Psykologiksi/tutkijaksi?

psykologiksiko

Sanokaapa, kuulostaako tää ihan typerältä idealta. En oikein tiedä, mitä haluan tulevalta, mutta ihmismieli on aina kiinnostanut mua. Lukiossa opiskelinkin psykaa hyvin arvosanoin omaksi ilokseni.

Mulla on kuitenkin vähän synkkä mielenterveyshistoria, ja viimeinen diagnoosini on vaikea psykoottinen masennus. Enää en ole vaikeasti masentunut, kiitos lääkkeiden ja keskusteluhoidon, mutta masennusta on ollu mulla ihan esiteinistä saakka eriasteisena ja nyt olen parikymppinen.

Masennus juontaa juurensa rankkaan koulukiusaamiseen, joka sai mut yläasteella tosissani haaveilemaan koulussa tapahtuvasta joukkomurhasta. Olin kehittänyt valtavan ja tuhoisan ihmisvihan, joka tuntui kestämättömältä tunteelta.

Hakeuduin masennukseen vedoten jo yläasteella hoitoon ja lopulta pääsinkin sinne lukioikäisenä ja sain työstettyä traumojani. Muhun on kuitenkin jäänyt jotain niiltä kiusaamisajoilta: Pienikin ihmisten ilkeys voi saada mut haaveilemaan uudestaan joukkomurhasta, enkä vieläkään pidä ihmisiä varsinaisesti hyvinä. En silti koskaan tekisi mitään kenellekään.

Mulla onkin itsekäs syy hakeutua opiskelemaan psykologiaa, jotta ymmärtäisin paremmin itseäni ja traumojani, mutta haluaisin myös kenties olla mukana tutkimassa masennuksen tai joukkomurhien syntymekanismeja - ja ennen kaikkea se on mulle tärkeää, etten koskaan toteuttaisi mielihaluani. Mutta parhaassa tapauksessa ammatti vois olla mulle kuntoutumisen väline.

6

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhohouihu

      Vanha viisaushan on että psykologit/psykiatrit on itekki vähän vinksahtaneita :) Mutta vakavammin, niin itekki oon kiinnostunut tollasesta ja pohtinut psykologian opintoja. Toisaalta siinä pitää osata oma elämä aika balanssissa jos/kun on tekemisissä hyvin vaikeiden asioiden kanssa. Sitä kannattaa pohtia kyllä. Tutkijan työhä voi olla yksinäistäkin puurtamista joten siinä ei välttämättä tarvitse olla ihmisten kanssa paljoa.

    • aavirtanen

      Kuulostaa hyvältä idealta, hae ihmeessä opiskelemaan. Tiedoksi, että pääsykokeissa kysytään psykologian ohella tilastomatematiikkaa, eli sen hallitseminen pitää omaksua tavoitteeksi. Voit myös kokeilla kursseja avoimessa yliopistossa ja saada valmiita suorituksia myöhempiä opintoja varten.

      Onnea jatkoon, mitä sitten päätätkin ja muista että on hyviäkin ihmisiä olemassa!

    • Miksi haluaisit opiskella psykoloiaa noin vakavasti? Psykologia ei kerro mitään perimmäisistä syistä, eikä reaktioistamme. Meidän mieli on osa aivoja ja aivot on osa kehoa, niitä ei voi erottaa toisistaan. Neurotiede olisi parempi vaihtoehto, se kertoo tarkemmin näistä asioista.

    • Hei AP.
      En ole ikinä kuullut "psykoottisesta masennuksesta", onkohan ko. diagnoosin antanut henkilö ollut ihan oikea psykiatri...

      Masennuksesta kärsii jossakin määrin jokainen ihminen jossakin vaiheessa elämäänsä, toiset pääsevät vähällä, toiset eivät toivu kunnolla koskaan. Elämä vain on sellaista ja meidän kaikkien tulisi kyetä nauttimaan siitä edes aika-ajoin.

      Ja unohda kokonaan nuo murhajutut, syy tällaisille asioille ei ole muiden ihmisten, syy ei ole myöskään sinun, eikä kenenkään muun.
      Koulukiusaamisen perimmäinen syy on siinä, että nuoret, kokemattomat ja lapselliset nuoret pelkäävät erilaisuutta, koska heitä ei ole koulutettu vielä kohtaamaan sellaista ja koska heidän sisäinen vaistonsa kertoo heille, että he ovat paremmassa turvassa suuremman - samankaltaisen - joukon jäseninä - se on ihmisen geeneissä.

      Hae ihmeessä opiskelemaan psykkaa! Mitä enemmän luet ja opit, sitä enemmän ymmärrät myös
      itseäsi ja niiden kiusaajien motiiveja. Uskon, että masennuskin helpottaa, kun pääset opiskelun
      alkuun. Ja ei pelkästään siksi, että saat uutta itsetuntoa siitä, vaan myös pääset joukkoon mukaan.
      Sillä viimekädessä ihminen on laumaeläin ja masentuu jos ei voi olla osa isompaa yhteisöä.

      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Tiedoksi, psykoottistasoinen masennus on ihan oikea diagnoosi. Voit googlettaa, mistä on kyse.


    • merkkahainen

      https://yle.fi/uutiset/3-7802457
      Ei tuo nykyinen psykologien suoritustaso ole kovin hääppöinen. Olisi ehkä jopa parempi ilman hoitoa. Jos välttämättä haluat olla mukana mukana ihmisten massamurhassa, niin omapahan on valintasi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe