Yhä useammat luterilaiset vanhemmat jättävät

ajatuksia712

lapsensa kastamatta. Miten kirkko voisi vastata tähän haasteeseen?

Kastamatta jättämisen taustalla on periaate, että vanhemmat haluavat antaa lapsensa itse päättää vakaumuksestaan vanhempana.

Mitä mieltä? Ajatuksia? Miten kirkon tulisi suhtautua ilmiöön ja argumentoida tällaisessa tilanteessa vauvakasteen puolesta?

30

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On varsin johdonmukaista, että vanhemmat toimivat noin - mikäli eivät itsekään kirkkoon kuulu. Eivätpä siinä hirveästi kirkon toimenpiteet vaikuta. On oikeastaan loogista, että ihmisen annetaan itse päätöksensä tehdä. Epäilen kyllä kovasti sitä, miten moni lapsi kuitenkaan saa päätöstään käytännössä itse tehdä, jos vanhemmilla on jyrkkä vakaumus. Sehän on hyvin tiedossa, että esim. lestadiolaiset ja Jehovan Todistajat katsovat eroavia varsin karsaasti.

      • ajatuksia712

        Kyse on vanhemmista, jotka kuuluvat evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Yhä useampi kirkkoon kuuluvista luterilaisista vanhemmista jättää lapsensa kastamatta.


      • ajatuksia712 kirjoitti:

        Kyse on vanhemmista, jotka kuuluvat evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Yhä useampi kirkkoon kuuluvista luterilaisista vanhemmista jättää lapsensa kastamatta.

        Jaa. En ole kuullut. Voi kai noinkin varmaan olla. Kuvastaa aikojen muuttumista. Kirkkoa ei enää nähdä välttämättömyytenä.


    • Kristinusko on olevinaan hengellinen, mutta katsoo tarpelliseksi kuolleen lihan siunaamisen haudan lepoon, odottamaan, että se joskus nousee ylös. Ei ole kukaan vielä noussut. Ja vaikka nousiskin, niin ei se ikuisesti eläisi.

    • Ei kait tuossa mitään ongelmaa ole, ellei tikulla taas kaiva. Yhtä hyvin voisi miettiä, että miksi joidenkin pitää käydä kasteella kahdesti, ellei peräti useammin.

      Hieno asiahan tuossa on se, että ehkä se sellainen uskonnon tuputus muutenkin on lopumassa. Tosin sitten taas se, että ihminen alkaa miettiä uskonasioita vatinee vähintään 20 vuoden iän, toisaalta ei mikään kaste ihmistä pyhäksi tee vaikka jotkut herätysliikkeet niin haluavatkin ajatella. Eli elämä on valintoja jos elät kuin sika pellossa, niiin nahkurin orret odottavat, ei auta sitten mikään valelu.

      • fghfghfg

        Se on eri asia mennä uskoontultua itse kasteelle kun että vauvana joku rituaali suoritetaan. Eri ihminen kyseessä, eli ei ole kahta kastetta vaikka lapsikastettu meneekin uskovien kasteelle uskoontultuaan.


      • fghfghfg kirjoitti:

        Se on eri asia mennä uskoontultua itse kasteelle kun että vauvana joku rituaali suoritetaan. Eri ihminen kyseessä, eli ei ole kahta kastetta vaikka lapsikastettu meneekin uskovien kasteelle uskoontultuaan.

        Nimenomaan on kaksi kastetta. Suurinosa suomalaisista on vauvakastettuja. Ja sitten marginaali uusi tuon rituaalin jossakin vaiheessa ;) koska herätysliikkeidenkin kaste on rituaali, jos sitä rehellisesti ajattelee. Ainoa mikä nuo asiat tavallaan erottaa on se, että siinä vaiheessa ihminen on sen verran vanha, että sen itse päättää.

        Edelleenkään , vain "pelkän" vauvakasteen" saannut Jumalaa pelkäävä ei mene helvettiin, ihan kuten ei se toiseenkin kertaan kastettu joka on ymmärtänyt muuttaa "elämänsä suunnan"

        Kun Raamatussa lukee, että tulee kilvoitella, niin se ei tarkoitatanut kait toistemme kivittämistä. Tai voi olla, aika negatiivisia varauksia noista herätysliikkeistä tulee.


      • dfgdfgdfg454545
        nähty.on kirjoitti:

        Nimenomaan on kaksi kastetta. Suurinosa suomalaisista on vauvakastettuja. Ja sitten marginaali uusi tuon rituaalin jossakin vaiheessa ;) koska herätysliikkeidenkin kaste on rituaali, jos sitä rehellisesti ajattelee. Ainoa mikä nuo asiat tavallaan erottaa on se, että siinä vaiheessa ihminen on sen verran vanha, että sen itse päättää.

        Edelleenkään , vain "pelkän" vauvakasteen" saannut Jumalaa pelkäävä ei mene helvettiin, ihan kuten ei se toiseenkin kertaan kastettu joka on ymmärtänyt muuttaa "elämänsä suunnan"

        Kun Raamatussa lukee, että tulee kilvoitella, niin se ei tarkoitatanut kait toistemme kivittämistä. Tai voi olla, aika negatiivisia varauksia noista herätysliikkeistä tulee.

        uskot tai et. ei ole kahta kastetta koska uskoontullut ihminen on muuttunut uudeksi luomukseksi joten kun käy kasteella niin se on eka kerta vaikka vauvana vedellä valeltu olisikin.


      • dfgdfgdfg454545 kirjoitti:

        uskot tai et. ei ole kahta kastetta koska uskoontullut ihminen on muuttunut uudeksi luomukseksi joten kun käy kasteella niin se on eka kerta vaikka vauvana vedellä valeltu olisikin.

        Ja höpö, höpö. Ihan menee kunnon "jussi " taivasten valtakuntaan vauvakasteellakin.


      • dfgdfgdfg454545 kirjoitti:

        uskot tai et. ei ole kahta kastetta koska uskoontullut ihminen on muuttunut uudeksi luomukseksi joten kun käy kasteella niin se on eka kerta vaikka vauvana vedellä valeltu olisikin.

        Kertoisitko, millä konkreettisilla tavoilla se uskoon tulleen uusi olotila näkyy?


      • olikovaikeaa
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Kertoisitko, millä konkreettisilla tavoilla se uskoon tulleen uusi olotila näkyy?

        Se näkyy samalal tavalla hyvinkin usein kuin Sakkeuksella ilmeni Raamatussa, lue ja viisastu sieltä.


      • outoakäytöstä
        nähty.on kirjoitti:

        Ja höpö, höpö. Ihan menee kunnon "jussi " taivasten valtakuntaan vauvakasteellakin.

        miksi sinä sinne haluat mennä kun samaan aikaan ilveilet uskovia vastaan, kerro lokiikkasi!


      • nähty.on.ei.kirj
        outoakäytöstä kirjoitti:

        miksi sinä sinne haluat mennä kun samaan aikaan ilveilet uskovia vastaan, kerro lokiikkasi!

        Jaa missä vaiheessa olen ilveillyt uskovia vastaan?


    • Minä olen lukenut, että kasteen kehitti rabbi Hillel, ennen Jeesusta tai Johannesta, Babyloniasta palaaville jotka halusivat uudistua juutalaisuuteen ja rituaalisesti puhdistautua, niin sanotusti Babylonian pölyista/vaikutuksista.
      Kaste laajeni koskemaan myös muita, ukopuolisia, jotka halusivat liittyä juutalaisuuteen.

      Kristinuskon kasteessa lapsi ikäänkuin pakotetaan liittymään, koska hän ei itse tajua asiaa.
      Apokryfikirjassa sanotaankin, että jos ei ymmärrä kasteen merkitystä on ihan sama kastetaanko vai ei.

      • No ei nyt ehkä noi, että pakotetaan. Myönnän, että kyseessä on "kyseenalainen riitti" noi uskonnollisesta näkökulmastakin mutta ei siinä suinkaan ketään "pakoteta" ja lähinä kait tuo nykyään on sitä kuuluisaa "kulttuuri-kristillisyyttä" eli on vaan ne tietyt tavat.


    • kerttkkl

      Kirkkoisä Tertuliaanus patisti vanhempi viemään lapsensa kasteelle! Lytyy kristillisestä kirjallisuudesta.

    • Minua kiinnostaisi tietää kuinka lapsi merkitään väestörekisteriin, kun häntä ei kasteta? Jos vanhemmat kuuluvat ev.lut kirkkoon, mutta lapsi ei kuulu...?

      • Väestörekisteriin, kuten kaikki muutkin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Väestörekisteriin, kuten kaikki muutkin.

        No minä kun en niin näistä tiedä, niin eikö lut.kirkko merkitse rekisteriin kastetut lapset? Voiko alaikäinen lapsi olla jotain muuta kuin sitä seurakuntaa, johon vanhemmat kuuluvat?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        No minä kun en niin näistä tiedä, niin eikö lut.kirkko merkitse rekisteriin kastetut lapset? Voiko alaikäinen lapsi olla jotain muuta kuin sitä seurakuntaa, johon vanhemmat kuuluvat?

        Lapsi seuraa äitiään. Kuten yläänsäkkin elämässä, se vanha totuus, "äidistä on varmaa" isät taas hoitavat hommansa, ei välttämättä aina, hyvin. Lapsikin voi liittyä tai vaikka erota (kirkosta) mutta siihen tarvitaan huoltajan lupa, eli esimerkkitapauksessa äidinlupa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        No minä kun en niin näistä tiedä, niin eikö lut.kirkko merkitse rekisteriin kastetut lapset? Voiko alaikäinen lapsi olla jotain muuta kuin sitä seurakuntaa, johon vanhemmat kuuluvat?

        Jos lasta ei liitetä kirkkoon, niin hän on väestörekisterissä. Eli voi lapsi olla kuulumatta kirkkoon, vaikka vanhemmat kuuluisikin kirkkoon.

        Yleisempää lienee kuitenkin se, että vanhemmat eroaa kirkosta kirkollisveron vuoksi, mutta lapset jätetään kirkkoon. Se kun ei maksa vanhemmille mitään.


      • Eerikatässämoi

        Olen myös ollut siinä käsityksessä, että lapsi seuraa äitiään ja jos äiti kuuluu kirkkoon, silloin lapsi automaattisesti kastetaan ja hänestä tulee seurakuntalainen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen myös ollut siinä käsityksessä, että lapsi seuraa äitiään ja jos äiti kuuluu kirkkoon, silloin lapsi automaattisesti kastetaan ja hänestä tulee seurakuntalainen.

        Suomessa uskonnonvapauden periaatteella pyyhitään peppua, kun vanhemmat saavat halutessaan liittää asiasta ymmärtämättömän lapsensa uskonnolliseen yhteisöön, ja todella niin edelleen tekevät, ja laajassa mittakaavassa tekevätkin.

        Tuo on jo sinänsä todella väärin, mutta olisi kaksinverroin irvokkaampaa, jos homma olisi niin automaattista, ettei vanhempien edes annettaisi itse päättää kasteen ottamisesta (lapsensa liittämisestä uskonnolliseen yhteisöön), vaan se tulisi pakotettuna jonkin kristillisen keskusvalvomon taholta.


      • no.jopas.on
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen myös ollut siinä käsityksessä, että lapsi seuraa äitiään ja jos äiti kuuluu kirkkoon, silloin lapsi automaattisesti kastetaan ja hänestä tulee seurakuntalainen.

        Onko todella niin, että vaikka ev.lut. kirkkoon kuuluvat vauvan vanhemmat valitsevat olla kastamatta vauvaansa, vauva silti kastetaan? Väkisin? Haluaisinpa nähdä sellaisen kastetilaisuuden. Tai enpä haluaisi edes... Tai vaihtoehtoisesti, pitääkö ev.lut. kirkkoon kuuluvien vanhempien erota kirkosta, jos he valitsevat olla kastamatta vauvaansa? Heidät erotetaan kirkosta väkisin? Postista tulee lappu "teidät on erotettu kirkosta, koska saamiemme tietojen mukaan ette suostu vauvakastamaan lastanne".

        Eikö kastamattoman vauvan, jonka vanhemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon mutta valitsevat jättää lapsensa kastamatta, lapsi päädy väestörekisteriin ihan siinä missä kirkkoon kuulumattomienkin vanhempien vauvat?


      • no.jopas.on kirjoitti:

        Onko todella niin, että vaikka ev.lut. kirkkoon kuuluvat vauvan vanhemmat valitsevat olla kastamatta vauvaansa, vauva silti kastetaan? Väkisin? Haluaisinpa nähdä sellaisen kastetilaisuuden. Tai enpä haluaisi edes... Tai vaihtoehtoisesti, pitääkö ev.lut. kirkkoon kuuluvien vanhempien erota kirkosta, jos he valitsevat olla kastamatta vauvaansa? Heidät erotetaan kirkosta väkisin? Postista tulee lappu "teidät on erotettu kirkosta, koska saamiemme tietojen mukaan ette suostu vauvakastamaan lastanne".

        Eikö kastamattoman vauvan, jonka vanhemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon mutta valitsevat jättää lapsensa kastamatta, lapsi päädy väestörekisteriin ihan siinä missä kirkkoon kuulumattomienkin vanhempien vauvat?

        Minulla ei ole vastauksia noihin kysymyksiin, siksi kyselen niitä täällä. Jos satun muistamaan, voin kysyä asiaa diakonissalta, jonka tapaan huomenna.


    • Ihan ymmärrettävä valinta. Kun 2/3 seurakuntalaisista ei usko siihen kirkkonsa jumalaankaan, niin eipä se oppi taida paljonpainostaa kastamaan siihen omia lapsiaankaan.

      Olen rippikoulun käynyt, kirkosta eronnut ja voisin käydä Katumajärven kasteella.
      Kerran vielä ja ihan huumorilla.

    • kirkon.alennustila

      Nykyajan luterilainen kirkko on todellisesta raamatunsanasta kaukana. Ei kukaan vanhempi halua kastaa lastaan kirkossa, joka sallii kaikenlaisen haureuden, homojen avioliitot jne. Lähinnä nämä vanhemmat pohtivat eroa kirkosta.

      • Höpsis hellarille. Kirkko ei hyväksy saman sukupuolisten avioliittoa.


      • nähty.on.ei.kirj

        Olet kyllä oikeassa, mietitään sitä uudelleen naimisiin menevien määrää, niin olet ikeassa kamalaa haureutta ja sitähän on jatkunut vuosikymmeniä.


      • ikeassa
        nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, mietitään sitä uudelleen naimisiin menevien määrää, niin olet ikeassa kamalaa haureutta ja sitähän on jatkunut vuosikymmeniä.

        Miten he Ikeaan joutuvat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      192
      4683
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3663
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      241
      3431
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      152
      1360
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      169
      1338
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1292
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1031
    8. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      32
      985
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      980
    10. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      64
      967
    Aihe