Saimaan vesistön lasku suunta?

Aikoinaan Saimaa laski länteen Pohjanlahteen. Maan nousemisen takia avautui uusi väylä suomen lahteen.
Miten korkea pato pitäisi Vuokseen rakentaa että laskusuunta palautuisi ennalleen?

4

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvelenpa.vain

Jos jonnekin Imatran tai Lappeenrannan seutuville rakentaa riittävä pitkän ja korkean padon, niin Saimaan vedet alkavat virrata Kymijokea pitkin Suomenlahteen.

• airfoiljokaeikirj

Kallaveden reitilla veden korkeus Kallavedellä 81,8m noin Porovedella Iisalmessa noin 85,8m Rotimo 150m (Laskee vieläkin kallaveden suuntaan) Oulujärvi 122,7 josta jo laskua Pohjanlahteen toiseen suuntaan kiuruvedellä 88,4m siitä Näläntö 124m Lamujärvi josta lasku jo pohjanlahteen 137m.

Pielaveden suunta 102,3m koivujärvi 130m. Pyhäjärvi 139,6 josta lasku jo Pohjanlahteen.
      Keitele 99,5m Kivijärvi 130,8m Lestijärvi140m josta lasku jo Kokkolan huudeille Pohjanlahteen
      Päijänne 78,3m Längelmävesi 84,2 Näsijärvi 95,4 joka laskee jo Säkylän Pyhäjärveen ja Selkämereen
      Aika korkeita patoja koska pitäisi veden korkeus saada noin 140m huudeille Nykyisen 76m tienoilta. Silti vesi karkaisi paljon ennen selkämereen. Päijänteen kautta ja vajaassa sadassa metrissä mennään jo Näsijärveen ja kohti Selkämerta.

• elaskujavain

Mistähän laskusta höpiset? Minulle ei tule mitään laskua vedestä.
      Ja jos tulee niin suunta on aleneva.

• Jääkauden jälkeen Saimaa kuroutui Itämeren Ancylus-vaiheen makeanveden järvestä itsenäiseksi järveksi, joka laski vetensä Perämereen kuroutumiskohdastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3812
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      60
      2406
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2203
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1147
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      124
      1117
    Aihe