Koska vauvakastetta alettiin toimittaa?

Splash7

Radiolähetyksessä luterilainen sanoi, että meillä on joku todistus(?) siitä, että jo Raamatun apostolit toimittivat vauvakastetta. Ja hän jatkoi perustelemalla, että Luther oli sanonut: "Kuinka vauvakaste voisi olla väärin, kun Jumala on antanut sitä tapahtua jo 1600 vuoden ajan?". Siis tämäkö Lutherin lausahdus on se todistus??

Mikä tarkalleen ottaen on se historiallinen teksti, jossa osoitetaan Raamatun apostolien jo toimittaneen vauvakastetta? Onko sellaista? Joku Raamatun ulkopuolinen tekstihän sen on oltava, kun Raamatussa ei ole yhtäkään vauvakastetta kuvattu, vaikka kasteita kuvataan monia.

Mikä on vanhin Raamatun ulkopuolinen autenttinen teksti, jossa kerrotaan vauvakastetta toimitettavan järjestelmällisesti kristillisessä kirkossa?

56

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HistorianKirjat

      Wikipedian mukaan ainakin 300-luvulta lähtien vauvakastetta on harjoitettu. Sitä ennen jo 200-luvulla kastettiin "nuoria lapsia".

      https://en.wikipedia.org/wiki/Infant_baptism

      Artikkelin mukaan vauvakastetta kannattavat teologit vetoavat siihen, ettei Raamatussa erikseen ole kielletty vauvakastetta, vaikkei sitä siellä olekaan.

      • pimeäkeskiaika

        AP Oliko kysessä eilinen taivaan ja maanväliltä? En tiedä minkäEv.lut.kirkon papit oli asialla, mutta olin pöyristynyt, niin tuosta lapsikaste jutusta, kuin Helareiden ehtoolliskäytännöstä.
        En ymmärrä tuo pappien lukutaidottomuutta, kun yksi heistä väitti tuon allaolevan R-paikan kertovan VAUVAKASTEESTA??
        Ensinnäkin tuossa R-paikasa on kyse Pyhän Hengen kasteesta, ei vesikasteesta, vaikka tilaisuudessa piston sydämeensä saaneet myös vesikastettiin, ne jotka OTTIVAT SANANVASTAAN !En ole vielä nähnyt vauvaa , joka olisi sanonut, että "Jumala kutsui minut, kastakaa".
        Apostolien teot 2
        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:

        "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Ja kaiken huippu oli, kun he väittivät, että helarien ehtoollinen ei ole Jeesuksen veren ja lihan syömistä.
        Ja heidän oppinsa on niin puhdasta, että helarien ei ole hyvä tulla ehtoolliselle kirkkoon, ellei halua kirkonjäseneksi. Mitä tuubaa.
        Kukaan joka tuntee Raamattu ei halua tuon harhaopinkannattajaksi.Itse en enää kuulu helareihin erosin vuosia sitten mutta lähempänä he ovat Raamatun tulkintaa kuin Ev.lut.ikinä.
        Mutta uskovia toki arvosta heissäkin kaikki Jeesukseen uskovat ovat saman isän lapsia ja siksikin minua häirtsi tuo nurkkakuntaisuus, joka oli yleistä -80luvulla ja sitä ennen kirkossa.


      • Splash7
        pimeäkeskiaika kirjoitti:

        AP Oliko kysessä eilinen taivaan ja maanväliltä? En tiedä minkäEv.lut.kirkon papit oli asialla, mutta olin pöyristynyt, niin tuosta lapsikaste jutusta, kuin Helareiden ehtoolliskäytännöstä.
        En ymmärrä tuo pappien lukutaidottomuutta, kun yksi heistä väitti tuon allaolevan R-paikan kertovan VAUVAKASTEESTA??
        Ensinnäkin tuossa R-paikasa on kyse Pyhän Hengen kasteesta, ei vesikasteesta, vaikka tilaisuudessa piston sydämeensä saaneet myös vesikastettiin, ne jotka OTTIVAT SANANVASTAAN !En ole vielä nähnyt vauvaa , joka olisi sanonut, että "Jumala kutsui minut, kastakaa".
        Apostolien teot 2
        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:

        "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Ja kaiken huippu oli, kun he väittivät, että helarien ehtoollinen ei ole Jeesuksen veren ja lihan syömistä.
        Ja heidän oppinsa on niin puhdasta, että helarien ei ole hyvä tulla ehtoolliselle kirkkoon, ellei halua kirkonjäseneksi. Mitä tuubaa.
        Kukaan joka tuntee Raamattu ei halua tuon harhaopinkannattajaksi.Itse en enää kuulu helareihin erosin vuosia sitten mutta lähempänä he ovat Raamatun tulkintaa kuin Ev.lut.ikinä.
        Mutta uskovia toki arvosta heissäkin kaikki Jeesukseen uskovat ovat saman isän lapsia ja siksikin minua häirtsi tuo nurkkakuntaisuus, joka oli yleistä -80luvulla ja sitä ennen kirkossa.

        ¨Kyllä, kyseessä oli eilinen Taivaan ja maan välillä. Vaikka näen asiat jossain määrin eri tavalla, täytyy muistaa, että kyseessä oli kuitenkin tunnustuksellinen luterilaisuus -ilta, joten he halusivat tuoda esiin luterilaisen opin mahdollisimman selväpiirteisesti.


      • näinsemeneeee

        Raamatussa on kyllä kielletty vauvan kastaminen. Raamatun mukaan, jos vauva ei osaa tunnustaa Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi, häntä ei saa kastaa. Sitä Filippus tivasi hoviherralta, joka pystyi sen tunnustamaan, joten Filippus suostui kastamaan hoviherran. Lapsikaste ei ole kaste ollenkaan. Johannes Kastaja ei suostunut kastamaan ketään, kuka ei tunnustanut syntejään. Sellaista ei pysty sylivauva tekemään. Jeesus sanoi, että Johanneksen kaste oli Jumalan määräys, jonka Jeesus itse otti.

        Raamatun mukainen kaste on uskovien kaste veteen upottamalla Jeesuksen Kristuksen nimessä.Tässä on ne Raamatun kohdat, jotka kertovat riittävät ohjeet kastamista varten.

        Mark 16: 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2: 38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Mark 1:4 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. 5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.

        Ap.t 10:46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: 47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Kol 2: 17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

        Ap.t 4:10 niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. 11 Hän on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut mutta josta on tullut kulmakivi. 12 Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."

        Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.


      • pimeäkeskiaika
        Splash7 kirjoitti:

        ¨Kyllä, kyseessä oli eilinen Taivaan ja maan välillä. Vaikka näen asiat jossain määrin eri tavalla, täytyy muistaa, että kyseessä oli kuitenkin tunnustuksellinen luterilaisuus -ilta, joten he halusivat tuoda esiin luterilaisen opin mahdollisimman selväpiirteisesti.

        Eli olivatko näitä?
        Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko
        "STLK ei kuitenkaan pidä suhdettaan Raamattuun fundamentalistisena, sillä se katsoo fundamentalistisen raamatunselityksen olevan peräisin reformoiduista kirkoista.

        Yhtenä olennaisena erona on se, että STLK:n mukaan tunnustukselliset luterilaiset katsovat eri kohdat Raamatusta vertauskuvallisiksi kuin fundamentalistit ja päinvastoin.

        Esimerkiksi ehtoollisen asetussanat on luterilaisuudessa ymmärretty kirjaimellisina, fundamentalistisessa raamatuntulkinnassa vertauskuvallisena. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tunnustuksellinen_luterilainen_kirkko"


      • näinsemeneejosymmärrät
        näinsemeneeee kirjoitti:

        Raamatussa on kyllä kielletty vauvan kastaminen. Raamatun mukaan, jos vauva ei osaa tunnustaa Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi, häntä ei saa kastaa. Sitä Filippus tivasi hoviherralta, joka pystyi sen tunnustamaan, joten Filippus suostui kastamaan hoviherran. Lapsikaste ei ole kaste ollenkaan. Johannes Kastaja ei suostunut kastamaan ketään, kuka ei tunnustanut syntejään. Sellaista ei pysty sylivauva tekemään. Jeesus sanoi, että Johanneksen kaste oli Jumalan määräys, jonka Jeesus itse otti.

        Raamatun mukainen kaste on uskovien kaste veteen upottamalla Jeesuksen Kristuksen nimessä.Tässä on ne Raamatun kohdat, jotka kertovat riittävät ohjeet kastamista varten.

        Mark 16: 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2: 38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

        Mark 1:4 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. 5 Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.

        Ap.t 10:46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: 47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Kol 2: 17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

        Ap.t 4:10 niin tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: se tapahtui Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä. Hänet te ristiinnaulitsitte, mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hänen voimastaan tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. 11 Hän on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut mutta josta on tullut kulmakivi. 12 Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."

        Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        Sylivauvalla ei ole syntejä tunnustettavana, joten syntisyys ei tuota vastasyntyneen kohdalla ongelmia. Myös etiopialaisen hoviherran kasteen lainaaminen esimerkkinä on ongelmallinen, sillä kyseistä jaetta 37. "Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."" ei löydy vanhemmista käsikirjoituksista, kuten vuoden 1992 Raamatun käännös tekee selväksi. Jakeesta on lisämaininta: "Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista." eli se on lisätty sinne ja olettaisin, että kohtaa ei ole laitettu sinne jotta vanhemmista tehtäisiin vikapäitä, vaan jotta korostettaisiin aikuisen ihmisen oikean uskon merkitystä.

        Muutenkin näistä keskusteluista syntyy vaikutelma, että lapsikastetta kritisoivat eivät taida olla vanhempia alkuunkaan. Lapsen kastaminen tekee tästä kristityn ja antaa hänelle velvollisuuksia, jotka hänelle on vakuuttavampaa perustella. Muutenhan lapsi voi aina väittää vanhemmilleen vastaan "Minä en ole kristitty" ja sillä laistaa kristillisen kasvatuksen.


      • äläpuhuhöpöjä
        näinsemeneejosymmärrät kirjoitti:

        Sylivauvalla ei ole syntejä tunnustettavana, joten syntisyys ei tuota vastasyntyneen kohdalla ongelmia. Myös etiopialaisen hoviherran kasteen lainaaminen esimerkkinä on ongelmallinen, sillä kyseistä jaetta 37. "Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."" ei löydy vanhemmista käsikirjoituksista, kuten vuoden 1992 Raamatun käännös tekee selväksi. Jakeesta on lisämaininta: "Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista." eli se on lisätty sinne ja olettaisin, että kohtaa ei ole laitettu sinne jotta vanhemmista tehtäisiin vikapäitä, vaan jotta korostettaisiin aikuisen ihmisen oikean uskon merkitystä.

        Muutenkin näistä keskusteluista syntyy vaikutelma, että lapsikastetta kritisoivat eivät taida olla vanhempia alkuunkaan. Lapsen kastaminen tekee tästä kristityn ja antaa hänelle velvollisuuksia, jotka hänelle on vakuuttavampaa perustella. Muutenhan lapsi voi aina väittää vanhemmilleen vastaan "Minä en ole kristitty" ja sillä laistaa kristillisen kasvatuksen.

        " Lapsen kastaminen tekee tästä kristityn ja antaa hänelle velvollisuuksia, jotka hänelle on vakuuttavampaa perustella. "
        Jos annat lapselle tikkarin, niin tekeekö se lapsesta tikkarin?
        " Usko tulee kuulemisesta , kuuleminen Jumalan sanan kautta."
        Vauvan pään valelu, vedellä ei tee hänestä, kuin Ev.lut.kirkon jäsenen.


    • dfsgsdfgdsfg

      Lutherilla oli hakusessa uudestisyntymisen käsite joka tapauksessa. Hänhän perusteli sillä lapsikastetta että miksi kukaan lapsikastettu voisi saada Pyhän Hengen lahjaa jos kaste ei olisi ollut pätevä?

      Joka tapauksessa Luther oli oikeassa siinä ettei kaste ilman opetusta mitään auta, ja nykyään opetus on laiminlyöty täysin.

    • Nettitieto

      Muun muassa suomalaisen evankelis- luterilaisessa nykyään yleensä pastori valelee vettä lapsen päähän (tästä nimitys kastaminen) ja sanoo kastavansa hänet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Sen sijaan ortodoksilla vauva kastetaan kokonaan veteen. Alun perin pappi luki paholaisen häätömanauksen, mutta myöhemmin evankelis-luterilainen kirkko luopui paholaisen häätämisestä, kasteen yhteydessä.

      • sdsdgdfgd

        jep. ja sitten lapsi jätetään oman onnensa nojaa vuosikausiksi ja yhtäkkiä tuleekin rippikouluikä ja sitten ollaan kaks viikkoa jossain leirillä ja muka opitaan Jeesuksesta kaikki ja käydään konfirmaatiolla joka muka sinetöi luterilaisen uskon. just joo, hieno homma, näinhän se oikeasti meneekin.. mulla on kavereita jotka ei tiedä Raamatusta mitään ja silti konfirmoituja luterilaisia.


      • valitettavasti

        Nuoret eivät rippikoulunkaan jälkeen tiedä Jeesuksesta yhtään mitään, kun tulevat vapaiden suuntien uskovilta tätä kyselemään turuilla ja toreilla.

        Rippikouluissa joku "kivapappi" puhelee nuoria kosiskellen typerää hymyä tavoitellen asioista (sinänsä runollisen kauniita) joista nuoret eivät ymmärrä yhtään mitään eikä heitä kiinnosta lässyttäminen ja jäljelle jää kolkko ja ontto tyhjyys.


    • Voihanvitalis

      Lapsen kastamisesta Luther sanoo: "Tuomme lapsen kasteelle ajatellen ja toivoen, että hän uskoisi. Me myös rukoilemme, että Jumala antaisi hänelle uskon." (Iso katekismus s.406)

    • Järkihoi

      Neljäs osa: Kaste (Iso katekismus). Sillä kun kastetaan Jumalan nimeen, kastetta ei suorita ihmiset, vaan Jumala itse. Vaikka välikappaleena siis onkin ihmiskäsi, se on silti todella Jumalan oma teko.

      • välikappale

        Eli ihminen päättää, milloin Jumalan pitää toimia????


      • fgdsfgsdf

        Itse tulin siihen johtopäätökseen että uskon Lutterin sanat mutta ajattelen omalla kohdallani että kaikki mitä se puhuu kasteesta tuli toteen vasta kun kävin uskovien kasteella. Eli yhdistän luterilaisen opin ja helluntailaisuuden/baptistien opin. Ihan hyvin onnistuu, mun mielestä paremmin kuin julkihomouden ja luterilaisuuden yhdistäminen.


      • tässälyhyesti

        Jumala käski ihmisten kastaa. Uskovat kastaa vedellä ja Jumala Pyhällä Hengellä.

        Matt. 3:11
        Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.



        Vauvakaste on ihmisteko. Se toimitetaan ihmisten tahdosta ja tahtojina ovat lapsen vanhemmat, kummit ja pappi.

        Uskovien kaste on taasen Jumalan käsky ja täytyy muistaa, että kirkko ei enää hyväksy kaikkia Jumalan käskyjä eikä tahtoja ja siksi kirkko on tässä suhteessa Jumalan käskyihin ristiriitainen.


      • tässälyhyesti kirjoitti:

        Jumala käski ihmisten kastaa. Uskovat kastaa vedellä ja Jumala Pyhällä Hengellä.

        Matt. 3:11
        Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.



        Vauvakaste on ihmisteko. Se toimitetaan ihmisten tahdosta ja tahtojina ovat lapsen vanhemmat, kummit ja pappi.

        Uskovien kaste on taasen Jumalan käsky ja täytyy muistaa, että kirkko ei enää hyväksy kaikkia Jumalan käskyjä eikä tahtoja ja siksi kirkko on tässä suhteessa Jumalan käskyihin ristiriitainen.

        Käsittääkseni antiikin aikana kristinuskoon kastettiin usein perhekunnittain, kun perheenpää kääntyi kristinuskoon?


      • pysytodellisuudessa
        jjeeves kirjoitti:

        Käsittääkseni antiikin aikana kristinuskoon kastettiin usein perhekunnittain, kun perheenpää kääntyi kristinuskoon?

        Raamatussa on muistaakseni parisen esimerkkiä perhekunta kasteesta eikä niissä mainita vauvoja. Yleensäkin tuohon aikaan noteerattiin vain aikuiset miehet, naiset ja lapset olivat sitten asia erikseen.


      • pysytodellisuudessa kirjoitti:

        Raamatussa on muistaakseni parisen esimerkkiä perhekunta kasteesta eikä niissä mainita vauvoja. Yleensäkin tuohon aikaan noteerattiin vain aikuiset miehet, naiset ja lapset olivat sitten asia erikseen.

        Salliko perheenpää siis pakanallisen vaimon ja lapset? Vaimon kotijumalat ja niin edelleen? Pakanalliset häämenot? Tunnettiinko silloin uskonnottomuutta?


      • siellä_todellisuudessa
        pysytodellisuudessa kirjoitti:

        Raamatussa on muistaakseni parisen esimerkkiä perhekunta kasteesta eikä niissä mainita vauvoja. Yleensäkin tuohon aikaan noteerattiin vain aikuiset miehet, naiset ja lapset olivat sitten asia erikseen.

        Tuo ei pidä paikkaansa että lapset olisivat olleet asia erikseen. "Perhe" käsite piti sisällään kaikki, jotka perheenpää omisti, mukaanlukien vaimo, huollettavat vanhemmat ja sukulaiset sekä lapset, palvelusväki, orjat ja orjien lapset. Kuvaavaa on sekin, että latinankielinen "familia" tarkoitti "kotiorjien joukkoa", ei lähintä perhettä kuten nykyään samasta sanasta juonnetut sanat. "Domus" viittasi kotitalouteen ja lähiperheeseen.

        Vanhoissa kirkoissa käytäntö toimii todisteena lapsikasteen pätevyydelle. Niin on aina tehty ja niin tehdään edelleen, tapoja ei muuteta tulkintavillitysten mukaan. Monen asian suhteen Luther halusi katkaista yhteyden apostoliseen perinteeseen ja tässä nyt ollaan, kiistelemässä apostolisesta perinteestä, vaikka tämä onkin niitä harvoja asioita joissa Luther luotti Kristuksen opetuslasten perinteeseen.


      • Raamatussa
        siellä_todellisuudessa kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa että lapset olisivat olleet asia erikseen. "Perhe" käsite piti sisällään kaikki, jotka perheenpää omisti, mukaanlukien vaimo, huollettavat vanhemmat ja sukulaiset sekä lapset, palvelusväki, orjat ja orjien lapset. Kuvaavaa on sekin, että latinankielinen "familia" tarkoitti "kotiorjien joukkoa", ei lähintä perhettä kuten nykyään samasta sanasta juonnetut sanat. "Domus" viittasi kotitalouteen ja lähiperheeseen.

        Vanhoissa kirkoissa käytäntö toimii todisteena lapsikasteen pätevyydelle. Niin on aina tehty ja niin tehdään edelleen, tapoja ei muuteta tulkintavillitysten mukaan. Monen asian suhteen Luther halusi katkaista yhteyden apostoliseen perinteeseen ja tässä nyt ollaan, kiistelemässä apostolisesta perinteestä, vaikka tämä onkin niitä harvoja asioita joissa Luther luotti Kristuksen opetuslasten perinteeseen.

        Vauvakastetta ei kyllä taida olla Raamatussa. Kaikki mitä kasteesta ylipäätään sanotaan Raamatussa sopii uskovan kasteeseen. Arvelen että jossain kohtaa alkoi hiljalleen tulla muutosta. Uusi tapa pistettiin pystyyn, ja ajan mittaan se vakiintui. Eikä tämäkään kumma olisi, vaan hyvin inhimillistä. Haluttiin edes jollain tavalla "varmistaa", että lapsi pääsee ikuiseen elämään, jos hän sattuisi saamaan kulkutaudin ja kuolisi nuorena. Sellainen oli yleistä, kun ei vielä ollut antibiootteja ja rokotuksia.

        Sanotaan näin, että uskovan kaste ainakin on Raamatussa. Sen voi varmuudella sanoa.


    • eimerkkejä

      Vauvakastetta ei apostolien aikaan ilmennyt. Tästä ei ole ainuttakaan todistetta!

      Oli vain uskovien kaste, Johanneksen kaste ja Pyhän Hengen kaste!

      Näillä siis tulee mennä nykyäänkin, jos Jumalan tahto on kallis!

      • totuuden.tieto.epävarmaa

        Onko todisteita siitä, että kaikki olivat uskossa uskovien kasteesssa. Ja Jumalan tahdon tietäminen on sekin aika arveluttavaa.


      • TotuudenVarmaTieto
        totuuden.tieto.epävarmaa kirjoitti:

        Onko todisteita siitä, että kaikki olivat uskossa uskovien kasteesssa. Ja Jumalan tahdon tietäminen on sekin aika arveluttavaa.

        On todiste. "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." Apt 2:41 Selvällä suomen kielellä, sanan vastaanottaneet kastettiin, ei ketään muita!


    • luterilainen_

      UT ei tunne "vauvakastetta" eikä "uskovien" kastetta vaan kristillisen kasteen. Se toimitettiin perhekunnan päämiehen tultua uskoon koko perhekunnalle eli kaikille perhekunnan jäsenille johon kuuluivat vanhemmat, lapset, lastenlapset isovanhemmat, orjat ym. UT ei kerro missään että pienet lapset olisi jätetty kastamatta ja heitä olisi sitten jälkeenpäin sopivassa iässä kastettu. Kirkkoisä origenes mainitsee että lasten kastaminen on peritty apostoleilta. Näin ovat toimineet suuret kirkkokunnat alusta asti.

      • Raamatussa

        Raamatussa kerrotaan kasteen edellytyksenä olevan uskon Jeesukseen. Lue etiopialaisen hoviherran ja Filippuksen tapauksesta Apostolien teoista. Hoviherra kysyi apostoli Filippukselta, onko estettä kastamiselle, ja tämä kysyi, uskooko hän. Kun hän vastasi uskovansa, Filippus vei hänet saman tien kasteelle. Lutherkin sanoi, että vauvakastajat toivovat, että vauva on uskossa.


      • luterilainen_
        Raamatussa kirjoitti:

        Raamatussa kerrotaan kasteen edellytyksenä olevan uskon Jeesukseen. Lue etiopialaisen hoviherran ja Filippuksen tapauksesta Apostolien teoista. Hoviherra kysyi apostoli Filippukselta, onko estettä kastamiselle, ja tämä kysyi, uskooko hän. Kun hän vastasi uskovansa, Filippus vei hänet saman tien kasteelle. Lutherkin sanoi, että vauvakastajat toivovat, että vauva on uskossa.

        Pienet sylilapset uskovatkin oikein. Niinhän Jeesus heistä sanoi ja asetti lasten uskon aikuisillekin esikuvaksi.


      • Raamatussa
        luterilainen_ kirjoitti:

        Pienet sylilapset uskovatkin oikein. Niinhän Jeesus heistä sanoi ja asetti lasten uskon aikuisillekin esikuvaksi.

        Olet ihan oikeassa, lapset eivät ole erotettuja Jumalasta, eli siinä mielessä spontaanisti uskovat, mutta he eivät myöskään ole kasteen tarpeessa. Lapset kuuluvat Jumalalle jo, tai toisin ilmaistuna: taivasten valtakunta kuuluu lapsen kaltaisille. Kun vauva tai pikku lapsi kuolee, hän pääsee suoraan taivaaseen, koska se on hänen kotinsa.

        Syntiä tehneet, jotka kääntyvät Jumalan puoleen ja uskovat, tulee Raamatun mukaan kastaa. Kasteessa tapahtu seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen liittäminen eron jälkeen. Raamatussa kaikki kuvaukset kasteesta ovat tämän periaatteen mukaisia eikä yksikään kuvaus ole kuvaus vauvakasteesta.


      • Jo vuodelta 200 jaa, Tertullianus on kirjoittanut lapsikasteen olleen käytännössä.

        Kaste nousi reformaation yhteydessä esille, kun osa halusi viedä uudistusta pidemmällä kuin esi. Luther.


    • niin.se.menee

      Ainoa oikea kristillinen kaste on uskovan kaste, ei muu. En sin usko, sitten se vahvistetaan kasteessa. Vauvalla ei voi olla uskoa, koska hän ei tiedä jumalasta ja kristinuskosta mitään.

      Monet kristinuskon pienemmät lahkot tämän tajuavat.

      Toisaalta tämä kuvastaa hyvin kristittyjen, ja yleisemminkin uskovaisten, omahyväisyyden, oman edun tavoittelua.

      Molemmat perustavat kastekäsityksensä siihen mikä kullekin lahkolle edullista. Ei pienet lakot pitäydy aikuis-/uskovankasteessa vain siksi että se on raamatullinen kastekäsitys, vaan siksi että voivat sano, että tulkaa lahkoomme, niin annamme teille oikean kristillisen, raamatullisen kasteen - saamanne vauva-/pirunkaste ei ole pätevä.

      Evl. kirkko taas ottanut vauvakasteen käytännöksi, koska se maksimoi kirkon jäsenmäärän ja sitä kautta kirkkoverotuoton ja kirkon yhteiskunnallisen vaikutusvallan.

    • Tapelkaa pojat, saatte tupakkaa.

      • EtköYmmärräEroa

        Emme tappele, vaan keskustelemme!


      • ei.hätää

        Jos me luterilaiset, katoliset ja ortodoksit olemme ymmärtäneet vuosisatoja kasteasian väärin, uskon että Jumala antaa sen meille anteeksi. Toimimme kuitenkin parhaan ymmärryksemme, tietojemme ja omantuntomme mukaan. Uskomme että kristillisen kasteen merkitys ja sen toteuttaminen on täysin kirkkojemme mukaista, raamatullista ja Jeesuksen käskyä noudattaen.


      • luterilainen2
        ei.hätää kirjoitti:

        Jos me luterilaiset, katoliset ja ortodoksit olemme ymmärtäneet vuosisatoja kasteasian väärin, uskon että Jumala antaa sen meille anteeksi. Toimimme kuitenkin parhaan ymmärryksemme, tietojemme ja omantuntomme mukaan. Uskomme että kristillisen kasteen merkitys ja sen toteuttaminen on täysin kirkkojemme mukaista, raamatullista ja Jeesuksen käskyä noudattaen.

        Emme kiihkoile kasteasialla. Kaste on hyvin perusteltu Katekismuksessa viittauksineen Raamattuun. Vapaakirkolliset saavat meidän puolestamme uskoa omalla tavallaan, mutta antakaa uskomisen vapaus myös meille.


      • FaktatEsiin
        luterilainen2 kirjoitti:

        Emme kiihkoile kasteasialla. Kaste on hyvin perusteltu Katekismuksessa viittauksineen Raamattuun. Vapaakirkolliset saavat meidän puolestamme uskoa omalla tavallaan, mutta antakaa uskomisen vapaus myös meille.

        " Kaste on hyvin perusteltu Katekismuksessa viittauksineen Raamattuun. "

        Kuinka luterilainen lapsikaste voi olla perusteltu Raamatulla, kun koko Raamatusta ei löydy ensimmäistäkään vauvan kasteesta kertovaa jaetta?

        Jos sinä olet sellaisen löytänyt niin kerro meille tietämättömille missä se on!
        Ja katekismuksella on turhaa perustella yhtään mitää, sehän on ihmisten kirjoittama tulkinta Raamatun sanasta ja se tkstit on alistettava Raamatun sanan alle niinkuin kaikki muukin ja mikä ei pidä yhtä Raamatun sanan kanssa, sellainen tulee hylätä.
        Tämä koskee myös katekismuksen tekstejä!


      • raamatunlukija
        FaktatEsiin kirjoitti:

        " Kaste on hyvin perusteltu Katekismuksessa viittauksineen Raamattuun. "

        Kuinka luterilainen lapsikaste voi olla perusteltu Raamatulla, kun koko Raamatusta ei löydy ensimmäistäkään vauvan kasteesta kertovaa jaetta?

        Jos sinä olet sellaisen löytänyt niin kerro meille tietämättömille missä se on!
        Ja katekismuksella on turhaa perustella yhtään mitää, sehän on ihmisten kirjoittama tulkinta Raamatun sanasta ja se tkstit on alistettava Raamatun sanan alle niinkuin kaikki muukin ja mikä ei pidä yhtä Raamatun sanan kanssa, sellainen tulee hylätä.
        Tämä koskee myös katekismuksen tekstejä!

        Raamattu on myös ihmisten kirjoittama ja moneen kertaan uudelleen tulkittua tekstiä.


    • valokirkastaa

      Mikä lie oli syynä siihen että alussa alettiin vauvojakin kastaa vaikak Raamattu ei anna siihen mitään oikeutusta. Jos Jeesus olis kehoittanut niitä jotka toivat pieniälapsia Jeesuksen eteen että kastakaa nämä nyt heti ja kehoittanut oppilaitaan siihen asia olisi yksinkertainen ja selvä.

      mutta kun minkäänlaista viitettäkään sellaiseen ei ole niin mikä oli se päällimmäinen syy alkaa parantaa Jeesuksen ja Apostolien mallia ja oppia !?

      mikäs se muukaan oli kuin opillinen harhautuminen ja poliittiset syyt mitä moninaisemmat etenevässä yhteskunnassa.

      Perhekuntakasteessakin kun luemme sen Raamatusta esm;

      8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

      niin ei siinä ketään kastettu ikäänkuin jonkun siivellä, vaan mainitaan että koko perhekuntansa uskoivat Herraan, ja monet muut jotka olivat kuulemassa, uskoivat ja kastettiin jne... eli ne kastettiin jotka kuulivat ja ottivat vastaan.

      oikeastaan on käsittämtätöntä että näin selvää asiaa yleenskään on viitsitty puida satoja vuosia, eli täytyy olal kyse henkien taistelusta ja syvyyden voimista joiden tarkoitus on pilata ja vetää koko asia lokaan!

      • näin.meillä

        Piispainkokouksen vt. pääsihteeri Jyri komulainen kirjoittaa ”Luterilainen kirkko on lapsia kastava kirkko” HS 23.5.12. Tässä luterilainen kirkko toimii samalla tavalla kuin katoliset, ortodoksit ja anglikaanit. Komulainen jatkaa kirkon tunnustuksen mukaisesti että ”kaste liittää Jeesuksen seuraajien maailmanlaajuiseen joukkoon ja VÄLITTÄÄ PELASTUKSEN”.

        Kristillinen kaste on kristityn ja uskonelämän alku jota seuraa opetus Jeesuksen käskyn mukaan. Usko on yksin Jumalan teko, ja näin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt. Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut.


      • eeroookj
        näin.meillä kirjoitti:

        Piispainkokouksen vt. pääsihteeri Jyri komulainen kirjoittaa ”Luterilainen kirkko on lapsia kastava kirkko” HS 23.5.12. Tässä luterilainen kirkko toimii samalla tavalla kuin katoliset, ortodoksit ja anglikaanit. Komulainen jatkaa kirkon tunnustuksen mukaisesti että ”kaste liittää Jeesuksen seuraajien maailmanlaajuiseen joukkoon ja VÄLITTÄÄ PELASTUKSEN”.

        Kristillinen kaste on kristityn ja uskonelämän alku jota seuraa opetus Jeesuksen käskyn mukaan. Usko on yksin Jumalan teko, ja näin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt. Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut.

        Pelkkiä teologisia lahkoja yhtä kaikki.


      • äläsanoenempää
        näin.meillä kirjoitti:

        Piispainkokouksen vt. pääsihteeri Jyri komulainen kirjoittaa ”Luterilainen kirkko on lapsia kastava kirkko” HS 23.5.12. Tässä luterilainen kirkko toimii samalla tavalla kuin katoliset, ortodoksit ja anglikaanit. Komulainen jatkaa kirkon tunnustuksen mukaisesti että ”kaste liittää Jeesuksen seuraajien maailmanlaajuiseen joukkoon ja VÄLITTÄÄ PELASTUKSEN”.

        Kristillinen kaste on kristityn ja uskonelämän alku jota seuraa opetus Jeesuksen käskyn mukaan. Usko on yksin Jumalan teko, ja näin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt. Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut.

        "Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut. "

        Usko ei ole ihmisen teko, vaan Jumalasta.


      • tuikkupimeään
        äläsanoenempää kirjoitti:

        "Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut. "

        Usko ei ole ihmisen teko, vaan Jumalasta.

        Kerrotko mikä Jumalan luomassa kaikkeudessa ei olisi Jumalan teko, ja kerro samalla minkä verran se vapauttaa yksilön omasta vastuustaan seurata Jeesusta tai olla seuraamatta, kerro se meille!


      • kasteenarmossa
        näin.meillä kirjoitti:

        Piispainkokouksen vt. pääsihteeri Jyri komulainen kirjoittaa ”Luterilainen kirkko on lapsia kastava kirkko” HS 23.5.12. Tässä luterilainen kirkko toimii samalla tavalla kuin katoliset, ortodoksit ja anglikaanit. Komulainen jatkaa kirkon tunnustuksen mukaisesti että ”kaste liittää Jeesuksen seuraajien maailmanlaajuiseen joukkoon ja VÄLITTÄÄ PELASTUKSEN”.

        Kristillinen kaste on kristityn ja uskonelämän alku jota seuraa opetus Jeesuksen käskyn mukaan. Usko on yksin Jumalan teko, ja näin on jokaisen joka on Hengestä syntynyt. Tämä käsitys poikkeaa kuitenkin radikaalisti tälläkin palstalla kirjoittavien vapaan kristillisyyden edustajien pohdinnoista joiden mukaan pelastuksen välittää vain ihmisen omat kokemukset ja ratkaisut.

        varmaan nyt Jumala harkitsee tahtonsa toteutumista tuonkin lausunnon kautta ja pyytää kirkolta anteeksi tahtoaan ja suunnitelmaansa itseään kohtaan.


    • On Raamatun ulkopuoliset todisteet, että alkuseurakunnissa kastettiin vauvoina ja ns uskonkaste vanhempana aloitettiin pienemmissä piireissä vasta paljon myöhemmin.
      Aikuisena kastettiin vain niitä, joilla ei ollut mitään aiempaa kastetta.

      Evankeliumien loppuun lisättiin tai muutettiin lähetyskäskyt/kastekäskyt myöhemmin, eli niitä ei alkuperäisissä teksteissä ollut.

    • Jos kristinuskonhistoria kiinnostaa, niin, no se sitten kannattaa lukea.

      Mikä muuten on Raamatun ulkopuolinen autenttinen kirjoitus, oletan, että Raamattua pidät hyvinkin autenttisena. Sinänsä aika merkillinen sanavalinta koska jos ajatellaan vaikkapa Raamatun kertomuksia niin todellisuudessa ei niistä voida pitää tänä päivänä autenttisina.

      Autenttisena tosin voidaan pitää sitä, että elämää oli maapallolla paljon ennen ihmistäkin. Kansanomaisesti voisi siis sanoa, että jos väitetään jotakin asiaa autenttiseksi niin, sen pitäisi olla aito, tai ainakin todisteet siitä, että se on aito.

      • Varmaa ja autenttista on kuiten se, että nämä myöhemmin kastavat tai uudelleen kastavat, ovat Euroopassakin vasta sitten Lutherin viitoittamaa tietä astelleet ja siitä itselleen kehittäneet omat seurakuntansa.


      • nähty.on kirjoitti:

        Varmaa ja autenttista on kuiten se, että nämä myöhemmin kastavat tai uudelleen kastavat, ovat Euroopassakin vasta sitten Lutherin viitoittamaa tietä astelleet ja siitä itselleen kehittäneet omat seurakuntansa.

        Juu, anabaptistit tulivat Lutherin uskonpuhdistuksen myötä ja ovat todennäköisesti ensimmäisiä kristittyjä, joille kelpasi ainoastaan aikuisena kastaminen.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Juu, anabaptistit tulivat Lutherin uskonpuhdistuksen myötä ja ovat todennäköisesti ensimmäisiä kristittyjä, joille kelpasi ainoastaan aikuisena kastaminen.

        Näin, enkä oikestaan ole koskaan ymmärtänyt tätä älämölöä mikä asiaan liitty. Jos joku kokee tarvetta sitten uusia tämän vedellä valellun aikuisena, niin ei siinä mitään, heillä on omat tapansa.

        Toisin kuin jotkut herätysliikkeet haluavat asian nähdä kyseessähän ei ole "kuin Jumalan lupaus" ikuisesta taivaspaikasta, vaan pikemminkin kaste on mahdollisuus mutta tuo täytyy sitten ansaita ihan sillä omalla käyttäytymisellään. Pelkkä kaste ei tee ketään pyhäksi mutta antaa mahdollisuuden, jokaisen asia on sitten se, miten tuon mahdollisuuden käyttää. Syntejä ei siis ikäänkuin "puf" hukata ja tehdä näkymättömäksi. Jokainen päivä jonka täällä olet ja miten käyttäydyt, lasketaan siihen mukaan.


      • täysinnäkemättömille
        Pe.ku kirjoitti:

        Juu, anabaptistit tulivat Lutherin uskonpuhdistuksen myötä ja ovat todennäköisesti ensimmäisiä kristittyjä, joille kelpasi ainoastaan aikuisena kastaminen.

        mitään aikuisena kastamista ei ole muualla kuin esm pekun sekavassa päänupissa.
        Raamatussa kastetaan vain USKOONTULLEITA kaiken ikäisiä.

        koita sisäistää tämä ja sama neuvo palstan muillekkin sokeille.

        korjaan, Umpisokeille!


    • Vauvakaste on alkujaan juutalaisten poikavauvojen ympärileikkauksen korvaaja ja otettiin käyttöön senkin takia kun pakanakansoja jouduttiin kastamaan aikuisina.
      Hyvin ymmärrettävistä syistä aikuiset eivät suostuneet kivuliaaseen ympärileikkaukseen.

      • Voi olla että juuri tuohon perustuu alunpitäen lapsen kastaminen.


      • fdgvc

        Tämä on puutaheinää. Vauvakaste ei ole koskaan ollut poikavauvojen ympärileikkauksen korvaaja. Ap.t 15 käsittelee tätä asiaa. Alkuseurakunta ei vaatinut pakanoilta ympärileikkausta iekä tietenkään kenenkään tytön tai naisen ympärileikkausta.

        Kaste on ihan eri asia ja se annettiin vain niille, jotka tunnustivat uskovansa Jeesukseen Kristuksen olevan Jumalan Poika.


      • näinuseimmilla
        fdgvc kirjoitti:

        Tämä on puutaheinää. Vauvakaste ei ole koskaan ollut poikavauvojen ympärileikkauksen korvaaja. Ap.t 15 käsittelee tätä asiaa. Alkuseurakunta ei vaatinut pakanoilta ympärileikkausta iekä tietenkään kenenkään tytön tai naisen ympärileikkausta.

        Kaste on ihan eri asia ja se annettiin vain niille, jotka tunnustivat uskovansa Jeesukseen Kristuksen olevan Jumalan Poika.

        Sitä jaksaa ihmetellä tätä luterilaista umpitietämättömyyttä kaikesta Raamatun asiasta vaikka monilla on vauvasta asti elämä mennyt lutterin laitoksen jäsenyydessä.

        mikään asia ei ole selvinnyt vaikka kaikki on Raamatussa niin kirkkaasti tarjolla että lapsikin tajuaa sen varttitunnissa, mutta eipä vaan tajua luterilainen joka on 60 vuotta käynyt istumassa puupenkeissä.


      • näinuseimmilla kirjoitti:

        Sitä jaksaa ihmetellä tätä luterilaista umpitietämättömyyttä kaikesta Raamatun asiasta vaikka monilla on vauvasta asti elämä mennyt lutterin laitoksen jäsenyydessä.

        mikään asia ei ole selvinnyt vaikka kaikki on Raamatussa niin kirkkaasti tarjolla että lapsikin tajuaa sen varttitunnissa, mutta eipä vaan tajua luterilainen joka on 60 vuotta käynyt istumassa puupenkeissä.

        Onko tämä rituaaleista riitely yleensäkään oleellista uskonasioissa?

        Mistä kaikki tämä ahdistus?

        Eikö kristinusko olekaan positiivinen asia?


      • näinonasianlaitama
        jjeeves kirjoitti:

        Onko tämä rituaaleista riitely yleensäkään oleellista uskonasioissa?

        Mistä kaikki tämä ahdistus?

        Eikö kristinusko olekaan positiivinen asia?

        Raamatun opissa EI ole rituaaleja.

        Rituaaleilla Raamatun polkijat tahtovat korvata aidon uskon ja sen kautta tulevan todellisen ilonkin.
        Paavali ilmaisee asian näin mm näin ;

        "julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. "


      • näinonasianlaitama kirjoitti:

        Raamatun opissa EI ole rituaaleja.

        Rituaaleilla Raamatun polkijat tahtovat korvata aidon uskon ja sen kautta tulevan todellisen ilonkin.
        Paavali ilmaisee asian näin mm näin ;

        "julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. "

        Uskontotieteelliseltä kannalta niin Raamatussa kuin Raamatun ulkopuolellakin on rituaaleja.

        "Rituaali" on neutraali sana, jolla ei arvoteta uskovien uskonnonharjoituksessaan kokemaa sisältöä.


      • jjeeves kirjoitti:

        Onko tämä rituaaleista riitely yleensäkään oleellista uskonasioissa?

        Mistä kaikki tämä ahdistus?

        Eikö kristinusko olekaan positiivinen asia?

        ”Onko tämä rituaaleista riitely yleensäkään oleellista uskonasioissa?”

        Oikeasti ei ole. Siitä vain tahtoo tulla sellaista, kun otetaan joku jyrkkä asenne. Tämä kastejuttu liittyy oikeastaan reformiaikaiseen muutokseen, jolloin osa kristityistä tulkitsi Raamattua kastekäsityksessä toisin kuin mitä se aiemmin oli tulkittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      156
      3522
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      33
      3468
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      200
      2407
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      138
      1115
    5. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      58
      998
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      961
    7. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      133
      885
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      870
    9. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      43
      718
    10. Olihan sinun

      Kanssa nainen olemassa omanlainen vetovoima ja tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne. Se on helppoa myöntää.
      Ikävä
      40
      687
    Aihe