Liha vetäytymään uunin jälkeen

ni_pottaa

Älä pilaa lihaa foliokääreellä
Moni meistä käärii lihan vetäytymään tiukkaan folioon, mutta itse asiassa tämä työvaihe voi heikentää lihan makuelämystä.
– Folion sisälle muodostuva vesihöyry pehmentää vaivalla lihan pintaan saatua rapeutta huomattavasti, Syrjänen kertoo.
Juuri rapean pinnan vuoksi lihaa ei koskaan tulisikaan kääriä tiukkaan folioon, vaan asettaa folion pala löyhästi lihan päälle. Jos epäilet lihan jäähtyvän liikaa, voi päälle nostaa lisäksi myös keittiöpyyhkeen.

Vanhat kylmälaukut hyötykäyttöön
Lihan vetäyttäminen onnistuu myös hieman erikoisemman apuvälineen, nimittäin styroksilaatikon avulla. Tällä vinkillä lihan maku paranee entisestään.
Vuoraa kylmälaukun pohja foliolla ja nosta liha suoraan uunista kylmälaukkuun. Laita kansi kiinni ja anna vetäytyä puolen tunnin ajan.
– Styroksilaukussa liha pysyy lämpimänä ja maku paranee entisestään.
Tuo styroks laukku myös kypsyttää ruispuuron iahanaksi eli korvaa vanahan nk heinälaatikon

4

1856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anu-Sum.Pimpinella

Minä laitan lihan yleensä foliokääröön ennen paistamista. Näin se pysyy mehevänä eikä arvokkaasta lihakimpaleesta tule kuivaa kökköä. Jos haluaa niin lopuksi voi paistaa rapsakan pinnan.

• Bulledmeat

Minä taas teen ylikypsää, joten sen ei pidä olla päältä rapsakkaa.
      Viimeksi hautui uunissa 11 h.

• sloufuud

Yksi tapahan on laittaa liha vakuumipussiin ja sitten kypsytellä sitä 70-80 asteessa aikansa. Hunnithan kypsentivät lihan hevosen satulan alla. Tuskin siinäkään menetelmässä lämpötila kauhean ylös nousi.

• LassenLihakoulu

Vetäytymään? Vai jäähtymään piloille? Höpöhöpö! Pihvit ja paistit vedetään naamariin heti paistamisen jälkeen. Olen testannut, joten tiedän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2978
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2874
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2693
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2548
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2458
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2450
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2191
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2128
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2038
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2032
    Aihe