutta enemmän näkökulmaharhasta. Katsotaanpa lentokonetta lentämässä korkealla taivaalla poispäin. Sehän näyttää putoavan lopulta kaukana metsään.
Youtubessa lähtö https://www.youtube.com/watch?v=H5qVFjI . Ruudun oikeasta yläkulmasta nähdään, että korkeus kasvaa koko ajan, vaikka raketti näyttää lopulta tosiaan putoavan suoraan alaspäin. - Mitäpä ne todellisia noloja putoamisia jatkuvasti näyttäisivätkään ja kalliita raketteja tuhlaisivat... :)- MitäIhmeenHömppää
Katsoin myös lähdön, eikä Falcon varmasti kääntynyt 20 km:n korkeudella vaakatasoon. Sekopäistä puppua, kuten muutkin väitteesi.
Satelliitteja on ollut vaikka kuinka kauan sekä geosynkkaradoilla, että Maata kiertämässä. Ensimmäiset satelliitit nimen omaan kiersivät Maata. Maata on aina voitu kuvata joka puolelta tai ainakin niin kauan kuin vakoilusatelliitteja on ollut. pähkäilijä kirjoitti:
Eikös tuo merkitse sitä, että satelliitti on geostationäärisellä korkeudella, mutta kiertää päinvastaiseen suuntaan eli länteen, kierros vuorokaudessa?
Viimeisin korkeus oli muistaakseni vähän yli 500km. Ne sanoi että rata kulkee pystyakselissa navalta navalle ja on siis aurinkosynkroninen. Mietin pienen pääni puhki miten sellaisessa liikkeessä voi pysyä kokoajan auringon puolella, vasta löytämäni havainnollistusvideo sen pystyi selittämään. Radan täytyy kulkea lähellä sitä maapallon valon ja varjon rajaa... siis sen rajan myötäisesti.
pähkäilijä kirjoitti:
Tuo "putoaminen" johtuu siitä, että rakettia todella käännettään jonkin verran loivempaan kulmaan (gravity turn), mutta enemmän näkökulmaharhasta. Katsotaanpa lentokonetta lentämässä korkealla taivaalla poispäin. Sehän näyttää putoavan lopulta kaukana metsään.
Youtubessa lähtö https://www.youtube.com/watch?v=H5qVFjI . Ruudun oikeasta yläkulmasta nähdään, että korkeus kasvaa koko ajan, vaikka raketti näyttää lopulta tosiaan putoavan suoraan alaspäin. - Mitäpä ne todellisia noloja putoamisia jatkuvasti näyttäisivätkään ja kalliita raketteja tuhlaisivat... :)"Katsotaanpa lentokonetta lentämässä korkealla taivaalla poispäin. Sehän näyttää putoavan lopulta kaukana metsään."
Kuulostaa melkein hyvältä pointilta muttei ole. Esimerkki nimenomaan paljastaa sen miltä näyttää kun mennään vaakatasossa kuten lentokone, paitsi ei niitäkään perspektiivi noin jyrkästi pudota. En nyt äkkiseltään osaa sanoa voimistuuko tuo perpektiivin pudottava efekti jos kone on korkealla vai matalammalla... varmaan korkealla?...eli ehkä piste sille, mutta ainakin sen osaan varmasti sanoa, että mitä kauemmaksi kone vaakatasossa pääsee niin silloin sellainen efekti enemmän erottuu. Mutta eikös tuollaisen raketin kuuluisi olla menossa aika suoraan ylös? Vaikka nyt jotain pientä sellaista gravity turnia olisikin, niin ei kovin kauaksi varmaan vakatasossa kuuluisi matkustaa?Polariz- kirjoitti:
"Katsotaanpa lentokonetta lentämässä korkealla taivaalla poispäin. Sehän näyttää putoavan lopulta kaukana metsään."
Kuulostaa melkein hyvältä pointilta muttei ole. Esimerkki nimenomaan paljastaa sen miltä näyttää kun mennään vaakatasossa kuten lentokone, paitsi ei niitäkään perspektiivi noin jyrkästi pudota. En nyt äkkiseltään osaa sanoa voimistuuko tuo perpektiivin pudottava efekti jos kone on korkealla vai matalammalla... varmaan korkealla?...eli ehkä piste sille, mutta ainakin sen osaan varmasti sanoa, että mitä kauemmaksi kone vaakatasossa pääsee niin silloin sellainen efekti enemmän erottuu. Mutta eikös tuollaisen raketin kuuluisi olla menossa aika suoraan ylös? Vaikka nyt jotain pientä sellaista gravity turnia olisikin, niin ei kovin kauaksi varmaan vakatasossa kuuluisi matkustaa?Kun se kertakaikkiaan voi näyttää kuvauspaikasta katsoen siltä. Ja jos ei erotu se, että samalla raketti menee koko ajan poispäin, vaikka se näkösäteen suunnassa liikkuu kohti horisonttia. Ja kun horisontti ei näy ja kuvataan zoomilla, sivuittaisliikkeen suuruudesta ei saa oikeaa kuvaa. Mutta tietysti väität, että ruudussa näytettävät korkeustiedot ovat osa huijausta. Ei mahda mitään.
- hmmm-----
MitäIhmeenHömppää kirjoitti:
Katsoin myös lähdön, eikä Falcon varmasti kääntynyt 20 km:n korkeudella vaakatasoon. Sekopäistä puppua, kuten muutkin väitteesi.
Satelliitteja on ollut vaikka kuinka kauan sekä geosynkkaradoilla, että Maata kiertämässä. Ensimmäiset satelliitit nimen omaan kiersivät Maata. Maata on aina voitu kuvata joka puolelta tai ainakin niin kauan kuin vakoilusatelliitteja on ollut.Kyllä, raketin täytyy lentää vaakatasossa suhteessa maahan, jotta ratanopeus saataisiin tarpeeksi isoksi kiertoradalla pysymistä varten. Radan apoapsis eli "maksimikorkeus" voi jopa kasvaa, vaikka raketti kiihdyttäisi kohti maata. (Näin se on, vaikka tämä saattaa äkkiseltään tuntua arkijärjen vastaiselta)
Jos ei muuten ratamekaniikka mene jakeluun, niin asentakaa tuo peli ja kokeilkaa ampua raketti kiertoradalle. Opitte varmasti paljon, jos siinä onnistutte.
http://store.steampowered.com/app/220200/Kerbal_Space_Program/ - vauhdilla_irti
hmmm----- kirjoitti:
Kyllä, raketin täytyy lentää vaakatasossa suhteessa maahan, jotta ratanopeus saataisiin tarpeeksi isoksi kiertoradalla pysymistä varten. Radan apoapsis eli "maksimikorkeus" voi jopa kasvaa, vaikka raketti kiihdyttäisi kohti maata. (Näin se on, vaikka tämä saattaa äkkiseltään tuntua arkijärjen vastaiselta)
Jos ei muuten ratamekaniikka mene jakeluun, niin asentakaa tuo peli ja kokeilkaa ampua raketti kiertoradalle. Opitte varmasti paljon, jos siinä onnistutte.
http://store.steampowered.com/app/220200/Kerbal_Space_Program/Raketti linkoutuu avaruuteen paljon tehokkaammin eli helpommin siten että se kiihdyttää vauhtiaan Maapallon ympäri kiertäen. Moukarinheittäjäkin saa lingottua moukarin paljon kauemmas pyörimällä ja kiihdyttämällä ketjun päässä olevan moukarin vauhtia ja päästämällä sen sitten irti.
- hmmm-----
vauhdilla_irti kirjoitti:
Raketti linkoutuu avaruuteen paljon tehokkaammin eli helpommin siten että se kiihdyttää vauhtiaan Maapallon ympäri kiertäen. Moukarinheittäjäkin saa lingottua moukarin paljon kauemmas pyörimällä ja kiihdyttämällä ketjun päässä olevan moukarin vauhtia ja päästämällä sen sitten irti.
Itseasiassa raketti ei edes voi päästä maapalloa kiertävälle radalle, ellei se kiihdytä myös vaakasuunnassa. Avaruuteen sen sijaan voi päästä "pystysuoraankin", mutta se vaatii enemmän polttoainetta.
Kiertoradalla pysyminen nimittäin perustuu siihen, että niin sanottu keskipakoisvoima on yhtä suuri kuin gravitaation aiheuttama voima. Keskipakovoiman suuruus taas riippuu täysin maahan nähden "vaakatasossa" olevan nopeusvektorin suuruudesta. Elliptisellä kiertoradalla raketin nopeus puolestaan vaihtelee maan ja raketin etäisyyden mukana. vauhdilla_irti kirjoitti:
Raketti linkoutuu avaruuteen paljon tehokkaammin eli helpommin siten että se kiihdyttää vauhtiaan Maapallon ympäri kiertäen. Moukarinheittäjäkin saa lingottua moukarin paljon kauemmas pyörimällä ja kiihdyttämällä ketjun päässä olevan moukarin vauhtia ja päästämällä sen sitten irti.
Tämä kyseinen raketti (siis tämä jälkimmäinen) meni suoraan alimmaiselle kiertoradalle (low earth orbit), ja meni sinne joissakin minuuteissa, eli ainakaan mistään linkoamisesta ei ole kyse. Ja sen korkeuden kasvattamisen vaakatasossa ymmärrän hyvin ilman pelejäkin. Siitä nimenomaan on ollut puhetta, että tavallisen lentokoneenkin pitäisi lentää kohti avaruutta sen lentäessä vaakatasossa samalla kun maa alla kaartuu alta pois.
Tässä vastapainoksi hieman littumekaniikkaa. Lapsikin sen ymmärtää, eikä siihen tarvitse edes peliä opettamaan miten todellisuus toimii. Kone tosiaan lentää sekä vaakatasossa että siitä eteenpäinkin suoraan. (Ellei erikseen laskeudu...) Nimittäin koneessa pienenkin nokan kallistuksen tuntee, mutta lisäksi koneiden suoraan lentäminen on todistettu sekä fyysisellä- että kännykän vatupasseilla, joista jälkimmäinen perustuu liikkeen ja asentojen muutosten tunnistamiseen ilman mahdollisuutta vedota painovoimaan.Polariz- kirjoitti:
Tämä kyseinen raketti (siis tämä jälkimmäinen) meni suoraan alimmaiselle kiertoradalle (low earth orbit), ja meni sinne joissakin minuuteissa, eli ainakaan mistään linkoamisesta ei ole kyse. Ja sen korkeuden kasvattamisen vaakatasossa ymmärrän hyvin ilman pelejäkin. Siitä nimenomaan on ollut puhetta, että tavallisen lentokoneenkin pitäisi lentää kohti avaruutta sen lentäessä vaakatasossa samalla kun maa alla kaartuu alta pois.
Tässä vastapainoksi hieman littumekaniikkaa. Lapsikin sen ymmärtää, eikä siihen tarvitse edes peliä opettamaan miten todellisuus toimii. Kone tosiaan lentää sekä vaakatasossa että siitä eteenpäinkin suoraan. (Ellei erikseen laskeudu...) Nimittäin koneessa pienenkin nokan kallistuksen tuntee, mutta lisäksi koneiden suoraan lentäminen on todistettu sekä fyysisellä- että kännykän vatupasseilla, joista jälkimmäinen perustuu liikkeen ja asentojen muutosten tunnistamiseen ilman mahdollisuutta vedota painovoimaan.Ohjaaja tai autopilotti huolehtii siitä, että korkeus pysyy haluttuna. Mutta lienee siinä muutakin. Siipien nostovoimahan riippuu ilmanpaineesta eli korkeudesta. Eli siinä olisi automaattista säätelyä, en tiedä. Kuten tiedämme, lentokoeet eivät nouse avaruuteen, vaikka yrittäisivätkin.
Vatupassit perustuvat nimenomaan painovoimaan. Eli maanpinnan muotoisen käyrän pinnan vaaituksessa vatupassit näyttävät koko ajan vaakasuoraa pintaa. Näin lentokoneissakin.- hmmm-----
Polariz- kirjoitti:
Tämä kyseinen raketti (siis tämä jälkimmäinen) meni suoraan alimmaiselle kiertoradalle (low earth orbit), ja meni sinne joissakin minuuteissa, eli ainakaan mistään linkoamisesta ei ole kyse. Ja sen korkeuden kasvattamisen vaakatasossa ymmärrän hyvin ilman pelejäkin. Siitä nimenomaan on ollut puhetta, että tavallisen lentokoneenkin pitäisi lentää kohti avaruutta sen lentäessä vaakatasossa samalla kun maa alla kaartuu alta pois.
Tässä vastapainoksi hieman littumekaniikkaa. Lapsikin sen ymmärtää, eikä siihen tarvitse edes peliä opettamaan miten todellisuus toimii. Kone tosiaan lentää sekä vaakatasossa että siitä eteenpäinkin suoraan. (Ellei erikseen laskeudu...) Nimittäin koneessa pienenkin nokan kallistuksen tuntee, mutta lisäksi koneiden suoraan lentäminen on todistettu sekä fyysisellä- että kännykän vatupasseilla, joista jälkimmäinen perustuu liikkeen ja asentojen muutosten tunnistamiseen ilman mahdollisuutta vedota painovoimaan."Tässä vastapainoksi hieman littumekaniikkaa. Lapsikin sen ymmärtää, eikä siihen tarvitse edes peliä opettamaan miten todellisuus toimii. "
Ei, nyt et kyllä ymmärtänyt ollenkaan. Kuten edellä oleva jo korjasikin, vatupassin toiminta perustuu painovoimaan. Vaakatasossa oleva vatupassi on siis asetettu kutakuinkin tangetin suuntaisesti, eli näin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tangentti_(geometria)
Lentokone on siis ikään kuin liikkuva tangetti, eli vaikka lentokone lentää vatuupassin mukaan koko ajan suoraan, nokan suunta muuttuu kuitenkin koko ajan. Itseasiassa näin tapahtuu, vaikka lentokone seisoisi paikallaan maassa, sillä maa pyörii ja kiertää aurinkoa, joka puolestaan kiertää linnunradan keskusta ja niin edelleen.
Käytännössä tavallinen lentokone lentää kuitenkin niin hitaasti, että tämä jatkuva "suunnan muuttuminen" on todella hankala havaita. Käytännössä emme havaitse tätä ilmiötä edes maata kiertävällä radalla, sillä tällöin keskipakoisvoima ja maapallon painovoima kumoavat toisensa. Tällöin liikesuunta muuttuu jatkuvasti ilman havaittavaa voimavaikutusta.
Leikitään vielä alla olevalla työkalulla:
http://www.calctool.org/CALC/phys/astronomy/earth_orbit
Jos oletettaisiin, että maalla ei olisi ilmakehää hidastamassa, lentokoneen tulisi lentää 10 km korkeudella 28 452.7 km/h, jotta se pysyisi näin matalalla radalla keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Matkustajalentokone lentävää kuitenkin vain noin 800-900km/h, jolloin sen tulisi lentää noin 6 000 000 km "korkeudessa", jotta se pysyisi maata kiertävällä radalla. Esimerkiksi kuu "lentää" keskimääräisesti "vain" noin 380 000 km "korkeudessa" ja sen ratanopeus on noin 3656.50 km/h.
Tuossa vielä ISS:n tiedot:
http://iss.astroviewer.net/
- ei-avaruudessa
Auto avaruudessa on feikki juttu. Tässä on video jossa asiaa käsitellään. Valtaosa ihmisistä tykkää videosta (huomattavasti enemmän thumbs up kuin down):
https://www.youtube.com/watch?v=6fqGjOwjLUw- hgjhgjhjhg
Valtaosa kärpäsistä tykkää lehmänpaskasta. Mitä se todistaa lehmänpaskan mausta?
- Altocumulus
Voiko miljoona kärpästä sitten olla väärässä?
Tuossakaan ei ole selvyyttä asioista. Esimerkiksi renkaat puhkeavat pienestä reiästä, joten sitä ei välttämättä ulkoapäin huomaa. Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa.
Entä sitten se korkea lämpötila. Jos sitä esiintyy jossakin lähiavaruudessa, se on vain nimellistä. Siellähän ei ole ilmaa eikä oikeastaan muutakaan kaasua. Lämpöhän on molekyylien liikettä, joten harvoissa kaasumolekyyleissä on vain hyvin vähän lämpöenergiaa. Se ei siten saa aikaan juuri mitään. Pelkkä lämpötila ei siis merkitse mitään, vaan aineen (vaikka vain ilman) sisältämä lämpöenergia sekä säteilyenergia (auringon lämpösäteily on avaruudessa jonkin verran voimakkaampaa kuin täällä ilmakehän alla).pähkäilijä kirjoitti:
Tuossakaan ei ole selvyyttä asioista. Esimerkiksi renkaat puhkeavat pienestä reiästä, joten sitä ei välttämättä ulkoapäin huomaa. Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa.
Entä sitten se korkea lämpötila. Jos sitä esiintyy jossakin lähiavaruudessa, se on vain nimellistä. Siellähän ei ole ilmaa eikä oikeastaan muutakaan kaasua. Lämpöhän on molekyylien liikettä, joten harvoissa kaasumolekyyleissä on vain hyvin vähän lämpöenergiaa. Se ei siten saa aikaan juuri mitään. Pelkkä lämpötila ei siis merkitse mitään, vaan aineen (vaikka vain ilman) sisältämä lämpöenergia sekä säteilyenergia (auringon lämpösäteily on avaruudessa jonkin verran voimakkaampaa kuin täällä ilmakehän alla)."Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa."
Niin tosiaan luulisi. Kaasupallotkin laajenee ja puhkeaa kun ilma ylhäällä alkaa olla ohutta, eikä edes lähellekään tyhjiö vielä. Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien. Mutta Elon Musk nimenomaan ilmoitti ettei autoa valmisteltu mitenkään avaruutta varten, vaan se lähetettiin sellaisena kuin se on... että ainoastaan peruutuspeili poistettiin. Tärkeintä selvästi on ettei studion takaseinä näy :)
Tuo molekyyliasia kuulostaa vähän toiveajattelulta, että miten selkeä epäkohta saadaan häivytettyä pois uskovaisesta mielestä. Eikö auto koostu molekyyleistä? Ja eikö ne molekyylit sitten kuumene kun aurinko paistaa niihin ilman mitään Van Allenin vyöhykettä, otsonikerrosta, ilmakehää ja ties mitä muuta suojakerrosta välissä?
Kun kesällä laitan kuumaan autooni ilmaistoinnin kylmälle, alkaa muovinen kojelauta poksua lämpövaihtelusta. Autoni ei valitettavasti ole Tesla, jossa kojelauta pysyy näköjään ehjänä avaruuden kylmyydessäkin, jossa se pyörii maan ympäri kuin vartaalla auringon grillauksessa, niin että sama muoviosa voi olla toisesta kohtaa ties kuinka paljon pakkasella ja toisesta kohtaa valtavassa kuumuudessa samaan aikaan, eikä osat halkaile.Polariz- kirjoitti:
"Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa."
Niin tosiaan luulisi. Kaasupallotkin laajenee ja puhkeaa kun ilma ylhäällä alkaa olla ohutta, eikä edes lähellekään tyhjiö vielä. Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien. Mutta Elon Musk nimenomaan ilmoitti ettei autoa valmisteltu mitenkään avaruutta varten, vaan se lähetettiin sellaisena kuin se on... että ainoastaan peruutuspeili poistettiin. Tärkeintä selvästi on ettei studion takaseinä näy :)
Tuo molekyyliasia kuulostaa vähän toiveajattelulta, että miten selkeä epäkohta saadaan häivytettyä pois uskovaisesta mielestä. Eikö auto koostu molekyyleistä? Ja eikö ne molekyylit sitten kuumene kun aurinko paistaa niihin ilman mitään Van Allenin vyöhykettä, otsonikerrosta, ilmakehää ja ties mitä muuta suojakerrosta välissä?
Kun kesällä laitan kuumaan autooni ilmaistoinnin kylmälle, alkaa muovinen kojelauta poksua lämpövaihtelusta. Autoni ei valitettavasti ole Tesla, jossa kojelauta pysyy näköjään ehjänä avaruuden kylmyydessäkin, jossa se pyörii maan ympäri kuin vartaalla auringon grillauksessa, niin että sama muoviosa voi olla toisesta kohtaa ties kuinka paljon pakkasella ja toisesta kohtaa valtavassa kuumuudessa samaan aikaan, eikä osat halkaile.Autot eivät ole niin särkyviä. Sitä paitsi, näkyykö auton kunto nyt jossakin?
- KunEiPaukutRiitä
Polariz- kirjoitti:
"Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa."
Niin tosiaan luulisi. Kaasupallotkin laajenee ja puhkeaa kun ilma ylhäällä alkaa olla ohutta, eikä edes lähellekään tyhjiö vielä. Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien. Mutta Elon Musk nimenomaan ilmoitti ettei autoa valmisteltu mitenkään avaruutta varten, vaan se lähetettiin sellaisena kuin se on... että ainoastaan peruutuspeili poistettiin. Tärkeintä selvästi on ettei studion takaseinä näy :)
Tuo molekyyliasia kuulostaa vähän toiveajattelulta, että miten selkeä epäkohta saadaan häivytettyä pois uskovaisesta mielestä. Eikö auto koostu molekyyleistä? Ja eikö ne molekyylit sitten kuumene kun aurinko paistaa niihin ilman mitään Van Allenin vyöhykettä, otsonikerrosta, ilmakehää ja ties mitä muuta suojakerrosta välissä?
Kun kesällä laitan kuumaan autooni ilmaistoinnin kylmälle, alkaa muovinen kojelauta poksua lämpövaihtelusta. Autoni ei valitettavasti ole Tesla, jossa kojelauta pysyy näköjään ehjänä avaruuden kylmyydessäkin, jossa se pyörii maan ympäri kuin vartaalla auringon grillauksessa, niin että sama muoviosa voi olla toisesta kohtaa ties kuinka paljon pakkasella ja toisesta kohtaa valtavassa kuumuudessa samaan aikaan, eikä osat halkaile." Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien"
Eli kun ilmanpaine lisääntyisi n. kahdesta baarista kolmeen, teräsvyörenkaat repeäisivät?
Nukuitko fysiikantunnit?
Auringon säteily pinta-alayksikköä kohti on avaruudessa suurempaa kuin maassa, mutta ei paljoa. Ongelma on lähinnä siinä, ettei lämpö poistu kuin säteilemällä. Se johtuu kuitenkin rakenteissa myös varjopuolelle, jolloin nettosäteily kasvaa. Suurin ongelma avaruudessa ei ole lämpö eikä kylmyys, vaan suuret lämpötilaerot auringon ja varjon puolella. Nekään tuskin autoon vaikuttaisivaty mitenkään.
Taisit tosiaan nukkua fysiikan tunnit. KunEiPaukutRiitä kirjoitti:
" Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien"
Eli kun ilmanpaine lisääntyisi n. kahdesta baarista kolmeen, teräsvyörenkaat repeäisivät?
Nukuitko fysiikantunnit?
Auringon säteily pinta-alayksikköä kohti on avaruudessa suurempaa kuin maassa, mutta ei paljoa. Ongelma on lähinnä siinä, ettei lämpö poistu kuin säteilemällä. Se johtuu kuitenkin rakenteissa myös varjopuolelle, jolloin nettosäteily kasvaa. Suurin ongelma avaruudessa ei ole lämpö eikä kylmyys, vaan suuret lämpötilaerot auringon ja varjon puolella. Nekään tuskin autoon vaikuttaisivaty mitenkään.
Taisit tosiaan nukkua fysiikan tunnit.No en varmaan väittäisi että renkaat puhkeaa jos paineet kasvaisi niissä tosiaan vain noin vähän. Miten selvisi noin yksityiskohtaisesti paljon
renkaspaine lisääntyy?
Itse tein vaan vertailevan arvion siltä pohjalta kuinka tyhjäksi sääpallot jätetään että jäisi tilaa laajenemiselle... ja siltikin ne poksahtaa vain vähän yli 20 km korkeudessa.Polariz- kirjoitti:
"Sitä paitsi luulisi renkaat täytetyn jollakin kiinteämmällä aineella, kun niitä aiottiin esitellä avaruudessa."
Niin tosiaan luulisi. Kaasupallotkin laajenee ja puhkeaa kun ilma ylhäällä alkaa olla ohutta, eikä edes lähellekään tyhjiö vielä. Avaruuden tyhjiö, joka täydellisempi tyhjiö kuin missään ihmisen vahvimmissakaan tyhjiökammioissa, se poksauttaisi auton kumiset ilmapallot samantien. Mutta Elon Musk nimenomaan ilmoitti ettei autoa valmisteltu mitenkään avaruutta varten, vaan se lähetettiin sellaisena kuin se on... että ainoastaan peruutuspeili poistettiin. Tärkeintä selvästi on ettei studion takaseinä näy :)
Tuo molekyyliasia kuulostaa vähän toiveajattelulta, että miten selkeä epäkohta saadaan häivytettyä pois uskovaisesta mielestä. Eikö auto koostu molekyyleistä? Ja eikö ne molekyylit sitten kuumene kun aurinko paistaa niihin ilman mitään Van Allenin vyöhykettä, otsonikerrosta, ilmakehää ja ties mitä muuta suojakerrosta välissä?
Kun kesällä laitan kuumaan autooni ilmaistoinnin kylmälle, alkaa muovinen kojelauta poksua lämpövaihtelusta. Autoni ei valitettavasti ole Tesla, jossa kojelauta pysyy näköjään ehjänä avaruuden kylmyydessäkin, jossa se pyörii maan ympäri kuin vartaalla auringon grillauksessa, niin että sama muoviosa voi olla toisesta kohtaa ties kuinka paljon pakkasella ja toisesta kohtaa valtavassa kuumuudessa samaan aikaan, eikä osat halkaile.Netistä löytyi tällaista:
"ISS and satellites are largely within the thermosphere, where the high temperature is indicative of the high energy of the gas molecules. However due to the thermosphere’s extremely low gas density, heat transfer is extremely inefficient, i.e., the coefficient of heat transfer (convective) is practically zero."
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124740MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022471Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5761861- 91723
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1131577Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671207Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3998Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64987