Kukkakaali ... vihannestiskeillä?

MOI!

jätinpä aamupäivällä espanjalaisen kukkakaalin kauppaan, vaikka mielteki..
Olen ihmetellyt miksi niihin jätetään vihreitä "suojalehtiä" niin paljon varmaan 1/3 painosta.
Llinkissä olevan jutun mukaan ne suojalehdetkin voi häyrystää.
hyörystääkö joku palstan lukijoistakin?
Ajateelin kysäistä ennen kuin kokeilen,
http://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201803012200781177_rh.shtml

onko ne suojalehdet käyttökelpoisia vai roskiin?

5

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DF123

Itse revin ne lehdet siinä vihannestiskillä pois. Joku sanoo että ei niin saa tehdä mutta en ole ainakaan itse parinkymmenen vuoden aikana törmännyt kauppiaaseen joka kieltäisi

• ainiitäaikoja

Olin joskus kesätöissä ruokakaupassa vuonna risti ja puu ja silloinen kauppias käski riipiä niitä enimpiä suojalehtiä pois, kun ihmiset kuitenkin tekee niin ja ne saa siistimmin, nätimmin ja houkuttelevammin pinottuakin tällä tavoin, ei kuitenkaan kaikkia koska ne myös suojaavat sitä kaalia esim. kuljetuksen aikana. Tosin aikakausi oli silloin 80-luku ja kauppatavat erilaiset ehkä kuin nykyliideleissä? Ne suojalehdet oli ns. poisheitettävää roskaa ja kelpasivat kyllä meidän kaninomistajatyöntekijöille kotiin viemiseksi pupuille :)

• cabbagegarbage

Jos ne lehdet ovat vihreitä ja siistin näköisiä niin aivan hyvin voi valmistaa ruoaksi - itseasiassa kukkakaali on yksi niistä harvoista kasviksista, jotka voi valmistaa kokonaan ruoaksi - myös varsi kelpaa hyvin ravinnoksi eli varsi kuoritaan ja pilkotaan, siistit lehdet kokonaisina, kukinnot paloitellaan ja keitetään/höyrystetään kypsiksi, mutta napakoiksi.

Lehtikaali on kaaleista ainoa, josta en ole onnistunut tekemään koskaan mitään syötäväksi kelpaavaa, mutta eihän se kelpaa edes etanoille, jotka syövät muut kaalit hyvinkin liian mieluusti.

• montatapaa

Kukkakaali, parsakaali ja lehtikaali ovat ainoat kaalit joita voi syödä kypsennettynä.
        Lehtikaali on helpoin, keskiruoti pois ja leikataan silpuksi, pannulle hieman öljyä ja suolaa, nopeasti kuumalla pannulla paisto ja valmista tuli.

Kukkakaalin peitinlehtiä en syö.

• Moit!
      Kiitti! minäkun olen aina riitpiny suojalehdet roskiin... täytyy vaihtaa tapaa.. espanjalaisissa niiitä sitten onkin..

Lehtikaalista sen verta, jotta i kokki Kolmonen, jossain Yle areenan syövereistä löytyi pari-kolme vuotta sitten, jotta hänellä on ollut kiinasta vieras tekemässä "kiinalaista kanakeittoa" siihen suikaloitiin lehtikaalia purjoo, paprikaa, porkkanaa, sieniä ja tieten kanaa, muut lisukkeet on balsami viinietikka, seesamiöljyä... , tulee syötävää.. https://areena.yle.fi/1-3540175

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      148
      1208
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1105
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      988
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      205
      921
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      835
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      296
      833
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      825
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39