Älä pilaa lihaa foliokääreellä
Moni meistä käärii lihan vetäytymään tiukkaan folioon, mutta itse asiassa tämä työvaihe voi heikentää lihan makuelämystä.
– Folion sisälle muodostuva vesihöyry pehmentää vaivalla lihan pintaan saatua rapeutta huomattavasti, Syrjänen kertoo.
Juuri rapean pinnan vuoksi lihaa ei koskaan tulisikaan kääriä tiukkaan folioon, vaan asettaa folion pala löyhästi lihan päälle. Jos epäilet lihan jäähtyvän liikaa, voi päälle nostaa lisäksi myös keittiöpyyhkeen.
Vanhat kylmälaukut hyötykäyttöön
Lihan vetäyttäminen onnistuu myös hieman erikoisemman apuvälineen, nimittäin styroksilaatikon avulla. Tällä vinkillä lihan maku paranee entisestään.
Vuoraa kylmälaukun pohja foliolla ja nosta liha suoraan uunista kylmälaukkuun. Laita kansi kiinni ja anna vetäytyä puolen tunnin ajan.
– Styroksilaukussa liha pysyy lämpimänä ja maku paranee entisestään.
Tuo styroks laukku myös kypsyttää ruispuuron iahanaksi eli korvaa vanahan nk heinälaatikon
Liha vetäytymään uunin jälkeen
4
1768
Vastaukset
- Anu-Sum.Pimpinella
Minä laitan lihan yleensä foliokääröön ennen paistamista. Näin se pysyy mehevänä eikä arvokkaasta lihakimpaleesta tule kuivaa kökköä. Jos haluaa niin lopuksi voi paistaa rapsakan pinnan.
- Bulledmeat
Minä taas teen ylikypsää, joten sen ei pidä olla päältä rapsakkaa.
Viimeksi hautui uunissa 11 h.- sloufuud
Yksi tapahan on laittaa liha vakuumipussiin ja sitten kypsytellä sitä 70-80 asteessa aikansa. Hunnithan kypsentivät lihan hevosen satulan alla. Tuskin siinäkään menetelmässä lämpötila kauhean ylös nousi.
- LassenLihakoulu
Vetäytymään? Vai jäähtymään piloille? Höpöhöpö! Pihvit ja paistit vedetään naamariin heti paistamisen jälkeen. Olen testannut, joten tiedän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6468736Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3603366Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi4652387- 1301395
- 341385
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl151315Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091241- 941167
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h651095Hyvät valeet myllyistä
Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää66979