Vanhat dieselautot ajokieltoon!!!

hohhoijaaaa

16

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettijä-

      Uutinen ei kerro mitä tarkoittaa vanha diesel-auto. Onko 30 vuotias, vai mitä lie.

      • hohhoijaaaa

        Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.


      • huuooohhhh
        hohhoijaaaa kirjoitti:

        Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.

        Ja höpö höpö.
        Euro 5 autoja on myyty vuodesta 2013 eteenpäin, eli melko tuoreita autoja tuo koskee.
        Eli vanhemmilla saa körötellä entiseen malliin.


    • cirrukserosiinano

      Ei taida sähköautot mennä odotetulla tavalla.

      • Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.


      • cirruskerosiinano

        Se kuusinkertainenkin taitaa olla alle prosentti autokannasta. Muistaakseeni luin että Saksassa on vain noin 5000 täyssähköautoa ja ne jotka niitä ostaa saa lainaksi polttomoottoriauton kun lähtevät pidemmälle esim lomille.


      • toteaja-

        ei paljon täyssähköautot innosta, kun saa muutaman sadankilometrin välein tankata muutaman tunnin.


      • Tosi-asiat-ensin
        Sillei kirjoitti:

        Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.

        Ja minä voin kysyä sellaisen kysymyksen, että mistäs revit sähkön niihin latauspisteisiin? Kapasiteetti ei vaan riitä yksinkertaisesti. Vielä nykyisinkin ollaan huolissaan siitä vuosittain, kun tuhannet ihmiset pistävät joulukinkkunsa samaan aikaan uuniin. Täytyy sanoa sellainenkin tosiasia, että kahia kotkotus on kyllä siiitä, että autokanta pitäisi uudistaa Suomessakin, mutta ketään ei puhu sanallakaan siitä, mistä pienituloiset haja-asutus alueen ihmiset ostelee uusia autoja, kun varat ei tahdo edes elämiseen riittää. Kyllä mm. Helsinki elää ihan omassa kuplassaan, eikä näe laajemmin asioita.


    • lfvd

      Turhaan saksalaiset noita terveysasioita murehtivat, kelpaavat hyvin itä-europan maihin kuten suomi.

    • bisnesmahdollisuus

      Tuskin Suomessa kiellettään kun virolaisetkin saavat ajaa savuttavilla rikkinäisillä diesel autoillaan Suomessa. Tuo ohje muualla suurkaupungeissa antaa suomalaisille mahdollisuuden hankkia dieselauton halvalla Keski.Euroopasta.

    • 5.7

      "Hyvä, hyvä, nyt on kunnon meininki."

      Tyypillinen autottoman, kateellisen vihervasuri-luuserin vahingonilon purskahdus.

      • Sähkönainen

        Paaliin vaan kaikki saastuttavat romut.


    • Typpi, rikki ja hiilidioksidi on kasvien ruokaa. Kaupunkien savusumu johtuu liiasta lannoittamisesta. Ajele kesällä moottoritiellä ja ihaile pientareiden valtoimenaan rehoittavia kasveja. Miksi sinä vihaat vihreitä kasveja?

    • Arkkuun
      • taavetti.ferguson

        Kuinka paljon vanha 1980-luvun jakajapumpullinen vapari diesel tupruttaa typenoksideja verrattuna näihin nykyisiin ahdettuihin common raileihin?


    • siinäpä.luettavaa

      Hyvä kirjoitus, joka hieman avaa tuota päästövouhotusta.
      Dieselit halutaan kieltää, ja tilalle halutaan varaallisia pienhiukkasia tupruttavia pieniä bensakoneita.

      " jtjconsulting 21.9.2017, 19:52

      Nyt olisi korkea aika sivistäytyä ja ymmärtää erilaisia päästöjä. Nykykeskustelussa menevät puurot ja vellit aivan herttaisen sekaisin – jopa alan päättäjilläkin. Ensinnäkin, hiilidioksidipäästöt – joihin meikeläinen eurooppalainen autoverotus perustuu – on puhdasta matematiikkaa. Dieselin ja bensakoneen ero CO2 päästöissä on suoraan verrannollinen kulutukseen. Samantehoinen diesel on hyötysuhteeltaan parempi kuin otto-prosessin mukainen bensakone. Siksi dieselin hiilidioksidipäästöt ovat samalla mekaanisen työn teholla pienemmät. Kaasumoottori on ylivertainen CO2 päästöjen suhteen (noin -25 %) johtuen öljytisleiden CH2- ketjujen rikkaammasta hiilisisällöstä verrattuna maakaasun (metaanin) CH4 molekyyleihin.
      Typpioksidien päästöissä diesel on surkea verrattuna otto-prosessiin eli bensa- tai tulppasytytteisiin kaasumoottoreihin, koska dieselissä kuuma palamisprosessi kestää työtahdissa lähes koko männän alastuloajan eli tarkemmin koko ruiskutuksen ajan. Näin pitempiaikainen kuuma prosessi ehtii hapettaa ilman typpeä enemmän kuin otto-prosessi, jossa palotilassa alkuun tapahtuu typpeä hapettavan kuuman kannalta lyhytaikainen räjähdys ja mäntää alaspainava työ saadaan aikaiseksi kaasun laajenemisen eli paisunnan kautta. Näin otto-prosessissa typpi ei ehdi hapettua kuten diesel-prosessia. Muistettakoon, että typpioksidit sellaisenaan eivät ole välitön terveysriski vaan aiheuttavat pitkällä aikavälillä yleistä maaperän ja laivakoneiden osalta merien happamoitumista. Typpioksidit voidaan pelkistää takaisin hapeksi ja typeksi erilaisissa katalysaattoreissa, joista ainakin tämän päivän käytännön tilanteissa kohtuullisen hyvin toimivat ureaan eli pissaan perustuvat typpioksidien pelkistimet. Kolmas keskeinen päästötyyppi ovat erittäin vaaralliset pienhiukkaset, jotka aiheuttavat syöpää – aivan kuin raskas kivipöly tai asbestipöly. Hiukkaspäästöt ovat suoraan verrannollisia polttoaineen puhtauteen – niin dieselissä kuin bensakoneessakin. Erityisesti aromaatit osana polttoineen hiilivetyketjuja tulevat pakoputkesta ulos palamattomina ja ovat siis mekaaniselta vaikutukseltaan keuhkoille oikea vaara. Pienhiukkaspäästöt saadaan kuriin vain a) polttamalla aidosti puhdasta bensaa/dieseliä sekä b) pitämällä huolta toimivasta hiukkasuodattimesta ja sen jälkipolttokyvystä.
      Itse uskon dieselin olevan suvereeni voimanlähde vielä vuosikymmeniä johtuen sen ylivertaisesta termisestä hyötysuhteesta.

      Jukka Jaatinen"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe