Vanhat dieselautot ajokieltoon!!!

hohhoijaaaa

16

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettijä-

      Uutinen ei kerro mitä tarkoittaa vanha diesel-auto. Onko 30 vuotias, vai mitä lie.

      • hohhoijaaaa

        Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.


      • huuooohhhh
        hohhoijaaaa kirjoitti:

        Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.

        Ja höpö höpö.
        Euro 5 autoja on myyty vuodesta 2013 eteenpäin, eli melko tuoreita autoja tuo koskee.
        Eli vanhemmilla saa körötellä entiseen malliin.


    • cirrukserosiinano

      Ei taida sähköautot mennä odotetulla tavalla.

      • Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.


      • cirruskerosiinano

        Se kuusinkertainenkin taitaa olla alle prosentti autokannasta. Muistaakseeni luin että Saksassa on vain noin 5000 täyssähköautoa ja ne jotka niitä ostaa saa lainaksi polttomoottoriauton kun lähtevät pidemmälle esim lomille.


      • toteaja-

        ei paljon täyssähköautot innosta, kun saa muutaman sadankilometrin välein tankata muutaman tunnin.


      • Tosi-asiat-ensin
        Sillei kirjoitti:

        Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.

        Ja minä voin kysyä sellaisen kysymyksen, että mistäs revit sähkön niihin latauspisteisiin? Kapasiteetti ei vaan riitä yksinkertaisesti. Vielä nykyisinkin ollaan huolissaan siitä vuosittain, kun tuhannet ihmiset pistävät joulukinkkunsa samaan aikaan uuniin. Täytyy sanoa sellainenkin tosiasia, että kahia kotkotus on kyllä siiitä, että autokanta pitäisi uudistaa Suomessakin, mutta ketään ei puhu sanallakaan siitä, mistä pienituloiset haja-asutus alueen ihmiset ostelee uusia autoja, kun varat ei tahdo edes elämiseen riittää. Kyllä mm. Helsinki elää ihan omassa kuplassaan, eikä näe laajemmin asioita.


    • lfvd

      Turhaan saksalaiset noita terveysasioita murehtivat, kelpaavat hyvin itä-europan maihin kuten suomi.

    • bisnesmahdollisuus

      Tuskin Suomessa kiellettään kun virolaisetkin saavat ajaa savuttavilla rikkinäisillä diesel autoillaan Suomessa. Tuo ohje muualla suurkaupungeissa antaa suomalaisille mahdollisuuden hankkia dieselauton halvalla Keski.Euroopasta.

    • 5.7

      "Hyvä, hyvä, nyt on kunnon meininki."

      Tyypillinen autottoman, kateellisen vihervasuri-luuserin vahingonilon purskahdus.

      • Sähkönainen

        Paaliin vaan kaikki saastuttavat romut.


    • Typpi, rikki ja hiilidioksidi on kasvien ruokaa. Kaupunkien savusumu johtuu liiasta lannoittamisesta. Ajele kesällä moottoritiellä ja ihaile pientareiden valtoimenaan rehoittavia kasveja. Miksi sinä vihaat vihreitä kasveja?

    • Arkkuun

      Mersun ja Penarin kotikaupungeissa voi käydä huonosti.
      https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/saksalaisilla-dieselautoilijoilla-kohtalon-paiva-huomenna-dusseldorfiin-ja-stuttgartiin-kenties-ajokielto-6702921

      Sydänkohtaukset kaksinkertaistuvat, kun typenoksidi nousee 20 mikrogrammaa. Helsingissä vuorokausivaihtelu on 80 mikrogrammaa. Pienhiukkasten osuus on erottelematta, mutta diesel vaikuttaa.
      https://yle.fi/uutiset/3-10086339

      • taavetti.ferguson

        Kuinka paljon vanha 1980-luvun jakajapumpullinen vapari diesel tupruttaa typenoksideja verrattuna näihin nykyisiin ahdettuihin common raileihin?


    • siinäpä.luettavaa

      Hyvä kirjoitus, joka hieman avaa tuota päästövouhotusta.
      Dieselit halutaan kieltää, ja tilalle halutaan varaallisia pienhiukkasia tupruttavia pieniä bensakoneita.

      " jtjconsulting 21.9.2017, 19:52

      Nyt olisi korkea aika sivistäytyä ja ymmärtää erilaisia päästöjä. Nykykeskustelussa menevät puurot ja vellit aivan herttaisen sekaisin – jopa alan päättäjilläkin. Ensinnäkin, hiilidioksidipäästöt – joihin meikeläinen eurooppalainen autoverotus perustuu – on puhdasta matematiikkaa. Dieselin ja bensakoneen ero CO2 päästöissä on suoraan verrannollinen kulutukseen. Samantehoinen diesel on hyötysuhteeltaan parempi kuin otto-prosessin mukainen bensakone. Siksi dieselin hiilidioksidipäästöt ovat samalla mekaanisen työn teholla pienemmät. Kaasumoottori on ylivertainen CO2 päästöjen suhteen (noin -25 %) johtuen öljytisleiden CH2- ketjujen rikkaammasta hiilisisällöstä verrattuna maakaasun (metaanin) CH4 molekyyleihin.
      Typpioksidien päästöissä diesel on surkea verrattuna otto-prosessiin eli bensa- tai tulppasytytteisiin kaasumoottoreihin, koska dieselissä kuuma palamisprosessi kestää työtahdissa lähes koko männän alastuloajan eli tarkemmin koko ruiskutuksen ajan. Näin pitempiaikainen kuuma prosessi ehtii hapettaa ilman typpeä enemmän kuin otto-prosessi, jossa palotilassa alkuun tapahtuu typpeä hapettavan kuuman kannalta lyhytaikainen räjähdys ja mäntää alaspainava työ saadaan aikaiseksi kaasun laajenemisen eli paisunnan kautta. Näin otto-prosessissa typpi ei ehdi hapettua kuten diesel-prosessia. Muistettakoon, että typpioksidit sellaisenaan eivät ole välitön terveysriski vaan aiheuttavat pitkällä aikavälillä yleistä maaperän ja laivakoneiden osalta merien happamoitumista. Typpioksidit voidaan pelkistää takaisin hapeksi ja typeksi erilaisissa katalysaattoreissa, joista ainakin tämän päivän käytännön tilanteissa kohtuullisen hyvin toimivat ureaan eli pissaan perustuvat typpioksidien pelkistimet. Kolmas keskeinen päästötyyppi ovat erittäin vaaralliset pienhiukkaset, jotka aiheuttavat syöpää – aivan kuin raskas kivipöly tai asbestipöly. Hiukkaspäästöt ovat suoraan verrannollisia polttoaineen puhtauteen – niin dieselissä kuin bensakoneessakin. Erityisesti aromaatit osana polttoineen hiilivetyketjuja tulevat pakoputkesta ulos palamattomina ja ovat siis mekaaniselta vaikutukseltaan keuhkoille oikea vaara. Pienhiukkaspäästöt saadaan kuriin vain a) polttamalla aidosti puhdasta bensaa/dieseliä sekä b) pitämällä huolta toimivasta hiukkasuodattimesta ja sen jälkipolttokyvystä.
      Itse uskon dieselin olevan suvereeni voimanlähde vielä vuosikymmeniä johtuen sen ylivertaisesta termisestä hyötysuhteesta.

      Jukka Jaatinen"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4918
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3169
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2056
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      30
      1813
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1633
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe