Maailman onnellisin kansa?

evita-ei.kirj

Suomi on viimeisten tutkimusten mukaan maailman onnellisin kansa, mutta kuinka on?
Tekeekö aineelinen tai yhteiskunnallinen hyvinvointi ihmisen onnelliseksi?
Onko suomalaiset kiittämättömiä kun kuitenkin maassamme kärsitään masennuksesta lapsesta alkaen, on syrjäytyneitä, ja yksinäisiä. Itsemurhaluvut suuria?
Suomalaisten kyllä pitäisi olla onnellisia, mutta miksi siltä ei näytä eikä tunnu?

91

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Suomi nousi uutisotsikoihin laajasti, kun YK valitsi Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Suomen sijoitukseen vaikuttivat mm. elinajanodote, terveys, turvaverkot, talous, kokemukset vapaudesta jne.

      Joskus tuntuu, että kaikki suomalaiset eivät osaa arvostaa sitä, mitä meillä on. Tämä vakaus, vapaus, vähäinen korruptio, luotettava poliisi, riippumaton oikeuslaitos, erinomaiset koulut, sananvapaus, alhainen lapsikuolleisuus, rehellisyys, puhdasta ilmaa ja vettä… kaikki tämä on ainutlaatuista."

      YK:n tutkimuksessa tutkittiin paljolti kunkin maan kansalaisilleen tarjoamaa mahdollisuutta pitkään, terveelliseen, turvalliseen ja onnelliseen elämään.

      Jos sen sijaan uskoo elävänsä silti maailman surkeimmassa maassa ja maailman vainotuimpana ihmisenä, niin täällä on oikeus ja mahdollisuus siihenkin.

      Mutta kyllä tämä ihan hyvä maa on, ei täydellinen, mutta kaikkiin muihin maihin verrattuna kansalaisilleen tutkitusti kaikkein paras.

      • Itse aloitan kesällä kirjoittamaan kirjaa "Japanin onnellisin ihminen". Tavallaan se on mielessä pääpiirteissä luotu. Yksi japanilainen pieni kääpiö on onneton ilman niitä seikkoja, jotka japanilaisista tekee onnelliseksi. Sitten hän yllättäin saavuttaa nämä perusasiat ja vähän enemmän tuntien itsensä Japanin onnellisimmaksi ihmiseksi. Kertoja on suomalainen lähetyssaarna noin vuonna 2028 Japanin Sapporossa.

        Ehkä suomalaiset eivät kaikki osaa iloita siitä, että asiat ovat melko hyvin. He eivät ole kokeneet sitä, että onni on puuttunut, kun kaikki on jokseenkin ollut hyvin. Ehkä tutkimus on vain esitys siitä, että Suomessa olisi mahdollisesti "parhaiten" edellytykset kokea itsensä onnelliseksi. Onnellisuus on jonkinlainen mielentila, mutta ratkaisevaa sen syntymiseen on, että perusasiat ovat hyvin?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Itse aloitan kesällä kirjoittamaan kirjaa "Japanin onnellisin ihminen". Tavallaan se on mielessä pääpiirteissä luotu. Yksi japanilainen pieni kääpiö on onneton ilman niitä seikkoja, jotka japanilaisista tekee onnelliseksi. Sitten hän yllättäin saavuttaa nämä perusasiat ja vähän enemmän tuntien itsensä Japanin onnellisimmaksi ihmiseksi. Kertoja on suomalainen lähetyssaarna noin vuonna 2028 Japanin Sapporossa.

        Ehkä suomalaiset eivät kaikki osaa iloita siitä, että asiat ovat melko hyvin. He eivät ole kokeneet sitä, että onni on puuttunut, kun kaikki on jokseenkin ollut hyvin. Ehkä tutkimus on vain esitys siitä, että Suomessa olisi mahdollisesti "parhaiten" edellytykset kokea itsensä onnelliseksi. Onnellisuus on jonkinlainen mielentila, mutta ratkaisevaa sen syntymiseen on, että perusasiat ovat hyvin?

        En ole havainnut sellaista, että Suomessa oltaisiin kovin onnellisia. Edes nämä tutkimuksen maahanmuuttajat ovat kaikkea muuta kuin hyvinvoivia.

        Viimeksi onnellisin maa oli Costa Rica.


      • torre12 kirjoitti:

        En ole havainnut sellaista, että Suomessa oltaisiin kovin onnellisia. Edes nämä tutkimuksen maahanmuuttajat ovat kaikkea muuta kuin hyvinvoivia.

        Viimeksi onnellisin maa oli Costa Rica.

        "En ole havainnut sellaista, että Suomessa oltaisiin kovin onnellisia. Edes nämä tutkimuksen maahanmuuttajat ovat kaikkea muuta kuin hyvinvoivia."

        Eipä se onnen tunne tule välttämättä siitä, että on kaikki hyvin. Itselläni meni tietyllä tavalla heikosti kirkossa. Menetin joulukuussa kirkkokaverin. Minulla oli aina ollut kirkkokavereita luterilaisessa sivukirkossa Joensuussa, mutta vuoden alussa jouduin istumaan kirkossa yksin. Tein osittain ratkaisun siitä, että vaihdoin osin kaupunkia. Siellä toisessa kaupungissa kirkkokahveila kysyin 90-luvulla syntyneeltä naiselta saanko tulla hänen viereensä seuraavalla kerralla. Sitten kysyin Joensuussa viikko sitten toiselta 90-luvulla syntyneellä nuorelta naiselta saako tulla hänen viereensä istumaan. Hänkin suostui siihen. Nyt minulla on kaksi kivaa kirkkokaveria ja olen onnellinen siitä, että ei tarvitse olla kirkon penkissä yksin. LIsäksi itseäni vuosia vanhempi mies voisi käydä myös kirkkokaveriksi. Olen onnellinen myös siitä, että joskus tulevaisuudessa ehkä Stadissa löydän myös kirkkokaverin. Jos kaikki menee hyvin niin muutan Töölöön tulevaisuudessa ja käyn Temppeliaukion kirkossa jumiksessa. Tai minulla voi olla jossain Tuomiokirkossa myös kirkkokaveri. Olen positiivisella tuulella ja uskon Jumalaan. Ratkaisevaa onnellisuuden kannalta olisi se, että hetken minulla ei ollut kirkkokaveria, mutta sitten minulla olikin kaksi. Lisäksi nuoret 90-luvulla syntyneet nuoret naiset kiinnostavat kovasti. Olen onnellinen siitä, että seurani kelpaa ja luterilaisessa kirkossa ei tarvitse olla yksin! :)


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "En ole havainnut sellaista, että Suomessa oltaisiin kovin onnellisia. Edes nämä tutkimuksen maahanmuuttajat ovat kaikkea muuta kuin hyvinvoivia."

        Eipä se onnen tunne tule välttämättä siitä, että on kaikki hyvin. Itselläni meni tietyllä tavalla heikosti kirkossa. Menetin joulukuussa kirkkokaverin. Minulla oli aina ollut kirkkokavereita luterilaisessa sivukirkossa Joensuussa, mutta vuoden alussa jouduin istumaan kirkossa yksin. Tein osittain ratkaisun siitä, että vaihdoin osin kaupunkia. Siellä toisessa kaupungissa kirkkokahveila kysyin 90-luvulla syntyneeltä naiselta saanko tulla hänen viereensä seuraavalla kerralla. Sitten kysyin Joensuussa viikko sitten toiselta 90-luvulla syntyneellä nuorelta naiselta saako tulla hänen viereensä istumaan. Hänkin suostui siihen. Nyt minulla on kaksi kivaa kirkkokaveria ja olen onnellinen siitä, että ei tarvitse olla kirkon penkissä yksin. LIsäksi itseäni vuosia vanhempi mies voisi käydä myös kirkkokaveriksi. Olen onnellinen myös siitä, että joskus tulevaisuudessa ehkä Stadissa löydän myös kirkkokaverin. Jos kaikki menee hyvin niin muutan Töölöön tulevaisuudessa ja käyn Temppeliaukion kirkossa jumiksessa. Tai minulla voi olla jossain Tuomiokirkossa myös kirkkokaveri. Olen positiivisella tuulella ja uskon Jumalaan. Ratkaisevaa onnellisuuden kannalta olisi se, että hetken minulla ei ollut kirkkokaveria, mutta sitten minulla olikin kaksi. Lisäksi nuoret 90-luvulla syntyneet nuoret naiset kiinnostavat kovasti. Olen onnellinen siitä, että seurani kelpaa ja luterilaisessa kirkossa ei tarvitse olla yksin! :)

        Kiva kuulla. Joku historian suuri ajattelija sanoi, että arvokkainta mitä voit elämässäsi saada on hyvä ystävä. Eikä ne elämän tärkeimmät asiat yleensä maksa mitään, ainakaan täällä Suomessa.
        Puhdas luonto, turvallinen ympäristö ja turvattu elämä.

        Kun lukee, että koko kerrostalo voi olla täynnä yksinäisiä ihmisiä, niin ainakin minä pohdin, että eivätkö he voisi keskustella omasta yksinäisyydestään vaikka keskenään.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Kiva kuulla. Joku historian suuri ajattelija sanoi, että arvokkainta mitä voit elämässäsi saada on hyvä ystävä. Eikä ne elämän tärkeimmät asiat yleensä maksa mitään, ainakaan täällä Suomessa.
        Puhdas luonto, turvallinen ympäristö ja turvattu elämä.

        Kun lukee, että koko kerrostalo voi olla täynnä yksinäisiä ihmisiä, niin ainakin minä pohdin, että eivätkö he voisi keskustella omasta yksinäisyydestään vaikka keskenään.

        Pitää verkostautua, jotta voi olla onnellinen. Esimerkiksi itselläni on leffailta-porukka. Menen yhden naisystäväni luokse katsomaan Netfxistä leffa-mahdollisuuksia huhtikuun loppupuolella. Sitten valitsemmen alustavasti naisystäväni luona elokuvan tai elokuvavaihtoehdot. Sitten minä käyn kuun lopussa puhelimitse läpi kaikki tulijat ja kyselen - minkä leffan tarjotuista he haluavat nähdä ja milloinka heille sopisi. Sen jälkeen sovitaan leffailta, jonne jokseenkin kaikki tai kaikki tulevat toukokuussa. Onnellisuutta tuottaa toisten seurassa oleminen ja hyvä leffa. Pitää verkostoitua. Enemmän ihmiset kuin se luonto tuottavat onnellisuutta. Tietysti tarvitaan se Netflix, jonka otan taas näkymään ElisaViihteeseeni. Näin saan itselleni mieluista seuraa ja monia naisiakin luokseni, esimerkiksi toinen kirkkokavereista on tulossa.


    • Suomessa on ihmisiä, jotka näkevät nälkää. Miksi tällaisen ihmisen pitäisi olla kiitollinen?

      • Ja eniten siinä vituttaa se, että maa ei ole koskaan ollut yhtä vauras, ruokaa ei ole koskaan heitetty roskiin yhtä paljon. Tämä ei ole puutetta, vaan pahuutta.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Ja eniten siinä vituttaa se, että maa ei ole koskaan ollut yhtä vauras, ruokaa ei ole koskaan heitetty roskiin yhtä paljon. Tämä ei ole puutetta, vaan pahuutta.

        Dyykkaaminenkaan ei kaikkialla onnistu, kun saatanan nilkit laittavat roskapöntöt lukkojen taakse.


      • Joskus saattaa olla hetken hyvä olla tyhjätasku. Sitten osaa olla onnellinen siitä, että on ruokaa. Itse olin kerran taloudellisissa vaikeuksissa, mutta kukaan ei ollut kertonut minulle, että olisin saanut rahaa sosiaalitoimistolta. Elin pankkilainalla ja sitten rahat loppuivat. Hetken olin nälissäni, mutta sitten sain töitä. Hetken minulla e.i ollut mitään tuloja, sillä olin tietämätön siitä, että yhteiskunnalta saa rahaa. Tuloni muutamassa kuussa olivat pyöreät nolla ja näin nälkää yliopisto-opiskelijana, sillä olin tippunut opintotuelta.

        Sitten osasin iloita siitä, että ei tarvinnut mennä enää nälissään nukkumaan. Minulla oli työpaikka ja sain ruokaa. Hetken sain myös luterilaiselta kirkolta ruoka-apua, kun kävin aluksi töissä, mutta palkka ei ollut vielä tullut.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Joskus saattaa olla hetken hyvä olla tyhjätasku. Sitten osaa olla onnellinen siitä, että on ruokaa. Itse olin kerran taloudellisissa vaikeuksissa, mutta kukaan ei ollut kertonut minulle, että olisin saanut rahaa sosiaalitoimistolta. Elin pankkilainalla ja sitten rahat loppuivat. Hetken olin nälissäni, mutta sitten sain töitä. Hetken minulla e.i ollut mitään tuloja, sillä olin tietämätön siitä, että yhteiskunnalta saa rahaa. Tuloni muutamassa kuussa olivat pyöreät nolla ja näin nälkää yliopisto-opiskelijana, sillä olin tippunut opintotuelta.

        Sitten osasin iloita siitä, että ei tarvinnut mennä enää nälissään nukkumaan. Minulla oli työpaikka ja sain ruokaa. Hetken sain myös luterilaiselta kirkolta ruoka-apua, kun kävin aluksi töissä, mutta palkka ei ollut vielä tullut.

        Joskus on myös hyvä saada nyrkki naamaan ja veitsi kylkeen: osaa sitten arvostaa niitä päivä, joina ei tule nyrkistä ja puukosta.


      • Vaimoni sai ensimmäisen lapsemme 90-luvulla, minä kävin töissä pienellä palkalla, maksettavaa oli opintolainan jämät, ekan asunnon lainanlyhennykset ja korot, sekä asunnonvaihdon välirahan lainan korot ja lyhennykset.

        Jälkeenpäin laskin, että tienasin niin vähän, juuri sossun minimin plus työmatkakulut, että olisimme saaneet kaikki lääkäri- ja lääkekulut sossusta. Eikä nähty nälkää, vaikka köyhiä oltiin kuin kirkon rotat.

        Sen jälkeenkin oltiin yhteen aikaan sosiaalitoimiston asiakkaina, mutta sillä rahamäärällä pärjäsimme jo ihan hyvin, kun ei ollut kolmea lainanlyhennystä enää päällekkäin vaan ainoastaan yksi pitkä ja kohtuullisen pienen kuukausisumman asuntolaina. Siinä vaiheessa asuttiin jo kolmannessa asunnossa eli 80 m2 3h k sauna rivarissa.

        Nyt asutaan jo neljännessä ihan laadukkaassa kämpässä ja tilaa on melkein liikaakin eli toistasataa neliötä kahdelle aikuiselle ja yhdelle koiralle.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Vaimoni sai ensimmäisen lapsemme 90-luvulla, minä kävin töissä pienellä palkalla, maksettavaa oli opintolainan jämät, ekan asunnon lainanlyhennykset ja korot, sekä asunnonvaihdon välirahan lainan korot ja lyhennykset.

        Jälkeenpäin laskin, että tienasin niin vähän, juuri sossun minimin plus työmatkakulut, että olisimme saaneet kaikki lääkäri- ja lääkekulut sossusta. Eikä nähty nälkää, vaikka köyhiä oltiin kuin kirkon rotat.

        Sen jälkeenkin oltiin yhteen aikaan sosiaalitoimiston asiakkaina, mutta sillä rahamäärällä pärjäsimme jo ihan hyvin, kun ei ollut kolmea lainanlyhennystä enää päällekkäin vaan ainoastaan yksi pitkä ja kohtuullisen pienen kuukausisumman asuntolaina. Siinä vaiheessa asuttiin jo kolmannessa asunnossa eli 80 m2 3h k sauna rivarissa.

        Nyt asutaan jo neljännessä ihan laadukkaassa kämpässä ja tilaa on melkein liikaakin eli toistasataa neliötä kahdelle aikuiselle ja yhdelle koiralle.

        Minkäsrotuinen hän taas olikaan? Vai onko juhlasekoitus? Siis koira?


      • qwertyilija kirjoitti:

        Vaimoni sai ensimmäisen lapsemme 90-luvulla, minä kävin töissä pienellä palkalla, maksettavaa oli opintolainan jämät, ekan asunnon lainanlyhennykset ja korot, sekä asunnonvaihdon välirahan lainan korot ja lyhennykset.

        Jälkeenpäin laskin, että tienasin niin vähän, juuri sossun minimin plus työmatkakulut, että olisimme saaneet kaikki lääkäri- ja lääkekulut sossusta. Eikä nähty nälkää, vaikka köyhiä oltiin kuin kirkon rotat.

        Sen jälkeenkin oltiin yhteen aikaan sosiaalitoimiston asiakkaina, mutta sillä rahamäärällä pärjäsimme jo ihan hyvin, kun ei ollut kolmea lainanlyhennystä enää päällekkäin vaan ainoastaan yksi pitkä ja kohtuullisen pienen kuukausisumman asuntolaina. Siinä vaiheessa asuttiin jo kolmannessa asunnossa eli 80 m2 3h k sauna rivarissa.

        Nyt asutaan jo neljännessä ihan laadukkaassa kämpässä ja tilaa on melkein liikaakin eli toistasataa neliötä kahdelle aikuiselle ja yhdelle koiralle.

        Huom, olemme asuneet aina omistusasunnossa, poislukien yksin asunnonvaihto, jossa ensin myimme kaksion ja sitten parin kuukauden kuluttua ostimme tilalle sen kolmion.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Minkäsrotuinen hän taas olikaan? Vai onko juhlasekoitus? Siis koira?

        Hän eli Nipsu on chiauhuaisän ja perhoskoiraäidin välinen kennelin vahingonlaukaus. Siniveriset vanhemmat, mutta punaverinen jälkeläinen. Terve koira ja jo 11 vuotta. Patalaiska, meille rakas ja kiltti, mutta zeppeliinin kokoisella egolla varustettu.
        Miten sitä muuten sanottiin, että koira on kuin...


      • qwertyilija kirjoitti:

        Vaimoni sai ensimmäisen lapsemme 90-luvulla, minä kävin töissä pienellä palkalla, maksettavaa oli opintolainan jämät, ekan asunnon lainanlyhennykset ja korot, sekä asunnonvaihdon välirahan lainan korot ja lyhennykset.

        Jälkeenpäin laskin, että tienasin niin vähän, juuri sossun minimin plus työmatkakulut, että olisimme saaneet kaikki lääkäri- ja lääkekulut sossusta. Eikä nähty nälkää, vaikka köyhiä oltiin kuin kirkon rotat.

        Sen jälkeenkin oltiin yhteen aikaan sosiaalitoimiston asiakkaina, mutta sillä rahamäärällä pärjäsimme jo ihan hyvin, kun ei ollut kolmea lainanlyhennystä enää päällekkäin vaan ainoastaan yksi pitkä ja kohtuullisen pienen kuukausisumman asuntolaina. Siinä vaiheessa asuttiin jo kolmannessa asunnossa eli 80 m2 3h k sauna rivarissa.

        Nyt asutaan jo neljännessä ihan laadukkaassa kämpässä ja tilaa on melkein liikaakin eli toistasataa neliötä kahdelle aikuiselle ja yhdelle koiralle.

        Teillä sikarikkailla tuntuu olevan kova tarve väheksyä puutteenalaisten hätää. Ymmärrän sen: omatunto kolkuttaa. Uskoakseni hyvinvoivat ihmiset, ainakin monet heistä, kokevat helposti huonoa omaatuntoa hyvinvoinnistaan, jos muilla ihmisillä menee samaan aikaan huonosti, vaikkeivat he olisikaan millään tavalla syyllisiä näiden hätään. Omatunto sanoo: "Sinulla ei ole oikeutta tähän onneen tällaisessa maailmassa." Mutta koska muiden hädän poistaminen on mahdotonta ja ihminen haluaa nauttia onnestaan, on pakko jotenkin selittää toisten hätä pois tai tulkita se ansaituksi rangaistukseksi (kun esimerkiksi asunnottomien katsotaan ansaitsevan asunnottomuutensa, koska he ovat juoneet viinaa). Tätä onnensuojaamismekanismia käytetään silloin, kun hätä on naapurissa. Kaukana olevaan hätään suhtaudutaan eri tavalla.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Teillä sikarikkailla tuntuu olevan kova tarve väheksyä puutteenalaisten hätää. Ymmärrän sen: omatunto kolkuttaa. Uskoakseni hyvinvoivat ihmiset, ainakin monet heistä, kokevat helposti huonoa omaatuntoa hyvinvoinnistaan, jos muilla ihmisillä menee samaan aikaan huonosti, vaikkeivat he olisikaan millään tavalla syyllisiä näiden hätään. Omatunto sanoo: "Sinulla ei ole oikeutta tähän onneen tällaisessa maailmassa." Mutta koska muiden hädän poistaminen on mahdotonta ja ihminen haluaa nauttia onnestaan, on pakko jotenkin selittää toisten hätä pois tai tulkita se ansaituksi rangaistukseksi (kun esimerkiksi asunnottomien katsotaan ansaitsevan asunnottomuutensa, koska he ovat juoneet viinaa). Tätä onnensuojaamismekanismia käytetään silloin, kun hätä on naapurissa. Kaukana olevaan hätään suhtaudutaan eri tavalla.

        Onko sulla luetun ymmärtämisessä suuriakin ongelmia? Me elimme aikoinaan alle sosiaalitoimiston minimin ja silti ei nähty nälkää. En kylläkään ostanut kaupasta kaljaa, istunut kuppiloissa, enkä pelannut hedelmäpelejä tai lottoa. Kun niihin ei ollut rahaa.

        Nyt eletään vaimon kanssa kahdestaan ja pienistätuloista kertyi pienet eläkkeet. Mutta ihan hyvin pärjätään, kun eletään tulojen mukaan. Keväällä asenna takapihalle vielä painekyllästetystä puusta terassin ja sen päälle kylpypaljun, joka odottaa autotallissa asennustaan.

        Ei se ole ne suuret tulot vaan pienet menot.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Onko sulla luetun ymmärtämisessä suuriakin ongelmia? Me elimme aikoinaan alle sosiaalitoimiston minimin ja silti ei nähty nälkää. En kylläkään ostanut kaupasta kaljaa, istunut kuppiloissa, enkä pelannut hedelmäpelejä tai lottoa. Kun niihin ei ollut rahaa.

        Nyt eletään vaimon kanssa kahdestaan ja pienistätuloista kertyi pienet eläkkeet. Mutta ihan hyvin pärjätään, kun eletään tulojen mukaan. Keväällä asenna takapihalle vielä painekyllästetystä puusta terassin ja sen päälle kylpypaljun, joka odottaa autotallissa asennustaan.

        Ei se ole ne suuret tulot vaan pienet menot.

        Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. Että ihan "pienistä tuloista" asennetaan takapihalle terassia ja kylpypaljua. Ja nyt rehvastelet sillä, että olet joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa "alle sosiaalitoimiston minimin", vaikka koulut oli käyty, töitä oli ja oman asunnon lainoja jo lyhenneltiin.


      • älä..usko.valheita
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. Että ihan "pienistä tuloista" asennetaan takapihalle terassia ja kylpypaljua. Ja nyt rehvastelet sillä, että olet joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa "alle sosiaalitoimiston minimin", vaikka koulut oli käyty, töitä oli ja oman asunnon lainoja jo lyhenneltiin.

        Se valehtelee. Laittoi kerran kuvvan kukasta jonka oli ostanut vaimolleen. Alepan ruusu 3,95 ja kuvassa näkyi myös ympäristöä. Oli joku palvelutalon yksiö.....


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. Että ihan "pienistä tuloista" asennetaan takapihalle terassia ja kylpypaljua. Ja nyt rehvastelet sillä, että olet joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa "alle sosiaalitoimiston minimin", vaikka koulut oli käyty, töitä oli ja oman asunnon lainoja jo lyhenneltiin.

        Olen koulutukseltani tosin insinööri, mutta ihan turhaan, koska en koskaan hakenut niihin hommiin. Menin ensin laborantiksi (naisvaltainen ala, eli pieni palkka) ja myöhemmin duunariksi tehtaaseen duunarin palkalla.

        Ja noin me tehtiin, makselin lainoja ja köyhiä oltiin ei ollut edes autoon vara, vaan töissä kävin bussilla. Vaimo oli kotona ja äitiyspäivärahansa oli euroissa ehkä 150€. Sitten hän oli kotihoidontuella ja lopulta töissä konttoristina. Kun oli kaksi lasta, niin menojakin oli.

        Nyt kun lapset elää omissa kodeissaan, niin voimme käyttää kaikki rahat omiin menoihimme.
        ps sen paljun asensin siksi, ettei tarvitse vuokrata kesämökkiä pariksi viikonlopuksi, vaan lapset voi tulla kotiinsa perhelomaa viettämään.


      • Kaskass

        Kannattaa olla kiitollinen siitä että on saanut erinomaiset mahdollisuudet onnellisuuteen. Siitä että on itse tyrinyt elämänsä tai ei älyä olla mihinkään tyytyväinen, saa syyttää vain itseään.


      • Kaskass kirjoitti:

        Kannattaa olla kiitollinen siitä että on saanut erinomaiset mahdollisuudet onnellisuuteen. Siitä että on itse tyrinyt elämänsä tai ei älyä olla mihinkään tyytyväinen, saa syyttää vain itseään.

        Kaikki eivät saa mahdollisuuksia, ja se on yhteiskunnan vika, ei yksilön. Esimerkiksi Suomessa elää ehkä n. 800 000 ihmistä, joiden älykkyysosamäärä on alle 85. Kukaan ei valitse henkistä kapasiteettiaan. Yhteiskunta muuttuu koko ajan monimutkaisemmaksi, kaikkien pitäisi olla korkeakoulutettuja, yksinkertaiset, suorittavat työt katoavat. Tällainen yhteiskunta ei ennen pitkää tarjoa matalaälyisille ihmisille mitään mahdollisuuksia, he eivät löydä paikkaansa tästä yhteiskunnasta, koska tämä yhteiskunta ei tarvitse heitä mihinkään.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. Että ihan "pienistä tuloista" asennetaan takapihalle terassia ja kylpypaljua. Ja nyt rehvastelet sillä, että olet joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa "alle sosiaalitoimiston minimin", vaikka koulut oli käyty, töitä oli ja oman asunnon lainoja jo lyhenneltiin.

        >> Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. <<

        Niin taidan olla ja lisäksi olen lähes neuroottisen rehellinen.

        Juttelin juuri vaimoni kanssa siitä meidän köyhimmästä ajasta, niin itse tehtiin uunissa sämpylöitä, patonkeja, pullaa, croissantteja ja keksejä. Kattilaoissa aamupuurot, keitot ja muut ruuat ja kaupasta aletuotteet puoleen hintaan.
        Kotiviinin tein valmispakkauksesta ja ihan laatukamaa tuli, kirsikkaviiniä.
        Kirppareilta haettiin vaatteita ja alennusmyynneistä loput vaatteet.

        Jos asuu asunnossa, niin mikä estää tekemästä itse niitä ruokia. Raaka-aineet on halpoja ja tekeminen ainakin minusta ihan mukavaa. Viimeksi olen tehnyt hernekeittoa (herneistä en purkista), tillilihaa, tänään teen lihamurekkeen ja coleslaw-salaatin (= kaali-porkkana-majoneesi-kermaviili-salaatti) ja sitten tulee siskonmakkarakeittoa.

        Helppoa ja hauskaakin.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Olet sinä kyllä aikamoinen epeli. <<

        Niin taidan olla ja lisäksi olen lähes neuroottisen rehellinen.

        Juttelin juuri vaimoni kanssa siitä meidän köyhimmästä ajasta, niin itse tehtiin uunissa sämpylöitä, patonkeja, pullaa, croissantteja ja keksejä. Kattilaoissa aamupuurot, keitot ja muut ruuat ja kaupasta aletuotteet puoleen hintaan.
        Kotiviinin tein valmispakkauksesta ja ihan laatukamaa tuli, kirsikkaviiniä.
        Kirppareilta haettiin vaatteita ja alennusmyynneistä loput vaatteet.

        Jos asuu asunnossa, niin mikä estää tekemästä itse niitä ruokia. Raaka-aineet on halpoja ja tekeminen ainakin minusta ihan mukavaa. Viimeksi olen tehnyt hernekeittoa (herneistä en purkista), tillilihaa, tänään teen lihamurekkeen ja coleslaw-salaatin (= kaali-porkkana-majoneesi-kermaviili-salaatti) ja sitten tulee siskonmakkarakeittoa.

        Helppoa ja hauskaakin.

        "mikä estää tekemästä itse niitä ruokia"

        Se, ettei ole varaa ostaa raaka-aineita ja ilkeä kauppias on estänyt dyykkaamisen panemalla roskikset lukkojen taakse.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "mikä estää tekemästä itse niitä ruokia"

        Se, ettei ole varaa ostaa raaka-aineita ja ilkeä kauppias on estänyt dyykkaamisen panemalla roskikset lukkojen taakse.

        Kannattaisi käydä Kelassa hakemalla itselleen kuuluvat tuet. Ja sosiaalitoimistosta saa edelleen harkinnanvaraista tukea tiukan paikan tullessa tai korvausten ennakkoa, jos Kela viivyttelee korvaushakemusten käsittelyssä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Kannattaisi käydä Kelassa hakemalla itselleen kuuluvat tuet. Ja sosiaalitoimistosta saa edelleen harkinnanvaraista tukea tiukan paikan tullessa tai korvausten ennakkoa, jos Kela viivyttelee korvaushakemusten käsittelyssä.

        Luuletko sinä oikeasti, että ihmiset tinkivät huvikseen ruuasta ja lääkkeistä?


      • qwertyilija kirjoitti:

        Kannattaisi käydä Kelassa hakemalla itselleen kuuluvat tuet. Ja sosiaalitoimistosta saa edelleen harkinnanvaraista tukea tiukan paikan tullessa tai korvausten ennakkoa, jos Kela viivyttelee korvaushakemusten käsittelyssä.

        "Yhä useampi suomalainen kertoo joutuneensa tinkimään rahan puutteen vuoksi ruuasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä. Samoin on kasvanut niiden osuus, jotka ovat pelänneet ruuan loppuvan, ennen kuin on rahaa ostaa lisää."

        https://thl.fi/fi/-/yha-useampi-suomalainen-kertoo-tinkivansa-perustarpeista-ja-pelkaa-ruuan-loppuvan-kaapista

        Tämä tapahtuu maailmanhistorian vauraimpana aikana yhdessä maailman vauraimmista maista.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "Yhä useampi suomalainen kertoo joutuneensa tinkimään rahan puutteen vuoksi ruuasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä. Samoin on kasvanut niiden osuus, jotka ovat pelänneet ruuan loppuvan, ennen kuin on rahaa ostaa lisää."

        https://thl.fi/fi/-/yha-useampi-suomalainen-kertoo-tinkivansa-perustarpeista-ja-pelkaa-ruuan-loppuvan-kaapista

        Tämä tapahtuu maailmanhistorian vauraimpana aikana yhdessä maailman vauraimmista maista.

        Tämä tapahtuu maailman onnellisimmassa maassa.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Luuletko sinä oikeasti, että ihmiset tinkivät huvikseen ruuasta ja lääkkeistä?

        Köyhimmille sossu maksaa terveydenhuollon, hammashoidon ja lääkärin määräämät lääkkeet.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Köyhimmille sossu maksaa terveydenhuollon, hammashoidon ja lääkärin määräämät lääkkeet.

        Ilmeisesti ei maksa. Jos maksaisi, ihmisten ei tarvitsisi tinkiä lääkkeistä ja lääkärikäynneistä. Ehkä sossun pitäisi maksaa. Mutta "pitäisi maksaa" on eri asia kuin "maksaa".


      • Naisia_siellä_täällä
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Joskus saattaa olla hetken hyvä olla tyhjätasku. Sitten osaa olla onnellinen siitä, että on ruokaa. Itse olin kerran taloudellisissa vaikeuksissa, mutta kukaan ei ollut kertonut minulle, että olisin saanut rahaa sosiaalitoimistolta. Elin pankkilainalla ja sitten rahat loppuivat. Hetken olin nälissäni, mutta sitten sain töitä. Hetken minulla e.i ollut mitään tuloja, sillä olin tietämätön siitä, että yhteiskunnalta saa rahaa. Tuloni muutamassa kuussa olivat pyöreät nolla ja näin nälkää yliopisto-opiskelijana, sillä olin tippunut opintotuelta.

        Sitten osasin iloita siitä, että ei tarvinnut mennä enää nälissään nukkumaan. Minulla oli työpaikka ja sain ruokaa. Hetken sain myös luterilaiselta kirkolta ruoka-apua, kun kävin aluksi töissä, mutta palkka ei ollut vielä tullut.

        Mites naisasiat? Et tuossa kommentissasi poikkeuksellisesti maininnut niistä mistään.


      • Kiitos_kitumisesta

        Kuule Herraa pitää kiittää jokaisesta päivästä ja kurjastakin olosta! Pitää ylistää Häntä siitäkin, kun hän lähettää koettelemuksia ja kärsimyksiä meidän niskoillemme! Hän osoittaa rakkautensa luomuksiaan kohtaan mm. nälkiinnyttämällä ihmisiä ja eläimiä.


      • Naisia_siellä_täällä kirjoitti:

        Mites naisasiat? Et tuossa kommentissasi poikkeuksellisesti maininnut niistä mistään.

        Minulle riittää se, että saan istua 90-luvulla syntyneen nuoren naisen viereen kirkossa huomenna. Sitten viikon päästä on toinen kaupunki ja toinen kirkko. Siellä istun toisen naisen viereen, jonka taitaa olla samana vuonna syntynyt kuin tämä toinen 90-luvun bööna. Se ensimmäinen en ole ehkä kirkkokaveri kuin muutamia kuukausia tai korkeintaan vuosia, mutta sen jälkimmäisen naisen kanssa ystävyys saattaa olla vuosia kestävää. Onneni on tutustua molempiin. Jälkimmäisen kanssa iloitse ensiksi tuttavuudesta, sitten kaveruudesta, ehkä menemme joskus syömään, sitten meistä saattaa tulla ystäviä. Ehkä onnen tunne hänen suhteen osittain kumpuaa siitä, että teoriassa voisin olla joskus kihloissa hänen kanssaan eli teoreettisesti on mahdollisuus rakkaussuhteelle. Sitä ennen voi kokea kaikenlaista. En lähde hakemaan sitä, että olemme vain kavereita vaan olemme kirkkokavereita ja kenties jotain enemmän.

        On minulla haave se, että joskus kesällä 2019 saisin tutustua hänen tisuihinsa eli täysin seksuaaliton en ole, mutta sitä ennen pitäisi siirtyä tuttavuudesta kirkkokaveruuteen ja ystävyyteen. Pidän hänestä paljon ja olen onnellinen rukoilessani hänen puolestaan. Ei se tässä vaiheessa rakkautta ole tai halua viilata sekä höylätä, mutta ei rakkaus tulevaisuudessa ole poissuljettu asia, eikä viilaus. Ehkä sen rakkausmahdollisuuden takia olen onnellinen hänen suhteensa. Uskon rakkauteen ja Jumalaan. Ennen kaikkea pyrin olemaan kiva kirkkokaveri.


    • evita-ei.kirj

      Tässä hyvää pohdintaa asiasta. Onko suomalaiset turhan nurisijoita ja marisijoita kun mikään ei riitä?
      Toisaalta voisiko asiaa miettiä siltäkin kannalta, että tekeekö ulkonaiset puitteet ihmisen onnelliseksi, vai puuttuuko meiltä jotain sellaista, mitä ei ulkopuolelta voi antaa.
      Onnellisuus ja hyvinvointi kun on kuitenkin subjektiivinen tunne.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607566.html

      • "... kaikki suomalaiset eivät osaa arvostaa sitä, mitä meillä on. Tämä vakaus, vapaus, vähäinen korruptio, luotettava poliisi, riippumaton oikeuslaitos, erinomaiset koulut, sananvapaus, alhainen lapsikuolleisuus, rehellisyys, puhdasta ilmaa ja vettä… "

        Tuo on aivan totta. Jotenkin siihen kaikkeen hyvään turtuu, ja ymmärtää noiden merkityksen vasta kun niistä joutuu luopumaan.


    • propagandaa

      Onhan kai meillä asiat kohtuullisen hyvin, tuohon korruptioon kuitenkin vielä puuttuisin, meillä on viranomaisia jotka eivät ole kenellekään vastuussa tekemisistään (lastensuojelu), myös tuo että viranhaltian ei "tarvitse" ottaa lahjusta koska rahaa on poliitikkojen ja viranhaltijoiden omilla päätöksillä budjetoitu, voi kiskoa rahaa mielin määrin näennäisesti laillisesti, esimerkkinä nämä sopeutuseläkkeet.

      • Sopeutumiseläkkeet on eduskunnassa työn alla ja ne uskoakseni lopetetaan.
        Systeemin porsaanreiät tukitaan, kun niitä ilmenee.


    • Se että jokin kansa arvioidaan kansoista onnellisimmaksi ei tietenkään tarkoita, että läheskään kaikki sen jäsenet tuntisivat olevansa onnellisia.

      Hypoteettisessa ääritapauksessa kaikki kansat olisivat jossan määrin onnettomia ja yksi silti vähiten – eli onnellisin.

      >Tekeekö aineelinen tai yhteiskunnallinen hyvinvointi ihmisen onnelliseksi?

      On oikein tieteellisesti tutkittu, että painavin ainakin kohtalaisen terveen ihmisen hyvän olon kokemukseen vaikuttava yksittäinen seikka on tulojen ja varallisuuden taso. Kun pelimerkit lisääntyvät, ihminen kokee tyypillisesti entistä parempaa oloa, ja kun vähenevät, sitten taas huonompaa. Niinpä ökyrikkaatkin tavoittelevat mielihyvää etsimällä keinoja kasvattaa tulojaan ja omaisuuttaan. Silti he voivat antaa miljoonaluokan summia mielestään hyviin kohteisiin – ja saavat tyydytystä taas siitäkin.

      • Siis viimeksi onnellisin kansa oli Costa Ricassa. Siis hyvin köyhä maa.


      • torre12 kirjoitti:

        Siis viimeksi onnellisin kansa oli Costa Ricassa. Siis hyvin köyhä maa.

        Portugalissa oli kerran myös hyvin onnellinen kansa (ja on toki vieläkin), mutta siinä tutkitiin varmaankin vähän eri asioita.


      • torre12 kirjoitti:

        Siis viimeksi onnellisin kansa oli Costa Ricassa. Siis hyvin köyhä maa.

        Jaa missä tutkimuksessa?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Jaa missä tutkimuksessa?

        Edellisessä onnellisuus- tutkimuksessa. Yllätti, kun kansa elää vain seuraavaan päivään, ei ole suurempia toiveita.


      • torre12 kirjoitti:

        Edellisessä onnellisuus- tutkimuksessa. Yllätti, kun kansa elää vain seuraavaan päivään, ei ole suurempia toiveita.

        Eikö edellisen ykkönen ollutkaan Norja?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eikö edellisen ykkönen ollutkaan Norja?

        Olisiko ollut eri tutkimus, jossa ei noita korruptiojuttuja ja elinajanodotetta, sosiaaliturvaa ja koulutusta ym edes tutkittu. Jos vaan kysyttiin, että kuinka onnellinen olet.
        Siinä tilastossa tämä itseään vähättelevä kansa olisi ollut ehkä viimeinen. ja onnellinen siitä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Olisiko ollut eri tutkimus, jossa ei noita korruptiojuttuja ja elinajanodotetta, sosiaaliturvaa ja koulutusta ym edes tutkittu. Jos vaan kysyttiin, että kuinka onnellinen olet.
        Siinä tilastossa tämä itseään vähättelevä kansa olisi ollut ehkä viimeinen. ja onnellinen siitä.

        Tiesin tietysti että tavoistaan poiketen Torre nyt hiukan sekoili ja jostain tuollaisesta oli kyse. Onkin vähän hassua puhua tämän voittamamme keissin kohdalla onnellisuustutkimuksesta, jos tutkitaan enemmänkin niitä edellytyksiä joita tutkimuksen tekijä ja länsimaiset yhteiskuntatieteilijät arvioivat "perusteltuun" onnellisuuteen tarvittavan.

        Ihminen on tavattoman etevä sopeutumaan ja löytämään onnen aiheita, kunhan vain riittävän ruoan tapaiset kaikkein perustavimmat elämisen edellytykset ovat jonkinlaisella tolalla. Ensisijaisestihan kuitenkin vertaamme olojamme muihin, ja mitä pienempi henkilökohtainen maailmamme on, sen lähempää verrokit otamme. Näin onnellisuuskyselyn voisi voittaa vaikkapa kivikautta elävä inkkariheimo.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eikö edellisen ykkönen ollutkaan Norja?

        No vuodet vierii. Ehkä Norja oli viimeksi. Nyt tosiaan kysyttiin vähän eri asioita.


    • 687634698674

      Miten koko kansa voi olla onnellinen? Ei mitenkään. Jos onnellisuutta mitataan elintasolla, on suuri osa kansasta onnellisuuden ulkopuolella. Kituutetaan nälkärajalla kun töitä ei ole muualla kuin ruuhkasuomessa. Kaikilla ei ammattitaito riitä autotehtaan töihin, eikä muutto etelään ole mahdollista. Velkainen asunto kotipaikkakunnalla jää myymättä kun kysyntää ei ole.
      Olen sitä mieltä että onnellisia ovat rahamiehet ja -naiset. Mutta kauanko? Tosionnellisia lienevät he, jotka elävät vaatimattomasti ja vaikkapa osaavat nauttia luonnosta ja sen antimista. Pelkkä luonnossa liikkuminen auttaa kunhan osaa jättää taloudelliset murheet pois edes siksi aikaa.
      Summa summarum, johtavat poliitikkomme pitävät huolen siitä, ettei kansa ainakaan rikastu liikaa. Nöyrä kansa ja sopivat lupaukset vaalien alla pitävät kansanvallan puolueiden hallussa.

      • Höpsis. Kun olin aikoinaan työkkärin kursseilla ja hain hommia, niin osa kurssikavereista sanoi suoraan, ettei tuohon naapurikaupunkiin kyllä lähde, vaikka junalla pääsi melkein pihaan.

        Itse sain aikoinaan duunin pääkaupunkiseudulta ja työmatkaan bussi juna metro bussi ja sama takaisin kului päivässä kolme tuntia. Ja ihan mielelläni kävin sielläkin hommissa, vaikka palkka ei hääppöinen ollutkaan. Ihan duunarihommia olen tehnyt ja pienellä palkalla, mutta tyytyväisin mielin ja ylitöitä aina kun oli tarjolla. Parhaat putket oli 3 kk 7päivää viikossa ja olisin jatkanut vaikka vuoden, mutta kun muut väsyi viikonlopun ylitöihin, niin jouduin lopettamaan. Harmitti.
        (lailliset ylityötunnit täyttyi äkkiä, sitten työnantaja anoi lisää, nekin täyttyi ja sitten tehtiin muuten vain ja kivaa oli)


      • "Olen sitä mieltä että onnellisia ovat rahamiehet ja -naiset. Mutta kauanko? Tosionnellisia lienevät he, jotka elävät vaatimattomasti ja vaikkapa osaavat nauttia luonnosta ja sen antimista. Pelkkä luonnossa liikkuminen auttaa kunhan osaa jättää taloudelliset murheet pois edes siksi aikaa."

        Kyllä se vauraus ja materiakin tuo onnea. Itselläni on televisio auki. Se on laadukas ja ilo silmille. Myös tämä kannettava, jolla kirjoittelen, on ostoarvoltaan ollut noin 1500 euroa. Sillä on hyvä katsoa esimerkiksi YouTube videoita, kun on laadukas näyttö ja hyvät äänet. Nettiyhteys on minulla ElisaViihde ja 100 Mt. Sekin on ihan kohtuullinen ja homma toimii. En ole rikas, mutta monia pieniä kivoja asioita minulla on, jotka luovat onnellisuutta. Tietysti onnea tänään aiheuttaa se, että saan tavata KD:n puheenjohtajan. Onnea se aiheuttaa, sillä rukoilen puolueeni puheenjohtajan puolesta joka ilta. Huomenna tapaan kirkossa nuoren naisen. Sekin aiheuttaa onnellisuutta. Oikeastaan onnen lähde ei ole materia tai luonnossa liikkuminen vaan usko Jumalaan. Olen positiivisella mielellä, että kaikki menee hyvin. Uskon Jeesukseen ja minulla on toivoa päästä Taivaaseen. Varma pääsystä ei voi olla, mutta ainakin onnellisena uskossa rakastan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäni.

        Lisäksi kaikki ei ole hyvin, sillä olen flunssassa, mutta tiedän, että kyllä siitä vielä paranee! :)


    • kyssäri.aloittajallekin

      Kun uskovaiseksi itseänsä sanova kirjoittaa sanan "vitutus" niin siitä tulee vähän sellainen olo että onko tuo uskovaisuus ihan aitoa. Onnellinen kansa käyttää kyllä paljon ko. sanaa.

      • Ainakin tuo on aitoa kiukkua, tuolla herrens_tiggarella.

        Minuakin se haukkui sikarikkaaksi, kun olemme saaneet kolmessakymmenessä vuodessa velattoman asunnon yhdessä vaimoni kanssa ja etuoven edessä on vanha Nissan Primera tankki täynnä bensaa.
        Meitä sikarikkaita on noin laskien noin puolet kansasta ja loput on sitten vitun rikkaita.


      • evita-ei.kirj

        Kyllähän uskovakin voi käyttää karkeaakin kieltä kun oikein harmittaa ja ottaa päähän, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö voisi uskoa.
        Kyllähän meidän tietenki on varjeltava kieltämme, ettemme puhu mitä sattuu. Parannusta ja kilvoittelua on toki tehtävä tässäkin asiassa.
        Itse en muista käyttäneeni ko. sanaa, mutta en mene vannomaan, etteikö sellaistakin voisi käydä. Eikö e ole niin, jos luuleekin jossaki asiassa seisovansa, on parasta katsoa, ettei kaadu.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ainakin tuo on aitoa kiukkua, tuolla herrens_tiggarella.

        Minuakin se haukkui sikarikkaaksi, kun olemme saaneet kolmessakymmenessä vuodessa velattoman asunnon yhdessä vaimoni kanssa ja etuoven edessä on vanha Nissan Primera tankki täynnä bensaa.
        Meitä sikarikkaita on noin laskien noin puolet kansasta ja loput on sitten vitun rikkaita.

        Kiitos, että tunnustat kiukkuni aitouden. Minua tosiaan ihan aidosti VITUTTAA VITUSTI se, että jotkut suomalaiset joutuvat näkemään nälkää tämän yltäkylläisyyden keskellä. Kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää, koska meillä ei ole todellista puutetta, mutta koska tärkein arvomme on jokin muu kuin ihmisten hyvinvointi, nälkää nähdään jatkossakin.


      • kyssäri.aloittajallekin
        evita-ei.kirj kirjoitti:

        Kyllähän uskovakin voi käyttää karkeaakin kieltä kun oikein harmittaa ja ottaa päähän, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö voisi uskoa.
        Kyllähän meidän tietenki on varjeltava kieltämme, ettemme puhu mitä sattuu. Parannusta ja kilvoittelua on toki tehtävä tässäkin asiassa.
        Itse en muista käyttäneeni ko. sanaa, mutta en mene vannomaan, etteikö sellaistakin voisi käydä. Eikö e ole niin, jos luuleekin jossaki asiassa seisovansa, on parasta katsoa, ettei kaadu.

        Se on vähän eri asia kun lyö vasaralla peukaloonsa ja uskovaisenakin kiroilee kuin se, että kirjoittelee kaikessa rauhassa ja käyttää tuota vitutus-sanaa kuten herrens_tiggare aiemmin käytti. Ehkäpä tämä pikku närkästykseni on vaan vanhaa maailmaa ja nyt on uudet tavat.


      • kyssäri.aloittajallekin kirjoitti:

        Se on vähän eri asia kun lyö vasaralla peukaloonsa ja uskovaisenakin kiroilee kuin se, että kirjoittelee kaikessa rauhassa ja käyttää tuota vitutus-sanaa kuten herrens_tiggare aiemmin käytti. Ehkäpä tämä pikku närkästykseni on vaan vanhaa maailmaa ja nyt on uudet tavat.

        Ehkä en kirjoittele kaikessa rauhassa, vaan vitutuksen vallassa.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ainakin tuo on aitoa kiukkua, tuolla herrens_tiggarella.

        Minuakin se haukkui sikarikkaaksi, kun olemme saaneet kolmessakymmenessä vuodessa velattoman asunnon yhdessä vaimoni kanssa ja etuoven edessä on vanha Nissan Primera tankki täynnä bensaa.
        Meitä sikarikkaita on noin laskien noin puolet kansasta ja loput on sitten vitun rikkaita.

        Muistutan, että tuo "sikarikas" on sinulta lainattu sana. Taannoin eräässä keskustelussa nimittäin sanoit, että kaikki suomalaiset ovat sikarikkaita, joten oletan, että pidät itseäsikin sikarikkaana. Näin ollen tuntuu kummalliselta, jos koet sen haukkumasanaksi.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Muistutan, että tuo "sikarikas" on sinulta lainattu sana. Taannoin eräässä keskustelussa nimittäin sanoit, että kaikki suomalaiset ovat sikarikkaita, joten oletan, että pidät itseäsikin sikarikkaana. Näin ollen tuntuu kummalliselta, jos koet sen haukkumasanaksi.

        No maailman mittapuussa olemme sikarikkaita, mutta jos verrataan toistemme elintasoa näin Suomen mittapuussa, niin me olemme olleet yleensä ympäristön köyhimpiä.

        ps poikani on sikarikas ja muutaman vuoden kuluttua jo miljonääri, eli voi sitä köyhästäkin perheestä nousta rikkauksiin, täällä Suomessakin


      • todistajasetä

        Kyllä syvästi uskovaistakin voi joskus vituttaa.


      • qwertyilija kirjoitti:

        No maailman mittapuussa olemme sikarikkaita, mutta jos verrataan toistemme elintasoa näin Suomen mittapuussa, niin me olemme olleet yleensä ympäristön köyhimpiä.

        ps poikani on sikarikas ja muutaman vuoden kuluttua jo miljonääri, eli voi sitä köyhästäkin perheestä nousta rikkauksiin, täällä Suomessakin

        Olen muuten kerran aikaisemminkin lukenut sinulta viestin, jossa pröystäilet jälkikasvusi rahoilla. Se aikaisempi viesti oli vielä avoimempaa leveilyä kuin tämänkertainen vaivihkainen vihjaus. On kysyttävä: onko toisten rahoilla pröystäileminen vähemmän mautonta kuin omilla rahoilla pröystäileminen? Rahoilla pröystäily ylipäätään lienee nousukkaiden pahe. Ehkä minun siis pitäisi nyt uskoa, että olet kerta kaikkiaan ollut huomattavan osan elämästäsi köyhä ja vaivainen. Mutta en usko. Totuus on, että kaikki, mitä tässä ketjussa olet todistellut köyhyydestäsi, on vain vahvistanut sitä käsitystäni, että olet aina ollut sikarikas kermaperse. Mutta eihän rikkaudessa mitään pahaa ole, ei tämä ole moite. Köyhyys on paha. Köyhyys on kuolemaa pahempi kohtalo.


      • qwertyilija kirjoitti:

        No maailman mittapuussa olemme sikarikkaita, mutta jos verrataan toistemme elintasoa näin Suomen mittapuussa, niin me olemme olleet yleensä ympäristön köyhimpiä.

        ps poikani on sikarikas ja muutaman vuoden kuluttua jo miljonääri, eli voi sitä köyhästäkin perheestä nousta rikkauksiin, täällä Suomessakin

        Täsmennän vähän edellistä kommenttiani. Tarkoitan sitä, että minulle jää tämän ketjun kommenteistasi sellainen kuva, että olet ihminen, joka on joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa niukasti ja sen takia kuvittelee nyt tietävänsä kokemuksesta, mitä on suomalainen köyhyys. Voin toki olla väärässä. Tämä on vain se, mitä saan kommenteistasi irti.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Täsmennän vähän edellistä kommenttiani. Tarkoitan sitä, että minulle jää tämän ketjun kommenteistasi sellainen kuva, että olet ihminen, joka on joskus sata vuotta sitten elänyt vähän aikaa niukasti ja sen takia kuvittelee nyt tietävänsä kokemuksesta, mitä on suomalainen köyhyys. Voin toki olla väärässä. Tämä on vain se, mitä saan kommenteistasi irti.

        Ei tähän kirjaa viitsi kirjoittaa. Köyhyyttä olen kokenut omakohtaisesti monien vuosien ajan, eikä hyvä- tai edes keskituloisia olla vieläkään. Mutta erittäin säästäväisiä olemme aina olleet.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Kiitos, että tunnustat kiukkuni aitouden. Minua tosiaan ihan aidosti VITUTTAA VITUSTI se, että jotkut suomalaiset joutuvat näkemään nälkää tämän yltäkylläisyyden keskellä. Kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää, koska meillä ei ole todellista puutetta, mutta koska tärkein arvomme on jokin muu kuin ihmisten hyvinvointi, nälkää nähdään jatkossakin.

        ”…jotkut suomalaiset joutuvat näkemään nälkää tämän yltäkylläisyyden keskellä. Kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää, koska meillä ei ole todellista puutetta…”

        Kyllä sinä ihan oikeaan asiaan siinä kiinnität huomiota, mutta tuskin ”qwertyilja” on ihan oikea kohde sitä purkaa?

        On koko lailla perisuomalainen ilmiö, että omistusasunto halutaan tai joudutaan ostamaan. Sitten eletään sinkeällä vuosia, kun sitä maksetaan. Joillakin käy sitten onnellisesti, jos ei tarvitse muuttaa tai ei tule yllättäviä muutoksia (kuten remontteja), että voivat lopulta vuosien jälkeen asua vähän halvemmalla.

        Olen itse elänyt välillä hyvin tiukkaa taloutta. Kävin aikoinaan muutaman kerran ”soskussa” ja päätin että teen kaikkeni, ettei siihen syyniin enää tarvitse mennä. Oli se sen verran kamalaa.
        Moni sellainen joka ei ole koskaan tarvinnut toimeentulopalveluja, kuvittelee ”soskun” joksikin raha-automaatiksi. Näin vain ei ole. Jos sinulla on mitään säästöjä tai vähänkään arvokkaampaa, niin ensin on pakkomyynti. Sen jälkeen syynätään tarkasti, mitä menoja voidaan hyväksyä ja ripitys seuraa, jos et tee niin kuin määrätään.

        Käytännössä esim. lääkkeet menevät näin: Alkuvuodesta et saa omavastuuta, joten lääkkeet voivat olla todella kalliita. Ne kuitenkin pitää maksaa ensin, ja vasta sitten voi saada sitä avustusta. Sen jälkeen toki taas homma pelaa.

        MUTTA, soskun laskemat ovat sellaisia, että sinulle voidaan todeta, että sinulle jää jopa säästöön, vaikka todellisuudessa et saa edes tarvittavaa. Vähän kuin Tuntemattomassa sotilaassa – sinulla ei voi olla nälkä koska kalorit on laskettu… Tai sinulle sanotaan, että olet käyttänyt rahasi aivan vääriin kohteisiin…

        Ihmiset ymmärrettävästi yrittävät pärjätä ja eivät niin helposti lähde hakemaan apua. Kyse on hyvin pitkälti itsenäisyyden tunteesta sekä kokemuksesta että edes jotenkin hallitsee sitä omaa elämäänsä.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…jotkut suomalaiset joutuvat näkemään nälkää tämän yltäkylläisyyden keskellä. Kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää, koska meillä ei ole todellista puutetta…”

        Kyllä sinä ihan oikeaan asiaan siinä kiinnität huomiota, mutta tuskin ”qwertyilja” on ihan oikea kohde sitä purkaa?

        On koko lailla perisuomalainen ilmiö, että omistusasunto halutaan tai joudutaan ostamaan. Sitten eletään sinkeällä vuosia, kun sitä maksetaan. Joillakin käy sitten onnellisesti, jos ei tarvitse muuttaa tai ei tule yllättäviä muutoksia (kuten remontteja), että voivat lopulta vuosien jälkeen asua vähän halvemmalla.

        Olen itse elänyt välillä hyvin tiukkaa taloutta. Kävin aikoinaan muutaman kerran ”soskussa” ja päätin että teen kaikkeni, ettei siihen syyniin enää tarvitse mennä. Oli se sen verran kamalaa.
        Moni sellainen joka ei ole koskaan tarvinnut toimeentulopalveluja, kuvittelee ”soskun” joksikin raha-automaatiksi. Näin vain ei ole. Jos sinulla on mitään säästöjä tai vähänkään arvokkaampaa, niin ensin on pakkomyynti. Sen jälkeen syynätään tarkasti, mitä menoja voidaan hyväksyä ja ripitys seuraa, jos et tee niin kuin määrätään.

        Käytännössä esim. lääkkeet menevät näin: Alkuvuodesta et saa omavastuuta, joten lääkkeet voivat olla todella kalliita. Ne kuitenkin pitää maksaa ensin, ja vasta sitten voi saada sitä avustusta. Sen jälkeen toki taas homma pelaa.

        MUTTA, soskun laskemat ovat sellaisia, että sinulle voidaan todeta, että sinulle jää jopa säästöön, vaikka todellisuudessa et saa edes tarvittavaa. Vähän kuin Tuntemattomassa sotilaassa – sinulla ei voi olla nälkä koska kalorit on laskettu… Tai sinulle sanotaan, että olet käyttänyt rahasi aivan vääriin kohteisiin…

        Ihmiset ymmärrettävästi yrittävät pärjätä ja eivät niin helposti lähde hakemaan apua. Kyse on hyvin pitkälti itsenäisyyden tunteesta sekä kokemuksesta että edes jotenkin hallitsee sitä omaa elämäänsä.

        Minulla ei ole omakohtaista kokemusta sossun asiakkuudesta, mutta sellaisen käsityksen olen muualta saanut, että sossun toiminta on jokseenkin mielivaltaista. Joidenkuiden kohdalla homma toimii, ja heille jää sitten sellainen käsitys, että "palvelu pelaa", kuten pitääkin. Mutta toiset jäävät heitteille.

        Ihminen joutuu helposti sellaiseen köyhyys- ja velkaloukkuun, josta on lähes mahdoton päästä ylös. Kuten kirjoitat, apua ei saa, ennen kuin on luopunut kaikesta. Mutta luovuttuaan kaikesta on vaikea nousta enää omille jaloilleen. Jos esimerkiksi joutuu luopumaan autosta, työnsaanti saattaa vaikeutua merkittävästi.


    • Onnellisuus on jossakin muualla kuin materiassa. Raha on tietenkin mukava lisä elämässä, mutta köyhä ei välttämättä ole onneton tai rikas onnellinen.

      • Köyhyys äärimmillän ei anna onnelisuudelle juuri sijaa. Jonkinasteinen köyhyys ei estä olemasta onnellinen, tosin arvoperusta elämässä pitää olla kunnossa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Köyhyys äärimmillän ei anna onnelisuudelle juuri sijaa. Jonkinasteinen köyhyys ei estä olemasta onnellinen, tosin arvoperusta elämässä pitää olla kunnossa.

        Ei varmasti anna, luultavasti sielläkin onnellisuutta voi löytää.


      • Minä olen lukenut jostain ehkä vieläkin yliopiston kirjastosta löytyvästä kirjasta, että rikas on onnellisempi kuin köyhä. Se on kuulema tutkittu ihan tieteellisesti ja todistettu. Mutta enemmän se onni taitaa olla elämän asenne ja mielentila, mutta se ollut tieteellisesti fakta, että rikas tai paremmissa oloissa oleva on onnellisempi noin kolmekymmentä vuotta ainakin. Se kirja jostain 90-luvun alusta ja perustuu 80-luvun tutkimuksiin?

        Käännökseni lonkalta nettilähteestä:

        "Siksi tärkeää nähdä mikä luo onnellisuuden. Onnellisuus tutkijat tarjoavat monta vastausta sille mikä edesauttaa tässä: turvallinen työ, alhainen rikollisuusaste, hyvä perhe ja sosiaaliset suhteet, ja osallistuminen vapaaehtoiseen hyväntekeväisyysytyöhön ovat tärkeitä tekijöitä, jotka luovat onnellisuuden."

        http://sciencenordic.com/does-money-make-us-happier

        Eli nuo asia Suomessa hyvin, joten olemme ensimmäisenä osittain tuosta syystä?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä olen lukenut jostain ehkä vieläkin yliopiston kirjastosta löytyvästä kirjasta, että rikas on onnellisempi kuin köyhä. Se on kuulema tutkittu ihan tieteellisesti ja todistettu. Mutta enemmän se onni taitaa olla elämän asenne ja mielentila, mutta se ollut tieteellisesti fakta, että rikas tai paremmissa oloissa oleva on onnellisempi noin kolmekymmentä vuotta ainakin. Se kirja jostain 90-luvun alusta ja perustuu 80-luvun tutkimuksiin?

        Käännökseni lonkalta nettilähteestä:

        "Siksi tärkeää nähdä mikä luo onnellisuuden. Onnellisuus tutkijat tarjoavat monta vastausta sille mikä edesauttaa tässä: turvallinen työ, alhainen rikollisuusaste, hyvä perhe ja sosiaaliset suhteet, ja osallistuminen vapaaehtoiseen hyväntekeväisyysytyöhön ovat tärkeitä tekijöitä, jotka luovat onnellisuuden."

        http://sciencenordic.com/does-money-make-us-happier

        Eli nuo asia Suomessa hyvin, joten olemme ensimmäisenä osittain tuosta syystä?

        "...mikä edesauttaa tässä: turvallinen työ, alhainen rikollisuusaste, hyvä perhe ja sosiaaliset suhteet, ja osallistuminen vapaaehtoiseen hyväntekeväisyysytyöhön ovat tärkeitä tekijöitä, jotka luovat onnellisuuden.""

        Juuri nuo edesauttavat onnellisuutta. Laittaisin tuohon vielä mahdollisuuden hyvään terveyden ja sairaudenhoitoo, mahdollsiuuden monipuoliseen koulutuksen - jopa läpi elämän.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä olen lukenut jostain ehkä vieläkin yliopiston kirjastosta löytyvästä kirjasta, että rikas on onnellisempi kuin köyhä. Se on kuulema tutkittu ihan tieteellisesti ja todistettu. Mutta enemmän se onni taitaa olla elämän asenne ja mielentila, mutta se ollut tieteellisesti fakta, että rikas tai paremmissa oloissa oleva on onnellisempi noin kolmekymmentä vuotta ainakin. Se kirja jostain 90-luvun alusta ja perustuu 80-luvun tutkimuksiin?

        Käännökseni lonkalta nettilähteestä:

        "Siksi tärkeää nähdä mikä luo onnellisuuden. Onnellisuus tutkijat tarjoavat monta vastausta sille mikä edesauttaa tässä: turvallinen työ, alhainen rikollisuusaste, hyvä perhe ja sosiaaliset suhteet, ja osallistuminen vapaaehtoiseen hyväntekeväisyysytyöhön ovat tärkeitä tekijöitä, jotka luovat onnellisuuden."

        http://sciencenordic.com/does-money-make-us-happier

        Eli nuo asia Suomessa hyvin, joten olemme ensimmäisenä osittain tuosta syystä?

        >> rikas on onnellisempi kuin köyhä <<

        Varmaankin totta, mutta koska kyse on tilastollisesta keskiarvosta, niin ei kannata innostua liikaa.

        Vertailun vuoksi, vaikka suomalaiset olisivat keskimäärin 2% parempia matematiikassa kuin ruotsalaiset, niin ei se tekisi yhdestäkään suomalaisesta parempaa matemaatikkoa tai vastaavasti, ruotsalaisesta huonompaa. Tai kansalaisuuden perusteella me emme kykenisi päättelemään kenenkään yksittäisen ihmisen matematiikan osaamisen tasoa.

        Sanoisin, että raha ei tee onneliseksi, mutta se rauhoittaa.
        Ja vuosi lottovoiton pääpotin saamisen jälkeen ihmisen onnellisuustaso on keskimäärin alempi, kuin se oli ennen voittoa. Eli liika on liikaa lottovoitossakin, varsinkin jos sen saa sukulainen tai tuttava.


      • Eläkkeellä oleva onnellisuustutkimuksen uranuurtaja, onnellisuusprofessorina tunnettu psykologian professori Markku Ojanen antaa Helsingin Sanomissa viisi yksinkertaista vinkkiä onneen:

        1. Koeta olla ystävällisempi.

        2. Kiitä enemmän ja anna tunnustusta.

        3. Hoida omaa kuntoa.

        4. Pyydä anteeksi, kun on aihetta.

        5. Pidä huolta läheisistä ihmissuhteista.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005235290.html

        Ojasen ohjeet onnelliseen elämään ovat aika yksinkertaiset, eivät silti aina helppoja toteuttaa.


    • bertilperversson

      Pitää todellakin paikkansa. Ja kaikkein onnellisimmat löytyvät leipäjonoista.

    • uisuisduisdui

      Suomalaiset ovat niin kateellista ja katkeraa porukkaa, että milloinkahan he ehtivät olemaan onnellisia.

      • Esimerkiksi Espanjassa ne jotka ovat voittaneet suuressa lotossa miljoonia, ja yleensä jaettuna, niin kaikki menevät juhlimaan sen kioskin edustalle, josta voittokuponki on ostettu.

        Ja kaikki kuvataan pääkanavalle telkkariin. Se on yhtä juhlaa, ei sitä piilotella kuten Suomessa


    • Se mikä on kiinnostavaa, on se kuinka nopeasti Suomi on kehittynyt sosiaalisest ja taloudellisesti viimeisen 50 v.n aikana.
      Samoin käsitteet elintaso ja elämisentason käsitteitä pitäisi kyetä vertaamaan ja niistä keskustelemaan.

      • Enimmäkseen tuosta kehityksestä saa kiittää usko.vaisen kiroamia vihervassuja. Suomi on kehittynyt pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi lähinnä pohjoismaisen sosiaalidemokratian opein.


      • sage8 kirjoitti:

        Enimmäkseen tuosta kehityksestä saa kiittää usko.vaisen kiroamia vihervassuja. Suomi on kehittynyt pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi lähinnä pohjoismaisen sosiaalidemokratian opein.

        Joo samaa mieltä pitkälti. Se kun on ns. uskonnollisten kanssa jostain eri mieltä niin silloin lentää pöytään kommari tai v.vassarikortti. Ei sellainen ole mitään dialogia vaan piste keskusteluun. Tai sitten heitetään pitkiä pätkiä raamatunlauserobotiikkaa.


      • sage8.ei.kirj
        epikuros kirjoitti:

        Joo samaa mieltä pitkälti. Se kun on ns. uskonnollisten kanssa jostain eri mieltä niin silloin lentää pöytään kommari tai v.vassarikortti. Ei sellainen ole mitään dialogia vaan piste keskusteluun. Tai sitten heitetään pitkiä pätkiä raamatunlauserobotiikkaa.

        Kyllä, näitä keinoja käytetään härskisti ihan vain omien tietojensa peittelemiseksi ja keskustelun siirtämiseksi toiseen aiheeseen.


      • Totta, kehitys on ollut huima 50 vuoden aikana sekä sosiaalisesti, että taloudellisesti.


      • Nykyaika_parempi
        qwertyilija kirjoitti:

        Totta, kehitys on ollut huima 50 vuoden aikana sekä sosiaalisesti, että taloudellisesti.

        On mielenkiintoista, että tätä kehitystä vastustavat hihhulit haikailevat niitä "vanhoja hyviä aikoja", joita ei todellisuudessa koskaan edes ollut. Tokihan jotkin yksittäiset asiat ovat voineet varsinkin suhteellisesti olla paremmin ennen, mutta kokonaiskuva on kuitenkin se, että kaikenkaikkiaan on tultu kokoajan kohti parempia aikoja.


      • Nykyaika_parempi kirjoitti:

        On mielenkiintoista, että tätä kehitystä vastustavat hihhulit haikailevat niitä "vanhoja hyviä aikoja", joita ei todellisuudessa koskaan edes ollut. Tokihan jotkin yksittäiset asiat ovat voineet varsinkin suhteellisesti olla paremmin ennen, mutta kokonaiskuva on kuitenkin se, että kaikenkaikkiaan on tultu kokoajan kohti parempia aikoja.

        Kysymyksen, olisiko tiukempi "teokraattinen valtiomalli" ollut vielä kehittyneempi ja inhimillisempi voi heittää hypoteesina ilmaan. Vastaus lienee selvä- ilman sarvia ja hampaita.


      • Nykyaika_parempi kirjoitti:

        On mielenkiintoista, että tätä kehitystä vastustavat hihhulit haikailevat niitä "vanhoja hyviä aikoja", joita ei todellisuudessa koskaan edes ollut. Tokihan jotkin yksittäiset asiat ovat voineet varsinkin suhteellisesti olla paremmin ennen, mutta kokonaiskuva on kuitenkin se, että kaikenkaikkiaan on tultu kokoajan kohti parempia aikoja.

        Totta. Keskuudessamme elää vielä ihmisiä, joille on tehty lobotomia, surkeiden perheiden poikalapset joutui poikakoteihin, joissa heitä pahoinpideltiin jne. Paljon on parantunut niistä ajoista.


      • epikuros kirjoitti:

        Kysymyksen, olisiko tiukempi "teokraattinen valtiomalli" ollut vielä kehittyneempi ja inhimillisempi voi heittää hypoteesina ilmaan. Vastaus lienee selvä- ilman sarvia ja hampaita.

        Teokraattiset mallit sortuvat totalitarismiin kerta toisensa jälkeen.


      • Suomessa on tutkitusti maailman parhaat edellytykset onnelliseen elämään.
        Ja tämän me olemme saavuttaneet valittamalla ja purnaamalla.
        Hyvä Suomi!
        Jatkakaa (purnaamista)!


      • qwertyilija kirjoitti:

        Suomessa on tutkitusti maailman parhaat edellytykset onnelliseen elämään.
        Ja tämän me olemme saavuttaneet valittamalla ja purnaamalla.
        Hyvä Suomi!
        Jatkakaa (purnaamista)!

        Samaa mieltä, jatketaan perinteitä. Sote kuulemma uhkaa Suomessa vallinnutta pohjoismaista hyvinvointia!


      • sage8 kirjoitti:

        Samaa mieltä, jatketaan perinteitä. Sote kuulemma uhkaa Suomessa vallinnutta pohjoismaista hyvinvointia!

        Sote Maakuntamalli-vallinnanvapauksineen on yhtä jännittävä juttu kuin venäläinen ruletti omalla ohimolla.

        Se voi toki onnistua. Ilman Sote-Maakuntamalli-Valinnanvapaus mallia (eli SMV:tä) koko Suomi menee kuulemma kohta konkurssiin ja miljardeja maksava SMV, joka ei välttämättä tuo edes säästöjä vaan lisää menoja, on Orpolasten mielestä Suomen ainoa pelastus. (joka ei usko, kysyy asiaa vaikka Ben Zyskowicz'ltä)

        EU voi kaataa Soten valinnanvapausmallimme (ja määrätä Suomen valtiota maksamaan satoja miljoonia korvauksia Mehiläisille, Ampiaisille ja muille veroparatiisiyhtiöille kilpailulainsäädännön rikkomuksista), jolloin jäljelle jäisi vain Kepun himoitsema maakuntamalli.

        Tai onko Orvon kassakaapissa jo maakuntamallin leikkaussuunnitelma eli viedäänkö Kepulta sen himoitsemat 18 maakuntaa ja tilalle tuleekin vain viisi.

        Hallitus valmistautuu kesäkuussa ampumaan SMV:n lähtölaukauksen, mutta osuuko laukaus Suomineitoa päähän. Sen näyttää aika.


      • sage8.ei.kirj
        qwertyilija kirjoitti:

        Sote Maakuntamalli-vallinnanvapauksineen on yhtä jännittävä juttu kuin venäläinen ruletti omalla ohimolla.

        Se voi toki onnistua. Ilman Sote-Maakuntamalli-Valinnanvapaus mallia (eli SMV:tä) koko Suomi menee kuulemma kohta konkurssiin ja miljardeja maksava SMV, joka ei välttämättä tuo edes säästöjä vaan lisää menoja, on Orpolasten mielestä Suomen ainoa pelastus. (joka ei usko, kysyy asiaa vaikka Ben Zyskowicz'ltä)

        EU voi kaataa Soten valinnanvapausmallimme (ja määrätä Suomen valtiota maksamaan satoja miljoonia korvauksia Mehiläisille, Ampiaisille ja muille veroparatiisiyhtiöille kilpailulainsäädännön rikkomuksista), jolloin jäljelle jäisi vain Kepun himoitsema maakuntamalli.

        Tai onko Orvon kassakaapissa jo maakuntamallin leikkaussuunnitelma eli viedäänkö Kepulta sen himoitsemat 18 maakuntaa ja tilalle tuleekin vain viisi.

        Hallitus valmistautuu kesäkuussa ampumaan SMV:n lähtölaukauksen, mutta osuuko laukaus Suomineitoa päähän. Sen näyttää aika.

        Samaa mieltä tästäkin. Elämme lähitulevaisuudessa mielenkiintoisia aikoja.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Samaa mieltä tästäkin. Elämme lähitulevaisuudessa mielenkiintoisia aikoja.

        Ihmettelen sitä, että Orpo suostuisi 18 maakuntaan, joista suuri osa on kepun valta-alueella.
        Samoin ihmettelen, että onko kepun tarkoitus tyhjentää lande asukkaista, koska juuri he ottavat mallissa pataan.
        Sinisen menneisyyden touhuja sen sijaan en ihmettele, kun ne on pelkkiä hyväpalkkaisia kumileimasimia.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ihmettelen sitä, että Orpo suostuisi 18 maakuntaan, joista suuri osa on kepun valta-alueella.
        Samoin ihmettelen, että onko kepun tarkoitus tyhjentää lande asukkaista, koska juuri he ottavat mallissa pataan.
        Sinisen menneisyyden touhuja sen sijaan en ihmettele, kun ne on pelkkiä hyväpalkkaisia kumileimasimia.

        Paljon jo mainittu ns. lehmänkauppa sai Orpon suostumaan tähän maakuntamallijuttuun 18 alueesta.
        Sinisillä hyvien palkkojen lisäksi vallan makeus näkyy puolestaan jo heidän naamoistaankin.
        Toivottavasti tämä nykymalli Sotesta menee nurin.


      • sage8 kirjoitti:

        Paljon jo mainittu ns. lehmänkauppa sai Orpon suostumaan tähän maakuntamallijuttuun 18 alueesta.
        Sinisillä hyvien palkkojen lisäksi vallan makeus näkyy puolestaan jo heidän naamoistaankin.
        Toivottavasti tämä nykymalli Sotesta menee nurin.

        Niinhän se meni, ettei Sotea ilman valinnanvapautta ja - maakuntamallia. Koko paketti tai ei mitään, koska molempien puolueiden pitää saada oma siivu. Hinnasta ei kukaan vakavasti edes keskustele.


    • Reppa

      Sitä ihmettelen Sotessa,kun Orpo ja Sipilä vaalivat Kansanedustajia äänestämään Soten puolesta,vaikka olisivat eri mieltä ja olisivat osanneet laskea oikein. Onko niin että Kananedustajan pitää äänestää itseään vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      247
      3587
    2. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      65
      1342
    3. Taasko on ammuskeltu kaupungilla

      Mitä,mitä,mitä??? Tämä ei vetele!
      Kokkola
      39
      1101
    4. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      67
      1066
    5. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      1031
    6. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      1000
    7. Mitä muka hyvää kaivatussasi on?

      Kysymys otsikossa
      Ikävä
      42
      809
    8. Onko kaivattusi

      ressukka? Miten on?
      Ikävä
      37
      778
    9. Vuoden loppuun asti kaipaan

      Enkä katso sinä aikana muihin suuntiin. Jos tämä juttu ei etene mihinkään nykyisestä, niin unohdan sinut. En päätä ystäv
      Ikävä
      68
      765
    10. Koko maailma elää valhetta

      Lähestulkoon koko maailma elää valhetta. Tietomme on valhetta, luulomme arvailuja ja pahuus jokaisessa sydämessä, jos ei
      Uskonnot ja uskomukset
      356
      750
    Aihe