Neutroneilla on nykyään mahdollista tehdä mikroskooppisia mittauksia (pyyhkäisyneutronimikroskooppi). Resoluutio asetuksista riippuen nanometristä kymmeneen mikrometriin mutta kuvat vielä sotkuisia. Homma perustuu neutronien fokusointiin piikiteistä muodostetuilla linsseillä.
Doi koodi jolla tutkimus löytyy on tässä:
10.1103/PhysRevLett.120.113201
Pyyhkäisyneutronimikroskooppi
fokusoidut.neutronit
1
86
Vastaukset
Niin, oliko tässä jokin kysymys vai halusitko vain valistaa meitä lukijoita ? :)
Tottakai resoluutio menee sotkuiseksi kun käytettävä energia ei enää riitä.
(Tai kansankielellä: jos aallonpituus on suurempi, kuin mitattavan kohteen ns. koko).
Maailman tarkin mikroskooppi on siksi 27 km pitkä ja kuluttaa energiaa pienen kylän verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697464Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435094- 983484
- 442359
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462319- 222168
- 342123
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil211993- 281791
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,141683