Liiallisen tupruttelun takia. Hyvä, hyvä, nyt on kunnon meininki.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanhan-dieselauton-vaihtoehdot-tuhansien-eurojen-remontti-tai-ajokielto/7MwyKwvk
Vanhat dieselautot ajokieltoon!!!
16
350
Vastaukset
- miettijä-
Uutinen ei kerro mitä tarkoittaa vanha diesel-auto. Onko 30 vuotias, vai mitä lie.
- hohhoijaaaa
Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.
- huuooohhhh
hohhoijaaaa kirjoitti:
Kysymys on Euro-5 päästönormin autoista. Niitä sai myydä vuoteen 2014 asti. Melko uusistakin autoista on kysymys.
Ja höpö höpö.
Euro 5 autoja on myyty vuodesta 2013 eteenpäin, eli melko tuoreita autoja tuo koskee.
Eli vanhemmilla saa körötellä entiseen malliin.
- cirrukserosiinano
Ei taida sähköautot mennä odotetulla tavalla.
Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.
- cirruskerosiinano
Se kuusinkertainenkin taitaa olla alle prosentti autokannasta. Muistaakseeni luin että Saksassa on vain noin 5000 täyssähköautoa ja ne jotka niitä ostaa saa lainaksi polttomoottoriauton kun lähtevät pidemmälle esim lomille.
- toteaja-
ei paljon täyssähköautot innosta, kun saa muutaman sadankilometrin välein tankata muutaman tunnin.
- Tosi-asiat-ensin
Sillei kirjoitti:
Voin paljastaa, että Varsinais-Suomen alueella sähköautolatauspisteiden määrä tulee tuplaantumaan tämän vuoden aikana ja kuusinkertaistumaan kahden tulevan vuoden sisällä.
Ja minä voin kysyä sellaisen kysymyksen, että mistäs revit sähkön niihin latauspisteisiin? Kapasiteetti ei vaan riitä yksinkertaisesti. Vielä nykyisinkin ollaan huolissaan siitä vuosittain, kun tuhannet ihmiset pistävät joulukinkkunsa samaan aikaan uuniin. Täytyy sanoa sellainenkin tosiasia, että kahia kotkotus on kyllä siiitä, että autokanta pitäisi uudistaa Suomessakin, mutta ketään ei puhu sanallakaan siitä, mistä pienituloiset haja-asutus alueen ihmiset ostelee uusia autoja, kun varat ei tahdo edes elämiseen riittää. Kyllä mm. Helsinki elää ihan omassa kuplassaan, eikä näe laajemmin asioita.
- lfvd
Turhaan saksalaiset noita terveysasioita murehtivat, kelpaavat hyvin itä-europan maihin kuten suomi.
- bisnesmahdollisuus
Tuskin Suomessa kiellettään kun virolaisetkin saavat ajaa savuttavilla rikkinäisillä diesel autoillaan Suomessa. Tuo ohje muualla suurkaupungeissa antaa suomalaisille mahdollisuuden hankkia dieselauton halvalla Keski.Euroopasta.
- 5.7
"Hyvä, hyvä, nyt on kunnon meininki."
Tyypillinen autottoman, kateellisen vihervasuri-luuserin vahingonilon purskahdus.- Sähkönainen
Paaliin vaan kaikki saastuttavat romut.
Typpi, rikki ja hiilidioksidi on kasvien ruokaa. Kaupunkien savusumu johtuu liiasta lannoittamisesta. Ajele kesällä moottoritiellä ja ihaile pientareiden valtoimenaan rehoittavia kasveja. Miksi sinä vihaat vihreitä kasveja?
- Arkkuun
Mersun ja Penarin kotikaupungeissa voi käydä huonosti.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/saksalaisilla-dieselautoilijoilla-kohtalon-paiva-huomenna-dusseldorfiin-ja-stuttgartiin-kenties-ajokielto-6702921
Sydänkohtaukset kaksinkertaistuvat, kun typenoksidi nousee 20 mikrogrammaa. Helsingissä vuorokausivaihtelu on 80 mikrogrammaa. Pienhiukkasten osuus on erottelematta, mutta diesel vaikuttaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10086339- taavetti.ferguson
Kuinka paljon vanha 1980-luvun jakajapumpullinen vapari diesel tupruttaa typenoksideja verrattuna näihin nykyisiin ahdettuihin common raileihin?
- siinäpä.luettavaa
Hyvä kirjoitus, joka hieman avaa tuota päästövouhotusta.
Dieselit halutaan kieltää, ja tilalle halutaan varaallisia pienhiukkasia tupruttavia pieniä bensakoneita.
" jtjconsulting 21.9.2017, 19:52
Nyt olisi korkea aika sivistäytyä ja ymmärtää erilaisia päästöjä. Nykykeskustelussa menevät puurot ja vellit aivan herttaisen sekaisin – jopa alan päättäjilläkin. Ensinnäkin, hiilidioksidipäästöt – joihin meikeläinen eurooppalainen autoverotus perustuu – on puhdasta matematiikkaa. Dieselin ja bensakoneen ero CO2 päästöissä on suoraan verrannollinen kulutukseen. Samantehoinen diesel on hyötysuhteeltaan parempi kuin otto-prosessin mukainen bensakone. Siksi dieselin hiilidioksidipäästöt ovat samalla mekaanisen työn teholla pienemmät. Kaasumoottori on ylivertainen CO2 päästöjen suhteen (noin -25 %) johtuen öljytisleiden CH2- ketjujen rikkaammasta hiilisisällöstä verrattuna maakaasun (metaanin) CH4 molekyyleihin.
Typpioksidien päästöissä diesel on surkea verrattuna otto-prosessiin eli bensa- tai tulppasytytteisiin kaasumoottoreihin, koska dieselissä kuuma palamisprosessi kestää työtahdissa lähes koko männän alastuloajan eli tarkemmin koko ruiskutuksen ajan. Näin pitempiaikainen kuuma prosessi ehtii hapettaa ilman typpeä enemmän kuin otto-prosessi, jossa palotilassa alkuun tapahtuu typpeä hapettavan kuuman kannalta lyhytaikainen räjähdys ja mäntää alaspainava työ saadaan aikaiseksi kaasun laajenemisen eli paisunnan kautta. Näin otto-prosessissa typpi ei ehdi hapettua kuten diesel-prosessia. Muistettakoon, että typpioksidit sellaisenaan eivät ole välitön terveysriski vaan aiheuttavat pitkällä aikavälillä yleistä maaperän ja laivakoneiden osalta merien happamoitumista. Typpioksidit voidaan pelkistää takaisin hapeksi ja typeksi erilaisissa katalysaattoreissa, joista ainakin tämän päivän käytännön tilanteissa kohtuullisen hyvin toimivat ureaan eli pissaan perustuvat typpioksidien pelkistimet. Kolmas keskeinen päästötyyppi ovat erittäin vaaralliset pienhiukkaset, jotka aiheuttavat syöpää – aivan kuin raskas kivipöly tai asbestipöly. Hiukkaspäästöt ovat suoraan verrannollisia polttoaineen puhtauteen – niin dieselissä kuin bensakoneessakin. Erityisesti aromaatit osana polttoineen hiilivetyketjuja tulevat pakoputkesta ulos palamattomina ja ovat siis mekaaniselta vaikutukseltaan keuhkoille oikea vaara. Pienhiukkaspäästöt saadaan kuriin vain a) polttamalla aidosti puhdasta bensaa/dieseliä sekä b) pitämällä huolta toimivasta hiukkasuodattimesta ja sen jälkipolttokyvystä.
Itse uskon dieselin olevan suvereeni voimanlähde vielä vuosikymmeniä johtuen sen ylivertaisesta termisestä hyötysuhteesta.
Jukka Jaatinen"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli499737Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1075212"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn594357Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1382927Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1432718Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1812568Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait281952- 201687
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.371559Liikaa vauhtia
Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp211087