Elikkäs, voisiko joku selittää miten tehtävän deklinaation ja inklinaation arvot vaikuttavat?
Tehtävä:
Protoni lentää kohti maantieteellistä pohjoista maanpinnan suuntaisella nopeudella v kohdassa, jossa Maan magneettikentän vuontiheys on B, deklinaatio on 4,10 astetta ja inklinaatio 71,8 astetta. Laske protoniin kohdistuvan magneettisen voiman suuruus.
Deklinaatio ja inklinaatio tehtävässä
5
5608
Vastaukset
- arvelenpa.vain
Deklinaatio on kentän poikkeama pohjoissuunnasta ja inklnaatio kentän kaltevuus maan pintaan nähden.
- hakukone.auttaa
Hyvin arveltu. Vastaukset aloittajan kysymykseen löytyvät laittamalla hakukoneeseen sana deklinaatio tai inklinaatio. Googlen eka osuma on termejä kuvaaville wikipediasivuille.
- Deklinaatio
Tarkentaisin omaa kysymystäni. Eli kun kysyin miten deklinaatio ja inklinaatio vaikuttavat kenttään, tarkoitin sillä sitä, että miten kenttää kannattaisi lähteä hahmottelemaan ja miten kulmat sijoittuvat kuvaan. Goolgea kyllä osaan onneksi käyttää.
- Ohman
Ajattele maan pinnalle piste, jossa protoni nyt on. Tässä pisteessä maapallolla on tangenttitaso. Laita i,j,k-koordinaatisto, jossa esim. j osoittaa pohjoiseen, i itään ja k = i x j suoraan ylöspäin.
Tarkoittaneeko tuo protonin nopeuden määritelmä tehtävässä sitä, että tuo nopeus V = lVl j tässä koordinaatistossa?
Lausut magneettivuon tiheysvektorin B nyt tässä koordinaatistossa . Se onnistuu noitten annettujen kulmien avulla.
Kysytty voima F = q (V x B), missä q on protonin varaus .
Ohman- arvelenpa.vain
Jos voiman suuruus riittää, niin ei tuossa tarvita kuin parin kosinin laskeminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284