Miksi maailmankaikkeus on olemassa?

Jalokurki

Mielestäni otsikon kysymys kertoo oivasti ihmisen vajavaisesta kyvystä havainnoida ympäristöään: etsimme inhimillisiä merkityksiä sieltä, missä sellaista ei ole.
Toisaalta, jos maailmankaikkaudessa on 'merkityksiä', me emme pysty niitä tajuamaan, koska emme pysty irtautumaan lajillemme ominaisesta ajattelusta. Asetamme maailmankaikkeudelle keinotekoiset, inhimilliset rajat ja tällä tavalla rajaamme mahdollisuutemme nähdä todellisen kaikkeuden olemukseen.
Millaisia yrityksiä inhimillisestä ajattelusta irtautumisesta on tehty ja millaisia tuloksia nämä yritykset ovat synnyttäneet?

33

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prof.Alpertti.Ykskivi

      Oli keino tai menetelmä mikä tahansa, joka tuottaa millaista tietoa tahansa, ihminen itse on se, joka lopulta tekee tulkinnan ominaisuuksiensa mukaisesti. Sitä on pohdiskeltu, että miltä olevainen näyttää ja tuntuu ihmismielen ulkopuolelta havainnoituna ja jotta saisi koettua ultimaattisen todellisuuden, pitäisi olla osa sitä. Pysyväisluonteinen ongelma on se, että oli havainnoija mikä tai kuka tahansa ulkopuolinen, havainnot yms. on aina simuloitu.

      Jos ajattelet jotain ruumiista irtautumista, meditointia, hallusinogeeneja jne. niin silti kaikki havainnot on oman mielen simuloimaa. Me olemme rajoitteisia ja tulemme aina olemaan todellisuussimulaattoreita.

    • Maailmankaikkeus on olemassa siksi kun se on mahdollista.

    • Olemisenolemattomuus

      Herakleitoksen mukaan ihminen on kaiken mitta. Tämä koski hänen mielestään niin todellista kuin epätodellista maailmaa. Platon puolestaan vertasi mieltä luolaan kahlittuun vankiin, joka havaitsi todellisuudesta vain sen, mikä heijastui hänen selkänsä takana olevasta luolan suuaukosta taustalla piirtyvälle luolan seinälle.

      Jos maailmassa ei olisi mieltä, silloin se olisi "mieletön maailma". Mielen ominaisuuksiin kuuluu intentionaalisuus. Mielen tilat koostuvat sekä ulkoisista, että sisäisistä representaatioista. Niistä syntyvä tieto on ymmärryksen ja aistimuksen synteesiä, taustanaan ymmärryksen kategoriat. Näin ollen mikä tahansa havainto on jo lähtökohdissaan tulkinnallista ja teoriapitoista. Siten "puhdasta" tietoa todellisuudesta (ja epätodellisuudesta) ei ole saatavana. Maailma avautuu meille vain mielen sisältämän tajunnan ja tietoisuuden kautta. "Tajunta on elämysten kokonaisuus, tietoisuus on tiedostettujen elämysten kokonaisuus."

    • heisielu

      ajatus kirjasta "hindulaisuus". tekijä Stephen Cross.

      kun kysyt miksi maailmankaikkeus on olemassa,oletat jo valmiiksi ,että aika ja syy-yhteydet ovat olemassa.

      mutta aika,tila ja syy-yhteydet ovat osa maailmankaikkeutta - ne ovat sen perusta - ne eivät ole sovellettavissa,eivätkä edes olemassa sen ulkopuolella.

      kysymykseen ei voi löytää vastausta,mutta voimme ymmärtää miksi vastausta ei ole.
      sitä ei ole siksi,että kysymys jo edellyttää maailmankaikkeuden olemassaolon(eli siis ajan, tilan ja syy-yhteydet),samalla kun kysyy sen alkuperää. niin ollen kysymys on merkityksetön.

    • sdaocsceemalaapndow

      Tuota voisikin miettiä: mitä tarkoittaa "puhdas" tieto todellisuudesta?

      Mistä tiedämme, että tietomme todellisuudesta on epäpuhdasta, jos meillä ei ole puhdasta tietoa todellisuudesta, johon verrata epäpuhdasta tietoamme?

      Eikö kaikki tietämys tietomme (väitetystä) epäpuhtaudesta ole puhdasta tietoa todellisuudesta?

      • Olemisenolemattomuus

        Huomaa, sana "puhdas" on lainausmerkeissä. Sen vastakohta ei ole epäpuhdas, tai likainen. "Puhdas" tieto todellisuudesta merkitsisi sitä, että tuo tieto olisi vapaa propositionaalisista asenteista, ennakkoluuloista, luokittelusta ja teorioista. Heti kun tieto todellisuudesta saapuu tajunnan ja tietoisuuden virtaan, se joutuu noiden muokkauksellisten tekijöiden valtaan, jolloin sen "puhtaus" katoaa.


    • MrNewTime

      Maailmankaikkeus on olemassa koska se ei voi olla olematta olemassa.

      .

      • ligoligooli

        ^tuo olisi vastaus kysymykseen: "Miksi maailmankaikkeus on jatkuvasti olemassa, miksei se lakkaa olemasta olemassa?" Se ei ole vastaus kysymykseen "Miksi maailmankaikkeus on syntynyt?" tai "Miksi asiat ovat niin, että maailmankaikkeus välttämättä syntyi?"


    • Maailmankaikkeus on semmoinen kuin on. Meidän mietiskelyt siitä ovat vajavaisia, mutta se on juuri sellainen kuin se on. Lähestymme tietoa siitä, muttemme tiedä vielä kaikkea. Miksi kysymyksetkin ovat jo oletuksia. Ei tarvi olla mitään syytä, jotkin asiat vain ovat. Ihmisen olemiselle ym voi olla syy, muttei maailmankaikkeuden olemukselle ole syytä, se vain on. Siinä onkin yksi varma totuus filosofialle. Maailmankaikkeus on olemassa.

      • Cogito-Ergo.Sum

        "Siinä onkin yksi varma totuus filosofialle. Maailmankaikkeus on olemassa. "

        Ei ole. Minä olen olemassa ja kaikki havaittu "maailmankaikkeus" voi olla pelkkää mieleni harhaa.
        Miten ihmeessä filosofina itseään mainostava voi sortua noin alkeelliseen virheeseen?


      • Cogito-Ergo.Sum kirjoitti:

        "Siinä onkin yksi varma totuus filosofialle. Maailmankaikkeus on olemassa. "

        Ei ole. Minä olen olemassa ja kaikki havaittu "maailmankaikkeus" voi olla pelkkää mieleni harhaa.
        Miten ihmeessä filosofina itseään mainostava voi sortua noin alkeelliseen virheeseen?

        Eiku se on uusi asia. Minun keksimä. Cogiton lisäksi on tuo.

        Ja cogito sisältää jo ulkomaailman todistuksen implisiittisesti, koska ei ole ajattelua ilman jotain (ulkomaailmaa jo), joka ajattelee, eikä ympäristöä (ulkomaailmaa jo), missä ajattelu tapahtuu.

        Jos nämä kielletään, niin silloin asetetaan varmalle tiedolle liian tiukat, liian skeptiset rajat, niitä noudattaen jouduttaisiin solipsismiin. Reduktio ad absurdumin mukaan ulkomaailman olemassaolo on hyväksyttävä jo cogiton perusteella ja tiukkojen kriteerien väärinä kaatamisen perusteella. Ja on toinenkin varma totuus: universumi, kaikkeus on olemassa. Ei voi olla niin, ettei olisi mitään.

        Näistä voidaan rakentaa varmaksi koko empiirinen maailma. Ei niin, että se välttämättä olisi juuri sellainen millaisena sen havaitsemme, mutta kuitenkin se on todellinen, olemassaoleva eikä virtuaalinen eikä unta. Tieteen tuloksetkin voivat olla varmoja. Silloin kun tosia ovat.


      • lsllsllslslslls

        "Jos nämä kielletään, niin silloin asetetaan varmalle tiedolle liian tiukat, liian skeptiset rajat, niitä noudattaen jouduttaisiin solipsismiin."

        Pelkkä solipsismin kielto ei riitä syyksi kutsua jotain väitettä "varmaksi totuudeksi filosofialle". Se voisi ehkä toimia anti-solipsistisen filosofian varmaksi totuudeksi, mutta tuskinpa pelkkä halu välttää solipsismi riittää. "Common sensestä" ei voi lähteä liikkeelle jos haluaa tehdä filosofiaa.

        Filosofisesti ajatellen voi olla niin, ettei ole mitään muuta kuin esim. kuvitelman virta, joko oma yksilöllinen kuvitelmani virta (solipsismi) tai sitten monia kuvitelmien virtoja, jotka vaikuttavat toisiin kuvitelmien virtoihin, eräänlainen kollektiivinen virtuaalitodellisuus.


      • Olemisenolemattomuus
        Olli.S kirjoitti:

        Eiku se on uusi asia. Minun keksimä. Cogiton lisäksi on tuo.

        Ja cogito sisältää jo ulkomaailman todistuksen implisiittisesti, koska ei ole ajattelua ilman jotain (ulkomaailmaa jo), joka ajattelee, eikä ympäristöä (ulkomaailmaa jo), missä ajattelu tapahtuu.

        Jos nämä kielletään, niin silloin asetetaan varmalle tiedolle liian tiukat, liian skeptiset rajat, niitä noudattaen jouduttaisiin solipsismiin. Reduktio ad absurdumin mukaan ulkomaailman olemassaolo on hyväksyttävä jo cogiton perusteella ja tiukkojen kriteerien väärinä kaatamisen perusteella. Ja on toinenkin varma totuus: universumi, kaikkeus on olemassa. Ei voi olla niin, ettei olisi mitään.

        Näistä voidaan rakentaa varmaksi koko empiirinen maailma. Ei niin, että se välttämättä olisi juuri sellainen millaisena sen havaitsemme, mutta kuitenkin se on todellinen, olemassaoleva eikä virtuaalinen eikä unta. Tieteen tuloksetkin voivat olla varmoja. Silloin kun tosia ovat.

        Descartes ei lisännyt cogittoon mitään implisiittisiä lisäpremissejä, vaan sen ovat tehneet hänen tulkitsijansa. Ilman lisäpremissejä cogito on loogisesti epätosi. "Ajattelen, siis olen" on tyhjä lause. Se on yhtä tyhjä kuin lause: "Olen, siis ajattelen". "Oleminen" ei vielä merkitse ajattelua, eikä "ajattelu" merkitse vielä olemista.


      • Olemisenolemattomuus kirjoitti:

        Descartes ei lisännyt cogittoon mitään implisiittisiä lisäpremissejä, vaan sen ovat tehneet hänen tulkitsijansa. Ilman lisäpremissejä cogito on loogisesti epätosi. "Ajattelen, siis olen" on tyhjä lause. Se on yhtä tyhjä kuin lause: "Olen, siis ajattelen". "Oleminen" ei vielä merkitse ajattelua, eikä "ajattelu" merkitse vielä olemista.

        Sofistit voivat yrittää kieltää totuuden sofistikoimalla. Väitän ilman sofismia päinvastoin, että cogitoon sisältyy jo ulkomaailmankin todistus, ja että on toinenkin totuus: universumi on olemassa.

        Myös universumin ikuisuus ja rajattomuus ovat loogisia totuuksia.

        Se kumoaa sen filosofien väitteen, ettei logiikasta seuraa mitään todellisuuteen. Filosofit ovat väärässä.

        Myös dialektinen logiikka sanoo jotain todellisuudesta. Samoin naisen logiikka. Tunnelogiikka.

        Ja Jumalan ilmoitus sanoo jotain totuudesta. Ei ole tieteellinen totuus, mutta totuus kuitenkin. Jos ottaa maailmankuvaan uskonnollisia, teologisia asioita. Miksei saisi ottaa? Minä ainakin otan. Kuka minua siitä pystyy kieltämään vapaassa maassa? Saa loppua minun puolestani filosofiassa tämä ateistien hegemonia.


      • Olemisenolemattomuus

        Minun puolestani jokainen saa pitää oman mielipiteensä. Kyse onkin lähinnä siitä, saako toisia painostaa omien, ehdottomina pitämiensä totuuksien taakse.

        Cogiton epäloogisuus on yleisesti tiedostettu tosiasia. Se ei muuksi muutu, vaikka siihen kuinka yrittäisi ujuttaa implisitioita ja piilopremissejä. Se ei siis varmista, sen enempää kuin kieltääkään maailman olemassa oloa. Vaikka cogito olisikin tosi, se kieltäisi kaikkien muiden olemassa olon, paitsi kielellisen ajattelun omaavat subjektit.

        Cogitoa vieläkin ongelmallisempi on Descartesin edustama substanssidualismi. Pitämällä kehoa ja olennon mentaalista puolta täysin erillisinä substansseina, hän ajautuu teoriassaan todella suuriin vaikeuksiin ja ristiriitoihin.


      • Olemisenolemattomuus kirjoitti:

        Minun puolestani jokainen saa pitää oman mielipiteensä. Kyse onkin lähinnä siitä, saako toisia painostaa omien, ehdottomina pitämiensä totuuksien taakse.

        Cogiton epäloogisuus on yleisesti tiedostettu tosiasia. Se ei muuksi muutu, vaikka siihen kuinka yrittäisi ujuttaa implisitioita ja piilopremissejä. Se ei siis varmista, sen enempää kuin kieltääkään maailman olemassa oloa. Vaikka cogito olisikin tosi, se kieltäisi kaikkien muiden olemassa olon, paitsi kielellisen ajattelun omaavat subjektit.

        Cogitoa vieläkin ongelmallisempi on Descartesin edustama substanssidualismi. Pitämällä kehoa ja olennon mentaalista puolta täysin erillisinä substansseina, hän ajautuu teoriassaan todella suuriin vaikeuksiin ja ristiriitoihin.

        Cogiton varma sisältö on analysoitu myös siihen, että jotain on, joka ajattelee. Sellaisena se on vielä varmempi.

        Ja kaikkeus on olemassa, on myös vielä varmempi looginen totuus. Se olisi epätosi vain jos ei mitään olisi. Kuitenkin on se, jokin, joka ajattelee, ja se jokin jossakin, koska taas ei olisi muuten mitään. Ja se jokin ajattelee jollakin, muuten sitä ajattelua ei olisi.

        Tämä täytyisi tietysti käydä läpi erikseen. Myös empiiriset havainnot voivat olla tosia joskus, jollakin tavoin.

        Eihän skeptikko näitä tosissaan epäile vaan sen varmistamiseksi, että tietomme todellisuudedta olisi totta eikä erhettä, ei tarvitse hyväksyä kaikkia skeptisiä tiedon ja totuuden kriteereitä. Minä hyväksyn ilmoitustiedonkin. Sen totuuden ja oikean tulkinnan arvioimiseksi on eri kriteerit kuin tieteellisen tiedon kohdalla.


      • Olemisenolemattomuus

        Taidat kompastua omiin jalkoihisi. Miten mikään voisi olla tosi tai epätosi, jos mitään ei olisi olemassa? Eihän silloin olisi tuon asian määrittelijääkään.

        Väität: "Kuitenkin on se, jokin, joka ajattelee, ja se jokin jossakin, koska taas ei olisi muuten mitään." Miten niin ei olisi mitään? Kai oleminen on muutakin kuin ajattelua.


    • ligoligoio

      Mistä tiedät, ettei maailmankaikkeuden olemukselle ole syytä?

      • Jos minulta kysyt, niin ei sitä tietää voikaan, jos tiedolle asetetaan liian tiukat kriteerit. Muttä järkevintä on ajatella, ettei kaikkeudelle ole mitään alkua, ei edellistä tilaa, ei syytä, ei mitään sellaista. Se vaan on ja on aina ollut ja tulee aina olemaan.

        Koska niin on, se on järkevää, loogista ja totta. Vaikkei järkemme kykene ymmärtämään ikuisia ja äärettömiä asioita. Matemaattisesti ne voitaneen ilmaista erilaisina rajatiloina tarvittaessa. Sillä tavoin standarditeoria tulee lopulta samaksi kuin rajaton ja ikuinen universumi.

        Sensijaan maaimallemme, maapallolle, eläinkunnalle ja ihmiskunnalle on syy. Jumala on luonut tämän koetuspaikaksi henkiemme kehityksessä. Ja lukuisia muita taivaita, paratiiseja ja samantapaisia maailmoja. Niitä on ollut ennen ihmiskuntaa, on samaanaikasesti ja tulee ikuisesti olemaan tämän jälkeenkin.

        Filosofi Swedenborg on tästä puhunut 1700- luvulla ja profeetta Joseph Smith 1800- luvulla. Ateistisille filosofeille tämä kaikki on tietysti kauhistus.

        Niin ja Giordano Bruno jo 1500- luvulla.


      • ligoglioli

        Luettelet tuossa paljon järkevinä pitämiäsi asioita, muttet perustele, mikä niissä on järkevää.
        Miten niin on järkevää ajatella, ettei kaikkeudella ole syytä?

        Millä perusteilla väität tiedon kriteerejä, jotka eivät tue olettamuksiasi, liian tiukoiksi?

        Pelkkä oletettu järkevyys ei myöskään riitä tekemään asioista tosia. Pitäisi ensinnäkin osoittaa, miksi maailmankaikkeus on välttämättä järjenmukainen ja toiseksi miksi myös väitetty asiaintila olisi järjenmukainen.

        Sanot myös, että maailmankaikkeus on ollut aina olemassa. Väität tätä järkeväksi. Sitten heti perään sanot, että järkemme ei kykene tajuamaan ikuisia asioita. Näetkö tässä mitään ristiriitaa?

        Epäolennaisena sivujuonteena: jos maailmankaikkeuden olemus ei ole jumalan luomusta, vaan jumala loi vain mm. maapallon ja ihmiset, niin onko jumalakin vain maaimankaikkeuden seuraus? Alkuräjähdyksen kokoonpanema liikutettu liikuttelija?


      • UskomoksellistaPotaskaa
        Olli.S kirjoitti:

        Jos minulta kysyt, niin ei sitä tietää voikaan, jos tiedolle asetetaan liian tiukat kriteerit. Muttä järkevintä on ajatella, ettei kaikkeudelle ole mitään alkua, ei edellistä tilaa, ei syytä, ei mitään sellaista. Se vaan on ja on aina ollut ja tulee aina olemaan.

        Koska niin on, se on järkevää, loogista ja totta. Vaikkei järkemme kykene ymmärtämään ikuisia ja äärettömiä asioita. Matemaattisesti ne voitaneen ilmaista erilaisina rajatiloina tarvittaessa. Sillä tavoin standarditeoria tulee lopulta samaksi kuin rajaton ja ikuinen universumi.

        Sensijaan maaimallemme, maapallolle, eläinkunnalle ja ihmiskunnalle on syy. Jumala on luonut tämän koetuspaikaksi henkiemme kehityksessä. Ja lukuisia muita taivaita, paratiiseja ja samantapaisia maailmoja. Niitä on ollut ennen ihmiskuntaa, on samaanaikasesti ja tulee ikuisesti olemaan tämän jälkeenkin.

        Filosofi Swedenborg on tästä puhunut 1700- luvulla ja profeetta Joseph Smith 1800- luvulla. Ateistisille filosofeille tämä kaikki on tietysti kauhistus.

        Niin ja Giordano Bruno jo 1500- luvulla.

        "Se vaan on ja on aina ollut ja tulee aina olemaan."
        Rikkoo entropian lakia.
        Ja kun havaitsemame maailmankaikkeuden ikä on määritelty toisistaan riippumattomilla menetelmillä tarkasti.

        Swedenborgiin, Smithiin tai Brunoon vedoten ei kai kukaan vakavasti otettava filosofikaan perustelisi kantaansa; tiedemiehistä nyt puhumattakaan.


      • UskomoksellistaPotaskaa kirjoitti:

        "Se vaan on ja on aina ollut ja tulee aina olemaan."
        Rikkoo entropian lakia.
        Ja kun havaitsemame maailmankaikkeuden ikä on määritelty toisistaan riippumattomilla menetelmillä tarkasti.

        Swedenborgiin, Smithiin tai Brunoon vedoten ei kai kukaan vakavasti otettava filosofikaan perustelisi kantaansa; tiedemiehistä nyt puhumattakaan.

        Kokonaisuudella on ihan oma entropiansa. Filosofiassa voimme yhtä hyvin kyseenalaistaa empiirisen luonnontieteen nykyisen kannan kuin hyväksyä sen. Tottakai sitä pitää kunnioittaa tieteen sanana tällä hetkellä.

        Eikä se missään tapauksessa ole havaintotulos, että havaitulla universumilla on alku. Se on johtopäätös, päätelmä, interpolaatio tilanteesta taaksepäin. Ikäänkuin havainto voisi todistaa havainnon ilman teoriaa kyseisistä havainnoista. Se on kehäpäätelmä, että teoria voisi todistaa teorian johtopäätökset.

        Alku on johtopäätös, päätelmä teoriasta, pitää paikkansa jos teoria pitää paikkansa. 13,8 miljardia vuotta on sitten laskutulos ja laskuna varmasti on tarkka ja pitää paikkansa. Teoria on vankka, todennettu monella tavalla, muttei missään nimessä lopulliseksi totuudeksi.

        Rationaalinen ajattelu nimittäin viittäisi siihen ettei mitään alkua voi olla kaikkeudelle, eikä se koskaan ole ollut mikään pieni. Yhtä hyvin tähän asiaan teorian pitäisi sopia. Siihen se ei sovi.

        Ikuisuus raja- arvona, samoin alku, ikäänkuin aamunkoittona, ei varsinaisest alkuna, voisi ratkaista ristiriidan.


    • Jumalanonvalta

      Kukaan ei pysty ymmärtämään mailmankaikkeuden laajuutta ,koska siellä sijaitsee taivasten valtakunta.Tiedemies ei ymmärrä vaikka opiskelee koko ikänsä ,koska mitään ratkaisua ei löydettävissä.Jumala on rajannut ihmisen osaamisen maan läheisyyteen.

      • jebulispolis

        Sinä palvot väärää jumalaa, tuo joka on tuolla taivasten valtakunnassa on varsinaisen jumalan pikkuserkku. Tämä on totuus, älä erehdy. Oikea jumala on taivasten valtakunnan takapihalla pelaamassa golfia, kun siellä on parhaat viheriöt. Eivät vain ole ehtineet päivittää seikkaa nykyihmisten tietoon, sen verran höppänöitä ovat. Tiedemiehet eivät tätä tietenkään usko, mutta eivätpä voi kiistääkään.


    • ....ja jos sitä ei olisi...kuka silloin miettisi asiaa?

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Lajillemme tyypillisestä ajattelusta ilmeisesti pitkälti irtautuneena täytyy toistella muutamaa tämänhetkiseen maailmankuvaani liittyvää väitettä:

      - Maailmankaikkeus on puhtaasti matemaattinen, pohjimmiltaan looginen luonteeltaan. Kaiken Teorian saisi joku jo nykyään ehkä formuloitua muutamalla sivulla tekstiä, se olisi pohjimmiltaan logiikkaa. Sen ennustusvoima olisi samanaikaisesti nolla ja ääretön ja se mm. ennustaisi tieteellisen menetelmän toimivuuden luonnontieteissä.

      - Saattaa olla myös todellisuus, jossa ei ole yhtään mitään, ts. tyhjä todellisuus. Siellä ei tietenkään ole mitään tai ketään ihmettelemässä: "Hei, miksi täällä ei ole mitään?" Kysymykset "miksi mitään on olemassa?", "mitä on tietoisuus?", jne. ovat huonosti asetetettuja tai epäolennaisia, kielellisen käsityskykymme anomalioita.

      - Suunnattoman voimalliseksi ja edistyneeksi arvioitu Taivaallinen Isämme on tieteen ja teknologian korkein ilmentymä maailmankaikkeudessa. Ihmislaji ei ole täällä yksin. Olemme mitä suuremmassa määrin ei-yksin.

      • Kuolemaa pelkäävät, tiedettä tuntemattomat juntit uskovat enää Jumaliin!
        Irvokasta, että te omaa elämäänne pelkäävät hilluttte ylipäätään näillä palstoilla!

        Jos se on vaikeaa, niin te tiedätte mitä tehdä: Soittakaa jumalauta psykiatrille äkkiä!


      • AamukahviaKohtaKeitän

        Olet hädissäsi.


      • pelkkä_numero

        "Maailmankaikkeus on puhtaasti matemaattinen"

        Mikä tahansa irrationaaliluku, esim. piin tarkka arvo sisältää jossain päin ääretöntä numerosarjaa mm. Shakespearen koko tuotannon, win10:n lähdekoodin ja Last Jedi blurayn. Se sisältää myös kaikki diskreetit universumit joissa paikka- ja aikakoordinaatit ovat kvantittuneita. Mikä tahansa puhdas satunnaisluku tai irrationaaliluku sisältää jo äärettömän määrän diskreettejä universumeita joissa myös ajanhetkiä on 10^42 kpl sekunnissa (planckin ajan verran) ja universumin kesto 10^100 vuotta ja kauemminkin.


      • jhkjhkjhkjhkjh
        pelkkä_numero kirjoitti:

        "Maailmankaikkeus on puhtaasti matemaattinen"

        Mikä tahansa irrationaaliluku, esim. piin tarkka arvo sisältää jossain päin ääretöntä numerosarjaa mm. Shakespearen koko tuotannon, win10:n lähdekoodin ja Last Jedi blurayn. Se sisältää myös kaikki diskreetit universumit joissa paikka- ja aikakoordinaatit ovat kvantittuneita. Mikä tahansa puhdas satunnaisluku tai irrationaaliluku sisältää jo äärettömän määrän diskreettejä universumeita joissa myös ajanhetkiä on 10^42 kpl sekunnissa (planckin ajan verran) ja universumin kesto 10^100 vuotta ja kauemminkin.

        Voitko todistaa, että päättymätön jaksoton luku on myös aidosti satunnainen?


      • irrationaaliluvut

        Ei tietenkään voi. Valtaosa irrationaaliluvuista on puhtaita satunnaislukuja, mutta seassa on myös muita kuin satunnaislukuja esim. piin likiarvo tai sqrt(2).


      • irrationaaliluvut
        irrationaaliluvut kirjoitti:

        Ei tietenkään voi. Valtaosa irrationaaliluvuista on puhtaita satunnaislukuja, mutta seassa on myös muita kuin satunnaislukuja esim. piin likiarvo tai sqrt(2).

        Siis piin tarkka arvo, likiarvo on pelkkä reaaliluku.


      • Kokoomusjyrää

        Hauska kirjoitus, jossa ensin kerrot olevasi inhimillisen ajattelun yläpuolella ja lopussa lankeat ensimmäiseen inhimillisen ajattelun suureen virheeseen eli siihen, että täällä tai tuolla on joku yli-ihmisjumala ohjaamassa kaikkea menoa ja meininkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe